پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۵۹
نگاهي به حمل و نقل هوايي در جهان
نابغه زمين بر بلنداي آسمان
004410.jpg
ترجمه:  فرهاد رضايي
در نيم قرن گذشته و از زمان معرفي نخستين هواپيماي تجاري جت به صنعت حمل ونقل هوايي جهان، تقاضا براي سفرهاي هوايي به طور ميانگين، سالانه تا 9درصد افزايش يافته و برآوردهاي انجام شده در اين زمينه نشان مي دهد كه اين رشد تقاضا در 20 سال آينده نيز همچنان تداوم خويش را حفظ خواهد كرد، هر چند كه ميزان رشد، فقط 3 تا 5درصد در سال باشد.
بر اساس آمارهاي منتشرشده، گستردگي جابه جايي بار و مسافر از طريق سيستم حمل ونقل هوايي در ساليان اخير، شامل يك ميليارد و 700 ميليون نفر مسافر و 35ميليون تن بار در سال بوده و در اين ميان، منطقه آمريكاي شمالي به تنهايي يك سوم از ترافيك هوايي جهان را به خود اختصاص داده است.
رشد سريع
آمارهاي تازه انتشار يافته از سوي سازمان بين المللي هوانوردي غيرنظامي(ICAO)، نشانگر آن است كه انواع مسافرت هاي هوايي دنيا در سال 2003 ميلادي، در مجموع فقط كمتر از يك درصد افزايش يافته و كاهش آهنگ رشد سفرهاي هوايي- به ويژه در پي وقوع حادثه 11 سپتامبر 2001- همچنان محسوس بوده است. بر اين اساس، مسافران در سال 2003 به ميزان 2تريليون و 990 ميليارد نفر- كيلومتر در مسيرهاي هوايي گوناگون به پرواز درآمده اند.
وقايعي مانند حادثه تروريستي 11 سپتامبر، در كاهش شمار پروازها و مسافران هوايي بسيار موثر هستند و آنچنان كه آمار و ارقام حكايت مي كند، سفرهاي هوايي در فاصله سال هاي 2000 تا 2002 ميلادي تا 73ميليارد نفر- كيلومتر يعني به ميزان 4/2 درصد از سطح 3 تريليون و 40 ميليارد نفر- كيلومتر كاهش داشته است.
با وجود اين افت و خيزها، بازار جهاني حمل ونقل هوايي در منطقه آسيا- پاسيفيك و خاورميانه، توسعه سريع و شتاباني را تجربه مي كند. تقاضا براي حمل ونقل هوايي داخلي در چين به ميزان 10درصد در سال در حال رشد است و مقايسه اين رقم با رشد 2درصدي در ايالات متحده آمريكا، عظمت اين رشد در كشور چين را به روشني نمايان مي كند.
همچنين در قاره آفريقا نيز بيشتر پروازها به آفريقاي جنوبي اختصاص دارد و پروازهاي اين قاره به طور كلي، بيشتر به توريسم يا صادرات انواع مواد غذايي فاسدشونده به قاره اروپا مرتبط مي شود.
از 25 هزار هواپيماي جديد در حال ساخت، حدود 17هزار هواپيما براي سفرهاي كوتاه ساخته مي شوند؛ سفرهاي كوتاهي كه بر اساس پيش بيني هاي انجام شده، 90درصد از كل پروازها را در ترافيك هوايي سال 2023 ميلادي به خود اختصاص خواهد داد.
چين با توجه به رشد سالانه 10درصدي تقاضا براي حمل ونقل هوايي داخلي اين كشور، برنامه هاي ويژه اي را براي تجهيز و توسعه ناوگان هوايي خود طرح ريزي كرده است؛ به طوري كه انتظار مي رود شمار هواپيماهاي اين ناوگان از 777 فروند در سال 2003 به 2800 فروند در سال 2023 ميلادي افزايش يابد. از اين ميزان، حدود دوسوم هواپيماهاي تك راهرو و ساخته شده براي سفرهاي كوتاه خواهد بود كه در مسيرهاي داخلي كشور چين به پرواز درخواهند آمد.
همچنين آمارهاي موجود نشان مي دهد تهيه سوخت جت، دومين اقدام پرهزينه شركت هاي هوايي پس از پرداخت حقوق كارگران و كارمندان خود به شمار مي آيد كه مي تواند حدود 20درصد از كل هزينه هاي عملياتي اين قبيل شركت هاي مسافرتي و حمل ونقلي را به خود اختصاص دهد.
به اين ترتيب، افزايش قيمت جهاني نفت، هزينه شركت هاي هوايي را به طور چشمگيري بالا مي برد؛ به طوري كه براي مثال، بالارفتن قيمت نفت در ميانه سال 2004 ميلادي، هزينه حمل ونقل هوايي را به طور ماهانه، حدود يك ميليارد دلار افزايش داد.
آثار اقليمي
خطوط هوايي جهان، سالانه حدود 205ميليون تن سوخت هواپيما يا نفت سفيد را مصرف و انواع گازهاي گلخانه اي و آلاينده ها شامل دي اكسيد كربن(‍CO2)، اكسيدهاي نيتروژن(NOx)، ازن، دي اكسيد گوگرد و متان را در اتمسفر زمين منتشر مي كنند.
برآوردهاي كارشناسان بيانگر آن است كه صنعت هوانوردي و سيستم حمل ونقل هوايي، مسئول انتشار 2درصد از كل دي  اكسيد كربن منتشر شده به وسيله انسان در جو زمين به شمار مي رود، اما اين صنعت به طور تقريبي منشأ تمام اكسيدهاي نيتروژن يافت شده در 8 تا 15 كيلومتري بالاي سطح زمين است.
هواپيماها در سال 1992، مسئول 5/3درصد از آثار و پيامدهاي اقليمي و آب و هوايي فعاليت هاي بشري بوده اند و همچنان كه مجمع بين  دولتي تغيير اقليم(IPCC) تخمين مي زند، تأثير منفي صنعت هوانوردي بر اقليم و الگوهاي آب و هوايي اين سياره تا سال 2005 ميلادي، به 11 برابر سطح مورد اشاره در سال 1992 خواهد رسيد.به اين ترتيب، سازمان هوانوردي غيرنظامي(ICAO) براي همكاري و تطابق به منظور كاهش ميزان انتشار آلاينده ها از طريق احتراق سوخت هواپيماها (كه از سوي پروتكل كيوتو كه در فوريه 2005 اجرايي شد، پوشش داده نشده) مورد فشار قرار گرفته است. انتشار گازها از هواپيماها همچنين سبب ايجاد ابرهايي از بخار آب مي شود كه مي توانند در ارتفاعات بسيار بالا متراكم شوند و اين پديده نيز خود، آثار گلخانه اي قابل توجهي به همراه خواهد داشت.
براي مثال، پس از واقعه تروريستي سپتامبر 2001 كه چند روز به طور تقريبي توقف كامل پروازهاي هوايي را در ايالات متحده آمريكا به دنبال داشت، اين امر سبب شد كه اختلاف دماي روز و شب به طور ميانگين، بيش از يك تا 2 درجه سانتيگراد از ميانگين طبيعي آن در اين كشور بالاتر رود.
اين امر به روشني نشان مي دهد كه فقدان ابرهاي متراكم شده در اثر بخار آب خروجي از هواپيماها در ارتفاعات بالا، موجب راه يابي نور بيشتري از خورشيد به درون اتمسفر زمين مي شود و همچنين عايق و مقاومت كمتري در برابر خنك شدن زمين در شب وجود خواهد داشت.
پروازهاي كوتاه
هواپيماها بيشترين سوخت را به هنگام تيك آف يا بلندشدن از سطح زمين مصرف مي كنند و در اين هنگام نيز زيان آورترين آلاينده ها را در جو زمين رها و منتشر مي سازند. بر اساس سنجش هاي انجام شده، در پروازهاي كوتاه هواپيماها 25درصد از كل سوخت مورد نياز، به هنگام برخاستن از زمين به مصرف مي رسد.
امروزه، به طور تقريبي سه چهارم مسيرهاي هوايي جديد در اروپا و آمريكاي شمالي كمتر از 2هزار كيلومتر طول دارند، در حالي كه به گفته كارشناسان، كارآمدترين طول مسير پرواز از منظر مصرف سوخت، حدود 4هزار و 300 كيلومتر(مسافتي در حدود فاصله اروپا تا ساحل شرقي ايالات متحده آمريكا) است. همچنين حدود 45درصد از كل پروازها در اتحاديه اروپا درمسيرهاي كمتر از 500 كيلومتر انجام مي شوند.
بر اساس تخمين هاي ارائه شده از سوي شبكه  جنبش اقليمي اروپا (CANE)، يك مسافر در حال سفر ميان آمسترادم و لندن، 3 برابر بيش از مسافري كه با قطار اين مسير را مي پيمايد، دي اكسيد  كربن توليد و در جو زمين منتشر مي كند.
به اين ترتيب، كارشناسان بر اين نكته تأكيد دارند كه دولت ها مي توانند با بهبود سيستم حمل ونقل ريلي كشور خود، جانشين پايدارتري براي سفرهاي هوايي فزاينده در مسيرهاي كوتاه فراهم آورند.
منبع: علائم حياتي زمين 2005
موسسه ديده بان جهان

نشيب و فراز
سال جاري و سال آينده ميلادي دو سال متفاوت در تاريخ بررسي سوددهي و ضرردهي شركت هاي هواپيمائي در تاريخ به شمار مي روند. سال 2006، سال ضرردهي اين شركت هاست. بيشتر سازمان بين المللي حمل و نقل هوايي (IATA) پيش بيني كرده بود شركت هاي هواپيمائي در اين مجموعاً 3/4 ميليارد دلار ضرردهي داشته باشند. اما اين رقم چندي پيش با بررسي دوباره وضعيت اقتصادي شركت هاي هواپيمائي اصلاح شد و به 2/2 ميليارد دلار رسيد. در مقابل IATA پيش بيني مي كند. سوددهي شركت هاي هوائي در سال آينده ميلادي به 2/6 ميليارد دلار برسد. اين افزايش يك باره سوددهي را مي توان به افزايش تعداد مسافرت هاي هوائي مربوط دانست. اين خبر هر چند براي دست اندركاران و مسئولان شركت هاي هواپيمائي بسيار مسرت بخش است و حتي مي توان آن را در مقياس بزرگ تر باعث خوشحالي دولتمردان دانست، نگراني هاي زيست محيطي بسياري را به دنبال داشته است. هر پرواز هوائي به تنهايي تأثير مخربي بر لايه ازن دارد و در صورتي كه تعداد پروازها بيشتر شود اين تأثير مخرب در آينده اي نزديك جبران ناپذير خواهد شد.

روند ترافيك هوايي در جهان( منبع ICAO)
004482.jpg
004485.jpg


پيشخوان
004431.jpg
نووهرالد
روزنامه نووهرالد خبر و عكس هاي صفحه اول خود را به تظاهرات گسترده مردمي در آمريكا عليه سخت گيري در مقررات مهاجرت اختصاص داد.
سازمان دهندگان اعتراضات اين حركت را مبارزه در راه حقوق مدني نسل ما خواندند.
اتحاديه هاي كارگري، گروه هاي مدافع حقوق مدني، مدارس و كليساها از كنگره ايالات متحده تقاضا دارند كه با تصويب لايحه اي اجازه دهد كارگران بدون مدرك معتبر در كشور بمانند.
004428.jpg
آ.ب.س
روزنامه اسپانيايي زبان آ.ب.س خبر و عكس اول خود را به مسأله احتمال پذيرش حزب غير قانوني باتاسونا- شاخه سياسي سازمان جدايي طلبان باسك - اختصاص داده است.
به نوشته اين روزنامه چاپ اسپانيا، اين حزب در صورت تغيير خط مشي مي تواند در روند سياسي ايالت باسك و كشور اسپانيا مشاركت كند.
دولت اسپانيا در اين رابطه اعلام كرده است كه حزب باتاسونا بايد خشونت را محكوم كرده و قانون احزاب اسپانيا را بپذيرد.
004425.jpg
كيكر
روزنامه ورزشي كيكر چاپ آلمان خبر اول خود را به شكست سنگين بايرمونيخ برابر وردبرمن و مسايل پيش آمده در رابطه با دروازه باني اليور كان در تيم ملي آلمان كه چندي است نقل محافل ورزشي شده اختصاص داده است.
اليوركان دروازه بان تيم بايرن مونيخ در اين باره گفته است: با وجود پوشيدن پيراهن دروازه بان ذخيره تيم ملي فوتبال آلمان، اين تيم را در مرحله نهايي مسابقات جام جهاني۲۰۰۶ همراهي خواهم كرد.
004422.jpg
فيگارو
اين روزنامه فرانسوي زبان ضمن اشاره به ناآرامي هاي دوماهه و اعتصابات مردمي عليه قانون جديد استخدامي به بررسي عقب نشيني دولت فرانسه از اين قانون پرداخته است.
نيكولا ساركوزي وزير كشور و رئيس حزب حاكم در گفت و گويي با اين روزنامه از لزوم اصلاحات گفته و معتقد است كه مخالفان و چپ گرايان نه كاري مي كنند و نه آرماني براي دفاع دارند بلكه فقط منتظر نشسته اند تا اشتباهاتي از راست گرايان سرزند.

دريچه
004413.jpg
فروشگاه سوئدي در چين
دو مرد چيني و همكارش در يكي از شعبات فروشگاه IKEA فروشگاه لوازم خانگي متعلق به كشور سوئد در حال استراحت ديده مي شوند يكي از اين مردان كه روبه  لنز دوربين نشسته لباس عروسكي بر تن كرده است شعبه فروشگاه IKEA در پكن افتتاح شد و باز هم يكي ديگر از مظاهر دنياي سرمايه داري وارد كشوري كمونيست شد.
سوئد و فروشگاه IKEA در واقع نمادي از پيشرفت و توسعه در كشوري هستند كه توليد خودروي وولو و دروبين هاي هاسلبلاد را از جمله افتخارات بزرگ خود مي داند، سوئد در واقع سال هاست پا به عرصه صنعتي شدن گذاشته. نكته جالب در اين نهفته است كه بيش از نيمي از اين كشور پوشيده از يخ و برف است، درياچه ها نيز به عنوان چشم اندازي طبيعي بخش هاي وسيعي از اين كشور را دربرگرفته اند.
حال با اين توضيحات پيشرفت كشوري مانند سوئد به سختي قابل پذيرش است.
البته آب و هواي سخت و سرد اين كشور مزيد بر علت شده و پشتكار بالاي مردم اين كشور در عرصه هاي مختلف را سبب.اهميت ترقي و پيشرفت سوئد زماني جلوه مي كند كه بدانيم اين كشور داراي هشت ميليون نفر جمعيت است و از تمام كشورهاي صنعتي جهان كم جمعيت تر است. از همين رو است كه سوئد امروزه به صنعتي بودنش افتخار مي كند.
004416.jpg
كفش نژادپرست
به تازگي يكي از محصولات شركت بزرگ توليد كننده پوشاك ورزشي آلمان، اين شركت را با چالش هاي بزرگ بين المللي مواجه كرده است. اين محصول كفشي است كه همان طور كه در تصوير مشاهده مي كنيد تصوير ساده اي بر روي زبانه آن نقش بسته است.
اين تصوير ساده صورت پسري آسيايي را نشان مي دهد كه موهايي كاملاً آسيايي دارد و بيني اش در واقع يك بيني خوك است كه بر روي صورتش پيوند داده شده است همين تصوير ساده بسياري از طرفداران حقوق بشر در آمريكا و آسيا را برانگيخته است. اين آقايان و خانم هاي طرفدار حقوق بشر، تصوير ساده زبانه كفش را نماد كاملي از نژادپرستي در شركت هاي بين المللي مي دانند.
اما مسئله وقتي جالب مي شود كه بدانيد اين طرح را خانم باري مك گي براي شركت آمريكايي  هاف (يكي از شركت هاي تابع اين شركت) كشيده است. نژادپرستي سازمان يافته در آمريكا را در اين مورد خاص فراموش كنيد چون اين خانم هنرمند پيشتر از همين طرح به عنوان نماد ضد نژادپرستي استفاده كرده بود.
به هر حال فعلاً همه گناهان متوجه كفش نژادپرست ستون ماست تا ببينيم بعداً او محكوم مي شود يا خانم مك گي يا شركت توليد كننده كفش.
004419.jpg
جشنواره گل ها
در تصوير كودكاني مشاهده مي شوند كه با پوشيدن لباس هاي سنتي ژاپني در خيابان آزابو ژوبان فستيوال گل را با شكوه هر چه بيشتر برپا كرده اند. اين فستيوال همه ساله در چنين روزهايي در ژاپن برگزار مي شود و ژاپني ها با برگزاري آن سالروز تولد بودا را جشن مي گيرند. اين جشنواره كه در زبان ژاپني به آن هانا ماتسوري گفته مي شود داراي جايگاه ويژه اي در ميان جشن هاي آئيني بودائيان ژاپن است اما جالب اين كه روز برگزاري آن در ژاپن تعطيل نيست.
در اين روز كودكان علاوه بر پوشيدن لباس هاي سنتي، نوشيدني مخصوصي به نام آما چا مي خورند كه تركيبي ملايم است از عصاره گلي كه به آن گل ژاپني گفته مي شود. بزرگسالان هم مجسمه هاي بودا را با استفاده از اين نوشيدني شست وشو مي دهند. اين جشنواره ها كه قدمت بسيار زيادي در ژاپن دارد به يكي از جاذبه هاي گردشگري ژاپن تبديل شده است و همان طور كه در تصوير مشاهده مي شود حتي كودكان توريست هايي كه در جشنواره حضور دارند مي توانند با پوشيدن لباس هاي سنتي سالروز تولد بودا را در ژاپن جشن بگيرند.

جهانشهر
شهر تماشا
گزارش
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
يك شهروند
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |