سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۸ - May 30, 2006
رئيس جمهوري:
آرمان هاي امام استمرار خواهد داشت
005604.jpg
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد رئيس جمهور گفت: امام خميني(ره) به عنوان حقيقتي ماندگار همچنان در ميان مردم زنده است و آرمانهاي بلند آن بزرگوار در رگهاي همه انسانهاي پاك و آزادانديش، جاري و در انديشه هاي ناب، ساري است.
به گزارش سايت رئيس جمهور دكتر احمدي نژاد پيش از ظهر ديروز در ديدار اعضاي ستاد سالگرد ارتحال امام(ره)، اخلاص در عمل را يكي از مهمترين آموزه هاي امام براي بشر امروز دانست و گفت: كار براي خدا به تعبير امام شكست ندارد و امام بزرگوار كه تجسم و تبلور كار براي خدا بود از روز نخست قيام خدايي خود پيروز بود. پيروزي و پيشرفت و آرمانها و انديشه هاي الهي آن بزرگوار همچنان و در آينده نيز استمرار خواهد داشت.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: روزهايي كه يأس و نااميدي ناشي از ظلم و استبداد بر دلها مستولي شده بود، امام خميني(ره) همچون هديه اي الهي به مردم ايران تقديم شد و با پيروي از مشي و سيره انبياء بويژه پيامبر اعظم(ص)، نور هدايت، ايمان، توحيد، عدالت و مهرورزي را در دلها دميد، نوري كه همچنان تابنده است و همچون خورشيد در عالم مي درخشد.
رئيس جمهور با اشاره به ضرورت برنامه ريزي دقيق براي برگزاري هر چه باشكوهتر مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) خاطرنشان كرد: اينكه مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) هرسال باشكوهتر و گسترده تر از سال قبل برگزار مي شود بيانگر آن است كه امام در ميان مردم ماندگار است و بايد هر روز از توصيه هاي آن بزرگوار بهره جديدي بگيريم.
در ابتداي اين ديدار آقاي انصاري رئيس ستاد سالگرد ارتحال امام(ره) گزارشي از فعاليتهاي اين ستاد براي برگزاري پرشور هفدهمين سالگرد ارتحال امام(ره) ارائه كرد.
مردم آذربايجان هوشياري خود را به رخ كشيدند
محمود احمدي نژاد همچنين يكشنبه شب در جلسه هيأت وزيران، توطئه دشمنان براي ايجاد اختلافات قومي در كشور را نتيجه شكست آنان از ايستادگي ملت ايران در موضوع هسته اي دانست و گفت: دشمنان به دليل اين كه هنوز نتوانسته اند ملت بزرگ ايران و خداپرستي، ايمان و ولايت مداري آنان را بشناسند، خيال كرده اند با اين توطئه  سخيف مي توانند راه به جايي ببرند.وي تصريح كرد: مردم آذربايجان به صورت خودجوش و بدون حمايت دولت و فراخواني احزاب و گروه ها، به حركت درآمده و از عزت خود دفاع كرده و هوشياري خود را به رخ كشيدند و اكنون بهترين راه براي دشمنان دست برداشتن از خباثت ها و بازگشت به راه انبيا يعني راه نجات بشريت است.

وزير خارجه روسيه :
بازگشت ايران به آژانس شرط حل مسئله است
005610.jpg
گروه سياسي -كامبيز توانا:سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه روز گذشته در مسكو خبر داد كه پنج كشور صاحب حق رأي در شوراي امنيت سازمان ملل و آلمان به اين نقطه رسيده اند كه اگر مسائل باقيمانده ميان ايران و آژانس حل شود، كشورهاي مزبور حق هسته اي ايران را مي پذيرند.
اين خبر در حالي اعلام شد كه دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه و معاون وزير خارجه روسيه نيز روز گذشته تهران را به مقصد مسكو ترك كردند. از نتيجه مذاكرات خبري منتشر نشده اما اين اميدواري اعلام شده كه دو كشور ايران و روسيه بتوانند گفت وگوها را در سطح دبيران شوراي عالي امنيت ملي ادامه دهند. لاوروف همچنين به ريانووستي گفت كه روسيه، چين و آمريكا به همراه سه كشور اروپايي به اين نتيجه رسيده اند كه اگر بتوان مسائل ميان ايران و آژانس را حل كرد، امكان حفظ حق فعاليت صلح آميز هسته اي ايران وجود دارد.
غلامحسين الهام، سخنگوي دولت روز گذشته در كنفرانس خبري خود اعلام كرد كه ايران بر حفظ چرخه سوخت در خاك خود تأكيد دارد اما در همين حال خبر داد كه ايران غني سازي بالاتر از پنج درصد را انجام نمي دهد.
سرگئي لاوروف در سخنان خود اعلام كرده كه مذاكرات حركت جدي داشته است و در اين ميان تهديدها فقط سطح قضيه را فرا گرفته اند. پنج كشور صاحب رأي در شوراي امنيت سازمان ملل متحد به همراه آلمان از همين رو در انتهاي هفته جاري در وين جلسه خواهند داشت تا چارچوبه تشويقي و تنبيهي خود را به تصويب نهايي رسانده و به ايران ارائه كنند. وزراي خارجه شش كشور در وين و در ادامه مذاكرات لندن قصد دارند طرح خود را نهايي كنند. دليل تشكيل اين جلسه در مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي در اتريش نيز تأييدي بر حرف لاوروف است كه نشان مي دهد كشورهاي درگير در پرونده هسته اي ايران به اين تفاهم نزديك شده اند كه در چارچوب آژانس، حق هسته اي ايران را به رسميت بشناسند كه اگر اين قضيه درست باشد، موفقيتي ديپلماتيك براي ايران است.
به گزارش آسوشيتدپرس، طرح مزبور در صورت نهايي شدن توسط سه كشور اروپايي به نمايندگي از شش كشور تقديم ايران مي شود. منوچهر متكي وزير خارجه در مالزي و مقارن با انتشار اين خبر بار ديگر اعلام كرده بود كه بالاترين تشويقي كه مي تواند در اين طرح پيشنهادي گنجانده شود، به رسميت شناختن حق فعاليت هسته اي صلح آميز ايران است. آمريكا در اين ميان و در حالي كه وزير خارجه روسيه از موضع همه شش كشور صحبت كرده، هنوز واكنش به خبر مزبور نشان نداده و در عوض اخباري مبني بر رايزني با چين و ژاپن براي اعمال فشار اقتصادي بر ايران را منتشر كرده است. گفته لاوروف حاكي از اين است كه شايد بتوان بار ديگر شاهد دوري از همكاري ها ميان ايران و سه كشور اروپايي بود تا در آن حقوق هسته اي ايران به شفافيت كامل رسيده و از آن رفع ابهام شود. ريانووستي در ادامه خبر لاوروف، سخنان ديگري را نيز از او ذكر كرده است بر اين اساس وزير خارجه روسيه گفته كه اگر ايران به توافق نهايي جواب مثبت دهد، همكاري هاي اقتصادي و حتي امنيتي و حضور در چرخه غني سازي مشترك را خواهد داشت. شايد معناي اين گفته اين باشد كه ايران جدي تر طرح روسيه را نگاه كند و مكانيسم هاي تازه اي براي آن پيدا كند. اين نتيجه در سفر ايگورايوانف و سرگئي كيسيكاك، دبير شوراي عالي امنيت ملي و معاون وزير خارجه روسيه به تهران رخ نداد اما شايد در ادامه گفت وگوها طرح يادشده، جدي تر گرفته شود.

گمانه زني ها درباره تركيب هيأت رئيسه مجلس
005607.jpg
گروه سياسي _ ياسر مرادي: در حالي كه مجلس هفتم بيش از نيمي از عمر خود را سپري كرده اين هفته نيمه پاياني فعاليت خود را آغاز خواهد كرد، نمايندگان آن چهارشنبه اين هفته براي سومين بار، دست به انتخاب اعضاي هيأت رئيسه خواهند زد.هرچند كه اخيراً اعتراضات به عملكرد هيأت رئيسه حتي تا حد استيضاح هيأت رئيسه پيش رفته است ولي اخبار و قرائن موجود از عدم تغييرات گسترده در تركيب اين هيأت در سومين سال فعاليت مجلس هفتم خبر مي دهد.
رياست حداد عادل به همراهي محمدرضا باهنر در طول اين دو سال، اعتراضات كمرنگ تري را نسبت به رؤساي مجلس قبل به دنبال داشته است. شايد دو سال پيش زماني كه بحث رياست حداد عادل بر مجلس هفتم مطرح شد، كمتر كسي باور داشت كه او بتواند با كمترين هزينه ممكن، دو سال به راحتي بر اين مسند بنشيند.
در واقع علي رغم برخي اختلاف سلائق ميان هيأت رئيسه و ساير اعضاي فراكسيون اكثريت، در حال  حاضر تنها مخالفين هيأت رئيسه را اعضاي فعال فراكسيون اقليت تشكيل مي دهند . ضمن اينكه اساساً جايگزيني براي حداد عادل و حتي محمدرضا باهنر، متصور نيست. البته برخي مخالفت هاي اعضاي فراكسيون وفاق و كارآمدي به ويژه رئيس اين فراكسيون يعني ميرمحمدي نماينده قم و سخنگوي آن يعني رضا طلايي نيك نماينده كبودرآهنگ هم اخيراً پا از اختلاف سليقه فراتر گذاشته و ريشه اي تر به نظر مي رسد اما اعضاي ۷۰ نفري اين فراكسيون توانستند حجت الاسلام ابوترابي را به سمت نايب رئيسي دوم مجلس برسانند.
البته جايگاه شخص منشي و سه كارپرداز هيأت رئيسه به اندازه رئيس و نواب آن محكم به نظر نمي رسد چرا كه از ابتداي مجلس هفتم هم، تعداد زيادي از نمايندگان به انتخاب اعضاي هيأت رئيسه اعتراض داشته و براين باور بودند كه حداد عادل، هيأت رئيسه مجلس هفتم را از اعضاي فراكسيون اقليت مجلس ششم چيده است.
افزايش قدرت تيم آبادگران مجلس به رهبري احمد توكلي به ويژه در جريان رأي اعتماد به اعضاي هيأت دولت باعث شد كه اين گروه در انتخابات اخير هيأت رئيسه برنامه هايي را براي برخي جابه جايي ها در تركيب هيأت رئيسه تدارك ببينند. به جز محسن كوهكن كه از حمايت محمدرضا باهنر و بخشي از جناح اصولگرا در مجلس برخوردار است،  احتمال رأي نياوردن حسن نوعي اقدم و احمد ناطق نوري در ميان كارپردازان وجود دارد. اين طيف مجلس در صورتي كه بتواند با اعضاي فراكسيون وفاق و كارآمدي و بخشي از بدنه اقليت، دست به ائتلاف بزند، مي تواند تعدادي از كانديداهاي خود را نيز به جايگاه منشي هاي هيأت رئيسه رهنمون سازد.

در نشست مشترك هيأت رئيسه مجلس
و اعضاي دولت بر تقويت وحدت قوا تأكيد شد
مهر: هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي و اعضاي دولت، يكشنبه شب در نشستي مشترك، بر تقويت روابط، تعامل و وحدت و همدلي بيشتر ميان قواي مقننه و مجريه تأكيد كردند.نخستين جلسه مشترك هيأت رئيسه نهاد قانونگذاري، رؤساي كميسيونهاي تخصصي مجلس، رئيس مركز پژوهش  هاي نهاد قانونگذاري و رئيس و دادستان ديوان محاسبات با محمود احمدي  نژاد رئيس جمهوري و اعضاي كابينه او، يكشنبه شب در ساختمان مشروطه مجموعه بهارستان برگزار شد.
تعامل بين دولت و مجلس، تقويت وحدت و همكاري بيشتر، شناسايي مطالبات مردم و مشكلات كشور و ارائه راهكارهايي براي رفع هر چه سريعتر آنها، توجه به سخنان مقام معظم رهبري از جمله مباحث مطرح شده در نشست مشترك هيأت رئيسه قوه مقننه با مسئولان ارشد قوه مجريه بود.

غلامحسين الهام:
در ميثاق نامه دولت بحث تغيير وزرا نيست
005601.jpg
فارس: سخنگوي دولت تأكيد كرد: ميثاق نامه رئيس جمهور با وزراء براي ارزيابي كار و بازخواني عملكرد مسئولان دولتي مي باشد و به هيچ عنوان به معناي ميثاق، تغيير و تعويض نيست.
الهام در جواب به سئوالي درباره اينكه چرا دولت و رئيس جمهور درخصوص مسئله اهانت به آذري زبانها دير موضع گيري كرده است، گفت: شما به مواضع رئيس جمهور توجه نكرده ايد، رئيس جمهور بلافاصله دستور پيگيري داد و اساساً موضع رئيس جمهور و نگاه وي به فرهنگ ها و اقوام كشور، در سفرهاي استاني هميشه بارز بوده است و حتي در چند سخنراني اخير خود به اين مسئله توجه داشتند.وي افزود: مردم هم خودجوش به ميدان آمدند و دهان سوء استفاده كنندگان  را با حضور و فريادها بستند و موضع دولت و مردم شفاف و روشن است.

مذاكرات متكي در مالزي
ايرنا: وزير خارجه  ايران  گفت : تهران  و بيروت  در خصوص  تحولات  منطقه اي  موضعي  مشترك  دارند.
منوچهر متكي  روز گذشته  در حاشيه  نشست  وزيران  جنبش  غير متعهدها در پوتراجايا پايتخت  ستادي  - سياسي  مالزي  گفت : لبنان  همچون  ايران  از تشكيل  دولت  فلسطيني  حمايت  مي كند و منافع  مردم  فلسطين  را در اتحاد تمام  گروههاي  فلسطيني  مي داند.
متكي  با اشاره  به  سخنان  وزير خارجه  لبنان  در نشست  روز گذشته گفت : بيروت  بطور كامل  از برنامه  صلح آميز هسته اي  ايران  كه  بر اساس  مقررات  بين المللي است ، دفاع  مي كند.
وزير خارجه  افزود: در   ديدار با مقامات لبنان  در خصوص  سفر نخست  وزير لبنان  به  تهران  كه  بزودي  صورت  مي گيرد، گفت وگو كرده  است .نشست  وزيران  عضو جنبش  غيرمتعهدها روز دوشنبه  با سخنان «عبدالله  احمدبداوي» نخست  وزير مالزي  در مركز همايش هاي  بين المللي  پوتراجايا پايتخت  سياسي - ستادي  مالزي  آغاز بكار كرد.

يادداشت
انتخابي براي هيأت رئيسه
الياس نادران - نماينده تهران
واقعيت اين است كه بخش قابل توجهي از كارآمدي يا ناكارآمدي مجلس منتسب به هيأت رئيسه مجلس و نوع تعاملات دروني آنها، تقسيم كارهاي صورت گرفته، رابطه با سازمان اداري مجلس و نحوه اداره نهادهاي رسمي داخل _ اعم از كميسيون ها و صحن علني _ و تنظيم روابط با فراكسيون هاي سياسي و غيرسياسي است و اين مطلبي است كه درمورد همه ادوار مجلس _ از اول تا هفتم _ صادق است. اما آنچه اين بار اين انتخاب را از حساسيت مضاعفي برخوردار كرده است مجموعه شرايط بيروني و دروني مجلس است كه تلاش مي كنم به اهم آنها اشاره اي داشته باشم.
۱- مي توان مديريت مجلس را با وضعيت ايده آل مقايسه نمود. قطعاً هيچكس مدعي نيست كه همه رفتارها، موضع گيري هاي هيأت رئيسه مجلس هفتم قابل دفاع است و مجلس به صورت كاملا مطلوب اداره مي شود. ليكن واقعيات موجود در مجلس و محدوديت هاي هيأت رئيسه ايجاب مي كند كه نگاهي واقع بينانه داشته باشيم. از اين منظر همانگونه كه مجلس هفتم قابل مقايسه با مجلس قبل از خود نيست، هيأت رئيسه آن نيز به مراتب كارآمدتر از مجلس ششم عمل كرده است.
۲- شايد سئوال مقدر اين باشد كه آيا مجلس نمي تواند بهتر اداره شود. قطعاً مي توان در روند اصلاح امور مجلس _ ازجمله هيأت رئيسه آن _ تسريع كرد. گزارش اخير مركز پژوهش هاي مجلس براي اولويت بندي طرح ها و لوايح و دسته بندي آن براي كارآمدتر كردن جنبه قانونگذاري مجلس، تشكيل جلسات مشترك روساي كميسيون ها براي يافتن سازوكاري در عملياتي كردن آن حكايت از آن دارد كه مجلس مي تواند در تدوين قوانين هدايت امور اجرايي را برعهده بگيرد. لازمه تحقق اين امر تغييراتي در هيأت رئيسه مجلس است كه بتواند بازوي اجرايي قوي براي مديريت عالي مجلس باشد. از اين نظر تغييراتي در تركيب كارپردازان و منشيان ضروري به نظر مي رسد. رياست و نواب رئيس مناسب ترين و صالح ترين مرجع در تشخيص كارآمدي تك تك اعضا و ارزيابي داخلي از ميزان ياري رساندن آنها در اداره مجلس هستند.
۳- اما رياست و نواب رئيس كه به ويژه در روزهاي اخير تحت شديدترين فشارهاي سياسي و انواع اتهامات قرار گرفته اند نيز بايد مورد ارزيابي قرار گيرند. تلاش براي اعمال ماده ۲۵ آئين نامه داخلي مجلس و جلسه بررسي عملكرد رئيس و نواب رئيس يكي از اين موارد است. رأي صددرصدي اعضاي جلسه به رئيس و نايب رئيس اول و بيش از ۹۰ درصدي به نايب رئيس دوم حكايت از اقناع اعضاء جلسه از دفاعيات رئيس و نواب  رئيس مجلس دارد. بي  ترديد ضعف هايي در رياست و نواب رئيس براي مديريت مجلس وجود دارد وليكن، درجمع مواضع و رفتار آنها قابل دفاع است . رياست مجلس هفتم، چهره برجسته اي است كه مواضع وي موجب افتخار كشور است و عليرغم نقدي كه بصورت موردي در رفتار ايشان مي شود اگر در ابتداي مجلس هفتم به حكم تفاهم به جناب آقاي دكتر حداد عادل براي رياست مجلس رأي داده  بوديم امروز با اطمينان قلب به مراتب بيشتري به ايشان رأي مي دهيم.
۴-يكي از سران جبهه دوم خرداد در ابتداي سال جاري يكي از راهبردهاي سال ۸۵ اين جبهه را اختلاف افكني در جبهه اصولگرايان اعلام كرده بود. هرچند در يكي از مقالات به اين موضوع خواهيم پرداخت وليكن به دليل ارتباط موضوع در اين مقام ناچار از هشدار به بعضي از عزيزان و سروران اصولگرا هستم كه شعارهاي زيباي رفتار فراجناحي از سوي آناني كه بسته ترين رفتار حزبي در دوران حكومت  خود در مجلس ششم را داشته اند از سر خيرخواهي كارآمدتر كردن مديريت مجلس نيست، به ويژه شكستن رأي رياست مجلس منجر به تضعيف موضع مجلس در سطح مديريت عالي كشور خواهد شد.

يك نماينده مجلس:
توقيف موقت روزنامه ايران وجاهت قانوني ندارد
ايرنا: علي احمدي نماينده ممسني با بيان اينكه توقيف موقت روزنامه ايران وجاهت قانوني ندارد، گفت: گرچه توقيف اين روزنامه از نظر اجتماعي كه با انتشار كاريكاتوري در ايران جمعه سبب نوعي توهين نسبت به يكي از قوميت هاي اصيل شده و برخي واكنش ها و تحركات را در پي داشته است، مي توانست بخشي از التهابات اجتماعي و سياسي را كاهش دهد، اما از منظر حقوقي اين تصميم وجاهت قانوني ندارد.احمدي تصريح كرد: هيأت نظارت بر مطبوعات بايد با تشكيل پرونده و ارجاع موضوع به دادگاه صالح، صرفاً از چارچوب ماده ۱۶قانون مطبوعات به دادن تذكر و اخطار اكتفا مي كرد.

معاون اول رئيس جمهوري:
استراتژي نظامي ايران دفاع و بازدارندگي است
ايرنا: پرويز داودي  معاون  اول  رئيس  جمهوري  با بيان  اينكه  استراتژي  نظامي  ايران  بر مبناي  دفاع  و بازدارندگي  است ، تأكيدكرد كه  ايران  همواره  به  دنبال  صلح  و آرامش  است .
داودي  روز يكشنبه  در دومين  جشنواره  جايزه  كيفيت  وزارت  دفاع  بر ضرورت  دفاع  تأكيد كرد و افزود: جمهوري  اسلامي  ايران  هيچ  وقت  مهاجم  و جنگ  طلب  نبوده  است .
پيش  از سخنان  معاون  اول  رئيس  جمهوري ، سردار سرتيپ  پاسدار مصطفي  محمد نجار وزير دفاع  و پشتيباني  نيروهاي  مسلح  گزارشي  از پيشرفت هاي  صنايع  دفاعي  كشور ارائه  كرد.
وي  گفت : افزايش  قابليت هاي  دفاعي  نيروهاي  مسلح ، ايجاد تحرك  و انعطاف بيشتر، بهره برداري  از فناوري هاي  پيشرفته  ضمن  ارتقاء كيفيت  محصولات  دفاعي ، هوشمندسازي  تجهيزات  صنايع  دفاعي  از رويكردهايي  هستند كه  وزارت  دفاع در سال  ۱۳۸۵ به  آنها خواهد پرداخت .

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |