درباره ضرورت پاسداشت كتاب هاي دعاي معتبر
امانت هاي خطير
|
|
صادق محمودي
از راه هاي متعدد مي توان به حقانيت و عمق و عظمت هر مكتب يا نظريه پي برد.
دلايل برون ديني، همچون استدلال هاي فلسفي، كلامي و عرفاني از اين نمونه اند.
مكتب بالنده تشيع، علاوه بر راه هاي برون ديني، داراي ويژگي ديگري نيز هست: محتوا و متون شيعي از چنان امتيازي نسبت به ساير مكاتب و مذاهب برخوردار است كه مي توان آن را دليل مستقل، هميشگي و ماندگار به حساب آورد، و علاوه بر حقانيت، دليل عظمت و عمق آن نيز دانست.
نيايش هاو اعمال مربوط به هر شب و روز، جايگاه ممتازي را به خود اختصاص داده اند و به تعبير برخي از اهل طريقت، به وسيله اين مناجات ها مي توان با ديگران مباهله و احتجاج كرد.
نظير اين گونه مناجات هارا، كه در مقام مغازله بنده با خداوند سروده شده است، در هيچ مذهب زميني و آسماني نمي توان يافت.
از آغاز سنت حسنه تأليف در اسلام، متوليان امر نگارش و تدوين كتاب هاي مناجات، همه ازشماردانشمندان سترگ، فقيهان، محدثان، عارفان و سرآمدان دانش وپارسايي در روزگار خود بوده اند.
شيخ طوسي(درگذشته به سال۴۶۰ هجري قمري)مؤلف كتاب «مصباح المجتهد» ، سيدبن طاووس (درگذشته به سال۶۶۲) مؤلف كتاب هاي گرانسنگ «اقبال الاعمال» ، «مهج الدعوات» و «جمال الاسبوع» ، جمال الدين مكي مشهور به شهيد اول(درگذشته به سال۷۸۶ )مؤلف كتاب «المزار» ، ابن فهد حلي(درگذشته به سال ۸۴۱) مؤلف كتاب «عده الداعي» ، ابراهيم كفعمي( درگذشته در حدود سال۹۰۰ هجري قمري) مؤلف كتاب هاي «بلدالامين» و «الجنه الوافيه» و «الجنه الباقيه، معروف به «مصباح» ، زين الدين جبل عاملي مشهور به شهيد ثاني (درگذشته به سال۹۶۶ ) مؤلف كتاب «مصباح الزائر» ، شيخ بهايي(درگذشته به سال۱۰۳۱) مؤلف كتاب «مفتاح الفلاح» و علامه محمدباقر مجلسي (درگذشته به سال۱۱۱۱ ) مؤلف كتاب «زادالمعاد» از اين نمونه اند.
اين بزرگان علاوه بر ذكر ادعيه، اسرار و حقايق آنها را نيز بيان كرده اند؛ چنان كه هر يك از اين كتاب ها را مي توان دائره المعارفي از حقايق و معارف دانست.
نيم نگاهي به اين آثار و مؤلفان گرانقدر آنها نشان دهنده بزرگي و حساسيت اين فن است و، برخلاف تصور سطحي نگران، كار تأليف اين گونه آثار از حساسيت و ظرافت بالايي برخوردار است.
گاه افزودن يك كلمه يا عبارت و بالاتر از آن آوردن يك دعاي كامل به نام معصوم(ع) به انگيزه هاي واهي، تهديد بزرگي است كه اين علم و فن با آن روبه رو است.
در قرن حاضر، كه فقه و اصول و علوم عقلي جايگاه اول علوم اسلامي را به خود اختصاص داده اند، برخي كم مايگان علمي، فرصت را غنيمت شمرده، دست به جعل دعا، اوراد و زيارت زده اند و خيانت به امانت معصومان (ع) را امري عادي پنداشته اند.
محدث قمي يكي از بزرگان حوزه حديث، رجال و فقه در قرن حاضر است و سهم بسيار بزرگي در فراگيرشدن دعا و زيارت درذهن وزبان تمامي توده هاي مردم دارد؛ چه آن كه تا پيش از او كتاب هاي دعا به صورت تخصصي و در دست افراد خاصي از اهل علم يافت مي شد، اما او با ابتكار تأليف «مفاتيح الجنان» ، فرهنگ دعا را عمومي وفراگير ساخت.
اين دانشمند پرهيزگار از نااهلان و جاعلان دعا و زيارت دلگيري بسيار دارد.
وي لزوم احتياط در اين فن را در جاهاي متعدد گوشزد مي كند.
محدث قمي به مناسبت مجعوليت «دعاي حبي» و ذكر فضيلت هاي دروغين براي آن، اين حديث معروف را از شيخ صدوق نقل مي كند كه: عبدالله بن سنان گفت: «درمحضر امام صادق (ع) بودم.
امام فرمود: گاهي شبهات علمي براي شما پيش مي آيد و از آن نجات نمي يابيد جز با خواندن دعاي غريق.
پرسيدم: فدايت شوم، دعاي غريق كدام است؟ فرمود: يا الله يا رحمن يا رحيم يا مقلب القلوب ثبت قلبي علي دينك.
عبدالله بن سنان در هنگام تكرار دعا، كلمه «والابصار» را به دعا افزود و گفت «يامقلب القلوب والابصار ».
امام صادق(ع)فرمود: «به درستي كه خداوند مقلب قلوب و ابصار است، اما آنچه را كه من مي گويم به همان شكل بازگو» .
مؤلفان كتاب هاي دعا در فرهنگ شيعه از چنان جايگاه علمي و عملي بالايي برخوردار بوده اند كه بزرگان، ايشان را برخوردار از نوعي از عصمت مي دانسته اند و اگر ساختن ورد و دعا با سليقه هاي شخصي امري پسنديده بود، آن بزرگان به اين امر سزاوارتر بودند.
از اين رو نويسندگان و خوانندگان كتاب هاي ادعيه بايد به اين مهم توجه داشته باشند كه اين امانت بزرگ و خطير را، كه بزرگان به رسم امانت به ما سپرده اند، حفظ كنيم و مردمان بي فضيلت را كه براي متاع دنياي خود دين و شريعت را به بازي گرفته اند، به حاشيه بي اعتنايي برانيم.
|