سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۸۰
شهري آرميده بر گسل هاي خطرناك
پايتخت پر مخاطره
006336.jpg
عكس: گلناز بهشتي
مجيد احمدي
ايران، كرمان، بم، ساعت 4 بامداد و ناگهان هيچ. اي كاش زمان متوقف مي شد و ناگهان ديگر هيچ. بم با خاك يكسان شد آنچنان كه به نظر مي رسد ساليان سال هم ديگر بم به معناي شهر بم وجود نخواهد داشت.
در سال هاي اخير، هر ساله و هر ماهه شاهد زلزله هايي در جاي جاي ايران بوده ايم گاه نه چندان خسارت بار و گاه آنقدر فاجعه بار (مانند بم) كه ساليان سال داغ از دست دادن چندين هزار هموطن بر دل ما سنگيني كند.
اين واقعيت كه ايران بر كمربند زلزله واقع شده كتمان ناپذير است و بايد قبول كنيم كه با ساختمان هاي نه چندان مستحكم كه در كلانشهرهاي ما ساخته شده و بافت قديمي شهرها و روستاها، دور از انتظار نيست كه باز هم در سوگ عزيزانمان بنشينيم.
در اين ميان به سراغ تهران مي رويم كه جمعيتي ميليوني را در خود جاي داده و مهمترين و بزرگترين شهر ايران به شمار مي رود. براساس اطلاعات ارائه شده از سوي مركز اطلاعات و جغرافيايي و براساس نقشه مكان يابي بلندمرتبه سازي، محله قديم تهران موسوم به ارگ قديم امن ترين ناحيه از نظر دوري از گسل هاي زلزله است. با وجود سه كمربند خطر اصلي شمال، شرق و ري در جنوب كمتر قسمتي مي توان يافت كه در فاصله اي مناسب از اين سه گسل واقع شده باشد.
بنابراين گزارش گسل شمال تهران از لشگرك و سوهانك شروع تا فرحزاد و حصارك رفته و از آنجا به سوي غرب امتداد مي يابد و در مسير خود محلات نياوران، تجريش، زعفرانيه، الهيه و فرمانيه را در برمي گيرد. گسل ري جنوب نيز كه در صورت فعاليت، پرتلفات ترين گسل كشور و شايد جهان باشد، از جاده خاوران شروع و با گذر از دولت آباد و حركت روي جاده كمربندي تهران در حد نصاب كوره هاي آجر پزي چهاردانگه پايان مي يابد.
گسل شرق كه توانايي بالايي هم براي ايجاد زلزله دارد، از شرق به تهران وارد شده و با گذر از اراضي سرخه حصار و حركت روي بزرگراه شهيد بابايي تا مجيديه و سيدخندان امتداد پيدا مي كند و بدتر اينجاست كه اكثر حريم هاي انتقال نيروي شهر تهران روي اين گسل واقع شده است. در اين ميان تك گسل ملاصدرا نيز كه از خيابان شريعتي تا شهرك غرب انتقال يافته محلات ميرداماد، سعادت آباد، ونك و شهرك غرب را ناامن ساخته كه احداث برج عظيم ميلاد نيز دقيقاً  در مجاورت اين گسل صورت گرفته است.
دكتر جمشيد جداري عيوضي، رئيس گروه جغرافياي دانشگاه تهران ضمن تأييد اطلاعات فوق مي گويد: تهران روي گسل ها ساخته شده ولي اصلي ترين آنها گسل شمالي يا اوشان فشم است كه از شمال به تهران وارد و تا نزديكي دانشگاه شهيد بهشتي امتداد دارد.
به گفته وي قسمت عظيم كشور ما شكسته و گسل خورده است و با توجه به نقشه هاي موجود مي توان دريافت كه به جز قسمت مركزي كوير نمك، گسل هايي با قدرت  هاي كم و زياد در تمام كشور پراكنده شده اند ولي گسل هاي مركزي و به خصوص گسل هايي كه در محدوده و داخل تهران هستند بايد مورد توجه بيشتري قرار گيرند.
وي در ادامه مي افزايد: با توجه به واقعيت احتمال بروز خطر در قسمت هاي شمالي و غربي تهران، كسي نمي تواند بر ميل مردم بر سكونت در اماكن خوش آب و هوا غلبه كند پس اكثر ساخت وسازها در تهران، هر چند اشتباه، به اين دو سمت ميل مي كند ولي از لحاظ جغرافيايي و از روي داده هاي نقشه ها كه دقيق هم هستند، شايد امن ترين جاي تهران ارگ قديم باشد ولي هميشه خطر روي گسل نيست، بلكه در پهناي اطراف آن است؛ خطوطي كه در نقشه هستند محل عبور گسل است ولي آنها در پهناي اطراف خود تخريب به وجود مي آورند. وي با بيان اينكه بيشتر شهرهاي ايران به غير از اصفهان از اين قاعده مستثني نيستند، مي گويد:
البته به نيامدن زلزله طي حتي صدها سال در يك محل نمي توان استناد كرد مانند آنچه كه در بم بود ما مي توانستيم با توجه به قدمت ارگ بم بگوييم صدها سال در بم زلزله نيامده بود ولي به ناگاه آن درام غم انگيز در بم روي داد.
وي در پاسخ به سؤالي در مورد چگونگي رابطه شهرداري تهران به عنوان اصلي ترين مرجع صدور مجوز براي ساخت و ساز با اساتيد و صاحبنظران دانشگاه اضافه مي كند: من كه به خاطر نمي آورم شهرداري از ما نظري يا سؤالي در مورد گسل ها و زلزله كرده باشد.
اين استاد دانشگاه تهران اظهار مي كند: اگر يكي از گسل ها فعال شود، به احتمال 100 درصد بقيه هم فعال مي شوند. چون گسل ها سيستمي عمل مي  كنند، اگر اولي تكان بخورد دومي و سومي و بقيه هم به مانند بازي دومينو لرزه هايي خواهند داشت.
طبق اطلاعات بدست آمده مي توان به اين موارد هم اشاره كرد، از محلات به نسبت امن تر شهر تهران مي توان به راه آهن، محور نواب، خيابان انقلاب و آزادي، هفت چنار به علاوه ارگ قديم كه حد فاصل شوش، هفده شهريور، انقلاب و كارگر جنوبي را شامل مي شود، اشاره كرد.
به نظر مي رسد كه مكان يابي حاصل از تجربه چند صد ساله مردم ساكن تهران كه منجر به تشكيل محدوده ارگ قديم شهر شده، بسيار قابل اعتمادتر از مكان يابي سال هاي كنوني و احداث شهرك هاي حاشيه اي شهر تهران بوده است.
مناطقي كه به آنها اشاره مي شود، محلاتي هستند كه در مجاورت يا روي گسل قرار دارند:
از شرق و شمال شرقي منطقه زربند، سوهانك، نارمك، ازگل، حكيميه، هنگام و بزرگراه شهيد بابايي روي گسل هايي به نام تلو پايين، كوثر و نارمك قرار دارند كه اينها از ده نارمك شروع و انتهاي آنها در خيابان استاد حسن بنا مي باشد.
در منطقه شمال نيز دارآباد، اقدسيه، پاسداران، كاشانك، قيطريه، كلاهدوز، بزرگراه صدر، دزاشيب، تجريش، سعدآباد، زعفرانيه، ولنجك، نمايشگاه بين المللي، مقدس اردبيلي، دره پونك، نيايش يا سولقان روي گسل هاي شمال تهران، نياوران و محموديه قرار دارند.
ميدان ونك، حقاني، ملاصدرا، چمران، ايران زمين در شهرك غرب نيز روي گسل داووديه قرار دارند.
از جنوب نيز مناطق ابن بابويه، ميدان بروجردي، آزادگان، مناطق جنوبي يافت آباد و چند محله ديگر روي گسل شهرري قرار دارند كه همانطور كه گفته شد شايد يكي از فعالترين گسل هاي موجود نيز همين گسل است.
در ادامه دكتر مهدي رضا پور رئيس سازمان لرزه نگاري با تأييد بر اين اطلاعات مي گويد:
چون منبع زلزله فعاليت هاي درون زميني است، پس اين گسل ها از اهميت ويژه اي برخوردارند زيرا به هر حال تهران پايتخت و شهري ميليوني است كه روي آنها ساخته شده و هر آن احتمال زلزله مي رود.
البته سازمان لرزه نگاري اطلاعاتي در مورد گسل ها ندارد، وظيفه اين سازمان فقط گزارش سريع محل و قدرت زلزله است؛ يعني عمده فعاليت ما مونيتورينگ زلزله يا دادن داده ها بعد از زلزله است.
اين استاد دانشكده ژئوفيزيك دانشگاه تهران با بيان اينكه شهرداري هيچ اطلاعاتي از سازمان لرزه نگاري درخواست نمي كند، مي افزايد: حتي سازمان مهندسي شهرداري هم با ما در ارتباط نيست و در حوزه سازه ها هم بايد گفت كه اگر مقاوم و با اصول ساخته شوند، هيچ خطري در موقع بروز زلزله آنها را تهديد نمي كند. همچنان كه مي بينيم در برخي كشورها حتي روي گسل، سازه عظيم سد هم ساخته مي شود ولي نمي توانم بگويم در تهران آيا ساختمان سازي با اصول درست انجام مي شود يا خير و آيا نظارتي بر آن اعمال مي شود؟ من حتي در مورد ساختمان خود سازمان لرزه نگاري هم اطمينان ندارم (ساختمان مذكور در كنار برج ميلاد واقع شده است) .وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا برخي نهادها ساختمان هاي معروف و پرهزينه اي (كه در انتها ذكر خواهد شد) را روي گسل مي سازند و هيچ پيش بيني در مورد زلزله را نمي  كنند، اضافه مي كند: موقعيت ساختمان فقط به زلزله خيز بودن محل بستگي ندارد، عوامل زيادي مانند موارد استفاده، موقعيت اجتماعي- فرهنگي و از همه مهمتر اقتصادي در ساخت آنها دخيل هستند پس نمي توان زلزله را به عنوان فاكتور اصلي ساخت وساز مدنظر گرفت.
وي در پايان خاطر نشان مي كند: اگر يك گسل فعال شود شايد كل انرژي زيرزميني خود را آزاد كند و ديگر گسل ها فعاليت چنداني نداشته باشند.
حال بهتر است براي درك بهتر اشاره اي به ساخت وسازها و ساختمان هاي معروف و پرهزينه اي كه در معرض خطر ويراني در صورت وقوع زلزله هستند، داشته باشيم تا شايد درك اين مطلب بر ما راحت تر باشد و اينكه آيا براي ساخت اين سازه ها تحقيقاتي هم انجام شده است يا به مانند اكثر امور مربوط به شهرسازي آنها هم بدون هيچ آينده نگري كلنگ احداثشان زده شده است.
ساختمان عظيم در حال تكميل و مدرن اسناد ملي ايران دقيقاً  روي گسل سيدخندان و در فاصله 100متري محل تقاطع اين گسل با گسل داووديه قرار دارد.
ساختمان بزرگ بانك مركزي كه شبيه برج هاي دوقلوي نيويورك است، مابين فاصله 200 متري ازگل داووديه و 400 متري گسل سيدخندان واقع شده است.ساختمان بلند مرتبه و سنگين روزنامه اطلاعات در كنار گسل واقع در زير بزرگراه جهان كودك واقع است و از پشت سر به گسل سيدخندان مي رسد.مجموعه ساختمان هاي در حال تكميل كتابخانه ملي ايران كه يكي از سازه هايي است كه مورد بازديد دانشجويان مهندسي عمران قرار مي گيرد، روي طاقديس هاي داووديه قرار دارد.ساختمان عظيم وزارت راه ما بين دو گسل تلويزيون باختري و عباس آباد و در فاصله 200 متري مابين آنها واقع شده است.برج بلند تهران يا برج ميلاد دقيقاً  روي سامانه گسل شهرك غرب واقع شده است.
ساختمان هاي بلند مرتبه مسكوني و مدرن و در حال ساخت آتي ساز در كنار هتل اوين در محل تقاطع گسل محموديه و گسل عمود بر آن ساخته مي شود.تنها پل معلق تهران يعني پل پارك وي كه در تقاطع خيابان وليعصر و بزرگراه چمران واقع شده، درست روي گسل محموديه قرار دارد.
و در پايان بايد اذعان كرد كه متأسفانه در صورت فعاليت اين كمربند هاي ويراني زير تهران، مناطق زلزله خيز به منطقه اي باتلاقي تبديل شده و فرونشست خواهند داشت زيرا بستر تهران آب است كه نه تنها فاجعه بارتر خواهد بود، بلكه در زمان بعد از حادثه حتي غيرقابل امدادرساني است و كمك به بازماندگان احتمالي مشكل مي شود و اسفبار تر اين است كه بدانيم با توجه به استانداردهاي ساخت وساز در تهران، بيشتر اين گسل ها احتياجي به فعاليت با ريشتر خيلي بالا براي ايجاد يك واقعه دردناك ندارند، بلكه با چند تكان و پس لرزه هاي آن، مي توان تهران را شهري نابود شده انگاشت؛ چه رسد به زلزله هايي به مانند آنچه در منجيل، بم، زرند و لرستان روي داد.

بازتاب
پاسخ به گزارش شهري در غبار
بدنبال انتشار گزارشي از وضعيت مردم امين آباد در صفحه 13 روز سيزدهم ارديبهشت با عنوان امين آباد شهري در غبار، روابط عمومي شركت سيمان تهران پاسخي ارسال كرده است.
شركت سيمان تهران با توجه به درج مطالبي در حاشيه گزارش شهر امين آباد در صفحه 13 روزنامه مورخ 13/2/85 و احساس تعهد به تنوير افكار عمومي و احترام به جايگاه ارزنده همشهريان عزيز ساكن در محل از آنجا كه در گزارش به بيماري افراد در اثر فعاليت  كارخانه سيمان اشاره شده است، به استحضار مي رساند بسياري از ساكنان شهرري و شهرك مذكور در حال حاضر در كارخانه سيمان تهران شاغل بوده و يا پس از انجام سالها خدمت صادقانه در سلامت كامل به مقام بازنشستگي نائل گرديده اند و در همين ارتباط آزمايشات و معاينات دوره اي سيستم مديريت ايمني و بهداشت حرفه اي كه از سوي موسسات معتبر بين المللي نظارت مي  شود مويد اين ادعاست.
در زمان تاسيس و راه اندازي كارخانه سيمان تهران، منطقه مسكوني شهرستان معظم ري فاصله چندين كيلومتري با اين صنعت داشت ولي با گذشت چندين سال و رشد بي رويه حاشيه نشيني در شهر تهران، كارخانه سيمان تهران هم مثل بسياري از صنايع بزرگ ديگر در حصار منطقه مسكوني قرار گرفت و در نتيجه نسبت به مدرن كردن سيستم فيلترينگ و گسترش و ايجاد فضاي سبز به ميزان 800 هزار مترمربع اقدام نموده و برهمين اساس با طرح ريزي و اجراي يك برنامه بسيار جامع زيست محيطي مستمر و طولاني مدت موفق به استقرار سيستم مديريت زيست محيطي و ايمني و بهداشت حرفه اي در مجتمع صنعتي سيمان تهران گرديد كه نحوه فعاليت اين سيستم با نصب تجهيزات كنترلي و ابزار دقيق مستمرا توسط كارشناسان دستگاه ها و موسسات ذيربط براساس شاخص ها و معيارهاي علمي مورد نظارت و كنترل قرار مي گيرد.
از محتواي مطالب ارائه شده در اين گزارش چنين برمي آيد كه عمده ترين مشكل مردم شهرك امين آباد نداشتن سند ملكي و جواز ساختماني و ديگر خدمات شهري است كه بي شك نمي توان هيچگونه ارتباطي بين اين موضوع و فعاليت كارخانه سيمان برقرار نمود مگر اينكه اهداف و مقاصدي... به غير از رفاه و آسايش مردم منطقه در بين باشد؟ ضمن اينكه نبايد از نظر دور داشت كه هرگونه ساخت و ساز و توسعه بي رويه شهر، برج سازي و ... حتي اگر تفكر حذف صنايع بزرگ و ترويج حاشيه نشيني را برداشته باشد بالاجبار نيازمند بهره گيري از اين محصول استراتژيك خواهد بود.

جدول كاكورو
جدول شماره۲۳
006342.jpg
كاكورو مانند سودوكو، يك بازي جهاني است. اين بازي در سال 2005 مطرح شد و مدت كوتاهي طول كشيد تا توجه عامه مردم را به خود جلب كند. اين جدول، قبل از اينكه در روزنامه هاي ديگر مطرح شود، اولين بار در روزنامه گاردين به چاپ رسيد. ساختار كاكورو خيلي شبيه جدول كلمات است و مي توان آن را در هر سايزي طرح كرد و تنها تفاوت آن، اين است كه اعداد مورد نظر مرجع ندارند و با جمع اعداد احتمالي در هر ستون و سطر مي توان اعداد مورد نظر را پيدا كرد. اين جدول در بسياري از نقاط دنيا شناخته شده است و علاقه مندان آن معتقدند به زودي زود- مانند سودوكو- در همه جاي دنيا فراگير خواهد شد.
006345.jpg
روش حل جدول كاكورو
راه حل هاي زيادي براي حل اين جدول موجود است و همچنين تكنيك هايي كه به شما كمك مي كنند تا بتوانيد به راه حل دست پيدا كنيد. در اينجا مي خواهيم يك نمونه از حل جدول كاكورو را به شما نشان داده و نكته هايي را به شما گوشزد كنيم.
نكته اول: تركيب حداقلي اعداد- اين جدول اعدادي را در انتها و ابتداي هر سطر و ستون مشخص كرده است كه بايد با جمع اعداد احتمالي از 1 تا۹ بدون تكرار به عدد مورد نظر رسيد. بهترين روش براي حل جدول، جست وجوي خانه هايي است كه حداقل از جمع دو عدد حاصل مي شوند. معمولاً اين اعداد از دو خانه در جدول تشكيل شده است. به اعداد۳و 4 در جدول زير دقت كنيد. به طور مثال براي عدد 3، دو احتمال وجود دارد(2و۱)،(1و۲) (در ضمن مانند جدول سودوكو، از عدد صفر نمي توانيم استفاده كنيم).و براي عدد 4 سه احتمال(1و۳) و(3و۱)و(2و۲) وجود دارد كه احتمال(2و۲) پذيرفته نيست چون در حل جدول از عدد تكراري نمي توانيم استفاده كنيم.
به جدول زير دقت كنيد: احتمالات عدد۳ و احتمالات عدد۴ به شما كمك مي كند تا جدول را حل كنيد و احتمالات جدول، شما را محدودتر مي كند. براي عدد 7 در جدول پايين به طور نرمال مي توان احتمالات:
(5و۲)،(6و۱)يا(2و۵)،(1و۶) در نظر گرفت. از طرفي مي دانيم كه جمع عدد 3 (2و۱) يا (1و۲) است؛ پس قراردادن جمع اعداد(3و۴) و(4و۳) منتفي است.
نكته دوم: اعداد مشترك- متوجه شديم براي جمع اعداد۳ و۴ احتمالات(1و۲) و(2و۱) براي عدد۳ و احتمالات(1و۳) و(3و۱) براي عدد۴وجود دارد.عددي كه بين اين احتمالات مشترك است، عدد يك است.نكته: اعداد بالاي مربع نشان دهنده مجموع اعداد ستون افقي و اعداد پايين مربع نشان دهنده مجموع اعداد ستون عمودي است.
حل جدول شماره۲۲
006339.jpg


گزارش
آرمانشهر
شهر تماشا
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |