چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۵
تحولات فلز گرانبها
004644.jpg
خشايار اميني
قيمت طلا و فلزات گرانبها در ماه هاي اخير افزايش قابل توجهي در بازارهاي جهاني داشته است به گونه اي كه هم اكنون اونس طلا، با قيمتي در حدود ۶۸۰ دلار خريد و فروش مي شود. اين وضعيت افزايش قيمت طلا در ۲۵ سال اخير بي سابقه بوده است. مجموعه اي از عوامل اقتصادي و غيراقتصادي در بروز چنين التهابي مؤثر مي باشد. مقاله حاضر مروري بر تحولات بازار طلا و عوامل مؤثر بر اين تحولات دارد.
قيمت طلا در دهه گذشته شاهد افزايش چشم گيري بوده و اين مسئله باعث شده تا تجارت اين فلز گرانبها به يكي از پر سود ترين سوداگري ها در اين سالها تبديل شود.
به غيراز يك فاصله تقريبا سه ساله كه از اوايل سال ۹۶ تا اواخر سال ۹۹ به طول انجاميد و در آن مدت قيمت طلا تا حدودي كاهش يافت و از ۴۰۰ دلار به حدود ۲۵۰ دلار در هر اونس رسيد ديگر شاهد افت قيمت اين كالاي پر طرفدار نبوديم و تقريبا از سپتامبر ۱۹۹۹ تا كنون يك نفس در حال گران شدن است به طوريكه در اين مدت از ۲۵۰ دلار به ۶۵۰ دلار رسيده است كه اين افزايش تند وتيز قابل توجه است. تنها در يك ماه گذشته قيمت طلا ۸۰ دلار افزايش يافته و به عدد ۶۸۰ دلار رسيده كه در ۲۵ سال گذشته بي سابقه بوده است.هيچ چيز در بازار هاي مالي بي دليل نيست و افزايش قيمت طلا نيز دلايل محكمي داشته كه در اين مقاله تا حدودي به اين مسئله خواهيم پرداخت.
قيمت تمامي كالاهايي كه در بازار هاي مالي داد و ستد مي شوند متاثر از دو پارامتر عرضه و تقاضا هستند كه طلا نيز از اين قاعده مستثني نيست و با بالا رفتن تقاضا براي اين فلز گرانبها و يا كاهش عرضه نمودار قيمت طلا به سمت بالا متمايل مي شود.مهمترين عواملي كه باعث بالا رفتن تقاضا و به تبع آن افزايش ارزش طلا مي شوند عبارت اند از:
۱- افزايش بي ثباتي و نا امني در جهان:
تاريخ نشان داده كه در شرايط بحراني سرمايه داران مايلند وجوه نقد و اوراق بهادار و ديگر سرمايه هاي خود را كه ممكن است در اين وضعيت جز مشتي كاغذ مفهوم ديگري نداشته باشند به چيزي تبديل كنند كه هميشه ارزش ذاتي خود را حفظ مي كند و ارزشي صرفا اعتباري ندارد.طلا بهترين انتخاب آنان است. به همين دليل هنگامي كه بوي جنگ به مشام سرمايه داران مي رسد سريعا سرمايه ها به سمت بازار طلا سرازير مي شود و قيمت طلا را به بالا سوق مي دهند.
در سالهاي گذشته نيز جهان به نوعي دستخوش حوادث نسبتا ناگواري بوده كه اين مسئله يك از اصلي ترين دلايل افزايش قيمت طلا مي باشد.
حوادث ۱۱ سپتامبر درآمريكا ،فعاليتهاي القاعده در گوشه و كنار جهان ،تنشهاي موجود ميان اسرائيل و فلسطين،حمله نظامي آمريكا به عراق و افغانستان ،ادامه نا آرامي ها در عراق ،دستيابي كره شمالي به سلاح هسته اي و همينطور ترس سرمايه داران از بالا گرفتن منازعات ايران و امريكا همگي از دلايلي بوده كه چه سرمايه داران محلي و خرد و چه تاجراني كه در حد و اندازه هاي جهاني دست به خريد و فروش مي زنند و حتي بانكهاي مركزي كشورهاي مختلف را متقاعد كرده تا قسمتي از ثروت خود را به طلا تبديل كنند تا در صورت بروز بحران همه چيز را از دست نداده باشند.
۲- تضعيف ارزش دلار:
يكي از اصولي كه در تجارت طلا بايد مد نظر قرار داد رابطه تنگاتنگي است كه قيمت اين فلز گرانبها با ارزهاي معتبر علي الخصوص دلار دارد.چون طلا در بازار هاي جهاني به دلار قيمت گذاري مي شود بالا رفتن ارزش دلار باعث گران شدن طلا براي كساني است كه قصد خريد اين كالا را با ارزهاي ديگر دارند و در نتيجه تقاضاي جهاني پايين مي آيد و به تبع آن طلا ارزان مي شود.عكس اين مسئله نيز صادق است يعني هنگامي كه دلار تضعيف مي شود طلا براي خريداراني كه با ديگر ارزها قصد خريد دارند ارزان مي شود و در نتيجه بالا رفتن تقاضا و به تبع آن گران شدن قيمت را موجب مي شود. به طور كلي در اكثر مواقع طلا در جهت عكس دلار حركت مي كند و كارشناسان معتقدند يكي از عواملي كه افزايش قيمت اين كالا را در چند ماه گذشته سرعت مضاعف بخشيده كاهش ارزش دلار بوده است.
نرخ EUR/USD از اوايل دسامبر ۲۰۰۵ (آخرين ماه سال ۲۰۰۵ ) كه عدد ۱.۱۶۶۱ را به خود اختصاص داده بود به رقم فعلي آن كه ۱.۲۶۳۴ است رسيده است. به عبارت ديگر ظرف مدت ۵ ماه دلار چيزي در حدود ۱۰۰۰ واحد (PIP) در برابر يورو ضعيف شده كه اين مشخصا تعريف يك سقوط است. سرنوشت دلار در برابر ديگر ارزها من جمله پوند و ين هم اگر تلخ تر نبوده قطعا شيرينتر هم نبوده و به طور كلي بازي را در برابر اكثر ارزهاي اصلي واگذار كرده است. كارشناسان اين مسئله را نيز يكي از دلايل كليدي افزايش ارزش طلا در اين ماهها مي دانند.
۳- افزايش قيمت نفت:
از ديگر مسائلي كه در تحليل بازار طلا بايد مد نظر قرار داد رابطه اي است كه طلاي زرد با طلاي سياه دارد. به عكس رابطه اي كه طلا با دلار دارد كه در جهت مخالف هم حركت مي كنند طلا و نفت همبستگي شديدي با يكديگر دارند و معمولا گران شدن نفت موجب افزايش ارزش طلا مي شود.
علت اين مسئله اين است كه با افزايش قيمت نفت تورم جهاني بالا مي رود و در اين شرايط سرمايه داران علاقه مند مي شوند تا دارايي هاي خود را به چيزي تبديل كنند تا در برابر تورم مقاومت بالايي از خود نشان دهد.طلا يكي از كالاهايي است كه در برابر تورم مقاومت بالايي از خود نشان مي دهد و چندان آسيبي از اين مسئله نمي بيند و همواره ارزش ذاتي خود را حفظ مي كند. علاوه بر مسئله تورم از ديگر دلايل همبستگي قيمت طلا و نفت اين است كه بالا رفتن قيمت نفت به عنوان سوخت اصلي صنايع جهاني دليل اصلي ركودي است كه در بسياري از بخشهاي صنعتي بوجود مي آيد و در نتيجه بسياري از سرمايه ها را راهي بازارهاي ديگر من جمله بازار طلا مي كند.
در چند سال گذشته قيمت نفت نيز سير صعودي تند وتيزي داشته كه اين مسئله هم ريشه در افزايش تقاضا و هم ريشه در بخش عرضه اين عنصر پر ارزش داشته است. رشد اقتصادي در اكثر مناطق جهان علي الخصوص چين و هند كه براي رساندن سوخت به موتوراقتصاد شتابان خود نياز حياتي به نفت دارند باعث شده تا تقاضاي جهاني نفت بالا رود و از آن طرف محدود بودن منابع عرضه و آسيب ديدن بعضي از اين منابع در سال گذشته باعث شده تا هم اكنون نفت بالا تر از ۷۰ دلار معامله شود كه در تاريخ اكتشاف و استخراج اين ماده بي سابقه است.
مسئله بسيار مهمي كه تاثير قابل توجهي بر قيمت نفت و به تبع آن افزايش ارزش طلا گذاشته مسئله دستيابي كشورمان به انرژي هسته و مخالفت آمريكا با اين مسئله است. نقش حياتي كشورمان به عنوان چهارمين صادر كننده نفت جهان بر هيچ كس پوشيده نيست و معامله گران بازار نفت بيم آن دارند كه در صورت ارجاع پرونده هسته اي كشورمان به شوراي امنيت و اقدامات بعدي اين نهاد من جمله تحريم،ايرانيان با سلاح نفت از خود دفاع كنند و با قطع صادرات خود قيمت اين كالا را بسيار بالاتر از اينكه هست ببرند.
۴- علاقه بانكها و شركتهاي بزرگ براي تبديل قسمتي از دارايي هاي خود به طلا:
بانكهاي مركزي كشورهاي مختلف جهان همانند سرمايه داران عادي ترجيح مي دهندقسمتي از داراييهاي خود را در شرايطي كه طلا اهميت بسياري پيدا كرده به اين فلز گرانبها تبديل كنند كه اين مسئله خود از دلايل مهمي است كه تقاضا را براي اين فلز بالاتر مي برد.
عوامل افزايش قيمت طلا در ايران
علاوه بر عوامل فوق كه باعث گران شدن طلا در سطح جهاني شدند و بازار طلاي كشورمان را نيز از اين افزايش بي نصيب نگذاشتند عوامل ديگري نيز دخيل بودند تا اين قيمت فلز گرانبها در كشورمان قله هاي جديدي را فتح كند تا جايي كه قيمت سكه به ۲۲۰ هزار تومان برسد.مهمترين اين عوامل عبارت اند از: ركود بازار مسكن و بورس، كاهش سپرده هاي بانكي، مسئله پرونده هسته اي كشورمان و تشكيل حباب قيمت.
جمع بندي
در انتها اگر بخواهيم جمع بندي كلي از قضايا داشته باشيم بايد گفت كه اكثر عواملي كه قيمت طلا را تا اين حد بالا آوردند كماكان به قوت خود باقي هستند.
شورشيان نيجريه سلاح را بر زمين نگذاشته اند و چشم انداز قيمت نفت مثبت است.نا آرامي هاي عراق و فعاليتهاي القاعده همچنان ادامه دارند و از سوي ديگر نيز به قدرت رسيدن حماس در فلسطين و مشكلات آنها با اسراييل به قوت خود باقي است.
مسئله هسته اي كشورمان هم هنوز ادامه دارد و چشم انداز دلار در سال ۲۰۰۶ نيز چندان مطلوب نيست. بنابراين بسياري از كارشناسان اعتقاد دارند قيمت اين فلز گرانبها ممكن است تا ۸۵۰ و يا حتي ۱۰۰۰ دلار در ماههاي آينده افزايش يابد.
در نهايت ما نمي دانيم قيمت اين فلز دقيقا تا كجا پيش خواهد رفت اما يك چيز را مي دانيم:
طلا به سادگي ارزان نخواهد شد.

سايه روشن اقتصاد
ايران بالاترين نرخ تورم و بيشترين رشد نقدينگي را در خاورميانه دارد
گروه اقتصادي -حسين لطفي: صندوق بين المللي پول در گزارش جديد خود از خاورميانه اعلام كرد: ايران در سال ۲۰۰۵ بيشترين رشد سالانه نقدينگي و نرخ تورم را داشت.
براساس گزارش صندوق بين المللي پول، رشد سالانه نقدينگي در ايران در سال ۲۰۰۵ به ۳۳ درصد رسيد كه در سطح خاورميانه بالاترين رشد محسوب مي شود. صندوق بين المللي پول متوسط رشد نقدينگي در ايران در فاصله سال هاي ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ را ۱/۲۷ درصد، در سال ۲۰۰۳ برابر با ۶/۲۴ درصد و در سال ۲۰۰۴ برابر با ۳۱ درصد اعلام نموده است. اين نهاد بين المللي همچنين پيش بيني نموده است كه نقدينگي موجود در اقتصاد ايران در سال جاري ميلادي رشد بيشتري نيز پيدا كند و نسبت به سال قبل حدود ۷/۳۶ درصد افزايش يابد.
بنابراين گزارش، در حالي رشد نقدينگي در ايران در سال گذشته به ۳۳ درصد رسيد كه رشد نقدينگي در سطح خاورميانه و شمال آفريقا ۹/۱۹ درصد، جمهوري هاي سابق شوروي ۷/۳۰ درصد، شوراي همكاري خليج فارس ۴/۱۶ درصد و در سطح كشورهاي صادركننده نفت منطقه ۹/۲۰ درصد بوده است.
بنابر گزارش صندوق بين المللي پول، ايران در سال ۲۰۰۵ از لحاظ نرخ بالاي تورم نيز در رتبه نخست منطقه خاورميانه قرار گرفت. براساس اين گزارش، نرخ تورم كالاهاي مصرفي در ايران در سال ۲۰۰۵ به ۱۳ درصد رسيد كه با وجود كاهش ۲/۲ درصدي نسبت به سال ،۲۰۰۴ همچنان بالاترين نرخ تورم در سطح خاورميانه و شمال آفريقا محسوب مي شود. براساس اين گزارش، ميانگين نرخ تورم در ايران در فاصله سالهاي ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ برابر با ۶/۱۵ درصد بود كه در سال ۲۰۰۴ به ۲/۱۵ و در سال ۲۰۰۵ به ۱۳ درصد كاهش يافت. با اين وجود پيش بيني مي شود نرخ تورم در ايران در سال ۲۰۰۶ به ۱۷ درصد افزايش يابد.
دلايل كاهش نرخ تورم
گروه اقتصادي: بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران دلايل كاهش ۱/۳ درصدي نرخ تورم در سال ۸۴ را اعلام كرد. براساس اين گزارش، نرخ تورم ۱۲ ماهه سال ۸۴ به ۱/۱۲ درصد رسيد كه نسبت به سال ۸۳ (۲/۱۵ درصد) از كاهش ۱/۳ درصدي برخوردار شده است.
در گزارش بانك مركزي كه در پاسخ به خبرگزاري فارس منتشر شده است، افزايش درآمدهاي نفتي و بهبود وضعيت مالي دولت، كاهش نوسانات نرخ ارز، افزايش واردات و اصلاحات بخش تجاري، ثبات نرخ ارز و تورم بسيار پايين جهاني، ركود در بازار مسكن و اجراي قانون تثبيت قيمت ها از جمله مهم ترين دلايل كاهش نرخ تورم در سال ۱۳۸۴ عنوان شده است.
براساس گزارش بانك مركزي شاخص مسكن از ۸/۱۸ درصد در سال ۱۳۸۳ به ۷/۱۴ درصد در سال ،۸۴ شاخص برق، آب و سوخت از ۲/۱۱ درصد در سال ۸۳ به ۲/۳ درصد در سال ،۸۴ و شاخص حمل و نقل و ارتباطات نيز از ۱۱ درصد در سال ۸۳ به ۷/۷ درصد در سال ۸۴ كاهش يافتند. همچنين شاخص قيمت مرغ و تخم مرغ نيز از ۳/۱۶ درصد در سال ۸۳ به ۳/۴ درصد و شاخص قيمت گوشت قرمز، مرغ و ماهي از ۷/۱۱ درصد در سال ۸۳ به ۶ درصد در سال گذشته كاهش يافتند.

اقتصاد انرژي
افزايش ذخاير ميدان گازي هنگام
مدير حفاري شركت توسعه پترو ايران نتايج آزمايش ۲ لايه نخست حوزه گازي مشترك هنگام را بسيار موفقيت آميز خواند و گفت: نتايج به دست آمده از اين لايه ها در مقايسه با چاهي كه چند سال گذشته در اين ميدان حفر شده، حاكي از ميزان ذخاير بيشتر گاز در اين ميدان است.
حفاري نخستين حلقه چاه توصيفي ميدان مشترك هنگام پس از آزمايش موفقيت آميز جريان يافتن ذخاير هيدروكربوري در چند لايه نخست اين چاه همچنان ادامه دارد.
مهندس محمود جواديان، با تاكيد بر اين كه تاكنون۴۱۰۰ متر حفاري در اين حلقه چاه انجام شده است، تصريح كرد: در عمق ۴۲۰۰متري و براي تعيين محل گاز و ميعانات گازي ميدان هنگام آزمايش هاي جديدي انجام خواهد شد.
ميدان گازي هنگام مشترك ميان ايران و عمان آخرين ميدان مشترك كشور است كه توسعه آن در برنامه شركت ملي نفت ايران قرار گرفته است و در حال حاضر شركت توسعه پترو ايران حفاري نخستين حلقه چاه توصيفي اين ميدان را در دست اجرا دارد.
رشد بيشتر صنعت نفت ايران در سال جاري
فارس: صندوق بين المللي پول پيش بيني كرد، رشد صنعت نفت و گاز ايران در سال ۲۰۰۶ با صددرصد افزايش نسبت به سال قبل از آن به نزديك پنج درصد برسد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، صندوق  بين المللي پول در آخرين گزارش خود موسوم به چشم انداز اقتصادي خاورميانه و آسياي مركزي رشد اقتصادي ايران در سال ۲۰۰۵ را ۹/۵ درصد اعلام كرده و پيش بيني نموده است اين رقم در سال ۲۰۰۶ به ۳/۵ درصد كاهش پيدا كند.
در اين گزارش رشد توليد ناخالص داخلي بخش نفت و گاز ايران در سال ۲۰۰۵ ، ۵/۲ درصد اعلام شده و پيش بيني شده است اين رقم با افزايش تقريباً صددرصدي به ۹/۴ درصد برسد.بر اساس پيش بيني  صندوق بين المللي پول ،جمهوري اسلامي  ايران از نظر ميزان رشد بخش صنعت نفت در سال ۲۰۰۶ در ميان كشورهاي نفتي خاورميانه شمال آفريقا و آسياي مركزي در رتبه ششم قرار خواهد داشت.
بر اساس اين گزارش جمهوري آذربايجان با رشد ۲/۵۴ درصدي در صنعت نفت و گاز خود مقام اول در اين منطقه از نظر رشد صنعت نفت و گاز را كسب خواهد كرد.پس از اين كشور ليبي با ۹/۶ درصد و قطر با ۵/۶ درصد در مراتب بعدي قرار مي گيرند.
صندوق بين المللي پول در ادامه گزارش خود رشد بخش غيرنفتي ايران در سال ۲۰۰۵ را نيز ۳/۶ درصد اعلام كرده و پيش بيني نموده است اين رقم در سال ۲۰۰۶ به ۳/۵ درصد كاهش پيدا كند.
بر اساس اين گزارش از نظر رشد بخش غيرنفتي در سال ۲۰۰۶ كشور آذربايجان با رشد ۶/۹ درصدي مقام اول را در ميان كشورهاي نفتي خاورميانه شمال آفريقا و آسياي مركزي كسب خواهد كرد.
پس از اين كشور قزاقستان با ۹/۸ درصد و بحرين، قطر و عربستان با ۸ درصد در مراتب بعدي قرار خواهند گرفت.ايران نيز از اين نظر در جايگاه يكي مانده به آخر قرار مي گيرد.ليبي با رشد ۴ درصدي آخرين كشور اين منطقه از نظر رشد بخش غيرنفتي خواهد بود.

اقتصاد
ادبيات
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |