پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۴
دومين ميزباني ژرمن ها
ايران در جام جهاني ۲۰۰۶
002526.jpg
فاطمه ابوطالبي
بزرگترين رخداد ورزشي جهان در سال ۲۰۰۶ از نهم ژوئن تا نهم ژوئيه در آلمان و با حضور ۳۲ تيم برگزار مي شود. مدرن ترين ،مجهزترين و امن ترين ورزشگاه هاي ۱۲ شهر اين كشور به عنوان محل انجام اين مسابقات هستند. اين ورزشگاه ها ۱۵۱۶ روز قبل از آغاز اين مسابقات انتخاب شده اند.
برلين (به عنوان پايتخت)، مونيخ (ورزشگاه آليانس آرنا. شهر بكن بائر، رئيس كميته برگزار كننده مسابقات)، فرانكفورت (محل اتحاديه فوتبال آلمان)، اشتوتگارت (شهر گرهارد مايرفر فلدر، رئيس فدراسيون فوتبال آلمان)، لايپزيك (ميزبان اولين قهرماني آلمان در جام جهاني) و گلزن كيرشن (به دليل مدرن بودن و نوسازي ورزشگاه)، ۶ شهر محل برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال آلمان هستند كه از سوي فدراسيون بين المللي فوتبال انتخاب گرديده اند. كلن، نورنبرگ، هانوفر، كايزرسلاترن، هامبورگ و ۶ شهر ديگر محل برگزاري اين مسابقات مي باشند. ورزشگاه هاي اين شهرها نوساز يا بازسازي شده مي باشند.
***
تيم ملي فوتبال ايران در سومين حضورش در تاريخ مسابقات جام جهاني، به همراه مكزيك، پرتغال و آنگولا در گروه D مسابقات قرار گرفته است. ورزشگاه نورنبرگ روز يكشنبه ۱۱ ژوئن ،۲۰۰۶ ساعت ۱۸ (به وقت آلمان) محل برگزاري اولين مسابقه ايران در مصاف با مكزيك مي باشد.
- روز شنبه ۱۷ ژوئن ۲۰۰۶ ساعت ۱۵ تيم ملي فوتبال ايران در ورزشگاه فرانكفورت به مصاف تيم ملي فوتبال پرتغال مي رود و روز چهارشنبه ۲۱ ژوئن ۲۰۰۶ ساعت ۲۱ نيز سومين و آخرين مسابقه اش را در اين مرحله در مقابل فوتبال ملي آنگولا در ورزشگاه لايپزيك برگزار مي كند.
محل استقرار فوتباليست هاي ايراني «فريدريش هافن» مي باشد فاصله اين محل تا محل انجام مسابقات تيم ملي فوتبال ايران و تا ورزشگاه فرانكفورت و نورنبرگ فاصله زيادي نيست اما تا لايپزيك محل انجام سومين مسابقه ايران فاصله طولاني دارد. شهردار اين منطقه اعلام كرده با پارچه نوشته هايي حضور تيم ملي فوتبال ايران را در اين محل گرامي مي دارد و به بهترين شكل امنيت اين منطقه را برقرار كرد.
۳۵۰۰ تماشاگر ايراني براي تشويق تيم ملي كشورشان از فدراسيون بين المللي فوتبال مجوز گرفته اند كه با در دست داشتن بليط تماشاي اين مسابقات در دور اول به ورزشگاه هاي نورنبرگ، فرانكفورت و لايپزيك سفر كنند كه البته به نظر مي رسد در اين تعداد به غير از ايرانيان مقيم ديگر كشورها مي باشند. ضمن اينكه فدراسيون فوتبال ايران هزينه حضور ايرانيان در آلمان براي تماشاي مسابقات در صورت راهيابي تيم ملي فوتبال ايران به مرحله دوم را تقبل كرده است.
كلن
جمعيت: يك ميليون نفر
نام فرودگاه: فرودگاه كلن - بن
سال تأسيس: ۵۰ سال پس از مسيحيت
تيم فوتبال حرفه اي: اف.ث.كلن
كلن، يكي از بزرگترين شهرهاي قديمي آلمان است. نام كلن از كلمه رومي «كلونيا» گرفته شده است. اين شهر ۵۰ سال پس از مسيحيت تأسيس گرديد. در قرون ۱۲ و ۱۵ كلن يكي از پرجمعيت ترين شهرهاي آلماني زبان دنيا محسوب مي شد. در سال ۱۷۹۴ اين شهر توسط گروه هاي انقلابي فرانسه تصرف شد. در سال ۱۸۱۵ كلن به عنوان قسمتي از حكومت پادشاهي پروس در نظر گرفته مي شد. با شروع انقلاب صنعتي اكثر شهرها از جمله كلن شروع به نوسازي كردند. كلن در ابتدا با پروس و سپس با آلمان روابط سياسي خوبي برقرار كرد و پس از آن در قرن نوزدهم اين شهر به عنوان بزرگترين شهر سنتي قرون وسطي به شمار مي رفت.
كلن همچنين به عنوان يك شهر ورزشي نيز شناخته شده است. اين شهر مركز مدارس ورزشي، آكادمي هاي ورزش، موزه ورزش آلمان و المپيك، شهر تمرين و آموزش فوتبال، مي باشد ضمن اين كه انستيتوهايي براي علوم ورزشي و آموزش و يادگيري آنها نيز در كلن قرار دارد. در كلن حدود ۳۰ تيم فوتبال حضور دارد كه معروف ترين آنها اف.ث.كلن و فورتونا كلن مي باشند. در مجموع در اين شهر بيش از ۸۶۰ تيم ورزشي و تقريباً ۱۹۵ هزار ورزشكار در آنها فعاليت مي كنند.
- مهمترين وقايع ورزشي برگزار شده در ورزشگاه كلن:
- فوتبال قهرماني اروپا ۱۹۸۸
- بازي هاي تيم ملي فوتبال
- ورزشگاه خانگي باشگاه اف.ث.كلن
- ورزشگاه كلن
وضعيت ساخت: نوساز
ظرفيت: ۴۶۱۲۰
تعداد صندلي: ۴۰۵۹۰
ورزشگاه جديد كلن در ۳۱ مارس ۲۰۰۴ با بازي بين تيم هاي ملي فوتبال آلمان و بلژيك افتتاح شد. ساخت اين ورزشگاه ۲ سال طول كشيد و يكي از ۴ ورزشگاه مدرن و نوساز مي باشد. تيم فوتبال «اف.ث.كلن» بازي هاي خانگي اش را در اين ورزشگاه انجام مي دهد. تعدادي از بهترين و دوست داشتني ترين فوتباليست هاي آلماني همچون: «ولفگانگ اورات، توني شوماخر، پيره ليت بارسكي و ايكه هسلر» جشن هاي قهرماني و بازي هاي خداحافظي شان را در اين شهر و در مونگرس درف برگزار كرده اند. ورزشگاه قديمي كلن در سال ۱۹۲۳ افتتاح شد و پس از آن ورزشگاه ديگري در سال ۱۹۷۵ در اين شهر بنا شد.
برلين
جمعيت: ۳۹/۳ ميليون نفر
نام فرودگاه: تگل، تمپل هوف، شن فلد
سال تأسيس: در سال ۱۲۳۷ براي اولين بار شهري به نام كلن (نه كلن فعلي) تأسيس شد كه پس از آن به طور رسمي كلن و برلين به صورت يك شهر به نام برلين درآمدند.
تيم فوتبال حرفه اي: هرتابرلين (بوندس ليگا)
نام ورزشگاه: ورزشگاه المپيك برلين
از زمان تأسيس برلين سرنوشت اين شهر به گونه اي بود كه يك بار تقسيم شود و دوباره به صورت متحد درآيد. در ابتدا بين «كوپنيك» و «اشپانداو» كلن و برلين تأسيس شدند. براي اولين بار در سال ۱۲۳۷ كلن تأسيس شد و پس از آن در سال ۱۳۰۷ دو شهر كلن و برلين با هم تركيب و به يك شهر تبديل شدند. تقريباً ۱۳۵ سال بعد و در سال ۱۴۴۲ مجدداً اين اتحاد شكست و تا سال ۱۷۰۹ ادامه داشت. برلين مركز سياسي «برندنبورگ» ، «پروس» و پادشاهي آلمان بود. در سال ۱۸۷۱ و تأسيس حكومت پادشاهي آلمان برلين به سرعت به بزرگترين مركز صنعتي و فرهنگي آلمان تبديل شد. در جنگ جهاني دوم (۱۹۴۵-۱۹۳۹) برلين خسارات زيادي را متحمل شد و بسياري از بخش هاي آن ويران و خراب گرديد. در سال ۱۹۶۱ ديوار سمبليك برلين قسمت غرب و شرق آلمان را از يكديگر جدا ساخت. اين شهر امروز به عنوان مركز كشور آلمان مي باشد و تنها پايتخت آلمان و يك شهر فرهنگي نيست بلكه يك شهر ورزشي نيز مي باشد. بيش از ۵۲۵ هزار ورزشكار زن و مرد در ۱۹ هزار تيم در اين شهر سازماندهي شده اند. ۱۶۰ تيم از برلين در مسابقات مختلف ورزشي شركت مي كنند كه طبيعتاً فوتبال در بين اين ورزش ها بيشتر خودنمايي مي كند. اگرچه ورزش هايي از قبيل بسكتبال، دوچرخه سواري، ژيمناستيك، هاكي روي يخ، جودو، شنا، واليبال و واترپلو نيز در كنار فوتبال برگزار مي شوند. مركز آموزش هاي المپيك برلين يكي از بزرگترين مراكز در آلمان است كه در المپيك زمستاني سال ۱۹۹۸ «ناگانو» ۱۰ درصد ورزشكاران آلمان از اين مركز برليني در مسابقات حضور يافته بودند.
مهم ترين وقايع ورزشي برگزار شده در ورزشگاه المپيك برلين:
- بازي هاي المپيك ۱۹۳۶
- محل برگزاري مسابقات فوتبال جام جهاني ۱۹۷۴
- محل برگزاري ۶۰ بازي ملي تيم فوتبال آلمان
- محل برگزاري بازي هاي خانگي تيم فوتبال هرتابرلين
ورزشگاه المپيك برلين در سال ۱۹۳۶ و با هزينه اي به مبلغ ۴۲ ميليون يورو و با ظرفيت ۲۷ هزار تماشاگر ساخته شده بود كه امروز پس از نوسازي و بازسازي اين ورزشگاه ظرفيت پذيرش ۷۴۲۲۰ تماشاگر را دارد.
ورزشگاه المپيك برلين:
وضعيت ساخت: بازسازي شده
هزينه ساخت: ۲۴۲ ميليون يورو
ظرفيت ورزشگاه: ۲۲۰/۷۴
تعداد صندلي: ۰۲۱/۶۶
ورزشگاه المپيك برلين در ۹ ژوئيه ۲۰۰۶ ميزبان يكي از مهمترين وقايع تاريخ ورزش فوتبال يعني برگزاري مسابقه فينال اين دوره از مسابقات است. مسابقه اي كه ميلياردها نفر از سراسر جهان به طور زنده آن را از طريق تلويزيون دنبال مي كنند.
در سال ۱۹۳۶ يك آمريكايي به نام «جسي اونز» در اين ورزشگاه مدال طلا گرفت. كه امروزه قسمت VIP اين ورزشگاه به نام اوست. در تابستان سال ۲۰۰۰ كار نوسازي اين ورزشگاه آغاز شد و در ۳۱ ژوئيه ۲۰۰۴ و پس از صرف مبلغ ۲۴۲ ميليون يورو كار بازسازي آن پايان يافت. اين ورزشگاه با بازي تيم هاي هرتابرلين و بشيكتاش تركيه در تاريخ اول آگوست ۲۰۰۴ مجدداً افتتاح شد. تيم هاي ملي فوتبال برزيل و آلمان در تاريخ ۸ سپتامبر ۲۰۰۴ در اين ورزشگاه به مصاف يكديگر رفتند.
هانوفر
جمعيت: ۰۰۰/۵۲۵ نفر
نام فرودگاه: فرودگاه هانوفر
سال تأسيس: هانوفر در قرون وسطي به صورت يك روستاي سنگي ساخته شد. كلمه هانوفر به معناي ساحل پراتفاع مي باشد.
تيم فوتبال حرفه اي: هانوفر ۹۶ (بوندس ليگا ۱)
تاريخ ساخت هانوفر به سال ۱۱۵۰ ميلادي برمي گردد. در سال ۱۲۴۱ اين منطقه شهريت يافت و در سال ۱۶۳۶ اين شهر به عنوان مركز اصلي منطقه «ولفن دوناستي» اعلام شد. در سال ۱۸۶۶ حكومت پادشاهي پروس در اين شهر پايان يافت. از سال ۱۹۴۶ هانوفر به عنوان مركز اصلي ايالت «نيدرساخزن» و يكي از ۱۰ شهر بزرگ آلمان به شمار مي رود كه داراي بازارها و نمايشگاه هاي بين المللي مي باشد. در سال ۲۰۰۰ نمايشگاه جهاني Expo با شعار «انسان، طبيعت و تكنولوژي» در اين شهر برپا شد كه بيش از ۲۰ ميليون بازديدكننده از سراسر جهان براي تماشاي آن به هانوفر سفر كردند.
002520.jpg
اين شهر همچنين يك هماهنگي بي نظيري را بين رشته هاي ورزشي ايجاد كرده و در كنار استاديوم نيدرساخزن يك مركز ورزش را ايجاد كرده كه ورزشكاران در رشته هاي ورزشي متعددي در آنجا فعاليت مي كنند؛ ضمن اين كه هانوفر يك ورزشگاه اختصاصي براي ورزش شنا دارد.
- مهم ترين وقايع ورزشي برگزار شده در ورزشگاه قديمي نيدرساخزن
- محل برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال ۱۹۷۴
- محل برگزاري مسابقات قهرماني اروپا ۱۹۸۸
- محل برگزاري مسابقات بين المللي
ورزشگاه هانوفر:
وضعيت ساخت: بازسازي شده
هزينه بازسازي: ۶۴ ميليون يورو
ظرفيت: ۴۴۶۵۲
تعداد صندلي: ۳۹۲۹۷
اين ورزشگاه در سال ۱۹۵۴ ساخته شده كه از سال ۱۹۵۹ به بعد تيم فوتبال «هانوفر ۹۶» بازي هاي خانگي اش را در آن برگزار مي كند. كار نوسازي و بازسازي ورزشگاه قديمي نيدر ساخزن كه امروزه به هانوفر تغييرنام يافته، در مارس سال ۲۰۰۳ آغاز و در دسامبر سال ۲۰۰۴ پايان يافت.
لايپزيك
نام فرودگاه: لايپزيك
سال تاسيس: ۱۱۶۵
تيم فوتبال حرفه اي: لايپزيك هيچ نماينده اي در بوندس ليگا ندارد
لايپزيك در ابتدا يك محوطه تفريحي بود كه در سال ۱۱۶۵ به صورت يك شهر درآمد و به يك شهر تجاري تبديل شد. مردمان اين شهر بيشتر فرهنگي و دانشگاهي هستند . يكي از قديمي ترين دانشگاه هاي آلمان كه دانشجويان سراسر دنيا در آن به تحصيل مشغولند در اين شهر واقع شده است. در قرن ۱۹ لايپزيك به يكي از شهرهاي بزرگ اروپا در اقتصاد، تكنولوژي، علوم و فرهنگ و هنر تبديل شد.
در زمان حكومت دموكراتيك آلمان- لايپزيك به عنوان مركز ورزش هاي جسماني اين كشور به شمار مي رفت كه در ميان اين ورزش ها فوتبال نيز براي خود جايگاهي داشت.
حدود ۶۰ هزار ورزشكار در لايپزيك در ۳۰۰ تيم به رشته هاي متعدد ورزشي مشغولند.
- مهمترين وقايع ورزشي برگزار شده در ورزشگاه سنتوال لايپزيك
- محل برگزاري مسابقات بين المللي تيم هاي ملي آلمان
- محل برگزاري مسابقه تيم فوتبال لوكوميتون لايپزيك در جام يوفا
- محل برگزاري مسابقات دو و ميداني بين المللي
- ورزشگاه سنترال لايپزيك
وضعيت ساخت: نوساز
هزينه ساخت: ۶/۹۰ ميليون يورو
ظرفيت: ۴۴۱۹۹
تعداد صندلي: ۳۸۸۹۸
ورزشگاه سنترال شهر لاپيزيك در دسامبر سال ۲۰۰۳ با تكنولوژي و معماري بالايي ساخته شد. حدود ۴۵ هزار جايگاه براي تماشاگران به منظور برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال ۲۰۰۶ و تماشاگران اين مسابقات در اين ورزشگاه ساخته شد.اين ورزشگاه يكي از ۱۲ ورزشگاهي است كه از سوي فدراسيون بين المللي فوتبال براي برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال ۲۰۰۶ در نظر گرفته شده است.
ورزشگاه قبلي لايپزيك با ۱۰۰ هزار جايگاه براي تماشاگران در سال ۱۹۵۶ و تنها ظرف مدت ۱۵ ماه ساخته شد و به عنوان بزرگترين ورزشگاه آلمان محسوب مي شود و نامش در ميان ورزشگاه هاي صدهزار نفري جهان به چشم مي خورد.
تيم ملي فوتبال ايران در ۳۱ خرداد ۱۳۸۵ سومين بازي خود را در مقابل تيم ملي آنگولا در اين ورزشگاه برگزار مي كند. فرانكفورت
جمعيت: ۰۰۰/۶۴۰ نفر
نام فرودگاه: فرودگاه فرانكفورت (راين- ماين)
سال تاسيس: در سال ۷۹۴ تحت نام فرانكونوفورد تاسيس شد
تيم فوتبال حرفه اي: اينتراخت فرانكفورت
فرانكونوفورد در سال ۷۹۴ تاسيس شد و در سال ۸۵۵ اولين انتخابات پادشاهي در اين محل برگزار گرديد. در فاصله سالهاي ۸۵۵ تا ۱۷۹۲ حدود ۳۶ پادشاه در اين شهر حكمراني كردند. در قرون وسطي فرانكفورت به عنوان يكي از قطب هاي تجاري اروپا معروف شد. در سال (۱۷۴۹) معروفترين شاعر آلماني يعني «يوهان ولفگانگ گوته» در اين شهر متولد شد. اين شهر يكي از شهرهاي فرهنگي و علمي آلمان به شمار مي رود ضمن اينكه از نظر اقتصادي و مالي نيز براي خود جايگاهي دارد و از سال ۱۹۹۸ تاكنون بانك مركزي اروپا در اين شهر فعاليت مي كند.
بيش از ۱۴۰ هزار ورزشكار در ۴۷۰ تيم در اين شهر به ورزش مشغولند.
فرانكفورت در بوندس ليگا ۳ نماينده دارد؛ تيم فوتبال اينتراخت فرانكفورت (مردان)،اف اف سي فرانكفورت و اف اس وي فرانكفورت(زنان). در اين شهر حدوداً ۱۰۰ تيم فوتبال با حضور ۶۵۰ جوان فوتباليست وجود دارد.
فرانكفورت محل استقرار اتحاديه ورزشهاي آلمان (DSB) و كميته ملي المپيك، فدراسيون فوتبال آلمان (DFB) و اتحاديه ورزشكاران آلمان (DTB) مي باشد. اين شهر همچنين ميزبان برگزاري مسابقات تنيس بين المللي نيز بوده است.
- مهمترين وقايع ورزشي برگزارشده در ورزشگاه قديمي فرانكفورت
- محل برگزاري مسابقات المپيك كارگران ۱۹۲۵
- محل برگزاري مسابقات نيمه نهايي قهرماني اروپا ۱۹۶۰
- محل برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال ۱۹۷۴
- محل برگزاري مسابقه فينال جام يوفا بين تيم هاي اينتراخت فرانكفورت بروسيا مونشن گلادباخ ۱۹۸۰
- محل برگزاري مسابقات فوتبال قهرماني اروپا يورو ۸۸
- محل برگزاري مسابقات خانگي تيم فوتبال اينتراخت فرانكفورت
- ورزشگاه فرانكفورت:
وضعيت ساخت: نوساز
هزينه ساخت: ۱۲۶ ميليون يورو
ظرفيت: ۴۸۱۳۲
تعداد صندلي: ۴۳۳۲۴
كار ساخت ورزشگاه جديد فرانكفورت (والداستاديوم) در ژوئيه ۲۰۰۲ آغاز و در اكتبر۲۰۰۵ پايان يافت. اين ورزشگاه محل برگزاري مسابقات تيم اينتراخت فرانكفورت كه فوتباليست هاي شاخصي چون «برند هولسن باين» و «يورگن گرابووسكي» در آن حضور داشته اند مي باشد و از سوي فدراسيون بين المللي فوتبال به عنوان يكي از ۱۲۰ ورزشگاه محل برگزاري مسابقات فوتبال جام جهاني ۲۰۰۶ انتخاب شده است.
تيم ملي فوتبال ايران دومين مسابقه خود را در مسابقات جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان در اين ورزشگاه و در مقابل تيم پرتغال برگزار مي كند.
كايزرسلاترن
جمعيت: ۱۰۰۰۰۰۰ ميليون نفر
نام فرودگاه: راين _ ماين
سال تاسيس: در سال ۸۳۰ براي اولين بار تحت نام دهكده پادشاهي لوترا تاسيس شد
تيم فوتبال حرفه اي: اف ث كايزرسلاترن
كايزرسلاترن شهري در ميان جنگل است و به عنوان يكي از بزرگترين مناطق جنگلي آلمان محسوب مي شود و تاريخچه بسيار قديمي دارد. ساخت اصلي اين شهر در نيمه دوم قرن سيزدهم آغاز شد.
002523.jpg
كايزرسلاترن يك شهر فوتبالي است. تيم فوتبال كايزرسلاترن اين شهر را به تمام اروپا شناسانده است. اين تيم بيش از ۳۰ هزار فوتباليست در رده هاي سني مختلف دارد كه در حدود ۱۰۰ تيم حضور دارند. مركز برگزاري مسابقات ورزشي در اين شهر، ورزشگاه مدرن «فريتزوالتر» مي باشد كه به «بتزن برگر» معروف است.
- مهمترين وقايع ورزشي برگزار شده در ورزشگاه فريتز والتر كايزرسلاترن!
* مسابقات تيم ملي فوتبال آلمان
* فينال مسابقات فوتبال زنان اروپا ۱۹۹۵
* محل برگزاري مسابقات خانگي تيم فوتبال كايزرسلاترن
- ورزشگاه فريتزوالتر
وضعيت ساخت: بازسازي شده
هزينه بازسازي: ۳/۴۸ ميليون يورو
ظرفيت: ۴۳۴۵۰
تعداد صندلي: ۳۹۸۲۰
ورزشگاه فريتزوالتر در سال ۱۹۲۰ ساخته شده و به نام «بتزن برگر» كاپيتان تيم ملي فوتبال آلمان در سال ۱۹۵۴ در مسابقات جام جهاني معروف شده است.
تيم فوتبال كايزرسلاترن بازي هاي خانگي  اش را در اين ورزشگاه برگزار مي كند.محل استقرار رسانه ها در قسمت شمالي اين ورزشگاه مي باشد. مسابقه بين تيم هاي آلمان و مجارستان در ۶ ژوئن در اين ورزشگاه برگزار مي شود.
گلزن كيرشن
جمعيت: ۴/۶ ميليون نفر
نام فرودگاه: دوسلدورف
سال تاسيس: گلزن كيرشن در سال ۱۱۵۰ تاسيس شد
تيم فوتبال حرفه اي: اف ث شالكه ۰۴
گلزن كيرشن شهري بزرگ با طبيعتي گسترده است كه در آن ساختمان ها ميان جنگل و درختان مشاهده مي شوند. در اين شهر هيچ چيزي به اندازه فوتبال منسجم و شكل گرفته نيست.
فقط در باشگاه شالكه ۰۴ بالغ بر ۴۸ هزار عضو حضور دارند. بيش از ۱۰ هزار بازيكن دفاعي _ مياني و مهاجم در ۷۰ گروه عضو هستند. ساكنين اين شهر كه علاقه وافري به مسابقات فوتبال دارند، براي برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال ۲۰۰۶ كه تعدادي از مسابقات در شهرشان برگزار مي شود شعار «جهان ميزبان صلح و دوستي» را انتخاب كرده اند.
گلزن كيرشن تاكنون ميزبان بازي هاي مختلفي بوده است كه از جمله آنها مي توان بازي هاي تيم ملي آلمان در مسابقات جام يوفا، مسابقه نهايي جام قهرمانان اروپا (۲۰۰۴) يا ميزباني مسابقات قهرماني اروپا در سال ۱۹۸۸ و مسابقات قهرماني جهان در سال ۱۹۷۴ را نام برد.اين شهر با ديگر شهرهاي محل برگزاري مسابقات جهاني ۲۰۰۶ فاصله چنداني ندارد.
اگر با اتومبيل شخصي در نظر گرفته شود مسافت زماني گلزن كيرشن تا ورزشگاه دورتموند ۳۰ دقيقه و تا ورزشگاه كلن ۱ ساعت مي باشد. در مجموع در محدوده ۵۰ كيلومتري اين شهر ۴/۶ ميليون نفر زندگي مي كنند.
- ورزشگاه ولتينس آرنا گلزن كيرشن:
وضعيت ساخت: نوساز
كار ساخت اين ورزشگاه در آگوست سال ۲۰۰۱ آغاز شد و در سال ۲۰۰۴ پايان يافت. ولتينس آرنا يكي از مدرن ترين ورزشگاههاي جهان از نظر تكنولوژيكي به شمار مي رود. اين ورزشگاه يكي از ۱۲ ورزشگاهي است كه براي برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال ۲۰۰۶ انتخاب شده است و محل برگزاري مسابقات خانگي تيم فوتبال شالكه ۰۴ مي باشد.

پيدايش جام جهاني
جام جهاني ۱۹۹۸ فرانسه
رنسانس فرانسه

علي راد: جام جهاني بار ديگر پس از شصت سال به فرانسه بازگشت، اگر ژول ريمه زنده بود به برگزاري و قهرماني فرانسه در جام افتخار مي كرد.
در جام جهاني ۱۹۹۸ فيفا تصميم گرفت تا بار ديگر تعداد تيمها را افزايش دهد تا تيمهاي ضعيف تر نيز بتوانند در جام حضور پيدا كنند. تعداد تيمها از بيست و چهار تيم به سي و دو تيم افزايش پيدا كرد و تيمها در هشت گروه چهار تيمي قرار گرفتند. دو تيم از هر گروه مي توانستند به مراحل بالاتر بروند. اكثر تيمهاي بزرگ در جام جهاني ۹۸ حضور داشتند. تيم ميزبان از ۱۹۸۶ در هيچ يك از جامهاي جهاني حضور نداشت. فرانسه پس از سه بازي راحت در دور اول و شكست حريفان به دور دوم صعود كرد و تب فوتبال تمام فرانسه را دربرگرفت. امي ژاكه تيمي قدرتمند با دفاعي مستحكم ساخته بود كه شكست ناپذير به نظر مي آمد. فرانسه در اين جام تنها دو گل دريافت كرد و در بازي نهايي با شكست سه بر صفر برزيل براي نخستين بار قهرمان جهان شد. زيدان با ارائه بازيهاي بي نظير و به ثمر رساندن دو گل در بازي فينال نام خود را در ميان بازيكنان طلايي تاريخ فوتبال حك كرد. اين سنگين ترين شكست تاريخ فوتبال برزيل در جامهاي جهاني بود. برزيل در اين جام از روماريو بهره نمي برد و تنها رونالدو مهاجم گلزن آنها در خط حمله بود.
كرواسي تيم شگفتي ساز جام بود و داور شوكر، بهترين گلزن جام، نمايشي خيره كننده داشت. كرواسي در نهايت به مقام سوم جام رسيد. روبرت پروسينچكي، با به ثمر رساندن گل در اين جام براي كرواسي و در جام ۱۹۹۰ براي يوگسلاوي تاريخ ساز شد. آرژانتين، هلند و دانمارك با ارائه بازيهاي هجومي تماشاگران را خوشحال كردند. گابريل باتيستوتا با قدرت تمام كنندگي بالا، دنيس  برگ كمپ با قدرت كنترل توپ بالا و برادران لادروپ با ارائه بازيهاي زيبا در طول رقابتهاي جام نظر هواداران را جلب كردند. ايتاليا و انگلستان بار ديگر به حكم ضربات پنالتي از جام حذف شدند، اما خاطرات خوبي از خود به جا گذاشتند. مايكل اوون، مهاجم هجده ساله انگلستان، گل كلاسيك و فوق العاده اي برابر آرژانتين به ثمر رساند. ركورد بيست و دو كارت قرمز در اين جام بدست آمد زيرا قوانين فوتبال با اعمال تغييراتي دشوارتر شده بود. ديگر نتيجه جالب اين جام برد نروژ برابر برزيل بود. ايران نيز پس از بيست سال دوباره پا به جام جهاني گذاشت و در يك بازي حساس دو بر يك آمريكا را مغلوب كرد ولي به هرحال به دور بعد راه پيدا نكرد. كره جنوبي نيز كه در چهارمين جام جهاني پياپي خود شركت مي كرد شروعي خوب در اين دوره داشت اما با اخراج يكي از بازيكنانش برابر مكزيك تمركز خود را از دست داد. جامائيكا و فرانسه براي اولين بار در جام جهاني حضور پيدا كردند اما به دليل بي تجربگي از رقابتها كنار رفتند. اسپانيا بار ديگر نمايشي ضعيف در جام داشت و در مرحله نخست از دور بازيها كنار رفت. آنها در آخرين بازي خود شش بر يك نيجريه را شكست دادند ولي اين نتيجه هم مانع از حذف آنها نشد.
آلمان نيز با تيمي مسن پا به رقابتها گذاشت اما در مرحله يك چهارم پاياني با اخراج يكي از بازيكنانش به نام كريستين ورنز، شيرازه تيم خود را از دست داد و سه بر صفر مغلوب شد تا به خانه بازگردد. لوتار ماتائوس ركورد جالبي از خود به جا گذاشت و تعداد حضورش در بازيهاي جام جهاني را به عدد بيست و پنج در پنج جام جهاني رساند تا در هر دو مورد ركورددار باشد. يورگن كلينزمن، مهاجم بزرگ آلمانها پس از بازي با كرواسي براي هميشه از تيم ملي خداحافظي كرد.
جام جهاني ۱۹۹۸ جشن فوتبال فرانسه بود و در نهايت جام در خانه باقي ماند.
002529.jpg
جام جهاني ۲۰۰۲ در ژاپن
برزيل باز هم قهرمان شد

هزاره جديد از راه رسيد و همزمان دوران جديدي در عرصه فوتبال آغاز شد. تيم ها درست مثل جام گذشته در هشت گروه چهار تيمي قرار گرفتند. كره و ژاپن نخستين كشورهايي بودند كه جام جهاني را به طور مشترك برگزار كردند و نيز اين اولين جامي بود كه در قاره آسيا برگزار شد. هر دو كشور در اين دوره نمايش خوبي داشتند و نشان دادند كه سطح فوتبال آسيا نيز پيشرفت خوبي كرده است. سنگال كه نخستين حضورش در جام جهاني را جشن گرفته بود، تيم شگفتي ساز جام لقب گرفت. آنها در بازي افتتاحيه، يك بر صفر فرانسه را مغلوب كردند.
فرانسه، پرتغال و آرژانتين جزو مدعيان جام جهاني به حساب مي آمدند، اما هيچ يك از آنها به دور دوم راه پيدا نكردند.برزيل با درخشش در بازي هاي گروهي با اقتدار به دور بعد صعود كرد. اگرچه اين تيم دو بار در بازي ها برابر تركيه متزلزل نشان داد، اما در نهايت به فينال رقابت ها رسيد. آلمان غربي نيز مثل اكثر جام ها حضوري موفق در اين جام داشت در حالي كه در بازي هاي مقدماتي جام جهاني پنج بر يك در مونيخ از انگلستان شكست خورده بود و با پلي آف به جام جهاني صعود كرده بود. آلمان ها در بازي هاي گروهي با دو برد و يك تساوي به دور بعد صعود كردند تا با برتري برابر تمامي تيم هاي رقيب پا به فينال رقابت ها گذاشتند، البته ميشائيل بالاك يكي از دو بازيكن كليدي ژرمن ها در اين جام با دو اخطاره شدن در بازي نيمه نهايي برابر كره جنوبي از بازي در ديدار نهايي محروم شد. اليور كان تا بازي فينال ركوردي دست نيافتني از خود به جا گذاشت و تنها يك گل دريافت كرد و نخستين دروازه بان تاريخ فوتبال جهان شد كه توپ طلايي جام جهاني را از آن خود كرده است. پس از وي رونالدو و ريوالدو توپ هاي نقره و برنز را تصاحب كردند. ديگر تيم فيناليست يعني برزيل با درخشش رونالدو و ريوالدو در بازي ها و به خصوص در بازي حساس برابر انگلستان، در حالي كه ده نفره بود و يك بر صفر عقب بود، در نهايت دو بر يك پيروز شد و به مرحله نيمه نهايي رسيد تا بار ديگر با تركيه ديدار كند كه به سختي و با تك گل زيباي رونالدو اين تيم را مغلوب كرد و به فينال رقابت ها رسيد. در ديدار نهايي هر دو تيم آلمان و برزيل هفتمين حضورشان در بازي نهايي را در كارنامه خود حك كردند و هر كدام كه برنده مي شدند به تنهايي عنوان پرافتخارترين تيم دنيا را از آن خود مي كردند.برزيل با دو گل رونالدو، براي پنجمين بار قهرمان جهان شد. اشك هاي اليوركان در پايان بازي هرگز از خاطره ها نخواهد رفت. البته صعود آلمان به بازي پاياني نيز براي اين تيم يك موفقيت بزرگ به شمار مي رفت. در ديدار رده بندي تركيه سه بر دو كره جنوبي را شكست داد و به مقام سوم جام جهاني رسيد.
رده بندي نهايي: ۱- برزيل ۲- آلمان ۳- تركيه ۴- كره جنوبي

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
كتاب
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  كتاب  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |