پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۵
اروپا، ليگ و قدرت فوتبال
اشكها و لبخندها
004008.jpg
حسن حيدري
فوتبال يكي از غيرقابل پيش بيني ترين رشته هاي ورزشي در دنيا به حساب مي آيد.ورزشي كه در آن حوادث غيرمنتظره بيشتري رخ مي دهد و همين امر باعث مي شود تا اين رشته داراي جذابيت خاصي شود.
فوتبال اروپا اين هفته پر از حوادث غيرقابل پيش بيني بود كه حذف تيم چلسي مدعي عنوان قهرماني ليگ برتر در جام حذفي انگليس، تساوي يوونتوس در كالچو كه مي تواند شانس قهرماني اين تيم را كاهش دهد، توقف بايرن در خانه ماينتز در بوندس ليگا و شكست خانگي ويارئال در مصاف با تيم ته جدولي سوسيه داد در ليگ اسپانيا اهم اين رويدادهاي مهم را تشكيل مي داد. اين هفته در پرتغال نيز پورتو در فاصله چند هفته به پايان بازي هاي مقام قهرماني اين دوره را از آن خود كرد.
از روز شنبه هفته آينده بار ديگر بازي ها ي ليگ برتر انگليس، كالچو و لاليگا اسپانيا از سر گرفته مي شود. اين هفته احتمال دارد قهرمان يك ليگ معتبر با قدمت صد ساله مشخص  شود.
چلسي كه در هفته جاري در مرحله نيمه  نهايي جام حذفي برابر ليورپول مغلوب شد، تنها چشم به قهرماني در ليگ برتر دارد و روز شنبه آينده در استامفوردبريج به مصاف منچستر يونايتد مي رود. چلسي براي رسيدن به قهرماني در اين فصل در سه بازي آينده تنها به يك امتياز نياز دارد. تساوي در اين بازي، چلسي را قهرمان اين فصل ليگ برتر خواهد كرد.
در بازي رفت در اولدترافورد، چلسي با يك گل مغلوب منچستر يونايتد شده البته در ۱۸ بازي اين فصل چلسي در لندن تنها يك بار شكست خورده  و با ۱۷ پيروزي خانگي ركورددار است. چلسي در اين بازي بيشتر روي حركت هاي لمپارد و ماكه له له برنامه ريزي كرده و هرنان كرسپو و دروگبا نيز در صددند با گلزني در قهرماني چلسي نقش عمده اي داشته باشند. اما از سوي ديگر منچستر يونايتد در هفته هاي اخير در ليگ برتر نتايج خوبي گرفته و با ۷۹ امتياز اميد دارد تا با پيروزي در اين نبرد دشوار فاصله خود را با اين تيم به حداقل برساند. مبارزه وين روني و نيستلروي با خط دفاعي كه جان تري آن را هدايت مي كند و در لندن تنها ۹ گل خورده است از بخش هاي جذاب ديگر اين ديدار است.
خوزه مورينيو درباره اين بازي حساس مي گويد: بدون شك تيم ما در پايان اين بازي جشن قهرماني را برپا خواهد كرد. تيم ما بعد از يك هفته استراحت بدون اينكه استرس داشته باشد پا به اين ميدان مي گذارد. وي تأكيد كرد كه اين احتمال كه منچستر يونايتد قهرماني در اين فصل را از آن خود كند ، بيشتر شبيه يك شوخي است.
آلكس فرگوسن عقيده دارد: تيم ما روز سختي را در پيش دارد و اميدوارم بتوانيم پيروز شويم ما در ميانه فصل شرايط بسيار بدي داشتيم و در ميانه جدول قرار داشتيم اما اكنون تيم ما مقام دوم جدول را در اختيار دارد كه اين خود يك موفقيت بزرگ است، در ديدار ديگر تيم ليورپول كه به فينال جام حذفي اين فصل رسيده ميزبان آستون ويلاست. اين تيم در حال حاضر در مكان سوم جدول قرار دارد. رافابنيتز در صورت قهرماني ليورپول در جام حذفي مي تواند تا حدودي ناكامي تيمش را در ليگ برتر جبران كند.
برنامه رقابت هاي ليگ برتر (شنبه ۹ ارديبهشت)
بيرمنگام- نيوكاسل
چارلتون- بلكبرن
چلسي- منچستر يونايتد
ليورپول- آستون ويلا
منچستر سيتي- فولام
ميدلزبورو- اورتون
ويگان- پورتموث
يوونتوس و ميلان نبردي براي قهرماني
يوونتوس يا  آث ميلان؟ به نظر شما كدام تيم قهرمان اين فصل كالچو خواهد شد. توريني ها در حالي كه فاصله زيادي با آث ميلان داشته به قدري امتياز از دست دادند كه روسونري به ۳ امتيازي آنها رسيد.
تا پايان بازي ليگ تنها ۳ هفته باقي مانده و ممكن است اوضاع از اين هم بدتر بشود. گويا يوونتوس كاپلو در روزهاي پاياني اين فصل انرژي خود را از دست داده و بازيكنان اين تيم خسته شده اند. برخلاف اين تيم، آث ميلان باانگيزه تر از هميشه بازي ها را دنبال مي كند. يوونتوس در هفت بازي اخير خود بردي نداشته و تنها ۴ گل درون دروازه حريفان جاي داده است.
فابيو كاپلو در اين باره مي گويد: اگر در بازي هاي آينده تلاش نكنيم نتايج خوبي نمي گيريم و بايد فكر قهرماني را از سرمان بيرون كنيم. در بازي هاي اخير ما موقعيت هاي زيادي را از دست مي دهيم كه اين موضوع باعث تعجب من شده است. بايد نگران آينده بود. در بازي هاي اخير روند خوبي نداشته ايم و اميدواريم اين ناكامي ها به پايان برسد.
كاپلو كه پيش از اين قول قهرماني يوونتوس را در ليگ قهرمانان اروپا داده بود اكنون در مرز از دست دادن قهرماني كالچو نيز قرار گرفته است.
يوونتوس در هفته سي و يكم در حالي كه در دل آلپي ميزبان لاتزيو بود با تساوي يك بر يك در دقايق پاياني از خطر شكست رهايي پيدا كرد. البته گل ديويدترزگه نيز كه مشكوك به آفسايد بود جنجال ديگري را به راه انداخت. مطبوعات و تلويزيون هاي وابسته به ميلان در اين باره مطالب گوناگوني را منتشر و پخش كردند. در ايتاليا، يوونتوس هرگاه در آستانه قهرماني قرار مي گيرد شايعاتي مبني بر اينكه دست هايي در تغيير نتايج اين تيم در بازي ها وجود دارد بر سر زبان ها مي افتد.
يوونتوس در هفته سي و ششم در خارج از خانه به مصاف سيه نا مي رود البته با توجه به موقعيت متزلزل سيه نا در انتهاي جدول احتمال پيروزي يووه بسيار زياد است. يوونتوس اگر بتواند در اين فصل قهرمان شود به بيست و ششمين عنوان خود دست مي يابد، ركوردي كه در دستان خود اين تيم است. يوونتوس در اين بازي كامورانزاي را به دليل محروميت در تركيب خط مياني خود ندارد. در تركيب احتمالي يووه كه از سوي گازتادلااسپورت براي ديدار با سيه نا منتشر شده ابراهيموويچ به دليل بازي ضعيف مقابل لاتزيو از تركيب اصلي بيرون گذاشته شد و به جاي او دل پيرو در كنار ترزگه زوج خط حمله را تشكيل مي دهند. در خط مياني نيز آدريان موتو به جاي كامورانزاي بازي خواهد كرد. جايي كه پست تخصصي موتو به حساب نمي آيد.
سيه نا در ۱۷ بازي خانگي خود تاكنون ۸ شكست را در كارنامه دارد. از سوي ديگر يووه نيز در آمار بازي هاي خارج از خانه در ۱۷ بازي به يازده پيروزي رسيده و تنها يك بار مغلوب شده است. اين تيم اكنون با ۸۲ امتياز در صدر جدول قرار دارد.
يووه بعد از اين بازي در هفته سي و هفتم و در خانه با پالرمو ديدار مي كند و در هفته آخر نيز در خانه رجيانا به ميدان مي رود. كاپلو اصلاً دوست ندارد كه وضعيت قهرماني به هفته آخر كشيده شود و سعي مي كند در دو هفته آتي كار را تمام كند.
004005.jpg
سايه سنگين ميلان
«ميلان» در مصاف با مسينا به پيروزي سه بر يك رسيد. در اين بازي پر برخورد كه ۴ اخراجي در پي داشت ميلان كاكا هافبك برزيلي و الساندرو نستا مدافع مركزي خود را به دليل محروميت و مصدوميت در اختيار نداشت و به جاي كاكا، آمبروسيني را در خط مياني به ميدان فرستاد. يانكولفسكي، جناروگاتوزو و جيلاردينو در اين بازي سه بار توپ را از خط دروازه حريف عبور دادند تا اين تيم به پيروزي بزرگي در خانه مسينا برسد. تنها نكته تاريك اين بازي اخراج كلارنس سيدورف بود كه باعث شد او بازي بعدي تيمش را از دست بدهد.
بر خلاف يوونتوس كه در هفته سي وششم با تيم پرقدرتي بازي ندارد ميلان بايد در جوزپه مه آتزا با ليورنو تيم هشتم جدول روبه رو شود. اين تيم در حال حاضر با ۷۹ امتياز در مكان دوم جدول ايستاده است. ميلان در ۱۷ بازي خانگي در اين ورزشگاه در چارچوب ديدارهاي كالچو شكست نخورده است. ميلان بعد از اين بازي با دو مانع بزرگ برخورد خواهد كرد.
اين تيم ابتدا در اينوتارديني به مصاف پارما خواهد رفت و در هفته پاياني نيز ميزبان آث.رم است.
ميلان كه براي اولين بار در سال ۱۹۰۱ قهرمان رقابت هاي سري A ايتاليا شد تاكنون ۱۷ عنوان قهرماني را براي علاقه مندان خود به ارمغان آورده است.
كارلو آنجلوتي در اين باره مي گويد: اگرچه يوونتوس ۳ امتياز بيشتر از ما دارد، اما نااميد شده ايم و فكر مي كنم در ادامه بازي ها اين تيم باز هم امتياز از دست بدهد.وي در مورد عملكرد تيمش در هفته هاي اخير گفت: به نظر مي رسد ما روند خوبي را در پيش گرفته ايم و دوست دارم اين انسجام و هماهنگي تا هفته پاياني حفظ شود.
اينتر كه ديگر اميدي به قهرماني ندارد اين هفته به مصاف آمپولي مي رود. مانچيني كه موراتي مالك باشگاه اينتر اميد زيادي به قهرماني با او در كالچو داشت در پايان فصل از اين تيم جدا خواهد شد. موراتي براي اينكه بتواند بار ديگر اين تيم را در ايتاليا به مقام قهرماني برساند براي فصل بعد قصد دارد فابيو كاپلو سرمربي يوونتوس را به خدمت بگيرد. اينتري ها در اين فصل با در اختيار داشتن بازيكنان با تكنيكي چون فيگو، آدريانو، تولدو، زانتي ،ورون و... نتوانستند خواسته هواداران بي شمار اينتر را براي رسيدن به مقام قهرماني برآورده كنند.
اينتر تاكنون تنها سيزده عنوان قهرماني در كالچو دارد كه آخرين آن به سال ۱۹۸۹ برمي گردد.
اينتر در مصاف با آمپولي نيمي از ستارگانش را به دليل آسيب ديدگي در اختيار ندارد. ورون، تولدو، ميهايلوويچ، ركوبا، آدريانو و كامبياسو به دليل آسيب ديدگي در اين ديدار غايب هستند.
در ايتاليا تيم هاي رتبه هاي اول و دوم در مرحله نهايي ليگ قهرمانان اروپا شركت مي كنند. اينترميلان و فيورنتينا در صورت حضور در رتبه هاي سوم و چهارم در مرحله مقدماتي ليگ قهرمانان بايد بازي كنند. در جام يوفا نيز ايتاليا سه سهميه دارد كه تيم هاي رتبه هاي پنجم تا هفتم به آن دست پيدا مي كنند. سه تيم انتهاي جدول نيز به رقابت هاي دسته دوم سقوط مي كنند.
برنامه كامل هفته سي وششم كالچو يكشنبه (۱۰ ارديبهشت)
آث ميلان- ليورنيو
كالياري- پارما
كيه وو- رم
آمپولي- اينترميلان
لاتزيو- لچه
پالرمو- فيورنتينا
رجيانا- مسينا
سامپد وريا- اودنيزه
سيه نا- يوونتوس
تروسيو- آسكولي
جدول گلزنان كالچو
لوكاتوني (فيورنتينا) ۲۸ گل
ديويد ترزگه (يوونتوس) ۲۱ گل
ديويد سوزا (كالياري) ۲۰ گل
كريستين لوكارلي (ليورنيو) اندري شوچنكو (آث ميلان) ۱۹ گل
دومين قهرماني با مرد هلندي
تيم فوتبال بارسلونا به رهبري مربي جوان خود فرانك ريكارد، براي دومين سال متوالي منطقه كاتالان را به قهرماني در لاليگا نزديك كرده است.
اين تيم در هفته سي وچهارم به دليل توفاني كه در شهر سويل درگرفت، نتوانست بازي خود را برگزار كند.
در سالي كه رئال مادريد سال پرخرج ديگري را بدون جام سپري كرد بارسلونا با سرمايه اي نسبتاً كمتر به اين تيم درپي كسب دومين جام متوالي است.
فرانك ريكارد در اين باره مي گويد: خوشحالم كه سال پرافتخاري را پشت سر خواهيم گذاشت. بازيكنان ما زحمات زيادي را در طول فصل كشيده اند و اكنون زمان آن فرا رسيده است تا آنها بتوانند مزد زحمات خود را بگيرند.
ريكارد در مورد بهترين بازيكن اين فصل لاليگا در تيم بارسلونا گفت: تيم ما يك مجموعه بزرگ است كه همه براي موفقيت تلاش مي كنند و نمي خواهم با نام بردن از شخص خاصي زحمات ساير بازيكنان زيرسؤال برود.
بارسلونا روز شنبه هفته آينده در نيوكمپ با كاديز روبه رو مي شود. كاديز كه در آستانه سقوط به دسته دوم قرار دارد در صورت شكست در ۴ هفته پاياني در بين سه تيم ته جدول به دسته دوم مي رود.
در اين ديدار ساموئل اتو و لارسن در خط حمله بارسلونا در انتظار يك پيروزي پرگل به سر مي برند. بارسلونا در هفده بازي خانگي ۴۲ گل درون دروازه رقبا جاي داده است. ساموئل اتو در حال حاضر با ۲۴ گل زده در صدر جدول گلزنان اميد اول كسب بهترين گلزن لاليگاست.
بارسلونا بعد از اين پيكار چهارشنبه هفته آينده با سلتاويگو در زمين حريف ديدار مي كند. در هفته سي وهفتم داربي كاتالان بين اين تيم و اسپانيول در نيوكمپ برگزار خواهد شد و در هفته پاياني نيز بارسلونا به منطقه استقلال طلب باسك مي رود تا با آتلتيكو بيلبائو ديدار كند. فدراسيون فوتبال اسپانيا هفته آينده زمان بازي عقب افتاده اين تيم با سويل را اعلام مي كند.
بارسلونا بعد از اينكه ديدارش با سويل برگزار نشد با ۷۳ امتياز در صدر جدول باقي ماند.
در ساير بازي ها روز شنبه لاكرونيا با سلتاويگو و بتيس با آتلتيكو بيلبائو ديدار مي كند.
اين بازي ها روز يكشنبه هفته آينده دنبال مي شود و در پي آن رئال مادريد با اوساسونا روبه رو مي شود. رئالي ها كه براي فصل آينده مي خواهند كارلو آنجلوتي را به خدمت بگيرند تلاش زيادي در هفته هاي پايان به خرج مي دهند تا حداقل در اين فصل سهميه رقابت هاي ليگ قهرمانان را به دست آورند. قهرمان افسانه اي ۹ دوره اين جام رقابت سختي را با رقبا در پيش دارد. اين تيم در حال حاضر با ۶۳ امتياز در مكان سوم جدول قرار دارد. حضور در ليگ قهرمانان براي هر تيمي آرزوي بزرگي است و سود سرشاري نيز نصيب باشگاه خواهد كرد. رئال بعد از اين ديدار در سه بازي آينده اش با تيم هاي راسينگ سانتاندر، ويارئال و سويل مسابقه مي دهد. تيم والنسيا كه براي كسب عنوان نائب  قهرماني مي جنگد روز يكشنبه در مستايا با آلاوز ديدار مي كند. اين تيم در حال حاضر با ۶۵ امتياز در مكان دوم جدول به زندگي ادامه مي دهد.در حالي كه از سوي اوساسونا ۶۲ امتيازي به شدت تهديد مي شود. در اسپانيا نيز سهميه بندي رقابت هاي اروپايي اين گونه است كه تيم هاي اول و دوم مستقيماً به ليگ قهرمانان راه مي يابند.
تيم هاي سوم و چهارم بايد در رقابت هاي مقدماتي حضور داشته باشند و دو سهميه جام يوفا نيز مربوط به رده هاي پنجم و ششم جدول است. هفته هاي پاياني ليگ هاي اروپايي حكايت اشك ها و لبخندهاست.
برنامه كامل مسابقات هفته سي وپنجم لاليگا
شنبه (۹ ارديبهشت)
بارسلونا- كاديز
لاكرونيا- سلتاويگو
بتيس- آتلتيكو بيلبائو
يكشنبه
آتلتيكومادريد- مايوركا
ختافه- ويارئال
مالاگا- راسينگ سانتادر
اوساسونا - رئال مادريد
سوسيه داد- سويل
زاراگوزا- اسپانيول
والنسيا- آلاوز
جدول گلزنان
۲۴ گل- ساموئل اتو (بارسلونا)
۲۲ گل- ديويد ويلا (والنسيا)
۱۵ گل- رونالدينيو (بارسلونا)
۱۴ گل- رونالدو (رئال مادريد)،  ديه گو ميليوتو (زاراگوزا)

درباره ناكامورا، هافبك خلاق ژاپن
كسب تجربه و لذت از حضور در ليگ اسكاتلند
004011.jpg
علي راد
شونسوكه ناكامورا تا به حال حضوري موفق در ليگ اسكاتلند داشته است. شايد گفته شود، حالا چه طور؟ او پس از بازي هاي خوب در سري آ ايتاليا، در جام كنفدراسيون ها حضوري درخشان داشت تا جايي كه زيكو او را «روح» تيم ملي فوتبال ژاپن و طراح خط مياني اين تيم مي داند. يقيناً، هيچ شكي وجود ندارد كه او به هر تيمي كه پا گذاشته با ارايه بازي هاي قابل قبول به يكي از محبوب ترين بازيكنان هواداران بدل شده است.
مانند يك فرشته
سريع، ماهر و زيرك. بي شك، ناكامورا نوعي مدرن از فوتبال را براي سلتيك به ارمغان آورده است. او تحت هدايت گوردون استراكان كه اخيراً ناكامورا را به يك فرشته تشبيه كرده، درخششي بيش از حد تصور داشته است. سبك بازي او به نحوي است كه بيشتر با پاس هاي رو به جلو، باعث حركت رو به جلوي تيم مي شود و تعداد پاس هايي كه او در يك بازي ارسال مي كند آن قدر زياد است كه توپ در همه نقاط زمين به يك اندازه به حركت درمي آيد. با وجود اين كه او يك چپ پاي تمام عيار است، در سلتيك به عنوان بال راست سي و شش بازي در اين فصل به ميدان رفته و توجه همه را به خود جلب كرده است.
البته در برخي بازي هاي فصل به عنوان هافبك نفوذي نيز به كار گرفته شد و به اندازه ديگر بازيكنان خوب تيم مثل استيليان پتروف و شاون مالوني انتظارات را برآورده ساخت، اگرچه ضربه كاشته زيبايي كه در پيروزي چهار بر يك سلتيك برابر كيلمارنوك مؤثربود، مشخص كرد كه چرا اين بازيكن ژاپني با پنجاه و هشت بازي ملي، نزد هواداران اين قدر محبوب است. علاقه مندان فوتبال در اسكاتلند، فوتبال او را مي شناسند و زماني كه بازي او را تماشا مي كنند، تمامي حركات، حتي ريزترين آنها را زيرنظر مي گيرند و همگي بر كيفيت بالاي بازي او اتفاق نظر دارند. اين خبري خوش براي همبازي هاي او به شمار مي رود ولي در ايتاليا فقط به تكل و گلزني توجه مي شود.
ناكامورا در مورد حضورش در سلتيك گفته است: «در طول مدتي كه در سلتيك حضور دارم، حتي زماني كه خوب بازي نكردم، هواداران هميشه اين احساس را كه هميشه از حمايت آنها برخوردارم به من داده اند. آنها بزرگترين دليل حضورم در سلتيك و لذت بردن من از زمان پيوستنم به اين تيم هستند. به  نظر من تا زماني كه اين هواداران براي تيمي وجود داشته باشند، تيم قهرمان مي شود زيرا بازيكنان از اين كه براي آنان بازي مي كنند، خوشحالند.»
منافع مالي سلتيك
شايد اين تاثير ناكامورا باشد كه از زمان حضورش در سلتيك ميانگين جمعيتي برابر با ۵۲ هزار نفر براي تماشاي بازي هاي اين تيم به ورزشگاه مي آيند، اما اين تنها جنبه آشكار امضاي قرارداد اوست. سلتيك با استفاده از محبوبيت بازيكنان شرقي مي تواند گامي بلند به سوي جذب منافع مالي در بازارها و جوامع شرقي بردارد. حضور ناكامورا در گلاسكو، ۴۰۰ هزار پوند از ۷/۲ ميليون پوندي كه براي به  خدمت  گرفتن او پرداخت شده را تنها براي استفاده از عكس هاي او توسط روزنامه نگاران ژاپني به حساب باشگاه واريز كرده است. مسئولين سلتيك حتي اقدام به راه اندازي سايت به زبان ژاپني كرده اند كه در روز نخست بالغ بر دويست هزار نفر از آن ديدار كردند.
اسپانيا، ايستگاه بعدي
مساله اصلي هرگز اين نبوده كه چرا سلتيك ناكامورا را انتخاب كرده بلكه اين است كه ناكامورا چرا سلتيك را برگزيد؟
اين بازيكن بيست و هفت ساله، هرگز تمايل خود را براي حضور و بازي در اسپانيا پنهان نكرده است. گفته مي شود كه باشگاه هاي آتلتيكو مادريد، دپورتيو لاكرونيا و راسينگ سانتاندر همگي حاضر هستند او را به خدمت بگيرند. ناكامورا اسكاتلند را محيطي مناسب براي كسب تجربه و افزودن به مهارت هايش انتخاب كرده است. او ۹ سال پيش فوتبالش را از تيم يوكوهاما مارينوس آغاز كرد و حالا اسپانيا را هدف قرار داده است.
در واقع مذاكرات او با آتلتيكو مادريد به پايان نرسيده اما خبري از قطع آن نيز اعلام نشده است و او در آينده اي نزديك تصميم نهايي اش را براي حضور و يا عدم آن در اسپانيا اعلام خواهد كرد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
فرهنگ
كتاب
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  فرهنگ   |  كتاب  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |