عكس:عطاءاله طاهر كناره
آزاده بهشتي
ما بي تجربه نيستيم
مراكز معاينه فني خودرو تجربه انجام معاينه فني براي موتورسيكلت را داشته و اين تجربه آنها را براي انجام اين كار آماده تر كرده است.
مدير مركز معاينه فني خودرو به دوره پايلوتي كه براي موتورسيكلت هاي پيك بادپا انجام شد، اشاره مي كند و مي گويد: طبق درخواست مدير پيك بادپا و اعلام آمادگي ما در يك دوره زماني مشخص در سال ۸۴ ، ۲۰۰۰ موتورسيكلت پيك بادپا توسط مراكز معاينه فني بازديد و موارد نقص آنها رفع شد اما در حال حاضر هيچ فعاليتي براي مقابله با معاينه فني موتورسيكلت از سوي ما انجام نمي شود.
طبق آيين نامه اجرايي راهنمايي و رانندگي، معاينه فني موتورسيكلت الزامي است و در قانون موارد جريمه براي آن مانند نداشتن معاينه فني خودرو پيش بيني شده است. اين يكي از موارد قانوني مد نظر گرفته شده براي جلوگيري از آلودگي هوا توسط موتورسيكلت هاست كه سال ها از ياد رفته و كسي براي به اجرا درآمدن آن اقدامي نكرده است.
موتورسيكلت ها به عنوان يكي از موارد مهم اما از ياد رفته آلودگي هوا به حساب مي آيند كه اين سال ها نسبت به مقابله با آلايندگي آن هيچ كاري صورت نگرفته است، نكته قابل توجه در مورد اين وسيله نقليه وجود موارد قانوني براي مقابله با آن است. در واقع براي جلوگيري از آلودگي هوا توسط موتورسيكلت هيچ نقص قانوني وجود ندارد اما گويا مسئولين راهنمايي و رانندگي و مديريت شهري به اجرا درآوردن آن را از ياد برده اند. اين در حالي است كه از ۶ مركز معاينه فني خودرو كه در تهران فعاليت مي كنند تنها مركز معاينه فني خودرو بيهقي به سيستم معاينه فني موتور سيكلت مجهز نيست و اين نكته نشان مي دهد هيچ مانعي براي مقابله با موتورسيكلت هاي دودزا و حل نواقص فني آنها وجود ندارد.
اميري صفت، مدير مركز معاينه فني خودرو در مورد دليل انجام نشدن معاينه فني موتورسيكلت در مراكز مختلف، مي گويد: «هيچ دستوري مبني بر معاينه فني موتورسيكلت به ما ابلاغ نشده است و هر روز كه به ما اعلام كنند معاينه فني موتورسيكلت را انجام دهيد، هيچ مشكلي در مراكز براي مقابله با اين موضوع وجود ندارد.»
هر مركز معاينه فني خودرو در تهران به ۲ خط معاينه فني موتور سيكلت مجهز است به استثناي مركز بيهقي، اما طبق گفته هاي اميري صفت آمار مراجعه و انجام معاينه فني موتورسيكلت در اين خطوط صفر است.
طبق گفته هاي او هر موتورسيكلت به طور متوسط ۸ تا ۹ برابر يك خودرو آلايندگي توليد مي كند. اين موضوع را بگذاريد كنار ميزان مسافران كم و تعداد دفعات بالاي سفرهاي درون شهري تا به يك نتيجه گيري ساده در مورد دليل برخورد با آلودگي آنها برسيد. اتوبوس ها، ميني بوس ها، تاكسي ها و خودروهاي شخصي سهم عمده اي در جابه جايي مسافران دارند در حالي كه نقش موتورسيكلت ها در اين جابه جايي كمتر است اما در عين حال ميزان آلودگي موتورسيكلت ها در مواردي بيش از خودروهاست. اميري صفت در مورد دليل عدم برخورد با موتورسيكلت هاي دودزا اظهار بي اطلاعي مي كند اما در عين حال اميدوار است هر چه سريعتر اين قانون به اجرا گذاشته شود تا يكي از موارد آلودگي هواي تهران هر چه سريعتر رفع شود.
مراكز معاينه فني خودرو تجربه انجام معاينه فني براي موتورسيكلت را داشته و اين تجربه آنها را براي انجام اين كار آماده تر كرده است.
مدير مركز معاينه فني خودرو به دوره پايلوتي كه براي موتورسيكلت هاي پيك بادپا انجام شد، اشاره مي كند و مي گويد: طبق درخواست مدير پيك بادپا و اعلام آمادگي ما در يك دوره زماني مشخص در سال ۸۴ ، ۲۰۰۰ موتور سيكلت پيك بادپا توسط مراكز معاينه فني بازديد و موارد نقص آنها رفع شد اما در حال حاضر هيچ فعاليتي براي معاينه فني موتورسيكلت از سوي ما انجام نمي شود.
سال نكو از بهارش پيداست
تكنولوژي مورد استفاده از مراكز معاينه فني خودرو و موتورسيكلت، دستگاه هاي به روز شده اي است كه اين همراستايي با تكنولوژي روز دنيا تاثير بسزايي در كاهش آلودگي هواي پايتخت دارد. علاوه بر اين مورد قانوني مقابله با آلايندگي خودروها و اطلاع رساني در مورد كيفيت انجام معاينه فني خودرو باعث شده تا ميزان مراجعه به اين مراكز نسبت به سال هاي گذشته افزايش چشمگيري داشته باشد.
اميري صفت يكي از نمونه هاي اين صعود را آمارهاي مقايسه اي مراجعات به مراكز در فصل بهار از سال ۸۲ تا ۸۵ مي داند :در بهار سال ۸۲ يكصد و يك هزار و ۵۵۵ مراجعه به مراكز معاينه فني خودرو صورت گرفته در حالي كه اين آمار در سال ۸۳ تا رقم ۴۳ خودرو و ۶۶۸ مراجعه نزول داشته و از سال ۸۴ اين رقم افزايش يافته و به ترتيب تا يك صد و پنج هزار و ۱۳۴ و يكصد و سي وشش هزار و ۶۹۲ مراجعه بالا رفته است و در مجموع ميزان مراجعه در بهار سال ۸۵ نسبت به همين زمان در سال ۸۴ ، ۳۰ درصد افزايش داشته است.
ميزان مراجعات مجدد نيز در مقايسه بين اين سال ها ۳۸ هزار و ۸۳۲ ، ۱۵ هزار و ۳۹۳ ، ۳۰ هزار و ۳۳۹ و ۳۹ هزار و ۳۲۲ مراجعه مجدد بوده كه اين رقم نيز مانند مراجعات اول ۳۰ درصد افزايش داشته است. اما از بين معاينه خودروها در اين مراكز، تنظيم موتور، از حساسيت بالاتري برخوردار بوده است. به طوري كه در سال ۸۲ ، ۳۵ هزار و ،۷۳۳ در سال ۸۳ ، ۱۲ هزار و ،۳۲۸ در سال ۸۴ ، ۲۳ هزار و ۹۸۲ و در سال ۸۵ ، ۲۷ هزار و ۴۳۴ تنظيم موتور انجام شده است كه اين رقم در سه ماه اول سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ ، ۱۴ درصد رشد داشته است.
نكته قابل توجه كه ممكن است دليلي براي عدم مراجعه به مراكز معاينه فني خودرو و موتورسيكلت محسوب شود، ظرفيت مراكز است. اميري صفت در اين مورد به رشد ۹ درصدي ظرفيت مراكز در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ اشاره مي كند و مي گويد: در حال حاضر ۴۳ درصد ظرفيت مراكز خالي است اين در حالي است كه آمار مقايسه اي از سال ۸۳ به بعد نشان دهنده افزايش اين ظرفيت است به طوري كه مراكز معاينه فني خودرو و موتور سيلكت در سال ،۸۳ ۲۰۶ هزار و ،۷۴۲ در سال ،۸۴ ۲۱۹ هزار و ۸۱۷ و در سال ،۸۵ ۲۳۸ هزار و ،۸۵۶ ظرفيت پذيرش خودرو براي معاينه فني داشته است.
در عين حال ۵۵ درصد خودروهايي كه در مرحله اول به دليل نقص فني رد مي شوند مشكل در سيستم احتراق آنهاست. رد شدن خودروها در مرحله اول مراجعه به مراكز معاينه فني خودرو و موتورسيكلت باعث شده تا ۲ درصد از افراد مراجعه مجدد نداشته باشند، هر چند به نظر اميري صفت دليل عدم مراجعه مجدد هزينه آن نبوده اما براي از بين بردن اين شائبه لايحه اي را به شوراي شهر ارائه داده كه در آن درخواست شده تا هزينه مراجعه مجدد براي معاينه فني حذف شود.
به گفته مدير اين مراكز آمار ۲ درصدي عدم مراجعه مجدد به دليل نقص بالاي ماشين و از رده خارج شدن آن ماشين است.
علاوه بر اين بعد از راه افتادن سامانه ۱۳۷ در شهرداري، مراكز معاينه فني خودرو به خطوط تلفن و سايتي مجهز شدند كه در آن علاوه بر اطلاع رساني، امكان تعيين وقت قبلي براي معاينه فني خودرو را فراهم كرد كه تنها در تاريخ بيست و يكم خرداد سال جاري ۱۰ هزار تماس داشته كه اين رقم كاربرد بالاي اين خط تلفن و سايت را نشان مي دهد.
آمارهاي اين مركز نشان مي دهد ۴۲ درصد از مردودي خودروها در معاينه فني به خاطر آلايندگي ۱۸ درصد عيوب ظاهري مانند نداشتن كمربند ايمني و شكستگي شيشه، ۱۱ درصد همراستايي محورها، ۸ درصد مشكل ترمز و ۴ درصد مشكل كمك فنر بوده است.