شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۵
مواظب «كريستال مت»ها باشيد
مرتضي اسلام زاده
000135.jpg
اين روزها و به رغم كنترل فراگير پليس جهت جلوگيري از وجود آزمايشگاه هاي توليد «مت آنفلوميدها» ، موج اپيدمي آن هنوز ريشه كن نشده و همچنان فعال است. يكي از مخدرترين و مرگبارترين داروهاي روي زمين و يا به عبارتي اَبَر ويروس، «كريستال مت» است كه با قيمتي ناچيز و با استفاده از داروهاي غيرتجويزي و همچنين مواد شيميايي كشاورزي ساخته مي شود.
تنها در كشور ايالات متحده نزديك به ۲۰هزار كودك كه والدينشان آزمايشگاه هاي توليد كريستال مت را داير كرده بودند، بي سرپرست شده اند.
دكتر «كارن تندي» مديركل مبارزه با مواد مخدر ايالات متحده مي گويد: «والدين فراواني در اين زمينه دستگير شده اند و فرزندان آنها ديگر هرگز آنها را نخواهند ديد.»وي مي افزايد: «به خاطر تركيب سبك مواد شيميايي بسيار خطرناك تر و مرگبارتر از ديگر مواد مخدر است. كريستال مت در ابتدا كوري را به همراه دارد و در ادامه حمله به ديگر نقاط بدن را در پي دارد.»
يكي از مصرف كنندگان مي گويد: «اصلاً فكرش را هم نمي كردم كه اينچنين باشد. شايد اگر چشمان من كور نمي شد،  همچنان مصرف آن را ادامه مي دادم.»
متأسفانه تخمين درصد مبتلايان كريستال مت در كشورهاي ديگر بسيار دشوار است.
كارشناسان مي گويند: «كريستال مت به خاطر اينكه هيچ گونه نيازي به ديگر وسائل ندارد و همچون مشروبات الكلي و مواد مخدر بو ندارد و ارزان قيمت است در بين جوانان در حال افزايش است و جوانان اصلاً به اين نكته كه چه داروي مرگباري را با خود به همراه دارند، فكر نمي كنند.»در همين زمينه «مايكل اسپكتر» محقق و پژوهشگر مواد مخدر، به ويژه كريستال متٍ، نظريات جالبي دارد.
* آقاي اسپكتر، آيا كريستال مت مي تواند يك ماده تفريحي براي جوانان باشد،  چرا كه اين روزها به وفور از آن گفته مي شود و به آساني در دسترس است؟
- از سال ۱۹۹۰ مواد مخدر جديدي وارد بازار شده اند كه تنها سوداگران مرگ از آن بهره برده اند، آخرين مورد آن نيز كريستال مت است كه به عنوان قوي ترين ماده معتاد كننده و محرك شناخته مي شود. كريستال مت مشكلي براي جامعه جوان نيست، بلكه يك معضل عظيم براي همگان است؛ چرا كه به سرعت در بدن رشد مي كند و وابسته به قشري خاص از طبقات جامعه نيست و چون ارزان است در دسترس همه اعم از غني و فقير مي تواند قرار بگيرد و ديگر جوانان سراغ مواد گران قيمتي چون كوكائين نمي روند. هزاران هزار از جوانان(مردان) با مصرف اين ماده خطرناك، محيطي بسيار ناامن براي جامعه به بار مي آورند و امراضي به مراتب خطرناك تر از HIV، ايدز و سيفليس را براي جامعه به ارمغان مي آورند.
* كريستال مت از نظر زيستي چگونه است؟ و اثرات آن به بدن چگونه است؟ و از نظر فيزيكي چه آسيبي به سيستم ايمني بدن وارد مي كند؟
- در حال حاضر چندين محقق در حال پژوهش هستند تا جواب اين سئوالات را بدست آورند. چيزي كه خيلي بديهي به نظر مي رسد كريستال مت سيستم ايمني بدن را از كار مي اندازد و افرادي كه به HIV مبتلا هستند، در معرض خطر مستقيم قرار دارند. حتي افرادي كه تازه معتاد هم هستند، در صورت مصرف كريستال مت ديگر در بدن خود سيستم ايمني نخواهند داشت. كريستال مت وضع مصرف كننده را به حدي مي رساند كه مجبور مي شود همه روزه از  آن مصرف كند، خصوصاً مبتلايان به HIV
* چه ارتباطي است بين مصرف مواد مخدر مثل كريستال مت و رفتارها و اثرات زيستي مبتلايان به HIV، به عبارتي نقطه مشترك اين دو چيست؟
- به سختي مي توان در اين مورد قضاوت كرد. هر دو به تحركات جنسي دامن مي زنند و همچون HIV بايد در مورد كريستال مت هم عمل جنسي را به صورت كاملاً با احتياط و با استفاده از وسائل ايمن ساز انجام دهند.
* به نظر مي آيد كه كريستال مت همچون مواد مخدر شادي آور است، اما آيا به راستي همواره چنين است؟ تاريخچه استفاده از اينگونه داروها چيست؟ چگونه اين گونه مواد روانگردان استفاده مي شدند؟
- نه، اين گونه نيست كه همواره شادي آور باشند. اين گونه مواد از زمان جنگ جهاني دوم استفاده مي شده اند. خلبان هاي آمريكايي و انگليسي و همچنين خلبان هاي از جان گذشته ژاپني  از اين گونه مواد استفاده مي كردند و گفته مي شود كه اغلب هيتلر هم از آن استفاده مي كرده است. البته اغلب در ابتدا استعمال كنندگان احساس خوبي در خود مشاهده مي كردند، زيرا از افسردگي آنها كم مي شد، اما هرگز اين گونه افراد متوجه نبودند كه به چه اعتياد غيرقابل درماني وارد مي شوند.
* كريستال مت را با ديگر مواد روانگردان مقايسه مي كنيد؟ چه موادي در ميان افرادي كه روانگردان مصرف مي كنند بيشتر مورد توجه است؟ آيا تأثير اين گونه مواد همچون اثر HIV است؟
- خب، خيلي مواد زيادي هستند كه همجنس بازان و هر كس ديگري اغلب از آن استفاده مي كنند. كوكائين، اكستازي و مشتقات خشخاشي اغلب در بين مصرف كنندگان وجود دارد. به يقين در بين اين مواد هيچ كدام اثر مطلوبي براي بدن ندارد و همگي سيستم ايمني بدن را به مخاطره مي اندازند و همچون HIV بر بدن مردان و زنان تأثيرگذار هستند و در يك مدت زمان طولاني حركت، خوردن و آشاميدن انسان را مختل مي نمايند و اينها به نظر مي آيد كه بسيار خطرناك باشند كه در اين بين قرص كريستال از همه بدتر است.
* براساس آخرين تحقيقاتي كه شما انجام داديد مصرف كنندگان به درستي مواد مخدر را مي شناسند يا بهتر بگوييم آيا از عوارض كريستال مت مطلع بوده اند؟
- بسياري از آنهايي كه كريستال مت مصرف مي كرده اند فكر مي كردند كه فقط يك بار از آن استفاده خواهند كرد، اما ادامه پيدا مي كرد به يك ماه و بعد از آن چندين ماه، به طوري كه مصرف كننده احساس مي كرد هميشه در تعطيلي به سر مي برد و هيچ مشكلي ندارد، اما حقيقت اين است كه كريستال مت بسيار بسيار معتادكننده قوي است و استفاده از آن يك بازي بسيار خطرناك است.
* در اين بين اينترنت چه نقشي را بازي مي كند؟ آيا سبب افزايش HIV در بين همجنس بازان مي گردد؟
- اينترنت بستري را براي ملاقات اين گونه افراد فراهم مي كند و زنان و مردان هر نوعي كه بخواهند از اين بستر استفاده مي كنند تا به هدف خود برسند. اما اگر در اين بين كريستال مت هم اضافه شود و ما مي دانيم كريستال مت كمترين بازدارندگي را دارد، آنها متمايل به اعمال جنسي مي شوند و حتي اگر در نظر بگيريم حداقل تعداد بسيار كمي از آنها به HIV آلوده هستند با توجه به اين موضوع كه خيلي از اين افراد حتي كريستال مت را نمي شناسند يك پديده خطرناك به وجود آمده است.
* به عنوان آخرين سئوال، به نظر مي آيد در حال جنگ جديدي هستيم؛  جنگي متفاوت از جنگ هاي معمولي و حتي متفاوت از ايدز و HIV،  جنگي در كشورهاي مختلف يا به عبارتي جنگي دامنگير در سراسر دنيا و حتي در محدوده اي به وسعت تمامي كشورهاي دنيا، در اين مورد چه توضيحاتي داريد؟ لطفاً بگوييد بزرگترين اميدواري شما در اين مورد چيست؟
- بزرگترين اميدواري و آرزوي قلبي من اين است كه تمامي مردم در سراسر دنيا اين توانايي را داشته باشند كه انعطاف پذير باشند و به اين دانش برسند كه مطالعه كنند و در اين قبيل موارد اطلاعات بيشتري را كسب كنند، اما متأسفانه اين ساده نيست. اين كار به وفاداري زن و شوهر، زمان و پول نيازمند است. هيچ دانشمندي نمي تواند اين مشكل را حل كند. اين يك مشكل همگاني است و به عزم همگاني و جهاني نياز دارد.

تازه ها
كاربرد كامپوزيت در مقابله با خوردگي
خوردگي سازه ها و قطعات فلزي يكي از جدي ترين مشكلات صنايع كشور است كه سالانه خسارت ها و هزينه هاي سنگيني ايجاد كرده و اساساً باعث اتلاف بخش قابل توجهي از سرمايه هاي ملي مي شود.
اما امروزه با به كارگيري مواد كامپوزيت پليمري كه مي توانند در برابر خوردگي مقاومت ايجاد كنند، گام مؤثري در جهت كنترل اين هزينه ها برداشته شده است. به ويژه اينكه روش هاي سنتي مقابله با خوردگي با توجه به پرهزينه بودن، از كارايي لازم در اين زمينه برخوردار نيستند.
اما منظور از خوردگي چيست؟ خوردگي،  تخريب يا فساد يك ماده در اثر واكنش در برابر محيط پيرامون تعريف مي شود. خسارت هاي ناشي از پديده خوردگي به ويژه در كشورهاي در حال توسعه كه هنوز با تعويض قطعات به مقابله با اين مشكل مي پردازند، بيشتر از كشورهاي پيشرفته است كه با به كارگيري فناوري هاي جديد، آن را كنترل مي كنند.
به كارگيري فناوري كامپوزيتي
در فناوري جديد براي مقابله با پديده خوردگي از مواد و مصالح صنعتي گوناگون از جمله فلزات و آلياژها، پلاستيك ها، لاستيك ها، سراميك ها و به ويژه مواد كامپوزيت استفاده مي شود. دسترسي به مواد مقاوم در برابر خوردگي ، نياز به بررسي مواد گوناگون دارد. نكته ديگر آنكه، بايد مقررات و روش هايي تدوين شود كه با اجراي آنها بتوان ميزان و سرعت خوردگي را به طور قابل توجهي كاهش داد.
تقويت كننده هاي كامپوزيتي
پس از مطالعات گوناگون در مورد خوردگي، پلاستيك تقويت شده با الياف(FRP) به عنوان يك جايگزين خوب براي تقويت كننده هاي فولادي در بتن پيشنهاد شده است. سه نوع ميلگرد و تقويت شده با شيشه (GFRP)، تقويت شده با كربن(CFRP) و تقويت شده با آراميد(AFRP) از انواع تجاري كامپوزيت هستند كه در صنعت ساختمان كاربرد دارند.
پوشش ها و لوله هاي كامپوزيتي
پوشش هاي كامپوزيتي يكي از پوشش هاي كم هزينه با مقاومت خوردگي بالا هستند كه مي توانند مقدار قابل ملاحظه اي از هزينه هاي ناشي از خوردگي فلزات را كاهش دهند. لوله هاي انتقال مواد در مسافت هاي بلند و كوتاه به ويژه در صنايع نفت و گاز استفاده مي شوند و معمولاً تحت تأثير محيط، دچار خوردگي زيادي مي شوند، لوله هاي كامپوزيتي كاربرد قابل توجهي دارند. اين لوله ها را مي توان جايگزين لوله هاي فولادي كرد.
پيشگيري از خوردگي
بحث پيشگيري از خوردگي و انتخاب مواد مقاوم در برابر آن- همانند كامپوزيت ها- در فرآيند طراحي محصول مي تواند مورد توجه قرار گيرد.
بنابراين در يك نگاه كلي به پديده خوردگي و راه هاي مقابله با آن مي توان براي فناوري كامپوزيت جايگاه ويژه اي قايل شد. قطعاً اين بحث ابعاد گسترده اي دارد كه در اين مطلب،  تنها به نكاتي بسنده شده است .

همايش ها
همايش بين المللي پرورش
و تكثير گياهان (IPBS2006)

۱- تاريخ برگزاري: ۲۶-۲۰ آگوست ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: مكزيك/ مكزيكوسيتي
۳- صفحه الكترونيكي:
http://www.intlplant breeding.com
۴- نيم نگاه: يكي از نكات مهم و مورد بحث در علم كشاورزي، پرورش و تكثيرگياهان، با انتخاب بهترين شيوه نگهداري و استفاده از بذرهاي اصلاح شده جهت پرورش هر چه بيشتر و بهتر گياهان است. همايش IPBS2006 با هدف تبادل نظر درباره «تاريخچه» ، «تحولات و آينده پرورش گياهان به ويژه گياهان ژنتيكي» ، «پرورش غلات با محور بحث درباره پيشرفت ها و نواقص» ، «اطلاعات بيوانفورماتيك مورد نياز در پرورش گياهان» ، «موانع موجود در راه پرورش و تكثير بهتر گياهان و گل ها» ، «اطلاعات تجربي(سنتي) و علمي براي پرورش گياهان و انتخاب بذر مناسب» ، «ديدگاه ها و سياست هاي سازمان خواربار جهاني (FAO) در زمينه پرورش و تكثير گياهان و دانه ها به منظور رفع نيازهاي تغذيه اي كشورهاي توسعه يافته و پرورش و تكثير گياهان» ، «پرورش گياهان ژنتيكي و تنوع ژنتيكي گياهان به ويژه در غلات و دانه ها»، «شناسايي ژن هاي جديد براي پرورش ذرت مقاوم به آفت ها» ، «پرورش دانه ها و گياهان با هدف تغذيه بهتر» ، «پرورش سوياي اصلاح شده از جهت توليد اسيدهاي چرب»، «پرورش مصنوعي گياهان با استفاده از اتيلن به ويژه در غلات» و... برگزار مي شود.در اين نشست، سخنراناني از برخي دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي چون دانشگاه مينه سوتا، دانشگاه آيوا، مركز بين المللي منابع ژنتيكي گياهان آمريكا، سازمان خواربار جهاني (FAO)، دانشگاه ايلينوي، دانشگاه پوردو و... با ارائه مقاله حضور دارند.
چهارمين همايش و كارگاه آموزشي بررسي پيشرفت روش هاي مولكولي در تشخيص بيماري هاي ژنتيكي انسان
۱- تاريخ برگزاري: ۲۱-۱۸ سپتامبر ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: ايران/ تهران
۳- صندوق پستي: ۶۳۴۳-۱۴۱۵۵
۴- تلفن: ۹۸۲۱۴۴۵۸۰۳۹۰+ / دورنگار: ۹۸۲۱۴۴۵۸۰۳۹۹+
۵- پست الكترونيكي:
massoudh@nrcgeb.ac.ir
۶- نيم نگاه: بيماري هاي ژنتيكي- هر چند ناخواسته- انسان را درگير مي كنند و متأسفانه از نسلي به نسل ديگر نيز منتقل مي شوند، اما پژوهشگران همواره در جست وجوي راهي براي درمان بيماري هاي ژنتيكي بوده و هستند. اين همايش و كارگاه آموزشي با هدف بررسي نكاتي چون «ناهنجاري هاي كروموزوم ها» ، «ناهنجاري هاي ناشي از تكرار نوكلئوتي ها» ، «آتاكسي(نيمه فلجي)» ، «ناهنجاري ها و بيماري هاي ناشي از نقص در عملكرد ميتوكندري» ، «تحليل ماهيچه اي- استخواني» ، «شكستگي كروموزم ها»، «آتاكسي مخچه اي- نخاعي» ، «آتاكسي فردريش» ، «ناهنجاري و تشخيص ناهنجاري هاي بيماري دوشن» ، «آتاكسي تلانژكتازي» و... برگزار مي شود.
مهتاب خسروشاهي

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
شهرآرا
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  علم  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |