شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۴ - Apr 8, 2006
۴ فيلم ايراني در جشنواره نيويورك
ايسنا:  فيلم سينمايي «وقتي همه خواب بودند» به كارگرداني فريدون حسن پور و تهيه كنندگي فرشته طائرپور روز اول ارديبهشت در جشنواره فيلم «الوان» در نيويورك به نمايش در مي آيد.
جشنواره «الوان» كه امسال سومين دوره آن برگزار مي شود ، با رويكرد به مسايل انساني و توجه ويژه به فيلمهاي منطقه آسيا، خاورميانه، آفريقا و كشورهاي عربي، توسط برگزاركنندگاني آمريكايي-  عرب كار خود را آغاز كرده است و در حال حاضر بيش از ۱۰ موسسه فرهنگي- هنري- دانشگاهي به حاميان اين جشنواره پيوسته اند.
در ميان اسامي هيات كارشناسان اين جشنواره كه مسووليت انتخاب فيلمها و هماهنگي برنامه هاي آن را برعهده دارند، نام دو ايراني با عنوان استاد دانشگاه و طراح هنري به چشم مي خورد.
فيلم سينمايي «ما همه خوبيم» به كارگرداني بيژن ميرباقري و تهيه كنندگي محمدرضا تخت كشيان فيلم ايراني ديگري است كه در اين جشنواره به نمايش در مي آيد.
فيلم «جنسيت و فلسفه» اثر محسن مخملباف(به عنوان فيلم فرانسوي ، ايراني، تاجيكي) و  فيلم سينمايي باباعزيز ساخته ناصر خمير(به عنوان فيلمي تونسي  ، ايراني ، فرانسوي و آلماني) از ديگر فيلمهاي هستند كه در اين جشنواره حضور دارند.
اين جشنواره از ۱۴ تا ۲۳ آوريل(۲۳ فروردين تا ۱ ارديبهشت) در سالنهاي ترابيكا، مركز فيلم كنتور و فيلمخانه آنتولوژي در نيويورك برگزار خواهد شد.
از ميان فيلمهاي ايراني شركت يافته در اين جشنواره به جز فيلم «ما همه خوبيم» هيچ يك تاكنون در ايران به نمايش در نيامده اند و فيلم وقتي همه خواب بودند در جشنواره فجر اخير جايزه هاي بهترين فيلم را از بخش معناگرا و بين المذاهب(دو بخش بين المللي  جشنواره) به خود اختصاص داد.
در اين فيلم محمدرضا فروتن، غزل شاكري و گلاب آدينه به ايفاي نقش مي پردازند.

حكايت تغيير ساعت رسمي كشور
فرشاد مهدي پور:ظهر روز آخرين يكشنبه سالي كه گذشت، غلامحسين الهام سخنگوي خنده روي دولت نهم، بر پرده جعبه جادو ظاهر شد و از لغو مصوبه هيات وزيران در سال ۱۳۷۰ مبني بر تغيير ساعت رسمي كشور خبر داد و بسياري را شگفت زده كرد؛ و حالا روزهايي است كه مردم گرفتار تبعات اين جابه جايي شده اند؛ تا آنجا كه يك نماينده مجلس گفته است دولت بايد مصوبه اش را پس بگيرد و يك مقام دولتي هم اين مساله را منتفي اعلام كرده است.
سال هفتاد دولت، اول ارديبهشت، ساعت را تغيير داد و شايد امسال هم بتواند چنين كند.
شوك اول
سخنگوي دولت در توضيح چرايي اين مساله توجيهي را عرضه كرد، بس عجيب كه: «بررسي هاي دقيق و كارشناسانه اي وجود ندارد كه تاييدكند تغيير ساعت رسمي كشور، منجر به صرفه جويي در مصرف برق شده است.»
كسي نمي دانست كه چگونه براساس «عدم» گزارشي، مي شود «وجود» مصوبه اي را زير سئوال برد و آن را كان لم يكن تلقي كرد؛ آن هم در ساعات پاياني آخرين روز كاري سال.
وي گفت: «بررسي هاي كارشناسانه اي نيز وجود ندارد كه نشان دهد آيا تفاوتي در مصرف برق در شش ماه اول سال با تغيير ساعت ايجاد مي شود يا خير؟»
گفت و رفت
الهام توجيهي ديگر را نيز به كار بست و اظهارداشت: «از طرف ديگر تغيير ساعت رسمي كشور باعث سردرگمي در بخش هاي زيادي از جامعه مي شود، بنابراين هيات وزيران در جلسه امروز خود پس از بحث و بررسي و ارايه گزارش هاي كميسيون هاي تخصصي، مصوبه تغيير ساعت رسمي كشور را لغو كرد.» سخنگوي دولت نهم البته توضيح نداد كه چگونه اين سردرگمي را -كه به گفته وي- پس از پانزده سال كه از اجراي طرح تغيير ساعت مي گذرد،چگونه مي شود يك شبه رفع كرد.
خبرنگاري هم آنجا نبود تا اينها را بپرسد و الهام بقيه توضيحاتش را درباره تغيير ساعت ادارات، مدارس و بانك ها داد و رفت.
قديم و جديد
اما ماجراي تغيير ساعت از كجا شروع مي شد؟تغيير ساعتي كه طي آن مردم از يكديگر مي پرسيدند: ساعت قديمه يا جديد؟
وزارت نيرو در سال ۶۹ گزارشي تنظيم كرده و در آن آورده بود كه تغيير ساعت «با درنظرگرفتن قيمت برق با احتساب سوخت (۴۰ تومان) و بدون احتساب سوخت (۲۰ تومان) نزديك به ۵۰ ميليارد تومان صرفه جويي ايجاد» مي كند.
معاون پژوهشي پژوهشگاه نيرو كه اين اطلاعات را داده است، افزود «از آن زمان به بعد قرار بر تغيير ساعت رسمي كشور گذاشته شد كه با ادامه مطالعات نيز حدود ۱۰۰ مگاوات كاهش مصرف در زمان پيك (اوج مصرف) حاصل شد.» اين توضيحات را وزارت نيرو، يكي دو روز قبل تكذيب كرده و نظر داده شده را شخصي خوانده، ولي به هر حال روشن است كه گزارش هايي وجود داشته كه مي شد بر اساس آن تصميم گيري كرد.
ايده هاي فرنگي
طبعا روشن است كه مبدا اصلي تغيير ساعت، برنامه ريزي كشورهاي غربي در نيمه اول قرن گذشته بود.
كشورهاي اروپايي ساعت رسمي خود را هفتم فروردين ماه به جلو مي كشند و ايالات متحده و كانادا نيز يك هفته ديرتر و از روز ۱۴ فروردين ساعت ها را به وقت بهاري تغيير مي دهند. در روسيه نيز هرساله در آخرين روز فروردين، ساعت ها يك ساعت به جلو كشيده مي شود و دولت اين كشور در گزارشي اعلام كرده «هرسال دو ميليارد كيلووات ساعت برق، با تغيير ساعت رسمي صرفه جويي مي شود و همچنين يك و نيم ميليون تن زغال سنگ نيز كمتر به مصرف مي رسد. اين صرفه جويي معادل دو ميليارد روبل (۷۵ ميليون دلار) است.»
مسافران ديرتر بيايند
اولين آوايي كه از زدن اين ساز عجولانه بلند شد، سرگرداني دهها مسافر در فروگاه ها بود كه عازم سفرهاي خارجي بودند. برخي كه خبر را شنيده بودند خود را زودتر پاي پرواز مي رساندند و ديگران طبعا ديرتر. اين مساله سازمان هواپيمايي كشوري را (كه وزير راه مسئول آن عضو كابينه و حاضر در جلسه تثبيت ساعت نيز بوده) بر آن داشت در اطلاعيه هاي پي درپي از مسافران بخواهد كه به تغيير برنامه پروازي به دليل عدم تطبيق با ساعت كشورهاي مقصد توجه داشته باشند.حالا چند روزي فرصت بود تا بچه ها راهي مدرسه شوند و مجلس نيز به راه افتاد، تا ماجرا رنگ و بويي سياسي نيز بيابد.
بازهم مدرسه ام دير شد!
قبل از پايان تعطيلات، ادارات آموزش و پرورش استان و شهر تهران، در يك روز با صدور اطلاعيه و انجام مصاحبه اي ساعت كار مدارس را اعلام نمودند.
در اطلاعيه استاني آمده بود كه ساعت تشكيل كلاس هاي درس مدارس شهرستان هاي استان تهران طبق روال گذشته خواهد بود و تغيير نمي كند. اخذ اين تصميم به منظور رفاه حال دانش آموزان و معلمان اعلام شده بود. اما مدير روابط عمومي آموزش و پرورش شهر تهران اعلام كرد كه باتوجه به مصوبه اخير هيات دولت مبني بر عدم تغيير ساعت رسمي كشور، ساعت شروع كار مدارس شهر تهران از ۱۴ فروردين ماه ساعت ۷ صبح خواهد بود. اطلاعيه استاني يك روز بعد تكذيب شد، ولي مي شد حدس زد چهارده فروردين ماه چه بلبشويي در ساعت آغاز به كار مدرسه ها رخ خواهد داد!
هر روز، هرجا
از اين جالب تر، تفاوت تغيير ساعات اداري در استان هاي مختلف بود. مطابق مصوبه ۲۸ اسفند ۸۴ دولت «در شرايط خاص تصميم گيري درباره آغاز ساعت كار ادارات، بانك ها و مدارس در استان ها، براساس افق منطقه اي و با هماهنگي و پيشنهاد استانداران انجام خواهد شد.» پس دست مسئولان محلي براي انتخاب ساعت باز بود و در نتيجه (و تا آنجا كه ما مطلع شده ايم): معاون سياسي امنيتي استانداري كردستان گفته است: (كه به دليل نداشتن مشكل ترافيكي) «ساعت كاري ادارات دولتي و مدارس اين استان در سال جاري تغيير نكرده است.» حميد حاجي عبدالوهاب، استاندار سمنان هم اظهار داشته: «ساعت آغاز به كار مراكز اداري و آموزشي اين استان بدون تغيير همانند سال گذشته هفت و ۳۰ دقيقه است.» ابوالقاسم عاصي، استاندار يزد نيز طي اطلاعيه اي اعلام كرده كه «ساعت آغاز به كار مراكز اداري و آموزشي اين استان، همانند سال گذشته است.» و...
پس كي مي توانيم؟
مجلس هفتمي ها هم كه سه شنبه پا به ساختمان بهارستان گذاردند، براي تغيير ساعت حرف هاي زيادي داشتند. اولين اش تذكر نمايندگان اسلام آباد غرب و قزوين درخصوص تغيير ساعت كار مدارس به وزير آموزش و پرورش بود. پس از آن هم مصاحبه هاي در حاشيه نمايندگان بود، كه احمد توكلي اعلام كرد: «به دليل اين كه طرح ثابت ماندن ساعت رسمي بدون كار كارشناسي انجام شده با آن موافق نيستم.»
عماد افروغ هم نكته اي يادآور شد كه «هر تصميمي را بايد قبل از عيد و منسجم گرفت و همزمان با عدم تغيير ساعت سياست هاي جديد را اعلام كرد، نه اين كه مرتب تبصره بزنند و درمورد ساعت آموزش و پرورش و ادارات تغييرات ايجاد كنند. اين تبصره ها رفتارها را غيرقابل پيش بيني و ايجاد يك سري مزاحمت مي كند... اگر بعد از بيست و هفت سال نتوانيم يك تصميم منسجم بگيريم پس كي مي توانيم؟!»
موافق هم دارد
گذشته از آن كه برخي از موافقان گفته اند كه مردم بهتر است ساعت ۱۰ شب بخوابند تا صبح زودتر بيدار شوند! روشن است كه اين تثبيت ساعت، موافقاني نيز دارد؛ نظير آنچه مخبر كميسيون اجتماعي مجلس گفته كه «مردم در تعطيلات عيد از اين اقدام، اظهار خوشحالي مي كردند و كار انجام شده را مثبت مي دانستند.» يا حرف هاي نماينده مردم شادگان كه «درحال حاضر مردم از اين تصميم دولت رضايت دارند و ما طي چند روز اخير مراجعات زياد مردمي براي تشكر از اين تصميم دولت داشته ايم.»
دبير شوراي اطلاع رساني دولت روز چهارشنبه در مصاحبه اي بالاگرفتن اعتراضات ادعاي عدم كارشناسي بودن مصوبه دولت درخصوص عدم تغيير ساعت رسمي كشور را رد كرد و گفت: اين بحث از يك ماه قبل از سال جديد در كميسيون اقتصادي دولت و براساس پيشنهاد وزير كار بررسي شد و كارشناسي نبودن آن كذب محض است.
تخفيف ترافيكي
مساله ديگري كه غير از صرفه جويي در مصرف برق به ميان آمد، كاهش بار ترافيكي تهران بود. دبير شوراي اطلاع رساني دولت در اين باره گفت: «براساس تحقيقات صورت گرفته درصورت تغيير بار ترافيكي صبحگاهي در تهران ۲۵۰۰ ميليارد تومان صرفه جويي سوخت خواهيم داشت كه با تغيير ساعت مدارس، ادارات و كار بانك ها سعي شده از بار ترافيكي صبحگاهي در تهران و شهرهاي بزرگ كاسته شود.» متعاقب آن، دبير شوراي عالي ترافيك كشور هم مصاحبه اي انجام داد و اظهارداشت: «با تغييرندادن ساعت امسال ۲۷ درصد كاهش ترافيك در ساعت اوج خواهيم داشت و سرعت متوسط جابه جايي نيز ۱۹ درصد افزايش مي يابد.»
مبناي علمي
حالا كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي طي نامه اي به وزير آموزش و پرورش درخصوص مبناي علمي تغيير ساعت مدارس توضيح خواست. به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس درنظر دارد كه هفته آينده وزير آموزش و پرورش را به مجلس دعوت كند و درخصوص تغيير ساعت مدارس كه ساعت ۷ صبح عنوان شده است، تبادل نظر شود.» اما آنچنان كه اميررضا خادم در جمع خبرنگاران پارلماني گفته: «با فضاي ايجادشده كه گويي مجلس و دولت در تقابل قرار دارند، مجلس سعي دارد سعه صدر خود را براي تعامل با دولت حفظ كند و يكي از دلايل سكوت مجلس در برابر اين مصوبه دولت، همين است.»
معاون سخنگوي دولت هم با تاكيد بر اينكه اين مصوبه با كار كارشناسي صورت گرفته و ديگر تغيير نمي كند و يادآوري اين نكته كه تاكنون از سوي نمايندگان درخواستي براي توضيح دولت دراين باره نبوده است. شايد كمي تكليف آخر ماجرا را روشن كرده است.
آب رفته
حالا برخي مي گويند با سررسيدهايي كه اوقات شرعي را جابه جا كرده اند چه كنيم؟ اختلاف ۲ ساعته مان با دنيا را كه ماحصل اين تثبيت بوده چگونه مرتفع سازيم؟ بي نظمي ناشي از متغيربودن ساعت اداري در استان ها را مي شود رفع كرد؟ شروع زودهنگام كلاس هاي درس در صبح، باعث كاهش كارايي و بداخلاقي كودكان و نوجوانان نمي شود؟ و... آب رفته را شايد به آساني نتوان به جو بازگرداند، ولي به سختي مي شود!

همزمان با آغاز هفته سلامت صورت مي پذيرد
راه اندازي فروشگاه هاي سلامت درسراسر كشور
010275.jpg
گروه اجتماعي: هفته سلامت با شعار «همه با هم براي سلامت» با حضور مسئولان كشوري در حرم، اما «ره» آغاز شد.وزير بهداشت در حاشيه اين مراسم اولويت اين وزارتخانه را شناسايي نقاط محروم كشور عنوان كرد.
اولويت با نقاط محروم
وزير بهداشت با بيان اينكه وزارتخانه متبوع وي شان خود را جز خدمت  گذاري به مردم نمي  داند، گفت: اولويت اصلي در خدمت گذاري به مردم، شناسايي نقاط محروم است كه به تنهايي نمي توانند مشكلات خود را حل كنند.
به گزارش مهر، دكتر كامران باقري لنكراني در نخستين روز از هفته سلامت در حاشيه مراسم تجديد ميثاق با آرمانهاي والاي حضرت امام خميني (ره) در جمع خبرنگاران گفت: آنچه امام راحل به عنوان مهمترين آموزه به مسئولان نظام تاكيد داشتند اين بود كه مسئولان شأن خود را تنها خدمتگذاري مردم بدانند.
لنكراني با اشاره به شعار هفته سلامت «همه با هم براي سلامتي» ، گفت: سلامت يكي از مباحث مهم است و براي رسيدن به آن لازم است تمامي مسئولان و همچنين خود مردم تلاش كنند. نگاه سلامت محوري بايد در همه كارها حاكم شود، تمامي مسئولان و مردم بايد بدانند كه سلامت اصل است و با توجه به آن است كه مي توانيم شاهد پيشرفت جامعه باشيم.
عدالت در كنار سلامت
ابوالقاسم پوررضا دانشيار گروه علوم مديريت و اقتصاد بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران به مناسبت آغاز هفته سلامت به ايسنا گفت: اگر بخواهيم به مسئله سلامت نگاه دقيق و عميقي داشته باشيم ناچارا بايد به آن به عنوان يك پديده اجتماعي بنگريم و آن را مورد بررسي قرار دهيم يك پديده اجتماعي به طور واضح نه يك علت دارد و نه يك نتيجه در واقع هم علتش متنوع است و هم آثارش.
در واقع وقتي سلامت انسانها را مورد بحث قرار مي دهيم مي توان در رابطه با گروه هاي مختلف انساني صحبت كنيم از سلامت گروه هاي سني مثل كودكان، نوجوانان و سالمندان يا سلامت زنان، مردان و همچنين سلامت گروه هاي مختلف شغلي مانند گروه هاي پليس، پزشكان، كادر درمان، اينها ابعاد بسيار متنوع سلامت است كه آن را به عنوان پديده پيچيده اجتماعي مطرح مي كند.
يكي از آرمانهاي انسانها هم براي دولتها و هم براي فرد انساني همواره اين بوده كه سطح سلامت را در جامعه خودشان ارتقا دهند و در زمان حاضر سلامت به عنوان ابزار توسعه مطرح مي شود.
همچنين عدالت در رابطه با سلامت مفهوم پيچيده اي دارد و بستگي دارد كه منظور ما از رسيدن به عدالت در سلامت چه چيزهايي است آنچه دولت ما براي عدالت در سلامت مطرح كرده عدالت در رابطه با توزيع خدمات است كه آن هم ابهامات زيادي دارد.سلامت قبل از هر چيز به بعد فردي افراد بستگي دارد و مهمترين نقش را در سلامتي خود فرد ايفا مي كند و اگر قرار است سرمايه اي گذاشته شود بهتر است در آموزش افراد براي اين نكات باشد.
ارتباط سلامت و فرهنگ
صلاح الدين دلشاد عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران نيز گفت: براي تامين سلامت جامعه قبل از هر چيز نياز به فرهنگ درست است كه اين فرهنگ بايد در ذهن همه جاي گيرد و دغدغه تمام افراد جامعه باشد تا بتوان براي تامين سلامتي خود و هموطنان گام هاي مثبت برداشت و براي نيل به اين مقصود نيازمند آموزش مردم، جامعه، دانشجويان و...هستيم كه البته اين آموزشها نياز به امكانات و بودجه كافي دارد و چنانچه دولت بودجه لازم را در اختيار بخش بهداشت و درمان قرار دهد مي توان مشكلات اين بخش را حل كرد.وي ما را در مقايسه با كشورهايي كه در زمينه سلامت ركورددار هستند بسيار عقب مانده خواند و خاطرنشان كرد: وزارت بهداشت بخشي از سيكل وسيعي است كه در سلامتي نقش دارد و مهمتر از همه خود مردم هستند كه بايستي آگاهي شان به نحوي افزايش يابد كه بتوانند سلامتي جامعه و خودشان را تقويت كنند.
وي همچنين توضيح داد: يكي از مشكلاتي كه كشور ما با آن دست به گريبان است مساله سرگرداني بيماران است و اين كه بيماران نمي دانند به چه كسي مراجعه كنند و براي كوچكترين مشكل نزد متخصص يا فوق تخصص مربوطه مي روند و اينها همه هزينه هايي است كه به دولت تحميل مي شود و مي تواند در بخش هاي ديگر سلامت نقشهاي بيشتري داشته باشد.
در حقيقت يكي از وظايف وزارت بهداشت در اين زمينه اين است كه بيماران را راهنمايي كنند كه در هنگام بيماري به كدام پزشك يا مركز درماني مراجعه كنند.
زنگ سلامت
مديركل دفتر سلامت و تندرستي آموزش و پرورش با اعلام برنامه هاي اين دفتر در «هفته سلامت» گفت: زنگ سلامت ۱۹ فروردين ماه در مدرسه ابوتراب شهر قدس و همزمان در سراسر كشور به صدا در مي آيد.
دكتر ضياءالديني در تمامي  روزهاي هفته سلامت پزشكان استخدام آموزش و پرورش در مدارس براي ارائه اطلاعات سلامت به دانش آموزان حضور مي يابند.
وي با اشاره به حضور دانش آموزان در نماز جمعه براي اعلام اهميت بحث سلامت در جامعه، گفت: بازديد دانش آموزان از بيماران، سالمندان، شركت در مسابقات مختلف بهداشتي از جمله نقاشي و مقاله نويسي براي فرهنگيان و دانش آموزان، مسابقات ورزشي از ديگر برنامه هاي آموزش و پرورش در اين هفته است.
فروشگاه سلامت
قائم مقام معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت نيز به فارس گفت: فروشگاههاي سلامت امسال به منظور ارائه كالاهاي بهداشتي، مكملهاي غذايي و مشاوره هاي لازم براي ارتقاي سطح سلامت مردم در كشور راه اندازي مي شود.
عباس حاج آخوندي افزود: برنامه ريزي هاي لازم براي راه اندازي فروشگاههاي سلامت در كشور در وزارت بهداشت انجام شده و آيين نامه اجرايي اين فروشگاهها تا آخر فروردين ماه تدوين و اعلام مي شود.
وي ادامه داد: در فروشگاههاي سلامت كالاهايي مرتبط با رژيم غذايي، داروهاي گياهي، مكملهاي طبي و خدمات تخصصي مرتبط با تغذيه ارائه مي شود و با شروع به كار اين فروشگاهها در فاز اول حداقل زمينه اشتغال ۵ هزار نفر در كشور فراهم مي شود.
وي گفت: مجوز تاسيس فروشگاههاي سلامت به داروسازان و متخصصان علوم تغذيه متقاضي داده مي شود و اين متخصصان در كنار توزيع كالاهاي مرتبط با سلامت مشاوره هاي لازم را براي استفاده از فرآورده هاي مرتبط با سلامت به مشتريان ارائه مي كنند.وي گفت:   تا پايان فروردين ماه امسال با تدوين آيين نامه اجرايي اين فروشگاهها، مشخص مي شود كه فاز اول اجراي اين طرح چگونه اجرا شود و آيا فروشگاههاي سلامت فعلا در يك محدوده مشخص جغرافيايي فعال مي شوند يا بايد اين طرح در سراسر كشور اجرا شود.

سازمان هاي صنايع دستي و ميراث فرهنگي
و گردشگري ادغام شدند
ايسنا: بر اساس مصوبه عالي اداري و لايحه مطرح شده در مجلس، ادغام دو سازمان صنايع دستي و ميراث فرهنگي مصوب شد.
حميدبقايي _ قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري گفت : بحث ادغام اين دو سازمان از مواردي بود كه در ديدار رييس جمهور از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مطرح شد و خوشبختانه پس از پيگيري هاي مداوم به تحقق پيوست.
وي ادامه داد : متاسفانه صنايع دستي قبلا در حوزه صنعتي قرار گرفته بود كه جنبه هاي هنري آن كمتر مورد توجه قرار مي گرفت و هر گونه فعاليت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين زمينه منوط به تصميم گيري وزارت صنايع بود.
بقايي، ادغام دو سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي را يكي از موفقيت هاي بزرگ سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دانست و افزود : قبل از ادغام هم در سازمان تشكيلاتي بزرگي براي بحث هنرهاي سنتي و صنايع دستي در دستور كار قرار گرفته بود كه با ادغام دو سازمان عملا اين تشكيلات به تثبيت نهايي مي رسد.
بقايي تصريح كرد : اضافه شدن مقوله صنايع دستي به ميراث فرهنگي و گردشگري به سازمان كمك مي كند تا در بزرگ كردن تشكيلات اداري خود از نظر تبديل ادارات كل ميراث فرهنگي و گردشگري در استان ها به سازمان گام هاي موثري بردارند، چرا كه ما معتقديم بزرگ شدن چارت سازماني در استان ها عملا به اجرايي شدن برنامه ها و سياست هاي كلان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاثير مثبتي دارد.

گشايش نخستين دوره مسابقات بين المللي ربوكاپ ايران
گروه علمي فرهنگي : نخستين دوره مسابقات بين المللي ربوكاپ آزاد ايران با حضور ۱۱۷ تيم از پنج كشور خارجي صبح جمعه با حضور رييس دانشگاه آزاد اسلامي در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران آغاز شد.
دكتر موسي خاني مسوول برگزاري نخستين مسابقات بين المللي روبوكاپ ايران از هماهنگي با فدراسيون بين المللي ربوكاپ براي برگزاري مسابقات جهاني ربوكاپ در ايران در سال ۲۰۰۹ خبر داد و گفت: با پروفسور گرهارد عضو مجمع جهاني روبوكاپ براي برگزاري مسابقات جهاني در سال ۲۰۰۹ مذاكره شده و وي نيز پذيرفته كه در صورت برگزاري دو يا سه دوره مسابقات آزاد ربوكاپ زمينه برگزاري مسابقات جهاني در تهران را فراهم كند.
اين مسابقات به ابتكار معاونت پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي و با همكاري انجمن ربوكاپ ايران،  دانشگاه صنعتي شريف،  دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين و معاونت پژوهشي واحد علوم و تحقيقات در رشته هاي شبيه سازي فوتبال سه بعدي و دو بعدي، ربات هاي امدادگر، شبيه سازي امداد، امداد و ليگ جونيور از ۱۸ تا ۲۰ فروردين ماه جاري برگزار مي شود.

۱۱ درصد افزايش طلاق در استان تهران
ايسنا: مديركل ثبت احوال استان تهران آخرين آمار وقايع چهارگانه حياتي استان در سال گذشته را اعلام كرد.
احمد قشمي با اشاره به اينكه در سال گذشته ۱۸۹ هزار و ۴۹۲ نوزاد متولد شده اند، افزود: طي اين مدت ۵۵ هزار و ۸۹۲ واقعه فوت نيز ثبت شده است كه اين رقم نسبت به سال ۸۳ با ۵۸ هزار و ۱۴۹ مورد، ۵/۳ درصد كاهش نشان مي دهد.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به آمارهاي موجود ولادت و مرگ و مير در سال گذشته سرجمع، ۱۳۳ هزار و ۶۰۰ نفر به جمعيت استان تهران افزوده شد.
قشمي افزود: تعداد مواليد در سال ۸۴ نسبت به سال ۸۳ با ۱۷۸ هزار و ۷۷۵ ولادت، ۶ درصد رشد نشان مي دهد.
مديركل ثبت احوال استان تهران با بيان اين كه سال گذشته ۱۱۸ هزار و ۵۵۲ مورد ازدواج ثبت شده است، رشد ازدواج نسبت به سال ۸۳ با ۱۱۴ هزار و ۹۹۳ فقره را ۲۰/۳ درصد اعلام كرد و گفت: طلاق هاي ثبت شده در سال ۸۴ نيز ۲۲ هزار و ۴۹۳ مورد ثبت شده است كه اين رقم نسبت به سال ۸۳ با ۲۰ هزار و ۲۰۰ واقعه طلاق، ۱۱ درصد رشد نشان مي دهد.
وي خاطرنشان كرد: نسبت پسر و دختر متولد شده در سال ۸۴ ، ۵/۱۰۰ به ۹۵ بوده است كه در اين راستا ۹۲ هزار و ۱۸۸ نوزاد دختر و ۹۷ هزار و ۳۰۴ نوزاد پسر در سال گذشته متولد شدند.
به گفته قشمي سال گذشته در هر شبانه روز ۵۱۹ واقعه ولادت و ۱۵۳ واقعه فوت رخ داد.
وي در ادامه به بالاترين فراواني اسامي انتخابي دختر و پسر در استان تهران توسط والدين اشاره كرد و با بيان اينكه نام هاي «فاطمه» و «زهرا» طي دهه گذشته در استان بالاترين فراواني اسامي انتخابي دختران بوده است، اظهار كرد: اسامي «محمد» ، «علي» ، «مهدي» و «رضا» نيز طي اين ۱۰ سال بالاترين فراواني اسامي انتخابي پسران استان تهران را داشته اند.
به گفته قشمي تا كنون ۵۸ درصد از ساكنين استان تهران كارت شناسايي ملي خود را تحويل گرفته اند كه از مابقي مردم مي خواهيم تا جهت ارايه مدارك خود براي دريافت كارت هاي ملي هرچه سريع تر اقدام كنند.

كاهش ساعت كار زنان شاغل
ايسنا: موضوع كاهش ساعت كاري زنان شاغل در دستگاههاي دولتي كه چندي پيش مورد بحث صاحبنظران مسايل زنان بود، ديدگاه هاي مختلفي به همراه داشت؛ به گونه اي كه برخي معتقد بودند اين قانون، بكارگيري زنان و استخدام آنها را دچار مشكل و اين قشر را حتي با آسيبهايي مواجه مي كند و برخي هم بر اين باور بودند كه به دلايل مختلف زنان بايد از تسهيلات ويژه اي براي حضور در عرصه هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي، مديريتي و.... برخوردار باشند.
مريم ارشدي، كارشناس امور زنان معتقد است: با توجه به اهميت كيان خانواده در دين مبين اسلام و نظام جمهوري اسلامي و توجه خاص دولت نهم بر «مهرورزي» و «عدالت گستري» گرچه بستر سازي فرهنگي در راستاي اصلاح نقش هاي اعضاي خانواده و ترويج فرهنگ حضور و تقسيم عادلانه مسئوليت هاي مربوط به اداره منزل و تربيت فرزند و نيز مشاركت در مسئوليت هاي خانوادگي موثر خواهد بود، لكن براي حضور موثر زنان در خانواده و اجتماع بايد تدابيري انديشيد.
وي مي گويد: بر اين اساس قانونگذاران و برنامه ريزان كشوري همواره بر اين موضوع تلاش داشته اند كه مصالح زنان را مدنظر قرار داده و به همين دليل قوانين عديده اي در جهت ارائه تسهيلات براي زنان شاغل به تصويب رسيده است.
ارشدي تصريح مي كند: همچنين علماي برجسته اسلام در نظرات خود، مديريت عاطفي زنان را در خانواده مورد تأكيد قرار داده و در عين حال حضور فعال سازنده و مثبت آنها در عرصه هاي مختلف را نيز تأييد مي كنند.
همچنين به موجب قانون مربوط به خدمت نيمه وقت بانوان مصوب سال ۶۲ و قانون نحوه اجراي آن مصوب سال ۶۴ و اصلاحات صورت گرفته در سال ۷۶ در صورت تقاضاي بانوان كارمند رسمي و ثابت و موافقت بالاترين مقام دستگاه خدمت آنها به صورت نيمه وقت يا ۴/۳ ساعات كاهش مي يابد.
همچنين به موجب اصلاحات قوانين مربوط به بازنشستگي در سال۷۰ مستخدمين زن مي توانند با ۲۰ سال سابقه خدمت بازنشسته شوند.به گفته وي، قوانين فوق گرچه واجد نكات مثبت و امتيازات فراواني براي زنان بوده، اما به نسبت برقراري تسهيلات، حقوق دريافتي شاغلين زن بسيار كاهش مي يابد؛ از اين رو ضروريست در صورتيكه به واسطه نقش پر اهميت مادر در منزل و با توجه به مسئوليت هاي آنها سنوات خدمات يا ساعات كار كاهش مي يابد حقوق آنها از جميع جهات مورد عنايت قرار گيرد.
ارشدي با اشاره به اين كه با توجه به مراتب فوق، در دولت نهم پيشنهاد كاهش ساعت كاري زنان از سوي رئيس جمهوري مطرح شده و در دستور كار دولت قرار گرفت، مي افزايد: قطعا كاهش ساعات كار زنان به ازاي دريافت كليه حقوق و مزايا، براي دولت بار مالي دارد، اما موجب كاهش بسياري از هزينه هاي اجتماعي مي شود.وي در اين زمينه به اثرات طرح از ديدگاه «وزارت امور اقتصادي و دارايي» اشاره و بيان مي كند: توقف و ركود امور جاري به علت كاهش ساعات كاري، صرف هزينه هاي مضاعف جهت برقراري سرويس برگشت بانوان و اختصاص منابع مالي جهت پرداخت ذخيره مرخصي زايمان و بازنشستگي را از معايب طرح و حضور بموقع زنان در منزل به منظور ايفاي وظايف مادري، تمهيد زمينه هاي لازم براي جذب نيروهاي جوان بيكار از طريق جذب نيروهاي پاره وقت را از محاسن اين طرح مي داند.
زنان شاغل راضي تر از زنان خانه دار
نتايج بررسي هاي صورت گرفته روي زنان تهراني بيانگر آن است كه زنان شاغل بيشتر از زنان خانه دار با همسر خود صحبت مي كنند.
تحقيق صورت گرفته در ميان زنان خانه دار و شاغل تهراني نشان مي دهد كه زنان شاغل در مقايسه با زنان خانه دار به طور معني داري خود را با معلومات تر، با هوش تر، موفق تر، با تنبلي كمتر و با وضعيت ظاهري بهتر، مستقل تر با حسادت كمتر، تلاش و سخت كوشي بيشتر و بي رحمي  كمتري مي دانند.همچنين بر اساس اين تحقيق زنان شاغل به طور معني داري راضي تر از زنان خانه دار هستند و از سوي ديگر همسران زنان شاغل در موارد بيشتري با آنها همكاري مي كنند، زنان شاغل كمك بيشتري از خانواده خود دريافت مي كنند و دريافت كمك از ناحيه خانواده، همسر، تفاوت معني داري وجود دارد.همچنين خانواده همسران زنان شاغل انتظار رفت و آمد كمتري از آنها در مقايسه با خانواده همسران خانه دار دارند، از سوي ديگر تفاوت معني داري بين دو گروه از نظر ميزان ساعت اختصاص به امور تحصيلي فرزندان وجود دارد.
نتايج اين بررسي ها نشان مي دهد كه زنان شاغل مدت زمان بيشتري را صرف صحبت با همسر مي كنند و در مقابل زنان خانه دار زمان بيشتري در يك روز صرف علاقه ها و تفريحات خود مي كنند، اين در حاليست كه تعداد فرزندان زنان شاغل كمتر از تعداد فرزندان زنان خانه دار است و زنان شاغل زمان كمتري را صرف علايق شخصي و تفريحات مي كنند.

دولت ديه خانواده  هاي قربانيان حادثه پاكدشت
را پرداخت كرد
ايلنا: ديه خانواده  هاي قربانيان حادثه پاكدشت از سوي دولت و از طريق دادگستري كل استان تهران پرداخت شد.
ديه خانواده  هاي قربانيان جنايات پاكدشت از طريق بودجه  اي كه دولت نهم براي خانواده  هاي قربانيان اين حادثه در نظر گرفته بود و از طريق بيت  المال به حساب دادگستري استان تهران واريز شد.دادگستري استان تهران نيز روز پنج  شنبه از طريق دادگستري شهرستان پاكدشت اقدام به پرداخت اين ديه  ها كرده است.

صندوق مهررضا(ع) با ادغام ۵ صندوق تشكيل شد
ايسنا : در جلسه شوراي عالي اداري به رياست دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري ادغام صندوق هاي حمايت از فرصت هاي شغلي، توسعه اشتغال روستايي، اندوخته ازدواج جوانان، تعاون و حساب پس انداز ازدواج جوانان با يكديگر و تشكيل صندوق تعاون، اشتغال و ازدواج مهررضا (ع) و به تصويب رسيد.
در يكصد سي امين جلسه شوراي عالي اداري تشكيل صندوق تعاون، اشتغال و ازدواج مهر رضا(ع) بر اساس ادغام ۵ صندوق با همه وظايف، اختيارات، مسؤوليت هاي قانوني، دارايي ها، تعهدات، اعتبارات، امكانات و نيروي انساني آنها تصويب شد.

۳ ميليارد تومان براي زباله هاي ۱۰۰ بيمارستان دولتي
مهر: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: به علت وجود مشكلات زياد در زمينه دفع زباله هاي بيمارستاني، مجلس امسال اعتباري حدود ۳ ميليارد تومان براي ۱۰۰ بيمارستان دولتي كشور در نظر گرفت.
دكتر حسين علي شهرياري افزود: اين اعتبار فقط به بيمارستانهاي دولتي اختصاص مي يابد و بيمارستانهايي كه درآمد كافي دارند بايد خودشان دفع زباله ها را بر عهده گيرند.
وي اظهار داشت: به طور حتم اعتبار در نظر گرفته شده براي دفع زباله هاي بيمارستاني مبلغ ناچيزي است.بنابراين فقط تعدادي از بيمارستانها مي توانند از اين اعتبار استفاده كنند اما وزارت بهداشت بايد به اين امر توجه كند كه البته مجلس نيز اين موضوع را پيگيري مي كند.

۸۵ درصد طرح پزشك سلامت براي جانبازان
بد حال اجرايي شد
ايسنا: معاون بهداشت و درمان بنياد شهيد و امور ايثارگران اعلام كرد: ۸۵ درصد طرح پزشك سلامت براي جانبازان بدحال تا كنون اجرايي شده است.
دكتر حسن عراقي زاده افزود: اين طرح شامل جانبازان قطع نخاع، شيميايي شديد، نابينا و اعصاب و روان يعني حدود ۷ هزار نفر مي شود كه تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري به اتمام مي رسد. اين جانبازان مورد معاينات پزشكي قرار مي گيرند و پس از تشكيل پرونده كامل پزشكي، به ازاي هر ۲۰ جانباز يك پزشك سلامت مسؤول پيگيري سلامت و وضعيت جسمي و روحي جانبازان مي شود. پزشك سلامت هر ماه حداقل يكبار به منازل جانبازان سركشي مي كنند و سلامت جانبازان را پايش و در صورت نياز به سطوح تخصصي درمان ارجاع مي كند.

طرح الحاق سازمان تأمين اجتماعي
به وزارت كار در دستور كار نيست
ايسنا: بررسي طرح الحاق سازمان تأمين اجتماعي به وزارت كار و منفك شدن آن از وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در كميسيون اجتماعي از سوي رييس كميسيون رد شد.
عبدالرضا مصري ضمن رد خبر در دستور كار قرار گرفتن طرح الحاق سازمان تأمين اجتماعي به وزارت كار و امور اجتماعي در كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: اين طرح در گذشته در كميسيون مطرح بود ولي نمايندگان امضا كننده اين طرح، امضاهاي خود را پس گرفتند و اين طرح ديگر در كميسيون مطرح نمي شود. وي در ادامه افزود: اگر هم چنين چيزي مطرح شده باشد هنوز چيزي به دست كميسيون ما نرسيده است؛ ممكن است در جاي ديگري مطرح شده باشد.

افزايش مرگ معتادان به دليل گراني مواد مخدر
فارس: فرمانده نيروي انتظامي آذربايجان شرقي گفت: با گران شدن مواد مخدر در آذربايجان شرقي و نيز كمياب شدن آن در استان، آمار مرگ و مير در بين معتادان به مواد مخدر افزايش يافته است.محمد علي نصرتي افزود: از اول امسال تاكنون ۵ نفر خود را حلق آويز كرده اند كه تمام آنها معتاد بودند. در سال جاري مركز باز پروري معتادان كه هم اكنون غير فعال است بازگشايي شده و فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.

پرداخت افزايش حداقل حقوق بازنشستگان
كشوري از ماه آينده
010263.jpg
مهر: عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي از افزايش حداقل حقوق بازنشستگان و كارمندان كشوري و لشكري به ۲۰۰ هزار تومان از ابتداي ارديبهشت ماه جاري خبر داد.
محمد عباسپور افزود: افزايش حداقل حقوق به ۲۰۰ هزار تومان مشمول تمامي بازنشستگان و سطوح كاركنان دولت مي شود كه از ارديبهشت ماه اجرايي مي گردد.
وي ادامه داد: افزايش حداقل حقوق بازنشستگان و كاركنان دولت بنا بود از اول فروردين پرداخت شود اما به دليل تاخير در تامين و تخصيص اعتبار اجراي اين امر از ابتداي سال امكان پذير نشد.

اختصاص۱۳۰ ميليارد تومان
به بودجه بيمه درمان روستاييان
فارس: مدير كل دفتر رفاه و سلامت سازمان مديريت و برنامه ريزي از اضافه كردن ۱۳۰ ميليارد تومان ديگر به بودجه بيمه درمان روستاييان كشور توسط مجلس خبر داد.
مجيد يارمند گفت: بودجه مصوب براي بيمه درمان روستاييان امسال ۵۵۰ ميليارد تومان بود كه مجلس ۱۳۰ ميليارد تومان ديگر را نيز براي پوشش كامل اين طرح در سال جاري اضافه كرد. وي در ادامه گفت: اگر وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در زمينه بيمه درمان روستاييان با اين بودجه خوب عمل كند امسال سالي خواهد بود كه تمام روستاييان كشور صاحب دفترچه بيمه مي شوند و از خدمات درماني برخوردار مي شوند.

كودكان را روي پايتان ننشانيد
ايسنا: قرار دادن اشياء سنگين روي پاها، حين نشستن در ماشين زمينه ساز كمر درد است. به عقيده يك متخصص ارتوپدي و فيزيوتراپي، قرار دادن اشيايي همچون كيف، كوله پشتي و يا برخي اجناس روي زانوها، هنگام نشستن در ماشين يكي از علل بروز كمر درد است.
دكتر آلفرد سيهايي استاديار ارتوپدي در كالج پزشكي تگزاس و متخصص فيزيوتراپي، گفت: حمل اشياء سنگين حين ايستادن و يا راه رفتن تاثير چنداني بر كمر نمي گذارد اما به محض نشستن فرد، نيروي وارد شده روي پاها و كمر فرد از طرف باري كه بر روي پاهاي او قرار دارد چند برابر شده و مهره هاي فرد در معرض آسيب جدي قرار مي گيرد.معمولا كمر دردي كه به دنبال اين موضوع رخ مي دهد به راحتي برطرف نمي شود و نياز به دوره هاي طولاني فيزيوتراپي دارد. يكي از مهم ترين علل كمر درد مادران نشستن كودك روي زانوهاي آنان در مدت زمان طولاني است.

اعلام نتايج اوليه آزمون دستياري وزارت بهداشت
ايسنا: نتايج اوليه آزمون پذيرش دستيار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در روزهاي ۱۶ و ۱۷ ارديبهشت ماه در قالب توزيع كارنامه اعلام مي شود.
داوطلبان بايد فرم انتخاب رشته را تا پايان وقت اداري روز يكشنبه ۱۷ ارديبهشت ماه تكميل كرده و به محل توزيع كارنامه تحويل دهند. همچنين نمره داوطلبان از روز شنبه ۱۶ ارديبهشت ماه بر روي سايت اينترنتي دبيرخانه به آدرس www.cgme.hbi.ir نيز قرار مي گيرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |