شيوه برخورد با پرخاشگري بچه ها در خانه
فقط به چشمهايم نگاه كن
|
|
آيا فرزندتان در مدرسه و هنگام بازي بهترين رفتار را دارد، ولي در خانه عصباني و خودخواه است؟ هنگامي كه فرزندتان در مدرسه است، احتمالاً او به حرف هاي معلم خوب گوش مي دهد و با دوستانش به خوبي بازي مي كند و همه چيز به آرامي پيش مي رود. با وجود تمام كارهاي مشكل از جمله گوش دادن به درس و چيزهاي ديگري كه در مكان هاي عمومي اتفاق مي افتد او كاملاً آرام و صبور به نظر مي رسد، ولي آيا در منزل نزد شما نيز اين گونه رفتار مي كند؟ او توفاني از خشم و فرياد و عصبانيت است.
هنگامي كه وقت دكتر داشتم قرار شد كه فرزند ۶ ساله ام را به جاي اين كه همراه خود ببرم، در خانه يكي از بستگان بگذارم. پس از اين كه فرزندم از خانه آنها به منزل بازگشت، او در مورد ساعات خوشي را كه آنجا داشته با خوشحالي صحبت مي كرد، ولي به محض اين كه در بسته شد و من گفتم كه الان موقع انجام تكاليف مدرسه است با عصبانيت فرياد زد: «من تكاليفم را انجام نمي دهم و شما نمي توانيد مرا مجبور كنيد!» هنگامي كه من به او گفتم كه بايد چند دقيقه ديگر تكاليفت را بنويسي، او با تندي گفت: «خب حالا همه آنها را خودم به تنهايي انجام مي دهم.» و به طور عجيبي همه تكاليفش را بي دقت و بدخط نوشت. كاملاً طبيعي است كه كودكان ۶-۵ ساله شخصيتي دوگانه داشته باشند: يك شخصيت وقتي با ديگران هستند و شخصيتي كاملاً متفاوت هنگامي كه با والدينشان هستند. كودكان براي بدرفتاري با پدر و مادرشان مستعدتر هستند چون آنها در مقابل رفتاري كه از خود در برابر آنها نشان مي دهند احساس امنيت بيشتري مي كنند.
به عقيده يكي از كارشناسان: «به طور عمومي، عاطفي و عقلاني، شايد مدرسه براي كودكان ۶-۵ ساله خسته كننده باشد. آنها بايد يك جا بنشينند و از قوانين خاصي اطاعت كنند. رعايت كردن نوبت ممكن است براي آنها خسته كننده باشد، در صورتي كه كودكان مي خواهند، معلم از آنها راضي باشد و دوست ندارند كه به عنوان فردي شلوغ شناخته شوند. به علاوه، ممكن است در آن جا بچه هاي بزرگ تري باشد كه كودكان ۶-۵ ساله از آنها بترسند. در نتيجه تمام انرژي و جنب و جوش آنها طي روز يك جا جمع مي شود. وقتي به خانه بازمي گردند، مي خواهند استراحت كنند. همان كاري را كه ما بزرگترها انجام مي دهيم، ولي با اين تفاوت كه ما استراحت كردن را به معني پا روي پا گذاشتن و روزنامه خواندن مي دانيم، ولي كودكان آن را به معناي انجام دادن و گفتن هر آنچه كه مي خواهند، تلقي مي كنند.
او را به احترام گذاشتن تشويق كنيد- به طور كلي، شما مي دانيد كه چرا فرزندتان بعضي از كارها را انجام مي دهد، ولي اين بدان معنا نيست كه مجبور باشيد همه اينها را قبول كنيد. در حقيقت، آن چه پيش از همه اهميت دارد اين است كه او را در مقابل بعضي از كارها محدود كنيد و مطمئن شويد از اين كه فرزندتان تشخيص مي دهد كه چه رفتاري مناسب است. شما بگوييد: تو معلمت را با اسم كوچك صدا نمي كني و اجازه نداري مرا با نام ديگري بخواني. همچنين اگر احساسات كودكتان را بشناسيد بسيار مفيد است (به عنوان مثال:« مي دانم كه الان عصباني هستي، اما اجازه نداري كه با من بد رفتاري كني .» يا « مي دانم كه خسته هستي، ولي امروز بايد تمام تكاليفت را انجام دهي. آخر هفته به اندازه كافي براي انجام كارهاي ديگر وقت داري »). با استفاده از روش هاي زير مي توان آرامش را در خانه برقرار كرد.
برنامه معيني براي بعد از مدرسه مشخص كنيد- با استفاده از يك برنامه مخصوص، فرزندتان مي داند كه بعد از آمدن از مدرسه بايد طبق آن برنامه عمل كند. بسياري از والدين با اين پيشنهاد براي فرزنداني كه تكليف شب دارند، موافقند، ولي كودكان ۶-۵ ساله نياز به برنامه ريزي ساده تري دارند.
به تغذيه و رفتار او توجه كنيد- ممكن است در آخر روز فرزندتان خيلي گرسنه باشد و اين باعث بدرفتاري او شود. به جاي اين كه او را تا شام گرسنه نگه داريد، به او يك عصرانه سالم نظير ميوه، گردو و خشكبار بدهيد.
به او اجازه بازي دهيد- اگر به دنبال فرزندتان مي رويد به جاي اين كه او را مستقيماً به خانه بياوريد اجازه دهيد كه در حياط مدرسه بازي كند، زيرا كه با اين كار انرژي ذخيره شده در كودك آزاد مي شود.
به جدول زمان بندي شده فرزندتان توجه كنيد- آيا فعاليت هاي بعد از مدرسه او خيلي زياد و فشرده است؟ حتي اگر فرزندتان ادعا كرد كه همه آنها را دوست دارد، ممكن است قدري سنگين باشد. سعي كنيد برنامه اي بريزيد كه كودكتان فرصت بيشتري داشته باشد تا با دوستانش يا به تنهايي بازي كند. برنامه بعد از مدرسه اش طوري باشد كه زمان بازي و سرگرمي او را نيز دربرگيرد.
او را به عذرخواهي تشويق كنيد- اگر فرزندتان بي ترتيب و گستاخ است، از اين فرصت براي آموزش عفو و گذشت استفاده كنيد. به او موقع خواب بگوييد:« هفته گذشته يادت مي آيد وقتي كه من عصباني شدم و سپس برگشتم و از تو معذرت خواهي كردم؟ وقتي كه تو هم عصباني مي شوي، انتظار دارم كه عذرخواهي كني ». اگرچه براي كودكان اين سن پذيرفتن اين كه كار اشتباهي انجام داده اند، سخت است، ولي پافشاري در معذرت خواهي كمك مي كند تا آنها ياد بگيرند كه چگونه اشتباه خود را جبران كنند. در نهايت، سعي كنيد كه از رفتار نامناسب فرزندتان برداشت بدي نداشته باشيد. در حقيقت اين گونه رفتار به اين معنا نيست كه او معلم و والدين دوستانش را بيشتر از شما دوست دارد و بيشتر احترام مي گذارد، بلكه او مي داند كه خانه جايي است كه او را از همه جا بيشتر دوستش دارند، بنابراين برايش مهم نيست كه چه كار مي كند.
مدرسه براي كودكان خسته كننده است؟ كارشناسان مي گويند كه جاي تعجب نيست كه كودكان در آخر روز بداخلاق مي شوند، چون استانداردها در مقاطع تحصيلي بالا، آمادگي ها و مهدكودك ها به شدت آموزشي و علمي، ساختاري و هيجان آور شده است. با يك همه پرسي از كودكان مشخص شده است كه تكاليف مدرسه، كارهاي كلاسي و امتحان هاي آخر هفته خيلي زياد و فشرده است. حتي بعضي از مدارس زنگ تفريح را كوتاه و يا حذف كرده اند. اگر به نظر مي رسد مدرسه فرزندتان برنامه آموزشي سختي دارد، اين مسأله حائز اهميت است كه فعاليت هاي خارج از مدرسه او كمتر با برنامه آموزشي مدرسه او مرتبط باشد همچنين فعاليت هاي او را بيشتر به بازي هاي خلاق اختصاص دهيد.
ترجمه: رزيتا شاهرخ
منبع: تwww/Parents.com
|