پيش شرط هاي لازم براي اعمال شرط معدل در كنكور سراسري
اين ۳۷ نكته را مرور كنيد!
|
|
سازمان سنجش و آموزش كشور تصميم گرفته معدل سال سوم متوسطه را به عنوان يك درس از دروس عمومي و با ضريب ۲ و با تأثير مثبت در نمره نهايي كنكور اعمال كند.
سؤال اين است كه آيا اين معدل ها، معدل هاي واقعي هستند و اعمال آنها عادلانه خواهد بود؟
با توجه به اينكه اينجانب در طي مدت ۲۰ سال نظارت بر چگونگي برگزاري امتحانات نهايي در سراسر كشور شاهد ناهماهنگي ها و عدم اجراي دستورالعمل هاي مربوطه در برخي حوزه ها بوده ام، لذا لازمه اعمال شرط معدل را اجراي دقيق پيش شرط هاي زير مي دانم. بديهي است تحقق هر يك از شروط، الزامات و توضيحاتي لازم دارد كه از حوصله اين مرور شتابزده خارج است:
۱- آيا طراحان سؤال امتحانات نهايي از مجرب ترين، متعهدترين و باسابقه ترين دبيران و به طور كاملاً محرمانه انتخاب مي شوند؟
۲- آيا سؤالات به صورت استاندارد و بر اساس سطوح مختلف يادگيري در كليه دروس و رشته ها طرح مي شوند؟
۳- آيا با تغيير طراحان، شرايط استانداردبودن سؤالات بر اساس سليقه طراحان، دچار تغيير و تحول نمي شود؟
۴- آيا در محل تكثير و پاكت گذاري سؤالات و كليد آنها، كليه مسائل ايمني و قرنطينه رعايت مي شود؟
۵- آيا پاكت سؤالات دقيقاً به تعداد شهرهايي است كه امتحانات نهايي را برگزار مي كنند؟ و آيا پاكت اضافي از طراحان خواسته نمي شود؟
۶- آيا در تحويل و تحول سؤالات و انتقال آن به شهرستان ها، كليه اصول مسائل ايمني رعايت مي شوند؟
۷- آيا صحت لاك و مهر پاكت سؤالات و كليد آنها قبل از بازشدن در اتاق تكثير، به دقت توسط مسئولان مربوطه مورد تأييد قرار مي گيرد؟
۸- آيا در اتاق تكثير آموزش و پرورش شهرستان ها، كليه دستورالعمل هاي مربوط به قرنطينه، دقيقاً به مورد اجرا گذاشته مي شود؟
۹- آيا در انتقال پاكت سؤالات تكثيرشده به حوزه هاي امتحاني، كليه مسائل ايمني و امنيتي رعايت مي شود؟
۱۰- آيا در حوزه هاي اجرا، پاكت سؤالات با نظارت و امضاي كليه مراقبين و عوامل اجرايي شركت كننده در حوزه و در حضور داوطلبان و با تأييد صحت لاك و مهر باز مي شود؟
۱۱- آيا در حوزه هاي امتحاني، به داوطلبان اجازه خروج از حوزه را تا نيم ساعت پس از آغاز امتحان نمي دهند؟
۱۲- آيا كارت داوطلبان و به خصوص عكس آنها به دقت با چهره آنان مورد مطابقت قرار مي گيرد؟
۱۳- آيا در جلسات امتحاني به سؤالات دانش آموزان توسط برخي دبيران پاسخ داده مي شود؟
۱۴- آيا مراقبين حوزه هاي اجرا تا پايان وقت امتحان به دقت از بروز هرگونه تخلفي توسط داوطلبان ممانعت به عمل مي آورند؟
۱۵- آيا در زمان ورود داوطلبان به حوزه ها، از آوردن كتاب و جزوه و تلفن همراه ممانعت به عمل مي آيد؟
۱۶- آيا منشي هاي حوزه هاي اجرا پس از پايان امتحان، قسمت هاي سفيد برگه هاي امتحاني را به طور هماهنگ مي بندند؟
۱۷- آيا منشي ها علامت گذاري احتمالي داوطلبان روي برگه را شناسايي و آنها را محو مي كنند؟
۱۸- آيا منشي هاي حوزه هاي تصحيح اوراق، در نوشتن شماره رمز، اصل بي طرفي را رعايت مي كنند؟
۱۹- آيا اوراق امتحاني دانش آموزان يك دبيرستان را در اختيار دبير همان دبيرستان جهت تصحيح قرار نمي دهند؟
۲۰- آيا دبيران در حوزه هاي مختلف امتحاني در سراسر كشور دقيقاً بر اساس ريز بارم كه توسط طراح ارائه گرديده عمل مي كنند؟
۲۱- آيا طراحان در زير برگه كليد سؤالات، اجازه مانور در ريز بارم را به دبيران تصحيح كننده نمي دهند؟
۲۲- آيا كليه اوراق پس از تصحيح، توسط دبير ديگري مورد تجديد نظر قرار مي گيرد يا اينكه تنها به جمع كردن نمرات يا امضاي دوم اكتفا مي كنند؟
۲۳- آيا دبيران مجرب و باسابقه به علت حق الزحمه ناچيز تصحيح اوراق، از قبول دعوت سر باز نمي زنند؟
۲۴- آيا به دبيران يك رشته معين، تصحيح اوراق درس ديگري را واگذار نمي كنند؟
۲۵- آيا در شهرهاي كوچك، اوراق امتحاني دانش آموزان به راحتي مورد شناسايي دبيران تصحيح كننده قرار نمي گيرد؟
۲۶- آيا منشي حوزه تصحيح، يك بار ديگر مبادرت به جمع كردن نمرات اوراق امتحاني پس از تصحيح مي كند؟
۲۷- آيا كليه دبيران در كليه حوزه هاي امتحاني سراسر كشور دقيقاً بر اساس ريز بارم، اوراق امتحاني را تصحيح مي كنند؟
۲۸- آيا سربرگ ها، پس از تصحيح دقيقاً به برگ اصلي الصاق مي شود؟
۲۹- آيا منشي حوزه تصحيح در انتقال نمرات از ورقه به ليست ها دقت كافي مي كند؟
۳۰- آيا در جمع كردن نمرات و معدل گيري، از هر نظر دقيق و مطمئن عمل مي شود؟
۳۱- آيا ليست هاي امتحاني پس از اتمام، مجدداً با نمرات اوراق امتحاني مورد مطابقت قرار مي گيرد؟
۳۲- آيا پس از اعلام نتيجه، به اعتراضات دانش آموزان به معناي واقعي رسيدگي مي شود؟
۳۳- آيا سازمان هاي آموزش و پرورش استان ها در انتخاب ناظران امتحانات نهايي، سليقه اي و گرايشي عمل نمي كنند؟
۳۴- آيا ناظران امتحانات نهايي بر اساس كليه دستورالعمل هاي مربوطه، كار حساس نظارت را به طور دقيق انجام مي دهند؟
۳۵- آيا ناظران در گزارش هاي خود عدالت را رعايت مي كنند؟
۳۶- آيا آموزش و پرورش استان ها، به دقت گزارش ناظران را مطالعه مي كنند؟
۳۷- آيا كميسيون رسيدگي به تخلفات امتحاني، با دانش آموزان متخلف بر اساس قوانين مربوطه عمل مي كند؟
و بالاخره اينكه آيا مي توان معدل دانش آموزي كه در منطقه محروم و با امكانات نازل آموزشي در امتحانات شركت كرده را با معدل دانش آموز دبيرستاني با عالي ترين امكانات آموزشي و پرورشي در تهران و مراكز استان ها مقايسه كرد؟
و آيا اين عادلانه خواهد بود كه اين معدل را يكي از شرايط پذيرش در كنكور بدانيم؟
حسين حسين نژاد قندي
دبير بازنشسته، كارشناس و ناظر امتحانات
|