دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۵
اسكولاري، پرتغال و جام جهاني...
004917.jpg
فاطمه ابوطالبي
لوئيس فيليپه اسكولاري مربي ۵۷ ساله برزيلي كه در سال ۲۰۰۲ توانست تيم ملي برزيل را قهرمان جهان كند هم اكنون هدايت تيم ملي فوتبال پرتغال را برعهده دارد، تيمي كه تحت رهبري او به فينال جام ملت هاي اروپا در سال ۲۰۰۴ رسيد. قرارداد اين مربي با تيم پرتغال ۳۱ ژوئيه پايان مي يابد. اين پايان قرارداد اين روزها براي اسكولاري دردسرساز شده. مطرح شدن اين مربي به عنوان جانشين سون گوران اريكسون پس از مسابقات جام جهاني در رسانه هاي ورزشي سر و صداي زيادي بر پا كرد. اما اسكولاري مي گويد: پس از مسابقات جام جهاني ۲۰۰۶ و به محض پايان قراردادم با تيم ملي پرتغال در ۳۱ ژوئيه، گزينه هاي خود را مورد بررسي قرار مي دهم. او كه با اتحاديه فوتبال انگليس گفت وگوهاي ساده و غيررسمي با رضايت فوتبال پرتغال داشته مي گويد: پس از ۳۱ ژوئيه كه قراردادم پايان مي يابد هيچ كس نمي داند چه اتفاقي خواهد افتاد. مربي تيم ملي پرتغال، تاكنون دو مرتبه با شكست تيم ملي انگليس برزيل را به قهرماني جام جهاني و پرتغال را در سال ۲۰۰۴ به فينال جام ملت هاي اروپا رسانده است و توانسته تيم ملي پرتغال را بدون شكست راهي مسابقات جام جهاني آلمان كند. اسكولاري فوتبال را يك زندگي حرفه اي مي داند و مي گويد همواره به اين زندگي افتخار مي كنم. پس از مطرح شدن بحث انگليس از سوي رئال مادريد و بارسلونا نيز پيشنهاداتي داشته ام، اما پاسخ من منفي بوده است و به آنها گفته ام فقط پس از پايان قراردادم گفت وگو مي كنم. حضور من در تيم پرتغال نيز تضمين شده نيست.
گيلبرنو ماداييل، رئيس فدراسيون فوتبال پرتغال نيز گفته است، متقاعد كردن لوئيس براي ادامه همكاري با تيم اين كشور بسيار مشكل است. او مي گويد: پيش از اين به هنگام برخوردن ماجراي عقد قرارداد اسكولاري با تيم ملي انگليس پيش بيني مي شد كه قرارداد فعلي اين مربي برزيلي با فدراسيون پرتغال تمديد شود، اما اين موضوع فعلاً منتفي است. رئيس فدراسيون فوتبال پرتغال ادامه مي دهد كه توافق ما و اسكولاري، به اين موضوع بستگي دارد كه در آينده چه اتفاقي رخ دهد. ما از يك چيز مطمئن هستيم و آن توانايي هاي اسكولاري است.
گيلبرنو ماداييل مي گويد: ما فدراسيون چندان بزرگي نيستيم و محدوديت هايي داريم، با اين وجود موارد مختلفي را گردهم مي آوريم و تلاش مي كنيم قرارداد مربي مان را تمديد كنيم.

اسكولاري و خبرنگاران
اسكولاري كه به فيل بزرگ شهرت دارد، از دست خبرنگاران نيز دل خوشي ندارد و آنها را به دليل دخالت در امور شخصي زندگي اش مورد انتقاد قرار مي دهد. او مي گويد: از خبرنگاران مي خواهم به كنجكاوي هايشان پايان دهند و كاري به زندگي و خلوت من نداشته باشند. آنها با دخالت در امور شخصي زندگي من به عنوان مثال طرز لباس پوشيدن من و همسرم را با ديگر مربيان مقايسه مي كنند. در واقع خبرنگاران آرامش را از زندگي من گرفته اند.
اسكولاري در گفت وگو با مجله كيكر، به بررسي وضعيت تيم ملي پرتغال در مسابقات جام جهاني آلمان پرداخته است:
* آقاي اسكولاري شما يك فرد مذهبي هستيد، اين طور نيست؟
- بله. مطمئناً. من كاتوليك هستم و در مدرسه كاتوليك ها درس خوانده ام. مذهب و اعتقادات در زندگي من جايگاه و نقش مهمي دارد.
* هتل كلوستر فورته، محل اقامت تيم ملي پرتغال در مسابقات جام جهاني آلمان مقابل دروازه يك صومعه ۸۰۰ ساله قرار دارد. اين براي تيم شما شگون دارد؟
- اميدوارم كه اين گونه باشد. هنگامي كه براي اولين بار به اين منطقه سفر كردم تا درباره اين هتل اطلاعات كسب كنم، آن صومعه را ديدم و از آ ن خوشم آمد.
* فوتبال براي برزيل يك دين و مذهب است؟
- دقيقاً. براي من هم همين طور است. از سن ۱۸ سالگي به فوتبال روي آوردم و با آن زندگي كرده ام. در واقع فوتبال زندگي من است؛
همچنان كه براي اكثر برزيلي ها اين گونه است.
004920.jpg
* تفاوت فوتبال برزيل و پرتغال در چيست؟
- به ندرت تفاوتي ديده مي شود. در برزيل شايد حركات انفرادي قدري بيشتر باشد، اما در مجموع، از نظر شور و شوق بازي هر دو تيم شبيه يكديگرند.
* تقريباً يك ماه ديگر مسابقات جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان آغاز مي شود. مديريت برگزاري اين مسابقات را نسبت به مسابقات سال ۲۰۰۲ كه مربي برزيل بوديد، چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- احساس مي كنم بهتر شده است. براي اقامت تيم ما در زمان برگزاري مسابقات همه چيز روي برنامه پيش مي رود و زماني كه در پايان ماه آوريل به اين كشور رفتم، برنامه هاي كاري منظم آنجا به من آرامش داد.
* در تيم شما همه چيز بر وفق مراد است؟
- همه چيز خوب پيش مي رود.
* تيم ملي پرتغال نسبت به تيم سال ۲۰۰۴ كه به مقام نايب قهرماني جام ملت هاي اروپا رسيد، قوي تر شده است؟
- فكر مي كنم تيممان از تيم سال ۲۰۰۴ بهتر است. بازي هاي دور نهايي اين را نشان داد. تيم تمام سعي خود را بر اين گذاشته تا در جام جهاني آلمان بهترين باشد.
* با تيم برزيل ۴سال به عنوان تيم مورد علاقه در دور نهايي مسابقات جام جهاني بوديد. اكنون براي شما آسان است كه همه توجهات را به تيم پرتغال به عنوان قهرمان جلب كنيد؟
- البته سال ۲۰۰۲ برزيل محبوبيت زيادي نداشت.
* برزيل همواره به عنوان تيم مورد علاقه و محبوب بوده است.
- از نظر من برزيل ۲۰۰۲ به خوبي تيم امروز نبود.
* شما گفته ايد با ديدار در آلمان در ماه فوريه هدف حضور تيم پرتغال در مسابقه فينال است. آيا اين واقعيت دارد؟
- اين هدف ۳۲ تيم حاضر در مسابقات جام جهاني است. رسيدن به مرحله يك چهارم نهايي مسابقات اولين موفقيت است. نبايد فراموش كنيم كه پرتغال تا سال ۱۹۹۶ به عنوان يكي از ۳ تيم برتر معرفي مي شد.
* در فاصله ۴ سال زمان بين جام جهاني ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ چه چيز در فوتبال تغيير كرده است؟
- چيز زيادي تغيير نكرده است. تيم ها در تكنيك تاكتيك و قدرت دوندگي مثل قبل هستند. تفاوت خيلي زياد نيست.
* تفاوت فوتبال تيم هاي آمريكاي جنوبي با تيم هاي اروپايي در چيست؟
- تيم هاي آمريكاي جنوبي اعتماد به نفس بالايي دارند و با آزادي و خلاقيت بيشتري بازي مي كنند. در اروپا افزايش و بهبود تاكتيك بازيكنان از برنامه هاي بازي هاست.
* گفته مي شود در اروپا، علاوه بر اينكه اروپايي ها قهرمان مي شوند آمريكاي جنوبي نيز قهرمان مي شود. مي توان اين كار را تغيير داد؟
- بله. هر چيزي را كه بخواهي مي تواني عوض كني.
* كدام تيم ها در آلمان براي كسب عنوان قهرماني با يكديگر مي جنگند؟
- برزيل، آرژانتين و در بين تيم هاي اروپايي نيز، ايتاليا، انگليس، هلند يا آلمان. مي توان گفت كه پرتغال براي حضور در تيم برتر مي جنگد.
* در آلمان انتقادات زيادي به تيم ملي فوتبال اين كشور وجود دارد. شما پيشرفت تيم را از زمان مربيگري يورگن كلينزمن چگونه مي بينيد؟
- هنگامي كه كسي _ مثل يورگن كلينزمن- تيم جديدي مي سازد خيلي از چيزها تغيير مي كند. فراز و نشيب هاي زيادي وجود خواهد داشت. بايد اين را قبول كرد. بين يك درخت با يك گياه تازه تفاوت وجود دارد. گياه خيلي سريع به درخت تبديل نمي شود. نياز به آب و نور خورشيد دارد و بايد صبر كرد تا زماني كه به ثمر بنشيند و ميوه دهد. آلمان را به عنوان ميزبان مسابقات بايد در اين رديف فرض كرد.
* پرتغال با تيم هاي مكزيك، ايران و آنگولا هم گروه شده و يك گروه آسان؟
- نه. هشدار مي دهم كه نبايد هيچ تيمي را دست كم گرفت. ما نبايد فقط روي تيم مكزيك سرمايه گذاري كنيم. بايد به ايران و آنگولا نيز احترام بگذاريم و با تمركز كامل به زمين مسابقه برابر اين دو تيم برويم.
* شما در فوتبال به نظم و ترتيب اهميت ويژه اي مي دهيد. آيا تلاش مي كنيد كه در تيم پرتغال تركيبي از فوتبال برزيل و اروپا درست كنيد؟
- همين طور است. در تيم پرتغال نظم و ساماندهي وجود دارد. آزادي كامل به بازيكنان تا بتوانند خلاقيت هاي فردي خود را به نمايش بگذارند.
* نظرتان راجع به كريستيانو رونالدو چيست؟
- او بازيكني است كه هر دو جهت فوتبال را داراست. تكنيك آمريكاي جنوبي و قدرت فوتبال اروپا. قدرت حفظ توپ با سر، قدرت شوت توپ و دريبل همه را با هم داراست. اطمينان دارم كه در مسابقات جام جهاني آلمان، كريستيانو يكي از ستاره ها خواهد بود.
* مهمترين چيز براي حضور فيگو در تيم ملي از نظر شما چه بود؟
- فيگو براي من يك بازيكن متفاوت است. نه فقط به خاطر كلاس فوتبالش،  بلكه به خاطر شخصيتي كه او دارد.
* اقداماتتان تا زمان شروع مسابقات جام جهاني در چه مرحله اي قرار دارد؟
- برنامه هايمان رديف است. محل استقرارمان مشخص و فيلم هاي ويدئويي كه براي تحليل بازي ها هستند، آماده مي باشد.
004923.jpg
* به عنوان سؤال آخر و يك سؤال شخصي. با اشاره به جام جهاني، چند سال مي خواهيد به عنوان مربي فعاليت كنيد و برنامه آينده تان براي كجاست؟
- قصد دارم ۶ تا ۷ سال ديگر همچنان به عنوان مربي فعاليت كنم و هدفم هم اروپاست. مربي تيم ملي فوتبال پرتغال همچنين با شبكه ARD آلمان نيز گفت وگويي داشته است:
* آقاي اسكولاري، تيم فوتبال انگليس را در جام جهاني چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- انگليسي ها و اعضاي اين تيم فوتبال را دوست دارند. كمتر كسي پيدا مي شود كه در اين كشور به فوتبال علاقه نداشته باشد و فقط بخواهد در مورد آن جنجال سازي كند.
* براي پرتغالي ها فوتبال بزرگترين شور و هيجان است تاكنون اين برداشت را داشته ايد كه اين تيم بد بازي كند و از بازي ناراضي باشيد؟
- بازيكنان ما در بالاترين سطح حرفه اي قرار دارند و نشان داده اند كه براي تيم كشورشان تا آخرين لحظه بازي مي جنگند. همان طوري كه در باشگاه هايشان نيز اين را به اثبات رسانده اند. مسابقات جام جهاني كه هر روز برگزار نمي شوند كه آن را جدي نگيريم.
* به نظر مي رسد نسل طلايي تيم پرتغال يعني فرناندو كوتو، روي كاستا، همچنين لوئيس فيگو، ديگر جوان نيستند و اين بازيكنان در سنين بالا به سر مي برند. آيا اين طور نيست؟
- وقتي بازيكني بتواند به خوبي از عهده وظيفه و مسئوليتي كه به او واگذار شده، برآيد ديگر پير نيست. تجارب اين بازيكنان براي تيم خيلي ارزشمند است. آنها بايد با اين تجاربشان به بازيكنان جوان كمك كنند. كوتو در پست دفاع، كاستا در پست مياني. فيگو مي تواند تجارب خوبي كه دارد را به كريستيانو رونالدو منتقل كند. برداشت من اين است كه در تيم پرتغال هر چيزي مكمل ديگري است. فيگو، كاستا و كوتو پير نيستند. اين من هستم كه پير مي باشم.
* مي خواهيم در مورد تابعيت برزيلي دكو صحبت كنيم. گفته مي شود شما براي اينكه اين بازيكن پرتغالي بتواند تابعيت برزيلي بگيرد خيلي تلاش كرده ايد. اين درست است؟
- اين را روزنامه ها نوشتند.
* درست است بگوييم تيم ملي پرتغال؛ برزيل اروپاست؟
- اين حرف بي معني و پوچ است. برزيلي  ها آن طرف آمريكاي جنوبي بازي مي كنند و پرتغالي ها در اروپا. گرچه بسياري از بازيكنان برزيل درآمدشان را در اروپا به دست مي آورند، مي توان گفت كه وجه تشابه اين دو تيم در تكنيك هاي بالاي آنهاست،  اما پرتغالي ها خيلي سرعتي بازي مي كنند و برزيلي ها آرام.
* نظرتان در مورد تيم ملي آلمان به عنوان ميزبان مسابقات جام جهاني چيست؟
- معتقدم اين تيم تغيير كرده و يك مسير درست و خوبي را براي حضور مقتدرانه در جام جهاني پيش گرفته است.
* نظرتان در مورد تيم هاي هم گروهتان چيست؟
- فكر مي كنم مهمترين و جدي ترين رقيب گروه  ما در اين مسابقات تيم ملي مكزيك باشد. تيم هاي آنگولا و ايران پس از اين تيم قرار دارند. پيش از برگزاري مراسم قرعه كشي تعيين گروه هاي حاضر در مسابقات جام جهاني و از وقتي كه مشخص شد در گروه D با تيم هاي مكزيك، ايران و آنگولا هم گروه هستيم خيلي دقيق و جدي سه حريف آمريكايي، آفريقايي و آسيايي خود را بررسي كردم و از چند تن از همكارانم نيز براي اين كار كمك گرفتم. اين تلاش ها منجر به اين شد كه هم اكنون اطلاعات دقيق زيادي از اين رقبا در دست دارم و مي توانم اين سه تيم را براساس قدرتي كه دارند طبقه بندي كنم. مكزيك جدي ترين و اولين رقيب تيم پرتغال است. پس از آن آنگولا و بعد از اين تيم ايران قرار دارد. البته همه تيم هايي كه در جام جهاني حضور دارند، خطرناكند و هر كدام مي توانند شگفتي ساز باشند. اطلاعاتي كه من در دست دارم فقط روي كاغذ است و يك سري اطلاعات آماري است.
004914.jpg
* خصوصيات هر كدام از حريفانتان چيست؟
- در شرايط حاضر دوست ندارم نسبت به ارزيابي نقاط قوت يا ضعف رقبايمان حرفي بزنم. بيان چنين مقايسه اي به پيشرفت كار تيم ملي پرتغال كمكي نمي كند. اما مي توانم به اختصار بگويم قابليت هاي تكنيكي و تاكتيكي تيم ملي مكزيك بيشتر از آنگولا و ايران است. مكزيكي ها به دليل تماس مكرر با فوتبال اروپا به وحدت و يكپارچگي تاكتيكي و تكنيكي بيشتري رسيده اند. در حالي كه دو حريف ديگر بيشتر به برخي خصوصيات ممتاز خود اتكا دارند. تيم آنگولا به قدرت بدني بازيكنانش اتكا مي كند و ايران قابليت هاي تكنيكي را مد نظر قرار مي دهد و به همين دليل است كه روبه رو شدن با اين دو تيم براي ما آسان تر از روبه رو شدن با مكزيك است.
* بررسي تيم هاي هم گروهتان همچنان نيز ادامه خواهد يافت؟
- از آغاز هم گروه شدن با مكزيك، آنگولا و ايران به بررسي آنها پرداخته ام و اين پروسه همچنان ادامه خواهد يافت. تا شروع مسابقات و روبه رو شدن با اين سه حريف، تمامي فعاليت ها و حركاتشان را به دقت زير نظر دارم تا تاكتيك عمومي بازي خود را براي مسابقه با آنها براساس همين اطلاعات آماري طراحي كنم.
* نظرتان راجع به بازيكنان تيم ايران چيست؟
- بسياري از بازيكنان ايراني قابليت هاي تكنيكي دارند كه مربيان آنها اين قابليت ها را مدنظر قرار مي دهند. علي كريمي، بازيكن تيم بايرن مونيخ و مهدي مهدوي كيا، بازيكن تيم هامبورگ و علي دايي كاپيتان اين تيم از بازيكنان شاخص تيم ملي ايران هستند.
* فكر مي كنيد در جام جهاني چه نتيجه اي بگيريد؟
- با اهداف بالايي به جام جهاني وارد مي شويم. مي خواهيم ناكامي هاي گذشته تيم را در اين مسابقات و با گرفتن نتايج مطلوب جبران كنيم. اعضاي تيم ملي پرتغال دست به دست هم مي دهند و از ۵ هزار تماشاگري كه در آلمان به عنوان حامي همراهي مان مي كنند، كمك مي گيرند تا در جمع ۸ تيم نهايي اين مسابقات قرار گيريم.

پرتغال در يك نگاه
004926.jpg
تعلي راد
- نام رسمي: جمهوري پرتغال
- پايتخت: ليسبون
- شهرهاي مهم: پورتو، آمادورا، ستوبال، كوئيمبرا، براگا، باريرو، آلمادا، ماتوسينهوس
- سايت رسمي فدراسيون فوتبال:
www.lissabon.diplo.de
- پول رايج: يورو
- زبان رسمي: پرتغالي
- شعار ملي: براي رضايت مردم
- جمعيت: ۱۰ ميليون و يكصد هزار نفر
- ميانگين سن: ۶/۳۷ سال
- ميانگين طول عمر: ۳۵/۷۶ سال
تيم پرتغال
- سرمربي: لوئيز فليپه اسكولاري (۲۰۰۳)
- بيشترين بازي ملي: لوئيز فيگو (۱۱۵)
- بهترين گلزن تاريخ: پائولتا (۴۲)
- نخستين بازي ملي: اسپانيا ،۳ پرتغال يك، هجدهم نوامبر ۱۹۲۱ در شهر مادريد اسپانيا
- بهترين برد: پرتغال ،۸ ليختن اشتاين صفر، هجدهم نوامبر ،۱۹۹۴ در شهر ليسبون، پرتغال
پرتغال ،۸ ليختن اشتاين صفر، نهم ژوئن ،۱۹۹۹ كوئيمبرا، پرتغال ،۸ كويت صفر، نوزدهم نوامبر ،۲۰۰۳ در شهر سيديرا، پرتغال
- بدترين شكست: پرتغال صفر، انگلستان ،۱۰ بيست وپنجم ،۱۹۴۷ در شهر ليسبون، پرتغال
- سال تأسيس فدراسيون فوتبال: ۱۹۱۴
- عضويت در فيفا: ۱۹۲۳
- سابقه حضور در جام جهاني: چهار بار (۲۰۰۶ و ۲۰۰۲ و ۱۹۸۶ و ۱۹۶۶)
- افتخارات: مقام سوم جام جهاني ۱۹۶۶
نايب قهرمان يورو ۲۰۰۴
- بازيكنان مشهور: كانديد و داوليويرا، ژائو فرانسيسكو، خوزه مانوئل سوآرز، ژرژ ويه را، آگوستو سيلوها، پينگا، آنتونيو فليسيانو، فرناندرو پيروتو، خسوس كوريرها، ويرژيليو، ماتاتو، كوستا پريرها، ژرمانو، اوزه بيو، ماريو كولونا، خوزه آگوستو، آنتونيوسيموئز، تورس، هيلاريو، نه نه، آنتونيو اوليويرا، آنتونيو سوسا، ژائو پينتو، روي كاستا، فرناندو كوتو، ژرژ كاستا، ژائو ويه را پينتو، پائولو سوسا، سرجيو كونسيسائو، آبل ژاوير، لوئيز فيگو، ريكاردو ساپينتو، پائولتا
سرمربي
- لوئيز فيليپه اسكولاري متولد ۹ نوامبر ۱۹۴۸ در پاسوفوندو، ريوگرانده دوسول برزيل است. او كه به فليپائو (فيل بزرگ) معروف است از سال ۲۰۰۳ سرمربيگري تيم ملي پرتغال را برعهده گرفته است و پيش از آن نيز از ۲۰۰۲-۲۰۰۱ سرمربي تيم ملي فوتبال برزيل بود كه اين تيم را به مقام قهرماني جام جهاني ۲۰۰۲ رساند. او يكي از بخت هاي اصلي مربيگري تيم ملي انگلستان پس از جام جهاني ۲۰۰۶ به شمار مي رفت اما خودش اعلام كرد كه تمايلي براي تصدي اين سمت ندارد. او در هر دو تورنمنت مهم گذشته يعني يورو ۲۰۰۴ و جام جهاني ۲۰۰۲ مربي تيمي بود كه انگلستان را حذف كرد. او در يورو ۲۰۰۴ موفق شد تيم ميزبان يعني پرتغال را به فينال رقابت ها برساند اما نايب قهرمان شد. البته او نخستين مربي خارجي تاريخ جام هاي اروپايي به شمار مي رود كه يك تيم را به فينال رقابت هاي يورو رسانده اما اين ركورد روز بعد از راهيابي پرتغال به فينال توسط اتوره هاگل آلماني شكسته شد و او نيز با يونان به فينال رسيد و هم او بود كه با شكست تيم ميزبان جام قهرماني را بالاي سر برد.
اسكولاري سابقه زيادي در مربيگري تيم هاي برزيلي در كارنامه خود را دارد. نخستين افتخار او در برزيل به سال ۱۹۹۱ بازمي گردد كه با تيم كريسيوانا قهرمان جام حذفي برزيل شد.
ستارگان تيم
كريستيانو رونالدو سانتوس آويرو
- تاريخ و محل تولد: ۵ فوريه ۱۹۸۵ در فونكال پرتغال
- قد: ۱۸۴ سانتي متر
- وزن: ۷۸ كيلوگرم
- باشگاه ها: ناسيونال، اسپورتينگ ليسبون، منچستريونايتد
- نخستين بازي ملي: آگوست ۲۰۰۳ برابر قزاقستان
- بازي ملي: ۱۴ بازي و ۴ گل
- افتخارات: جام اتحاديه انگلستان (۲۰۰۴)، جام حذفي انگلستان (۲۰۰۶)، بازيكن سال زير ۲۱ سال اروپا (۲۰۰۴)
لوئيز فيليپه ماديرا كائيرو
- تاريخ و محل تولد: ۴ نوامبر ۱۹۷۲ در آلماداي پرتغال
- قد: ۱۸۰ سانتي متر
- وزن: ۷۵ كيلوگرم
- باشگاه ها: اسپورتينگ ليسبون، بارسلونا، رئال مادريد، اينترميلان
- نخستين بازي ملي: اكتبر ۱۹۹۱ برابر لوكزامبورگ
- بازي ملي: ۱۱۸ بازي و ۳۱ گل
- افتخارات:
جام جهاني زير ۱۶ سال (۱۹۸۹)
جام جهاني زير ۲۰ سال (۱۹۹۱)
جام برندگان جام اروپا (۱۹۹۷)
سوپرجام اروپا (۲۰۰۰ و ۱۹۹۸)
ليگ قهرمانان اروپا (۲۰۰۲)
جام بين قاره اي (۲۰۰۲)
سوپرجام اسپانيا (۲۰۰۳ و ۱۹۹۶)
لاليگاي اسپانيا (۲۰۰۳ و ۲۰۰۱ و ۱۹۹۹ و ۱۹۹۸)
سوپرجام ايتاليا (۲۰۰۵)
مرد سال فوتبال پرتغال (۲۰۰۲ و ۲۰۰۱ و ۱۹۹۹ و ۱۹۹۸ و ۱۹۹۷ و ۱۹۹۶ و ۱۹۹۵ و ۱۹۹۴)
مرد سال فوتبال اروپا (۲۰۰۰)
مرد سال فوتبال جهان (۲۰۰۱)
مرد سال فوتبال جهان به انتخاب ورلدساكر (۲۰۰۰)

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
علم
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |