شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۴ - Apr 8, 2006
معاون سازمان بهزيستي خبرداد:
افزايش اعتبارات يارانه اي مراكز
نگهداري معلولان و سالمندان
ايسنا: معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي از افزايش ۱۱۸ درصدي اعتبار يارانه هاي مراكز نگهداري معلولان و سالمندان در سال ۸۵ خبر داد.
كاظم نظم ده افزود: اعتبارات مربوط به خدمات توانبخشي در سال جاري ۵۰درصد افزايش يافته است كه در صدد افزايش مراكز نگهداري معلولان و سالمندان هستيم. وي تصريح كرد: سازمان بهزيستي در زمينه مراكز نگهداري روزانه سالمندان، با كمبود قابل توجه مواجه است. همچنين بجز يك مركز نگهداري معلولين زير ۶ سال دولتي در كشور، مركز ديگري وجود ندارد.
به گفته معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي هيچ مركز نگهداري از بيماران ضايعه نخاعي و مبتلا به MS در كشور نيز وجود ندارد و اغلب افرادي كه به دليل سانحه دچار ضايعه نخاعي مي شوند بايد در خانواده نگهداري شوند. در صورتي كه خانواده ها آموزش لازم را نديده اند و اين افراد به انواع مشكلات روحي و رواني و جسمي مبتلا مي شوند.وي گفت: بنابراين در سال جاري به متقاضيان ايجاد مراكز خصوصي نگهداري شبانه روزي سالمندان به دليل رفع نياز، يارانه پرداخت نمي شود و فقط به مراكز نگهداري روزانه سالمندان و مراكز توانبخشي كه با كمبود شديد مواجهيم يارانه پرداخت مي شود.
به گفته نظم ده هم اكنون ۶۰۰ مركز غيردولتي توانبخشي وجود دارد كه از اين تعداد ۱۲۰ تا ۱۳۰ مركز شبانه روزي سالمندان، ۱۴ تا ۱۵ مركز نگهداري روزانه سالمندان و ۲۵ مركز توانبخشي روزانه معلولين جسمي، حركتي و حسي هستند.

«كار» و ديگر هيچ
مطلبي در صفحه ۳۰ روزنامه همشهري ۱۶ اسفندماه تحت عنوان «كارفرما» و ديگر هيچ به چاپ رسيده كه طي آن درباره ظلم و ستم ناروايي كه در محيط هاي كارگري به كارگران مي رود، مظلوميت اين قشر، خودسري و خودرأيي كارفرمايان و مديران شركت ها و از جمله شركت قالب هاي بزرگ صنعتي سايپا، انعقاد قراردادهاي يك ماهه و سه ماهه، دست باز مديران در اخراج بي دليل كارگران، تلاش در جهت به انقياد درآوردن كارگران در جهت خواسته هاي مديران، جلوگيري از تشكيل شوراي اسلامي كار سخن به ميان آمده و خطاب به رئيس جمهور محترم اعلام خطر و هشدار شده است. در همين زمينه جوابيه زير از سوي روابط عمومي شركت قالب هاي بزرگ صنعتي سايپا به دستمان رسيده كه عيناً درج مي شود.
***
آيا حق و انصاف نبود قبل از نگارش چنين مطالبي در يك نشريه سراسري، آشنايي مختصري با شركت، فعاليت هايش و خدمات برجسته اي كه به صنعت مملكت صورت گرفته و نحوه اداره آن پيدا مي كردند؟
آيا ما در برابر خداوند قلم مسئول نيستيم تا خداي ناكرده با قلم خود، حقي را ناحق جلوه دهيم؟ و آخرين سؤال اين كه آيا اين درست و منطقي است كه يحتمل به  دليل مظلوم نمايي زخم خورده اي يا مخالفي و يا دشمني كه از سر عناد شرح درد خويش را از منظري خودخواهانه باز گفته، قلم به دست گيريم و يك جانبه و به دور از واقعيت قلم فرسايي كنيم؟
به توضيحات فهرست وار ذيل توجه كنيد:
۱_ مديريت پانزده ساله مديرعامل شركت، آن هم در صنعت خودرويي كشور، آيا مي تواند به جز دلسوزي، صداقت، حسن انجام كار، سابقه خوش و كارنامه روشن و خدمات غيرقابل انكار و سلامت نفس، دليل ديگري داشته باشد؟ آشنايان با صنعت و به ويژه صنعت خودرو، معناي اين جمله را بهتر مي فهمند. اين حسن است يا عيب؟!
۲ _ نزديك به پنجاه درصد كارمندان و كارگران شركت را طبق آمار، پرسنل رسمي تشكيل مي دهند. آيا در شركتي همچون شركت قالب هاي صنعتي سايپا، استفاده از پنجاه درصد پرسنل قراردادي با توجه به موضوع فعاليت شركت و اقتضائات چنين شركت هايي كه به نوعي بيت المال محسوب مي شوند، خدمت به كشور و حتي به صنعت و توليد است و يا خيانت؟ جالب اين كه تمامي كاركنان شركت اعم از رسمي و قراردادي از حقوق و مزاياي يكسان و كاملاً مناسب بهره مندند و علاوه بر دريافت حقوق و مزايايي كه خيلي بيشتر از حداقل مزد وزارت كار است از خدمات ويژه اي نيز برخوردارند.
۳ _ برعكس تصور نويسنده، قراردادهاي كار شركت، يك ساله هستند و نه يك ماهه و سه ماهه!!
۴ _ برخلاف بي انصافي و ظلم آشكار قلمي نويسنده مقاله، هيچ  جوّ رعب و وحشتي در شركت حكمفرما نيست و بازار اخراج هم داغ نيست. در طول سال ۸۴ شركت قالب ها با داشتن نزديك به ۱۰۰۰ نفر شاغل، تنها با ۳ پرونده در محاكم كار روبه رو بوده كه تازه از آن ۳ مورد، ۲ مورد آن بازگشت به كار صورت گرفته كه نشانگر ميزان نفوذ شركت در اداره كار منطقه است! و تنها يك مورد كه حدس مي زنيم احتمالاً همان مهندس رسمي باشد كه نويسنده محترم را عليه شركت شورانده و عامل سوءتفاهم ايجاد شده براي نگارنده بوده است كه به دليل تخلفات آشكار و توقعات نامعقول كه تن دادن به آن درخواست هاي چندصد ميليون ريالي خيانت به بيت المال مسلمين است اخراج شده است. قابل  توجه اين كه هر سه نماينده كارگران در هيات حل اختلاف به دليل نوع عملكرد اين مهندس رسمي، رأي به اخراج ايشان دادند. كدام دين و ايمان چنين اجازه اي مي دهد كه به خاطر يك دستمال، قيصريه اي را به آتش بكشيم و به خاطر اخراج به حق يك نفر، يك شركت بزرگ صنعتي را با داشتن بهترين كارنامه خدمتي و صنعتي و دلسوزترين سامان مديريتي به شهادت و گواهي تك تك كاركنان اين مجموعه و همه آشنايان با صنعت و توليد، به ويژه صنعت خودروي كشور، زير سؤال ببريم؟
۵ _ اين مجموعه صنعتي داراي بالغ بر ۱۵۶ كارشناس و مهندس با تحصيلات ليسانس و بالاتر است و هر ناآشنايي مي داند كه اين مجموعه مهندسي را با وحشت و ارعاب نمي توان اداره كرد و از آنان توقع طراحي و توليد صنعتي داشت. با توجه به فعاليت اين شركت، تاكنون بالغ بر ميليون ها دلار صرفه جويي ارزي انجام پذيرفته و اين مهم نيز جز با همدلي و رضايت تمامي كارگران امكان پذير نيست، شركتي كه طرف و مخاطب شركت هاي معظم خودروسازي است از قبيل بنز،بي ام و، رنو، و... و اين افتخار را دارد كه با پشتكار كاركنان خود اقدام به صادرات قالب هاي بدنه خودرو و ماشين هاي تراش CNC به كشورهاي اروپايي نموده است و حتماً مي دانيد صدور تكنولوژي به اروپا يعني چه.
۶ _ اين شركت آماده است تا نويسنده محترم و يا خبرنگاران و مديران روزنامه همشهري، با خبر و بي خبر به ميان كاركنان آمده و از هر كه دوست دارند بپرسند و هرگونه كه مايلند تحقيق و بررسي كنند و نتيجه ديده ها و شنيده ها و صد البته بررسي هاي دقيق و كارشناسانه و بي طرفانه خود را منعكس كنند تا دريابند سخن به روا گفته اند و يا ناروا بر تن خيس و عرق  كرده صنعت و توليد در يك مجموعه خدوم تازيانه زدند و آب سردي بر اندام خسته و تب كرده مدير عاشقي كه چيزي جز خدمت به مملكت در سر ندارد به جفا ريخته اند و تا چه ميزان انگيزه كشي كرده اند كه نه از مديريت محترم همشهري توقع بود و نه از نويسنده محترم آن مقاله كه اگر آن مطلب حق بود، مجموعه كاركنان و كارگران اين شركت را به اين حد از عصبانيت و نفرت نمي كشاند كه در واكنش به آن تصميم به تحصن در برابر روزنامه و امضاي طومار بگيرند كه البته با مخالفت همان مديرعامل از آن صرف نظر شد.
۷ _ كوته سخن آن كه ما نيز معتقديم دوران كارفرماسالاري پايان يافته است.
اما براي آن كه اشتغال و كار در كشور سامان بگيرد نه كارفرماسالاري ما را به جايي مي رساند و نه كارگرسالاري و رانت سالاري، بلكه همه بايد بياموزيم كه تنها «كار» سالاري است كه هم كشور را به ثروت و سامان مي رساند و كارفرمايان را به خدمت و كار بيشتر ترغيب مي كند و هم كارگران را نجات مي دهد.به چند هزار نيروي كاري فكر كنيم كه به دليل همين نابساماني هاي موجود در بازار كار و توليد و حتي در فرهنگ رسانه اي و مديريتي جامعه، در خانه نشسته اند و نوميدي درو مي كنند.

اروپا به ارائه مشوق هاي تازه به ايران مي انديشد
فارس: مجله آمريكايي تايم در گزارش اخير خود اعلام كرد كشورهاي اروپايي حاضر در روند ديپلماتيك حل مسئله هسته اي ايران مي خواهند مشوق ها و در عين حال تحريم هاي تازه اي در قبال تهران پيشنهاد دهند.
اين مجله در شماره اخير خود گزارش داد: «اروپا براي حل بحران هسته  اي ايران مي خواهد تحريم ها و تشويق هاي تازه درباره ايران پيشنهاد دهد و در عين حال آمريكا را ملزم كند فعلاً  از تغيير نظام ايران دست بردارد.» به گزارش اين مجله، گذشته از سخنان كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا مبني بر اين كه جامعه بين الملل در جلوگيري از دستيابي ايران به تسليحات هسته  اي متحد القول هستند بايد گفت كه توافق چنداني ميان اين جامعه براي چگونگي دستيابي به نتيجه دلخواه آمريكا وجود ندارد.

خبر حضور رئيس جمهوري اسلامي ايران
در جام جهاني آلمان تكذيب شد
فارس: معاون فرهنگي فدراسيون فوتبال خبر حضور محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري اسلامي ايران در جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان را تكذيب كرد. در پي انتشار خبر سفر رئيس جمهوري ايران به آلمان و تماشاي ديدارهاي تيم ملي، فدراسيون فوتبال اين خبر را تكذيب كرد و آن را شيطنت خبرگزاري رويترز دانست. محمد عليپور، معاون فرهنگي فدراسيون اظهار داشت: محمد دادكان در سفر خود به آلمان در ديداري كه با شهردار نورنبرگ داشت، مورد مصاحبه با خبرگزاري رويترز قرار گرفت.
خبرنگار اين خبرگزاري از دادكان در خصوص سفر احمدي نژاد به آلمان پرسشي را مطرح مي كند كه رئيس فدراسيون در پاسخ به آن به علاقه و حمايت رئيس جمهوري نسبت به تيم ملي اشاره مي  كند؛ اما بحث سفر وي به آلمان و تماشاي ديدارهاي تيم ملي را در شرح وظايف فدراسيون نمي دانست. عليپور افزود: در گفت و گوي دادكان با خبرگزاري رويترز بحث سفر رئيس جمهوري به آلمان صراحتاً مطرح نشده و اينكه به نقل از دادكان اين خبر منتشر شده، شيطنت اين خبرگزاري بوده است.

سيد محمد خاتمي:
تشخيص اولويت ها در دوران
رياست جمهوري ام مشكل داشت
فارس: سيد محمد خاتمي رئيس جمهور سابق كشورگفت كه در دوران رياست جمهوري وي در تشخيص اولويت ها و برنامه هاي اصلاحي نقص و مشكلي وجود داشته است.
سيد محمد خاتمي در گفت و گو با روزنامه بحريني الوسط افزود كه قصد ندارد در آينده نزديك به قوه مجريه باز گردد: سخن گفتن در خصوص بازگشتم به قوه مجريه خيلي زود است. رئيس جمهور سابق افزود: چنانچه روزي احساس كنم كه جامعه به من نياز دارد و حضورم در صحنه موثر است،با حفظ آرمان ها و افكار و اصولي كه به آن پايبندم، لحظه اي در بازگشت ترديد نخواهم كرد. خاتمي تصريح كرد: در سال هايي كه در قدرت بودم، به مشكلاتي كه در كشور وجود دارد پي بردم و همان طور خوب دريافتم كه چگونه مي توان به مردم خدمت كرد.
خاتمي همچنين اشاره كرد كه در دوران رياست جمهوري وي در تشخيص اولويت ها و برنامه هاي اصلاحي نقص و مشكلي وجود داشته است. خاتمي اولويت هاي كنوني را توجه به مسايل جامعه از جمله آموزش،بالابردن سطح و توان آگاهي مردم، آموزش كادرهاي مورد نياز، انتقاد پذيري، بازنگري در تجربه ها و جستجوي راهها و مكانيزم هايي براي اداره بهتر كشور برشمرد. رئيس جمهور سابق كشورمان افزود:در شرايط كنوني تلاش مي كنم اسلام طرفدار عقل و خرد، ميانه روي و منطق را در مقابل اسلام راديكال معرفي كنم.

از سوي مركز پژوهش هاي مجلس
سياست ملي سلامت كشور تدوين شد
گروه اجتماعي: پيش نويس گزارش مربوط به اصول و مباني سياست ملي سلامت كشور توسط مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي تدوين و منتشر شد.براساس اعلام دفتر اطلاع رساني مركز پژوهشها، دفتر مطالعات اجتماعي اين مركز اخيراً كار تدوين پيش نويس گزارش اصول و مباني سياست كلي سلامت ايران براساس مطالعات تطبيقي را به پايان رسانده است.
تدوين سياست ملي سلامت كشور از حدود يك سال پيش بنا به درخواست كميسيون بهداشت و درمان مجلس در دستور كار مركز پژوهشها قرار گرفته بود. دفتر مطالعات اجتماعي براي حصول نتيجه مطلوب، علاوه بر جمع آوري تجربيات و مستندات بين المللي، جلسات متعددي را با حضور تعدادي از كارشناسان، صاحبنظران و دست اندركاران نظام سلامت كشور برگزار كرده است. اين گزارش ۱۲ فصل دارد و در فصل اول آن فرايند اجراي پژوهش و نحوه تنظيم سياست سلامت كشور تبيين شده است.
در فصل دوم اصول سياستگذاري، مديريت و برنامه ريزي سلامت در جهان همراه با سير تاريخي آن تشريح شده و فصل سوم به ذكر تجارب جهاني در زمينه تنظيم سياست ملي سلامت اختصاص يافته است. دفتر مطالعات اجتماعي مركز پژوهشها بخش چهارم گزارش خود را به تشريح سياست هاي سلامت در ايران از منظر قوانين جاري اختصاص داده و اهداف و راهبردهاي كلان دولت در برنامه چهارم توسعه كشور مرتبط با بخش سلامت را همراه با تعهدات بين المللي در اين زمينه تبيين كرده است. بررسي وضع موجود نظام سلامت و چالشهاي اصلي آن همراه با ديدگاه صاحبنظران در ارتباط با نقاط قوت و ضعف نظام سلامت كشور از جمله مطالبي هستند كه در فصل پنجم اين گزارش به چشم مي خورند.
فصول ششم و هفتم اين گزارش نيز به ترتيب به وضعيت دارو و آموزش پزشكي در كشور پرداخته اند و در فصل هشتم نحوه تأمين مالي و ريسك سياست سلامت همراه با گزينه هاي مختلف تأمين منابع سلامتي در كشورهاي مختلف ارائه شده است. مركز پژوهشها در فصول نهم و دهم گزارش اصول و مباني سياست ملي سلامت به تشريح انواع نظامهاي پرداخت مالي در عرصه خدمات سلامت و شيوه هاي تغيير رفتارهاي فردي و اجتماعي پرداخته و جمع بندي خود را در اين موارد ارائه داده است.
فصول ۱۱ و ۱۲ اين گزارش نيز به بيان الزام ها و راهبردهاي كلان در تدوين سياست ملي و جمع بندي اصول كلي در زمينه اين موضوع اختصاص يافته است. مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي ضمن تقدير از همكاريهايي كه براي تهيه اين گزارش صورت گرفته است، تصريح كرد كه اين گزارش را به رغم تلاشهاي به عمل آمده جامع و كامل نمي داند و منتظر دريافت نقطه نظرات سازنده همه صاحبنظران براي تكميل آن خواهد بود.
به استناد اصل ۲۹ قانون اساسي، برخورداري از تأمين اجتماعي از نظر بازنشستگي، بيكاري، پيري، ازكارافتادگي، بي سرپرستي، درراه ماندگي، حوادث، سوانح و نياز به خدمات بهداشتي درماني و مراقبتهاي پزشكي به صورت بيمه،حقي همگاني تلقي مي شود و دولت موظف است برطبق قوانين از محل درآمدهاي عمومي و نيز درآمدهاي حاصل از مشاركت مردم، خدمات و حمايتهاي مالي فوق را براي تك تك افراد كشور تأمين كند.
اگرچه جمهوري اسلامي ايران ۷/۵ درصد از توليد ناخالص داخلي خود را صرف هزينه هاي بهداشت و درمان مي كند ولي مطالعه هزينه هاي خانوارها بيانگر تأمين حدود ۵۴ درصد از هزينه هاي سلامت به صورت پرداخت مستقيم از جيب مردم و افتادن سه درصد از خانوارها در ورطه هزينه هاي كمرشكن ناشي از بروز بيماري است. از سوي ديگر جدا بودن مراقبتهاي اوليه از ثانويه و ثالثيه و تداخل تعهدات بيمه هاي پايه و مكمل و طراحي ساز و كارهاي متعدد تأمين منابع براي ارائه خدمات سلامت، موجب بروز ناكارآمدي در عرصه سلامت كشور شده و نبود يك سياست واحد در بخش سلامت هم از ديگر مشكلات اين بخش به شمار مي رود كه همه اين عوامل تدوين «سياست هاي ملي سلامت» را براي كشور اجتناب ناپذير ساخته است.

هشدار سازمان ملل:
افزايش معتادان دنيا به ۲۵۰ ميليون نفر
ايسنا: دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به ايجاد فضا و تعريف جديدي از مبارزه با مواد مخدر ايران در اجلاس اخير سازمان ملل گفت: سازمان ملل درخصوص افزايش تعداد معتادان دنيا  به ۲۵۰ ميليون نفر هشدار داد.
فدا حسين مالكي، مقابله با مواد مخدر، كاهش تقاضا، ابتكارات و خلاقيت كشورهاي مختلف در امر مبارزه با مواد مخدر، بررسي وضعيت افغانستان و.... را از موضوعات چهل و نهمين اجلاس سازمان ملل درخصوص مواد مخدر بيان و اظهار كرد: هيات عاليرتبه ايران در دولت جديد با اولين حضور پررنگ خود در اين مجمع جهاني فضا و تعريف جديدي از ايران در امر مبارزه با مواد مخدر ارائه كرد و قرار دادن وقت سخنراني ايران در اولين روز اجلاس تأييدي بر اين موضوع است. وي با اشاره به اين كه بازتاب سخنراني رياست هيات ايراني در اين مجمع به تأييد بسياري از كشورها بيرون آمدن ايران از لاك دفاعي با توجه به واقعيتهاي موجود در اين كشور بوده است، تصريح كرد: در اين اجلاس تأييد شد كه ايران تاكنون در امر مبارزه با مواد مخدر پيشگام بوده و عليرغم اين كه انتظار هيات ايراني با توجه به بحث مطرح انرژي هسته اي كشور، عدم ملاقات هياتهاي اروپايي با هيات ايراني بود، اما گزارش وضعيت ايران در اين اجلاس سبب شد تا بيش از ۱۵ هيات اروپايي در حاشيه اجلاس با ايران ملاقات كنند. به گفته مالكي آنچه در ارائه گزارش ايران كشورهاي ديگر را در لاك دفاعي خود فرو برد، اين بود كه ايران اعلام كرد: از زمان ورود آمريكاييها و غربي ها به افغانستان نه تنها تمام معادلات سياسي و امنيتي اين كشور بهم ريخته است، بلكه كشت خشخاش نيز افزايش يافته، باندهاي مخوف قاچاق شكل گرفت و صاحبان قدرت و ثروت نيز در اين كشور زياد شده اند. وي با اشاره به اين كه مسئولان سازمان ملل در اين اجلاس دو بار با ايران ملاقات كردند و اين در دنيا بي سابقه بوده است، خاطرنشان كرد: در اين اجلاس تأييد شد كه وضعيت افغانستان در دو سال اخير بغرنج شده است.
عذرخواهي از ايران
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ورود مواد پيش ساز پرمنگنات پتاسيم در ايران از مباحث بسيار جدي مطرح شده در اين اجلاس بود كه سابقا اروپاييها و سازمان ملل متصور بودند اين مواد بيش از حد وارد ايران مي شود و تقاضاي بازديد از كارخانه هاي ايراني را داشتند. به گفته وي، اين ماده براي تبديل ترياك به هروئين به كار رفته و ورودي زيادي به افغانستان دارد؛ اما گزارشهاي هيات ايراني در اين خصوص سبب دو نوبت عذرخواهي از ايران شد. مالكي تصريح كرد: در اين خصوص مقرر شد ايران در نامه اي به دبيركل سازمان ملل درخواست تهيه ليست صادركنندگان اين محصول به افغانستان و استفاده كنندگان از اين محلول پيش ساز را ارائه كند. وي با اعلام اين كه گزارش سازمان ملل آخرين وضعيت موادمخدر در جهان را نگران كننده توصيف كرده است، گفت: كشورهاي عضو اين اجلاس پذيرفتند تا درخصوص تجهيزات به ايران كمك كنند؛ بعلاوه در حاشيه اين اجلاس ايران تنها كشوري بود كه نمايشگاهي از فعاليتهاي خود برپا كرد.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در مجموع سازمان ملل با توجه به وحشت كشورهاي اروپايي از افزايش هروئين در افغانستان و تعداد لابراتوارهاي تبديل ترياك به هروئين چندان به بهبود وضعيت اين كشور خوشبين نبود؛ چرا كه حجم توليد مواد مخدر عليرغم اجراي كشت جايگزين نه تنها كاهش نداشته بلكه افزايش نيز يافته است. وي گفت: در اين اجلاس ايران پيشنهاد ايجاد كمربند امنيتي و روسيه پيشنهاد ايجاد كانال امنيتي كشورهاي منطقه را دادند كه مقرر شد اين بحث در اجلاس چهار جانبه ايران، افغانستان، پاكستان و سازمان ملل با حضور روسيه بررسي شود. وي در پايان با اشاره به حادثه تروريستي سال گذشته در سيستان و بلوچستان كه منجر به كشته شدن ۲۲ تن از هموطنان توسط اشرار شد، گفت: درخواست طرح اين موضوع در اجلاس چهل و نهم سازمان ملل از طريق ايران ارائه و ضمن موافقت با آن، «تبديل شدن افغانستان به كانون بحران و خطرات آن براي كشورهاي همسايه» از سوي ايران، مطرح و مورد توجه مجامع بين المللي قرار گرفت.

برداشت بعدي...! علي درويش
* نيمه پر را «ببين» ، نيمه خالي را «بشناس» ...
* براي حركت «بسوي آينده» احتياج به گذرنامه «زمان گذشته» داريم.
* بعضي مواقع «ستودن» اين به «ستوه آمدن»از آن است.
* چرا مشكلات« فروبسته»سهم افراد«فرودسته»!؟

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |