سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۲ - Jun 6, 2006
مديريت داده ها و تهديدهاي امنيتي
000039.jpg
گروه علمي فرهنگي-صحنه IT در معرض تحولات عظيمي قرار گرفته است كه چالش هاي مديريت داده ها و امنيت را افزايش خواهد داد. داده ها به نقطه انفجار نزديك مي شود. اسكات مك نيلي، رئيس سان مايكروسيستمز مي گويد: در هر ثانيه ۳۹۰ گيگابايت داده هاي جديد توليد مي شود. بسياري از اين داده ها ريشه در ظهور اينترنت و ابزارهاي مبتني بر وب دارد كه به گوشه گوشه زندگي روزانه ما رسوخ كرده است. ما به اشكال مختلف ارتباط برقرار مي كنيم، با اعتماد شديد به ايميل و به طور فزاينده با پيام كوتاه. در سال ،۲۰۰۳ بيش از ۵/۴۴ ميليارد دلار(۶/۳۳ ميليارد پوند) و تراكنش مالي الكترونيكي صورت گرفت. جذابيت فعاليت روبه تزايد آنلاين سبب تهديدهاي امنيتي جديد شده به گونه اي كه تهديدكنندگان ديگر تمايلي به ايجاد اختلال ندارند بلكه به قصد كسب درآمدهاي سرشار به سرقت داده ها مي پردازند. آجاي گوپال، رئيس اداره تكنولوژي «سيمانتك» در كنفرانس چشم انداز شركت در سال ۲۰۰۶ كه هفته گذشته در سانفرانسيكو برگزار شد گفت: امنيت ديگر معناي سابقش را از دست داده و حالا ديگر معادل سرقت و تهديد است. جان تامپسون، مدير اجرايي سيمانتك گفت: تهديد جديد، اقتصاد جهان را در معرض ريسك قرار داده است، به گونه اي كه مصرف كنندگان عصبي مي پرسند چه بر سر گردش مالي آنها خواهد آمد. او در ادامه مي گويد: صاحبان تجارت براي جلب اطمينان تلاش بيشتري بايد به خرج دهند و يا ريسك خسارات را از اقتصاد جهاني دور كنند. او به شركت كنندگان كنفرانس هشدار مي دهد كه هر چه تعاملات آنلاين بيشتر باشد، براي هر يك از ما چه مصرف كنندگان و چه شركت ها، وضعيت بحراني تر مي شود و ما بايد به هم اعتماد كنيم. اگر در حمايت از تعاملات آنلاين شكست بخوريم، نه مي توانيم جلوي رشد تجارت الكترونيك را بگيريم و نه كل تجارت را. تامپسون يادآور مي شود كه كاربران آنلاين نياز به تقويت حس ششم دارند تا دريابند كه ما در جهان واقعي ايمن هستيم يا نه. سيمانتك در صدد يافتن راهي است تا با استفاده از استراتژي۰.۲ Security كه خدماتي نظير تعيين صلاحيت و اصالت سايت را ارائه مي دهد، به جايگاه ياد شده برسد.
تامپسون همچنين براي محدود كردن جرايم آنلاين بر دستيابي به استانداردهاي بين المللي بزرگ تأكيد مي كند و ادامه مي دهد: ما در قالب جامعه جهاني، نياز داريم كه دور هم جمع شويم و معياري قانوني وضع كنيم. براي مثال در فرانسه چه اتفاقي مي افتد كه در ايالات متحده نمي افتد. اگر كسي از بانكي در آمريكا سرقت كند و بعد به آلمان برود، شبكه اي از قوانين و مقررات وجود دارد، در حالي كه در فضاي مجازي چنين چيزي نداريد. شايد با افزايش فعاليت هاي آنلاين زمان براي تغيير فرا رسيده باشد.
تامپسون خاطر نشان مي كند كه دولت ها بايد اين موضوع را مورد توجه قرار دهند و مراقب باشند كه اين تكنولوژي آنها را زمين گير نكند و در عوض براي دستيابي به آنچه كه مي خواهند ايده هاي شفافي داشته باشند. اغلب كساني كه درك درستي از تكنولوژي ندارند ممكن است سخت گيري هاي بي موردي داشته باشند. نوآوري  ها مي توانند بازدارنده باشند و تكنولوژي متوقف كننده، بايد مراقب لگوپراني آنها باشيم. استراتژي بلند مدت شركت  سان مايكروسيستمز در جهت برنامه هاي حمايتي كامل است تا سازمان بتواند زيرساخت  را سر پا نگه دارد و بدون قرباني كردن اطلاعات بحراني، به جلو حركت كند، يكي ديگر از مسئولان سيمانتك به نام گوپل مي گويد: ابزار مختلف براي اين منظور آماده است اما عناصر متعددي هستند كه سيمانتك هنوز ارائه نكرده است. از جمله هويت كه به اصالت استراتژي امنيت جامع مي پردازد. گوپل يادآور مي شود كه اين شركت در حال حاضر در زمينه پوشش خلأهاي مديريت هويت همكاري دارد كه اين موضوع، گسترده ترين انتخاب ممكن را براي مشتريان فراهم مي كند. مك نيلي نيز مي گويد: شركت ما توجه ويژه اي به بازار مديريت هويت دارد و اين حوزه مهمترين بخش داده هاي حمايتي محسوب مي شود.
امنيت و حريم خصوصي با هويت آغاز مي شود. در حقيقت مهمترين مسأله اين است كه چه كسي چه چيزي را مي بيند.

تبليغات ويدئويي گوگل
000045.jpg
ايرنا: گوگل از هفته جاري براي نخستين بار نمايش تصاوير ويدئويي تبليغاتي را در وب سايت هايي كه براي تبليغات از اين موتور جستجو استفاده مي كنند، آغاز خواهد كرد. اما گوگل همچنان از نمايش تبليغات ويدئويي در وب سايت اصلي خود، خودداري خواهد كرد.
گوگل برخلاف شركت هاي اينترنتي بزرگ ديگر نظير ياهو و مايكروسافت در سال هاي گذشته تنها به جلب آگهي هاي تبليغاتي متني و بسيار ساده در وب سايت اصلي موتور جستجوي خود اكتفا كرده و با همين روش موفق شده است از سال ۲۰۰۱تاكنون ۱۳ميليارد و۶۰۰ميليون دلار درآمد داشته باشد كه بيش از دو ميليارد دلار از اين مبلغ تنها مربوط به سه ماهه اول سال جاري است.
با توجه به رشد فزاينده اينترنت و تعداد كاربران آن، شركت هاي بزرگ هر روز تمايل بيشتري به تبليغ كالا و خدمات خود در اينترنت پيدا مي كنند و بيشتر شركت هاي بزرگ تنها به نمايش تبليغات ساده متني از محصولات خود اكتفا نكرده و خواهان نمايش تصاوير متحرك براي جلب توجه بيشتر كاربران هستند و گوگل نيز به همين علت از اين پس علاوه بر نمايش تبليغات ساده متني، به انتشار تبليغات ويدئويي پرزرق و برق در اينترنت خواهد پرداخت.
تبليغات ويدئويي منتشر شده توسط گوگل به گونه اي خواهند بود كه ابتدا به صورت تصاوير ثابت در وب سايت ها ظاهر شده و كاربر در صورت تمايل مي تواند با كليك كردن روي آنها، تصاوير ويدئويي موجود در تبليغات را فعال كرده و آنها را مشاهده كند. كارشناسان عقيده دارند خدمات جديد گوگل در زمينه انتشار تبليغات ويدئويي در اينترنت احتمالاً بسياري از شركت هاي بزرگ را به جاي تبليغات در شبكه هاي تلويزيوني، به تبليغ در اينترنت كه هم هزينه كمتري داشته و هم بينندگان فراواني دارد، ترغيب خواهد كرد و به اين ترتيب درآمدهاي ناشي از جلب تبليغات برترين موتور جستجوي اينترنت، گوگل، حتي بيش از پيش افزايش خواهد يافت.

جستجوي بهتر با گوگل دسكتاپ
000069.jpg
شركت Business Object SA قصد دارد تا يافتن و مشاهده اطلاعات اداري ذخيره شده در سيستم هاي امنيتي و اطلاعات كاري را براي كاربران تجهيزات جستجوگري گوگل و نرم افزار دسكتاپ آسان كند. وقتي گوگل ويژگي جديدي به نام One Box for Enterprise را به خود اضافه كرد، براي ساير شركت  ها نيز گشايشي حاصل شد تا انواع ماجول  نرم افزاري را بسازند كه تجهيزات مورد نظر را قادر به استخراج و تفسير اطلاعات به دست آمده از برنامه هاي مختلف تجاري پشتيباني كند. چون اطلاعات اداري اغلب در ميان انواع مختلف برنامه ها پراكنده هستند، مثل انواع تقويم، Spreadsheet يا ايميل يا انواع ديتابيس و سيستم هاي ديگر پشتيبان، يك اينترفيس جستجوي تنها كه بتوانند تمامي منابع اطلاعاتي را ارزيابي كند قادر به تسهيل كار كاربران خواهد بود.
Google OneBox نتايج جستجو را به اشكال مختلف ارائه مي دهد، بسته به ماهيت منبع در دست، پس چه گزارشات ، پيام هاي ايميل يا تقاضاهاي خريد همگي به صورت مجزا نمايش داده مي شوند. شركت هاي سيسكو سيستمز، گوگل و اوراكل انواع ماجول ها را براي جستجوي اطلاعات در برنامه هاي خود ارائه داده اند، در حالي كه شركت هايي نظير LTech و Sada ماجول هايي را براي جستجوي ايميل و اطلاعات ذخيره شده در تقويم موجود در نرم افزار Exchange Collaboration مايكروسافت عرضه نموده اند.
اكنون، Business Objects قصد دارد ماجولي را براي جستجوي اطلاعات ذخيره شده در سيستم هاي اطلاعات امنيتي شركت خود عرضه كند كه شامل Crystal Reports و اسناد Web intelligence هستند. اين ماجول به علاوه از عملكرد جستجوي مشابه در نسخه تجار گوگل دستكاپ نيز پشتيباني مي كند كه يك نسخه از برنامه گوگل براي ايندكس سازي و جستجوي اسناد در يك كامپيوتر تنها مي باشد. نسخه اداري مذكور به مجريان امكان مي دهد تا انواع جستجو را كه قابل اجرا هستند را محدود كنند يا اسنادي را كه قابل ايندكس شدن هستند را محدود كند تا اطلاعات اداري را حفظ كنند.

ضد ويروس «وان كر» محصول مايكروسافت
000042.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت با راه اندازي خدمات امنيتي ويندوز لايو وان كر، به طور رسمي وارد بازار نرم افزارهاي امنيتي و ضد ويروس مورد استفاده در رايانه هاي شخصي مي شود.به گزارش پي سي ورلد، نرم افزار وان  كر كه نگارش آزمايشي آن از نوامبر گذشته به صورت رايگان توسط مايكروسافت ارائه شده بود، علاوه بر ضد ويروس، شامل نرم افزارهاي بك آپ و تنظيم رايانه نيز خواهد بود.
كاربران بايد نگارش نهايي اين نرم افزار را به قيمت ۵۰دلار براي يك سال، بخرند كه اين مجموعه خريداري شده حداكثر روي سه رايانه قابل نصب خواهد بود. مجموعه امنيتي وان كر شامل يك نرم افزار ديوار آتش (فايروال)، نرم افزار ضد ويروس و همچنين نرم افزار بك آپ ويژه پشتيباني از فايل هاي رايانه اي به علاوه نرم افزار ضد اسپاي ور اين شركت به نام مايكروسافت ويندوز ديفندر خواهد بود. اين مجموعه نرم افزارها همچنين فعاليت هاي نگهداري و بهبود عملكرد رايانه از جمله پاكسازي و مرتب كردن فايل هاي موجود روي هارد ديسك را نيز به عهده خواهند گرفت. كارشناسان رايانه اي عقيده دارند، نرم افزار جديد شركت مايكروسافت تهديدي مستقيم براي شركتهاي بزرگ توليد كننده محصولات ضد ويروس از جمله سيمانتك، مك آفي و ترند مايكرو محسوب مي شود. سيمانتك، بزرگترين توليدكننده نرم افزارهاي ضد ويروس در جهان، در واكنش به ورود مايكروسافت به بازار نرم افزارهاي ضد ويروس، توانايي هاي مايكروسافت براي حفاظت از كاربران را مورد سؤال قرار داده است.

چين و ايتاليا روبوت كاوشگر ماه مي سازند
000036.jpg
ايرنا: دانشمندان چيني و ايتاليايي در حال گفت وگو براي همكاري مشترك در زمينه ساخت سيستم روبوت كاوشگر ماه هستند. شماري از دانشمندان چيني به اين منظور اخيرا سفري به ايتاليا انجام داده و با همتايان خود به بحث و تبادل نظر پرداختند. پرتاب كاوشگر ماه و كاوش آن، يكي از برنامه هاي بلند مدت فضايي چين پس از پرتاب دو فضاپيماي سرنشين دار محسوب مي شود. دانشمندان چيني اعلام كردند تحقيقات گسترده اي در زمينه ساخت روبوت كاوشگر و تجهيزات مخابراتي و ارتباطي آن در جريان است. ايتاليايي ها نيز از دو سال پيش چنين برنامه اي را در دستور كار تحقيقاتي قرار داده اند و اكنون هر دو كشور در زمينه طراحي اين سيستم، ساخت آن و تجهيزات ذي ربط و برنامه ريزي شبيه سازي آن همكاري دارند. در صورتي كه چين و ايتاليا طرح مذكور را به پيش سوق دهند، در سال ۲۰۰۸ ميلادي سه  روبوت به اندازه۴۰تا ۸۰سانتيمتر و وزن ۱۲تا۳۰كيلوگرم ساخته خواهدشد كه داراي سيستم هاي متحرك بوده و كاوش ماه با استفاده از آن آغاز خواهد شد. قرار است مراحل نهايي آزمايش اين سيستم روبوتي كاوشگر ماه در پكن انجام گيرد، اما تاكنون زمان دقيق آن اعلام نشده است.
دانشمندان چين فعاليت گسترده اي را در جهت توسعه علوم فضايي و اكتشاف ماه آغاز كرده اند. بررسي ها نشان مي دهد چين قصد دارد سال آينده ميلادي يك گام بلند براي اجراي برنامه اكتشاف ماه بردارد. در صورت پيشبرد اين برنامه، چين درصدد پرتاب يك ماهواره براي گردش به دور ماه است كه گامي در راستاي پيشبرد برنامه هاي اكتشاف ماه خواهد بود. چين سال هاست كه در زمينه اكتشاف ماه فعاليت مي كند و قصد دارد كاوشگر ماه را در دو يا سه سال آينده به فضا پرتاب كند. سرمايه گذاري چين در برنامه اكتشاف ماه اكنون حدودي۱۶۰ميليون دلار است كه در آينده بيشتر خواهد شد. چين براي برنامه هاي فضايي خود در طول سال نزديك به۵۰۰ميليون دلار هزينه مي كند.

كشف گونه هاي ناشناخته اي از دايناسورها
000048.jpg
ايسنا: جست وجوي دو ساله دانشمندان در معدن متروكه اي در منطقه اي موسوم به شيار دايناسور، منجر به كشف فسيل هاي ارزشمندي شد كه حيرت دانشمندان و ديرينه شناسان را به دنبال داشته است. مت موسبروكر از دانشمندان دايناسور شناس و مدير موزه تاريخ طبيعي مورسيون در آمريكا گفت: «دو سال تحقيق و جستجو فسيل هاي ارزشمندي را به ما نشان داد كه دهه ها از ديدن آنها غفلت كرده بوديم.»
در ميان اين كشفيات ارزشمند تركيب نادري از فسيل ها و رد پاها و نقش پاها بر روي سنگ ها پيدا شد كه حيرت ديرينه شناسان را به دنبال داشته است. به گفته ديرينه شناسان رد پاهاي پيدا شده بر روي سنگ ها احتمالا متعلق به گونه هاي ناشناخته اي از دايناسورها بوده است. موسبروكر در خصوص اين كشف بزرگ گفت : «حقيقتا آن چه را كه مي ديدم نمي توانستم باور كنيم. اين كشفيات ارزشمند، نخستين آثار پاي كشف شده در كلورادوي آمريكا هستند.» اين منطقه كه در ۱۵ مايلي غرب دنور آمريكا واقع شده، مكاني است كه نخستين فسيل دايناسور و ردپاي متعلق به آنها در غرب كشف و شناسايي شد.
اين ردپاها و فسيل ها متعلق به ۱۵۰ ميليون سال پيش يعني پيش از شكل گيري كوه هاي راكي است. اين كشفيات شامل هفت گونه فسيل متعلق به دايناسورهاي گوناگون است كه تمامي اين فسيل ها در محيطي مرطوب و در اطراف يك رودخانه كهن فشرده شده اند. دانشمندان اعلام كردند براي كشف فسيل هاي بيشتر به اكتشافات خود در روزهاي آتي نيز ادامه خواهند داد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |