شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۵
هفته بزرگداشت روز جهاني تئاتر از امروز آغاز مي شود
جبران تاخيرها و كمبودها
004080.jpg
مؤسسه بين المللي تئاتر روز ۲۷ مارس را به عنوان روز جهاني تئاتر نامگذاري كرده است. در اين روز فعاليت ها و برنامه هاي مختلفي براي بزرگداشت و ارتقاي جايگاه هنرهاي نمايشي در كشورهاي گوناگون برگزار مي شود. يكي از مهمترين فعاليت ها خواندن پيام روز جهاني تئاتر است كه هر سال توسط يكي از نام آوران اين عرصه نوشته مي شود. نخستين پيام روز جهاني تئاتر در سال ۱۹۶۲ توسط ژان كوكتو نمايشنامه نويس مشهور فرانسوي ارائه شد و امسال «ويكتور هوگو راسكو باندا» نمايشنامه نويس مكزيكي پيام سال ۲۰۰۶ را براي هنرمندان سراسر جهان ارسال كرد. او در اين پيام تأكيد كرد هر روز روز جهاني تئاتر است و اين هنر در خلال قرن بيستم در گوشه و كنار جهان همچنان زنده مانده است. جشن هاي روز جهاني تئاتر در ايران از امروز ۹ ارديبهشت آغاز مي شود و تا ۱۶ ارديبهشت ادامه خواهد داشت. هنرمندان عرصه تئاتر از روز جهاني تئاتر مي گويند.
دكتر مجيد سرسنگي مدير گروه آموزشي دانشكده هاي هنري درباره برنامه هاي دانشگاه در هفته گراميداشت روز جهاني تئاتر مي گويد: عموم مديران گروه تئاتر دانشگاه هاي تهران، آزاد اسلامي، سوره، تربيت مدرس و هنر جلسات هماهنگي خاصي براي برنامه ريزي مراسم روز جهاني تئاتر در دانشگاه ها تشكيل داده اند و قرار است علاوه بر كار مشتركي كه در اين روز در دانشگاه تهران برگزار مي شود هر دانشگاه نيز براي گراميداشت اين روز برنامه هاي ويژه اي ترتيب دهد كه از آن جمله اجراهاي دانشجويي و نمايش خياباني در محل دانشگاه ها خواهد بود. برپايي كارگاه هاي آموزشي ماسك و گريم و ساخت عروسك از ديگر برنامه هاي ما در اين روز است و در بعد از ظهر نيز براي حسن ختام بزرگداشت مراسمي در تالار شهيد آويني از ساعت ۱۷ برگزار خواهد شد.
دكتر سرسنگي قرائت بيانيه گروه هاي آموزشي و بيانيه روز جهاني تئاتر و سخنراني يكي از پيشكسوتان اين رشته را از برنامه هاي اين مراسم عنوان كرد و افزود: از هر گروه نمايشي يك استاد و يك دانشجو كه در سال تحصيلي گذشته فعاليت مؤثر دانشگاهي داشته اند تقدير مي شود.وي در ارزيابي از تئاتر سال ۸۴ گفت: خوشبختانه در سال گذشته شاهد توجه بيشتر هنرمندان، مسئولان و سياستگذاران تئاتر به اين هنر بوده ايم كه باعث شد در سرنوشت بودجه و امكانات اتفاقات خوبي بيفتد. به نظر من اين روند شروع خوبي داشته و اميدوارم هر سال اين توجه به تئاتر به عنوان يك هنر فاخر و اصيل بيش از پيش در جامعه ريشه دوانده و با اقشار جامعه ارتباط برقرار كند.سرسنگي ، همگرايي نهادها و سازمانهايي كه در حوزه تئاتر فعاليت مي كنند را از دستاوردهاي مثبت سال گذشته دانست و افزود: براي اولين بار ستادي مركب از نمايندگان ارگان هايي كه با تئاتر سروكار دارند مثل انجمن نمايش، كانون پرورش فكري، حوزه هنري، دانشگاه مركز هنرهاي نمايشي و شهرداري تهران براي بزرگداشت روز جهاني تئاتر تشكيل شد. به عقيده من اين همگرايي يكي از حلقه هاي مفقود تئاتر بوده كه اگر ادامه پيدا كند با توسعه چشمگير هنر تئاتر روبه رو خواهيم بود.
مرتضي حيدري مدير مركز توليد تئاتر كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيز برگزاري مراسم هفته گراميداشت روز جهاني تئاتر را سرآغازي بر برنامه هاي جديد اين مركز در سال جديد خواند و با ابراز خرسندي از تشكيل ستاد هماهنگي برنامه هاي هفته گراميداشت روز جهاني تئاتر و همدلي مسئولان تئاتر مي گويد: مركز توليد تئاتر كانون مراسم ويژه اي را در يكي از روزهاي اين هفته برگزار خواهد كرد كه در آن سياست هاي كانون و گزارش فعاليت ها ارائه خواهد شد.
وي قرائت بيانيه روز جهاني تئاتر را از ديگر برنامه هاي اين مراسم عنوان كرد و افزود فيلم كوتاه «ماه بود و روباه بود» به كارگرداني بابك نظري نيز در اين روز اكران خواهد شد. افتتاح نمايشگاه عكس تئاتر، پوستر، عروسك، ماكت و لباس مركز توليد تئاتر و برپايي كارگاه نمايش از ديگر برنامه هاي اين روز است.
حيدري با بيان اين نكته كه كانون از همكاري با ديگر ارگان هاي همسو با كانون استقبال مي كند گفت: نياز كودكان متنوع و متفاوت است و به تبع آن امكانات پيشرفته شده و سرعت نقل و انتقالات نيز افزايش يافته است، در چنين شرايطي كانون پرورش فكري به تنهايي نمي تواند به نياز كودكان پاسخ دهد. ايجاد انسجام و هماهنگي بين نهادهاي همسو اگر با حسن نيت گسترش يابد مي تواند براي كودكان شرايط بهتري را فراهم كند. اين هماهنگي ضروري است و ما آماده پذيرش هر پيشنهادي هستيم. مدير مركز توليد تئاتر كانون درباره روند تئاتر در سال ۸۵ مي گويد: معتقدم تئاتر در حال حركت براي رسيدن به جايگاه واقعي خود است. شايد امسال به اهداف مد نظر خود نرسد اما با همه مشكلات به حركت ادامه مي دهد.وي با ابراز تأسف از فعاليت هاي مركز توليد تئاتر كانون در سال ۸۴ مي گويد: كانون در سال گذشته كوتاهي كرده و تصميم دارد در سال جاري كمبودها را جبران كند. روز جهاني تئاتر مبنايي براي شروع فعاليت است. چند كار آماده بازبيني است كه اجراي آن با آهنگ مناسبي ادامه خواهد داشت.
محمد يعقوبي نويسنده و كارگردان تئاتر در آستانه روز جهاني تئاتر درباره چشم انداز تئاتر در سال جديد مي گويد: اين كه در پايان سال ۸۴ برنامه هاي سال بعد از سوي مركز هنرهاي نمايشي اعلام شد احساس خوبي را براي دست اندركاران تئاتر بوجود آورد چرا كه پيش از اين برنامه ريزي به اين شكل نديده بوديم. يعقوبي مهم ترين انتظار خود را در سال ۸۵ توجه به شايسته سالاري بيان كرد و گفت: افرادي كه نشان داده اند توانايي جذب مخاطب را دارند و به شعور او احترام مي گذارند بايد حق كار داشته باشند. حتي اگر هنرجو يا دانشجو باشند. اميدوارم همه كساني كه اين شايستگي را دارند در سال جديد امكان كار داشته باشند. البته تلاش  اصلي براي رفع مشكل تئاتر توجه به افزايش سالن است. حدود ۵ سال قبل شنيدم كه قرار است ۲۲ سالن كوچك سراسر شهر تهران، در اختيار گروه هاي تئاتري قرار گيرد اما هيچ اقدامي در اين زمينه نشد. اميدوارم امسال به تعداد سالن هاي موجود افزوده شود. قطعآً  رفع مشكل سالن و ايجاد امكان اجرا براي گروه ها بسياري از مسائل و معضلات را برطرف خواهد كرد.اين كارگردان تئاتر با اشاره به همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري در برگزاري مراسم روز جهاني تئاتر مي گويد: اين همكاري بسيار خوشايند است البته نه صرفاً  براي برگزاري روز جهاني تئاتر كه يك حركت نمادين و فرصتي براي طرح مسائل است، بلكه بهتر است كه اين همكاري به صورت يك جريان مستمر در جهت توليد تئاتر توسط شهرداري اتفاق بيفتد. ۲۲ سالني كه به آن اشاره كردم ظاهراً  قرار بود با همكاري شهرداري در اختيار اهالي تئاتر قرار گيرد. در تمام كشورهايي كه تئاتر نهادينه شده و با يك حركت درست مي رود، بزرگترين حامي تئاتر شهرداري است.
004077.jpg
يعقوبي با توجه به دو برابر شدن بودجه تئاتر در سال ۸۵ مي گويد: وقتي از افزايش بودجه صحبت مي شود منظور بودجه براي ساخت سالن نيست بلكه بودجه براي توليد اثر نمايشي است. چون ساخت سالن برعهده نهادهاي ديگر مثل وزارت ارشاد و ديگر وزارتخانه هاست. بودجه تئاتر بايد براي توليد، چاپ آثار و حمايت از گروه هاي نمايشي هزينه شود به هر حال اولويت براي من توليد و اجراي نمايش است.علي اكبر قاضي نظام مدير بخش نمايش سازمان فرهنگي شهرداري تهران درباره روز جهاني تئاتر مي گويد: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اجراي نمايش هاي خياباني و چند تئاتر صحنه اي در فرهنگسراها به استقبال هفته بزرگداشت تئاتر مي رود.
قاضي نظام افزود: ۲۰ گروه نمايشي از ۹ ارديبهشت ماه به مناسبت هفته تئاتر در هفت فرهنگسراي بهمن، جوان، هنر، طبيعت، قانون، سلامت، دانشجو و خانه فرهنگ فدك به اجراي نمايش مي پردازند. سه نمايش از ۲۰ گروه نمايشي به همت كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و سه نمايش ديگر نيز توسط دانشكده نمايش و موسيقي به اجرا درمي آيد.
وي با اشاره به اين كه كانون هاي نمايش فرهنگسراها نيز به ارائه نمايش هاي خود مي پردازند گفت بيشتر آثار اين گروه ها نمايش عروسكي كودك و نوجوان است،  دو اثر نيز ويژه بزرگسالان و يك برنامه نمايشنامه خواني و كارگاه  نمايش خلاق خواهد بود. نمايش «كشته به درگاه» برگزيده نخستين جشنواره نمايشنامه خواني مولوي يكي از دو اثر ويژه بزرگسالان است كه در فرهنگسراي هنر به اجرا درمي آيد.هادي مرزبان كه در آستانه برگزاري جشن هاي روز جهاني تئاتر سرگرم تمرين تازه ترين نمايش خود با عنوان زيرگذر سقاخانه نوشته «اكبر راوي» است درباره اين روز مي گويد: «به نظر من برگزاري روز جهاني تئاتر با همكاري ارگان هاي مختلف اتفاق خرسند كننده ايست و نشان دهنده اين است كه براي هنر تئاتر ارزش و اهميت قائل شده اند. اميدوارم كه ما اهالي تئاتر شايستگي اين اهميت را داشته باشيم. آرزو داريم با برگزاري اين روز كه سمبل تئاتر است طي امسال بتوانيم آسوده تر و بهتر از سال  گذشته فعاليت هنري داشته باشيم.
مرزبان تأكيد مي  كند تاكنون بزرگترين معضل تئاتر كشور كمبود بودجه و مسائل مالي بود، بنابراين افزايش بودجه در جهت ارتقاي سطح كيفي آثار نمايشي مي تواند موثر باشد. به هر حال هنرمندان تئاتر بايد به لحاظ اقتصادي تأمين باشند و دغدغه و نگراني گذران روزمره و معيشت نداشته باشند تا بتوانند به طور مطلوب به فعاليت خود ادامه دهند.

تئاتر و چالش هاي نشر
تئاتر ما، مظلوم  و وارداتي است
004083.jpg
خسرو حكيم  رابط ، نمايشنامه نويس پيشكسوت، از كندي روند صدور مجوز براي انتشار كتاب از سوي وزارت ارشاد انتقاد كرد و گفت: خوشبختانه از مدتي پيش، انتشار آثار ادبيات نمايشي مورد توجه قرار گرفته است.
اما متاسفانه اين كتابها نيز همچون ديگر آثار متقاضي چاپ بايد تا مدتها در انتظار صدور مجوز وزارت ارشاد بمانند.وي ادامه داد: اين روزها با افزايش آثار متقاضي چاپ رو به رو هستيم ،از سوي ديگر حساسيتهاي مسئولان ارشاد براي صدور مجوز بالا رفته به همين دليل پروسه انتشار كتابها بسيار طولاني شده است.در بسياري از موارد مي توان با صحبت كردن با نويسندگان، مشكلات احتمالي و سوء تفاهم ها را رفع كرد اما متاسفانه اين اتفاق معمولا رخ نمي دهد.
وي با تاكيد بر لزوم حفظ حرمت نويسندگان گفت: هنرمندان ما در اين زمان بهتر از هر زمان ديگري، خط قرمزها را رعايت مي كنند چرا كه هنرمندان ما وقت شناس و حق شناس هستند و سخت گيري بيش از حد مسئولان، به كارها لطمه وارد مي كند بنابراين بايد هنرمندان را آزاد و داوري نهايي را به عهده مردم گذاشت.وي كه پيش از اين از انتشار آثارش همزمان با برگزاري نمايشگاه كتاب خبر داده بود، به ايسنا، گفت: به دليل روند كند صدور مجوز تصور مي كنم تنها كتاب «روزهفتم» به نمايشگاه برسد و انتظار ديگر نمايشنامه ها و فيلمنامه هايم به زمان ديگري موكول شود.اين فيلمنامه نويس ضمن تقدير از ناشراني همچون «قطره »، «نيل»،« تجربه »و... در زمينه آثار تئاتري، به ايسنا گفت: نمايشنامه براي ديدن است و نه خواندن اما از آن جا كه در كشور ما بسياري از نمايشنامه ها فرصت اجرا پيدا نمي كنند، انتشارشان اتفاق مباركي است.
حكيم رابط متذكر شد: اجراي يك نمايشنامه موجب اشتغال زايي مي شود چرا كه افراد بسياري در اجراي يك اثر مشاركت مي كنند اما چون تئاتر در طي اين سالها به طور جدي وارد زندگي و فرهنگ ما نشده، اين امكان هم از هنرمندان ما گرفته شده و تنها به انتشار بسياري از آثار اكتفا مي شود.
نويسنده نمايشنامه هايي چون سهراب، «شنبه» و «سهراب، ساز و والي قبرستان» به ايسنا، گفت: تئاتر ما هنري مظلوم و وارداتي است و براي بسياري از تصميم گيرندگان و مردم ما ناشناخته مانده بنابراين اين مظلوميت در تمام وجوه اين هنر وجود دارد كه چاپ آثار ادبيات نمايشي هم از اين قاعده مستثني نيست.اين استاد دانشگاه درباره استقبال ناشران از چاپ آثار ادبيات نمايشي گفت: تا جايي كه تجربه من نشان داده تا مدتي پيش به جز آثار اوليه ام، ديگر آثارم توسط ناشران تازه پا چاپ شدند اما اخيراً حركت خوبي را آغاز و در زمينه آثار تئاتري سرمايه گذاري كرده اند كه بايد زحمات آنان را ارج نهاد.
عليرضا نادري، نمايشنامه نويس و كارگردان تئاتر گفت: مكانيزم مشخصي براي انتشار وعرصه درست نمايشنامه ها در كشور ما وجود ندارد به همين دليل گر چه تقاضا وجود دارد، سيستم عرضه بسيار نادرست عمل مي كند.
وي ادامه داد: نمايشنامه هاي چاپ شده ما حتي در كتابخانه انجمن هاي نمايش شهرهاي بزرگي چون اصفهان، شيراز، مشهد و... وجود ندارد در حالي كه يكي از بهترين راه هاي عرضه درست، عرضه نمايشنامه ها در كتابخانه هاي انجمن هاي نمايش شهرستان هاست.
نادري با اظهارتاسف از عدم استقبال كتابخانه ها براي خريد و جمع آوري نمايشنامه هاي منتشر شده گفت: با وجود اين مسايل چرا ناشران فرهنگي ما بايد دست به انتشار آثاري بزنند كه برايشان نه سود دنيوي دارد و نه اخروي.
نويسنده «چهار حكايت از چندين حكايت رحمان» متذكر شد: ناشران فرهنگي ما دست كم به دنبال اين هستند كه كتابهاي منتشرشده شان روي دستشان باقي نماند و در يك سيستم درست به دست علاقه مندان برسد در صورتي كه مكانيزم فعلي ما چنين امكاني را فراهم نمي كند.
وي با انتقاد از عملكرد انتشارات نمايش در چاپ نمايشنامه ها گفت: اين انتشارات غالبا نمايشنامه ها را با غلط هاي فراوان و با سيستم عرضه اي كاملا غيرحرفه اي منتشر مي كند.
در اين ميان نبايد فراموش كرد كه برخي از آثار به اسم نمايشنامه  منتشر مي شود.در حالي كه واقعا چنين نيستند بلكه عده اي از كارگردان ها، تنها به اين دليل كه به نمايشنامه نويسان مراجعه نكنند آثاري را از خود اجرا مي كنند كه نمايشنامه نيستند و همين كارگردان ها با استفاده از روابطي كه دارند دست به چاپ همين متن ها مي زنند.نويسنده و كارگردان تئاتردر ادامه با اشاره به مهجور ماندن مقوله «خواندن» در فرهنگ ايرانيان به ايسنا گفت: بخشي از ادبيات ما، به نخواندن تاكيد مي كند.در مدارس و دانشگاه ها هم هرگز دانش آموزان و دانشجويان به خواندن تشويق نمي شوند بنابراين در كشور ما كتاب و آنچه خداوند به آنها سوگند ياد مي كند، مهجور مانده است.
نادري با اظهار تاسف از تيراژ پايين كتاب در ايران گفت: تيراژ  ۲۰۰۰ تا براي انتشار نمايشنامه در كشور ۷۰ ميليوني ما رقمي كاملا بي معناست طبيعي است كه ناشران خصوصي هم به انتشار نمايشنامه تمايلي نداشته باشند مگر كساني كه انگيزه هاي شخصي دارند كه با پرداخت حق التاليف هاي بسيار كم چنين مي كنند كه اصلا كار نشر نيست.

حق دانشجويان را ضايع نكنيد
دبيركل  نهمين  جشنواره  بين المللي دانشگاهي ايران  با انتقاد از اداره  كل هنرهاي  نمايش در اعزام  افرادي  خاص  به  عنوان  گروه   دانشجويي به  جشنواره هاي  جهان تأكيد كرد اعزام  گروه  به  جشنواره  تئاتر دانشجويي فيليپين  حق  ماست.
ايرج  محرمي با بيان  اينكه  وظيفه  اداره  كل  هنرهاي  نمايشي در حمايت  از گروههاي  نمايشي  دانشجويي تنهاست  گفت  اگر قرار است  گروهي به  نام  گروه  دانشجويي به  جشنواره  هاي  دانشجويي خارج  از كشور اعزام  شود، بايد ساختار كاملا دانشجويي داشته  باشند نه  اينكه  دو نفر خاص  هرساله ، انتخاب  شوند و به  همراه  گروهي كه  چند نفر دانشجو در آن بازي  مي كنند به  عنوان  گروه  دانشجويي آن هم  با هزينه  مركز، راهي اين  جشنواره  شوند.
وي  افزود اداره  كل  هنرهاي  نمايشي در حالي كه  ادعاي  حمايت  از تئاتر دانشگاهي را دارد و كانون  تئاتر دانشگاهي را راه اندازي  مي كند دو سال است  كه  به  دعوت نامه  هاي  خارجي كه  در آن  از گروه هاي  دانشجويي ايران  دعوت شده  است  پاسخ نمي دهد و براي  اعزام  گروههاي  دانشجويي به  خارج  از كشور كمك  نمي كند.
محرمي به  پيشينه  مراوده  با رئيس  آكادمي اي .ت .اي  اشاره  كرد و گفت دبيرخانه  دائمي  تئاتر دانشگاه ايران ، مرداد ۸۴ در نامه  اي  خطاب  به پروفسور كرنيلو ديميتريو رئيس  اكادمي اي  ت  اي  متذكر شد كه  گروههاي تئاتر دانشجويي ايران  همواره  از جشنواره  هاي  دانشجويي اي ت اي  محروم  مي مانند و اين  دبيرخانه  تمايل  دارد كه  برگزيدگان  جشنواره  هاي  خود را به  جشنواره  ها و كارگاههاي  آموزشي آن جشنواره  اعزام  كند.وي  افزود ديميتريو نيز در دعوتنامه اي ، برنامه  هاي  تئاتر دانشجويي خود را در سال  ،۲۰۰۶ اعلام  و از ما دعوت  كرد ۲ گروه  تئاتر دانشجويي را در ۱۶ تا ۳۰ مي ۲۰۰۶ به  جشنواره  جهاني مدارس  تئاتر اي ت اي  كه  در فيليپين  برگزار مي شود اعزام  كنيم  كه  هزينه  اين  سفر براي  هر نفر ۱۷۰۰ دلار به  اضافه  هزينه  رفت  و آمد خواهد بود .محرم خاطرنشان  كرد رئيس  اكادمي اي ت اي  همچنين  از ما دعوت  كرد سه  دانشجوي  ايراني را براي  حضور در كارگاه  آموزشي سيانا كه  از ۱۴ تا ۱۶جولاي  نيمه  دوم  تير برگزار مي شود، معرفي  كنيم  و هزينه  آنها را نيز ۹۲۵ يورو اعلام  كرد ولي باتوجه  به  اين  كه  تشكيلات  ما دانشجويي است  و امكان  پرداخت  هزينه  اين  سفرها را نداريم ، در پاسخ  به  ما ۲۵ درصد تخفيف  داد.
دبيركل  نهمين  جشنواره  بين المللي دانشگاهي ايران  افزود بنابراين  باتوجه  به  تداخل  زماني جشنواره  فيليپين  و جشنواره  نهم ، تصميم  گرفتيم  به جاي  برگزيدگان  جشنواره  اصلي، برگزيدگان  جشنواره  مناطق  را به  جشنواره  جهاني مدارس  فيليپين  اعزام  كنيم. محرمي در بخش  ديگري  از سخنان  خود تأكيد كرد اداره  كل  هنرهاي  نمايشي بايد انتخاب گروه دانشجويي را برعهده  تشكيلات  دانشجويي مي گذاشت .

سايه روشن هنر
تئاتر مقاومت به پژوهش بيشتري احتياج دارد
در قرني زندگي مي كنيم كه پايه همه چيز را پژوهش تشكيل مي دهد و حتي جزيي ترين مسائل روزمره ما وابسته به پژوهش است.
پيام فروتن طراح صحنه تئاتر در گفت و گو با ستاد خبري سومين همايش پژوهشي تئاتر مقاومت با بيان اين مطلب اظهار داشت: در دنياي كنوني بسياري از مؤلفه هاي تئاتر بر پژوهش استوار است و اين امر به حدي پيش مي رود كه گونه «تئاتر مستند» ايجاد شده و اين گونه تئاتري پايه اش بر پژوهش است. مثلاً براي نمايشنامه نويسي در اين گونه با افراد مصاحبه مي كنند و بعد در هنگام نگارش عيناً مصاحبه ها و كلمات مصاحبه شونده را در متن مي گنجانند.
وي افزود: پژوهش در تئاتر جايگاه هدفمندتري نسبت به دوره هاي گذشته پيدا كرده است و اين امر هم به تئاتر كشورمان تسري يافته است.
اين استاد دانشگاه در خصوص نقش پژوهش در تئاتر مقاومت گفت: تئاتر مقاومت زيرشاخه اي از تئاتر به معناي عام آن است و همان طور كه تئاتر در مفهوم كلي آن نياز به پژوهش دارد، تئاتر مقاومت به دليل آن كه بخشي از تاريخ كشورمان را منعكس مي كند، به پژوهش بيشتري احتياج دارد و وابسته و منوط به پژوهش است.
وي افزود: «جنگ» علاوه بر مسائل حسي اي كه داشته است، از مسائل تاريخي نيز برخوردار است و بي ترديد پژوهش در اين گونه تئاتري مسلماً عنصر مهمتري نسبت به گونه هاي ديگر تئاتر مانند گونه «تئاتر فانتزي» و... است.
«پيام فروتن» درباره تأثير پژوهش براي طراحي صحنه در تئاتر مقاومت اذعان كرد: همواره به طراحان صحنه تئاتر توصيه مي كنند كه براي طراحي صحنه آثار نمايشي به موزه بروند، يا فيلم ببينند يا در مكان هاي تاريخي كه آن واقعه حادث شده، حضور بيابد. من سنم به قدري نبوده كه در جبهه هاي جنگ حضور داشته باشم و همواره جنگ را از پشت صحنه آن ديده ام ولي در سفري كه اسفندماه گذشته با «انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس» به مناطق جنگي جنوب داشتم، شخصاً فضاهايي را ديدم كه تأثير فوق العاده اي برايم داشت كه قطعاً از اين تأثير مثبت در امر طراحي صحنه تئاتر مقاومت استفاده خواهم كرد.
اين مدرس تئاتر درخصوص «سومين همايش پژوهشي تئاتر مقاومت» اظهار داشت: اين همايش خيلي حرفه اي شروع شده است و با يك زمانبندي و مديريت خوب دارد جلو مي رود. اميدوارم كه پژوهشها و مقالات ارائه شده در اين همايش به دست مصرف كنندگان و مخاطبان عام نيز برسد و مقالات ارائه شده در حد همان يك روز همايش باقي نماند و در مقياس وسيع پخش و منتشر شود كه اين امر بازخوردهاي مثبت تري در جامعه خواهد داشت.
سومين «همايش پژوهشي تئاتر مقاومت» اول خرداد سال جاري در سالن شهيد آويني دانشگاه تهران توسط «انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس» برگزار خواهد شد.

هنر
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |