كتاب زن
گفت و گو با راضيه تجار
نگاه عاطفي تر به دفاع مقدس
|
|
الهام صادقي
بسياري از ما هشت سال دفاع مقدس را با رشادت هاي مردانه سربازان سلحشور كشور خود مي شناسيم. مرداني كه در قلب حادثه مي جنگيدند و تاريخ را رقم مي زدند. اما تا چه حد در ميان صفحات تاريخ هشت ساله جنگ به دنبال رد پاي زنان مي گرديم. زناني كه اگرچه به وضوح در عرصه هاي نبرد حضور نداشتند اما نقش غيرقابل انكار و پنهاني در آن سال ها بر عهده داشتند و اكنون سال ها پس از خاتمه جنگ وقتي راويان لحظه هاي روشن و تاريك نبرد آن روزها را به تصوير مي كشند، شايد بتوانيم تا حدودي بيشتر اين حضور را در لابه لاي قلم هاي زنانه و مردانه بيابيم.
در اين خصوص مي توان به زناني اشاره كرد كه قلم به دست گرفتند و مؤمنانه و غيرمؤمنانه نوشتند و آثار ماندگاري در اين حوزه به رشته تحرير درآوردند.
راضيه تجار يكي از معدود زنان نويسنده اي است كه سالهاست در حوزه ادبيات و دفاع مقدس قلم مي زند و تاكنون رمان ها، مجموعه داستان ها و سرگذشت هاي زيادي را به رشته تحرير درآورده است. آثاري چون نرگس ها، زن شيشه اي، هفت بند، بندهاي روشنايي، سفر به ريشه ها، كوچه اقاقيا (رمان برگزيده از سوي آموزش و پرورش)، پرنده پريدني است (بر اساس زندگي شهيد شيرودي)، جاي خالي آفتابگردان و... تجار در حوزه ادبيات جنگ و دفاع مقدس علاوه بر داستان نويسي و فعاليت در اين حوزه مسئوليت هايي را نيز در عرصه روزنامه نگاري بر عهده داشته است، وي همچنين به عنوان نويسنده ادبيات هشت سال دفاع مقدس از سوي حوزه هنري برگزيده شده است.
***
* از نظر شما به عنوان يكي از معدود چهره هاي زن اين طيف يعني زنان راوي هشت سال دفاع مقدس و يا به عبارتي زناني كه در حوزه دفاع مقدس فعاليت مي كنند قلم مي زنند . از منظري روانشناختي، ادبياتي كه در اين حوزه مورد استفاده زنان است را چه نوع ادبياتي مي پنداريد؟ آيا آنها از ادبيات خاصي بهره مي برند؟
- طبيعتاً نگاه زنانه با نگاه مردانه متفاوت است. البته بايد توجه كرد كه داستان بايد از هر نظر داستان باشد، به اين معنا كه قابليت هاي لازم را داشته باشد. مسلماً قلم يك خانم در نوشتن با احساس و خيال بيشتري عجين است، حس و عاطفه در آن بيشتر موج مي زند. آنها وقتي مي نويسند چون مستقيماً در صحنه اصلي جنگ نبوده اند هر چند كه در پشت جبهه فعاليت هاي بسياري داشته اند و تبعات جنگ را دريافت مي كردند، شايد نتوانند از ابزار و ادوات جنگ بنويسند اما مي توانند از احساس و عواطف انساني بنويسند.از اين رو نثر، ادبيات، پرداخت و نوع نگاه آنها معمولاً حسي تر و عاطفي تر است.
* در حال حاضر حوزه ادبيات دفاع مقدس حوزه اي است كه چالش هاي فراواني را روياروي خود دارد. از سپيد، سياه يا خاكستري نمايي جنگ گرفته تا مسائلي كه ما در حاشيه جنگ دچار آن بوده ايم و تكنيك هاي نثر و نظمي كه گاه فداي مضمون مي شوند و... زنان يا به طور مشخص تر، راضيه تجار چقدر درگير جنگ بوده، آن را لمس كرده، چه طور توانسته با فضاي آن روزها درگير شود و به آن بپردازد؟
- مسئله اين است كه ما نسلي هستيم كه جنگ را حس كرديم. با وجود اين كه در قلب امواج حضور نداشتيم. به طور مثال من به عنوان يك مادر وقتي شب مي خوابيدم با خود فكر مي كردم آيا ما صبح بيدار مي شويم. وقتي در طي روز از فرزندانم دور بودم دائم نگران بودم كه چه اتفاقي خواهد افتاد. علاوه بر اين ها زماني كه شهدا را مي آوردند، اخبار جنگ را مي شنيدم، رفتن جوانان را مي ديدم و يا وقتي كه همسر من به عنوان كارگردان به جبهه مي رفت، طبيعتاً نمي توانستم از همه مسائل دور باشم و تبعات و پيامدهاي جنگ را با وجود زن بودن خود لمس مي كردم. به همين جهت راحت مي توانستم حس كنم و بنويسم. البته در اين ميان شايد برخي از سوژه ها در اين حوزه بسيار مردانه باشد كه زنان زياد گرد اين موضوعات نمي نويسند، بنابر اين شخصيت اكثر داستان هاي من و ساير نويسندگان زن اين حوزه، زن محور، مسائل حسي و عاطفي و تم هاي آن ايثار و انتظار است.
* زنان چه نقشي در روايت داستاني دفاع مقدس داشته اند؟
- به نظر من، ما داستان ها و به خصوص داستان هاي كوتاه خوبي در حوزه دفاع مقدس در طول اين دو دهه داشتيم كه راويان آن زنان بوده اند. از اين نظر مي توان كار اين نويسندگان را تأييد كرد.
حتي برخي تك داستان و يا مجموعه داستان هايي كه در اين خصوص نوشته شده اند كارهاي قابل قبولي هستند. البته اين مسئله را نبايد از نظر دور داشت كه قلم، قلم زنانه است و نويسنده اش هم زنان هستند. پس در مجموع كارها حسي تر و عاطفي تر هستند.
* چرا زنان در اين حوزه كمتر قلم زده اند، داستان هاي بسياري كه در حاشيه جنگ داريم؟
- در يك نسبت گيري وسيع در اين حوزه، اگر خانم ها كمتر مي نويسند آقايان هم كم به اين مقوله پرداخته اند. زيرا اين ساحت را بايد با حس و دل دريافت. اگر كسي يك سري مشتركات روحي در اين خصوص داشته باشد راحت تر مي تواند با اين مسئله كنار بيايد و بنويسد. ما دفاع مقدسي را تجربه كرديم كه مساوي با يك جنگ خانمان سوز بود.
* فكر مي كنيد در حال حاضر پس از گذشت قريب به ۱۷ سال از خاتمه جنگ با توجه به اين كه ديگر حال و هواي آن روزها في نفسه در جامعه وجود ندارد، البته در يك ريشه يابي از پاره اي از مسائل مي توان هنوز ردپاي آن سالها را يافت. كلاً آثار منتشر شده دراين حوزه در چه جهت سوق يافته است؟
- مسلماً در اين زمينه همواره نقاط ضعف و قدرت با هم بوده اند. اما ما اميدواريم كه در دهه آينده آثار بهتر، هنري تر و ماندگارتري طرح شود چون ما دهه اي پر از شور و شعار را پشت سر گذاشته ايم و داستان ها نيز از نظر تكنيك قوي تر شده اند.
بنابر اين بايد بتوانند مضموم و درون مايه را عميق تر بيان كنند، به گونه اي كه هر چه بيشتر به يك قالب هنري نزديك شده و تأثيرگذاري بيشتري داشته باشند.
|