سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۰ - May 9, 2006
تكرار يك سريال هميشگي در بورس تهران
سهامداران كوچك از قافله رشد قيمت عقب ماندند
001479.jpg
گروه بورس: تازه ترين بررسي هاي آماري نشان مي دهد: سهامداران جزء و سرمايه گذاران كوچك در بورس تهران همواره از قافله رشد قيمت در شركت هاي پرسود بازار جا مانده اند. به اين ترتيب حرفه اي هاي بازار فرصت يافته اند با حجمي اندك،قيمت سهام شركت ها را به سوي صعود سوق دهند.
نمونه آماري عملكرد ۲۰ روز گذشته بورس تهران گوياي درستي اين برداشت است. در اين مدت در حالي كه توجه بيش از ۱۲ هزار نفر از متقاضيان سرمايه گذاري در بورس تهران معطوف ۷ شركت ايران خودرو، بانك پارسيان،  سايپا، سرب و روي، ليزينگ ايران، مهركام و آزمايش بوده،در سوي ديگر بازار ۵۵۰نفر فقط با صرف رقمي معادل ۱۵ ميليارد ريال ،ارزش سهام ۷ شركت پذيرفته  شده  در بورس تهران را بين ۱۷ تا ۲۷ درصد بالا بردند.
براساس اين گزارش در ميان ۷ شركت اول بازار از نظر تعداد خريداران قيمت سهام چهار شركت در ۲۰ روز گذشته تنزل كرده است. اما از آن سو در ميان سهام سودآور بورس، سهام ۶ شركت با استقبالي كمتر از ۲۵۰ نفر روبه رو بوده است.
به نظر مي رسد نبود اطلاعات كافي و همچنين غيبت تحليل گران حرفه اي مالي، موجب شده، جمع بزرگي از متقاضيان سرمايه گذاري در انتخاب سهام مناسب براي خريد دچار اشتباه شوند. چنان كه طبق آمار عملكرد ۲۰ روز گذشته تعداد خريداران سهامي كه قيمت آنها با افت مواجه شده تقريباً  ۲۴ برابر تعداد خريداران سهام سودآور بورس بوده است.
حجم كم،  سود فراوان
براساس آمار موجود در ۲۰ روزگذشته سهام معادن منگنز با رشد قيمتي معادل
۱/۲۶ درصد روبه رو بوده، سهام اين شركت در جمع ۷ شركت سودآور بورس، از بيشترين تعداد خريداران مواجه بوده به طوري كه ۲۵۵ نفر با پرداخت رقمي معادل ۳/۷ ميليارد ريال ۲/۱ ميليون سهم اين شركت را دادوستد كردند.
معادن بافق كه در رتبه دوم جدول جاي گرفته، فقط با صدور دستور خريد ۱۶ نفر براي ۱۱۱ هزار سهم آن و پرداخت قيمتي معادل ۸۳۱ ميليون ريال ۲۵ درصد رشد قيمت را تجربه كرده و قيمت سهام ايران ارقام، داملران، فولاد كاويان، قند نقش جهان و پگاه خراسان نيز حداكثر با صدور دستور خريدهاي ۱۱۶نفر با رشد هاي دو رقمي مواجه شده است. براساس اين گزارش در ۲۰ روز گذشته بيشترين نقدينگي بازار به سوي سهام دو شركت سيمان كارون و سيمان شرق روانه شد، توسعه صنايع بهشهر نيز از اين نظر در جايگاه سوم ايستاد.
سرمايه گذاري غدير، سهام اين سه شركت را در داخل سبد دارايي هاي خود از طريق شركت هاي زيرمجموعه دست به دست كرده است. ارزش كل اين جابه جايي هاي درون گروهي در مجموعه غدير از مرز ۶۰۰ ميليارد ريال فراتر رفته است. در جريان اين مبادلات ۱۷۰ ميليون سهم سه شركت ياد شده به شركت هاي ديگري در زير مجموعه غدير منتقل شد، اين گونه جابه جايي ها معمولاً  از جمله روش هايي است كه هلدينگ ها و شركت هاي سرمايه گذاري براي شناسايي سود در حسابهايشان استفاده مي كنند.

كارنامه بورس كشاورزي در يك سال و نيم گذشته
001611.jpg
گروه بورس: در طول دوره فعاليت بورس كشاورزي يعني از مهرماه ۸۳ تا اسفند ماه ۸۴ ، ارزش كل معاملات اين بازار به ۵۵ ميليارد تومان رسيد.
در اين مدت سهم معاملات نقدي و نسيه از ارزش كل معاملات طي اين مدت به ترتيب ۹۴ و ۶ درصد بوده و در بين گروههاي كالايي مورد معامله، گروه ذرت دانه  اي با ارزش معاملاتي در حدود ۳۱۳ ميليارد ريال ۵۷ درصد از ارزش معاملات را به خود اختصاص داده و در رتبه اول قرار گرفته است. گروه كنجاله ها با ارزش معاملاتي در حدود ۱۴۸ ميليارد ريال در رتبه دوم قرار داشته و ۲۷ درصد از ارزش كل معاملات را به خود اختصاص داده است. ارزش معاملاتي گروه جو دامي در حدود ۷۶/۶۸ ميليارد ريال بوده و با ۵/۱۲ درصد از ارزش كل معاملات در رتبه سوم قرار گرفته است. در اين ميان گروه هاي كالايي برنج، شكر و نخود با ارزش معاملاتي به ترتيب در حدود ۷/،۸ ۲/۷ و ۸/۱ ميليارد ريال رتبه  هاي بعدي را به خود اختصاص داده  اند. همچنين ارزش معاملات پسته، زعفران، خرما و عدس طي دوره مورد بررسي به ترتيب ۳۴۱ ، ۲۷۲ ، ۶۲ و ۶۱ ميليون ريال بوده است.
بر اساس گزارشي كه سازمان بورس كشاورزي در آستانه تغيير وضعيت منتشر كرده، حجم كل معاملات بورس كالاي كشاورزي در اين دوره حدود ۶۷/۳۰۹ هزار تن بوده است كه سهم معاملات نقدي و نسيه از حجم كل معاملات به مانند ارزش معاملات به ترتيب در حدود ۹۴ و ۶ درصد مي باشد. در بين گروههاي كالايي مورد معامله، گروه ذرت دانه اي با حجم معاملاتي در حدود ۵۲/۲۰۰ هزار تن، ۶۴ درصد از كل حجم معاملات را به خود اختصاص داده و در رتبه اول قرار گرفته است. پس از ذرت دانه  اي گروه كنجاله  ها با حجم معاملاتي معادل ۵۷ هزار تن در رتبه دوم قرار داشته و سهمي معادل ۵۸/۱۸ درصد از حجم كل معاملات را به خود اختصاص داده است. همچنين حجم معاملاتي گروه جو دامي طبق بررسي هاي به عمل آمده در حدود ۴۱/۴۸ تن بوده كه با سهمي معادل ۶۳/۱۵ درصد از حجم كل معاملات، در رتبه سوم قرار گرفته است. گروه  هاي كالايي شكر، برنج و نخود نيز با حجم معاملاتي در حدود ۱۷۶۰ ، ۹۱۵ و ۴۹۰ تن به ترتيب رتبه هاي بعدي را در اين زمينه به خود اختصاص داده اند. در خصوص ساير محصولات منتخب بورس كالا لازم به ذكر است كه محصولات پسته، عدس، خرما و زعفران داراي حجم معاملات پايين در اين دوره بوده، به طوري كه حجم معاملاتي آنها به ترتيب در حدود ۱۱ ، ۱۰ ، ۵ و ۹۵  صدم تن بوده است.
بر اساس اين گزارش، طي دوره مورد بررسي ۱۸/۳ ميليون تن محصولات مختلف در تالار بورس تحت عنوان عرضه تجمعي عرضه شده است كه براي بيش از ۳۹۷ هزار تن آن تقاضا وجود داشته است و از اين مقدار تقاضا حدود ۳۰۹ هزار تن ميزان حجم معاملات را شكل داده است. شايان ذكر است كه ميزان تقاضا در حدود ۱۳ درصد از كل كالاي عرضه شده در تالار بوده و از كل تقاضاي كالا در تالار حدود ۷۸ درصد آن به عنوان تقاضاي مؤثر بوده كه درنهايت منجر به انجام معاملات شده است.

صعود پارس خودرو به صدر جدول تقاضا
گروه بورس: دادوستد سهام سيمان اروميه ديروز در پايان معاملات بورس تهران متوقف شد تا سهامداران اين شركت خود را براي حضور در مجمع عمومي عادي سالانه آماده كنند. به گزارش «همشهري» در اين روز افزايش تقاضا براي خريد سهام پارس خودرو باعث شد اين شركت در رده نخست جدول تقاضا جاي گيرد. يك هزار و سه فعال بازار ديروز براي ۵ ميليون سهم پارس خودرو به ارزش ۳/۸ ميليارد ريال دستور خريد صادر كردند. ۱۲۶ نفر نيز طي معاملات روز گذشته براي يك ميليون سهم كابل هاي مخابراتي شهيد قندي به ارزش ۵/۴ ميليارد ريال برگه دستور خريد پر كردند.
در اين روز حجم تقاضا براي خريد سهام پتروشيمي آبادان به ۴۷۸ هزار برگه سهم به ارزش ۴ ميليارد ريال رسيد. ۱۶۲ نفر نيز به كارگزاري ها مراجعه كردند تا براي خريد ۶۴۲ هزار سهم پتروشيمي آبادان به ارزش ۷/۳ ميليارد ريال اقدام كنند.
آهنگري تراكتورسازي و تولي پرس هم از جمله شركت هايي بودند كه نام آنها در فهرست جدول تقاضا به چشم مي خورد.
بنا بر اين گزارش، بيشترين حجم بازارگرداني روز گذشته بورس تهران به دو شركت سرمايه گذاري غدير و سايپا اختصاص داشت. كارگزاران بازارگردان روز گذشته ۳/۳ ميليون سهم سرمايه گذاري غدير و ۶۱۳ هزار سهم سايپا را بازارگرداني كردند.
در سوي ديگر بازار ديروز ۳ هزار و ۵۱۷ نفر ۲/۲۳ ميليون سهم سرمايه گذاري غدير به ارزش ۹۵ ميليارد ريال را به فروش گذاشتند. در اين روز فروشندگان سهام سيمان كرمان به ۱۰۸ نفر رسيد كه اين تعداد ۲۴۵ هزار سهم اين شركت به ارزش ۸/۴ ميليارد ريال را در بازار عرضه كردند، از اين رو سيمان كرمان ديروز به رديف دوم جدول عرضه صعود كرد.
بر اساس اين گزارش ۳۲۶ نفر روز گذشته براي ۹۰۷ هزار و ۲۴۰ سهم سيمان فارس و خوزستان به ارزش ۴/۴ ميليارد ريال دستور فروش صادر كردند. سيمان سپاهان، سامان گستر اصفهان؛ كربن ايران و سرمايه گذاري توسعه صنعتي نيز روز گذشته در جدول عرضه حضور داشتند.

كاهش حجم فروش سهام در بورس تهران
001608.jpg
ايسنا: تأسيس بورس نفت، محلي براي سرمايه گذاري مردم داخل كشور خواهد بود.
دكتر غلامرضا اسلامي بيدگلي بازار سهام را بازاري پرپتانسيل قلمداد كرد و افزود: در بازار ما سهم خوب پيدا مي شود ضمن اينكه با نگاه به آمار و ارقام روزنامه هاي كشورهاي صنعتي مي توان دريافت كه داراي نسبت قيمت به درآمد بسيار بالايي هستند، اما در بورس اوراق بهادار سهامي داريم كه داراي نسبت قيمت به درآمد بسيار پاييني هستند، بنابراين راه گسترش در بورس كشور ما وجود دارد.
وي وحشت مردم را موجب كاهش قيمت سهام دانست و گفت: اعتقادمان بر اين است كه بايد با اطلاع رساني به مردم موجب كاهش فروش سهام از سوي مردم شويم. در حال حاضر حجم فروش سهام بسيار كم شده است. در اين شرايط افراد بايد سهم خوب انتخاب كنند و مراقب سهامشان باشند.
اين كارشناس بازار سرمايه با بيان اينكه بورس ما بايد به سمتي حركت كند كه قيمت سهام شركت ها به قيمت ذاتي آنها نزديك شود، تأكيد كرد: بايد تشكيلاتي ايجاد شود كه مردم را راهنمايي كند و يا موسسات تحليلگري به وجود آيند كه بتوانند محاسبات را انجام دهند. نبايد تنها كارگزاران معامله انجام دهند بلكه بايد رقابتي بين كارگزاران ايجاد شود و كارها به صورت اتوماتيك پي گرفته شود، البته طبيعي است كه وقتي ۱۶ سال بازار را رها كرديم، حال بايد نقايصش را بپذيريم.
اسلامي بيدگلي درباره راه اندازي بورس نفت گفت: قاعدتا بورس نفت ايران كه توليدكننده نفت است بايد اثرگذار باشد، اما پيش بيني مي شود ما همچنان در بورس نفت هم مدت ها حركت لاك پشتي داشته باشيم شايد اين اثري كه جهان در موردش صحبت مي كند ظرف ۱۰ سال آينده اتفاق افتد.
او در پاسخ به اين پرسش كه بورس نفت تاثيري در بورس هاي كالا و اوراق بهادار خواهد داشت يا نه؟، گفت: قطعا مقداري جريان سرمايه به طرف بورس نفت خواهد رفت اما ميزان نقدينگي سرگردان در كشور بسيار بالاست كه شايد اگر كارهاي ديگري هم انجام دهيم خيلي روي بازارهاي ديگر اثري نداشته باشد.
به گفته وي در حال حاضر حدود ۹۰۰ هزار ميليارد ريال نقدينگي در كشور داريم و بورس هاي كالايي و اوراق بهادار ما اصلا توان جذب اين مقدار را ندارند، بنابراين اگر بورس نفت راه اندازي شود محل سرمايه گذاري براي مردم داخل كشور خواهد بود، بايد مقداري هوشيارانه عمل شود كه مردم وارد شوند. نفت مثل سهم نيست زيرا حجم پول بزرگ تري مي خواهد بنابراين بايد ساز و كار مناسبش را در كشور فراهم كرد.

۴۵ ميليارد ريال سهام دولتي خصوصي شد
گروه بورس: طي مبادلات انجام شده در نيمه دوم سال ۸۴ ، بيش از ۴۵ ميليارد ريال سهم متعلق به دولت توسط سازمان خصوصي سازي در تالارهاي بورس اوراق بهادار تهران فروخته شد.
به گزارش سايت سازمان خصوصي سازي، اين سازمان به طور اصالتي و وكالتي تعداد ۳۲ ميليون و ۹۰۰ هزار و ۷۷۶ سهم دولتي به ارزش ۴۵ ميليارد و ۸۰۷ ميليون و ۷۰۷ هزار و ۳۵۹ ريال را از سوي سازمانها و شركتهاي مادر تخصصي در تالارهاي بورس اوراق بهادار به فروش رساند.
بر اساس اين گزارش، سازمان خصوصي سازي تعداد ۲۹ ميليون و ۳۱۳ هزار و ۲۴۴ سهم به ارزش ۳۲ ميليارد و ۳۸۰ ميليون و ۴۱۶ هزار و ۶۷۴ ريال را به وكالت از سوي شركت ملي صنايع پتروشيمي، تعداد ۷۶۰ هزار و ۴۵۱ سهم به ارزش ۹ ميليارد و ۵۳۴ ميليون و ۱۷۰ هزار و ۸۲۸ ريال را به وكالت از سوي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، تعداد ۵ هزار سهم به ارزش ۴۶ ميليون و ۷۱۰ هزار ريال را به وكالت از سوي شركت خدمات كشاورزي و نيز تعداد ۲۶۶ سهم به ارزش ۹۶۹ هزار و ۵۷۰ ريال را به وكالت از سوي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران را در شش ماه دوم سال گذشته، از طريق تالارهاي بورس تهران در اختيار عموم قرار داد.
همچنين، اين سازمان طي مدت ياد شده تعداد ۲ ميليون و ۸۲۱ هزار و ۸۱۵ سهم را به ارزش ۳ ميليارد و ۸۴۵ ميليون و ۴۴۰ هزار و ۲۸۷ ريال در تالارهاي بورس اوراق بهادار تهران عرضه و به فروش رساند.

واكنش توليد كنندگان به عرضه
قند و شكر در بورس كشاورزي
فارس: دبير انجمن صنفي كارخانه هاي قند گفت: ورود شكر به بورس كشاورزي با توجه به مصوبه شوراي اقتصاد براي خروج شكر از انحصار بايد با تصميم توليدكنندگان صنعت قند و شكر انجام شود.
بهمن دانايي گفت: در دوره قبل كه مقرر شد شكر وارد بورس شود، صنعت و توليدكننده ناديده گرفته شد و همان طور كه ديديم موفقيتي در ورود شكر به بورس حاصل نشد. دانايي با اشاره به اظهارنظر دبيركل بورس كالاي كشاورزي در خصوص ورود شكر به بورس، اظهار داشت: طبق قانون برنامه چهارم كه قانون انحصار را موقوف الاجرا كرد و نيز برطبق مصوبه شوراي اقتصاد در دي ماه ۸۴ كه شكر را از اول سال ۸۵ آزاد اعلام كرده است، در شرايط كنوني همه تصميم گيريها به توليدكننده شكر و صنعت قند مربوط مي شود.
وي تأكيد كرد: صنعت توليد قند و شكر براي ورود به بورس، فرمايشي عمل نمي كند و كساني كه بخواهند بدون هماهنگي با متوليان بخش توليد، قند و شكر را وارد بورس كنند در اين كار موفق نمي شوند.
دبير انجمن صنفي كارخانه هاي قند تصريح كرد: با استناد به سخنان دبيركل بورس كالاي كشاورزي در خصوص مشورت با وزارت بازرگاني و شوراي اقتصاد براي ورود شكر به بورس و بدون در نظر گرفتن نقش بسيار پررنگ صنعتگران در اين بخش آن هم بدون كار كارشناسي، مشخص است كه بورس كالاي كشاورزي باز هم مسير را به خوبي انتخاب نكرده است.
دبير انجمن صنفي كارخانه هاي قند با تأكيد بر لزوم حضور نماينده انجمن در جلساتي كه در خصوص نحوه قيمت گذاري و خريد و فروش شكر برگزار مي شود، افزود: در گذشته كه مسائل مربوط به مابه التفاوت و نرخ پايه شكر مطرح بود، موفقيت در ورود شكر به بورس كسب نشد، ولي در حال حاضر كه اين مشكلات با تلاش و پيگيري انجمن توليدكنندگان قند كشور برطرف شده اند، هيچ سازماني بدون هماهنگي اوليه با توليدكنندگان قند و شكر و جلب نظر صنعت و توليدكننده در اين خصوص موفق نخواهد بود.
وي اضافه كرد: اگر معاملات قند و شكر در انحصار دولت بود، مي توانست در نحوه خريد و فروش آن دخالت كند ولي در شرايط فعلي و بر اساس قانون، توليدكننده تصميم مي گيرد و الزامي براي فروش شكر به هيچ سازمان خاصي ندارد.
دانايي افزود: بر اساس قانون برنامه چهارم، انحصار قانوني كه از سال ۵۳ بر صنعت قند حكمفرما بود، برداشته شد و اين رفع انحصار تا پايان برنامه چهارم لازم الاجرا است، لذا تكليفي بر كارخانه هاي قند براي فروش وجود ندارد.
دانايي تأكيد كرد: بورس براي معامله شكر حتماً بايد از طريق صنعت وارد عمل شود و از آنجا كه ورود يك ميليون و ۴۰۰ هزار تن شكر به بورس مي تواند سالانه يك هزار ميليارد تومان حجم معاملات را در بورس افزايش دهد و از اين طريق هم بورس مي تواند اعتبار موجهي را از دولت دريافت كند، لذا ورود شكر به بورس براي اين سازمان بسيار به صرفه خواهد بود.
البته صاحبان صنعت قند و شكر آماده شنيدن نظرات بورس كالاي كشاورزي در خصوص ورود شكر به بورس هستند.

دومين روز رشد شاخص
001605.jpg
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام روز گذشته براي دومين روز متوالي روندي افزايشي در پيش گرفت و با دو واحد رشد به ۹هزار و ۴۹۷واحد نزديك شد. به گزارش «همشهري» معاملات ساختمان ايران، داروسازي دكتر عبيدي و نفت بهران بيشترين تأثير را در سير صعودي شاخص ها داشتند. در اين روز شاخص عملكرد تالار فرعي مدرن تغيير در ۹هزار و ۷۳۹واحد در جا زد.اما شاخص عملكرد تالار اصلي سه واحد ديگر رشد كرد و به ۹هزار و ۲۱۷ واحد رسيد.
براساس اين گزارش افزايش دو واحدي شاخص صنعت ديروز عملكرد شركت هاي صنعتي را مثبت ارزيابي كرد و اين شاخص را در پايان معاملات ديروز به رقم ۷هزار و ۴۶۵واحد افزايش يافت، در مقابل شاخص واسطه گري هاي مالي روز گذشته با دو واحد افت مواجه شد و به ۲۰هزار و ۸۳۷واحد بازگشت. اين شاخص عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس را نشان مي دهد.
در جريان دادوستدهاي ديروز بورس تهران شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي ۵۳ واحد افزايش يافت و شاخص سهام فلزات اساسي نيز ۵/۳واحد رشد را تجربه كرد.

راهكار اماراتي ها براي گريز از بحران بورس
ايسنا: مسئولان اماراتي براي گريز از بحران در بازارهاي مالي امارات در چند ماه گذشته با تأسيس شركت هاي مختلف و عرضه سهام اين شركت ها در بازارهاي مالي اقدام به پذيره نويسي كرده اند.
ظرف روزهاي اخير پذيره نويسي شركت اركان در ابوظبي آغاز شد تا شايد روح تازه اي به بورس امارات و به خصوص بورس ابوظبي دهد، بورس ابوظبي در هفته گذشته بيشترين خسارت ها را به خود اختصاص داده و باعث گريز و نگراني سرمايه گذاران شده است. روزنامه البيان در اين زمينه نوشت: شركت اركان هفته گذشته با حمايت مستقيم شيخ محمد بن زايد آل نهيان وليعهد ابوظبي تأسيس شد كه بيش از ۸۵۷ ميليون سهم به بازارهاي مالي امارات عرضه شده است كه ۱۰۰ ميليون سهم براي شهروندان كم درآمد امارات اختصاص داده شده و ۷۱۰ ميليون سهم براي بقيه شهروندان اماراتي و تعداد ۴۳ ميليون سهم نيز به وزارت دارايي اختصاص داده شده كه ارزش هر سهم يك درهم است.

هيأت مديره تراكتورسازي معرفي شد
گروه بورس: شركت تراكتورسازي ايران در مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده، اعضاي جديد هيأت مديره خود را معرفي كرد.
به گزارش «همشهري» سازمان گسترش نوسازي صنايع، ساختمان و خدمات نوساز، بازرسي و كنترل كيفيت، مديريت طرح هاي صنعتي و مركز گسترش فناوري ايران، ۵ شركتي هستند كه براي مدت دو سال از تاريخ ۱۳ ارديبهشت ماه به عضويت در هيأت مديره اين شركت درآمده اند.

ابهام در توسعه يا تعطيلي تالارهاي منطقه اي
گروه بورس: در حالي كه قرار است بسياري از تالارهاي منطقه بورس اوراق بهادار به دليل توجيه نداشتن تعطيل شود، يكي از مسئولان اقتصادي استان چهار محال و بختياري از تأسيس تالار بورس در شهركرد خبر داده است.
به گزارش همشهري، ظرف دو سال گذشته مديريت بورس تهران، با عجله و شتاب تالارهاي منطقه اي بسياري را در نقاط مختلف كشور ايجاد كرد، اما در پي ركود بورس در سال ۸۴ عملاً بسياري از تالارهاي موجود فاقد توجيه اقتصادي شدند، به طوري كه طبق آمار موجود در طول روز تعداد مراجعان به برخي از اين تالارها از تعداد انگشتان دو دست فراتر نمي رود. بر اين اساس مديران جديد بورس تهران، در حال بررسي عملكرد تالارهاي منطقه اي براي تعطيلي برخي از آنها هستند، ظاهراً قرار است فقط پنج تالار اصلي، كه مد نظر قانون برنامه سوم توسعه بوده، باقي بماند و ساير تالارهاي موجود در سطح كشور تعطيل و ساختمان ها و املاك آنها به فروش برسد. آمارها نشان مي دهد اين تالارها هزينه بسياري را بر نظام مالي بورس اوراق بهادار تحميل كرده رفته رفته نظرات آن را براي انجام تحقيقات توسعه اي به تحليل مي برد.
بر اساس خبري كه روي خروجي ايرنا مخابره شده رئيس سازمان امور اقتصادي و دارايي چهار محال و بختياري گفت: تالار بورس اوراق بهادار شهر كرد تا پايان امسال گشايش مي يابد.
«تيمور فتاحي  واناني» افزود: اين تالار در شعبه مركزي بانك صادرات چهارمحال و بختياري راه اندازي مي شود و در حال حاضر بيش از ۱۰ ميليارد ريال براي اجاره اين تالار تخصيص داده شده است.
فتاحي اظهار داشت: راه اندازي بورس نقش مهمي در توسعه اقتصادي چهار محال و بختياري دارد.

تغييرات قيمت سهام
تعداد
درصد نوسان
آخرين قيمت
نام شركت
۱.۹۹
۱۷
۸۷۳
آبسال
۱.۸۸
۱۷
۹۲۰
آبفر
۰.۲۷
۲
۷۴۸
آزمايش
۱.۹۸
۷۱
۳,۶۵۷
آهنگري تراكتورسازي ايران
۰.۱۴
۲۲
۱۵,۵۰۰
افست
۰.۵۳
۳۶
۶,۸۴۴
البرز دارو
۱.۹۸
۶۵
۳,۳۴۷
الكتريك خودرو شرق
۲
۹۲
۴,۶۹۶
ايران ارقام
۰.۸۷-
۲۷-
۳,۰۸۶
ايران خودرو
۱.۴۳
۵۲
۳,۶۸۰
ايران خودروديزل
۱.۱۶-
۱۱۲-
۹,۵۴۹
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۱.۹۹-
۴۸-
۲,۳۶۳
بانك اقتصادنوين
۰
۰
۱,۵۵۱
بانك پارسيان
۱.۹۹-
۴۷-
۲,۳۱۱
بانك كارآفرين
۰.۸۷
۴
۴۶۶
پارس الكتريك
۱.۹۸-
۵۶-
۲,۷۷۱
پارس خزر
۲
۳۳
۱,۶۸۴
پارس خودرو
۰.۱۷
۱۱
۶,۵۲۸
پارس دارو
۰.۳۴-
۱-
۲۹۰
پارسيلون
۱.۹۷
۳۶
۱,۸۶۴
پاكسان
۲
۱۶۸
۸,۵۸۲
پتروشيمي آبادان
۰.۰۲-
۲-
۹,۹۷۹
پتروشيمي اراك
۱.۹۹
۱۱۱
۵,۶۹۴
پتروشيمي اصفهان
۱.۹۳-
۲۴-
۱,۲۲۲
پتروشيمي شيراز
۲-
۲۷۲-
۱۳,۳۳۰
تامين ماسه ريخته گري
۲-
۳۳-
۱,۶۲۱
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۱.۹۹
۱۲۷
۶,۵۱۰
تولي پرس
۱.۹۳
۱۹
۱,۰۰۶
توليد محور خودرو
۲-
۱۱۹-
۵,۸۴۴
چرخشگر
۰
۰
۶۵۰
حق تقدم سراميك هاي صنعتي اردكان
۳.۰۳-
۲-
۶۴
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰
۰
۴,۹۶۳
حق تقدم سيمان ايلام
۹۶.۲۵-
۶۴۴۹-
۲۵۱
حق تقدم كف
۳.۸۸
۳۱
۸۳۰
حق تقدم نوسازي وساختمان تهران
۱.۹۷
۵۷
۲,۹۴۹
حمل و نقل توكا
۱.۹۶-
۱۵۳-
۷,۶۵۱
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۰.۰۸
۶
۷,۵۰۰
داروسازي اسوه
۰.۹۲
۷۴
۸,۰۸۰
داروسازي جابرابن حيان
۱.۹۹-
۱۸۰-
۸,۸۴۵
داروسازي فارابي
۰.۹۱
۲۸
۳,۱۰۵
داروسازي كوثر
۰.۶۵-
۵۴-
۸,۲۱۱
دارويي رازك
۱.۹۹
۱۵۱
۷,۷۴۷
داملران
۱.۹۸
۳۴
۱,۷۵۲
درين كاشان
۱.۹۸
۴۶
۲,۳۷۱
رايان سايپا
۱.۹۶
۲۵
۱,۳۰۰
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۰.۷۸
۹
۱,۱۶۳
رينگ سازي مشهد
۱.۹۷-
۴۶-
۲,۲۹۲
ساختمان اصفهان
۰.۰۵
۲
۴,۱۰۳
سايپا
۲
۳۶
۱,۸۳۶
سايپاآذين
۰.۰۴
۲
۵,۱۰۰
سايپاديزل
۱.۹۵
۲۶
۱,۳۵۶
سخت آژند
۱.۹۷
۲۹
۱,۵۰۰
سرما آفرين
۰
۰
۳,۲۵۰
سرمايه گذاري بانك ملي ايران (هلدينگ )
۲-
۲۲-
۱,۰۷۹
سرمايه گذاري بهمن
۱.۹۳-
۱۸-
۹۱۴
سرمايه گذاري بوعلي
۱.۹۸
۴۰
۲,۰۶۰
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۰.۲۴
۷
۲,۸۷۰
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۱.۹۶-
۱۹-
۹۴۸
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۰.۲۶-
۵-
۱,۹۲۰
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۱.۹۹
۸۲
۴,۲۰۷
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۱.۹۸
۳۳
۱,۷۰۰
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۰
۰
۱,۰۸۶
سرمايه گذاري سپه
۰.۵۳
۱۰
۱,۹۰۹
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري
۰
۰
۱,۲۵۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱.۹۹-
۴۲-
۲,۰۶۹
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۰
۰
۴,۰۸۶
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۱.۹۳
۱۸
۹۵۱
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۱.۹۷-
۲۱-
۱,۰۴۳
سرمايه گذاري ملي ايران
۱.۹۵
۲۳
۱,۲۰۰
سرمايه گذاري نيرو
۱.۹۱
۲۱۴
۱۱,۴۲۰
سنگ آهن گل گهر
۰.۸۴
۴۱۷
۵۰,۱۹۸
سيمان اروميه
۱.۹۹-
۱۴۵-
۷,۱۳۸
سيمان تهران
۲-
۱۱۳-
۵,۵۴۱
سيمان سپاهان
۰
۰
۲۰,۰۰۰
سيمان هرمزگان
۱.۹۷
۶۴
۳,۳۱۱
شاهد
۱.۹۴
۲۸
۱,۴۷۱
شكر
۱.۹۸-
۱۲۲-
۶,۰۲۵
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۱.۹۹-
۱۲۳-
۶,۰۴۷
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۱.۹۸-
۶۶-
۳,۲۷۳
شيمي داروئي داروپخش
۱.۹۸
۶۲
۳,۱۹۴
شيميايي سينا
۰
۰
۶,۵۵۴
صنايع جوشكاب يزد
۱.۹۹
۷۷
۳,۹۵۶
صنايع كاغذسازي كاوه
۱.۹۷-
۴۵-
۲,۲۳۶
صنايع لاستيكي سهند
۱.۹۳-
۱۴-
۷۱۰
صنايع مخابراتي راه دورايران
۱.۹۵
۲۷
۱,۴۱۴
صنعتي آما
۱.۹-
۵۰-
۲,۵۸۰
صنعتي بهشهر
۱.۹۸-
۸۵-
۴,۲۱۰
صنعتي دريايي ايران
۱.۹۹-
۷۸-
۳,۸۴۱
عمران و توسعه فارس
۱.۹-
۱۹-
۹۸۰
فارسيت اهواز
۱.۹۵
۳۴
۱,۷۷۸
فرآورده هاي نسوز آذر
۱.۹۳
۲۷
۱,۴۲۴
فراورده هاي غذايي و قند تربت جام
۰
۰
۱,۱۷۳
فنرسازي خاور
۱.۹۸
۳۵
۱,۸۰۴
فولاد كاويان
۲
۱۹۷
۱۰,۰۵۳
قند اصفهان
۰
۰
۲,۰۵۲
قند ثابت خراسان
۱.۹۴
۲۳
۱,۲۰۸
قند شيروان قوچان وبجنورد
۱.۹۴
۲۸
۱,۴۷۵
قند شيرين خراسان
۱.۹۷
۵۳
۲,۷۳۹
قندنقش جهان
۱.۹۶
۴۱
۲,۱۳۸
كابل سازي ايران
۱.۹۸
۸۴
۴,۳۲۷
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۱.۹۹
۱۰۲
۵,۲۳۳
كارخانجات داروپخش
۱.۹۸-
۲۹-
۱,۴۳۹
كارخانجات صنعتي پيام
۰.۴۵
۵
۱,۱۲۲
كارخانه فارسيت درود
۱.۹۸-
۳۹-
۱,۹۲۶
كاشي پارس
۱.۹۶-
۳۸-
۱,۹۰۲
كربن ايران
۱.۹۷
۲۶
۱,۳۴۳
كف
۱.۹۶
۴۴
۲,۲۸۵
كمك فنر ايندامين
۱.۹۶
۳۹
۲,۰۳۰
كنتورسازي ايران
۰.۷۶-
۳۰-
۳,۹۰۰
كيميدارو
۱.۹۷-
۵۲-
۲,۵۹۰
گازلوله
۰.۵۵
۲۱
۳,۸۷۱
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۱.۹۷
۴۱
۲,۱۲۵
گلتاش
۸.۷۳
۳۲۱
۴,۰۰۰
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۱.۹۴
۲۸
۱,۴۷۰
ليزينگ ايران
۱.۹۵-
۳۷-
۱,۸۶۳
مارگارين
۱.۹۹
۴۵
۲,۳۱۲
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۱.۹۷-
۳۴-
۱,۶۹۱
ماشين سازي نيرومحركه
۱.۹۴
۲۸
۱,۴۶۹
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۲
۱۶۶
۸,۴۷۶
معادن بافق
۱.۹۹
۱۲۴
۶,۳۶۴
معادن منگنز ايران
۱.۹۹
۹۹
۵,۰۸۱
ملي سرب و روي ايران
۱.۰۲
۱۴
۱,۳۹۰
مهركام پارس
۱.۹۹
۴۶
۲,۳۵۷
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۱.۵۳
۲۰۸
۱۳,۸۳۰
نفت بهران
۲-
۲۸۶-
۱۴,۰۱۷
نفت پارس
۰.۸۱-
۳۵-
۴,۲۹۹
نورد آلومينيوم
۱.۹۵
۱۱
۵۷۵
نورد و لوله اهواز
۱.۹۸
۳۸
۱,۹۶۱
نوسازي وساختمان تهران
۱.۹۸
۳۳
۱,۷۰۰
نيرو محركه
۱.۳۹-
۲۶-
۱,۸۵۰
نيروترانس
۱.۹۳-
۲۵-
۱,۲۷۰
نيروكلر

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |