سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۰ - May 9, 2006
رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر :
جمع آوري متكديان تهران از جمعه آغاز مي شود
براي جمع آوري و ساماندهي متكديان تهراني، نيروي انتظامي، سازمان بهزيستي، كميته امداد و استانداري تهران به شهرداري تهران كمك مي كنند
* نزديك به ۹۰ درصد متكديان تهران با اتكا به باندهاي پشتيبان حرفه اي اقدام به گدايي مي كنند
* برخي متكديان تهران حتي در قبال دريافت ماهانه ۵۰۰ هزار تومان مستمري حاضر به ترك گدايي نيستند
001458.jpg
گروه شهري: طرح جمع آوري و ساماندهي متكديان از سطح معابر تهران از روز جمعه ۲۲ ارديبهشت ماه جاري آغاز مي شود.
به گزارش همشهري، رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در جريان بازديد از نمايشگاه مطبوعات در جمع خبرنگاران گفت: در اجراي اين طرح ۹ دستگاه مربوطه ازجمله شهرداري، نيروي انتظامي، سازمان بهزيستي، كميته امداد و استانداري تهران با همكاري يكديگر متكديان داخلي و خارجي را از معابر پايتخت جمع آوري و ساماندهي خواهند كرد.
وي افزود: ۸۵ تا ۹۰ درصد متكديان مجموعه اي سازمان يافته با پشتوانه حرفه اي و شيادي هستند و از حاشيه شهر هدايت مي شوند و به صورت باندي و گروهي فعاليت مي كنند و هيچ كدام از آنها نيازمند واقعي نيستند.
خادم زمينه تكدي گري در تهران را باتوجه به ترحم بيش از حد و سوءاستفاده متكديان از احساسات پاك مردم طوري ترسيم كرد كه گويي تهران بهشت متكديان است
زيرا به گفته او شرايط موجود انگيزه اي براي عزيمت متكديان بين الملل به ويژه گروه هاي حرفه اي از كشورهاي پاكستان و بنگلادش به تهران شده است.
وي گفت: بازار تكدي گري و درآمد ناشي از آن به قدري داغ است كه كودكان آنها پيشنهاد كار با دريافت ماهانه ۲۰۰ هزار تومان و بزرگسالان شان پيشنهاد دريافت ۵۰۰ هزار تومان را در قبال دست كشيدن از تكدي گري رد مي كنند.
وي گفت: احساسات پاك مردم نسبت به گدا نماها موجب بازارگرمي آنها و حتي حضور متكديان خارجي در تهران شده و شرايط به گونه اي است كه پايتخت كشورمان به محفل بين المللي تكدي گري تبديل شده است.
خادم از مردم خواست نسبت به متكديان هيچ ترحمي نكرده و از كمك به آنها خودداري كنند زيرا عدم همكاري آنان موجب توقف و كندي طرح ساماندهي متكديان خواهد شد.
وي گفت: در اجراي اين طرح، متكديان پس از جمع آوري و انتقال به مراكز نگهداري، قرنطينه شده و بعد از تعيين تكليف، همانند طرح ساماندهي بي خانمان ها به دستگاه هاي ذيربط ارجاع داده مي شوند تا كارهاي بازپروري و آموزش هاي فني و حرفه اي روي آنان صورت گيرد.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر به بيماري هاي پنهان و قابل انتقال در بسياري از متكديان اشاره كرد و گفت: از اين گذشته حضور متكديان در شهر عاملي براي افزايش بزه هاي مختلف اجتماعي به شمار مي رود.
وي با استناد به مواد ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامي گفت: مطابق قانون، تكدي گري جرم است و بايد با اين افراد برخورد قضائي شود.
خادم افزود: براساس مصوبه سال گذشته شوراي عالي اداري، دستگاه هاي مختلف وظايف مشخصي دارند كه با اعتبارات پيش بيني شده از محل بودجه جاري خود به اين وظايف عمل خواهند كرد.
وي گفت: در مراكز قرنطينه نمايندگان دستگاه هاي اجرايي حضور دارند و پس از تفكيك جنسيتي و سني، انگشت نگاري، تشكيل پرونده، اخذ تعهدنامه كتبي و مشخص شدن  وضعيت متكديان جمع آوري شده، كودكان به مركز «ياسر» ، مجرمان (شيادان و كلاشان) به دستگاه هاي قضائي و مددجويان نيز به بهزيستي و كميته امداد تحويل مي شوند.
وي با بيان اين كه بخش عمده اي از متكديان شهر تهران را اتباع بيگانه به ويژه پاكستاني و بنگلادشي تشكيل مي دهند گفت: در اين خصوص با وزارت خارجه به منظور هماهنگي با سفارتخانه هاي ايران در اين كشورها مكاتبه شده است تا هنگام صدور رواديد از ورود بي رويه اين دسته از افراد به ايران جلوگيري شود.
خادم همچنين افزود: متكديان نيازمند و فاقد شغل با انتقال به اردوگاه هاي مورد نظر، ظرف ۳ تا ۶ ماه در مركز مربوطه آموزش هاي لازم را فراگرفته و با همكاري سازمان فني و حرفه اي مشغول به كار مي شوند.
وي در عين حال عدم توانايي سازمان بهزيستي را مهم ترين مشكل ساماندهي متكديان و بي خانمان ها دانست و گفت: علي رغم دستور رئيس جمهور هنوز سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت رفاه نسبت به تخصيص بودجه هاي لازم بهزيستي براي ساماندهي متكديان و بي خانمان ها اقدامي صورت نداده اند به گونه اي كه در حال حاضر حدود ۲۰۰ بي خانمان مربوط به اين سازمان همچنان در مركز نگهداري اسلامشهر بلاتكليف مانده اند.
وي گفت: دولت بايد نسبت به وضعيت كنوني سازمان بهزيستي چاره انديشي كند زيرا بار سنگين اين سازمان در ارتباط با اين موضوع به دوش شهرداري تحميل شده است.

مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري:
اجراي طرح جمع آوري مكانيزه زباله
بدون وقفه ادامه مي يابد
001467.jpg
فارس: مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران با اشاره به استقبال مردم تهران از طرح مكانيزه جمع آوري زباله گفت: اجراي اين طرح قطعي است و بدون هيچ وقفه اي ادامه مي يابد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، سليمي، مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران با اعلام اين خبر گفت: با اجراي اين طرح، تهران نيز به عنوان يك كلانشهر همگام با كشورهاي پيشرفته دنيا در جمع آوري زباله حركت مي كند.
سليمي به ميزان رضايت مندي مردم اشاره كرد و افزود: تاكنون اين طرح در ۳۵ ناحيه شهر تهران اجرا شده و طبق نظرسنجي صورت گرفته، ساكنان منطقه ۱۳ ، ۸۵درصد، منطقه ۲۲ ، ۹۶ درصد و ۸۵درصد ساكنين منطقه ۱۰ از اجراي اين طرح بزرگ رضايت داشته و شهروندان ديگر مناطق نيز كه هنوز اين سامانه در آنجا تعبيه نشده با مراجعه به شهرداري خواهان اجراي آن هستند.
وي با اشاره به ايمني كارگران، سلامتي آنان و نظافت بيشتر شهر به واسطه اجراي اين طرح گفت: قطعاً وقتي به جاي جاروهاي فرسوده كه گرد و غبار در شهر را بيشتر مي كنند، ماشين آلات مدرن در جمع آوري زباله استفاده شود، هم كارگران شاغل و هم شهروندان رضايت بيشتري خواهند داشت و منظر عمومي شهر نيز، زيباتر خواهد بود.مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران با بيان برخي نواقص در طراحي شهري گفت: اگر در برخي نقاط شهر، اين طرح نواقصي دارد، به مشكلات طراحي شهري نظير تنگ بودن معابر، تراكم جمعيت، ساخت و سازهاي غير اصولي و غيره مربوط مي شود و طرح بدون هيچ شكستي تا پايان سال در ۱۲۹ ناحيه تهران اجرا مي شود.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان
گروه شهري : اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران براي بررسي و حل مشكلات شهروندان، فردا به مناطق ۵ ، ۶ ، ۷ و ۱۵ مي روند.
دكتر نسرين سلطانخواه در منطقه ۶ و مهندس اميررضا واعظي آشتياني در منطقه ۱۵ به بررسي مشكلات شهروندان مي پردازند. همچنين حبيب كاشاني در منطقه ۵ و حسن بيادي در منطقه ۴ به مشكلات شهروندان رسيدگي خواهند كرد.

گزارش شهروند
وداع با خودروهاي شخصي
طرح تردد نوبتي خودروها دائمي شد. يعني اينكه از حالا تا آخر تاريخ اگر اولين شماره پلاك ماشين شما فرد است هرگز نمي توانيد شنبه و دوشنبه و چهارشنبه آن را از خانه بيرون بياوريد. حتما بسياري از شهروندان از اين ايجاد محدوديت ناراحت هستند و اميدوارند دوباره اوضاع به وضعيت سابق برگردد و حداكثر اينكه تردد نوبتي خودروها فقط در ايام اضطراري آلودگي هوا اجرا شود. خبر بدي كه براي شما داريم اين است كه بعيد است به اين سادگي ها نيروي انتظامي حاضر به لغو اين طرح بشود. بهانه آنها هم منطقي است: مي گويند شمار خودروها در شهر آنقدر زياد شده كه جز با چنان تمهيدي ديگر نمي توان ترافيك را كنترل كرد.
اما خبر بدتر اين است كه ممكن است روزي هم طرح تردد نوبتي خودروها به طرح مطلقا عدم تردد خودروها تبديل شود! به اين خاطر كه همان عواملي كه در تمام ساليان گذشته موجب شد وضعيت رفت و آمد در تهران تا به اين حد حاد بشود، همچنان فعال و موثر است اما اقدامات و برنامه هايي كه بايد اين عوامل را كنترل كنند بسيار كندتر و كم اثرتر از آنهاست. براي مثال در حالي كه روزانه ۱۲۰۰ خودروي جديد وارد تهران شده و با ورود هر خودرو شش متر مربع ديگر از سطح خيابانها و بزرگراه ها از دسترس خودروهاي قبلي خارج مي شود، سرعت ايجاد بزرگراه در تهران دقيقا يك سوم سرعت از دست رفتن مساحت شريان هاي عبوري، بنا به عامل مذكور است.
دير زماني در تهران گره خوردگي ترافيك منحصر بود به ساعاتي خاص از روز و در برخي تقاطع هاي پر تردد اما الآن تقريبا نصف شب هم دوسوم از مساحت شهر با ازدحام ترافيك روبه رو است. با تداوم اين روند، تهران در زمستان آينده، يا دو يا سه سال ديگر چه سيمايي خواهد داشت؟ شايد هم اجراي طرح منع آمد و شد خودروهاي شخصي در تهران كه هم اكنون طرحي غيرعملي به نظر مي رسد تا يكي دو سال بعد (نه پنج سال و ده سال ديگر) شرط بعدي پليس براي مهار ترافيك تهران باشد.
اميدواريم توسعه مترو، گسترش بزرگراه ها و... آن روز را نياورد... اما به ياد داشته باشيم كه در شهرهاي مدرني مثل سنگاپور،  كوالالامپور، مكزيكوسيتي و... نيز در حال حاضر تقريبا براي شهروندان عادي امكان استفاده از خودروي شخصي فقط منحصر مي شود به روزهاي تعطيل و بين ساعت ۹ شب تا پنج صبح.

نگاه
جمال رحمتي
001464.jpg

فاز ۳ پروژه يادگار امام
گروه شهري:به منظور تسريع در اجراي  فاز ۳ پروژه  يادگار امام واقع در محدوده خيابان شهيد كچويي، اين خيابان بزودي مسدود مي شود.
فاز ۳ بزرگراه يادگار امام (ره) در انتهاي مسير كنوني از سه راه سعادت آباد آغاز و تا بزرگراه شهيد چمران بطول دو كيلومتر و ۷۸۵ متر ادامه مي يابد. با توجه به اينكه مقرر شده ظرف مدت يكسال آينده اين پروژه به مرحله بهره برداري برسد لذا به منظور سرعت بخشيدن به اجراي عمليات، ناگزير اين خيابان بزودي مسدود مي شود. شهرداري به شهروندان توصيه كرده است در خلال اين مدت از ساير مسيرها و ترجيحاً بزرگراه نيايش ادامه مسير دهند.

معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اعلام كرد:
۲۰۰ خودروي جمعي براي نقل و انتقال
بازديدكنندگان نمايشگاه كتاب
فارس : براي اولين بار در تاريخ برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از سوي شهرداري تهران بيش از ۲۰۰ دستگاه خودروي جمعي از ۱۸ ايستگاه در سطح شهر براي نقل و انتقال بازديدكنندگان از نمايشگاه نوزدهم  كتاب اختصاص يافته است.
به گزارش خبرگزاري روابط عمومي  معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، براي نخستين بار در طول ۱۹دوره برپايي نمايشگاه كتاب شاهد بكارگيري اين تعداد وسيله نقليه عمومي به منظور جابه جايي علاقه مندان به بازديد از نمايشگاه هستيم.
در اين ارتباط معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اظهار داشت: ناوگان حمل و نقل عمومي تهران از طريق اختصاص ۱۲۰دستگاه اتوبوس، ۳۰دستگاه ميني بوس و ۶۰دستگاه تاكسي ون با حداكثر امكانات موجود از ساعات اوليه صبح تا ساعت پاياني شب به ارائه خدمت به شهروندان پرداخته است.
مهرداد تقي زاده با درخواست از عموم شهروندان به منظور استفاده از وسايل نقليه عمومي جهت رفت و برگشت به نمايشگاه كتاب تصريح كرد: علاقه مندان از طريق ۱۲ ايستگاه اتوبوس و ۶ ايستگاه تاكسي پيش بيني شده در ميدانها و نقاط اصلي شهري مي توانند به سهولت به نمايشگاه كتاب رفت و آمدكنند.
بنابراين گزارش اتوبوس هاي نمايشگاه از ساعت ۸ و ۳۰ دقيقه صبح تا ۲۲ و ۳۰ دقيقه شب و تاكسي هاي نمايشگاه نيز از ساعت ۸ و ۳۰ دقيقه صبح تا ۲۰ و ۱۵دقيقه شب به صورت يكسره به كار جابه جايي مسافران در سطح شهر مي پردازند.
۱۲ ايستگاه اتوبوس در ميدان هاي آزادي، انقلاب اسلامي، امام حسين، هفت تير، ونك، تجريش و صنعت، پايانه خاوران، چهار راه تهران پارس و ايستگاه هاي متروي صادقيه، چيتگر و شهيد حقاني و ۶ ايستگاه تاكسي نيز در ميدان هاي رسالت، هفت تير، توحيد، ونك، تجريش و صنعت براي اين منظور پيش بيني شده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
علمي فرهنگي
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |