پنجشنبه ۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۶ - Jun 22, 2006
برخلاف پيش بيني كارشناسان و اهالي سينما
سينماي ايران تحت الشعاع جام جهاني قرار نگرفت
002772.jpg
گروه ادب و هنر- سعيد مروتي: درحالي كه اغلب پيش بيني ها حاكي از آن بود كه مسابقات جام جهاني فوتبال، تأ ثير قابل توجهي بر فروش فيلم هاي روي پرده خواهد گذاشت، جز در ساعات بازي هاي ايران، جام جهاني چندان سينما را تحت الشعاع قرار نداد.
مقايسه فروش فيلم هاي در حال اكران سينماهاي تهران با روزهاي قبل از آغاز جام جهاني از افت فروش ۱۰ درصدي خبر مي دهد كه بيشترين كاهش تماشاگر در زمان بازي  ايران و مكزيك مشاهده شد. چنان كه يكي از پرمخاطب ترين سالن هاي پايتخت، هنگام برگزاري اين بازي، تنها ميزبان چهار تماشاگر بود.
اتفاقي كه در زمان بازي ايران و پرتغال هم تكرار شد. ولي به جز اين در بقيه اوقات جام جهاني تأثير محسوسي بر گيشه سينماها نداشته است.
اين در حالي است كه در روزهاي آغازين جام جهاني فوتبال، خبرگزاري ها از افت فروش فيلم هاي در حال اكران در سراسر جهان خبر دادند. چنان كه در هفته اول مسابقات جام جهاني گيشه سينما در اغلب نقاط جهان كم رونق بود و در برخي از كشورها تعداد تماشاگران به يك سوم كاهش يافت.
جام جهاني حتي دامنه فيلم جنجالي و پرفروش «رمز داوينچي» را هم را گرفت و باعث افت فروش آن شد. در چنين شرايطي اينكه سينماي ايران در اين روزها با افت قابل توجه فروش مواجه نشده جالب توجه است.
مصطفي شايسته پخش كننده «آتش بس» فيلمي كه همه اكنون بر پرده سينماهاست در اين باره مي گويد: «تجربه نشان داده است كه فيلم اگر جذاب و ديدني باشد در هر شرايطي با استقبال مواجه مي شود. فيلمي كه قابليت جذب تماشاگر را دارد در روزهاي جام جهاني هم خوب مي فروشد.»
او مي افزايد: «افت فروش به خصوص در روزهايي كه تيم ملي فوتبال كشورمان مسابقه دارد كاملاً طبيعي است ولي توجه كنيد كه حتي در اين روزها فقط در ساعات بازي ايران، فروش فيلم ها افت قابل توجهي مي كند.
حسن توكل نيا تهيه كننده «چند مي گيري گريه كني؟» معتقد است از روزي كه حذف تيم فوتبال ايران از جام جهاني مسجل شده، فروش فيلم ها افزايش يافته است.
او مي گويد: «با حذف ايران، تب جام جهاني تا اندازه اي كاهش يافت و طبيعي است كه اين امرافزايش تماشاگران سينما را به دنبال داشته باشد.»
او از تأثير ۲۵ درصدي افت فروش فيلمش در روزهاي جام جهاني خبر مي دهد و مي افزايد: «اين آمار در روزهاي بازي تيم ايران،  به مرز ۷۵ درصد هم رسيد كه البته قابل پيش بيني هم بود.»
جالب اينكه اين تهيه كننده چهار سال قبل هم همزمان با مسابقات جام جهاني فيلمي را روي پرده داشت. فيلم «كاغذ بي خط» كه گرچه در روزهاي جام جهاني با افت محسوس فروش مواجه شد ولي در مجموع كاركرد قابل قبولي در گيشه داشت.
عده اي در حالي كه از كاهش تب فوتبال در جامعه به واسطه حذف تيم ايران خبر مي دهند كه به نظر مي رسد با پايان مسابقات دور اول، از اين پس شاهد مسابقاتي حساس تر باشيم.
بازي هايي كه برخي از آنها حكم فينال زودهنگام را دارند. اين درست است كه ايران از رقابت ها كنار رفته است ولي مصاف تيم هاي مدعي جام، احتمال دارد تأثيراتي به فروش فيلم ها بگذارند.
سينماي ايران تا به اين جا پيروز رقابت  با جام جهاني لقب گرفته است و فيلم هاي روي پرده با نوسان فروش چنداني مواجه نشده اند. بايد ديد در روزهاي آتي كه حساسيت مسابقات جام جهاني هم بيشتر مي شود،  سينماي ايران همچنان اين روند را ادامه خواهد داد يا خير.

جنجال پاپا رازي ويليس
002769.jpg
گروه ادب و هنر _ خبرنگاران جنجالي براي بروس ويليس هم دردسر درست كردند. بازيگر جان سخت صنعت سينما كه در فيلم هايش با مشت آهنين خود آدمهاي بد را به سزاي اعمالشان مي رساند، در ارتباط با يك عكاس پاپارازي به دادگاه پناه برد! به نوشته BBC، ويليس كه هم اكنون انيميشن كامپيوتري «برفراز پرچين» با صداي او نمايش موفقيت آميزي روي پرده سينماهاي جهان دارد ، عليه يكي از عكاسان جنجالي رسانه اي به دادگاه شكايت كرده و خواستار يك ميليون دلار خسارت شده است. او مي گويد اين عكاس باعث آبروريزي وي شده و شهرت اجتماعي او را خدشه دار كرده است.
عكاس فوق كه آنتوني گودريچ نام دارد مدعي است هفته قبل قصد داشت از اين بازيگر عكس بگيرد، اما ويليس هنگام خروج از رستوراني در لس آنجلس به سمت وي هجوم آورده و دوربين را به صورت او زده است. وكيل ويليس در پاسخ مي گويد كه موكلش چنين كاري نكرده و فقط دستش را جلوي صورتش گرفته تا اين عكاس نتواند از وي عكس بگيرد. اعتراض  اهالي دنياي هنر _ و همچنين ورزش و ديگران _ به نوع فعاليت خبرنگاران و عكاسان جنجالي، سالهاست كه ادامه دارد و هنوز مقامات رسمي در اين رابطه دست به اقدامي نزده اند.

اكشن جنجالي تايلندي
002766.jpg
گروه ادب و هنر- سينماي تايلند خود را آماده نمايش يكي از جنجالي ترين محصولات سينمايي خود مي كند. فيلم «تام يوم گونگ» اثري است كه سينماي تايلند مدتهاست در انتظار اكران عمومي آن است.
به نوشته سايت اينترنتي كونگ فوسينما، نقش اصلي اين فيلم ماجراجويانه و حادثه اي را توني جا بازيگر معروف اكشن سينما بازي كرده است. پيش بيني مي شود فيلم فروش زيادي در گيشه بكند. اين در حالي است كه نمايش خصوصي فيلم براي منتقدين سينما آنها را راضي نكرد.
بسياري از منتقدين پس از تماشاي فيلم و در نقدهايي كه نوشتند، «تام يوم كونگ» را فيلمي بسيار معمولي با يك قصه تكراري ارزيابي كردند كه اتفاقاً اكشن خوبي هم ندارد. با اين وجود اكثر آنها يك سكانس اكشن ۴ دقيقه  اي فيلم را كه در آن توني جا در يك مكان ويژه با آدمهاي بدماجرا مبارزه مي كند،تحسين كردند. تهيه كنندگان فيلم از نمايش خصوصي كارشان راضي نيستند، زيرا تصورش را نمي كردند كه منتقدين نقدهايي منفي بر فيلم بنويسند!
با اين وجود تحليلگران اقتصادي سينما مي گويند كه تماشاگران سينما در آسياي جنوب شرقي از فيلم استقبال خواهند كرد. حضور سوپر استاري مثل توني جا و حال و هواي اكشن فيلم ۲ عامل اساسي جذب تماشاگران به سالن هاي سينماست.

شواليه هاي قرون وسطايي
002763.jpg
گروه ادب و هنر- يك درام تاريخي جديد در انگلستان جلوي دوربين مي رود. چهار شواليه، توسط پل مك گيلان فيلمساز اسكاتلندي كارگرداني خواهد شد.
به نوشته خبرگزاري رويتر، قصه اين فيلم قرون وسطايي در قرن دوازدهم و در قلمرو حاكميت انگلستان رخ مي دهد. كاراكترهاي اصلي فيلم چهار شواليه هستند كه به ماموريتي تازه فرستاده مي شوند. آنها كه هميشه در خط مقدم مبارزه و جنگ قرار داشته اند، اين بار بايد براي مذاكراتي صلح آميز راهي يك مسير طولاني شوند. هنري پادشاه وقت انگليس به اين شواليه ها ماموريت مي دهد كه به ديدار يك اسقف سرشناس و شورشي بروند و او را دعوت به امضاي قرارداد صلح كنند.
اين اسقف محبوبيت عظيمي در بين مردم عادي دارد. اما نه تنها مذاكرات صلح به نتيجه اي نمي رسد، بلكه شواليه ها به شكلي اتفاقي اين اسقف را به قتل مي رسانند.
بخش اصلي ماجراهاي فيلم مربوط به فرار اين چهار تن به سمت يك قلعه دور افتاده است. ولي مردم به خونخواهي اسقف مقتول در پي اين چهار شواليه هستند تا آنها را به قتل برسانند.
شركت مستقل فيلمسازي وينستن تهيه كننده فيلم است و تا به حال از جرج كلوني و مت ديمون براي ايفاي دو نقش اصلي فيلم دعوت شده است.

يادداشت
اعتراض رئيس
هوشنگ صدفي
رئيس سازمان صدا و سيما پس از مدت ها بالاخره سكوت را شكست و نسبت به آنچه كه در مراكز استاني صدا و سيما مي گذرد زبان انتقاد گشود!
به گفته عزت الله ضرغامي، بسياري از توليدات مراكز از لهجه مركز خود استفاده نمي كنند، به باور وي توليداتي ارزشمند است كه به لحاظ روابط مردم، قصه ها و از همه مهمتر گويش ها و لهجه ها به آن استان توجه كند. وي در ادامه افزود: «به صراحت مي گويم اصلاً از كار مراكز راضي نيستم.»
به راستي چه اتفاقاتي افتاده است كه رئيس سازمان صدا و سيما كه در طول مدت تصدي خود تغييرات قابل توجهي را در عرصه هاي مديريتي و توليدي ايجاد كرده اينگونه به مجموعه تحت پوشش خود انتقاد مي كند؟
بنابه آمار ارائه شده در سال گذشته مراكز استاني تنها ۲۵ فيلم ويديويي توليد كرده اند و اين يعني يك فاجعه فرهنگي و هنري. به عبارت ديگر هر مركز استاني به طور تقريبي در طول سال يك فيلم توليد كرده است، در حالي كه مراكز استاني به خاطر تنوع خرده فرهنگ ها و منابع بومي از قابليت و ظرفيت هاي متعددي در زمينه توليدات برخوردارند.
حال اگر هر يك از مراكز استاني صدا و سيما فقط ۲ فيلم ويديويي يا تلويزيوني با كيفيت در سال توليد كند مطمئناً ۱۰۰ فيلم در طول سال براي پخش از شبكه هاي استاني خواهيم داشت.
حال با توجه به فقر منابع تصويري و توليدي موجود، چگونه برخي مسئولان صدا و سيما مدعي شوند فيلم هاي سينماي ملي ايران منطبق با ضوابط فرهنگي صدا و سيما نيستند؟
در حالي كه هنوز به گفته رئيس سازمان صدا و سيما سامانه رسانه ملي با وجود نيروهاي كارشناس، بودجه مكفي، امكانات گسترده و ۵۰ مركز توليدي استاني ، نتوانسته است با بضاعت هاي فرهنگي _ هنري خوراك لازم را براي مخاطبان تدارك ببيند.
بيراهه نرويم اگر امروز رئيس سازمان صدا و سيما به اينگونه بي برنامه بودن و عدم تحرك توليد مراكز استاني اعتراض مي كند، فردا نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي يا اعضاي شوراي نظارت بر صدا و سيما و مخاطبان تلويزيوني به آن اعتراض خواهند كرد.

سينماي ايران
داد در بازار فرش تهران
گروه ادب و هنر- فرش ايراني، سيف الله داد را پس از يازده سال دوري از كارگرداني، دوباره به سينما كشاند. سيف الله داد كه در كارنامه سينمايي خود ساخت چهار فيلم «زير باران» ، «كاني مانگا» «بچه هاي طلاق» و «بازمانده» را دارد پس از ساخت فيلم ديدني «بازمانده» در سال ۱۳۷۳ با كارگرداني خداحافظي كرد. اما حالا قرار است براي كارگرداني يك فيلم مستند پنج دقيقه اي دوباره پشت دوربين قرار بگيرد.
اين فيلم درباره فرش ايراني است و علاوه بر داد چهارده كارگردان برجسته سينماي ايران در اين باره فيلم مي سازند.
كارگردانها از سوي مركز ملي فرش ايران دعوت شد ه اند تا براي معرفي فرش ايراني در بازارهاي داخلي و خارجي فيلم كوتاه بسازند.
بهرام بيضايي، عباس  كيار ستمي، داريوش مهرجويي، ابراهيم حاتمي كيا، مجيد مجيدي، كمال تبريزي، رخشان بني اعتماد، ناصر تقوايي، خسرو سينايي، نورالدين زرين كلك، مسعود جعفري جوزاني، بهروز افخمي، محمدرضا هنرمند و مجتبي راعي در اين فعاليت سهيم هستند.
آغاز تدوين «قاعده بازي»
گروه ادب و هنر- احمدرضا معتمدي از آغاز تدوين آخرين ساخته اش «قاعده بازي» خبر داد.
به گفته اين كارگردان، مصطفي خرقه پوش تدوين فيلم  را به تازگي آغاز كرده و صداگذاري و ميكس را هم محمدرضا دلپاك انجام مي دهد.
معتمدي اميدوار است «قاعده بازي» براي حضور در جشنواره فيلم فجر آماده نمايش شود.
«قاعده بازي» كه اولين تجربه سازنده اش در عرصه سينماي كمدي محسوب مي شود، توليد دشواري داشت و بارها فيلمبرداري اش به وقفه افتاد. فيلم در سكوت خبري مقابل دوربين رفت، ولي وقفه هاي پيش آمده باعث خبرسازي آن شد. هر چند گويا اين مسئله به مذاق معتمدي خوش نيامده است. او در اين رابطه به مهر مي گويد: «اصولاً در مدتي كه كارهاي پيش توليد و فيلمبرداري در جريان بود، درج هر خبري از فيلم در مطبوعات و رسانه ها مشكلاتي را براي گروه ايجاد مي كرد.»
«قاعده بازي» ماجراي مردي است كه دو زن دارد، يكي از محلات پايين شهر و ديگري از بالاي شهر. او از هر كدام از همسرانش فرزندي دارد كه از وجود يكديگر بي خبرند و همين باعث ايجاد موقعيت هاي طنز آميز مي شود.
در اين فيلم بازيگراني چون داريوش ارجمند، اكبر عبدي، سعيد پورصميمي، گوهر خيرانديش، حميد لولايي و مهران رجبي نقش آفريني كرده اند.
آخرين مراحل ميكس گريز
گروه ادب و هنر- آخرين ساخته سينمايي  نيكي كريمي در مقام كارگردان با نام موقت «گريز» ، مراحل صداگذاري و ميكس نهايي را سپري مي كند.
دومين ساخته سينمايي اين بازيگر سينماي ايران بعد از «يك شب» بر اساس طرحي از خود كريمي و با فيلم نامه اي از شادمهر راستين جلو دوربين رفت و اوايل فروردين ماه، فيلمبرداري آن به پايان رسيد.
در خلاصه داستان آن آمده است: مدتي است كه شهرزاد بايد تصميم مهمي بگيرد. در اين زمان او مي خواهد انتخاب كردن در شهري مثل تهران را تجربه كند. در اين فيلم نيكي كريمي در نقش شهرزاد، نيلوفرخوش خلق (غزاله)، احسان اماني(تابش)، بهزاد دوراني(حجتي)، عليرضا انوش فر(رضا) و حسام نوراني(محمود) به ايفاي نقش مي پردازند.
تدوين توسط سپيده عبدالوهاب انجام مي شود و موسيقي فيلم توسط پيمان يزدانيان در حال ساخت است. همچنين صداگذاري توسط پرويز آبنار انجام مي شود.
ساخته قبلي نيكي كريمي، «يك شب» نيز كه چندي قبل پروانه نمايش دريافت كرده است، در نوبت اكران عمومي به سر مي برد.

خواب و بيدار با دوبله عربي
002760.jpg
به گفته مسئولان شبكه الكوثر، پخش دوبله  عربي سريال «خواب و بيدار» به كارگرداني مهدي فخيم زاده با استقبال مخاطبان روبه رو شده است.
نزديك به ۲۰۰ تن از مخاطبان اين شبكه از مناطق مختلف اروپا، آفريقا و خاورميانه، با ارسال نامه هاي الكترونيكي از دوبله مناسب سريال، بازيگران حرفه اي و داستان جذاب سريال تشكر و تقدير كرده اند.
شبكه  جهاني الكوثر به ايسنا اعلام كرد: تقليد از بازيگران زن ايراني به رعايت حجاب در هر نقشي كه ظاهر مي شوند، از جمله عوامل جذاب در تماشاي سريال براي مخاطبان شبكه  الكوثر بوده است.
به گفته  مسئولان شبكه  الكوثر، علاوه بر برنامه هاي اعتقادي و مذهبي، پخش دوبله  سريال هاي ايراني همواره مورد درخواست و استقبال مخاطبان اين شبكه بوده است.

گلايه سعدي افشار از بي توجهي به هنرمندان سياه بازي
002757.jpg
سعدي افشار، هنرمند پيشكسوت سياه بازي از وضعيت نابسامان اين هنر انتقاد كرد.
افشار كه سال گذشته نمايش احمد در بارگاه احمد را به مدت ۱۰ شب در فرانسه اجرا كرده بود، گفت: من بسيار مشتاق هستم كه براي هموطنان خود،  كار اجرا كنم اما متاسفانه برخورد مسئولان طوري نيست كه بتوانيم كار كنيم. وي با اشاره به الگو برداري هنرمندان غربي از شيوه هاي سنتي نمايش ايراني گفت:  حيف نيست بعد از اين همه سال، دسترنج هنرمندان ايراني مورد استفاده  هنرمندان خارجي قرار بگيرد اما خودمان از آن بي بهره بمانيم؟ وي كه چندي پيش براي نمايش فيلم سعدي سياه مي شود به برزيل سفر كرده بود، از احتمال انجام سفري به كشورهايي چون اتريش و فرانسه خبر داد. هنوز انجام اين سفرها به قطعيت نرسيده اما به هر حال هماهنگي انجام خواهد شد.
گفتني است نمايش احمد در بارگاه احمد برگرفته از داستان مشهور شاهزاده و گدا نوشته مارك تواين است.

كوتاه از هفت هنر
طنز ۱۸ كلمه اي راديو:برنامه طنز ورزشي توپ در راديو جوان به مناسبت هجدهمين دوره برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال، جشنواره طنز ۱۸ كلمه اي را برگزار مي كند.اين برنامه هر پنج شنبه به طور زنده از راديو جوان پخش مي شود. جشنواره طنز با همكاري جمعي از طنز پردازان كشور و قرائت آثار آنها در قالب نثر و نظم در مورد جام جهاني فوتبال و تيم ملي برگزار و برنامه اول آن امروز از ساعت ۱۸ تا ۲۰ به صورت زنده از شبكه جوان راديو پخش مي شود.
جشنواره تمدن هاي كهن:نصراله قادري، با نمايش «امشب بايد بميرم» در جشنواره تمدن هاي كهن هند شركت مي كند.قادري تا هفته گذشته اين نمايش را در تئاتر شهر روي صحنه داشت و پيش از اين با نمايش هاي «حديث آصف زهر خورده» ، «آه مريم مقدس» ، «سنساره» و «آيين فاطيما» در اين جشنواره حضور داشته است.
دعوت نامه چولي:اصغر خليلي كارگردان نمايش هاي «اترارنامه» و «دايره» ۱۴ مرداد راهي جشنواره روهر آلمان مي شود.او نمايش «اترارنامه» را در بيست و سومين جشنواره فجر داشت و در ايام جشنواره، روبرتو چولي از او دعوت كرد تا در جشنواره روهر شركت كند.اين نمايش در مورد چهار تن است كه در شرايط واحد از يك ابزار استفاده مي كنند.
روخواني دو نمايش:نمايش نامه هاي «ناخوانده» و «طاووس» روز شنبه در اداره تئاتر روخواني مي شوند.نمايش نامه «طاووس» از سوي گروه اجرايي به پاس سالها تلاش در زمينه نمايش هاي ايراني به علي نصيريان تقديم شده است.
كنسرت گروه كوبان:گروه موسيقي «كوبان» مرداد امسال در تهران كنسرت خواهند داشت. سرپرست اين گروه اعلام كرد علاوه بر اين كنسرت، دعوت نامه هايي از عراق و تايلند نيز برايشان ارسال شده است. اين گروه در حال حاضر مشغول ساخت و تمرين يكي از بزرگترين پروژه هاي موسيقي تئاتر براي نمايش «سلامان و ابسال» است.
002754.jpg
اجراي ۷۰۰ نمايش:رسيدگي به ۷۰۰ تقاضاي اجراي تئاتر در نيمسال دوم سال ۸۵ در اداره نظارت و ارزشيابي اداره كل هنرهاي نمايشي آغاز شد. براساس اعلام اين شورا در اين ميان ۴۲ تقاضاي اجراي نمايش تالار هنر در شوراي كودك و نوجوان و ۲۸ تقاضاي اجراي نمايش تالار مولوي در كانون تئاتر دانشگاهيان بوده و تقاضا ها عمدتا از كارگردان هايي  است كه براي نخستين بار تقاضاي اجرا در تالار مجموعه تئاترشهر را دارند.
برادران كارامازوف:ميكائيل شهرستاني طرح نمايشي از رمان «برادران كارامازوف» را براي اجرا در نيمه دوم سال جاري به اداره كل هنرهاي نمايشي ارائه داد. شهرستاني اين نمايش را با تلفيق بازيگران حرفه اي و اعضاي گروه شاليزه به اجرا درمي آورد.
شهرستاني سال گذشته دو نمايش «شب بخير جناب كنت» و «آهنگ هاي شكلاتي» را در مجموعه تئاتر شهر روي صحنه برد.
گرايش هاي داستان نويسي:يكصد و پنجاه و هشتمين نشست هفته كانون ادبيات ايران روز دوشنبه ۵ تيرماه در محل كانون ادبيات ايران با حضور اسدالله امرايي برگزار مي شود. اين نشست به گرايش هاي نو در داستان نويسي امروز اختصاص دارد و در آن داستان «باغ در پاييز» به نوشته زهرا پورقربان نقد مي شود.
اعتراض به روزنامه هاي غربي:فيلم سينمايي «عطرمحمدي» به مناسبت سال پيامبر(ص) و در اعتراض به هتك حرمت پيامبر(ص) توسط روزنامه هاي غربي ساخته شد. اين فيلم دومين ساخته مجيد تربتي در مقام كارگردان در فضايي سنتي و روستايي ساخته شده است.
جايزه بهترين موسيقي: فريبرز لاچيني برنده جايزه بهترين موسيقي متن فيلم در سال ۲۰۰۶ از كانادا شد. اين جايزه كه «هامبر كالج» نام دارد به خاطر ساخت موسيقي متن فيلم «خاك غريب» به كارگرداني مازيار خليقي به او اعطا شده است.
لاچيني در جشنواره گذشته با «روياي خيس» به كارگرداني پوران درخشنده حضور داشت. موسيقي متن «ديشب بابا تو ديدم آيدا» از ديگر ساخته هاي اوست.
002775.jpg
قول در سينما فرهنگ:بيست و ششمين نشست «كانون فيلم معناگرا» فردا در سالن  نمايش سينما فرهنگ با نمايش فيلم «قول» به كارگرداني «چين كايگه» و جلسه پرسش و پاسخ اين نشست بعد از نمايش فيلم با حضور محمود گبرلو و سعيد مستغاثي برگزار مي شود.داستان اين فيلم درباره يكي از زنان كاخ سلطنتي است كه با قدرتي كه از عشق بدست آورده سعي مي كند براي تجربه عشق واقعي مسافرت در زمان را تجربه كند.
يادمان مشروطه:«يادمان مشروطه» برنامه اي است كه به مناسبت يكصدومين سالگرد صدور فرمان مشروطه در شبكه خبر تهيه و توليد شده و به زودي از اين شبكه پخش مي شود. گروه سياسي شبكه خبر با توجه به تاكيد مقام رهبري به بررسي ابعاد نهضت مشروطه و نقاط انحراف اين نهضت از مسير اصلي، اين برنامه را در ۵۲ قسمت ۱۰ دقيقه اي آماده پخش كرده است.
نمايشگاه عكس عاشورا:آئين گشايش نمايشگاه و اهداي جوايز مسابقه سومين سوگواره عكس عاشورا از سوي موزه عكسخانه شهر ديروز در موسسه امام علي(ع) برگزار شد. تاكنون ۴۰۲۲ قطعه عكس از ۶۵۹ عكاس براي شركت در دو بخش مجموعه عكس و تك عكس به اين مركز ارسال شده كه پس از نظر هيأت داوران اين مسابقه، از ميان  آثار ارسالي ۱۰۲ قطعه عكس از ۶۹ عكاس به بخش نمايشگاه راه يافته است. نمايشگاه سومين سوگواره عكس عاشورا از امروز تا ۱۹ تير در موزه عكسخانه شهر برپاست.
صيام و تيام در رمضان:مجموعه تلويزيوني «صيام و تيام» به كارگرداني مسعود فرخنده در ۳۰ قسمت ۳۰دقيقه اي براي پخش در ماه رمضان تهيه مي شود. اين مجموعه اپيزوديك و از فضاي تربيتي و مايه هاي طنز برخوردار است. اين مجموعه ماجراهاي پسر و دختر نوجواني را دنبال مي كند كه با والدين خود به كار صحافي كتاب مشغولند.
ميلاني و جشنواره كلن:تهمينه ميلاني به عنوان داور جشنواره بين المللي فيلم زنان كلن كه مهر ماه آينده در تهران برگزار مي شود، انتخاب شد. جشنواره فيلم كلن امسال از ۱۹ تا ۲۴ مهرماه در اين شهر برگزار مي شود و يكي از بخش هاي ويژه آن به نمايش فيلم هاي فيلمسازان زن ايراني اختصاص دارد. در بخش مسابقه جشنواره كلن، نخستين آثار فيلمسازان زن براي كسب جايزه ۱۰ هزار يورويي به رقابت با هم مي پردازند.
عضويت در انستيتو تئاتر:ايران براي نخستين بار به عضويت كميته اجرايي انستيتو بين المللي تئاتر (ITI) درآمد و مجيد سرسنگي عضو شوراي پژوهشي پژوهشكده «فرهنگ و هنر» جهاددانشگاهي به عنوان عضو كميته اجرايي اين انستيتو منصوب شد.

جدول هاي اعداد
حل جدول شماره ۹۶
اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك ۳ در ۳ طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود .پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.
002793.jpg
002796.jpg

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |   شهر تماشا   |  
|  سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |