چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۴۰
خانه تكاني در آستانه نوروز
تغييرات 7 ريشتري عيد
رويا ملكي
002571.jpg
همه خانه را هم كه بتكاني باز هم دلت قلقلك مي گيرد براي تغيير دكوراسيون خانه، نه با تعويض با تغيير چيدمان و گاهي هارموني رنگ. اين مشكل تو نيست مشكل همه آنهايي است كه ناخواسته با پيشرفت تكنولوژي و همزمان با شيوع زندگي صنعتي روزمرگي ها و خستگي هايشان را به خانه مي آورند. همه كساني كه پايتخت تمام ذهنشان را هر روز سوهان مي كشد و تنها به اميد اينكه پايان روز خود را راحت بگذرانند با رمق هاي آخر پاي خود را از پله بالا مي كشند. براي آنها خانه تنها مكان امن است. مكاني براي آرامش، آنها دلشان مي خواهد روي مبل هاي راحتي، راحت باشند و هارموني رنگ اتاق و مبل و پرده تشديد كننده خرابي ذهن شان نشود. آنها حتي چيدمان خانه را به چشم آرامش مي بينند و در اين ميان زنان با تغيير نقش از بانوي خانه به دكوراتور، باز هم خانه را امن مي كنند. محيطي براي آرامش.
كمتر، بيشتر است. اين پاره كلام تمام دكوراتورهاي فضاهاي كوچك است. آنها معتقدند مبلمان و لوازم كوچك گرچه جاي كمتري در خانه به خود اختصاص مي دهند، اما اگر بخواهيد به اين دليل كه كم جا هستند تعداد بيشتري از آنها را در اتاق كوچكي جا دهيد. اتاق شلوغ و همچون انبار مي شود و كوچكتر از حد طبيعي به نظر مي رسد. بهتر است كه از لوازم بزرگ و راحت استفاده كنيد كه همانقدر جا اشغال مي كند اما به دليل تعداد كمتر، اتاق و فضاي بزرگتر و خلوتي را به نظر مي آورد.
مبلمان و لوازم كم رنگ نسبت به انواع مشابه آن با رنگ تيره، سبك تر به نظر مي رسند. لوازم شفاف همچون ميزهاي شيشه اي يا پلكسي گلس در مواقعي كه خالي هستند، ناپديد مي شوند و صندلي هاي چهارپايه با نشيمن پارچه اي بسيار سبك تر و ناپيداتر از انواع مبل پارچه هستند. رنگ هاي سفيد، خنثي يا كم مايه، نور را به بهترين وجهي منعكس مي كند و از لحاظ بصري ديوارها را به عقب  مي راند، بهترين حالت، استفاده از رنگ روشن به طور غالب، همراه با
ريزه كاري هايي از رنگ هاي تيره است تا با ايجاد تضاد، فضا را دلنشين تر كرده و از حالت يكنواخت خارج كند.
نور فراوان طبيعي بخصوص براي اتاق هايي كه با سايه روشن هاي عميق تري تزئين شده اند بسيار ضروري است. بگذاريد نور خورشيد تا حد امكان در اتاق بتابد. استفاده از طرح ها و رنگ هاي شلوغ و غالب در اتاق هاي كوچك، بايد با احتياط و مقتصدانه انجام شود. به جاي انتخاب رومبلي هاي پررنگ با طرح هاي درشت، از پارچه مورد علاقه خود كوسن هاي كوچك و رنگين تهيه كنيد تا هم به فضا رنگ ببخشد و هم جاي زيادي اشغال نكند.
پرده، بحث ديگر امنيت بصري خانه است كه سهم بسزايي در آراستن و دكور يك اتاق دارد. پرده سطح زيادي را در يك اتاق اشغال مي كند و به عنوان عامل استتار و جداسازي خانه از محيط بيروني روي پنجره ها نشسته است. پرده ها حضور دائم دارند.
حاضراني كه گذشت زمان، متحول شدن زندگي و تأثير معماري اروپايي بر معماري ايران نوع تزئينات پرده را نيز تحت تأثير قرار داده است. وجود والانهاي پرده، گل ميخ دسته پرده (كمر پرده)، يراق، سرپرده، سرتاج، ميل پرده و تنوع بخشيدن به مدل و جنس هر يك در شكيل كردن، زيبايي و مخصوصاً در كامل كردن آنها سهم بزرگ و نقش مهمي را از خود دارد. براي اين عنصر مهم بايد بدانيد، ميله پرده را از حد پنجره بالاتر نصب كنيد، به اين ترتيب سقف بلند تر به نظر مي رسد.
همچنين گيره مخصوص بستن پرده را با فاصله بيشتري از كنار پنجره قرار دهيد تا هنگام كنار زدن پرده شيشه ها نمايان شده و نور بيشتري به خانه وارد شود. و اما تابلوها بخش جدانشدني از قلب ديوار كه در هر خانه اي حرف اول را روي ديوارها مي زند، نصب تابلوها هم مي تواند به آرامش خانه بيفزايد.
تابلوها را در وسط ديوار نصب نكنيد، در غير اين صورت ببيننده ناخودآگاه به اندازه ديوار توجه مي كند، در حالي كه نصب تابلو در جايي خارج از مركز، چشم بيننده را به خود تصوير جلب مي كند. تركيبي از دو تابلو به صورت عمودي نيز توجه را به ارتفاع اتاق جلب كرده و حسي از بلندي سقف به بيننده القا مي كند.
تابلوها و طرح هاي شلوغ را به حداقل برسانيد و در صورتي كه تصويري پررنگ و شلوغ را به ديوار نصب مي كنيد، برايش حاشيه اي عريض و سفيد و قابي باريك در نظر بگيريد اين طرح شلوغ در كادري آرام بسته مي شود.
آيينه ها نيز نقش بزرگ بيني را ايفا مي كنند. نصب يك آينه بزرگ در انتهاي اتاق، آشپزخانه يا هر مكان كوچك و باريك، عمق بيشتري به خانه مي دهد. گذاشتن آينه در پشت قفسه هاي ويترين و كتابخانه نيز چنين تأثيري خواهد داشت.
گذاشتن عكس هاي اعضاي خانواده در گوشه و كنار خانه بسيار خوب و دلچسب است اما افراط آن و عكس هاي دلمرده مي تواند نتيجه معكوس داشته باشد.
اضافه كردن گياه، سنگ، صدف و ديگر عناصر طبيعي به تزئينات خانه تأثير خوبي بر روحيه اعضاي خسته خانواده دارد. در تميزكاري خانه نبايد هميشه همه چيز درست در جاي خود باشد، با گذاشتن چند شاخه گل تازه در خانه روحيه شادي به اعضاي خانه بدهيد. سعي نكنيد لوازم منزل را هم رنگ انتخاب كنيد. تزئين خوب يك رنگي نيست. به دنبال اثاث خانه خطوط زيبا، خوشايند و فرم محكم و جاندار باشيد.
هنگام جور كردن پارچه هايي با طرح هاي مختلف يك يا دو رنگ پايه را همسان در نظر بگيريد، براي مثال مي توانيد دو پارچه هم رنگ اما گلدار و راه راه را انتخاب كنيد و جورچين اما مراقب تركيبات اين دو باشيد تا طرح بيش از حد سنگين نشود.
آثار هنري آغاز خوبي براي گفت وگوست و نشانه شخصيت، يك اثر هنري را در گوشه خانه تزئين كنيد.
لوازم خانه را از نوع راحت و قابل استفاده تهيه كنيد تا به خانه شما حال و هواي صلح آميز و آرام بخش بدهد. استفاده از فرش و گليم با الياف طبيعي و پارچه هايي چون كتان و ابريشم خام حس با صفايي به خانه مي دهد و آن را گرم مي كند.
حمام و دستشويي ها هم بخش جديدي براي تزئينات است، سرويس هاي بهداشتي خود را با شمع، نمك هاي طبيعي، گل خشك و صابون هاي خوشبو تزئين كنيد. جزئيات را از ياد نبريد. لوازم كوچكي كه مي تواند تفاوت ايجاد كند. روميزي بشقابها، ليوان ها و زيرليواني ها، گل و شمع روميز، ريزه كاري هايي كه در عين دست و پاگيري، نكته مثبتي در تغيير فضا دارد.
و اما پاراوان هاي تا شو و پايه دار بهترين وسيله براي تقسيم فضا در يك اتاق است. مثلاً براي جدا كردن ميز كار از اتاق نشيمن و بخصوص در فضاهاي كوچك كاربرد دارند. با استفاده از پاراوانهاي كوتاهي كه نقش تزئيني دارد مي توانيد فضاي خانه را به دو قسمت به هم مرتبط، بي ربط تقسيم كنيد.
اتاق هاي خود را از وسيله پر نكنيد، هر چيز خوبي با افراط به سوي پر نشدن حركت مي كند، كمي از اين و كمي از آن كافي است. مراقب باشيد كه اتاق ها را با رنگ يكنواخت و ست، ظروف فلزي كوچك و بزرگ، اشياي چوبي، كاغذ ديواري و مبلمان كوچك و زياد پر نكنيد. سعي بر خلاقيت و غافلگيري هاي دلپسند كنيد و در انتخاب رنگ دقت.
ليز خوردن نردبان: آهاي بانوي خانه! مواظب باش! پاي اين نردبان به هر جايي مي رود؛ خانه تكاني ها و نردبان، پرمصرف ترين وسيله خانه. براي جلوگيري از هرگونه حركتي در اثر ليزخوردن نردبان، يك كفش كتاني داخل پايه هاي آن بگذاريد. حالا بي دغدغه همه جا را بساييد.
فرش هاي خوابيده: فرش ها هم مي خوابند، اما زماني كه پايه وسايل سنگين همچون مبل، بوفه، صندلي و نظير آن باعث خوابانده شدن پرز فرش يا موكت شود. در اين زمان مي توانيد با استفاده از يك اتوبخار، آن را دوباره به حالت اوليه برگردانيد. اتو را روشن كنيد و منتظر بمانيد تا بخار زيادي در آن جمع شود. حالا كف اتو را روي قسمت موردنظر فرش يا موكت نشانه برويد. البته مواظب رعايت فاصله ايمني هم باشيد و اتو را زياد به پرز فرش و موكت نزديك نكنيد. حالا وقتش شده كه محكم برس بكشيد تا خواب فرش بپرد.
فرش هاي درخشان: خانم ها هستند و هزارجور ريزه كاري؛ آنها حتي در ديد و بازديدهاي عيد به تميزي و درخشش فرش ها هم توجه دارند. براي اينكه اين مهم بدون شست وشو عملي شود، مقدار زيادي نشاسته ذرت روي فرش بپاشيد و بگذاريد يك ساعت بماند. سپس با جاروبرقي آن را جارو كنيد؛ اثر نشاسته فوق العاده است.
مرمت فرش هاي سوخته: اگر محلي از فرش يا موكت شما بر اثر افتادن آتش سيگار سوخته و كچل شده است، مي توانيد به وسيله يك ريش تراش يا موچين، مقداري چسب از نوعي كه به تدريج سفت مي شود مانند چسب سيمان و... به قسمت سوخته بزنيد و پرزها را روي آن گذاشته و فشار دهيد و بعد روي آن كتاب بگذاريد.
شمعدان هاي بلوري: براي تميزكردن و شستن شمعدان هاي بلوري، آنها را درون يك سبد و يك آبكش پلاستيكي قرار دهيد و سبد را داخل ظرف بزرگ محتوي آب داغ و يك محلول پاك كننده مايع ظرفشويي گذاشته، سبد را بالا و پايين ببريد تا تميز شود. سپس آنها را با آب داغ آبكشي كنيد.
تميزكردن خانه عنكبوت ها: اين موجودات مزاحم هميشه و همه جا هستند؛ لاي لامپ هاي لوستر و لاي پره هاي رادياتور. براي تميزكردن تار عنكبوتي كه به سقف چسبيده است، جورابي را به نوك چوب با كمك نوار چسب متصل كنيد. با اين وسيله ساده هم سقف و هم لابه لاي شوفاژ و زير يخچال را مي توانيد تميز كنيد.
تميزكردن لوستر: لوسترها سخت ترين مرحله تميزكاري سقف ها هستند. براي پاك كردن آنها از گرد و غبار و سياهي مي توانيد يك ليوان را با يك قسمت الكل و سه قسمت آب پر كنيد و ليوان را زير هر يك از آويزها بگيريد؛ به طوري كه قطعات بلوري لوستر در مايع داخل ليوان غوطه ور شوند، اما ابتدا بايد زير لوستر، پارچه اي بيندازيد تا قطرات چكه كرده را جذب كند.
با اين روش، قطعات بلورين بدون آنكه اثري از لكه هاي آب يا پرز پارچه روي آنها ديده شود، خشك خواهند شد. قسمت هايي كه تميزكردن آنها با اين روش ممكن نيست، دستكش به دست كرده و با انگشت، مايع داخل ليوان را به قسمت هاي موردنظر بماليد و تميز كنيد.
شمعدان ها: اگر شمعدان هايتان بر اثر قطرات اشك شمع كثيف شده اند مدت يك ساعت يا بيشتر آنها را داخل فريزر قرار دهيد. قطعات شمع به آساني كنده شده و به بدنه شمعدان ها آسيبي وارد نمي شود. راه ديگر، گرفتن شمعدان ها زير آب بسيار داغ است.
قاب عكس هاي خاك گرفته: قاب عكس ها را با اسفنجي كه به تربانتين آغشته شده است، پاك كنيد. اگر احساس مي كنيد پس از پاكسازي، هنوز قاب عكس ها چسبناك هستند به آنها دست نزنيد و بگذاريد يكي- دو روز كاملاً خشك شود.
گل هاي مصنوعي: گل ها هميشه زيباكننده هاي خانه اند و وقتي گل هاي مصنوعي به خانه مي آيند و در فضاي خانه سياه مي شوند، منظره اي بسيار زننده را ايجاد مي كنند. برخي از گل هاي مصنوعي به خصوص گل هاي پلاستيكي را مي توان به آرامي داخل آب نيمه گرم كه مقداري پودر لباسشويي به آن اضافه كرده ايد قرار داده و بگذاريد ساعتي بماند. سپس آن را خارج كرده و چند بار درون آب تميز آبكشي كنيد و بگذاريد خشك شوند، اما براي پاك كردن گل هاي مصنوعي ظريف تر كه امكان شست وشوي آنها با آب وجود ندارد، مقداري نمك طعام را درون پاكت ريخته و گل ها را داخل آن قرار دهيد و سپس پاكت را خوب تكان دهيد. دانه هاي نمك، سياهي روي گل ها را به خوبي جذب مي كنند.
شستن ديوارها: اگر ديوارهايتان رنگ روغن است و نياز به تميزكردن دارد، در تشتي آب گرم و پودر ماشين لباسشويي را با هم مخلوط كرده و تكه اي تور پرده اي را به آن آغشته كنيد و ديوار را با آن بشوئيد و سپس بلافاصله با پارچه نيمه خيس، محل شسته شده را تميز كنيد.
سركه؛ دشمن ديوارهاي چرب: براي پاك كردن ديوارهاي چرب آشپزخانه، سطح رويي و زيرين گاز، مايكروفر و حتي تميزكردن اشياء و وسايل فلزي خانه- همچون ظروف دكوري يا ميزهاي عسلي- مي توانيد از سركه استفاده كنيد. براي اين كار پارچه اي را در سركه خيس كرده و روي سطوح چرب بماليد؛ بهتر و آسان تر تميز مي شود و وسايل فلزي كاملا براق خواهد شد.
شومينه هاي دودزده: اگر آجرهاي اطراف شومينه كثيف شد، باز هم از سركه استفاده كنيد. قلمو را در ظرف سركه سفيد بزنيد و روي آجرها بكشيد و با دستمال خشك، آجرها را كاملا تميز كنيد.

شهر آرا
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |