دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۴۴
ميراث شورولت HHR 2006
سقف بلند داشتن چه فايده اي دارد
002928.jpg
ساسان گلفر
خانه هايي كه سقف بلندتري دارند، معمولاً دلبازتر به نظر مي رسند و طرح داخلي آنها زيباتر است. بي دليل نيست كه كاخ هاي بزرگ سراسر دنيا را بسيار مرتفع ساخته اند. شايد سقف بلند در اين مورد علاوه بر زيبايي، قرار است تداعي كننده سقف ديگري باشد كه هميشه بلنداي آن ستايش بشر را برانگيخته؛ سقف بلند آسمان. طرح داخلي ادارات دولتي سراسر جهان نيز معمولاً بسيار مرتفع است و گاهي اوقات آن قدر بلند كه بي قواره به نظر مي رسد و نه زيبا؛ كه خردي انسان و مفهوم خردكننده بوروكراسي را تداعي مي كند.
اما سقف بلند چه فايده اي براي يك اتومبيل دارد؟ جادار بودن و راحتي بيشتر براي سرنشينان و فضاي بيشتر براي بار- چنانچه اتومبيل از نوع SUV يا مثلاً وانت استيشن باشد- يك مزيت آن مي تواند باشد. مشخص بودن و يك سر و گردن بالاتر از ساير ماشين ها بودن، شايد به مذاق عده اي ديگر كه در همه چيز به دنبال چشم و هم چشمي مي گردند، خوش بيايد؛ اين هم يك مزيت ديگر. اما فايده ديگري كه شايد چندان به نظر بيايد، ايمني است. چندي پيش يكي از دوستانم- دور از جان شما- تصادف نه چندان سختي كرد و با آنكه كمربند ايمني بسته بود، به خاطر قدبلندتر بودن، سرش چند بار به سقف اتومبيل برخورد كرد و بر اثر ضربه مغزي فلج شد. اين از آن مواردي است كه نشان مي دهد آدم هايي مثل من كه قد بلندي ندارند، نبايد ناشكر باشند. اما مهمتر از همه، نشان مي دهد كه وجود فضاي كافي بالاي سر تا چه اندازه در اتومبيل اهميت دارد...
شايد به همين علت جنرال موتورز ارتفاع شورولت تازه اش را چنان مهم دانسته كه آن را ميراث سقف بلند (Heritage High Roof) يا به اختصار HHR نام نهاده است. ظاهراً واژه ميراث هم به اين واقعيت باز مي گردد كه شورولتHHR 2006 از لحاظ ظاهري قرار است زنده كننده ياد مدل هاي محبوب وانت پيك آپ و استيشن دهه 50ميلادي و دوران اوج شورولت باشد و مخصوصاً شورولت 1949 Suburban باشد، هر چند از جنبه فني و حتي ظاهري اتومبيلي است كه رو به آينده دارد.
به گفته فيل  زاك، طراح شورولت HHR، اين طرح با نگاهي به گذشته در صدد جذب خريداران از هر دو نسل پير و جوان است. جوانان HHR را به خاطر ظاهر منحصر به فرد و مقبوليتش مي خرند. خريداران بزرگسال تر نيز، به ادعاي آقاي زاك، مي خواهند تجديد خاطره اي از دوران جواني شان داشته باشند و نوستالژي HHR را دوست دارند.
اما جذابيت شورولت HHR 2006 تنها در سقف بلند 2/65 اينچي(1 متر و 66 سانتيمتر) آن خلاصه نمي شود و راستش را بخواهيد آنقدرها هم كه مي گويند بلند نيست. وجود يك موتور 4 سيلندر قوي با كارايي بالا و به نسبت جثه و كاربردهاي اين اتومبيل، داراي صرفه اقتصادي در مصرف سوخت يك عامل جذابيت  HHR است. عامل ديگر، قيمت عالي اين اتومبيل است. قيمت پايه آن در حدود 13هزارو۵۰۰  دلار است كه در صورت انتخاب تجهيزات گوناگون براي آن تا 19هزار دلار مي رسد؛ قيمتي كه در مقايسه با مدل هاي مشابه از علامت هاي تجارتي ديگر، به معناي واقعي مفت محسوب مي شود. اين از آن مدل هايي است كه جنرال موتورز با يك دنيا اميد و آرزو براي رونق دادن به بازار كساد فروش اتومبيل هايش به خريداران معرفي كرده، اما عجيب است كه با در دست داشتن مدل هاي شاهكار و ارزان قيمتي مانند اين، سال گذشته در رقابت با خودروسازان ژاپني شكست سختي را تجربه كرده و با ضرري چند ميليارد دلاري روبه رو شده است.
شورولت HHR 2006 به عنوان يك اتومبيل سدان طرح و معرفي شده است، اما از بسياري جهات به يك SUV شبيه است. اين اتومبيل پنج در، ظرفيت پنج سرنشين را دارد. طول آن 2/176 اينچ(4متر و 48 سانتيمتر)، عرض 2/69 اينچ(1 متر و 76 سانتيمتر) و فاصله دو محور چرخ 5/103 اينچ(2 متر و 63 سانتيمتر) است. وزن اسمي شورولت HHR برابر 3155 پاوند(1413 كيلوگرم) است، كمتر از آنچه از جثه درشت اين خودرو انتظار مي رود.
موتور شورولت HHR2006 چهار سيلندر خطي و داراي دو گزينه است: 2/2 ليتر با قدرت 143 اسب بخار و 4/2 ليتر Ecotec با قدرت 172 اسب بخار و در دور موتور 6000 دور در دقيقه و گشتاور 162 پاوند- فوت در 5000 دور در دقيقه و بدنه موتور آلومينيومي. گزينه دوم همان موتور پونتياك سولستيس رودستر است كه آن اتومبيل سبك دو سرنشين را چنان اسپرت محبوبي ساخته است. سيستم انتقال قدرت اين اتومبيل نيز در دو گزينه موجود است: پنج دنده دستي و چهار دنده اتوماتيك.
مصرف سوخت HHR بسته به حجم موتور و سيستم جعبه دنده بين 22مايل به ازاي هر گالن بنزين (8/12 ليتر در هر يكصد كيلومتر) در شهر براي دنده  دستي و 23 مايل به ازاي هر گالن(3/12 ليتر در هر يكصد كيلومتر) در شهر براي دنده اتوماتيك تا 30 مايل به ازاي هر گالن (4/9 ليتر در هر يكصد كيلومتر) در بزرگراه براي هر دو نوع جعبه دنده متغير است. موتور اين خودرو در قسمت عقب قرار گرفته و بر ديفرانسيل جلو اعمال نيرو مي كند و به علت اينكه دوديفرانسيل نيست با وجود همه شباهت هاي ظاهري يك SUV به حساب نمي آيد و در رده اتومبيل هايي همچون كرايسلر PT كرويزر و اسكيون XB قرار مي گيرد.
سيستم تعليق نيز دو گزينه دارد: پايه اسفنجي و نوع محكمتر اسپرت 2LT. سيستم فرمان الكترونيك HHR بسيار قوي و حساس است و در آزمايش هاي مانور جاده اي خوب جواب داده. تايرهاي 16 اينچ با چرخ هاي پره اي، استاندارد اين اتومبيل است، اما امكان انتخاب تاير 17 اينچي نيز وجود دارد.
به نظر مي رسد كه طرح داخل كابين هسته مركزي طراحي شورولت HHR است و طراح در زمينه ايجاد جذابيت  از اين نظر سنگ تمام گذاشته. صندلي هاي بزرگ و مرتفع جادار براي پنج نفر (و درندشت براي چهار نفر!) فضايي بسيار خوب براي سر، پا و شانه هاي سرنشينان دارد. (البته هر چقدر هم جادار باشد با خودروهاي راهي تهران نمي تواند رقابت كند!) پنجره هاي بلند و وسيعي كه به سرنشين احساس حضور در برج ديده باني را مي دهد، يكي ديگر از نكات مثبت طراحي داخلي اين خودروست.
تجهيزات ايمني شورولت HHR  عبارتند از: كيسه هاي هواي دو مرحله اي با سيستم احساسگر سرنشين، ترمز ضد قفل(ABC) و كمربندهاي ايمني پيش تنيده كه جزو تجهيزات استاندارد اتومبيل هستند و كيسه هاي هواي جانبي برزنتي كه يكي از گزينه هاي پيش روي خريدار است.
از جمله تجهيزات رفاهي استاندارد اين اتومبيل نيز به سيستم صوتي AM/FM/CD، تهويه مطبوع، شيشه هاي برقي، سيستم قفل بي كليد از راه دور، مركز اطلاعات راننده و (در صورت انتخاب گزينه دنده اتوماتيك) استارت موتور از راه دور مي توان اشاره كرد. تجهيزات ديگري نيز كه قيمت HHR را تا حدود 5 هزار دلار از قيمت  پايه آن بالاتر مي برند، عبارتند از: تودوزي چرمي، گلگيرهاي خاص، سقف آفتابگير، راديو XM، قاب دور سقف و... گارانتي براي سه سال و 36 هزار مايل نيز به خريدار داده مي شود. ديگر چه مي خواهيد؟
شورولت HHR 2006 اتومبيلي است كه سازندگانش آن را در اولين مرتبه نمايش يك نوع اتومبيل وحشي ناميده اند. راستش نمي دانم دقيقاً منظورشان از اين عبارت چه بوده است. شايد بهتر بود مي گفتند: اتومبيلي كه اگر در آن بنشينيد، بدجوري احساس بلندقدي به شما دست مي دهد .

پوشش نانو
به گزارش پايگاه خبري تكنولوژي wired.com قرار است امسال رنگ تازه اي با استفاده از تكنولوژي نانو به بازار بيايد كه انقلابي در صنعت خودرو پديد خواهد آورد. باب متسون، مدير فني بخش تكنولوژي استراتژيك دوپونت - كه روي اين تكنولوژي سرمايه گذاري كرده- در باره اقدام تازه شركت گفته است: ما در مراحل اوليه يك تغيير بنيادي و عميق در صنعت هستيم. دوپونت اميدوار است با توليد اين پوشش كه از طريق اسپري هاي معمولي مي توان روي بدنه و اجزاي خودرو پاشيد و ظرف مدتي كمتر از 10 ثانيه در مقابل نور ماوراي بنفش خشك مي شود، 25 درصد صرفه جويي در انرژي و 75 درصد صرفه جويي در هزينه مواد به وجود بياورد.

بازار
هيلي بازمي گردد
يكي از مشهورترين نام ها در ميان اتومبيل هاي اسپرت انگليسي بعد از چند دهه غيبت دوباره به صحنه بازمي گردد. كنسرسيوم آمريكايي- انگليسي HFI علامت تجاري هيلي را كه در دهه 1950 شهرت زيادي داشت خريده و در تدارك توليد مدل هاي جديد هيلي است.
هيلي در سال 1955 توسط رانالد هيلي تأسيس شد كه قبل از جنگ جهاني دوم راننده رالي و مدير فني تريومف بود. او از سال 1946 با همكاري شركت هاي خودروسازي ديگر اتومبيل هايي توليد مي كرد و نام خود را در تركيب با نام آن شركت ها بر خودروهاي توليدي مي گذاشت كه نش هيلي و جنسن هيلي نمونه هايي از آنها و معروفترين خودرو او آستين هيلي بود و مدل هاي 100 و 3000 آستين هيلي اسپرايت او طرفداران بسياري داشت.
002931.jpg
طراحي مجدد SUVها و ايمني بيشتر
تغييرات طراحي يه خودروسازان مدتها در برابر آن مقاومت يرده و سرانجام با بي ميلي پذيرفته اند، تعداد مرگ رانندگان و سرنشينان ناشي از تصادف خودروهاي SUV و وانت پيي آپ ها را به شدت ياهش داده است. مطابق آماري يه مؤسسه بيمه ايمني بزرگراه هاي ايالات متحده با استفاده از داده هاي موجود در صنعت خودرو و اسناد دولت فدرال ارائه داده است، خسارات جاني ناشي از تصادف هاي به علت ضربه جانبي به خودروهاي ياد شده به نصف ياهش يافته است. دليل اين ياهش تلفات، ياستن نيم اينچ از ارتفاع SUV يا تجهيز آنها با ميله هاي تو خالي ضربه گير در زير سپر جلو و عقب بوده است.
اين تغييرات همچنين بين 5 تا 10 درصد از خسارات جاني براي رانندگاني يه يمربند ايمني بسته اند، در تصادف جلوي ماشين ياسته است.
اجباري شدن بنزين بدون سرب
از سال 2008، اتومبيل هايي كه در رقابت هاي ASCAR ايالات متحده شركت مي كنند، ملزم به استفاده از بنزين بدون سرب هستند. البته اين بنزين از نوع خاصي موسوم به GTX 260 است كه توسط Sunoco توليد مي شود. استفاده از بنزين بدون سرب در جهت سياست هاي كاستن از مواد آلاينده هوا، سالهاست كه در رقابت هاي اتومبيلراني كشورهاي ديگر، از جمله كانادا، اجباري است. اما بنزين بدون سرب در موتورهاي پرقدرت دو مشكل نيز به وجود مي آورد: بالا رفتن دماي موتور و همچنين- به علت اين كه سرب نقش روان كننده را در بنزين برعهده دارد- ايجاد اشكالاتي در سوپاپ.

آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |