دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۸۵
ليگ بسكتبال آمريكا
اولين قهرماني ميامي در NBA
فاطمه ابوطالبي
000909.jpg
ميامي هيت- تيم بسكتبال حرفه اي فلوريدا- در اين دوره از رقابت هاي بسكتبال حرفه اي باشگاه هاي آمريكا توانست با كسب چهارمين پيروزي خود در برابر تيم دالاس به مقام قهرماني برسد. در اين ديدار كه در سالن اختصاصي تيم دالاس برگزار شد، تيم ميامي با نتيجه ۹۵ بر ۹۲ ميزبان خود را شكست داد و براي نخستين بار به مقام قهرماني اين دوره از مسابقات رسيد.
تيم ميامي در مجموع شش بازي برگزارشده، با نتيجه ۴ بر ۲ حريف خود را پشت سر گذاشت. «دواينه ويد» دفاع تيم ميامي در اين مسابقه با كسب ۳۶امتياز به عنوان بهترين بازيكن شناخته شد و توانست تعجب همگان را برانگيزد.
ويد پس از كسب عنوان قهرماني، به همراه تيمش در معتبرترين رقابت هاي حرفه اي بسكتبال مي گويد: «اين بهترين احساسي است كه در طول زندگي ام داشته ام. در كنار همسر و پسرم در پوست خود نمي گنجم و به اين قهرماني افتخار مي كنم».
شكيل اونيل كه خود، يكي از ستاره هاي رقابت هاي NBA است، مي گويد: «قبل از مسابقه مي دانستم كه قهرمان اين مسابقه خواهيم بود و اين را نيز مي دانستم كه من بهترين بازيكن زمين نخواهم بود، چرا كه ويد در طول سال، اين را ثابت كرده بود كه او بهترين است. در واقع ويد بهترين بازيكني است كه من ديده ام».
اما وقتي قرار باشد در معتبرترين ليگ حرفه اي بسكتبال دنيا يك بازيكن به عنوان بهترين و باارزش ترين بازيكن ليگ انتخاب شود- آن هم ليگي كه بيشتر بازيكنانش فوق ستاره هاي بسكتبال دنيا مي باشند- انتخاب، بسيار سخت مي شود.
امروزه آوازه و شهرت «ان بي اي» حتي فراتر از مسابقات قهرماني جهان و قهرماني اروپا(ABN) مي باشد و شايد تنها مسابقات المپيك باشد كه نتيجه آن براي هواداران مسابقات بسكتبال جالب و قابل پيگيري باشد.
مسابقات حرفه اي «ان بي اي» از اين جهت هواداران و طرفداران زيادي دارد كه بيشتر ستارگان بسكتبال جهان در اين ليگ حضور دارند؛ از قاره آسيا و آفريقا گرفته تا قاره اقيانوسيه و اروپا. در حال حاضر از قاره آسيا نيز ستاره هايي از كشورهاي لبنان چين، كره و... در ليگ حرفه اي «ان بي اي» حضور دارند و با تيم هاي حاضر در اين مسابقات، قراردادهاي طولاني مدت امضا كرده اند. در مسابقات حرفه اي آمريكا، همواره بازيكناني حضور داشته اند كه از بقيه هم تيمي هايشان بهتر بوده و در مسابقات به خوبي ظاهر شده اند. «گري پيتون»، «يائومينگ»، «كوب برايانت»، «شكيل اونيل»، «تيم دانكن» و «كوپن گرنت» از جمله اين بازيكنان هستند كه با حركت هاي هنرمندانه، توجه همگان را به خود جلب كرده و هواداران زيادي را به خود اختصاص داده اند.
NBA
زمان شروع رقابت هاي بسكتبال حرفه اي آمريكا موسوم به ان بي اي (NBA) به ششم ژوئن سال ۱۹۴۶ برمي گردد. اين مسابقات در ابتدا تحت نام BAA برگزار مي شد و اولين رئيس اين اتحاديه، موريس پادولوف بود. در سوم آگوست ۱۹۴۹ NBL (ليگ بسكتبال ملي) نيز تشكيل شد و سه تيم از تيم هاي حاضر در BAA به اين ليگ پيوستند. مسابقات حرفه اي BAA در فاصله سال هاي ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۹ به NBA تغيير نام داد.
در رقابت هاي بسكتبال حرفه اي آمريكا، تيم ها به دو دسته تقسيم مي شوند: تيم هاي فدراسيون شرق و فدراسيون غرب.
تيم هاي فدراسيون شرق
* منطقه آتلا نتيك:
بوستون سلتيكز- نيوجرسي نتز- نيويورك نيكز- فيلادلفيا ۷۶ ارس- تورنتو راپترز
* منطقه مركزي:
شيكاگو بولز- سلوتلند ساواليرز- ديترويت پيستونز- اينديانا ياكرز
* منطقه جنوب شرقي:
آتلانتا هاوكز- چارلوت بوبكيتز- ميامي هيت- اورلاندومجيك- واشنگتن ويزارد.
كنفدراسيون غربي
* منطقه شمال غربي:
دنورناگتز- مينسوتا تيمبرولوز- پورتلندتريل بلازرز- ستل سوپر سونيكز- اوتاجاز
* منطقه پاسيفيك:
گلدن استيت واريورز- لوس آنجلس ليكرز- لوس آنجلس كليپرز- فونيكس سانز- ساكرامنتو كينگز
* منطقه جنوب غربي:
دالاس موريكز- هوستون راكتز- ممفيز گريزليس- نيواورلند هورنتز- سن آنتونيو اسپورز
دواينه ويد
دواينه ويد، بهترين بازيكن رقابت هاي اين فصل بسكتبال حرفه اي آمريكا در ۱۷ژانويه ۱۹۸۲ در شيكاگو ايلي نويز متولد شد. در زمان كودكي ويد، پدر و مادرش از يكديگر جدا شدند و دواينه به همراه سه خواهرش (تارجيل، ويانا و كيشا) نزد مادرش در جنوب شيكاگو در وضعيتي نه چندان خوب زندگي مي كرد. پس از گذراندن دوراني سخت، زماني كه ۸ سال داشت و با خواهرش براي ملاقات پدرش رفته بود، ديگر پدر را ترك نكرد و در كنار او ماند. دواينه پس از اينكه در دبيرستان ريچاردز اوكلاهما توانست در بسكتبال قابليت هايش را به نمايش بگذارد و به آقاي بسكتبال ايلي نويز تبديل شود، از دانشگاه ماركوئته بورس گرفت و به تحصيل در اين دانشگاه مشغول شد. او در سال اول حضور در دانشگاه، بسكتبال بازي نكرد چرا كه در درس خواندن وضعيت خوبي نداشت و نمره هاي بد او به اين بسكتباليست اجازه نمي داد در اين رشته قابليت هايش را به نمايش بگذارد. در ۲ سال بعد در دانشگاه به عنوان كاپيتان تيم بسكتبال دانشكده در اين رشته فعاليت كرد و در سال ۲۰۰۳ با بازي هاي خوب در تيم دانشكده اش به مسابقات NBA راه يافت. در اين سال از سوي موسسه ابي پي آمريكن جايزه گرفت و به عنوان دفاع سال شناخته شد.
دواينه به خاطر حركات ناگهاني به سمت حلقه و حركت مانند مايكل جوردن براي امتيازگيري معروف است. او توانست در سال ۲۰۰۳ در رده ۵ نفر اول NBA قرار گيرد و از آن زمان به سمت درخشش در NBA پيش مي رفت. بسكتباليست تيم ميامي هيأت بعد از ۳ فصل حضور در NBA به عنوان ستاره مسابقات شناخته شد. او علاوه بر اين كه در امتيازگيري بسكتباليست خوبي است از نظر اخلاقي نيز نمونه است. او بيشتر درآمد و دارايي اش را در اختيار بنيادهاي خيريه قرار مي دهد. اعضاي تيمش هم او را خيلي دوست دارند. شكيل اونيل بازيكن مطرح تيم ميامي هيت مي گويد: يكي از دلايل حضور من در ميامي به خاطر همبازي بودن با ويد بود. تركيب اونيل و ويه در ميامي باعث شده اين تيم يكي از بهترين تركيبات را در اختيار داشته باشد. ويد خوب امتياز مي گيرد و اونيل هم مركز زمين را به خوبي حفظ مي كند.
ويد با هم دانشگاهي اش ازدواج كرد و پسرش زايره بلسينگ دواينه در ۴ فوريه ۲۰۰۲ به دنيا آمد.
ميامي هيت
تيم بسكتبال ميامي هيت در فصل ۸۹-۱۹۸۸ براي اولين بار در مسابقات NBA و از ايالت فلوريدا حضور يافت. در زمان شروع مسابقات در ليگ حرفه اي آمريكا نتايج خوبي كسب نكرد و تنها امتيازات منفي را به خود اختصاص داد. اين تيم در فصل ۲۰۰۱- ۲۰۰۰ با يكي از بهترين بازيكنان NBA يعني آلونسو مورنينگ قرارداد بست و در سال ۲۰۰۳ نيز دواينه  ويد را به خدمت گرفت. ميامي در فصل ۲۰۰۴- ۲۰۰۳ توانست در NBA خودي نشان دهد. در سال ۲۰۰۵ تا مسابقه فينال پيش رفت، اما در مسابقه فينال، بازي را به تيم ديترويت پيستونز واگذار كرد.
ميامي هيت در فصل ۲۰۰۶ توانست با پيروزي مقابل دال س موريكز اولين قهرماني خود را در اين مسابقات كسب كند.
ستاره هاي ميامي هيت
- شكيل اونيل
- دوانيه ويد
- گري پيتون
- آنتوئين واكر
- آلونسومورنينگ
معروفترين بازيكنان سابق ميامي هيت
- تيم  هاردوي
- گلن رايس
- روني سيكالي
- استيواسميت
- جمال مشبورن
ميامي هيت در يك نگاه
ورزشگاه: آمريكن ايرل ترآرنا
كنفرانس: كنفرانس شرق
منطقه: جنوب شرقي
زمان تأسيس تيم: ۱۹۸۸
قهرماني: ۱ بار (۲۰۰۶)
قهرماني كنفرانس: ۱ بار (۲۰۰۶)
عناوين منطقه اي: ۶ بار (۱۹۹۷ ، ۱۹۹۸ ، ،۱۹۹۹ ۲۰۰۰ ، ۲۰۰۵ ، ۲۰۰۶)
سرپرست باشگاه: ميكي آريسون
سرمربي: رات ريلي

NBA در يك نگاه
000912.jpg
000936.jpg

ورزش
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
هنر
|   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |