پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۵
معاون وزير نفت ونزوئلا:
گسترش همكاري با ايران در صنايع نفت و گاز
003999.jpg
محمدعلي توحيد
گروه اقتصادي: هوگو چاوز رييس جمهوري ونزوئلا به رغم هياهوي فراواني كه پيرامون سياست هاي وي در داخل و خارج از ونزوئلا برپا شده در صنايع نفت و گاز اين كشور با اعمال قوانين و سياست هاي جديد آينده روشني را براي كشورش هدف گرفته است.
يكي از اين سياست ها تنوع بخشيدن به طرف هاي تجاري اين كشور در صنايع نفت و همكاري با فعالان اين صنعت در سراسر دنياست.
پيش از اين تنها شركت هاي آمريكايي در اين كشور فعال بوده اند و همكاري انحصاري ميان طرف هاي ونزوئلايي و آمريكايي انزواي صنعت نفت ونزوئلا در جهان و ناتواني اين كشور در گزينش بهترين و سودآورترين طرح هاي توسعه و بهره برداري در صنعت نفت اين كشور را موجب شده بود.
علاوه بر اين در چارچوب سياست هاي جديد نفتي در ونزوئلا قانون نفت در اين كشور تصويب شد و از سال ۲۰۰۱ ضمن دريافت بهره مالكانه از شركت هاي طرف قرارداد از سود شركت هاي يادشده نيز ماليات دريافت مي شود.
003993.jpg
سياست هاي جديد در عقد قراردادهاي نفتي و تنوع شركت هاي فعال در صنايع نفت و گاز ونزوئلا موجب شده تا نخستين قرارداد ايران در طرح هاي بالادستي نفت در خارج از كشور منعقد شود و شركت پتروپارس به عنوان مجري طرح اكتشاف در يكي از ميدان هاي نفتي اين كشور در خليج ونزوئلا فعاليت خود را آغاز كند. به گفته دكتر لويي ويرما،معاون وزير نفت و قائم مقام مديرعامل شركت ملي نفت ونزوئلا اين قرارداد و عملكرد مثبت طرف ايراني موجب شد تا براساس قرارداد ديگري حوزه نفتي ديگري نيز در اين كشور به شركت پتروپارس واگذار شود كه اجراي اين طرح نيز از سوي شركت پتروپارس در ونزوئلا آغاز شده و با مشخص شدن نتايج آن قراردادهاي بعدي براي برداشت و استخراج نفت و گاز و صادرات و يا عرضه توليدات در بازار ونزوئلا و سهم هريك از دو طرف مشخص خواهد شد.
قائم مقام مديرعامل شركت ملي نفت ونزوئلا با تاكيد بر رضايت دولت متبوعه خويش از فعاليت هاي طرف ايراني تاكيد كرد كه سياست دولت ونزوئلا براي همكاري با ايران سياستي درازمدت است و با اشاره به فاصله طولاني دو كشور و خستگي خود از طي مسافت ۲۰ ساعت پرواز از ونزوئلا به تهران و پذيرش رنج اين سفر را يكي از دلايل اين علاقه دولت ونزوئلا عنوان مي كند.
وي در عين حال با اشاره به سنت ازدواج در مذهب كاتوليك كه پايان بخش آن مرگ است تاكيد مي كند عقد اخوت دولت ونزوئلا مانند ازدواج در مذهب كاتوليك است و گسستي براي آن متصور نيست.
دكتر لويي ويرما در ادامه گفت وگوي خود با خبرنگار ما در مورد ديگر زمينه هاي مورد علاقه كشورش براي همكاري با ايران از ديدار خود از دانشگاه صنعت نفت و مركز پژوهش و مطالعات صنعت نفت ياد مي كند و تاكيد مي كند شركت ملي نفت ونزوئلا علاقه مند به دريافت كمك هاي آموزشي از سوي ايران است و طي حضور خود در ايران در اين زمينه نيز با مقامات كشورمان گفت وگو كرده است.به گفته وي ونزوئلا علاقمند است تا ۲۰۰ مهندس ونزوئلايي در ايران از آموزش هاي لازم برخوردار شوند كه در اين زمينه تفاهم نامه اي نيز با مقامات ايراني به امضاء رسيده است.
وي علاوه بر اين از مذاكرات خود با شركت صدرا به عنوان يكي از شركت هاي مجري ساخت تاسيسات دريايي در ايران ياد مي كند و تاكيد مي كند كه توافق هايي براي ايجاد يك شركت مشترك بين بخش خصوصي و يا شركت ملي نفت ونزوئلا با صدرا براي ساخت تاسيسات دريايي و تانكرهاي نفتي انجام شده است.
003996.jpg
قائم مقام شركت ملي نفت ونزوئلا تاكيد كرد كه سه هفته ديگر براي پيگيري توافق هاي اخير و تداوم همكاري با شركت هاي ايراني بار ديگر به تهران سفر خواهد كرد.وي با اشاره به اينكه حداكثر تا هجده ماه ديگر نتايج مطالعات اكتشافي پتروپارس در دو حوزه نفتي ونزوئلا مشخص مي شود و جزئيات نحوه همكاري دو كشور كه براساس قرارداد مشاركت در توليد به امضاء خواهد رسيد با توافق طرفين تعيين مي شود گفت: تاكنون يك ميليون دلار براي انجام مطالعات در ونزوئلا هزينه شده است و علاوه بر اين طرف ايراني قرار است در مورد كاهش غلظت نفت ونزوئلا و تبديل نفت سنگين اين كشور به نفت سبك نيز بهترين و اقتصادي ترين روش را ارائه كند.
وي در عين حال خاطرنشان كرد كه به دليل شرايط جاري در بازار و قيمت هاي بالاي ۷۰ دلار استخراج نفت سنگين ونزوئلا از صرفه اقتصادي برخوردار است و روش هاي جاري تبديل نفت سنگين ونزوئلا به نفت سبك كه معادل ۵/۷ دلار هزينه دارد مي تواند به عنوان يك روش مورد توافق طرفين به اجرا درآيد.
دكتر لويي ويرما قائم مقام مديرعامل شركت ملي نفت ونزوئلا در ادامه در مورد اعمال قوانين جديد در صنايع نفت اين كشور و با تاكيد بر اينكه اين قراردادها شامل حال قراردادهاي اين كشور با شركت هاي ايراني نيز مي شود گفت: تا سال ۲۰۰۱ صنايع نفت و گاز ونزوئلا تابع هيچ قانوني نبود و اين امر از سال ۲۰۰۱ به بعد با تصويب قانون نفت در اين كشور به طور كلي تغيير كرده است.
وي گفت: براساس قانون جديد از شركت هاي فعال در ونزوئلا براي برداشت نفت معادل ۳۰ درصد و براي برداشت گاز معادل ۲۰ درصد بهره مالكانه دريافت مي شود.
علاوه بر اين از عمليات تجاري اين شركت ها و سود آنان نيز براي نفت تا ۵۰ درصد و براي بخش گاز تا ۳۰ درصد ماليات اخذ خواهد شد.وي تاكيد كرد كه با اجراي اين قانون صنعت نفت اين كشور تحت نظم جديدي اداره مي شود كه منافع ملي ونزوئلا را تامين مي كند.وي در اين گفت وگو خاطرنشان كرد كه همكاري دو كشور از دو سال پيش از هنگام توافق هاي مقامات دو كشور در سفر رياست جمهوري وقت كشورمان به ونزوئلا و مذاكرات وي با همتاي ونزوئلايي اش آغاز شده و اين همكاري بي شك منافع طرفين را در پي دارد و وي با اشتياق آن را پيگيري مي كند و خواهان گسترش هرچه بيشتر آن است.

چرخش سرمايه گذاران علوم زيستي به سوي دارو
004002.jpg
اخيراً تغييرات مقطعي در روند رشد سهام برخي شركت هاي بيوتكنولوژي مشاهده شده است. از همين رو، بسياري از سرمايه گذاران در صدد يافتن مقاطع و صنايع كم خطر بوده و در پي پرهيز از سرمايه گذاري پرخطر هستند. اين دسته از فعالان بازار سرمايه در حال حاضر، بخش دارو را واجد شرايط مد نظر خود يافته اند.
در اواسط اكتبر ،۲۰۰۵ شاخص دارويي Amex Pharmaceutial رشدي در حدود ۳/۰% را نشان داد در حالي كه شاخص بيوتكنولوژي Nasdaq حاكي از كاهش هفتگي در حدود ۸۴/۰% بود.
سهام Pfizer پس از پيروزي پرقدرت اين شركت در انگلستان بر سر منازعه پتنت داروي پرفروش ضد كلسترول به نام Lipitor ، افزايش يافت. بدين ترتيب Pfizer تا سال ،۲۰۱۱ به صورت انحصاري مالك Lipitor خواهد بود. در نتيجه، ارزيابي تحليل گران از شركت Pfizer نيز مثبت گشته و خريد سهام آن را توصيه نمودند. به طور مشابه احتمال مي رود Pfizer در كسب انحصار عرضه Lipitor در بازار ايالات متحده تا سال ۲۰۱۰ نيز موفق گردد.
Genentech، افزايش سهمي در حدود ۵% را گزارش كرده است. علت اين امر، رشد داروهاي ضد سرطان Herceptin و Avadtin عنوان شده است. شركت سرمايه گذاري وابسته به بانك آمريكا، سهام اين شركت را «مناسب خريد» ارزيابي كرد.
شركت سازنده لوازم پزشكي Medtronin نيز از رشد سهام برخوردار شده است كه علت آن افق مناسب بازار فروش تا سال ۲۰۰۸ عنوان شده است.
اخيراً شركت Merck اعلام داشته برنامه اي براي بركناري ۷۰۰۰ نفر از كاركنان خود را در نظر دارد. همچنين در اجراي قسمتي از برنامه بازسازي، اين شركت درصدد تعطيلي يا فروش پنج واحد توليدي خود است تا بتواند تا سال ،۲۰۱۰ مبلغ چهار ميليارد دلار صرفه جويي نمايد. انجام اين صرفه جويي ها براي حفظ موقعيت مالي شركت در بازار سرمايه ضروريست.
ارزش شركت Rigel Pharmaceuticals پس از اعلام اينكه نتايج آزمونهاي باليني گزينه هاي دارويي اين شركت نااميد كننده بوده، به شدت كاهش يافته و قيمت سهام شركت از ۳۲ به ۱۳ دلار رسيد. فاز II مطالعات درمان تجربي آلرژي R112، تأثير مثبتي بر بيماران مبتلا نشان نداد و انتظار مي رود برنامه توسعه اين دارو در اين شركت متوقف گردد.
004029.jpg
داده هاي منتشر شده مربوط به فروش داروهاي ضد داروهاي سرطاني Aloxi ضعيف تر از حد انتظار ظاهر شد و در نتيجه شركت MGI Pharma را با افتي در حدود ۹% مواجه ساخت. فروش اين دارو در ماه اكتبر (مهر جاري) حدود ۱۴ ميليون دلار بود. البته اميد مي رود كه فروش سال ۲۰۰۵ اين دارو با پيش بيني هاي قبلي منطبق باشد. براساس تخمين هاي به عمل آمده انتظار مي رفت فروش سال ۲۰۰۵ اين دارو تا ۲۶۰ ميليون دلار در سال برسد. Aloxi براي درمان سرگيجه بيماران تحت شيمي درماني نيز كاربرد داشته و محصول دارويي اصل شركت MGI است.
شاخص ارزش شركت داروسازي Inspire پس از مردود شدن داروي diquafosol (براي درمان خشكي مزمن چشم) توسط FDA ، ۳۴% سقوط كرد. بنابر نظر FDA، داده هاي آزمونهاي باليني diquafosol در اثبات اثربخشي دارو به ميزان كافي نبوده است. در نتيجه اين شركت اعلام نمود در نظر دارد با شريك تجاري خود، Allergan در رابطه با حركت بعدي و آينده اين محصول تصميم گيري كند.ارزش سهام شركت Genzyme به بالاترين مقدار در طول عمر اين شركت رسيد .علت اين امر، انتشار نتايج كامل سه سال مطالعه بر روي داروي درمان بيماريهاي كليه Renagel بود. داده هاي منتشر شده در اجلاس ساليانه انجمن نفرولوژي آمريكا، حاكي از آن بود كه بيماران تحت درمان با Renagel در مقايسه با انواع متكي بر فسفات كلسيم، از ۹% احتمال كمتر مرگ و مير برخوردار شدند. اطلاعات اوليه اين مطالعات در تيرماه سال جاري منتشر شده بود. در خاتمه ضرب آهنگ دارويي اين شماره را با ارائه فهرست و تاريخ انقضاي پتنت هاي دارويي، منتهي به ماه دسامبر سال ۲۰۰۵ به پايان مي رسانيم (جدول ۱).
دكتر مرتضي پيرعلي
منبع: www.forbes.com/markets:Biotech InvestorsRotate Into Pharma

سايه روشن اقتصاد
تدابير وزارت بازرگاني براي مقابله با تحريم هاي احتمالي اقتصاد ايران اتخاذ شد
مهر: معاون وزير بازرگاني و مدير عامل شركت بازرگاني دولتي از اتخاذ تدابير وزارت بازرگاني براي ذخيره سازي كالاهاي اساسي در راستاي مقابله با تحريم هاي احتمالي اقتصاد ايران خبر داد.
محمد صادق مفتح گفت: درحال حاضر وزارت بازرگاني از ذخاير مطمئن در زمينه كالاهاي اساسي برخوردار است.وي با اشاره به سياست هاي اتخاذ شده براي مقابله با تحريم هاي احتمالي اقتصاد ايران، افزود: البته اين تحريم بسيار بعيد به نظر مي رسد اما دولت تدابير لازم براي مقابله با اين امر را پيش بيني كرده است.به گفته مفتح، در راستاي مقابله با تحريم هاي احتمالي اقتصاد ايران، سياست هايي براي ذخيره سازي در بخش كالاهاي اساسي از جمله گندم، شكر و روغن در نظر گرفته شده است.مديرعامل بازرگاني دولتي از خريد نقدي گندم از كشاورزان خبر داد و تصريح كرد: در حال حاضر خريد نقدي از كشاورزان در شش استان خوزستان، بوشهر، فارس، كهگيلويه و بويراحمد، سيستان و بلوچستان و كرمان صورت گرفته است.وي خاطرنشان كرد: خريد نقدي گندم از كشاورزان به تدريج در ساير استان هاي كشور نيز اجرايي خواهد شد كه در اين طرح كشاورزان بلافاصله پس از فروش گندم وجه مورد نظر را دريافت مي كنند.به گفته وي، تاكنون دولت حدود ۳۰ هزار تن گندم به ارزش حدود ۶۰ ميليارد ريال را از كشاورزان به صورت نقدي خريداري كرده است.
ايران صد و يازدهمين كشور صادركننده كالا به آمريكا شناخته شد
فارس: ايران با صادرات ۶/۳۶ ميليون دلار كالا به آمريكا طي دو ماه نخست سال ۲۰۰۶ در جايگاه صدويازدهمين كشور صادركننده كالا به اين كشور قرار گرفت.دفتر آمار اقتصادي آمريكا، اعلام كرد: مجموع صادرات كالا از ايران به آمريكا در طي دو ماه نخست سال ۲۰۰۶ به ۶/۳۶ ميليون دلار رسيد و بدين ترتيب ايران به عنوان صدويازدهمين صادركننده كالا به آمريكا شناخته شد.ميزان واردات ايران از آمريكا در طي همين مدت نيز به ۱۶ ميليون دلار رسيد و بدين ترتيب ايران در ميان كشورهاي واردكننده كالا از آمريكا در جايگاه ۱۲۵جاي گرفت.تراز تجاري ايران و آمريكا در اين مدت ۴/۱۹ ميليون دلار به نفع ايران بوده است.
افزايش تقاضا براي خودروهاي جديد در اروپا
واحد مركزي خبر: تقاضا براي  خودروهاي  جديد در اروپا در مارس  دو هزار و شش  ، چهار درصد افزايش  يافت .به گزارش  شبكه  تلويزيوني  يورونيوز، ورود خودروهاي  جديد شركت  هاي  خودروسازي  فولكس  واگن  المان  و فيات  ايتاليا به  بازار باعث  افزايش  تقاضا براي  خودروهاي  جديد در اروپا شد.بيش  از چهارميليون  و صد و سي  هزار دستگاه  خودرو در سه ماهه  نخست  دو هزارو شش  در اروپا فروخته  شده  كه  در اين  ميان  فيات  ايتاليا با ۷/۱۶ درصد پرفروش  ترين  شركت  خودرو سازي  در اروپا و فولكس  واگن  نيز دومين  فروشنده  برتر خودرو شناخته  شد.اين  در حاليست  كه  فروش  محصولات  خودروسازي  رنو فرانسه ۹‎/۲ درصد كاهش  داشت .تحليلگران ، افت  فروش  محصولات  رنو را با وجود تقاضا براي  خودروي  ارزان قيمت  لوگان ، تداوم  بخش  مي دانند.تقاضا براي  خودروهاي  جديد در آلمان  ، ايتاليا و اسپانيا بيش  از ساير كشورهاي  اروپاست  ولي  در فرانسه  و انگليس  تقاضا كاهش  يافته  است .
راهكار رئيس بانك مركزي اروپا
فارس: رئيس بانك مركزي اروپا با اشاره به سياست هاي پولي جديد اتخاذ شده در سطح اتحاديه اروپا و به ويژه افزايش نرخ بهره پيش بيني كرد اقتصاد اين اتحاديه در سال ۲۰۰۶ روندي رو به رشد را طي  كند.
به گزارش بانك مركزي اروپا، كلود تريشه، رئيس بانك مركزي اروپا طي مقاله اي به بررسي وضعيت اقتصادي اين اتحاديه پرداخته است.
بر اساس اين مقاله در طي چند سال گذشته اقتصاد منطقه يورو روندي رو به رشد را طي كرده است. اين روند از نيمه دوم سال ۲۰۰۳ آغاز شده و تاكنون ادامه پيدا كرده است. عوامل متعددي در آغاز اين روند و حركت روبه رشد اقتصاد اتحاديه اروپا دخيل بوده است كه بازسازي و احياي بخش توليد در رقابت با شركت هاي بين المللي از جمله اين دلايل است .
در عين حال به گفته تريشه براي ادامه اين حركت لازم است اصلاحاتي ساختاري در بخش هاي مختلف اقتصادي اروپا انجام  شود و مسلما اصلاحات پولي نقش مهمي در اين زمينه مي توانند داشته باشد. از همين رو بانك مركزي اتحاديه اروپا در اواخر سال ۲۰۰۵ اقدام به اتخاذ سياست هاي پولي جديد در سطح اين اتحاديه نمود.
در اين سال به دنبال افزايش فزاينده قيمت نفت تورم در سطح اتحاديه اروپا رو به فزوني گذاشت و در نتيجه اين امر ثبات قيمت ها كه يكي از اهداف مهم بانك مركزي اروپا مي باشد را در معرض تهديد قرار داد.
كارشناسان اين بانك شديدا از اين وضعيت ابراز نگراني كردند و نسبت به رشد نقدينگي و ايجاد بي نظمي در بازار پولي اتحاديه اروپا هشدار دادند.
از همين رو شوراي اداري بانك مركزي اروپا بر لزوم اتخاذ سياست هايي در جهت تثبيت قيمتها در سطح اين اتحاديه تاكيد كرد و با هدف مهار تورم در دسامبر سال ۲۰۰۵ با افزايش نرخ بهره به ميزان ۲۵ واحد موافقت نمود. اين در حالي بود كه در طي دو و نيم سال قبل از آن نرخ بهره در سطح اين اتحاديه ثابت مانده بود.
تريشه در ادامه مقاله خود با اشاره به افزايش نرخ بهره در دسامبر ۲۰۰۵ و آثار مثبت اين اقدام در مهار تورم و نقدينگي پيش بيني كرده است كه علي رغم افزايش قيمت نفت رشد اقتصادي اتحاديه اروپا همچنان ادامه يابد. البته در اين بين ممكن است برخي از شاخص ها با ركود يا كاهش مواجه شوند اما روند و جريان كلي اقتصاد اين اتحاديه روبه جلو خواهد بود.
بر اساس پيش بيني وي در سال ۲۰۰۶ صادرات اين اتحاديه افزايش خواهد يافت ، بر سطح سرمايه گذاريها در اين اتحاديه افزوده خواهد شد و از سوي ديگر تقاضا براي كالا در داخل اتحاديه نيز افزايش مي يابد و اين امر كه نتيجه بهبود شرايط كاري خواهد بود به رشد اقتصاد اين اتحاديه كمك خواهد كرد.

اقتصاد انرژي
نياز ۸ تريليون دلار سرمايه گذاري بازار نفت
مهر: بانك جهاني اعلام كرد: بازار جهاني نفت براي تامين تقاضاي فزاينده طي ۲۵ سال آينده نيازمند ۸.۱ تريليون دلار سرمايه گذاري است.
بانك جهاني در گزارشي اعلام كرد: مهمترين هدف جامعه جهاني مي بايستي كمك به كشورهاي فقير براي تامين نيازهاي انرژي  و توجه به تاثيرات زيست محيطي توسعه انرژي هاي فسيلي است.بر اساس اين گزارش، بانك جهاني در حالي كه به كشورهاي در حال توسعه توصيه مي كند براي تامين نيازهاي انرژي خود روي به شيوه هاي سالم تر و پاك تر مصرف انرژي بياورند، خاطرنشان مي كند كه تحقق همزمان رشد بالاي اقتصادي و استفاده از انرژي هاي پاك سالانه صدها ميليارد دلار هزينه  دربرخواهد داشت.
بانك جهاني تخمين مي زند كه تا سال ۲۰۳۰ براي تامين نيازهاي انرژي اقتصادهاي در حال توسعه و نوظهور بالغ بر ۸.۱ تريليون دلار سرمايه گذاري در بازار نفت مورد نياز است.
افزون بر اين، هر ساله ده ها ميليارد دلار نيز براي كاهش توليد گازهاي گلخانه اي و جلوگيري از گرم شدن زمين مورد نياز است.تصميماتي كه كشورهاي جهان امروزه در رابطه با سياست ها و فناوري هاي انرژي مي گيرند، پيامدهاي بلندمدتي بر رشد پايدار و سلامت محيط زيست خواهند داشت.
بانك جهاني تصريح مي كند كه كشورهاي در حال توسعه نبايد متحمل هزينه هاي بالاي كاهش آلودگي هواي كره زمين شوند، چرا كه اين اقتصادهاي صنعتي هستند كه عامل ايجاد گازهاي گلخانه اي و آلودگي زمين بوده اند.
اين گزارش مي افزايد، كشورهاي فقير جهان آسيب پذيرترين كشورها در برابر تغييرات آب و هوايي هستند زيرا قادر به مقابله با آن نيستند.
بانك جهاني پيش بيني مي كند دو سوم افزايش تقاضاي انرژي در سطح جهان به كشورهاي در حال توسعه مربوط خواهد بود.
ايران؛ كانون مهم هدرروي گاز
فارس: بانك جهاني با اعلام اين كه هر سال ۱۵۰ ميليارد متر مكعب گاز طبيعي در جهان به هدر مي رود، ايران، قطر و عراق را كانون هاي مهم پرت گاز در خاورميانه معرفي كرد.
هر سال ۱۵۰ ميليارد متر مكعب گاز طبيعي در جهان به هدر مي رود.
اين رقم معادل كل مصرف يك ساله گاز طبيعي در آلمان و فرانسه است.
راشد كلداني، مدير اداره نفت و گاز بانك جهاني به هدر رفتن سالانه ۱۵۰ ميليارد متر مكعب گاز طبيعي در جهان را براي محيط زيست زيانبار دانست و گفت: علاوه بر اين كه گاز طبيعي به عنوان يكي از منابع مهم انرژي ارزش بسياري دارد، سوختن بي مورد اين حجم زياد گاز آلودگي هاي زيست محيطي بسياري را به بار مي آورد.
وي ميزان گاز طبيعي كه در طي يك سال در قاره آفريقا به هدر مي رود را ۴۰ ميليارد متر مكعب اعلام كرد و گفت: اين رقم معادل نيمي از كل مصرف انرژي در اين قاره است.
به گفته وي همچنين ۸۵ درصد از ۱۵۰ ميليارد متر مكعب گازي كه در جهان به هدر مي رود مربوط به كشورهاي در حال توسعه است.
بر اساس اين گزارش سه كشور ايران، قطر و عراق كانون هاي عمده پرت گاز طبيعي در منطقه خاورميانه هستند.
ديگر كشورهايي كه گاز طبيعي در آنها به هدر مي رود عبارتند از آنگولا، الجزاير، ونزوئلا، گينه استوايي، اندونزي، اكوادور، برزيل، مكزيك، آمريكا و انگليس.
احتمال كسري ۵۰۰ ميليون دلاري بودجه واردات بنزين در نيمه اول سال
ايسنا: مصرف بنزين در طول هفته گذشته (۲۶ فروردين تا يكم ارديبهشت) به ۴۸۵ ميليون و ۱۰۰ هزار ليتر رسيد كه حاكي از مصرف متوسط روزانه ۶۹ ميليون و ۳۰۰ هزار ليتر بنزين در كشور است.
بر اساس آمارهاي رسمي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي، ميزان مصرف گازوييل در همين مدت به ۴۰۷ ميليون و ۴۰۰ هزار ليتر رسيده كه حاكي از مصرف متوسط روزانه ۵۸ ميليون و ۲۰۰ هزار ليتر است.
مقايسه مصرف بنزين طي هفته گذشته با هفته ماقبل نشان مي دهد كه مصرف بنزين كشور در طول اين مدت در حدود ۷ ميليون و ۷۰۰ هزار ليتر افزايش يافته است ( به طور متوسط روزانه يك ميليون و ۱۰۰ هزار ليتر) و همچنين ميزان مصرف گازوييل نيز در اين مدت ۱۵ ميليون و ۷۰۰ هزار ليتر افزايش يافته است (به طور متوسط روزانه دو ميليون و ۲۴۲ هزار ليتر).
پيش بيني مي شود كه در صورت تداوم رشد مصرف بيش از ۱۰ درصدي مصرف بنزين كشور، روزانه ۷۳ ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف شود كه با توجه به توليد حدود ۴۰ ميليون ليتر بنزين در كشور بيش از ۳۳ ميليون ليتر در روز بايد از خارج كشور تامين شود.
با توجه به اختصاص ۵/۲ تنها ميليارد دلار بودجه ارزي براي واردات بنزين در شش ماه نخست امسال و با افزايش نرخ جهاني بنزين از جمله در منطقه خليج فارس كه عمده واردات بنزين كشور از اين منطقه تامين مي شود و در حال حاضر بيش از ۷۰۰ دلار در هر تن است كه با احتساب هزينه حمل حدود ۷۵۰ دلار تمام مي شود، با اين ميزان بودجه براي واردات روزانه ۳۰ ميليون ليتر بنزين در شش ماه اول امسال بيش از ۴۹۰ ميليون دلار ديگر بودجه اضافي نياز خواهد بود.
چنانچه براي واردات بنزين در شش ماه دوم امسال مجلس اجازه برداشت از حساب ذخيره ارزي را ندهد، بر اساس مجوز مجلس شوراي اسلامي و در صورت تامين برخي پيش  نيازها، دولت مجاز به سهميه بندي بنزين در شش ماه دوم امسال خواهد بود كه براي اجراي احتمالي چنين تصميمي در نظر دارد طرح كارت هوشمند سوخت را از ابتداي مهر امسال در سراسر كشور اجرا كند.
اشباع بازار نفت
مهر: علي النعيمي وزيرنفت عربستان با بيان اينكه افزايش كنوني بهاي نفت در بازارهاي جهاني ناشي از كاهش عرضه آن نيست، تاكيد كرد كه نيروهاي عرضه و تقاضاي بازار بهاي نفت را تعيين مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزير نفت عربستان تاكيد كرد كه بازار جهاني نفت به شكل بسيار خوبي از نفت اشباع شده است.
النعيمي به هنگام ورودش به پايتخت قطر براي شركت در دهمين مجمع بين المللي انرژي خاطرنشان كرد: بازارهاي جهان بهاي نفت را تعيين مي كنند.
النعيمي درباره علت افزايش قيمت هاي نفت در بازارهاي جهاني افزود: «از ما چه مي خواهيد كه انجام دهيم؟هيچ كسي نفت خام بيشتري تقاضا نمي كند، ما و شما مي دانيم كه رسيدن قيمت هاي نفت به سطح كنوني ناشي از كاهش عرضه آن به بازارها نيست» .

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
فرهنگ
كتاب
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  فرهنگ   |  كتاب  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |