شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۵
ايران - مكزيك
تاكتيك هاي متفاوت
جهانگير كوثري
000162.jpg
000159.jpg
000186.jpg
000189.jpg
جام جهاني ۲۰۰۶ آغاز شد. دو بازي از گروه اول كه با گروه چهارم كه تيم ملي فوتبال ما در آن قرار دارد، فاصله زيادي دارد. شور و شوق تازه اي قاره اروپا را فراگرفته است. ۳۲ كشور با مليت هاي گوناگون و پشت سر گذاشتن تاريخ هاي غمگين و شايد شاد گردهم آمده اند تا در يك فرمول مشترك به گونه اي ديگر فرهنگ ها، سنن و آداب خود را در قالب فوتبال بيرون بريزند. آلمان مشترك در يك فراز و نشيب تاريخي ميزبان اين رويداد است و ايران ما هم حضور دارد. فردا ايران در اولين بازي خود به ميدان و ديدار مكزيك مي رود؛ كشوري كه ۱۳ بار سابقه حضور در جام جهاني را دارد، دو بار ميزبان جام جهاني (۱۹۸۶-۱۹۷۰) بوده است و دو بار تا مرحله يك چهارم نهايي پيش آمده است. مكزيك قهرمان مسابقات NAFC در سال هاي (،۱۹۹۱ ۱۹۴۹ و ۱۹۴۷)، قهرمان مسابقات كونكاكاف در سال هاي (،۱۹۷۷ ۱۹۷۱ و ۱۹۶۵) و قهرماني آمريكاي مركزي در سال هاي (۱۹۹۰ ، ۱۹۶۶ ، ۱۹۵۹ ، ۱۹۳۸ و ۱۹۳۵) شده است. آنها قهرمان پاناي آمريكا در سال هاي (۱۹۷۵ و ۱۹۶۷) و به طور مشترك با برزيل در سال ۱۹۹۰ شده اند. مكزيك قهرماني جام كنفدراسيون ها در سال ۲۰۰۴ را نيز به دست آورده است. در رده بندي فيفا در رده ششم قرار دارد و بيش از ۱۰۵ ميليون نفر جمعيت دارد. حريف ما در بازي فردا چنين تيمي است. مكزيك يك مربي آرژانتيني به نام ريكاردو لاولپه دارد. او دروازه بان ذخيره تيم ملي آرژانتين در سال ۱۹۷۸ بود.
مبناي تاكتيكي مكزيك سيستم (۲-۴-۴) است كه در دو زمان دفاع و حمله تفاوت مي كند. تيم فعلي مكزيك از ۲۳ بازيكن كاملا حرفه اي تشكيل شده است. «لاولپه» با ترديد به يازده بازيكن ثابت خود رسيده است و هنوز براي گزينش دو بازيكن اصلي دچار ترديد است كه آيا با حتي انجام دو بازي تداركاتي با فرانسه و هلند نيز كه نفس گير و سخت بود، مكزيك تركيب اصلي خود را نشناخت و يا نقطه ابهام برايش باقي ماند؟
برداشت ريكاردو لاولپه، مربي مكزيك از تيم ملي فوتبال ايران چيست؟ نگاه مكزيك به تيم ما چگونه است؟ خوشبختانه اطلاعات آنها از تيم ما كامل نيست، اما بديهي است كه مكزيك به قصد پيروزي بر ايران و حتي به دست آوردن تفاضل گل بيشتر به ميدان مي آيد. كمي غرور و تكبر همراه بازيكنان مكزيك خواهد بود؛ غروري كه در توانمندي واقعي مكزيك گم مي شود. فوتبال مكزيك سرعتي، با حركات ريز و تاكتيك هاي مقطعي ساده است. آنها چون اروپايي ها كمتر حركات خود را به كنار خط طولي مي برند و بيشتر حركات آنها متمركز در ميانه ميدان و رفتن به قلب دفاع ماست. ويژگي دو مهاجم ثابت مكزيك نيز در باز كردن درهاي دفاعي ماست. خاردبورگتي ۳۳ ساله كه در باشگاه بولتون انگليس بازي مي كند و گيلرمو فرانكو ۳۰ساله كه در باشگاه ويارئال اسپانيا بازي مي كند، خط حمله مكزيك را تشكيل مي دهند. اگر مكزيك بخواهد نيمي از برنامه خود را از روي هوا به ما تحميل كند به جاي گيلرمو فرانكو ،فرانسيسكو فونسكا را در كنار بورگتي قرار مي دهد، او با ۲۷ سال سن از قدرت سرزني خوبي بهره مند است. جسوس آره لانو و عمر براوو ديگر مهاجمان مكزيك خواهند بود.
اگر لاولپه بخواهد كه ايران را از ابتداي بازي تحت فشار قرار دهد عمر براوو را در خط مياني به عنوان مهاجم سوم قرار مي دهد. او هافبك مياني سمت چپ خواهد بود كه در زمان هايي كه بورگتي و فرانكو در عرض حركت مي كنند به قلب دفاع ما مي آيد و يا از سمت راست دفاع ما پا به توپ به دروازه ما نزديك مي شود. لاولپه در آخرين بازي تداركاتي خود در مقابل هلند، عمر براوو را در نيمه اول روي نيمكت نشاند و در كنار بورگتي يك بازيكن ۳۳ ساله ديگر به نام آره لانو قرار داد اما در نيمه دوم حالت تهاجمي به تيم خود داد و عمر براوو را در خط حمله به خدمت گرفت و اتفاقا هر دو گل را در نيمه دوم از هلند خورد، يعني طي ۵ دقيقه دو بار دروازه اش به خاطر ضعف هافبك ها فروريخت. تورادو، زينها، مورالز و رافائل گارسيا بازيكنان خط مياني بودند؛ هركدام با ويژگي هاي خاص خود. زينها كمي متمايل به دفاع خود بازي كرد و گارسيا نيز نزديك به او بيشتر يك گرداننده بود. مورالز در هافبك چپ و تورادو هم به راست رفت. اما در نيمه دوم عمر براوو به جاي گارسيا آمد، پارادو به جاي تورادو و فونسكا به جاي مورالز و فرانكو جاي زينها را گرفت. اين تعويض نشان از آن داشت كه لاولپه مي خواهد جدا از حفظ نتيجه يك بر صفر به گل بيشتر دست يابد، اما نتيجه معكوس شد و هلند دو بار گل زد. اين قضيه كاملا اثبات مي كند كه اگر مكزيك به شيوه كاملا تهاجمي روي بياورد، آسان تر هم گل مي خورد. براي تيم ما نيز بهترين فرصت در زماني حاصل مي شود كه مكزيك براي زدن گل هاي بيشتر هجوم بياورد. اسوالدو سانچز، دروازه بان مكزيك خواهد بود. رافائل ماركز كه در بارسلون بازي مي كند يك دفاع مياني است و  سوارز ديگر يار كنار او.اوساريو به چپ مي رود و ساليدو نيز در دفاع راست. لاولپه كاسترو را نيز دارد كه قادر است يك دفاع راست كلاسيك باشد.
مكزيك در مقابل ايران ۲۰ دقيقه اول را با احتياط آغاز خواهد كرد و با ارزيابي سريع يورش خواهد آورد.
خط دفاع و هافبك هاي ما بايد ريتم بازي مكزيك را در نظر بگيرند، سرعت و ضرباهنگ مكزيكي ها از دقيقه ۲۰ بازي سريع تر خواهد شد و يك بازيكن نيز از خط مياني رها مي شود و به بورگتي و فرانكو مي پيوندد و به احتمال زياد اين بازيكن «عمر براوو» خواهد بود؛ بازيكني كه راندمان كار دفاعي و برگشت به زمين خود و استقرار در دفاعش صفر است. اگر سرعت مكزيك در نيمه اول مهار شود، آنها انعطاف پذيري تاكتيكي زيادي ندارند كه بتوانند تغيير شيوه بدهند. اين مشكل در مقابل فرانسه و هلند هم كاملا مشهود بود. در مقابل مكزيك نقش هافبك ها بسيار مشكل تر از دفاع ماست. كاش برانكو شعاع حركت نكونام و زندي (تيموريان) را محدود به ميانه ميدان و سمت دروازه خودمان كند تا نيمه اول به پايان برسد. پتانسيل بازيكنان خط مياني جلو (كريمي، مهدوي كيا و هاشميان) به اندازه اي است كه به كمك دايي (تنها بازيكن خط حمله) بتوانند دفاع خطي مكزيك را بشكنند و داخل محوطه جريمه آنها شوند.لاولپه يك بازيكن تمام حرفه اي (رافائل ماركز) را در قلب دفاع دارد، اما او ميل به حمله و رفتن در قالب يك ليبرو دهه هفتاد را دارد. با غرور زياد هم فوتبال بازي مي كند. لاولپه دوست دارد سوارز باتجربه را در كنار ماركز قرار دهد، او بايد خلاء يا عدم بازگشت ماركز را جبران كند. او بازيكن سرزن، درشت و قدرتمندي است، اما سرعت خوبي ندارد. در دفاع كناري مكزيك كاسترو اوزاريو در دفاع كناري مكزيك، هر دو با شيوه كلاسيك بازي مي كنند. آنها در حمله خوب شركت مي كنند و معمولا تا پشت محوطه جريمه ما هم پيش خواهند آمد، اما در كار دفاع و جمع شدن در يك چهارم زمين خود بسيار ضعيف و قابل انتقادند.
تيم ما با تركيب نيمه دفاعي كه در مقابل كرواسي بازي كرد به نتيجه مطلوب تر مي رسد، يعني سيستم (۱-۳-۲-۴) كه چهار مدافع ما را محمد نصرتي، گل محمدي، رضايي و كعبي تشكيل مي دهند. نكونام و تيموريان دو هافبك دفاعي خواهند بود و علي كريمي، مهدوي كيا و هاشميان خط دوم هافبك و علي دايي نيز تنها مهاجم ما در اين تركيب است. اين تركيب ما را به نتيجه دلخواه خواهد رساند.

ريكاردو لاولپه:
نگران ايران نيستم به پرتغال فكر مي كنم
000165.jpg
* مكزيك به چه اندازه در سال هاي گذشته پيشرفت كرده است؟
- از زماني  كه هدايت تيم را بر عهده گرفتم، به دستاوردهاي مهمي مثل قرارگرفتن در ميان شش تيم برتر رده بندي فيفا دست پيدا كرديم و در سه سال گذشته همواره اين رتبه را حفظ كرديم. در قرعه كشي جام جهاني نيز در سيد خوبي قرار گرفتيم. در حال حاضر هدف ما تاريخ سازي در جام جهاني است.
* در اين دوره از رقابت هاي جام جهاني به چه دستاوردي مي رسيد؟
- اگر بازيكنان، سطح بالاي بازي گروهي و درك فوتبال خود را حفظ كنند و نيز تمركز لازم را داشته باشند درست مثل جام كنفدراسيون هاي گذشته، بدون شك ما در جمع چهار تيم برتر قرار خواهيم گرفت.
* از اين كه كواتموك بلانكو را حذف كرديد انتقادات زيادي به شما شده است. چرا او را به جام جهاني نبرديد؟
- برخي بازيكنان بزرگ به دليل نوع خاص بازي هميشه نمي توانند در تركيب تيم به درستي ايفاي نقش كنند.
* در مورد انتخاب بازيكناني مثل آنتونيو نلسون و گيرمو فرانكو كه اصليتي غيرمكزيكي دارند، صحبت كنيد...
- مي توان گفت كه هشتاد درصد مهاجمان حاضر در ليگ مكزيك خارجي هستند و اگر چند تن از آنها تابعيت مكزيك را داشته باشند دليلي نمي بينم كه از آنها استفاده نكنم. اگر بر طبق قانون اساسي او يك مكزيكي به شمار مي رود، براي من كافي است كه او را براي تيم ملي انتخاب كنم.
* قبلاً گفتيد كه هفتاد درصد روزنامه نگاران خوب نيستند. آيا هنوز هم ديد منفي نسبت به رسانه ها داريد؟
- در مكزيك مردم، بيشتر به جنبه منفي مسائل توجه مي كنند تا نكات مثبت آنها. براي مثال بارون و مسا كه قبل از من عهده دار اين سمت بودند بايد خود را با چنين شرايطي تطبيق مي دادند. چيزي كه مكزيك به آن نياز دارد اتحاد است كه مي تواند از بازيكنان حمايت كند.
انتقادات منفي هرگز نمي تواند اثر مثبتي در روند بازي تيم داشته باشد. در مكزيك ترديدها و صحبت هاي منفي زيادي وجود دارد، اما اگر پا به خارج از كشور بگذاريد، اكثراً بر اين باورند كه تيم مكزيك توانايي صعود به مراحل بالاتر را دارد. مهم ترين مسئله اين است كه خارجي ها براي ما احترام قائل هستند.
* از تيم ايران چه شناختي داريد؟
- كمي برايم غريبه اند. اما بازي آنها را از طريق نوارهاي موجود ديده ام. تيم آسيايي است با همان مشخصات. ما نگران ايران نيستيم. پرتغال حريف جدي ما است.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
علم
شهرآرا
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  علم  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |