مشكلات و معضلات ميدان راه آهن تهران
نقض هويت در اصلاح هندسي
ميدان هاي
بلاتكليف شهر
بسياري از ميادين شهر تهران به دليل نداشتن فضاي مناسب و قرار گرفتن در اماكن شلوغ۱، هم به لحاظ بصري و هم از نظر ترافيكي داراي معضلات گوناگوني است. از سويي خيابان هاي متعددي كه به اين ميادين منتهي مي شود و از سوي ديگر اجتماع افراد مختلف اعم از متكديان و موتورسواران و.. سيمايي ناهمگون به آنان بخشيده است. شايد يكي از مهمترين موانع ميادين در تسهيل ترافيك و دسترسي آسان مردم به ايستگاه هاي حمل و نقل عمومي عدم برنامه ريزي مناسب از سوي مسئولان باشد. ميدان راه آهن نيز به عنوان دروازه ورودي جنوب شهر و ازدحام مسافران بسيار در مبادي ورودي خيابان هاي اطراف آن چهره اي نامناسب يافته است.
|
|
به نظر مي رسد مشكلات و محدوديت هايي كه در محدوده ايستگاه راه آهن تهران وجود دارد، امكان ارائه بهتر خدمات را از راه آهن سلب نموده و بافت فرهنگي- اجتماعي آن را دستخوش مشكلات بسيار نموده است.
اينكه ميدان راه آهن از ديرباز مورد غفلت قرار گرفته و اين بي توجهي معضلات و مشكلات بسياري را براي آن محدوده ايجاد نموده بر هيچ كس پوشيده نيست، اما اينكه چه دلايلي موجب اين بي توجهي ها شده، در غبار زمان از نظرها پنهان مانده است.
با نقبي در تاريخ درمي يابيم نخستين كلنگ احداث ايستگاه مسافري تهران كه بعدها ميدان راه آهن در كنار آن ايجاد شده است، در كيلومتر صفر خطوط راه آهن در روز بيست و سوم مهرماه ۱۳۰۶ هجري شمسي به زمين زده شد و عمليات احداث آن در سال۱۳۱۵ به پايان رسيد. ايستگاه تهران همچون ساير ايستگاه ها در زمين هاي باير حاشيه شهر احداث شد. حتي با محله هاي اميريه و دروازه غار و دروازه قزوين فاصله زيادي داشت. در آن زمان جمعيت تهران حدود ۵۴۰هزار نفر بود. احداث اين ايستگاه در زمان خود، يكي از اقدامات اساسي در راستاي نوگرايي و همراهي با توسعه و پيشرفت بود. هرچند اكنون با مشكلاتي كه از ميدان راه آهن نشأت مي گيرد، اين ميدان ماهيت خود را به كلي از دست داده و با اينكه در غرب صنعتي ميادين راه آهن و مبادي مشرف به ايستگاه از زيبايي خاص خود بهره مي برد، ايستگاه تهران به رغم تلاش در نوسازي و زيباسازي تحت تأثير محيط نامطلوب اجتماعي- فرهنگي ميدان راه آهن قرار گرفته است.
امروزه با توجه به رشد تقاضاي عمومي به منظور سفر با قطار از يك سو و برنامه ريزي مسئولان راه آهن مبني بر افزايش تعداد واگن هاي جديد مسافري از سوي ديگر موجب شده است تا امكانات و فضاي داخلي ايستگاه و همچنين امكانات شهري موجود در اطراف ميدان راه آهن، جوابگوي وضعيت كنوني و رشد آتي نباشد.
شهروندان محترم به خوبي واقفند كه در ايام تعطيلات به ويژه در اعياد يا ايام سوگواري، تردد در خيابان هاي منتهي به ميدان راه آهن عملاً امكانپذير نيست و بخش قابل توجهي از مسافرين عزيز قطارها از وسيله نقليه خود جا مي مانند و اجراي هرگونه تمهيد از سوي مسئولان راه آهن عملاً عقيم و بي نتيجه مي ماند.
مايه شگفتي است كه در كشورهاي توسعه يافته يا در حال توسعه تمهيداتي اتخاذ مي گردد كه مبادي ورودي و خروجي مترو به ايستگاه راه آهن ختم مي شود تا از اين منظر دسترسي به قطارهاي برون شهري سهل و آسان گردد اما در كشور ما به دلايل نامعلومي ايستگاه مترو در چند كيلومتري ميدان راه آهن ساخته شده است به نحوي كه مسافران براي دسترسي به مترو، ناچارند از خودروهاي عمومي استفاده كنند و همين امر ميدان راه آهن را به بازار مكاره اي تبديل كرده است.
شگفت انگيزتر اينكه با وجود دريافت ۵ درصد عوارض از هر مسافر قطار هيچ گونه تمهيدي از سوي شهرداري در راستاي بهسازي و زيباسازي و اصلاح هندسي ميدان راه آهن صورت نمي گيرد و اين در حالي است كه ساير ميادين چه در بالا و چه در پايين شهر از الطاف زيباسازي شهرداري تهران برخوردار شده است.
شكل نامناسب و بي هويت ميدان راه آهن، سر و صداي ناشي از رانندگان مسافركش، ترافيك و درهم ريختگي خيابان هاي منتهي به ميدان و وجود ترمينال مسافربري اتوبوس ها در شمال و جنوب و شرق ميدان و وجود افراد متكدي، معتاد و دوره گرد همگي محيط را براي مسافرين و شهروندان ساكن، ناامن و نامطبوع ساخته است كه اين معضل در ايام تعطيل سال شكل حادتري به خود مي گيرد.
متأسفانه هيچ اراده اي براي تغيير وضع اين محدوده طي سال هاي گذشته وجود نداشته است و سال به سال وضعيت عمومي ميدان راه آهن اسفبارتر از گذشته مي شود.
لازم به ذكر است كه در كشور آلمان ايستگاه هاي راه آهن عموماً در سه طبقه احداث شده اند. معمولاً طبقه فوقاني ايستگاه براي عبور قطارها و در واقع سكوهاي قطار مسافري، طبقه همكف براي دسترسي مردم به اتوبوس و خودروهاي شخصي و عمومي و طبقه زيرزمين براي خطوط مترو. در حالي كه وضعيت دسترسي به ايستگاه راه آهن تهران در شرايط حادي است و در آينده نيز حادتر خواهد شد.
انتقال توقفگاه جنوبي اتوبوس ها به توقفگاه شمال غرب ميدان (پشت پاركينگ طبقاتي)، جلوگيري از توقف خودروهاي شخصي مسافربر، همكاري نهادهاي ذي ربط و مسئول در جمع آوري افراد متكدي و معتاد، اصلاح هندسي ميدان و معابر اطراف، تلاش براي اتصال مترو به ايستگاه راه آهن و... از جمله راهكارهاي پيشنهادي براي برون رفت از وضعيت كنوني ميدان راه آهن است كه در ايام خاص سال، زمينه بحران در خدمات شهري را فراهم مي كند.
اميدواريم شهرداري با احساس مسئوليت و اهتمامي كه در بهبود وضعيت شهر تهران پيشه همت ساخته است ميدان راه آهن و مبادي ورودي و خروجي منتهي به آن را مورد توجه بيشتر قرار دهد تا امكان خدمات رساني بيشتر از سوي راه آهن ميسر گردد.
ميدان هاي بلاتكليف شهر
بسياري از ميادين شهر تهران به دليل نداشتن فضاي مناسب و قرار گرفتن در اماكن شلوغ، هم به لحاظ بصري و هم از نظر ترافيكي داراي معضلات گوناگوني است. از سويي خيابان هاي متعددي كه به اين ميادين منتهي مي شود و از سوي ديگر اجتماع افراد مختلف اعم از متكديان و موتورسواران و.. سيمايي ناهمگون به آنان بخشيده است. شايد يكي از مهمترين موانع ميادين در تسهيل ترافيك و دسترسي آسان مردم به ايستگاه هاي حمل و نقل عمومي عدم برنامه ريزي مناسب از سوي مسئولان باشد. ميدان راه آهن نيز به عنوان دروازه ورودي جنوب شهر و ازدحام مسافران بسيار در مبادي ورودي خيابان هاي اطراف آن چهره اي نامناسب يافته است. شايد اين ميدان يكي از ميادين اصلي شهر باشد كه بيش از هر چيز به مانند ساير همسانان خود نياز به ساماندهي و تغيير دارد.
|