پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۵
پيشرفته ترين روبات نظامي تا سال ۲۰۱۳ساخته مي شود
گلادياتورهاي آينده
003339.jpg
عميد نمازي خواه
پس از جنگ جهاني دوم، كشورهايي كه درگير اين جنگ بودند، به فكر افتادند تا از بهترين شيوه هاي تاكتيكي براي كاهش تلفات انساني در جنگ ها استفاده كنند. با پيشرفت سريع تكنولوژي در چندين دهه اخير، مصنوعات بسياري در اين زمينه با هدف كاهش تلفات جاني ساخته شد. از قبيل هواپيماهاي بدون سرنشين، مين ياب هاي الكترونيكي و هم اكنون روبات هاي جنگ آور كه به عنوان سربازهاي مسلح مي توانند انواع مأموريت هاي نظامي را با دقتي بيشتر از يك انسان انجام دهند.
در همين راستا براساس قراردادي كه بين وزارت دفاع آمريكا و شركت بوستون ديناميكس به امضا رسيد، قرار است اين شركت تا هشت سال آينده مجهزترين روبات مسلح را طراحي و به خدمت نيروهاي نظامي آمريكا درآورد.
براي ساخت يك روبات، گروه هاي مختلفي متشكل از مهندسين طراز اول بايد گردهم آيند تا يك روبات ساخته شود و هنگامي اين كار سخت تر مي شود كه روبات مذكور چند منظوره باشد.
شركت بوستون ديناميكس يك نمونه غيرعملياتي طراحي كرده است كه قابليت هاي منحصر به فردي دارد. اكثر روبات هايي كه تاكنون براي مصارف نظامي ساخته شده اند داراي چرخ بوده اند در صورتي كه روبات جديد بوستون چهارپا دارد و به همين دليل لقب سگ بزرگ(Big Dog) را براي آن انتخاب كرده اند.
ايجاد تعادل و استحكام حركتي(stability) براي اين روبات از مهمترين مسائل طراحي بود و با تشكيل يك كنسرسيوم(متشكل از خبره ترين مهندسين مكانيك، الكترونيك و هيدروليك) اين مشكل حل شد و سگ بزرگ توانايي حركت پيدا كرد.
يك كامپيوتر مركزي بر روي سگ بزرگ تعبيه شده است كه هماهنگي و تمام فرامين را صادر مي كند.
براي نشان دادن گوشه اي از كار اين كامپيوتر به اين نكته توجه كنيد كه تنها براي حركت عادي به سمت جلو در هر ثانيه ۵۰۰ فرمان از كامپيوتر به جك هاي هيدروليك و سازه هاي مكانيكي سگ بزرگ داده مي شود.
انواع گوناگون حسگرهاي (حرارتي و...) در پاهاي سگ بزرگ وجود دارد تا پس از تشخيص چگونگي سطح زير پايش يا زاويه آن، اطلاعات را به كامپيوتر مخابره كند و كامپيوتر هم به سرعت پس از داده پردازي هاي لازم فرامين صحيح حركت را صادر مي كند.
نيروي حركت را يك موتور يك سيلندر گازوئيلي فراهم مي كند كه در انتهاي فوقاني روبات جا دارد و اهرم هاي انتقال قدرت مستقيماً به سيستم هاي هيدروليك وصل شده اند و قسمتي از نيروي موتور هم صرف ايجاد الكتريسيته براي كامپيوتر و دستگاه هاي ديگر مي شود.
يك دستگاه اندازه گيري ليزري در زير صفحه اصلي(در واقع سر سگ بزرگ) كار گذاشته شده كه با فيبرهاي اپتيكي فواصل موانع موجود را تخمين مي زند.
تمامي اين وسائلي كه تاكنون درباره اش صحبت شد براي حركت سگ بزرگ است.
مواد بدنه آن از آلياژ مخصوصي( كه بيشترين ميزان آن را آلومينيوم تشكيل داده است) ساخته شده و در صورتي كه چندين گلوله به آن برخورد كند نيز شكسته نمي شود. وزن بدنه بسيار كم است و به همين دليل سگ بزرگ قادر به حمل۱۲۰ پوند انواع تسليحات و جنگ افزار است.
سگ بزرگ چشم بسيار تيزبيني دارد. اين سر كه در واقع يك اسكنر ليزري است حاصل تحقيقات چند ساله دانشمندان است و با ديد وسيعي كه دارد مي تواند تا چند صدمتر جلوتر را تحت پوشش ليزري قرار دهد و تمامي اطلاعات را به كامپيوتر مركزي مخابره كند.
يكي از مسئولان ساخت پروژه سگ بزرگ مي گويد: سگ بزرگ مي تواند با سرعت ۳مايل در ساعت در هر منطقه آب وهوايي و حتي مكان هايي كه شيب ۴۵درجه دارند حركت كند، چه در شب يا در روز ديد چشم سگ بزرگ يكسان است.
البته اين روبات تنها يك نمونه طراحي شده غير عملياتي است و مسئولان پروژه تحقيقات و ساخت اميدوارند كه نمونه كامل آن را تا هشت سال آينده تحويل وزارت دفاع آ مريكا بدهند.
نمونه عملياتي آن تفاوت هاي ويژه اي با نمونه غيرعملياتي دارد. اول اينكه چندين سلاح سبك و سنگين روي آن نصب مي شود كه با دقت بسيار بالا به اهداف مورد نظر شليك مي كند و جالب اينكه قادر به شناخت نيروهاي خودي از غير خودي است. احتمال استفاده يك باتري بسيار قوي در نمونه بعدي مي رود تا سگ بزرگ قادر باشد به مدت دو ماه حتي بدون استفاده از نيروي موتورش به انجام مأموريت هايش بپردازد.
مهندسين نرم افزار آن در حال ساخت يك برنامه اي هستند تا كامپيوتر مركزي پس از داده پردازي وضعيت محيط و نحوه عمليات بتواند برخي تصميمات و فرامين را خود صادر كند.
احتمالاً تا سال ۲۰۱۳ نمونه عملياتي سگ بزرگ تكميل مي شود و به توليد انبوه مي رسد.

توليد باتري ويروسي
دانشمندان مؤسسه فناوري ماساچوست(MIT) در آمريكا با استفاده از ويروسها نوعي باتري ليتيومي بسيار نازك توليد كردند كه ميزان انرژي ذخيره شده در اين باتري سه برابر بيشتر از باتري هاي ليتيومي معمولي است.
به گزارش پي سي ورلد، در اين پژوهش دانشمندان با ايجاد تغييرات ژنتيكي در نوعي ويروس، اين ويروسها را به جذب مولكولهاي ماده اكسيد كوبالت و همچنين مولكولهاي طلا واداشتند. اين ويروسها همچنين در پي تغييرات ژنتيكي به گونه اي در پشت سر هم قرار مي گيرند كه در واقع سيمهاي بسيار نازكي را ايجاد كرده كه به عنوان الكترودهاي قطب مثبت آنود درون باتري مي توان از آنها استفاده كرد.
محققان عقيده دارند با استفاده از اين روش مي توان باتري هاي بسيار كارآمدي توليد كرد كه به طور مثال قادر به تأمين انرژي الكتريسيته مورد نياز در نسل بعدي خودروهاي الكتريكي به منظور رقابت با خودروهاي بنزيني خواهند بود. هر سيم به وجود آمده در اين روش با قرار گرفتن ويروسها در پي يكديگر، در حدود شش نانومتر ضخامت دارد(هر نانومتر يك ميليارديوم متر است) و طول اين سيمها نيز ۸۸۰نانومتر است.
دانشمندان با فعال كردن ژنهاي درون اين ويروسها مي توانند آنها را به تكثير واداشته و بدين ترتيب با شبيه سازي ميليونها ويروس، باتري هايي به ابعاد يك دانه برنج و يا بزرگتر از آن توليد كنند.

تعرق، مانعي براي اعتماد به نفس
003303.jpg
تعرق يكي از واكنش هاي طبيعي براي كاهش دماي بدن و دفع سموم داخلي آن است. عرق تركيبي است از آب و اندكي نمك كه بي ترديد اين تركيب ساده بوي خاصي ندارد، اما بسياري از افراد از بوي نامطلوب عرق در عذاب هستند. بوي نامطلوب ناشي از عرق، به دليل باقي ماندن عرق بر روي پوست و فعاليت باكتري هاي پوست و توليد نوعي ماده شيميايي است كه عامل بوي تند و زننده اي به نام «بوي عرق»
(Body Odour) است.
گريزي از تعرق نيست. تعرق مانند بسياري از واكنش ها و عكس العمل هاي بدن، امري است طبيعي و محافظتي و عواملي چون فرا رسيدن زمان بلوغ، عادت ماهيانه، ورزش و تحرك، افزايش دماي هوا، هيجان و اضطراب و... آن را تشديد مي كند.
نقاطي از بدن مانند زيربغل، گردن، پشت لاله گوش، پشت زانو و پاها نقاطي هستند كه بيشتر عرق كرده و مهم تر آن كه بوي نامطلوبي نيز ايجاد مي كنند، اما مي توان با انجام كارهايي ساده مانع از ايجاد بوي نامطلوب شده و نشاط و شادابي به پوست بخشيد:
- هر روز حتي اگر فعاليت خاصي انجام نداده باشيد، قبل از خروج از منزل و هرشب قبل از خواب حمام كنيد. اين كار مخصوصاً در فصل تابستان، زمان عادت ماهيانه و دوران بلوغ ضروري است.
- از صابون و شامپوهاي خوشبو استفاده كنيد.
- در زمان بلوغ به علت افزايش فعاليت غدد چربي و به طور كلي فعاليت شديد غدد دروني بدن تعرق افزايش مي يابد. از اين رو بهتر است با مراجعه به پزشك از شامپو و صابون مناسب براي كاهش و كنترل چربي پوست بدن براي جلوگيري از ايجاد بوي نامطلوب استفاده كرد.
- از خوشبو كننده ها پس از استحمام استفاده كنيد. بهترين آنها كنترل كننده هاي ميزان تعرق هستند. اغلب اين خوشبو كننده ها براي استفاده در ناحيه زير بغل ساخته شده اند.
- به هيچ وجه از انواع عطر، ادكلن، خوشبوكننده و... بدون استحمام استفاده نكنيد. مخلوط شدن بوي اين تركيبات با بوي نامطلوب بدن وحشتناك است.
- هر روز لباس هاي زير خود را تعويض كنيد و لباس هاي رو را هر يك روز در ميان عوض نماييد.
- در زمان عادت ماهيانه و چند روز قبل از آن تعرق تشديد مي شود. بهتر است در اين مدت هر روز حمام كرده و به نظافت خود توجه ويژه داشته است.
- پس از ورزش، پياده روي و... حتماً حمام كنيد.
- از لباس هاي زير يا رويي كه الياف مصنوعي دارند، كمتر استفاده كنيد. اين لباس ها تعرق را تشديد و بوي نامطلوب آن را چند برابر مي كنند.
- بلافاصله پس از مراجعه به منزل و درآوردن كفش،آنها را در هواي آزاد گذاشته و جوراب خود را تعويض كنيد.
- از سنگ پا براي تميز كردن كف پا (در حمام) استفاده كنيد. اين كار علاوه بر تميزي كف پا به نوعي آرام بخش است چرا كه ماساژ نيز محسوب مي شود.
- اگر از كفش ورزشي و يا راحتي استفاده مي كنيد آنها را هر هفته بشوييد. بهتر است در فصل تابستان از بوگير كفش استفاده كنيد.
- پاي بعضي افراد بوي بسيار نامطلوبي دارد، از اين رو بهتر است پس از مراجعه به منزل پاهايتان را داخل آب گرم مخلوط با نمك، صابون يا مواد خوشبو كننده گذاشته و براي دقايقي آنها را ماساژ دهيد و سپس پاها را خشك كرده و جوراب تميز بپوشيد.
فاصله ميان انگشتان پا و پشت لاله گوش محل مناسبي براي رشد قارچ هاي پوستي است. حتماً به تميزي اين نقاط دقت كنيد و نكته مهم اين كه، به هر ميزان به نظافت خود توجه كنيد، به همان ميزان فعاليت باكتري ها پوست مختل شده و بوي نامطلوب عرق مرتفع مي شود. اين نكته مخصوصاً در فصل تابستان و دوران بلوغ اهميت ويژه اي دارد. علاوه بر همه نكات يادشده نظافت باعث آرامش، آراستگي و اعتماد به نفس شما مي شود.
مهتاب. ص. خسروشاهي

ايما به شماره ۱۲ رسيد
003300.jpg
شماره يازدهم و دوازدهم ماهنامه ايما در يك مجله با ۶۸ صفحه انتشار يافت. مطالب شماره فروردين ماه ۱۳۸۵ اين نشريه عمدتاً رنگ نوروزي و سال نو دارد. سردبير ايما در اين نشريه مي نويسد: «نوروز اين قابليت را دارد كه روز نو، سال نو و انساني نو ايجاد كند. نوروز پيوند ما با گذشته و ريشه هاي ماست. در نوروز احساس خوش ريشه داشتن در اعماق زمان به هر ايراني دست مي دهد.»
از جمله مطالب ايما در شماره جديد مي توان از چگونه فرزندان شادي داشته باشيم؟ به استقبال سالي پرنشاط، چگونه با انتقادات ديگران برخورد كنيم؟، شكست را طي كنيد تا به پيروزي برسيد و سرشت خشم نام برد. نشريه ايما دربرگيرنده مطالب روانشناختي براي زندگي روزمره است.

بازتاب
ناآگاهي حرف اول را مي زند
003297.jpg
معصومه كيهاني
در روزهاي پاياني سال،۱۳۸۴ در صفحه دانش روزنامه گفت وگويي با دكتر سهامي روانپزشك پيرامون ضرورت تغيير برخورد پدر و مادرها با فرزندان به ويژه در دوران نوجواني و بلوغ، متناسب تغييرات جسمي- روحي آنان، درج شد كه بازتاب بسياري داشت. تلفن هاي مكرر خوانندگان براي دريافت شماره تماسي از دكتر سهامي، بيانگر نياز مبرم آنها به مشاوره براي حل مشكلاتشان در اين زمينه بود.
پدري كه خود را فوق ليسانس اقتصاد معرفي مي كرد، در اين باره مي گويد: «من به تازگي متوجه شده ام كه اين برخوردهاي لفظي كه به خصوص در هنگام تصميم گيري ها در خانواده، بين پدر و مادر و بچه ها نمود پيدا مي كند، بيشتر به اين دليل است كه پدر و مادر در واقع، مشكل خودشان را به بچه ها منتقل مي كنند و اساساً ريشه مشكلات به آنها برمي گردد. اين ديدگاه با خواندن صحبت هاي دكتر سهامي بيشتر تقويت شد و احساس كردم نياز شديد و نسبتاً مشخص و دقيقي براي مشاوره با يك روانپزشك باتجربه در اين مورد دارم.»
مادري نيز كه نگران اين است كه چرا فرزندش دست از مك زدن شستش برنمي دارد، خيلي راحت مي رود سر اصل موضوع و مي گويد: «يك چيزهايي هست كه آدم نمي داند، ولي اگر نسبت به آنها آگاه شود، مي تواند رفتارش را تغيير دهد. بچه من مدتي بود كه ديگر شستش را نمي مكيد. اما در حال حاضر با وجودي كه پنج سالش است، ولي دوباره اين كار را مي كند و من واقعاً نمي دانم اين مسئله از كجا ناشي مي شود و چه بايد بكنم.»
محور اساسي كليه تماس ها و نمونه ها، همين عدم آگاهي و نياز به كسب اطلاعات دقيق تر و بيشتر است. اما اين نياز به كسب آگاهي، از چه مجموعه عواملي ناشي مي شود؟ عدم آگاهي نسبت به روند شكل گيري شخصيت كودكان در خانواده، بي توجهي نسبت به نيازهاي روحي- رواني فرزندان در سنين مختلف و حساس، اهميت ندادن به ناهنجاري هاي رواني كودكان، داشتن احساس مالكيت قوي نسبت به فرزندان تا جايي كه كودك و نوجوان ملك طلق پدر و مادر محسوب مي شوند و بايد براساس خواست هاي آنان حركت كنند و...
دوران جنيني؛ آغاز رشد رواني
و اما شايد اساسي ترين عامل در اين ميان، همان عامل اول باشد. يعني اوليا از اين نكته غافل هستند كه كودكان از ابتداي دوران جنيني، تحت تأثير عوامل مختلف محيطي قرار مي گيرند و رشد رواني خود را آغاز مي كنند. به عبارت ديگر، كودك از همان هنگامي كه به شكل جنين در شكم مادر است، از رفتار و گفتار مادرش، چه وقتي عاشقانه با او سخن مي گويد و چه زماني كه با واكنش هاي تند او و رفتار پرخاشگرانه و خشنش در برابر مشكلات و مسائل مختلف روبه رو مي شود؛ تأثير مي پذيرد.
اين تجربه را مادران با كمي تأمل، به خوبي به خاطر مي آورند. يك نمونه آن هنگامي است كه نوزاد در زايشگاه به دنيا مي آيد و چند ساعتي به اتاق مخصوص نوزادان منتقل شده و پس از بهبودي مادر به طور مجدد توسط پرستار پيش او آورده مي شود. نوزادي كه پريشان است و به شدت گريه مي كند، وقتي گرماي وجود مادر و صداي او را احساس مي كند، آرام مي گيرد؛ چرا كه اين صدا و گرماي وجودي را مي شناسد كه نسبت به آن عكس العمل نشان مي دهد.
بنابراين، اگر پدر و مادرها بدانند كه ميزان تأثيرگذاري آنان بر شخصيت، گفتار و رفتار كودكانشان از هنگام دوران جنيني آغاز شده و در پنج سال اول زندگي كودك بيشترين و اساسي ترين اثربخشي را دارد؛ به طور طبيعي محتاط تر و حساب شده تر نسبت به مسائل مختلف، تصميم گرفته و عمل مي كنند. اگرچه معمولاً اوليا زماني نسبت به اين مسائل حساس مي شوند كه در دوران نوجواني و جواني فرزندانشان در برابر ناهنجاري هاي شديد رواني آنان قرار مي گيرند و به هر دري مي زنند كه شايد از اين نوع مشكلات كه به بلاي خانمانسوزي تبديل شده، رهايي يابند.
شكل گيري حس اعتماد به نفس
در يك سالگي

بي ترديد وقتي پدر و مادرها بدانند كه نطفه هاي حس اعتماد به نفس در كودكانشان در همان يك سالگي جوانه مي زند و كم كم رشد مي كند و شكل مي گيرد، به همه رفتارها و گفتارهايشان به دليل اين تأثيرگذاري حساس مي شوند. اما اين آگاهي ها براي پرورش يك كودك سالم؛ به نظر كافي نمي رسد؛ چرا كه بسياري از اوليا نمي دانند اساساً چه نوع رفتار و گفتاري حس اعتماد به نفس را شكل مي دهد و يا در جهت تخريب آن عمل مي كند و نبود اعتماد به نفس، چه ناهنجاري ها كه در زندگي نوجوان و جوان آنها به وجود نمي آورد ... از اين رو، مشاهده مي شود كه دايره اين ناآگاهي ها بسيار وسيع و فراگير است و رسانه ها، اعم از صدا و سيما و مطبوعات نقش حساس و مهمي در گسترش و تعميق آگاهي مردم در اين زمينه دارند.
روانپزشكان معتقدند كه آگاهي از ريشه هاي مشكلات و ناهنجاري هاي رواني تنها گام نخست بحث درمان و پيشگيري در اين زمينه است. گام اساسي بعدي، پايبندي عملي و برنامه ريزي براي به كارگيري اين آگاهي هاست.

خبر
يك مهندس نروژي، هليكوپتري به وزن ۳۳ گرم را ابداع كرد
كوچكترين هليكوپتر دنيا ساخته شد
003294.jpg
مسيح مولانا
يك مهندس نروژي، موفق به ساخت يك هليكوپتر شده است كه با وجود مقياس بسيار كوچكش، پايداري پروازي بالايي دارد و از راه دور به راحتي كنترل مي شود. اين وسيله، براي پرواز تنها احتياج به چند سانتي متر باند دارد و آن قدر كوچك است كه از روي يك انگشت هم پرواز مي كند.
ايجاد پايداري پروازي براي يك هليكوپتر، يكي از مسائل پيچيده مهندسان هوا فضاست. حال فرض كنيد شما در حال طراحي يك هليكوپتري هستيد كه تنها ۳۳ گرم وزن دارد. در يك وسيله پرنده ۳۳ گرمي، قاعدتاً هيچ گونه رادار و صفحات نمايش وجود ندارد و مهم تر از همه اينكه خلبان هم ندارد.
ساخت اين هليكوپتر فوق العاده ظريف در صنعت ساخت ريزپرنده ها تحولات انقلابي انجام مي دهد و رهبر اين انقلاب صنعتي شخصي به جز آقاي پيتر مورن نروژي نيست.
اين هليكوپتر نيز مانند اكثر هليكوپترهاي ديگر داراي دو صفحه چرخ(دو ملخ جداگانه) است كه در واقع يكي از آنها نيروي بالابرنده (lift) را ايجاد مي  كند و ديگري كه كوچكتر است وظيفه تغيير جهت و حفظ تعادل آن را دارد.
مبناي قدرت موتور را ۳موتور الكتريكي (الكترومغناطيسي) به علاوه باتري هاي موجود فراهم مي آورند و قدرت هر سه موتور توسط يك دسته فرمان(كه در دستگاه كنترل از راه دور آن قرار دارد) انتخاب مي شود. براي هر كدام از ملخ ها نيز يك دسته فرمان (Joystick) وجود دارد و در صورتي كه حركت تنها به سمت بالا يا جلو باشد، ملخ اصلي و براي گردش به راست و چپ از ملخ كوچك تر استفاده مي شود.
باز هم طبق معمول، وزارت دفاع آمريكا اولين سازماني بود كه علاقه خود را به خريد و تحقيق روي طرح آقاي پيتر مورن اعلام كرد و پس از آن بسياري از دانشگاه هاي ديگر خواستار خريد و يا مشاركت در تحقيقات با آقاي پيتر مورن شده اند، ولي هنوز آقاي پيتر مورن به هيچ كدام از آنها جوابي نداده و حتي در كنفرانس هاي مطبوعاتي هيچ گونه صحبتي در مورد چگونگي ساخت و يا مواد به كار رفته در آن نكرده است.
از جالب ترين پيشنهادهايي كه با مبالغ بسيار سنگين به آقاي پيتر مورن شده است از طرف شركت هاي ساخت اسباب بازي است كه تاكنون هيچ يك موفق به جلب رضايت اين نوآور نروژي نشده اند.

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
فرهنگ
كتاب
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  علم  |  فرهنگ   |  كتاب  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |