شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۴ - Apr 8, 2006
جاذبه هاي مناطق كويري، گردشگران تازه اي را به خود جذب كرده است
اسكي روي شن
010302.jpg
گروه شهرستانها: دير يا زود، جاذبه هاي گردشگري در مناطق كويري، اعتبارات بيشتري را براي ايجاد تاسيسات مناسب و امكانات پذيرايي از مسافران داخلي و خارجي در دل كويرهاي مركزي به خود اختصاص خواهد داد؛ چند سالي است اسكي روي شن، اينجا و آنجا علاقه منداني پيدا كرده و گروههايي از چهار سوي كشور، در فصل هاي مختلف، براي رسيدن به شن زارها و مناطق كويري، وقت و هزينه صرف مي كنند تا چند روزي به تمرين كم خطر و بي خطر اسكي روي شن بپردازند! جاذبه تازه كويرهاي ايران، در نوروز امسال مشتريان بيشتري داشت و مسئولان محلي هم بيكار ننشسته بودند و كپرهايي را با امكانات مناسب، براي پذيرايي از كويرنوردان آماده كرده بودند. اگر به اتومبيلراني در دل كوير و اسكي روي شن علاقه مند هستيد، آماده شويد تا سفري متفاوت از منطقه كوهپايه كرمان داشته باشيم كه با تنوع جغرافيايي شگفت خود، كوه و چشمه و رودخانه و شن زار را، يكجا دارد.
منطقه كوهپايه، هرساله ميزبان بسياري از كوهنوردان است اما امسال، پذيراي دوستداران اسكي روي شن نيز بود.
به گزارش ايسنا، كوهپايه در ۳۰ كيلومتري شمال شهر كرمان واقع شده و ارتفاعات آن همچون دامني پرچين و شكن از دور خودنمايي مي كند. كوهپايه ساليان دراز، تنها ييلاق كرمان به شمار مي رفت و نزد مردم ساير نقاط كشور ناشناخته بود اما چندي است علاقه مندان بيشتري پيدا كرده و ويژگي محلي خود را از دست داده است.
بيدستان هاي انبوه، رودخانه اي پر آب كه از لابه لاي دره هاي تنگ و پر پيچ و خم مي گذرد و ارتفاعاتي كه هركدام با رنگ هاي متنوع، چشم اندازي دلپذير و آرامش بخش را نمايانگر مي سازد، جلوه هاي زيباي طبيعت كوهپايه را تشكيل مي دهند.
از شگفتي هاي اين منطقه، جريان رودخانه اي است كه از دل كوه بيرون مي آيد و نظير اين پديده را صرفاً در دامنه هاي علم كوه و تخت سليمان در قلب مناطق كوهستاني مازندران مي توان مشاهده كرد كه آن هم آب حاصل از ذوب شدن يخچال هاست، در حالي  كه در اين منطقه يخچالي وجود ندارد. لذا اين جريان آب از پديده هاي نادر طبيعت ،آن هم در دل كوير است.
رودخانه كوه گهر پس از پيمودن مسافت تقريبي ۶۰ كيلومتر، به بخش شهداد مي رسد و كشتزارهاي اين منطقه را مشروب مي سازد. شهداد در همسايگي كوهپايه، اما جاذبه هايش متفاوت است.
رصد ستارگان، پرورش گياهان در شرايط كويري، بيابان زدايي مستمر، مهار انرژي باد و خورشيد و ده ها كنكاش ديگر مي تواند ره آورد سفر به شهداد باشد. در اين ميان جاذبه هاي ورزشي مانند اسكي روي شن، موتورسواري، اتومبيل راني و حتي پياده روي را نبايد ناديده گرفت.
از زيباترين بخش هاي كوير كه تماشاي آن به يك رويا شباهت بيشتري دارد، ديدار از كلوت هاي كوير است. كلوت ها يك عارضه طبيعي و زيباترين پديده كوير به شمار مي روند.
كلوت ها سرتاسر قسمت غربي كوير لوت مركزي را پوشانده و از دور به شهري بزرگ مي ماند كه ماه ها و سال ها، ده ها بنا و كارگر نسبت به ساخت آن اقدام كرده اند.
اين شهر كلوخي در فاصله ۴۰ كيلومتري شرق و شمال شهداد قرار گرفته و طول متوسط آن ۱۴۵ كيلومتر و عرض متوسط آن ۸۰ كيلومتر و مساحت آن بيش از ۱۱ هزار كيلومتر مربع است.
اقدامات وسيع و گسترده اي كه طي سال هاي اخير براي اسكان ايرانگردان و جهانگردان صورت گرفته، زمينه مناسبي است تا ديدار از اين سرزمين رويايي، مورد توجه بيشتر قرار گيرد.
در حال حاضر علاوه بر جاده آسفالته بين شهداد و بخش هاي نخستين كوير، كپرهايي ساخته شده كه مي تواند براي اسكان شبانه مورد استفاده قرار گيرد. علاوه بر اين، وجود آب، آشپزخانه و سرويس بهداشتي هرگونه نگراني را در اين مورد مرتفع ساخته است.
همچنين در مسير كوير، ديدار از روستاي زيباي سيرچ، گشت و گذار در بخش شهداد كه روزگاري پايگاه تمدن ايران به شمار مي رفت و نيز بازديد از قلعه تاريخي شفيع آباد، مغتنم خواهد بود.

سايت اينترنتي براي اتاق فكر مازندران
ساري - مشاور علمي استاندار مازندران از راه اندازي سايت اينترنتي اتاق فكر مازندران در آينده اي نزديك خبر داد و گفت: اين پايگاه براي ايجاد ارتباط متقابل و مشاركت تمام نخبگان فكري داخل و خارج از استان راه اندازي و فعال مي شود.
صادقعلي موحد منش در گفت و گو با خبرگزاري فارس، افزود: با هدف ارائه مشاوره علمي براي پيشبرد اهداف و برنامه هاي توسعه مازندران در برنامه چهارم توسعه و سند چشم انداز ۲۰ ساله آينده استان، اتاق فكر مازندران زير نظر مستقيم استاندار تشكيل شده است.
وي خاطرنشان كرد: با همكاري اعضاي هيات علمي دانشگاه ها و مؤسسات تحقيقاتي و گروهاي تخصصي علمي بر اساس محورهاي اصلي توسعه استان كه شامل كشاورزي، صنعت و معدن، گردشگري و بازرگاني، امور زيربنايي شهري، امور اجتماعي، بهداشت و درمان و ارتباطات است، توسعه در مازندران شتاب مي گيرد.

ابراز نگراني از مشكل بيكاري در شهر مرزي گرمي
گرمي - فرماندار گرمي مغان از معضل بيكاري جوانان در اين شهرستان مرزي ابراز نگراني كرد.
اكبر صمدي به ايرنا گفت: مرزي بودن منطقه، وجود محروميت هاي فراوان، محدودبودن امكانات اجتماعي و رفاهي در شهر، كمبود مكان هاي آموزشي و فرهنگي و نبود فرصت هاي اشتغال، موجب افزايش تعداد بيكاران در اين شهرستان شده است.وي افزود: مشكلات بيكاران به اطلاع مسئولان استان رسيده و اميدواريم با افزايش سهم اشتغال زايي بيكاران، گام هاي مثبتي براي توسعه و عمران اين منطقه محروم برداشته شود.وي ابراز اميدواري كرد با ايجاد بنگاه هاي زودبازده كارآفرين و جذب سرمايه هاي سرمايه گذاران، اجراي طرحهاي اشتغال زايي در اين شهرستان شتاب بيشتري بگيرد.

زيستگاههاي طبيعي آبزيان در جزيره قشم ارزيابي مي شود
010308.jpg
گروه شهرستانها:طرح ارزيابي زيست محيطي زيستگاههاي طبيعي آبزيان در جنوب جزيره قشم با همكاري محيط زيست دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر، شيلات قشم، شوراي اسلامي روستاي سلخ و سازمان ملل در حال اجراست.
دكتر ياوري معاون پژوهشي دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر كه به همراه گروه كارشناسان اين دانشگاه به جزيره قشم سفر كرده با اشاره به اينكه اين طرح يكي از پروژه هاي مهم دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر است گفت: يكي از معضلاتي كه در خليج فارس داريم كاهش بيش از حد ميزان ذخاير آبزيان است.
وي ادامه داد: مهم ترين روش بازسازي ذخاير آبزيان و كمك به افزايش ميزان ذخاير شيلاتي، ايجاد و استقرار زيستگاههاي مصنوعي است كه در واقع به عنوان پناهگاهي براي آبزيان باارزش مورد استفاده قرار مي گيرد.
ياوري اظهار داشت: طرح بازسازي ذخاير آبزيان در منطقه سلخ در جزيره قشم از يك سال پيش به صورت پايلوت اجرا شد. در حال حاضر اين طرح در دست ارزيابي است كه شامل مطالعه كامل كف زيان، زيستگاهها در بسترهاي سخت و نرم و نمونه برداري از پلانكتون ها در داخل زيستگاههاست.
طرح بازسازي ذخاير آبزيان در منطقه سلخ واقع در جزيره قشم، با هدف افزايش ميزان ذخاير پيشتر به اجرا درآمده است.

مطالعه براي احداث دو سد در شاهين دژ
شاهين دژ- فرماندار شاهين دژ گفت: براي مطالعه سدهاي خانم گلي و آجرلو در شاهين دژ، ۴ ميليارد و ۴۳۰ ميليون ريال اعتبار اختصاص يافته است.
اروج مجاهدي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: مرحله اول مطالعات سد خانم گلي بر روي رودخانه جو شاطو در محل دربند خلج با اعتباري بالغ بر يك ميليارد و ۳۳۰ ميليون ريال به اتمام رسيده است و مرحله اول مطالعات سد آجرلو با صرف هزينه اي بالغ بر ۳ ميليارد و ۱۰۰ ميليون ريال نيز در حال اتمام است.
وي تصريح كرد: در صورت تكميل ۲ سد كه بر روي هم ۱۲۲ ميليون متر مكعب حجم آب دارند، بيش از ۱۳ هزار و ۸۶۰ هكتار از اراضي ديم شاهين دژ به كشت آبي تبديل مي شوند.مجاهدي اضافه كرد: علاوه بر اين سدها كه از محل اعتبارات ملي اجرا خواهند شد،ساخت سد مخزني مهالو از محل اعتبارات استاني در حال مطالعه است.

تمام شهرهاي آذربايجان شرقي به شبكه گاز متصل شدند
010311.jpg
گروه شهرستانها: به رغم اينكه عمليات گازرساني در استان آذربايجان شرقي نسبت به ساير استان ها دير شروع شده ولي اين استان در بخش گازرساني به روستاها مقام اول و در بخش گازرساني به شهرها، پس از استانهاي خراسان، اصفهان و تهران مقام چهارم را به خود اختصاص داده است.
رئيس شركت گاز آذربايجان شرقي در گفت وگويي با اعلام اين مطلب افزود: گازرساني به اين استان از سال ۶۸ آغاز شد و در حال حاضر در ۱۹ شهرستان عمليات گازرساني در دست انجام است. به اين ترتيب تا به حال به ۵۶ شهر و ۴۹۱ روستا گازرساني شده است. به بيان ديگر در حال حاضر ۹۹درصد جمعيت شهري و ۵۵درصد جمعيت روستايي در اين استان از گاز شهري برخوردارند.
وي با اشاره به اينكه آذربايجان شرقي يكي از قطب هاي صنعتي كشور است، خاطرنشان كرد: ۶۸۵ مركز صنعتي بزرگ نظير نيروگاه هاي تبريز، صوفيان و بناب، پتروشيمي و پالايشگاه تبريز، ماشين سازي و تراكتورسازي كه قبلاً از صنايع آلوده كننده محيط زيست بودند، اينك گازسوز شده اند.
او در خصوص جايگاه هاي عرضه سوخت سي.ان.جي نيز گفت: براي تأمين سوخت بهينه خودروها در اين استان، احداث ۱۶ واحد عرضه گاز سي.ان.جي پيش بيني شده است كه از اين ميان عمليات اجرايي شش واحد به اتمام رسيده و مورد بهره برداري قرار گرفته است.
رئيس شركت گاز آذربايجان شرقي در ادامه اين گفتگو بر ضرورت استقلال شركت گاز استان تأكيد كرد و در همين زمينه افزود: با توجه به سياست كوچك سازي دولت و تمركززدايي كه در برنامه هاي توسعه كشور پيش بيني شده است، استقلال شركت هاي گاز استاني و استقرار نظام بنگاه داري اقتصادي براي افزايش بهره وري و اداره شركتها به صورت خودگردان امري ضروري است و با تشكيل شركتهاي گاز استاني، اختياراتي نيز به اين شركتها محول شده است و نتايج مطلوبي از اين تجربه به دست آمده است.

صادرت فولاد اسفراين دو برابر مي شود
اسفراين- مديرعامل  مجتمع  صنعتي  اسفراين  از افزايش  ۲۰۰ درصدي  صدور  محصولات  فولادي اين  مجتمع  در برنامه  كاري  سال  جاري  نسبت  به  سال  گذشته  خبر داد.
محمدحسين  شاه حسيني  به ايرنا گفت : اين  مجتمع امسال  ۱۰ هزار و ۲۰۰ تن  محصولات  فولادي  را به  ارزش  ۱۲ ميليون  و ۶۷۰ هزار يورو به  خارج  صادر مي كند.وي  افزود: برنامه  صدور  حدود شش  هزار تن  محصول  سفارش  شده  تا پايان  خردادماه  امسال  انجام  خواهد شد.واحد ريخته گري  و آهنگري  قطعات  سنگين  مجتمع  صنعتي  اسفراين  بزرگترين  توليدكننده  قطعات  فولادهاي  آلياژي  در خاورميانه  محسوب  مي شود.با بهره برداري  از اين  واحد، كشور در توليد قطعات  صنعتي  سنگين  فولادي  تا وزن  ۱۲۰ تن ، قطر دو متر و طول  ۱۲ متر به  خودكفايي  رسيده  است .تاسيسات  اين  واحد در زميني  به  وسعت  يكهزار و ۳۲۰ هكتار و با هدف  توليد سالانه  ۸۱ هزار تن  قطعات  و مقاطع  سنگين  آهنگري احداث  شده  است .

بهره برداري از طرح بزرگ آبرساني به دشت آزادگان
اهواز - خبرنگار همشهري: پروژه بزرگ كانال انتقال آب به دشت  آزادگان با ۹۳درصد پيشرفت در سال جاري به بهره برداري مي رسد.
مهندس ناصر محتشم مدير اجرايي پروژه افزود: اين كانال، آب زمينهاي زراعي منطقه دشت آزادگان حد فاصل شهرهاي بستان، هويزه، سوسنگرد و حميديه را به وسعت ۷۵ هزار هكتار تامين خواهد كرد.
وي تصريح كرد: فراهم نمودن شرايط مناسب كشاورزي براي توسعه كشت، اشتغال زايي، احداث شبكه آبياري مدرن و تاسيسات وابسته به آن در منطقه دشت آزادگان واقع در غرب اهواز از جمله اهداف اجراي اين پروژه است.
اين كانال از ساحل راست سد انحرافي حميديه آبگيري شده، بعد از طي مسير ۱۴ كيلومتر، با رودخانه كرخه تلاقي پيدا مي كند و توسط پروژه ديگري، آب را به قسمت مركزي دشت آزادگان و جنوب رودخانه كرخه نور انتقال مي دهد.
كانال اصلي انتقال آب دشت آزادگان يكي از پروژه هاي ملي سازمان آب و برق خوزستان است كه در فاصله ۲۵ كيلومتري غرب شهرستان اهواز قرار دارد.

فرماندار جديد شهرستان خمين معرفي شد
اراك _ خبرنگار همشهري: طي حكمي از سوي استاندار استان مركزي، علي مهربان به عنوان فرماندار جديد شهرستان خمين معرفي شد.
عبدالله سهرابي استاندار استان مركزي در مراسم معارفه فرماندار جديد شهرستان جديد خمين گفت: تكميل طرحهاي نيمه تمام و جذب اعتبارات طرح توسعه در اولويت برنامه هاي اجرايي استان قرار دارد.وي افزود: تسريع در حل مشكلات فرهنگي و اجتماعي، تكميل دانشكده علوم قرآني، توسعه صنعت گل و گياه، رونق  بخش كشاورزي، راه اندازي بيمارستان تامين اجتماعي و جلب سرمايه گذاران توليدي و صنعتي در خمين در راستاي رونق اقتصادي اين شهرستان لازم و ضروري است.

توريسم، كم درآمدترين صنعت در استان اصفهان است
اصفهان - رئيس اداره نظارت بر استانداردهاي فني ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان گفت: در حالي كه امسال همزمان با افزايش ۱۶ درصدي گردشگران خارجي به استان اصفهان، ميزان رضايتمندي آنها از خدمات رفاهي، تفريحي و امنيتي استان به ۷۰ درصد افزايش يافته است، اما توريسم، همچنان كم درآمدترين صنعت استان به شمار مي آيد.
ناصر مصلحي در گفت و گو با خبرگزاري فارس با اشاره به ۵ هزار گردشگر خارجي كه در سال ۷۰ به اصفهان سفر كرده اند، گفت: اين تعداد در سال ۸۰ به ۵۰ هزار گردشگر رسيده بود، اما در سال ۸۴ به ۴۶ هزار نفر كاهش پيدا كرد.وي دليل كاهش آن در سال گذشته را مشكلات خاورميانه اعلام كرد.

۱۳ سال انتظار براي تكميل هتل ۵ ستاره تبريز
تبريز - خبرنگار همشهري: عمليات ساخت بزرگترين هتل تبريز كه تاكنون ۹۸ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است، به دليل مشكلات اداري و پرداخت نشدن به موقع تسهيلات بانكي، متوقف شده است.
كلنگ احداث اين هتل پنج ستاره كه به هتل شهريار موسوم است، در ابتداي سال ۷۲ به زمين زده شد و تاكنون افزون بر ۱۳ ميليارد تومان براي ساخت آن هزينه شده است.
حسين ابراهيمي مديرعامل هتل شهريار، مشكلات به سرانجام نرسيدن ساختمان هتل را ناشي از عدم هماهنگي ميان شهرداري منطقه ۲ تبريز و شركت ملي گاز آذربايجان از سويي و عدم پرداخت وام مصوب يك ميليارد و ۷۰۰ ميليون توماني از سوي بانك ملي مي داند و درعين  حال مي افزايد: بانك ملي در جريان ساخت اين هتل،  تاكنون سه ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان وام با بهره ۲۱ درصد پرداخت كرده است.
هتل شهريار تبريز در زميني به مساحت ۱۶ هزار مترمربع ساخته شده است و از جمله ويژگي هاي آن احداث ۲۲۰ اتاق، سوئيت و هتل آپارتمان و ۹ سالن كنفرانس بزرگ و آمفي تئاتر ۶۰۰ نفره است. اين هتل همچنين داراي فضاهاي ورزشي پيشرفته و فروشگاه هاي بزرگ مركزي است و استانداردهاي هتل پنج ستاره بين المللي در آن رعايت شده است.

بيماري ناشناخته در روستاي ماچيان
رشت _ خبرنگار همشهري: اهالي روستاي ماچيان از توابع كلاچاي در منطقه رودسر به يك بيماري ناشناخته مبتلا شدند.
بر اساس گزارش هاي دريافتي از روز يازدهم فروردين ماه جاري تا عصر روز سيزدهم نوعي بيماري شبيه به مسموميت در اين روستا همه گير شد كه از جمله عوارض آن اسهال و استفراغ و احساس درد شديد در استخوانها به ويژه در انگشتان دستها و پاها بود.اهالي روستاي ماچيان، با توجه به سابقه آلودگي آب در منطقه، ضمن مراجعه به بخشداري خواستار رسيدگي به موضوع شدند كه متعاقب آن مأموران بهداشت از آب شرب روستا نمونه برداري كردند، اما تاكنون نتايج به دست آمده، از سوي مسئولان بهداشت به آگاهي عمومي نرسيده است.اين بيماري كه دوره نقاهت آن تا ۵۵ ساعت بوده است، عده اي از مسافران عبوري را نيز مبتلا كرده است.ساكنان روستاي ماچيان، خواستار اطلاع رساني مسئولان بهداشت استان در خصوص راه هاي پيشگيري از بروز مجدد اين بيماري هستند.

راه اندازي مركز اطلاع رساني گردشگري در آذربايجان شرقي
تبريز - مركز جديد مركز اطلاع رساني گردشگري در آذربايجان شرقي در ابتداي جاده ملكان به مياندوآب راه اندازي شد.
مسئول اين مركز به ايرنا گفت: دليل استقرار اين مركز در شهرستان ملكان، موقعيت جغرافيايي منطقه است كه در جنوبي ترين نقطه آذربايجان شرقي و در همسايگي با استان هاي آذربايجان غربي و كردستان قرار گرفته است.
به گفته وي از اين پس، مسافران و گردشگران به محض ورود به اولين شهرستان آذربايجان شرقي از سمت جنوب، مي توانند با مراجعه به نقشه راهنما و پرسش از راهنمايان با جاذبه هاي گردشگري و تاريخي اين استان آشنا شوند.

كاهش دما به كندوداران زنبور عسل تفت خسارت زد
يزد- رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان يزد گفت: كاهش دما و توفان در ماه هاي پاياني سال ،۸۴ خسارت جدي به كندوداران زنبور عسل در شهرستان تفت وارد كرد.
محمود جواد صالحي در گفت و گو با خبرگزاري فارس ميزان اين خسارت را ۴ ميليارد ريال عنوان كرد. وي گفت: پيش بيني مي شود امسال ۱۰۰ تن عسل با كاهش ۱۰درصدي در اين شهرستان برداشت شود.

۵ واحد توليدي آلاينده در ساوه تعطيل شد
اراك - خبرنگار همشهري: رئيس حفاظت محيط زيست شهرستان ساوه گفت: پنج واحد توليدي صنعتي آلاينده در شهرستان ساوه طي سال گذشته به علت عدم توجه به اخطارهاي زيست محيطي تعطيل شد.
علي قادري افزود: در مدت يادشده ۴۷ مورد شكوائيه عليه واحدهاي توليدي _ صنعتي واصل و ۲۴۶ واحد توسط كارشناسان و ضابطين قضايي اين سازمان مورد بازديد و بازرسي قرار گرفت كه طي آن به ۷۸ واحد اخطاريه ابلاغ گرديد، ۴ واحد محكوم به پرداخت جريمه زيست محيطي شدند و براي ۵ واحد نيز حكم تعطيلي صادر شد.

ايمن سازي ۳۲ نقطه حادثه خيز در محورهاي استان سمنان
سمنان -معاون راهداري اداره كل راه و ترابري استان سمنان گفت: از ۶۰ نقطه حادثه خيز در استان سمنان تاكنون ۳۲ نقطه آن اصلاح شده است.
علي اشراقي در گفت و گو با ايرنا افزود: در حال حاضر اصلاح چهار نقطه حادثه خيز در محورهاي استان سمنان نيز در دست اجراست.وي افزود: براي سهولت در رفت و آمد خودروها طرح روكش آسفالت در محدوده عباس آباد _ كاهك، حدفاصل دكل مياندشت _ عباس آباد و مسير برگشت سبزوار _ شاهرود به طول ۴۵ كيلومتر، كمربندي سمنان به طول پنج كيلومتر و منطقه آهوان در محور دامغان _ سمنان انجام شد.

گيلان چهارمين استان مصرف كننده بنزين در كشور است
رشت- مدير شركت فرآورده هاي نفتي گيلان گفت: ۹۵۴ ميليون ليتر بنزين، سال گذشته در استان گيلان مصرف شد.
به گزارش ايسنا و به گفته مهندس سيف الله برجاني افزود: اين ميزان مصرف بنزين در مقايسه با مصرف ۸۷۵ ميليون ليتر بنزين در سال ۸۳ ، ۱۰ درصد افزايش داشته است.
وي با بيان اين كه گيلان در رديف چهارمين استان مصرف كننده بنزين در كشور بوده است، علت افزايش مصرف بنزين را در افزايش تعداد خودروها در استان، فرسوده بودن ماشين ها و ترافيك اعلام كرد.

آموزش صنايع دستي به ۶۰۰۰ داوطلب در مازندران
ساري - ۶ هزار نفر داوطلب امسال در ۱۷ مركز آموزش صنايع دستي مازندران آموزش مي بينند.
به گزارش واحد مركزي خبر، مدير صنايع دستي مازندران با اعلام اين خبر گفت: اين طرح با هدف احيا و ترويج رشته هاي صنايع دستي استان اجرا مي شود.
عمادي افزود: پارسال ۵ هزار و ۳۰۰ نفر در ۸۰ كارگاه آموزشي مازندران، ۱۵ رشته صنايع دستي بومي و غيربومي را فرا گرفتند و براي ۵ هزار نفر آنان گواهي مهارت اشتغال صادر شد.

ساخت كارخانه بازيافت زباله در خمين
خمين - شهردار خمين گفت: اولين كارخانه بازيافت زباله در استان مركزي در شهرستان خمين در ۶ هكتار مساحت و با ۱۰ ميليارد ريال اعتبار در حال احداث است.
علي اكبر پروانه در گفتگو با خبرگزاري ايسنا افزود: تاكنون بيش از ۵۰ درصد از تجهيزات اين كارخانه با ۷ ميليارد ريال اعتبار از كشور آلمان خريداري شده است.
وي حفاظت از محيط زيست و بهره وري را از اهداف احداث اين كارخانه در خمين خواند و گفت: روزانه بيش از ۵۰ تا ۶۰ تن زباله توليد مي شود كه با عمليات بازيافت مي توان از زباله هاي تر توليد شده بيش از ۶ تن كود كشاورزي به دست آورد.
شهردار خمين، زمان بهره برداري از اين كارخانه را تيرماه امسال عنوان كرد و افزود: آموزش تفكيك زباله براي عملكرد بهتر در اين زمينه به شهروندان خمين داده مي شود.

ورزشگاه ۱۵ هزار نفري اراك
به زودي به بهره برداري مي رسد
اراك - سرپرست تربيت بدني استان مركزي از افتتاح ورزشگاه ۱۵ هزار نفري امام خميني(ره) اراك با ۹۵ درصد پيشرفت فيزيكي تا پايان فروردين ماه جاري خبر داد.
خسرو قمري، در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به كشت چمن ورزشگاه در خزانه چمن در تهران تصريح كرد: با پايان كارهاي ساختماني و چمن كاري اين پروژه با حضور رئيس جمهور افتتاح مي شود.

رقابت هاي بين المللي كشتي در نور برگزار مي شود
نور- رقابت هاي بين المللي كشتي آزاد جام شهيد عباسعلي ناطق نوري ارديبهشت امسال در شهرستان نور در استان مازندران برگزار خواهد شد.
رئيس تربيت بدني نور در گفت وگو با واحد مركزي خبر افزود: اين رقابت ها در رده سني بزرگسالان ۲۰ تا ۲۲ ارديبهشت در سالن ورزشي امام خميني نور برگزار مي شود.رضايي افزود: از ۳۵ كشور خارجي براي شركت در اين رقابتها دعوت شده است و از ايران هم ۶ تيم شركت خواهند داشت.
به افراد اول تا سوم هر وزن در اين رقابت ها به ترتيب ۳ هزار، ۲۵۰۰ و ۲ هزار دلار جايزه نقدي داده خواهد شد.

دانش آموزان قزويني به تيم ملي پينگ پنگ
كشور راه يافتند
قزوين - دو دانش آموز قزويني به تركيب تيم ملي پينگ پنگ دانش آموزان كشور راه يافتند.
به گزارش واحد مركزي خبر روح الله شيشه گرها و حميد رضا طاهرخاني ۲ بازيكن قزويني پس از پشت سرگذاشتن چهار اردو و درخشش در مرحله پاياني مسابقات درون اردويي به جمع ۸ نفره تيم پينگ پنگ دانش آموزان ايران براي شركت در مسابقات دانش آموزان جهان راه يافتند.مسابقات پينگ پينگ دانش آموزان جهان هر ۲ سال يكبار برگزار مي شود كه ديدارهاي اين دوره در چين برگزار خواهد شد.

ميزبان، قهرمان مسابقات كشتي با چوخه اسفراين شد
010305.jpg
اسفراين - رقابت هاي كشتي با چوخه قهرماني كشور با برتري كشتي گيران اسفرايني در اين  شهرستان  به  پايان  رسيد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر، در اين  رقابت  هاي  سنتي  يكروزه  كه  هفته گذشته در اسفراين  برگزار شد ۹۳ كشتي گير از استانهاي خراسان  شمالي، رضوي  و جنوبي ، تهران ، گلستان  و مازندران در وزنهاي۷۰ ، ۸۰ و ۹۰ و سنگين  تر از۹۰ كيلوگرم  در گود سنتي  چشمه  زينل خان  اسفراين  رقابت  كردند كه  در نتيجه  در وزن۷۰ كيلوگرم  مجتبي  ثابتي مقدم  از فريمان  به  مقام نخست  رسيد. در۸۰ كيلوگرم  حسين اكبري  از اسفراين  بر سكوي  قهرماني  ايستاد، در۹۰ كيلوگرم  محسن  زارع از مشهد نفر اول  شد و در وزن سنگين تر از۹۰ كيلوگرم  جواد محمدپور هم  از اسفراين  در صدر ايستاد.
در نتيجه  تيمي هم  بعد از چوخه  كاران  اسفرايني  تيمهاي  مشهد و فريمان  مقام  هاي  دوم  و سوم  را كسب  كردند.
در پايان  اين  پيكارها و براساس  سنت  ديرينه  به افراد نخست  هر وزن  يك  راس قوچ  و به  كشتي گيران  دوم  و سوم  هم  لوازم  خانگي  به عنوان  جايزه  داده  شد.

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |