چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۵
فينال جام يوفا
نبرد انگليس و اسپانيا براي فتح جام
004662.jpg
حسن حيدري
 اروپا با آن همه بازيكن و تيم هاي بزرگ در دهه پنجاه تشنه مسابقه و بازي هاي بيشتر بود. هجوم علاقه مندان به فوتبال به ورزشگاهها براي تماشاي بازي هاي ستاره هاي بزرگ جهان باعث شد تا اتحاديه فوتبال اروپا به فكر بازي هاي باشگاهي تازه بيفتد تا تيم هاي رده دوم كشورهاي اروپايي نيز بتوانند در چارچوب مسابقاتي به رقابت بپردازند. جام باشگاههاي اروپا دو سالي بود كه با قدرت نمايي رئال مادريد در دل علاقه مندان جاي گرفته بود و آنها قادر بودند ستاره هاي بزرگ آمريكاي جنوبي را در تيم هاي اروپايي بويژه رئال مادريد ببينند.
اتحاديه فوتبال اروپا نام بازي هاي باشگاهي تازه را جام «مكاره» نام نهاد و براساس آن به كشورهاي اروپايي سهميه هاي مختلف داد. به عنوان مثال آلمان قهرمان جام جهاني ۱۹۵۴ مي توانست سهميه داشته باشد. يا اسپانيا و شوروي كه فاتح جام ملتهاي اروپا شده بودند.
سرانجام در سال ۱۹۵۸ جام مكاره يا اتحاديه فوتبال اروپا شكل گرفت و بارسلونا تيمي از منطقه فقير نشين كاتالوني ها به مقام قهرماني رسيد تا در رقابت با حريف ديرينه اش رئال مادريد باشد. جام اتحاديه روند طبيعي خود را طي كرد، اما همچنان در سايه جام قهرماني باشگاههاي اروپا ماند تا سال ۱۹۷۲ كه اروپايي ها اين جام را باور كردند و با نام يوفا اين رقابت ها در سطح جام قهرماني باشگاههاي اروپا مطرح شد. فوتبال اروپا در سطح باشگاهي در دهه نود دچار تغييرات عمده اي شد. با تصميم مقامات بلندپايه يوفا، رقابت هاي جام در جام به نقطه پاياني رسيد و به تاريخ پيوست. سهميه تيم هاي حاضر در ليگ قهرمانان اروپا افزايش يافت. البته اين تصميمات به دنبال تحولات گسترده سياسي و جغرافيايي در قاره اروپا بود. فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و تجزيه يوگسلاوي باعث پديد آمدن كشورهاي جديدي در اين قاره بود.
همين امر باعث شد كه سهميه هاي اين دو جام نيز بيشتر شود و بعد از اين كه تعداد تيم هاي خواهان حضور در جام يوفا افزايش يافت، جام اينترتوتو شكل گرفت تا تيم هايي كه نتوانستند سهميه اين جام را به دست آورند با حضور در اين رقابت ها به جام يوفا برسند.
با حضور ۱۲۰ تيم رقابت هاي پنجاهمين دوره جام يوفا از سال گذشته آغاز شد و در نهايت دو تيم ميدلزبرو و سويا به فينال اين دوره در سال ۲۰۰۶ راه يافتند.
در حال حاضر كشورهاي انگليس و ايتاليا هر كدام با ۱۰ عنوان قهرماني بيشترين عنوان را در اين بازي ها از آن خود كرده اند و بعد از اين دو كشور اسپانيا ۹ بار فاتح جام يوفا شده است.
***
آرزوي ۱۳۰ ساله
تيم ميدلز برو براي اولين بار در تاريخ ۱۳۰ ساله خود به فينال جام يوفا راه يافت.
اين بزرگترين رخداد ورزشي اين تيم انگليسي به حساب مي آيد. زيرا ميدلزبرو هيچ گاه يك پيروزي خيلي مهم بدست نياورده است. تيم «بورو» همواره زير سايه دو همسايه شمال شرقي خود يعني نيوكاسل و ساندرلند قرار داشته اما گيبسون - مدير كنوني اين باشگاه- اين رويه را تغيير داد و در اين راستا كارهاي بزرگي صورت داد.
بازيكنان بزرگي به اين تيم آمدند و استاديوم جديد ميدلزبرو نيز روبه اتمام است.
بهترين مقام ميدلزبرو در ليگ برتر در سال ۱۹۱۴ بود كه به مقام سوم دست يافت.
بدون شك ميدلزبرو اين موفقيت را مديون زحمات استيو مك لارن است كه از سال ۲۰۰۱ رهبري ميدلزبرو را برعهده گرفت. او تا پيش از حضور در ميدلزبرو دستيار فرگوسن بود.
او در دوران بازيگري در تيم هاي هال، دربي كانتي ، لينكولن، بريستول سيتي و آكسفورد به فوتبال پرداخت. اما بامصدوميتي كه در سن ۲۷ سالگي سراغ وي آمد ديگر نتوانست به فوتبال ادامه دهد.
لياقت هاي مك لارن  ۴۵ ساله به حدي بود كه قرار است او بعد از جام جهاني ۲۰۰۶ سكان رهبري تيم ملي انگليس را برعهده بگيرد.
راه صعود
تيم ميدلز برو براي رسيدن به فينال راه طولاني را پشت سر گذاشت. با انجام ۱۴ بازي به اين نقطه رسيد.
اين تيم در گام نخست اسكودا يونان را در مجموع دو بازي رفت و برگشت از دور رقابت ها كنار زد.
در مرحله گروهي ميدلزبرو چهره درخشاني از خود به نمايش گذاشت و با سه پيروزي و يك تساوي و ۱۰ امتياز در صدر گروه چهارم قرار گرفت. ميدلزبرو در اين مرحله تيم هاي گرازهاپرز، دنيپور و ليتكس را مغلوب كرد و با تيم آزد الكمار هلند به تساوي بدون گل رسيد.
ميدلزبرو در سومين مقطع، مبارزه خود را در مرحله يك هشتم نهايي آغاز كرد.اشتوتگارت آلمان حريف بعدي ميدلزبرو بود. در بازي رفت تيم ميدلزبرو در ورزشگاه اختصاصي گوتليب ديميلر اشتوتگارت دست به كار بزرگي زد و به پيروزي دو بر يك رسيد.هاسل بنك، مهاجم هلندي ميدلز برو در دقيقه ۲۰ و استوارت پارانبي مدافع اين تيم در دقيقه ۴۶ براي ميهمان گلزني كردند و تك گل اشتوتگارت در دقيقه ۸۶ توسط لوجبوجا به ثمر رسيد.
تيم ميدلزبرو با اين پيروزي خارج از خانه عليرغم شكست يك بر صفر در بازي برگشت به دور بعدي رسيد. تيفرست در اين بازي براي اشتوتگارت گل زد، اما اين پيروزي اثر زيادي نداشت.
حريف بعدي ميدلزبرو تيم پر قدرت آث رم بود كه تيم انگليسي به سختي از سد اين تيم گذشت. در ريورسايد پيروزي يك بر صفر ميدلزبرو با گل «ياكوبو» مهاجم نيجريه اي كه از روي نقطه  پنالتي به ثمر رسيد بازي رفت را برد.
در ايتاليا، ميدلزبرو دو بر يك شكست خورد، اما گل دقيقه ۳۲ هاسل بنك به قدري با ارزش بود كه باعث صعود ميدلزبرو شد.در اين بازي مانسيني در دقايق (۶۶ و ۴۳) دو بار دروازه حريف را گشود، اما براي صعود به يك گل ديگر نياز داشت كه در نهايت نتيجه بازي دو بر يك به پايان رسيد.اين پيروزي باعث شد تا ميدلزبرو به مرحله يك چهارم نهايي صعود كند. اين بار حريف تيم انگليسي بازل سوئيس بود.
بازل در بازي رفت در استاديوم جاكوب پارك با دوگل ميدلزبرو را مغلوب كرد. دلگادو در دقيقه (۴۳) و ديويد ديگن در دقيقه(۴۶) تيم بازل را صاحب گل كردند. حالا تيم سوئيسي در آستانه صعود قرار داشت و با يك مساوي هم به دور بعدي مي رفت.در ورزشگاه ديورسايد ميدلزبرو براي جبران شكست بازي رفت به مصاف بازل رفت. در اين بازي باز هم تيم سوئيسي در دقيقه ۲۳ توسط ادواردو به گل اول رسيد تا شرايط ميزبان بحراني شود. در ادامه بازي ويدوكا در دقايق (۵۷ و۳۳) و هاسل بنك در دقيقه ۷۹ نتيجه را سه بر يك كردند، اما در اين حالت بازل به دليل گل زده در خانه حريف در مجموع به دور بعد صعود مي كرد لحظات براي ميدلزبرو به سرعت سپري مي شد و اين تيم در آستانه حذف شدن قرار گرفته بود، اما يك ايتاليايي به نام ماسيمو ماكارونه با گل زيباي خود در دقيقه ۹۰ باعث شد تا قرمزهاي ريورسايد جشن صعود به پا كنند.
در مرحله نيمه نهايي تيم ميدلزبرو بايد به مصاف تيم استوابخارست مي رفت كه در سال ۱۹۸۶ فاتح جام قهرماني باشگاههاي اروپا شده بود.
در ورزشگاه مانوليو بخارست تيم استوا بخارست ديدار رفت را با ميدلزبرو برگزار كرد و به پيروزي يك بر صفر رسيد.
ديكا در دقيقه ۳۰ گل برتري تيم رومانيايي را درون دروازه حريف جاي داد.در بازي برگشت ميدلزبرو در خانه به مصاف استوا بخارست رفت. تيم ميهمان بازي را بسيار تهاجمي آغاز كرد و موفق شد با گلهاي ديكا ۱۶ و گويان ۲۴ دو بار توپ را درون دروازه ميدلز برو جاي دهد.
استوا اگر اين نتيجه را تا پايان حفظ مي كرد به فينال مي رسيد، اما سرنوشت اين ديدار به گونه اي ديگر رقم خورد. مك كاروني ابتدا در دقيقه ۳۳ گل اول ميدلزبرو را به ثمر رساند. در نيمه دوم ويدوكا در دقيقه (۶۴) و ريگوتي در دقيقه ۷۳ نتيجه بازي را سه بر دو كرد در حالي كه تيم ميدلزبرو براي صعود به يك گل ديگر نياز داشت. ماكارونه مثل ديدار مرحله يك چهارم نهايي تيمش را نجات داد و در دقيقه ۸۹ گل چهارم بازي را درون دروازه حريف جاي داد تا اين گونه ميدلزبرو به فينال راه يابد.
مك لارن در مورد عملكرد تيمش گفت: بازيكنان ما براي قهرماني در فينال انگيزه فوق العاده اي دارند.
اميدوارم بتوانيم مثل ديدارهاي گذشته در مقابل سو يا ظاهر شويم. در حال حاضر بزرگترين آرزوي من فتح جام يوفاست، زيرا ممكن است تا سالها بعد تيم ميدلزبرو فرصت ديگري بدست نياورد تا به فينال يك جام معتبر اروپايي برسد.
سيستم بازي
تيم ميدلزبرو در فينال با سيستم ۲-۴-۴ به ميدان مي رود. اين تيم در حالي كه دو دروازه بان انگليسي و ۲ دروازه بان استراليايي دارد از بردلي يونيس استراليايي نيز سود مي برد.
در خط دفاع چريس ريگوتي، گرت ساوت گيت ملي پوش سابق تيم ملي انگليس، فرانك كوئدرو فرانسوي و استوارت پارنبي بازي مي كنند.۴ بازيكن خط مياني ميدلزبرو را فابيوروچنباك برزيلي، گروگي بوتينگ هلندي، استوارت داوينگ و اندروي تايلور تشكيل مي دهند. در خط حمله نيز جيمي فلويد ، هاسل بنك و مارك ويدوكا حضور دارند.
البته روي نيمكت ذخيره هاي ميدلزبرو بازيكنان برجسته اي چون روي پارلو، ماكارونه، بودوين زندن و ... قرار دارد.
تيم سويا امسال صدمين سال تأسيس خود را جشن مي گيرد. خوب حالا اگر اين تيم در جام يوفا نيز به مقام قهرماني برسد دامنه اين جشن گسترده تر خواهد شد و افتخاري ابدي نصيب اين تيم مي شود.
باشگاه سويا در ۱۴ اكتبر سال ۱۹۰۵تأسيس شد و خوزه لوئيس گالوگس اولين رئيس اين باشگاه بود. اين تيم در سال ۱۹۰۸به رقابت هاي دسته اول اسپانيا راه يافت. اين تيم براي اولين بار در سال ۱۹۴۶ به مقام قهرماني در ليگ دسته اول اسپانيا رسيد. سويا ۴ بار نيز در سالهاي ۱۹۵۷ ۱۹۵۱، ، ۱۹۴۳ و ۱۹۴۰ نايب قهرمان اين بازي ها شده است. در جام حذفي اسپانيا نيز سويا به عنوان قهرماني در سالهاي ۱۹۴۸ ، ۱۹۳۹ ، ۱۹۳۵ در كارنامه خود دارد و دو بار نيز نايب قهرمان اين جام شده است.
باشگاه سويا همواره شاهد حضور بازيكنان نامداري بوده كه مي توان به دانيل برتوني، ديه گو مارادونا،  ديه گو سيمونه، از آرژانتين آنتوني پولستر از اتريش، لوديز فابيانو، به به تو، جوليو باپتيستا از برزيل، ايوان زامورانو از شيلي، پروسنسكي و داور شوكر از كرواسي اشاره كرد.
سويا، اولين بار در سال ۱۹۵۷ موفق شد در جام قهرماني باشگاههايي حضور پيدا كند كه اكنون با نام ليگ قهرمانان اروپا در جريان است.اين تيم ابتدا بنفيكا را در مجموعه دو بازي رفت و برگشت از گردونه رقابت ها خارج كرد. آرهوس حريف بعدي سويا بود كه با پيروزي چهار بر صفر خانگي شانس راه يافتن به مرحله بعدي را مهيا كرد و عليرغم شكست دو بر صفر بازي برگشت باز هم صعود كرد. رئال مادريد غول دهه پنجاه ديگر اجازه پيشروي به سويا نداد و با يك پيروزي پرگل هشت صفر اين تيم را در هم شكست. در اين ديدار دي استفانو به تنهايي۴ گل زد و گلهاي بعدي نيز توسط جنتو ۲ گل و كويا و مارسل به ثمر رسيد. ديدار برگشت اين دو تيم دو بر دو خاتمه يافت.سويا براي اولين بار در سال ۱۹۶۶ در جام يوفا كه در آن زمان به نام جام مكاره برگزار مي شد حضور پيدا كرد.
راه صعود
تيم سويا فصل پيش با ۶۰ امتياز مقام ششم لاليگا را به خود اختصاص داد تا به جام يوفا راه يابد، اين تيم در گام نخست اين جام با ماينتز روبه رو شد و با تساوي بدون گل آلمان را ترك كرد. در بازي برگشت پيروزي دو بر صفر سويا باعث صعود اين تيم به مرحله گروهي شد. تيم سويا در مرحله گروهي با كسب ۷ امتياز به همراه زنيت راهي مرحله بعدي شد. اين تيم ابتدا بشيكتاش را سه بر صفر شكست داد. سپس با   زنيت روسيه تن به شكست دو بريك داد. در بازي سوم گيمارش پرتغال را سه بر يك مغلوب كرد و در بازي آخر با بولتون به تساوي يك بر يك رسيد.
در مرحله بعدي سويا در مصاف با لوكوموتيو مسكو در هر دو بازي رفت و برگشت به پيروزي رسيد. در مسكو يوردي لوپز هافبك اين تيم گل سرنوشت ساز  بازي را ثمر رساند و در بازي برگشت وينچنزو مارسكا هافبك ايتاليايي سويا و آنتونيو پورتا مدافع اين تيم دو گل درون دروازه حريف جاي دادند.
ليل، تيمي بود كه بعد از حذف شدن از ليگ قهرمانان شانس خود را در جام يوفا مورد آزمايش قرار داده بود، طبق قانون يوفا تيم هايي كه در مرحله گروهي ليگ قهرمانان به مقام سوم مي رسند مي توانند در جام يوفا حضور پيدا كنند. ليل در فرانسه با گل ديرنيس سويا را شكست داد، اما در اسپانيا دو بر صفر مغلوب شد تا در اين جام نيز ناكام شود. فردريك كانوتي مهاجم اهل مالي سويا در دقيقه (۲۹) و لوئيز فابيانو برزيلي در دقيقه ۴۷ دو گل تيم ميزبان را درون دروازه حريف جاي دادند.
حريف بعدي سويا آشنا بود زيرا در مرحله مقدماتي يك بار با آن روبرو شده بود. زنيت در بازي رفت با شكست سنگين چهار بر يك مقابل سويا اسپانيا را ترك كرد. ساويولا مهاجم آرژانتيني اين تيم در دقايق (۸۰ و ۱۴)، خوزه لوئيز مارتي (۵۶) از روي نقطه پنالتي و آدريانو كوريا مهاجم اسپانيايي سويا در دقيقه ۹۰ گلهاي اين تيم را به ثمر رساندند. در اين بازي زنيت توسط كارزاكوف به يك گل رسيد.
در سرماي كشنده سن پترزبورگ سويا به روسيه رفت تا با اين تيم ديدار برگشت را برگزار كند. در حالي كه برف شديدي در حال باريدن بود ابتدا هيول در دقيقه ۵۰ سن پترزبورگ را صاحب گل كرد، اما ديه گوكپا در دقيقه ۶۶ با گل خود نتيجه را به تساوي كشاند تا سويا از مرحله يك چهارم نهايي به نيمه نهايي راه يابد.
در اين مرحله بخت با سويا يار بود، زيرا در بازي رفت در آلمان ميهمان شالكه بود. اين تيم با تساوي بدون گل گلزن كرشن را ترك كرد و با يك پيروزي خفيف يك بر صفر در خانه به فينال رسيد. آنتونيوپورتا گل حساس اين بازي را به نام خود به ثبت رساند تا ورزشگاه رامون سانچز از شادي منفجر شود.
راموس، سومين مربي اسپانيايي سويا است كه بعد از كاپاروس، آرگونس و مونز در اين تيم مربيگري مي كند.
اگر او بتواند فاتح جام يوفا شود نام خود را در تاريخ اين باشگاه به ثبت مي رساند.وي در مورد بازي فينال مي گويد: اين سخت ترين بازي تمام دوران ورزشي ام به شمار مي رود. اميدوارم بتوانم تمركز خود را در طول بازي حفظ كنم تا تيم را به راحتي هدايت كنم.
ميدلزبرو تيم قدرتمندي است كه حريفان بزرگي را شكست داده است. آنها مهاجمان قدرتمندي چون ويدوكا و هاسل بنك دارند كه مي توانند خط دفاع ما را دچار دردسر كنند.
با اين وجود تمام تلاش خود را براي فتح جام خواهيم كرد. در بازي فينال تيم سويا برخلاف بازي برگشت مرحله نيمه نهايي كه با سه مهاجم به مصاف حريف رفت تغيير سيستم خواهد داد و با شيوه ۲-۵-۳ به ميدان مي رود. تجمع ۵ هافبك در ميانه ميدان باعث مي شود تا قدرت خط مياني سويا بر حريف برتري نسبي داشته باشد.
تركيب احتمالي سويا متشكل از اندريس پالوپ درون دروازه، آرتور ادسيو، ديويد كاسترو و خولين اسكو دو در خط مياني نونز، مارتي، مارسكا، مانوئل بلانكو و آنتونيو پورتا و در خط حمله نيز خاوير ساويولا آرژانتيني به همراه لوئيز فابيانو بازي مي كنند.
004650.jpg
ميزبان جام يوفا در سال ۲۰۰۶
فينال جام يوفا امشب در ساعت ۲۲‎/۱۵دقيقه به وقت تهران در شهر آيندهوون هلند كه يكي از مهمترين مراكز اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي اين كشور به شمار مي رود برگزار مي شود.
آيندهوون در جنوب هلند واقع شده است و حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعيت دارد.
تيم فوتبال اين شهر به رهبري گاس هيدينگ به مقام قهرماني اين فصل هلند نائل شد.
داوري ديدار امشب بر عهده هربرت فاندال آلماني است. اين داور ۴۲ ساله ديدار آرسنال و يوونتوس را در چارچوب ليگ قهرمانان اخيرا قضاوت كرده است.
تكنولوژي
آيندهوون شهر نوآوري و يكي از چهار مركز بزرگ تكنولوژي اروپاست.
بيش از ۵ هزار نفر از ۵۰ كشور دنيا در شركت هاي مستقر در اين شهر مشغول تجارت هستند. همه نوع پيشرفت تكنولوژيك در اين شهر زاييده شده كه «ديسك فشرده» از آن جمله است.
فرهنگ
به دنبال هر مركزي از موزه و رستوران تا فروشگاه بزرگ كه بگرديد در آيندهوون پيدا مي كنيد. اين شهر فروشگاههاي متنوعي دارد كه خريداران را از نقاط مختلف به آن سمت مي كشاند.
«موزه كمپن لند» كه به تاريخ محلي مي  پردازد از جاذبه هاي آيندهوون است.
غذا و سرگرمي
آيندهوون مكان هاي متنوعي براي غذاخوردن و تفريح دارد. «استرا تومسيند» منطقه اي است كه بيش از ۵۰ كافه و رستوران در آن واقع شده است.
مردم معمولا در رستوران هاي اين شهر در نخستين ساعات شب غذا مي خورند چون هر چه زمان مي گذرد گزينه ها محدودتر مي شود.
مكان هاي ديدني
با شنيدن نام آيندهوون روشنايي و نور به ياد همه مي آيد. جرارد و آنتون فيليپس توليد حباب هاي چراغ را در سال ۱۸۹۱ در آيندهوون آغاز كردند.
از آن زمان مهندسان و طراحان كار توليد جديدترين تكنولوژي چراغ را در اين شهرآغاز كردند. ساختمان بلند و پرنور اين شهر از مكان هاي ديدني آن است.مركز هنري، كارخانه توليد لامپ، تالار شهر و موزه وان از ديگر نقاط ديدني شهر آيندهوون است.

نگاه
قهرمانان جام يوفا از آغاز تا به امروز
004647.jpg
۱۹۵۸ - بارسلون
۱۹۶۰- بارسلون
۱۹۶۱- رم
۱۹۶۲- والنسيا
۱۹۶۳- والنسيا
۱۹۶۴- زاراگوزا
۱۹۶۵- فرانس واروش
۱۹۶۶- بارسلون
۱۹۶۷- ديناموزاگرب
۱۹۶۸- ليدز
۱۹۶۹- نيوكاسل
۱۹۷۰- آرسنال
۱۹۷۱- ليدز
۱۹۷۲- تاتنهام
۱۹۷۳-ليورپول
۱۹۷۴-فاينورد
۱۹۷۵-مونشن گلادباخ
۱۹۷۶-ليورپول
۱۹۷۷- يوونتوس
۱۹۷۸-آيندهوون
۱۹۷۹-مونشن گلادباخ
۱۹۸۰-اينتراخت فرانكفورت
۱۹۸۱- ايپسويچ
۱۹۸۲-گوتبرگ
۱۹۸۳- اندرلشت
۱۹۸۴- تاتنهام
۱۹۸۵-رئال مادريد
۱۹۸۶-رئال مادريد
۱۹۸۷-گوتبرگ
۱۹۸۸- لوركوزان
۱۹۸۹- ناپولي
۱۹۹۰- يوونتوس
۱۹۹۱- اينترميلان
۱۹۹۲- آژاكس
۱۹۹۳- يوونتوس
۱۹۹۴- اينترميلان
۱۹۹۵- پارما
۱۹۹۶-بايرن مونيخ
۱۹۹۷- شالكه
۱۹۹۸-اينترميلان
۱۹۹۹- پارما
۲۰۰۰- گالاتاسراي
۲۰۰۱- ليورپول
۲۰۰۲- فاينورد
۲۰۰۳- پورتو
۲۰۰۴- والنسيا
۲۰۰۵- زسكامسكو
۲۰۰۶-؟؟؟

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |