چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۵
ليگ قهرمانان اروپا
كابوس انگليسي براي يوونتوس
002880.jpg
حسن حيدري
ليگ قهرمانان اروپا به نقطه پاياني در مرحله يك چهارم نهايي رسيده است و امشب با گزينش ۲ تيم از بين بارسلونا، بنفيكا، آرسنال و يوونتوس چهره تيم هاي مرحله نيمه  نهايي شناخته خواهد شد.
يك هفته پيش بازي هاي رفت اين ۴ تيم در لندن و ليسبون برگزار شد كه تنها آرسنالي ها بودند كه نتيجه درخشاني را به نام خود به ثبت رساندند.
پيروزي دو بر صفر تيم ونگر بيانگر اين بود كه آرسنال مي رود تا براي نخستين بار در ليگ قهرمانان به موفقيت بزرگي دست يابد.
از سوي ديگر بارسلونا در پرتغال عليرغم برتري نسبي نسبت به بنفيكا با تساوي بدون گل اين شهر را ترك كرد. اين تيم امشب در نيوكمپ ميزبان اين تيم پرتغالي است.
در اين بازي رونالد كومان بازيكن سابق بارسا و مربي كنوني بنفيكا بار ديگر به ورزشگاه محبوب خود قدم مي گذارد. ليگ قهرمانان تا به امروز شاهد شگفتي هاي فراواني از جمله حذف ليورپول قهرمان فصل قبل بوده كه به دست همين بنفيكا صورت گرفته است.
اين تيم قابليت هاي زيادي دارد و به نظر مي رسد براي اين ديدار نااميد نيست. البته بارسلونا همواره در بازي هاي خانگي با توجه به امتياز ميزباني شرايط را به سود خود تغيير مي دهد.
بارسلونا يك بار با تك گل كومان در سال ۹۳ مقابل سامپدوريا تنها عنوان قهرماني اين باشگاه بزرگ را جشن گرفت.حالا كومان در جبهه مقابل مأموريت ديگري دارد.
آرسنال- يوونتوس
تيم آرسنال هنوز به تنها قهرماني خود در رقابت هاي جام در جام اروپا دلخوش كرده است. اين تيم در سال هاي اخير بارها تا مراحل حساس ليگ قهرمانان صعود كرده اما به فينال نرسيده است.
آرسن ونگر كه تيمش در ليگ برتر انگليس به توفيقي نرسيده اميدوار است بتواند امسال را با قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا پايان ببرد. اين تيم روز شنبه موفق شد در يك بازي فوق تصور با پنج گل آستون ويلا را شكست دهد. اين پيروزي خيره كننده روحيه توپچي هاي لندن را تا حد زيادي براي نبرد تورين بالا برده است. در اين بازي ممكن است فابر گاس و امانوئل ابو مدافع مركزي آرسنال به دليل مصدوميت غايب باشند.
تيري آنري بازيكن كليدي آرسنال كه در بازي رفت نيز يك گل براي آرسنال به ثمر رساند، امشب نقطه اميد انگليسي ها خواهد بود. او نه تنها قابليت گلزني دارد بلكه فرارهاي استثنايي او اكثر خطوط دفاعي حاضر در اروپا را دچار دردسر مي كند. آرسنال در ۹ بازي گذشته ليگ قهرمانان هنوز شكست نخورده است. اين تيم در مرحله يك هشتم نهايي نيز موفق شد رئال مادريد را با تمامي ستارگانش حذف كند.
آرسن ونگر در مورد بازي تيمش مقابل يوونتوس گفت: در بازي رفت به نتيجه دلخواه دست پيدا كرديم اما قصد داريم در تورين هم يوونتوس را شكست دهيم. در اين بازي ندود به جمع توريني ها اضافه مي شود كه اين امر ممكن است براي ما خطرناك باشد. حضور اين بازيكن كليدي مي تواند سرنوشت بازي را تغيير دهد.
در نقطه مقابل آرسنال كه اين هفته را به خوبي آغاز كرده است يوونتوس براي بازي امشب با معضلات گوناگوني مواجه است.يووه اين هفته در خانه تروسيو به تساوي بدون گل رسيد. اين تيم خيلي خوش شانس بود زيرا آث ميلان هم با شكست مقابل لچه شرايط را در جدول تغيير نداد تا همچنان اين تيم شانس اول قهرماني كالچو باشد.
يوونتوس در بازي رفت مقابل آرسنال چهره كاملاً ناتواني داشت. دريافت دو گل و اخراج دو بازيكن اين تيم شانس صعود يوونتوس را به حداقل رسانده است. خبر ناخوشايند ديگر غيبت دوباره دل پيرو مي باشد كه به نظر مي رسد به بازي هم نرسد. تنها نكته روشن يوونتوس در اين بازي اضافه شدن پاول ندود هافبك اين تيم به خط مياني است. او در بازي قبلي به دليل محروميت نتوانست تيمش را همراهي كند. يوونتوس در اين بازي كامورانزي و ذبينا را به دليل اخراج در بازي قبلي در اختيار نخواهد داشت.
كاپلو، مردي كه قول داده اين فصل يوونتوس را قهرمان اروپا مي كند در غياب ذبينا، بالزارتري را در خط دفاع مي گمارد و به جاي كامورانزي در خط مياني نيز از بين الويرا و بلازي يكي را انتخاب خواهد كرد.
بوفون دروازه بان يوونتوس در بازي رفت اگر چه دو گل دريافت كرد اما موقعيت هاي زياد ديگري را خنثي نمود.
او در مورد اين بازي مي گويد: براي ما همه چيز به پايان نرسيده است و جبران دوگل در تورين به عقيده من كار چندان دشواري نخواهد بود. يوونتوس مهاجم قدرتمندي چون ابراهيموويچ و ترزگه دارد كه مي توانند دروازه حريف را تحت فشار قرار دهند.وي در مورد پيش بيني نتيجه بازي گفت: كار بسيار دشواري است اما اميدوارم تيم ما با موفقيت ميدان را ترك كند.
كابوس انگليسي
تيم يوونتوس فصل پيش نيز در اين مرحله با ليورپول روبه رو شد. اين تيم در بازي رفت دو بر يك مغلوب تيم انگليسي شد و در تورين تنها به برد يك بر صفر نياز داشت. اما تيم كاپلو ۹۰ دقيقه به دروازه ليورپول حمله ور شد، اما نتوانست دروازه اين تيم را بازكند تا در كمال ناباوري با تساوي بدون گل از دور بازي ها كنار رود. البته ليورپول سال پيش در فينال نيز آث ميلان ايتاليا را نقره داغ كرد. اين كابوس ايتاليايي ها را بسيار آزار مي دهد. پليس ايتاليا براي جلوگيري از هرگونه آشوبگري از سوي هواداران آرسنال تدابير ويژه اي براي اين بازي اتخاذ كرده است. آنها با هماهنگي با اسكاتلنديار از ورود چند تن از هواداران اخلالگر آرسنال جلوگيري كرده اند.
راه قهرماني كاتالان ها
ال كلاسيكو هرچه بود تمام شد. تساوي يك بر يك بارسا تأثيري بر روند صعودي اين تيم به سوي قهرماني در لاليگا نداشت اما زنگ خطري براي تيم ريكارد بود تا هوشيارانه تر به ديدار با تيم بنفيكا برود.
پرتغالي ها در بازي قبلي هم در ديدار برگشت ميهمان ليورپول بودند و به نظر مي رسيد قهرمان دوره قبل به راحتي به پيروزي برسد اما بنفيكا كار غيرممكني انجام داد و با دو گل از سد ليورپول گذشت.
آنها در بازي هاي خارج از خانه با جسارت بيشتري به ميدان مي روند نيمه دوم ديدار رئال و بارسلونا شباهت زيادي به ديدار رفت بنفيكا داشت. در اين نيمه موقعيت ها يكي پس از ديگري به راحتي از دست مي رفت يا توسط كاسياس مهار مي شد درست مثل ديدار رفت با بنفيكا كه مورتو دروازه بان اين تيم يك تنه سد محكمي برابر اسپانيايي ها بود.
تيم ريكارد كه داراي مهاجماني طراز اول در سطح دنياست بايد اين نقيصه را از بين ببرد. رونالد كومان سرمربي بنفيكا در مورد بازي رفت گفت: ما شانس بزرگي را در ليسبون براي شكست دادن بارسلونا از دست داديم. آنها در نيمه اول كاملاً بر بازي مسلط بودند و فرصت هاي زيادي داشتند اما در نيمه دوم تيم ما بود كه دروازه بارسلونا را مورد تهديد قرار داد. كومان در مورد بازي برگشت گفت: كار ما خيلي دشوار است. بارسلونا همواره در بازي هاي خانگي شانسي براي حريفان باقي نمي گذارد. كومان تأكيد كرد اگر بتوانيم دروازه بارسلونا را باز كنيم شايد توفيق ديگري در انتظار ما باشد.
بنفيكا در تاريخ جام باشگاه هاي اروپا تاكنون دو عنوان قهرماني در سال هاي ۶۲ و ۶۱ داشته است.
در اين بازي تيم بنفيكا در سيستم خود تغييراتي به وجود آورده است. آنها كه در بازي رفت با سه مهاجم يعني سيمائو، روبرت و جيوواني با شيوه ۳-۳-۴ به ميدان رفتند اين بار با چاشني احتياط به روش ۲-۴-۴ روي آورده اند.
در بازي امشب مورتو درون دروازه قرار دارد. ريكاردو روچا، لوئيزو، اندرسون و ليو در خط دفاع بتو، پتي، مانوئل و كارگونيس در خط مياني و سيمائو به همراه ميكولي در خط حمله بازي مي كنند.
002889.jpg
قلب بارسا
بدون شك رونالدينيو قلب بارسلوناست. حركت هاي حيرت آور او اساس حملات تيم بارسلونا را تشكيل مي دهد. او غيرقابل مهار و كمتر مدافعي مي تواند او را كنترل كند. او بارها در اين فصل گل هاي زيبايي به ثمر رسانده است و به عقيده يوفا او بازيكن كليدي بارسلوناست.
رونالدينيو در مورد اين بازي مي گويد: شانس ما براي صعود بيشتر از بنفيكاست ما از حمايت هواداران هم برخوردار هستيم كه اين موضوع به ما كمك شاياني مي كند.
غايب بزرگ
تياگوموتا هافبك تيم بارسلونا به دليل مصدوميت غايب بزرگ اين ديدار است. او در ديدار با رئال روي استارتي كه رونالدو زد از ناحيه كشاله ران مصدوم شد و نتوانست رونالدو را بگيرد و او دروازه بارسا را باز كرد. موتا ۲۳ ساله ۴ هفته بايد استراحت كند تا بتواند بار ديگر تمرينات خود را آغاز كند. به طور حتم در صورت صعود بارسا او بازي هاي مرحله نيمه نهايي را از دست خواهد داد.
تياگو موتا با مصدوميتش به دو بازيكن مصدوم ديگر بارسا ملحق شد. رافائل ماركوئز مدافع مركزي اين تيم و ادميلسون مدافع كناري بارسا دو بازيكن آسيب ديده بارسا هستند كه در اين بازي غايب هستند.
البته خبرهاي خوبي براي بارسلونا به گوش مي رسد. بازگشت دوباره كارلوس پويل كه به دليل اخراج در بازي قبلي غايب بود و بهبودي ليونل مسي ستاره آرژانتيني بارسلونا مي تواند كمك بزرگي به اين تيم  كند.
در اين بازي بارسلونا با سيستم ۳-۳-۴ به ميدان مي رود. والدز درون دروازه قرار دارد. كارلوس پويل، وان برونكوست، الگوئرا و جوليانو بلتي در خط دفاع حضور دارند. در خط مياني مسي، دكو و وان بومل هلندي بازي مي كنند و ساموئل اتو، رونالدينيو و لارسن مثلث خط حمله بارسا را تشكيل مي دهند. بارسلونا با زدن ۱۹ گل در رقابت هاي اين فصل ليگ قهرمانان بهترين خط حمله را در اختيار دارد. آنها تنها در دو بازي مقابل پاناتينايكوس و بنفيكا گلزني نكرده اند.
موقعيت بنفيكا
تيم بنفيكا اين هفته در ليگ پرتغال دو بر يك بلنزه را شكست داد و با ۵۹ امتياز همچنان در صدر جدول قرار دارد و به قهرماني چشم دوخته است. نكته برجسته اين بازي گلزني نونوگومز ملي پوش پرتغالي بنفيكا بود كه به دليل آسيب ديدگي بازي رفت مقابل بارسا را از دست داد.حالا او آماده تقابل با مدافعان بارساست تا در كنار سيمائو به گلزني بپردازد.

گفتگو با آدريانو، ستاره برزيلي اينتر
فوتبال در كرانه آمريكاي جنوبي
002883.jpg
علي راد
نخست فوتبال را در برزيل براي اربابان سفيدپوست بازي مي كردند. در سال ۱۸۸۸ زماني كه بطور ناگهاني و بدون هيچگونه مرحله انتقالي قانون بردگي لغو شد، سياهپوستان از تمام نقاط كشور به شهرهايي هجوم آوردند كه نه به آنها مسكن مي دادند و نه قادر به سيركردن شكم آنان بودند. لكن در سايه رفاه استعماري محلات فقيرنشين سياهان رشد و نمو پيدا كرد. براي ساكنين اين محلات امكاني وجود نداشت كه به زندگي در خور انسانها دست يابند، تا اينكه آنها فوتبال و فوتبال آنان را پيدا كرد. پس از لغو بردگي باشگاه سانتايگا اولين سياه پوستان را در تيم خود پذيرفت.
در مدت كوتاهي اولين قهرمان فوتبال سياهپوست درخشيد. نام او آرتور فريدن ريش بود. او كه فرزند يك مادر سياهپوست برزيلي و پدر سفيدپوست آلماني بود، با رنگ سياه خود سالها ستاره اول فوتبال برزيل شد. فريدن ريش در سن ۷۷ سالگي در سال ۱۹۶۹ درگذشت. فريدن ريش در ۹۴۵ بازي ۱۳۲۹ گل زد. او فرهنگي را در جامعه برزيل باب نمود كه بازيكنان فوتبال جزو باشخصيت ترين و شريف ترين طبقات جامعه شناخته شدند و در اين ميان سياهپوستان بيشترين سهم را دارا بودند. فوتبال آنان به نوعي رقص سكرآور شباهت دارد. در ورزشگاه هاي برزيل كه طنين طبلهاي بونگو آنرا به يك زيارتگاه بودايي تبديل مي كند هر چند مي گويند دو عامل مردم اين سرزمين را به هم پيوند مي دهد يكي كليساي كاتوليك و ديگري فوتبال.
فوتبال برزيل امروزه مانند ساعتهاي سوئيسي مارك باارزشي است به شرطي كه عقربه هاي آن سياه باشد. آن زمان مي توان به جرات گفت كه برزيلي ها بودند كه فوتبال را به آقاي فوتبال تبديل كردند. كافي است در پلاژ آكاپولكو توپي جلوي پاي چند جوان بياندازيد تا فورا يك تيم فوتبال ممتاز شكل گيرد. در ريودوژانيرو نيز در هر يك از محلات كوچك آن چون درخت هاي موز و نارگيل يك ستاره فوتبال مي رويد. آدريانو ليته ريبيرو نيز در فوريه ۱۹۸۲قدم به دنيا گذاشت تا به جمع ستارگان سياه فوتبال افزوده شود.
همانگونه كه نتو و ويسي تاينير در سال ۱۹۳۰ درخشيدند آدريانو نيزقصد دارد در جام جهاني ۲۰۰۶ يك ستاره برتر باشد ستاره اي چون دوبريت، لئوپندايس. آدمير، چيكو، در دهه هاي سي تا پنجاه و جولينهو، پين هيروف پله، واوا، گارينشا تا دهه هفتاد و ظهور دوباره جرزينهو، پله، ريوه لينو توستائو در دهه هفتاد كه برزيل به جام ژول ريمه پايان بخشد. آدريانو مي خواهد آرزوهاي مردم برزيل در جام جهاني ۲۰۰۶ باشد. همانگونه كه روماريو و رونالدو بودند. اين برزيلي هاي افسانه ساز تا تسخير ماه با توپ فوتبال نيز پيش خواهند رفت؟
در سن بسيار كمي برزيل را ترك كردي در حاليكه جاي رشد زيادي داشتي ولي بهرحال الان يكي از بهترين مهاجمين دنيا هستي. اوضاع زندگي ات از آن زمان چه تغييراتي كرده است؟
چيزهاي زيادي ياد گرفتم. زماني كه به ايتاليا آمدم بسيار جوان و بي تجربه بودم. در ابتدا به تنهايي و بدون حضور خانواده در اينجا حضور داشتم، اما هميشه آرزوي بازي در اروپا را داشتم. هركسي كه به اينجا مي آيد بايد موارد زيادي را بپذيرد. از وضع هوا گرفته يا سبك زندگي. فكر مي كنم مهمترين چيزي كه ياد گرفتم اينست كه اجازه ندهم ديگران راجع به من زياد صحبت كنند. در اينجا مطبوعات تاثير زيادي روي ورزش مي گذارند، بخصوص راجع به فوتباليست ها و زندگي خصوصي آنها مطالب زيادي عنوان مي كنند، پس بازيكنان بايد خيلي دقت كنند و به آنها نيز احترام بگذارند. در كل ايتاليا مي توان زندگي خوبي داشت، البته در ابتداي حضورم در اينجا به دليل اينكه هيچ كس را نمي شناختم و شرايط آب و هوايي سردتري نسبت به برزيل در اينجا وجود داشت اوضاع كمي برايم مشكل بود اما به خوبي باشرايط تطبيق پيدا كردم.
بيش از همه براي چه چيزي از برزيل دلتنگ هستي؟
صميميت مردم برزيل. هيچ كس در دنيا مثل مردم آنجا نمي تواند گرما و صميمت داشته باشد. البته زندگي كردن دور از خانواده و در هوايي سرد مثل ايتاليا خيلي دشوار است، البته بازيكان بايد آمادگي رويارويي و قبول شرايط سخت را داشته باشند.
اسطوره فوتبال شما چه كسي است؟
زيكو
از زماني كه فلامنگو را ترك كرديد و به ايتاليا آمديد، چه پيشرفتي در فوتبال حاصل كردي؟ آيا نكته خاصي هست كه به آن اشاره كني؟
فكر مي كنم از لحاظ تكنيكي پيشرفت زيادي كردم. زماني كه در فلامنگو بازي مي كردم بسيار جوان بودم و البته زمان كافي براي تمرين روي تكنيك فردي نداشتم، اما در اينجا (ايتاليا) اين فرصت را پيدا كردم تا چيزهاي جديدي ياد بگيرم، نكاتي مثل حركت بدون توپ. بهبود خصوصيات فردي در بازي بدون شك به من كمك فراواني مي كند و مي توانم سطح بازي خود را بالا ببرم.
آيا قسمتي از بازي وجود دارد كه در آن نياز به بهبود داشته باشيد؟
من تلاش زيادي براي بيشتركردن سرعت در بازي انجام داده ام و در حال حاضر سرعت بيشتري نسبت به گذشته دارم. الان نيز روي بازي با پاي راست بيشتر تمرين مي كنم تا بتوانم مثل پاي چپم از آن استفاده كنم. اميدوارم كه با تمرين زياد و ممارست بتوانم به نتيجه مطلوب دست پيدا كنم.
اينتر تيمي است كه بازيكنان زيادي از آمريكاي جنوبي در آن حضور دارند. آيا اين نكته به پذيرفتن نحوه زندگي در ايتاليا و در نتيجه علاقه ات به ادامه حضور در اينتر كمك كرده است؟
اين واقعا كمك بزرگي محسوب مي شود. حضور بازيكنان از آمريكاي جنوبي در يك تيم هميشه جذاب و سرگرم كننده است. آنها هميشه شاد هستند و از زندگي لذت مي برند و بازي كردن با آنها همواره خوشايند است.
بهترين نكته درباره زندگي در ايتاليا چيست؟
بهترين چيز سطح بالاي زندگي در ايتالياست. در اينجا مي توان زندگي آرام و مطمئني داشت كه براي من مهمترين نكته در زندگي است.
كمي راجع به خودت از لحاظ فردي و بهترين خصوصيت خودت صحبت كن و آدريانوي واقعي را به ما معرفي كن.
فكر مي كنم كه در كل انسان قابل اعتمادي هستم و شايد بعضي اوقات اين يك نقطه ضعف نيز محسوب مي شود زيرا اجازه مي دهم تا مردم به زندگي خصوصي ام راه پيدا كنند و بعضي اوقات حتي راجع به هر كاري كه انجام مي دهم اظهار نظر مي كنند. البته من فكر نمي كنم كه اين موضوع كاملا يك نقطه ضعف باشد و به طور مثبت به آن نگاه مي كنم. هر كسي بايد به اندازه كافي قدرت گفتن نه را به بعضي مردم داشته باشد و به موقع از اين كلمه استفاده كند. در كل فكر مي كنم كه انسان افتاده و متواضعي باشم.
مهمترين تفاوت در بازي براي يك مهاجم بين آمريكاي جنوبي و اروپا چيست؟
در برزيل بازيكنان بيشتر با توپ بازي مي كنند و فضاي بيشتري براي بازي وجود دارد، اما در ايتاليا اين امكان به هيچ وجه وجود ندارد و به محض اينكه بازيكني توپ را تصاحب كند، دو تا سه بازيكن به سمت او هجوم مي برند تا توپ را بگيرند. بجز اين در برزيل بايد توانايي سريع بازي كردن را داشته باشيد و بتوانيد به سرعت پاس هاي زيادي رد و بدل كنيد. اينها فرقهاي كلي بودند كه مي توان ذكر كرد.

نگاه
بارسلون و بنفيكا در يك نگاه
002892.jpg
شناسنامه
نام باشگاه: بارسلونا
نام مستعار: بارسا
سال تأسيس: ۱۸۹۹
ورزشگاه: نيوكمپ
گنجايش: ۹۸۶۰۰ نفر
رئيس باشگاه: خوان لاپورتا
سرمربي: فرانك ريكارد
وضعيت حضور در لاليگا: دسته اول
موقعيت باشگاه: صدرنشين
رنگ پيراهن: آبي، اناري
خارج از خانه: فسفري
افتخارات: قهرمان جام باشگاه هاي اروپا
در سال ۹۲
قهرمان سوپر جام اروپا ۹۷ و ۹۲
قهرمان جام در جام اروپا: ۹۷ ، ۸۹ ، ۸۲
و ۷۹
قهرماني در اسپانيا: ۱۷ بار
قهرماني در منطقه كاتالان: ۲۲ بار
قهرمان جام حذفي: ۲۴ بار سوپركاپ اسپانيا:
۹ بار
گلزنان اين فصل: ۲۵ گل اتو، ۱۱ گل ژولي، ۱۰ گل رونالدينيو
بهترين بازيكنان تاريخ باشگاه: هانس كرانكل، كومان و كرايف (هلند)، مارادونا (آرژانتين)، رونالدو، ريوالدو و روماريو (برزيل) گري لينكر (انگليس)، ليتمانن (فنلاند)، شوستر (آلمان)، هاگي (روماني).
002895.jpg
شناسنامه
نام باشگاه:بنفيكا
نام مستعار: عقاب ها
ورزشگاه:
دي لوز ليسبون
گنجايش:
۶۵۶۴۷ هزار نفر
رئيس باشگاه: لوئيز فيليپ ويرا
سرمربي: رونالد كومان
وضعيت حضور در ليگ پرتغال: دسته اول
موقعيت باشگاه: صدرنشين
رنگ پيراهن: قرمز
خارج از خانه: طوسي
افتخارات: قهرمان جام باشگاه هاي اروپا ۱۹۶۱
و ۱۹۶۲
قهرمان پرتغال ۲۸ بار، قهرمان جام حذفي ۲۴ بار
مربيان معتبر: سون گوران اريسكون، توميسلاو ايوويچ، يوپ هانكس، خوزه مورينيو و جيوواني تراپاتوني.
002886.jpg


نگاه
002877.jpg
آدريانو، اين مهاجم بلندقامت در سال ۲۰۰۱ از فلامنگو، به اينتر پيوست و تنها پس از هشت حضور در اين تيم به عنوان يار قرضي به تيم فيورنتينا رفت تا بيشتر به كسب تجربه بپردازد. در فلورانس او موفق شد شش گل به ثمر برساندتا بزودي به پارما بپيوندد. در پارما او بازيهاي خوبي به نمايش گذاشت و در سي و شش بازي بيست و دو گل به ثمر رساند تا در زمستان فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ به شهر ميلان و تيم اينتر بازگردد. او كه در سال ،۱۹۹۹ قهرمان جام زير هفده سال جهان نيز شده، نخستين بازي ملي خود را در سال ۲۰۰۰ برابر كلمبيا و در رقابتهاي مقدماتي جام جهاني انجام داد. بهترين نمايش او در تيم ملي برزيل به كوپا آمريكاي ۲۰۰۴ بازمي گردد كه بجز به ثمررساندن هفت گل و بدست آوردن بهترين گلزن رقابتها و قهرماني با برزيل، به عنوان بهترين بازيكن جام نيز انتخاب شد. آدريانو با وجود قامت بلند، از تكنيك بالايي نيز برخوردار است تا جايي كه او را با رونالدو مقايسه مي كنند.
شناسنامه
نام كامل: آدريانو ليته ريبيرو
تاريخ و محل تولد: هفدهم فوريه ،۱۹۸۲ در ريودوژانيروي برزيل
قد: ۱۸۹ سانتي متر
وزن: ۸۷ كيلوگرم
باشگاه ها: فلامنگو، اينترميلان، فيرونتينا (قرضي از اينتر)، پارما، اينتر
نخستين بازي ملي: نوامبر ۲۰۰۰ برابر كلمبيا
بازي ملي: ۲۴ بازي و ۱۷ گل
افتخارات: قهرمان جام جهاني زير هفده سال (۱۹۹۹)، كوپا آمريكا(۲۰۰۴)، جام كنفدراسيونها (۲۰۰۵)، جام حذفي ايتاليا (۲۰۰۵)، سوپرجام ايتاليا (۲۰۰۵)، بهترين گلزن كوپا آمريكا (۲۰۰۴)، بهترين بازيكن كوپا آمريكا (۲۰۰۴)، بهترين گلزن جام كنفدراسيونها (۲۰۰۵)، بهترين بازيكن جام كنفدراسيونها (۲۰۰۵).

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
زندگي
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  زندگي  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |