پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۳ - Jul 13, 2006
اعتراض به واگذاري حمل و نقل ريلي كلانشهرها به دولت
اين طرح، توسعه مترو را كُند مي كند
گروه شهري- محدثه قيدي: چهار ماه طول كشيد تا چهار نماينده برگزيده از سوي رئيس جمهور به طور ويژه در مورد اعتبارات پيش بيني شده در تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۵ تصميم گيري نموده و در نخستين نشست خود پس از حدود ۱۲۰ روز تكليف اختصاص ۵ ميليارد دلار اعتبار مصوب از سوي دولت براي گسترش و توسعه حمل و نقل عمومي را روشن سازند.
در شرايطي كه روزانه ۷۲ ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف مي شود و دولت براي هر ليتر آن ۳۰۰ تومان يارانه پرداخت مي كند كه با يك ضرب ساده اين رقم به ۲۲ ميليارد تومان در روز و بيش از ۷ هزار ميليارد تومان در سال مي رسد، به نظر مي رسد چهارماه چه كنم چه كنم براي اختصاص بودجه مصوب توسعه و گسترش حمل و نقل عمومي و اجازه تردد بي محابا به صاحبان خودروهاي شخصي تا يارانه هاي اختصاص يافته براي سوخت را آزادانه به هدر داده و به  آلودگي مرگ آور هوا نيز بيفزايند از آن دست فرصت سوزي هايي باشد كه سالهاست چوب حراج نه تنها به سرمايه هاي ملي كه به جان مردمان اين مرز و بوم زده است.
اين در حالي است كه تصميم اخير نمايندگان ويژه رئيس جمهور (وزير كشور، معاون عمراني وزير كشور، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي و علي اكبر محرابيان به عنوان دبير و مجري هيأت) در همان لحظه نخست انتشار بازتابهاي منفي گسترده اي را از سوي شهرداران كلان شهرها، اعضاي شوراهاي اسلامي كلان شهرها از جمله تهران و كارشناسان به همراه داشته است.
تصميم هيأت ويژه رئيس جمهور بدين شرح است:
كبه منظور تسريع در اجراي طرحهاي قطار شهري، ايجاد وحدت رويه، كاهش هزينه هاي اجرا و بومي نمودن صنعت ساخت تجهيزات و واگنهاي قطار شهري مقرر شد يك شركت مادر تخصصي به عنوان مجري طرح قطار شهري كشور از ميان ظرفيتهاي موجود انتخاب شود كه با بررسيهاي صورت گرفته، شركت توسعه حمل و نقل ريلي گسترش، پس از انجام تغييرات لازم مامور انجام اين تكليف شد. مجري طرح مكلف است با استفاده از پتانسيل هاي حاصل از تبصره ۱۳ ظرف ۵ سال آينده بيش از ۴۰۰ كيلومتر قطار شهري در شهرهاي بزرگ كشور احداث نمايد. سازمان مديريت و برنامه ريزي مكلف است اعتبار لازم براي اجراي اين تكليف را به مرور در بودجه هاي سنواتي منظور نموده و پس از مبادله موافقتنامه در اختيار مجري قرار دهد.»
خبرنگار همشهري در مصاحبه با محسن هاشمي، رئيس هيأت مديره شركتها و سازمانهاي قطار شهري و مديرعامل شركت متروي تهران و حومه اين مصوبه را از جهات گوناگون مورد بررسي و نقد قرار داده است. به گفته هاشمي اينكه دولت قبول نموده با پرداخت كليه هزينه ها در عرض ۵ سال ۴۰۰ كيلومتر قطار شهري بسازد در عين ناباوري قطعا باعث افزايش تصدي گري دولت مي شود كه خلاف قانون برنامه چشم انداز ۲۰ ساله و سياستهاي كلي اصل ۴۴ است كه اخيراً توسط مقام معظم رهبري ابلاغ گرديده است.
هاشمي در مورد انتخاب شركت توسعه حمل ونقل ريلي گسترش وابسته به وزارت صنايع به عنوان شركت مادرتخصصي براي احداث ۴۰۰ كيلومتر قطار شهري ظرف ۵ سال گفت: اين شركت چندي پيش در فهرست شركتهاي مشمول خصوصيِ سازي قرار داشته و موارد متعددي از ناتواني در انجام تعهدات را در كارنامه خود دارد، به عنوان نمونه اين شركت از سال ،۸۳ به عنوان يكي از پيمانكاران به صورت EPC جهت خط ۳ متروي تهران انتخاب شد و قرارداد آن به ميزان ۷۷۰ميليون يورو امضاء و مصوبه شوراي اقتصاد نيز در اواخر سال ۸۴ دريافت و براي سال ۸۵ نيز تمديد شده است، اما به دليل عدم تجربه تا به حال نتوانسته اند حركت مناسبي در طراحي و فاينانس مورد قبول بانك مركزي انجام دهند. لذا پروژه احداث خط ۳ متروي تهران متاسفانه هيچگونه پيشرفتي نداشته است.
هاشمي در مورد آن بخش از مصوبه دولت در مورد بومي كردن صنعت ساخت تجهيزات و واگن هاي قطار شهري اظهار داشت: هم اكنون ساخت و بهره برداري از مترو قابليت بيش از ۸۵درصد بومي شدن را داراست كه مطمئناً در صورت تزريق منابع ريالي اين امكان وجود دارد كه ساخت قطار شهري تا ۹۵درصد بومي شود. در مورد ساخت واگن نيز خوشبختانه زيربناهاي مربوط به ساخت واگن در كشور فراهم است و تنها حمايت منابع دولتي و بانكها را براي موثر شدن مي طلبد. منتهي معلوم نيست با چه اهدافي همه سوابق ۲۰ ساله انقلاب در كسب تجارب در ساخت و بهره برداري مترو، بومي شدن آن و... بايد اينگونه زير سؤال برود و طوري وانمود شود كه قرار است از هم اكنون چنين اصلاحاتي صورت گيرد.
اين در حالي است كه به گفته مديرعامل شركت مترو متاسفانه مصوبه مذكور در مورد تكميل پروژه هاي ساخته شده كه براي رسيدن به ظرفيتهاي نهايي نياز مبرم به خريد واگن دارد و يا پروژه هاي در حال ساخت و پروژه هايي كه قبلا مصوبات آنها از طرف مراجع مربوط داده شده و قراردادهاي ساخت آن به امضا رسيده تصميمي اعلام نشده و سردرگمي در شركتهاي قطار شهري به ويژه شركت راه آهن شهري تهران و حومه را به دنبال داشته است.
وي ادامه داد: متاسفانه از پتانسيل شركتها و سازمانهاي موجود قطار شهري به ويژه شركت راه آهن متروي تهران و حومه (مترو) و تجربه سي ساله اي كه در خود نهفته دارد هيچ استفاده اي نشده است و معلوم نيست تكليف پرسنل با تجربه موجود در اين شركتها و هزينه هايي كه براي قراردادهاي فعلي شده است چگونه در نظر گرفته خواهد شد.
هاشمي گفت: هم اكنون فقط شركت راه آهن شهري تهران، داراي ۳۶۰۰ نفر پرسنل است كه حداقل ۸۰۰ نفر از آنها در امر ساخت و ساز فعال هستند و با بيش از ۳۰ مشاور و ۴۰ پيمانكار داخلي و خارجي در تماس هستند كه البته شركتها و سازمانهاي ديگر قطار شهري زير نظر شهرداريهاي كلان شهرهاي ديگر هم كمابيش چنين وضعيتي دارند كه در نهايت تاخيري كه در احداث شبكه قطار شهري از زمان، ساماندهي قيمت و عرضه سوخت ايجاد خواهد شد بسيار هنگفت خواهد بود.
رئيس هيأت مديره اتحاديه شركتها و سازمانهاي قطار شهري براي تحقق اهداف مجلس و دولت در سرعت بخشيدن به پروژه هاي قطار شهري در كلانشهرها پيشنهاد كرد هر چه سريعتر بخشي از اعتبارات ريالي موجود در تبصره ۱۳ بودجه سال ۸۵ فعلا بين شركتهاي قطار شهري براي پروژه هاي در دست اقدام تقسيم شود و فعاليتها سرعت  گيرد و همچنين استفاده از فاينانس داخلي توسط بانكهاي داخلي فراهم شود و ۱۰۰درصد تضمين بازپرداخت اقساط فاينانس توسط دولت داده شود. هاشمي گفت: در صورت حمايت شدن قطعا اتحاديه شركتها و سازمانهاي قطار شهري كشور كه در سازمان شهرداريها تشكيل شده و متشكل از كليه شركتهاي قطار شهري است مي تواند مسئوليت ايجاد وحدت رويه كاهش هزينه ها و بومي نمودن صنعت ساخت شبكه هاي قطار شهري را به خوبي مديريت نمايد.

چشم انداز
006051.jpg
تعداد سفرهايي كه از ۱۶ اسفند سال ۷۷ با افتتاح نخستين خط مترو در تهران به انجام رسيد در يكي از روزهاي شهريور ماه امسال به يك ميليارد نفر مي رسد. يك ميليارد نفر با احتساب ۲۵ دقيقه صرفه جويي در وقت تلف شده مردم نسبت به قبل از راه اندازي مترو معادل ۲۵ ميليارد دقيقه برابر با ۳۳۳ ميليون ساعت صرفه جويي در وقت و ۴۳۳ ميليارد تومان ارزش ساعت وقت مردم در شرايطي كه، هر ساعت وقت مردم تنها هزار تومان ناقابل ارزش داشته باشد.
آثار اقتصادي استفاده از مترو بدون لحاظ كردن صرفه جويي در مصرف سوخت و سوبسيدي كه دولت براي آن مي پردازد، لزوم سرعت بخشيدن بر توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي و از آن مهم تر ضرورت تصميم گيري هاي كارشناسانه و مدبرانه را در اين حوزه ملموس تر مي سازد.

رييس شوراي شهر اصفهان:
ميراث فرهنگي مسير مترو را تعيين مي كند
006054.jpg
گروه شهري:تعيين مسير مترو در بافت تاريخي چهارباغ به شوراي عالي ترافيك و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري واگذار شد.
عباس حاج رسولي ها ضمن بيان مطلب فوق در جمع خبرنگاران، اعلام كرد: لذا شهرداري منتظر تصميم گيري شوراي عالي ترافيك و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است تا از سه گزينه چهارباغ، باغ گلدسته و غرب چهار باغ يكي را براي ادامه خط مترو برگزيند.
او درباره احداث خط مترو شرقي- غربي كه شامل ميدان امام(ره) نيز مي شود، اظهار كرد: به زودي قراردادهاي اين مسير امضا خواهند شد.
او درباره تخريب طبقه هاي فوقاني ساختمان جهان نما نيز تصريح كرد: در اين باره با استاندار و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تعامل خوبي داشته ايم و خسارت شهرداري اصفهان توسط كارشناسان استانداري ۵۰۰ ميليون تومان برآورد شد كه با تصويب هيأت دولت، اين مبلغ به شهرداري اصفهان پرداخت مي شود.
حاج رسولي ها اضافه كرد: اصفهان در بخش ميراث فرهنگي به اعتباري ويژه نياز دارد كه بايد اين مسأله، به صورت جدي تري پيگيري شود.
اين اظهارات در حالي از سوي رئيس شوراي شهر اصفهان عنوان شد كه رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان طي اظهار نظري جداگانه گفته بود طبق آخرين مصوبه  شوراي عالي ترافيك، مسير مترو از خيابان شمس آبادي تعيين شده و بعد از آن مصوبه جديدي به تصويب نرسيده است.
حسينعلي وكيل - رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان - روز دوشنبه در يك نشست خبري با بيان مطلب بالا درباره سرنوشت موضوع عبور مترو از محور چهارباغ، افزود: در حال حاضر بررسي هاي كارشناسي در محور تاريخي چهارباغ در دست اجراست كه هنوز به نتيجه  قطعي نرسيده است و عملياتي هم كه در مورد مترو انجام شده، در محورهاي چهارباغ پايين و چهارباغ بالا بوده كه خارج از محدوده ثبت شده قرار دارند.
وي ادامه داد: با اين وجود سازمان ميراث فرهنگي طي مكاتباتي توصيه كرده است كه مترو از محور چهارباغ بالا نيز عبور نكند.
وكيل درباره مرمت آثار تاريخي تصريح كرد: از آن جا كه مرمت برخي آثار تاريخي اصفهان ساليان دراز به طول انجاميده، به طور مثال مرمت گنبد مسجد امام(ره) ۱۰ سال زمان برده، گذر زمان باعث ايجاد فرسايش شده؛ ليكن در مديريت جديد با عقد قراردادهايي سعي شده است مرمت ابنيه در كوتاه ترين زمان ممكن صورت پذيرد. لذا اين اشكالات به دليل نقص فني در كار مرمت گران نيست. كما اين كه اساتيد بزرگ اين مهم را انجام مي دهند.
وي افزود: تعداد ۹۰ شركت حقيقي در امر مرمت گري براي رتبه بندي به سازمان مديريت معرفي شدند.
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان، بودجه  مرمتي اين سازمان را در سال جاري هشت ميليارد تومان اعلام كرد و اين ميزان را براي ۲۰۰ پروژه مرمتي در سطح استان بسيار ناچيز دانست و تاكيد كرد: ما توان بيشتري براي نگهداري از آثار تاريخي داريم؛ اما مي بايد زمينه هاي مالي و مديريتي مناسب اين امر تامين شود.
وي در ادامه اذعان داشت: ادغام سازمان صنايع دستي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از نظر ما كاملا منطقي و تخصصي است و مي تواند به رونق بيشتر صنايع دستي كمك كند؛ چراكه هر سه بخش در جايگاه ضعيفي قرار داشتند و اين اقدام موجب مي شود نسبت به هم هم پوشاني بيشتري داشته باشند؛ تا سازمان جديد در مجموع بسيار قدرتمندتر از قبل و به وظيفه  خود عمل كند.
او افزود: اخيرا امر ادغام اين دو سازمان به استان اصفهان نيز ابلاغ و مسؤل سازمان صنايع دستي اصفهان به عنوان معاونت صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي منصوب شده است.
از سويي ديگر مدير اسبق اداره كل ميراث فرهنگي اصفهان نيز گفت: درست در مقطعي كه مي خواهند آثار تاريخي چهارباغ را در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت كنند، مسؤلان شهري اصفهان اقداماتي مي كنند كه چهارباغ را از ميان مي برد.
احمد منتظر در اصفهان، نسبت به تخريب بافت تاريخي خيابان چهارباغ هشدار داد و گفت: نگراني درباره  مساله مترو در چهارباغ در چند سال گذشته مطرح بوده است؛ اما جريان هاي اخير، اين نگراني را بيشتر كرده اند. اكنون جريان ها به گونه اي رقم مي خورند كه ما در آينده اي نه چندان دور چهارباغ را از دست خواهيم داد.
وي توضيح داد:  در طول مسير چهارباغ عباسي و چهارباغ هزارجريب، شش ايستگاه ساخته مي شوند كه تا اين لحظه، مقدمات ساخت سه ايستگاه ـ ميدان آزادي، شريعتي و دروازه  دولت ـ فراهم شده و مقدمات ايجاد سه ايستگاه ديگر نيز ـ چهار راه نظر، جنوب سي وسه پل و اول عباس آباد ـ از سوي مسؤلان شهري فراهم شده است.
او افزود: شواهد حاكي از اين است كه مديران شهري قصد دارند، مترو را از هر دو چهارباغ تاريخي يعني چهارباغ عباسي و چهارباغ هزارجريب عبور دهند و گويا نمي خواهند تصميم خود را تغيير دهند.
اين استاد معماري دانشگاه هنر اصفهان با اعلام اين كه در صورت عبور مترو از محور تاريخي چهارباغ، آثار زيادي تخريب خواهند شد، تصريح كرد: با مطالعه و بررسي هايي كه درباره  معماري اصفهان در ۳۰ سال گذشته انجام شده است و مدارك و اسناد آن وجود دارند، چهارباغ هزارجريب مهم ترين باغ تفرجي صفوي بوده است كه اين باغ شامل يك كوشك بسيار بزرگ ـ در ميدان آزادي كنوني ـ به همراه تعبيه  چهار برج در چهار سمت اين عمارت بوده است كه اكنون تنها دو برج از آن ها باقي مانده اند.
وي با يادآوري به اين كه به تازگي رييس ثبت آثار جهاني در سفري به اصفهان، ثبت چهارباغ هاي اين شهر را در فهرست ميراث جهاني يونسكو خواسته است، تاكيد كرد: چهارباغ هزارجريب حتي از چهارباغ عباسي هم مهم تر است. عبور مترو از باغ گلدسته نيز به شرطي قابل قبول است كه از امتداد كمكي شرقي چهارباغ هزارجريب بگذرد كه در اين صورت، ايستگاه هاي ميدان امام(ره) هم كه در امتداد خط شرقي ـ غربي مترو قرار دارند، با عبور از اين مسير تا ميدان نقش جهان محفوظ مي مانند و لزومي ندارد، مترو از ميدان نقش جهان عبور كند.
اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اين كه در نظر شهردار و مجري قطار شهري اصفهان عبور از باغ گلدسته و سپس محور چهارباغ هزارجريب مطرح است، گفت: چهارباغ عباسي بدون چهارباغ هزارجريب پيكره  كاملي نيست و يك پيكره  نابود شده است؛ همان گونه كه هربار يك بخشي از تاريخ را حذف مي كنند، مانند ساخت جهان نما و نابودي كاروان سراي تحديد و حمام خسروآقا، در سال هاي آينده، شاهد حذف ميدان نقش جهان از فهرست ميراث جهاني يونسكو نيز خواهيد بود؛ چراكه محور شرقي ـ غربي مترو به اين مجموعه  تاريخي مي رسد.
وي گفت:  اگر وجود لرزش ها و حركت قطار را هم جدي تلقي نكنيم، با تعبيه  دو ايستگاه در اين محور كه هر ايستگاه يك صد متر از اين محوطه  تاريخي را اشغال مي كند، به اضافه  قطع درختان، ديگر چيزي از خيابان چهارباغ باقي نمي ماند.
منتظر اضافه كرد: مترو با استفاده از دستگاه TBM تونل گذاري مي شود كه در هر يك صد متر از سطح خيابان خاك برداري مي كنند و سپس بتون مي ريزند كه اين بتون ريزي در ۱۶ متري خيابان ادامه مي يابد؛ با اين وجود آيا هم چنان از تخريب نشدن چهارباغ مي توان سخن گفت؟ وي تاكيد كرد: در صورت عبور مترو از هر دو چهارباغ، بافت تاريخي، اكوسيستم و محيط زيست اين منطقه از ميان مي رود.
او سكوت مسؤلان ميراث فرهنگي را قابل تأمل دانست و اضافه كرد: سكوت اين مسؤلان بخشودني نيست؛ چرا كه اهميت آثار تاريخي اصفهان به اندازه اي است كه وجود چنين آثاري اين شهر را تاريخي و در ذهن مردم جهان زنده كرده است؛ اما اكنون ما در مقطع حساسي هستيم و چنان چه تعلل كنيم، ديگر آثاري از اين شهر تاريخي كه نصف جهان مي نامندش براي نسل هاي آينده باقي نخواهد ماند.

تأسيس بانك گردشگري ايران
006060.jpg
ايسنا: دبير جامعه  هتلداران ايران گفت: در صورت حمايت سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري و موافقت بانك مركزي، بانك گردشگري تشكيل مي شود. خسرو ايرانپور با بيان اين خبر افزود: طرح تاسيس بانك گردشگري جهت تسهيل امور سرمايه گذاران و دست اندركاران و فعالان صنعت گردشگري براي دريافت تسهيلات بانكي با نظارت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و همكاري بانك هاي عامل است. وي ادامه داد: اين طرح به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارايه شده است و همچنان پيگير اجرايي كردن آن هستيم .
ايرانپور خاطرنشان كرد: با توجه به تاسيسات گردشگري و سهم سرمايه گذاري شش هزار ميليارد توماني براي ساخت هتل و همچنين سرمايه گذاري در ديگر بخش هاي صنعت گردشگري مانند دفاتر خدمات مسافرتي، مجتمع هاي رفاهي - بين المللي و... اگر بتوان كليه  اين سرمايه ها را در يك بانك ويژه جمع آوري كرد، ارايه  تسهيلات به متقاضيان به راحتي و با دقت نظر بيشتري صورت مي گيرد.

پاركينگ قاسميه و تسهيلات براي دربندي ها
006057.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: فضاهاي تعبيه شده در پاركينگ چندمنظوره قاسميه از همه جهات به سمت پارك و محوطه ميدان امامزاده قاسم باز است. با احداث اين پاركينگ، ميدان قاسميه، هم به لحاظ بصري داراي چشم انداز مطلوبي مي شود و هم دسترسي به تسهيلات شهري براي شهروندان و به ويژه ساكنان محل، به راحتي فراهم مي شود.
بر مبناي اين طرح، ميدان امامزاده قاسم كه در حال حاضر محل تردد كرايه هاي محلي و خودروهاي شخصي است با پايان يافتن طرح به ميدان پياده با دسترسي هاي اورژانس، ترمينال، وسايل نقليه عمومي، پاركينگ در طبقات زيرزمين و فضاهاي جانبي ديگر تبديل مي شود. اين مجموعه  خدماتي در شش طبقه با هزينه اي بالغ بر ۲۵ميليارد ريال در ضلع جنوبي ميدان امامزاده قاسم با درنظرگرفتن رفع مشكل شيب هاي تند و اصلاح آنها در دست ساخت قرار دارد .

ضرورت اجراي قانون خروج صنايع مزاحم و آلاينده
006066.jpg
مهر: اجراي قانون خروج صنايع مزاحم و آلاينده از شهر و ممنوعيت استقرار آنها تا شعاع ۱۲۰ كيلومتري حريم شهرها مغفول مانده و شهرداري ها بايد هر چه سريع تر آن را اعمال كنند.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست افزود: بر اساس تبصره ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداري ها، مسئوليت خروج صنايع مزاحم و آلاينده با اين ارگان است ولي تاكنون اقدام موثري در اين زمينه انجام نشد.به گفته دكتر سيد خلاق ميرنيا، طي مذاكرات صورت گرفته و بر اساس قول مساعد استاندار، اعضاي شوراي شهر و مسئولان شهرداري تهران، اجراي قانون مذكور در تهران به زودي آغاز مي شود.وي با تاكيد بر اينكه صنايع آبكاري از مهمترين صنايع آلاينده فعال در داخل شهر تهران است، اضافه كرد: اين صنايع بايد به داخل شهرك هاي صنعتي ويژه، منتقل و از سطح شهر جمع آوري شود كه البته در چند سال گذشته نسبت به اين موضوع كم توجهي شده است.

پارك اختصاصي براي بانوان تهراني
006063.jpg
فارس: مدير عامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران با اشاره به ساخت بوستان هاي اختصاصي براي بانوان در تهران گفت: تا پايان سال جاري ۲ بوستان اختصاصي بانوان آماده بهره برداري مي شود.علي محمد مختاري افزود: پارك مادر قائم در بلوار يافت آباد و پارك مادر آزادگان جنب بوستان آزداگان به ترتيب با ۸ و ۲۷ هكتار مساحت تا پايان سال ۸۵ افتتاح و آماده بهره برداري مي شود.
وي ادامه داد: بوستان چيتگر و بوستان مادر شمال شرق تهران به ترتيب با ۱۷ و ۷ هكتار مساحت در دست طراحي است كه بزودي با اتمام فاز صفر، عمليات ساختماني اين بوستان ها نيز آغاز مي شود.
به اعتقاد مدير عامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران، احداث فضاهاي اختصاصي مناسب براي ورزش بانوان از ضروريات جامعه شهري است كه تاكنون اين امكان فراهم نشده و در نتيجه زنان جامعه به ناچار در فضاهاي محصور و نامطلوب به رفع نيازهاي تفريحي و ورزشي خود مي پردازند.

نگاه دوم
تصرف حريم رودخانه ها
عليرضا صديق*
تقريباً تمامي مناطق مرغوب ساحلي درياي خزر بدون توجه به ملي بودن حريم دريا مورد هجوم سرمايه داران و شركتهاي متمول دولتي قرار گرفته است، به دليل اين كه در كنار ساحل ديگر جايي براي تصرف يافت نمي شد سرمايه داران ديگر ناگزير به كوهپايه ها و ييلاقهاي بالادست رفته و با تخريب جنگلها و مراتع سرپناهي براي خود مهيا كردند. هزار يا ده هزار متر نيز تفاوتي نداشت زيرا منابع ملي بود و ارزش چنداني نداشت و از آن مهمتر دردسر آن چناني نيز براي تصرف اين اراضي وجود نداشت.
پس از سالها شمال كشور از هجوم عده اي از خدا بي خبر كه براي تفريح و تفرج و استفاده از جنگل و دريا و تمدد اعصاب به اين منطقه آمده بودند لبريز شد. مردماني كه تنها حق استفاده از بخشي از جنگل و پارك هاي جنگلي را داشتند و براي رفتن به كنار ساحل بايد كيلومترها راه مي پيمودند تا منطقه اي خلوت كه در انحصار شركت هاي دولتي و يا شهرك هاي ساحلي نبود را بيابند.
ديگر در شمال آرامش نبود. به ناچار سرمايه داران گران قدر براي به دست آوردن سكوت و آرامش راهي مناطق خوش آب و هواي اطراف پايتخت شدند. بلده، منطقه خور، لشكرك، اوشان و فشم، دماوند، دشت مشاع و... مناطقي نيز كه از دسترس اين عده خارج بود به سازمانهاي دولتي رسيد.
پارك ملي سرخه حصار، اراضي واقع در طرح اتوبان تهران شمال و ... اما اكنون خطر بيخ گوش ماست؛ تصرف پياپي حريم رودخانه در داخل شهرهاي كشور بدون توجه به حريم رودخانه و حرمت آب. تصرف حريم رودخانه هاي دربند، فرحزاد، دارآباد، دركه، كن، رودخانه كرج، جاجرود و... توسط سرمايه داران و كافه داران عزيز.
در آخرين موارد قطع درختان در مسير رودخانه فرحزاد و در حاشيه جاده قديم امامزاده داوود از فرحزاد توسط اره هاي برقي را شاهد بوده ايم. خانه سازي، تصرف حريم رودخانه و در بخشهايي خود رودخانه! و منظره تنه هاي تنومند درختان قطع شده دل هر بيننده اي را به درد مي آورد؛ به سرعت و در كمال آرامش بدون هيچ واهمه اي از قانون و مراجع قانوني.
در يك مورد تنها حدود ۴۰ اصله درخت چند ده ساله مثمر و غير مثمر در منطقه اي موسوم به كتل خاكي در اواخر جاده و در حاشيه رودخانه قطع و در تراس بندي مورد استفاده قرار گرفته است. كارگران دليل قطع اين درختان را استفاده از تنه آنها در تراس بندي و مزاحمت ايجاد شده توسط اين درختان در ساخت و ساز عنوان كردند!
ايجاد درب در وسط رودخانه جهت كنترل عبور و مرور كوهنوردان و جداسازي دو قطعه زمين از هم، ساخت خانه كارگري براي كارگران، استفاده از موتور برق و اره برقي، استفاده از جرثقيل دستي براي جابه جايي تنه هاي درختان و استفاده از تعداد زيادي كارگر جهت تسريع در امور ساخت و ساز از ديگر اقدامات اين گروه مي باشد.در صورت عدم برخورد فوري شاهد از بين رفتن، تخريب و دخل و تصرف بيشتر در منابع طبيعي خواهيم بود.البته قطعاً تقصير به گردن اين قشر عزيز نيست، بلكه به گردن قوه هاي محترم مقننه، مجريه و قضائيه است كه با تصويب قوانين حمايتي از منابع ملي، پيگيري و اجراي آن و مجازات متخلفين در مواردي موجب دل آزردگي اين افراد دلسوز عرصه هاي ملي كشور مي شوند.
بايد قوانين حمايتي از اين افراد تدوين و به اجرا گذاشته شود تا ديگر شاهد آزار و اذيت اين افراد توسط طبيعت دوستان نباشيم!
* دبير اجرايي انجمن حفظ طبيعت

هزار ميليارد ريال هزينه سالانه حفاظت فضاي سبز تهران
سالانه هزار ميليارد ريال در بخش جمع آوري زباله، رفت و روب و فضاي سبز تهران هزينه مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس محسن صادقيان - مديركل خدمات شهري- گفت: شهرداري تهران سالانه ۲ميليون و ۵۰۰ هزار تن زباله از سطح خيابان هاي تهران جمع آوري مي كند.
وي با اشاره به هزينه هاي جمع آوري زباله گفت: مديريت شهري در مجموع براي جمع آوري زباله و نگهداشت فضاي سبز سالانه هزار ميليارد ريال هزينه مي كند.صادقيان هزينه هاي جمع آوري زباله را بالا دانست و از شهروندان خواست با همكاري خود به كاهش هزينه ها كمك كنند.
مديركل خدمات شهري شهرداري گفت: از شهروندان مي خواهيم با رعايت ساعت ۹شب براي بيرون گذاشتن زباله در حفظ زيبايي نماي عمومي شهر مشاركت داشته باشند.
وي ادامه داد: ساعت ۹ شب ساعت آغاز جمع آوري زباله است و شهروندان تا قبل از ۹شب اقدام به بيرون گذاشتن زباله هاي خود نكنند.

توضيح
يكي از خوانندگان بادقت روزنامه همشهري(آقاي نجات صفري) ضمن ارسال نامه اي به روزنامه توضيحاتي درباره مطلبي با عنوان كگام هاي بلند ميمند براي جهاني شدن» كه در تاريخ ۱۴/۴/۸۵ به چاپ رسيد، ارائه كرده اند كه ضمن تشكر از او، بخشي از مطلب وي به شرح زير به اطلاع مي رسد: كاين نوشته شامل دو بخش است كه بخش اول آن از ابتدا تا سرفصل كميمند در دالان تاريخ» درباره روستاي ميمند در نزديكي شهر بابك در استان كرمان است... . اين روستا در رديف روستاي كندوان در آذربايجان شرقي و ماسوله در گيلان است... . قسمت تاريخي نوشته همه در مورد جغرافياي تاريخي شهر ميمند فارس در هشتاد كيلومتري شيراز است كه صرفاً به لحاظ تشابه اسمي در مورد اين روستا آورده ايد».

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |