پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۳ - Jul 13, 2006
ساخت بزرگترين هواپيماي بمب افكن بي سرنشين با بال هاي مايل
انقلابي ديگر در صنعت هوافضا
جدول مشخصات نوع: هواپيماي بمب افكن بي سرنشين بيشينه برد: ۵۰۰۰ مايل دريايي
(۹۴۰۰ كيلو متر) سقف ارتفاع: ۲۰۰۰۰ متر بيشينه سرعت: ۲ ماخ(۲ برابر سرعت صوت)
فاصله دو سر بال: ۷/۶۵ متر سال ورود به عرصه عملي: ۲۰۲۰ ميلادي
006093.jpg
گروه علمي فرهنگي- عميد نمازي خواه :سال هاست كه نيروهاي نظامي ممالك مختلف به دنبال ساخت جنگ افزارهايي هستند كه بتوانند بدون استفاده از نيروي انساني و از طريق كنترل از راه دور مأموريت هاي نفوذي به خاك يا مناطق استراتژيك دشمن را انجام دهند.
جنگ افزارهاي بدون سرنشين مزاياي بسياري دارند؛ به عنوان مثال باعث كاهش تلفات جاني مي شوند و يا ديگر نيروهاي نظامي به گروه مقابل در حال جنگ اسير نمي دهند و اين موضوع ميزان امنيت و حفاظت اطلاعات را بالا مي برد زيرا ديگر اسيري در دست دشمن نيست تا اطلاعاتي داشته باشد. در ميان ساخت جنگ افزارهاي بدون سرنشين مانند روبات ها و يا خودروهاي جنگي، هواپيماهاي بدون سرنشين به دليل كارايي و توانايي هاي انجام عمليات هاي گوناگون جاسوسي و تخريبي بيشتر مورد توجه هستند.
براي ساخت يك هواپيماي بدون سرنشين به انواع فناوري هاي پيشرفته به ويژه صنعت هوافضا احتياج است. بيش از ۳ دهه است كه طرح هاي شگفت انگيزي براي هواپيماهاي بدون سرنشين(UAV) از طرف كشورهاي پيشرفته نظامي عملي مي شود كه هر كدام براي انجام مأموريت هاي خاص طراحي شده اند. البته از ابتدا تاكنون بيشتر مأموريت هاي آنها براي مقاصد جاسوسي(عكسبرداري و فيلمبرداري) از مناطق دشمن بوده است ولي در دهه اخير، برخي از طرح ها به سمت ساخت هواپيماهاي بمب افكن بي سرنشين و يا حتي هواپيماهاي رهگير- شكارچي هم مطرح شده است.
در اين ميان شركت مجرب نورثروپ گرومن، متخصص ساخت هواپيماهايي به شكل بال پرنده(مانند بمب افكن ۲ -Bكه قيمتي معادل ۲ ميليارد دلار دارد)، طرحي از يك هواپيماي بمب افكن بدون سرنشين ارائه داد كه موجب شگفتي مهندسان هوافضا شده و آن را مي توان انقلابي ديگر در عرصه هوافضا دانست.
اين هواپيماي عجيب هم بدون سرنشين است و قادر به پرواز در سرعت هاي مافوق صوت است كه اين خاصيت آن را از تمامي هواپيماهاي بدون سرنشين ديگر متمايز مي سازد.
يكي ديگر از مشخصات آن توانايي تغيير شكل دادن در سرعت هاي گوناگون براي به دست آوردن بيشترين ميزان نيروي برآ(Lift) و كمترين ميزان نيروي پسا(Drag) است.
طبق برنامه  عملياتي كه متخصصان شركت گرومن اعلام كرده اند، هواپيماي مذكور تا سال ۲۰۲۰ به صورت عملياتي به نيروهاي نظامي آمريكا تحويل داده مي شود. پرنده  بي سرنشين در حدود ۷/۶۵ متر طول(فاصله دو سر بال) دارد و دو موتور دقيقاً در وسط بال قرار گرفته و دقيقاً زماني كه هواپيما به سرعت صوت نزديك مي شود، بال ها يا در واقع بدنه تا ۶۰ درجه نسبت به مسير باد مايل مي شود. اين عمل از ايجاد شوك ها در نزديكي لب بال ها به ميزان بالايي مي كاهد تا هواپيما به راحتي به سرعت هاي مافوق صوت برسد و باز هنگامي كه سرعت هواپيما به سرعت هاي زير صوتي رسيد، بال ها به حالت عادي برمي گردند.
اين پرنده تمامي اين تصميمات را به صورت هوشمند و با استفاده از سنسورهايي كه بر آن نصب است، مي گيرد.
بخش تحقيقات نظامي- دفاعي پيشرفته آمريكا بودجه اي معادل ۳/۱۰ ميليارد دلار به شركت گرومن تخصيص داده و شركت  متعهد شده است تا ماه نوامبر سال ۲۰۰۷ يك نمونه  اوليه از اين هواپيما را با مقياس كوچك تر براي انجام تست هاي كنترلي و آيروديناميكي به وزارت دفاع آمريكا تحويل دهد. يكي از مشخصات جالب هواپيماي بدون سرنشين مدت زمان پروازهاي بالاي آن است و اگر در سرعت هاي زيرصوتي باشد، حدود ۱۵ ساعت مداومت پروازي دارد.
پروژه بال هاي مايل براي اولين بار نيست كه آزمايش مي شود بلكه در سال ۱۹۷۹ نابغه طراحي هواپيماهاي سبك برت روتن در پروژه اي ۵ ساله، هواپيمايي را ارائه كرد كه ۴۰ درجه بال هايش متغير بود ( برت روتن در سال گذشته برنده جايزه ۱۰ ميليون دلاري انصاري براي طراحي فضاپيماي يك شد)، در صورتي كه طرح شركت گرومن مشخصات منحصر به فردي دارد و از همه مهم تر بي سرنشين بودن آن است.

گزارش اولين راهپيمايي فضانوردان شاتل ديسكاوري
006033.jpg
گروه علمي فرهنگي- دو تن از سرنشينان شاتل فضايي ديسكاوري به اولين راهپيمايي فضايي خود در ايستگاه فضايي بين المللي (ISS) ، پايان داده اند.پيرس سلرز و مايك فاسم، دو فضانورد بريتانيايي الاصل، در جريان اين راهپيمايي فضايي، بخش خارجي ايستگاه بين المللي فضايي را تعمير كرده اند.
ظاهراً، آنها همچنين «بازوي مكانيكي» كه ناسا (موسسه ملي هوا-فضاي آمريكا) اميدوار است بتواند در آينده از آن براي بررسي و احياناً تعمير بخش هاي زيرين شاتل استفاده كند، را تعمير كرده اند.
سلرز، يكي از هفت سرنشين شاتل ديسكاوري، پس از اتمام مأموريت خود كه احساس مي كرده مثل يك حشره در انتهاي چوب ماهيگيري در فضا معلق بوده است، توانسته بخش عمده وظايف خود را انجام دهد.
اولين راهپيمايي فضايي سلرز و فاسم، كه نخستين مرحله از سه مرحله خروج از شاتل است، شش ساعت و نيم به طول انجاميد. اين اولين راهپيمايي مايك فاسم در فضا بوده است. پيرس سلرز در سال ۲۰۰۲ در يك ماموريت شاتل ديگر راهپيمايي فضايي انجام داده بود.
منظره اي ديدني
در حالي كه دو فضانورد از ديسكاوري خارج مي شدند، مسئول ارتباط زميني با شاتل كه در مقر ناسا در هوستون، واقع در ايالت تگزاس آمريكا، حاضر بود به آنها گفت: «از چشم انداز لذت ببريد.»
شاتل فضايي ديسكاوري كه روز سه شنبه به فضا پرتاب شد، ساعت ۵۲:۱۰ صبح روز پنج شنبه به وقت شرق آمريكا درحالي كه حامل تجهيزات، تداركات و گروه تازه اي از فضانوردان بود به مقصد رسيد.
تصاوير زنده از پهلو گرفتن شاتل در سراسر جهان پخش شد و اين درحالي بود كه دو مدارگرد در ارتفاع ۳۵۰ كيلومتري از زمين با سرعت تقريبي ۲۸ هزار و ۲۰۰ كيلومتر در ساعت در حركت بودند. خدمه شاتل ديسكاوري - شامل پنج مرد و دو زن- نخستين روز از سفر خود به فضا را صرف بازرسي و معاينه دقيق بدنه اين فضاپيما كرده بودند.
سرنشينان ديسكاوري حدود دو هفته را در ايستگاه فضايي بين المللي سپري خواهند كرد و پس از تعويض يكي از سرنشينان آن، به زمين باز خواهند گشت. ايستگاه فضايي بين المللي طرح مشترك آمريكا، روسيه، ژاپن، كانادا و آژانس فضايي اروپايي است و در نوامبر سال ۱۹۹۸ به فضا پرتاب شد و در مقاطع مختلف، برخي كشورهاي ديگر نيز با آن همكاري داشته اند.
اين ايستگاه، كه يك سفينه بزرگ سرنشين دار است، در ارتفاع حدود ۳۶۰كيلومتري بالاي كره زمين در مدار قرار گرفته و به طور مداوم زمين را دور مي زند.
ايستگاه فضايي هميشه دست كم دو سرنشين دارد كه براي دوره هاي طولاني مدت در مدار قرار مي گيرند و در فواصل زماني، فضانوردان ديگري همراه با مواد غذايي و ساير ملزومات، براي تحويل گرفتن مأموريت آنان با فضاپيما عازم ايستگاه مي شوند.

علمي فرهنگي
درس تربيت بدني از سال تحصيلي جديد در همه دوره ها تدريس مي شود
گروه علمي فرهنگي- كتاب راهنمايي تربيت بدني براي معلمان دوره هاي مختلف تحصيلي آماده شده و براي سال تحصيلي آينده درس تربيت بدني در تمام مقاطع به صورت سراسري و هماهنگ ارايه خواهد شد.
معاون سلامت و تندرستي آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب در نشست روساي سازمان هاي آموزش و پرورش استان ها در مورد موضوع توزيع شير در مدارس گفت: مسئوليت تهيه و توزيع شير مدارس در سال هاي گذشته بر عهده وزارت جهادكشاورزي بود كه امسال اين مسئوليت به آموزش و پرورش واگذار شده است.
مصطفي قنادها افزود: در هر استان ، استاندار ، دبير كميته توزيع شير خواهد بود و مسئوليت آن نيز بر عهده آموزش و پرورش است.
وي تصريح كرد: براي صدور شناسنامه سلامت دانش آموزان هماهنگي هاي لازم صورت گرفته و از نيمه دوم مردادماه شناسنامه به استان ها تحويل داده ميشود.
معاون سلامت و تندرستي آموزش و پرورش ، با اشاره به احداث سرويس هاي بهداشتي در مدارس ، يادآور شد: مبلغ ۲۵ ميليارد تومان براي احداث سرويس بهداشتي در مدارسي كه فاقد سرويس بهداشتي هستند اختصاص داده شده كه توسط سازمان نوسازي مدارس به استان ها ابلاغ مي شود.
به گفته وي ۵۰۰ پروژه ورزشي نيمه تمام در استان ها در دست ساخت است و تا پايان مردادماه ۶۰ پروژه تكميل خواهد شد.
قنادها ، تصريح كرد: ۴۰ پروژه ورزشي به پيشرفت ۹۰ درصد رسيده و تلاش ميكنيم تا اول مهرماه اين پروژه ها تكميل و آماده بهره برداري شود.
قنادها ، با اشاره به برنامهريزي براي سلامت و بهداشت دانش آموزان ، گفت: بايد يك پست به عنوان كارشناس آسيب هاي اجتماعي در اختيار استان ها قرار گيرد.
مسابقات سراسري تفسير قرآن
گروه علمي فرهنگي- مسابقات سراسري تفسير قرآن كريم در روزهاي ۲۷ و ۲۸ تيرماه جاري در دو مرحله شفاهي و كتبي در قزوين برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان اوقاف و امور خيريه؛ در اين دوره از مسابقات ۲۷ نفر از شركت كنندگان با بهره گيري از منابع تفسيري همچون الميزان و مفردات راغب با يكديگر به رقابت مي پردازند.
بر اساس اين گزارش داوري اين دوره از مسابقات به عهده استادان حجت الاسلام والمسلمين موسي رجايي و دكتر جهانگير اميري و دكتر محمدرضا امامي خواهد بود.
سؤالات اين مسابقات شامل جز ءهاي ۲۴ و ۲۵ قرآن كريم است كه شركت كنندگان به صورت كتبي روز ۲۷ تيرماه به اين پرسش ها پاسخ خواهند داد.
حدود ۶۰درصد دانش آموزان دچار ضايعات پوستي هستند
گروه علمي فرهنگي- بر اساس نتايج يك طرح تحقيقاتي حدود ۶۰ درصد دانش آموزان گرفتار ضايعات اگزمايي و خشكي پوست هستند.
به گزارش روابط عمومي مركز تحقيقات پوست دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، در يك طرح تحقيقاتي كه توسط محققان مركز تحقيقات پوست اين دانشگاه و با همكاري آموزش و پرورش استان تهران انجام شد، يكهزار و هفده دانش آموز دختر و پسر با رده سني ۷ تا ۱۵ سال از ۲۳ واحد آموزشي ابتدايي و راهنمايي منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با پراكنش تصادفي انتخاب شدند كه يافته هاي حاصل از اين تحقيق نشان مي دهد شايع ترين عارضه پوستي، ضايعات اگزمايي و خشكي پوست است كه حدود ۶۰ درصد دانش آموزان را گرفتار كرده است.
همچنين در اين تحقيق عفونت هاي پوستي در جمعيت مورد مطالعه در مقايسه با آمارهاي موجود در كشورهاي در حال توسعه، از شيوع كمتري برخوردارند.
بر اساس اين گزارش، آلودگي با شپش و گال كه جزو يافته هاي شايع در كشورهاي در حال توسعه است در اين مطالعه ندرتاً به چشم مي خورد.
در اين گزارش، ارائه آموزش هاي ساده به دانش آموزان، والدين و مربيان بهداشت مدارس به عنوان راهكارهايي مؤثر براي كنترل ضايعات اگزمايي توصيه شده است.
رنگ و مدل جديد روپوش دانش آموزان به زودي اعلام مي شود
مهر: طرح جامع فرم و رنگ لباس دانش آموزان در سال تحصيلي جديد از سوي دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش تنظيم و پس از تصويب نهايي به اطلاع مدارس خواهد رسيد.
معاون دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر، از لباس به عنوان ابزاري به منظور فراهم شدن راحتي انسان ها نام برد و گفت: انتخاب لباس دانش آموزان بايد با رعايت قوانين بهداشتي، در نظرگرفتن نكات حفاظتي پوست، تناسب آن با ميزان تعريقات بدن و استفاده از رنگ هاي مطلوب صورت بگيرد.
فاطمه احتسابي يادآور شد: تناسب ميان جنسيت و سن با نوع لباس ارتباط مستقيم دارد و در اين راستا نبايد بن مايه هاي روحي و رواني افراد به ويژه دانش آموزان سنين راهنمايي و زير ۱۱سال از نظر دور شود.
وي استفاده از لباس هايي با رنگ هاي تركيبي را براي دانش آموزان دوره دبيرستان مناسب دانست و اضافه كرد: تمامي اين موارد از سوي دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش در قالب پيشنهاد مطرح خواهد شد و به طور طبيعي استان ها و مناطق مختلف با در نظر گرفتن شرايط خاص اقليمي خود از آنان استفاده خواهند كرد.
معاون دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش در خصوص توجه به ابعاد اقتصادي پيشنهادهاي جديد طرح و رنگ لباس دانش آموزان و ناتواني گروهي از خانواده ها در زمينه خريد اين نوع پوشيدني ها، تاكيد كرد: اين بخش از كار مربوط به متوليان بخش برنامه و بودجه كشور و قسمت كمك هاي آموزشي به مناطق و يا خانوادهاي محروم بوده و دفتر امور زنان تنها نقش پيشنهاد دهنده را ايفا مي كند.
بررسي برنامه درسي مطالعات اجتماعي: چالش ها و راهكارها
گروه علمي فرهنگي- نشست بررسي «برنامه درسي مطالعات اجتماعي: چالش ها و راهكارها» به همت انجمن مطالعات برنامه درسي ايران، روز ۲۸ تيرماه جاري از ساعت ۱۲-۱۰ صبح در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش برگزار مي شود.
به گزارش همشهري در اين نشست حسن ملكي  سخنراني خواهد كرد و همچنين نادر سلسبيلي، عفت عباسي و ناهيد فلاحيان در اين نشست حضور دارند.
تهيه اساسنامه تأسيس شهر علم در آموزش و پرورش
ايسنا: معاون وزير آموزش و پرورش خبر داد:  اساسنامه تاسيس شهر علم در آموزش و پرورش براي توجه به مباحث علمي مشهود، تهيه و تنظيم شده است.
مهدي نويد ادهم در اجلاس رؤساي آموزش و پرورش استان هاي سراسر كشور با اعلام آمادگي براي تجهيز كتابخانه هاي مدارس گفت: همزمان با آغاز سال تحصيلي ۸۶ - ۸۵ آموزش و پرورش موفق به تهيه كليه كتاب هاي درسي تمام پايه هاي تحصيلي خواهد شد و هم اكنون در مرحله توزيع كتاب هاست.
وي اطمينان خاطر داد: سال تحصيلي ۸۵ بدون كوچكترين كاستي در حوزه كتابهاي درسي آغاز شود. رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي اعلام كرد: روزانه ۷۰۰ هزار جلد كتاب درسي توليد مي شود. وي با اشاره به اين كه سال گذشته در توزيع كتاب هاي درسي مقاطع فني و حرفه اي و كار دانش در بعضي استان ها مشكلاتي وجود داشت، تاكيد كرد: در بعضي استان ها، كتابها در انبار مانده و توزيع نشده بود، لذا رؤسا بايد در سال جاري كنترل دقيقي بر توزيع كتب درسي داشته باشند. نويد ادهم با بيان اين كه آموزش و پرورش در كنار كتاب درسي به دليل كاستي هاي نظام كتاب محور، تكيه اصلي بر منابع غير درسي كرده است، تصريح كرد: از جمله اين منابع، مجلات رشد هستند كه حدود ۳۱ عنوان مجله با تيراژ ۲۸ميليون جلد در سال توليد مي شود و اين امر در خاورميانه بي نظير است.
وي با تاكيد روي آوري به برنامه محوري  به جاي كتاب محوري اظهار كرد: توليد نرم افزار هاي كمك آموزشي به طور جد در حال پيگيري بوده و به علاوه هم اكنون شبكه رشد مدارس بدون شك قوي ترين شبكه الكترونيكي كشور است.
معاون وزير آموزش و پرورش با بيان اين كه شبكه رشد مدارس كشور ماه گذشته ۱۷ ميليون بازديد كننده داشته است، گفت: سال جاري سوالات امتحانات نهايي به همراه پاسخ ها با فاصله ۲۴ ساعت روي شبكه رشد قرار گرفت و به علاوه هم اكنون ۱۳ هزار سؤال و ۲۵ هزار عنوان علمي در شبكه وجود دارد.

مادربورد جديد براي توليد رايانه هاي بسيار كوچك
گروه علمي فرهنگي- ويا تكنولوژيز، به تازگي مادربورد (چيپ ست) جديدي را معرفي كرده كه مي تواند براي توليد رايانه هاي شخصي قدرتمند اما بسيار كوچك، مورد استفاده قرار بگيرد.
به گزارش نيوزفكتور، چيپ ست جديد با نام وي اكس۷۰۰ امكان توليد رايانه هايي بسيار قوي اما در ابعادي ۴۰درصد كوچكتر از رايانه هاي جيبي فوق موبايل فعلي(آلترا موبايل پي سي) را براي توليد كنندگان تجهيزات الكترونيكي فراهم خواهد كرد.
مادربورد وي اكس ۷۰۰ ويا بسياري از قابليت هاي مادربوردهاي معمولي را در فضايي بسيار كوچك ارائه كرده و مي تواند براي توليد لپ تاپ هاي بسيار نازك، رايانه هاي جيبي قدرتمند و ساير تجهيزات موبايل مورد استفاده قرار بگيرد.
مادربورد جديد با ابعاد باور نكردني ۳/۵ در ۳/۵سانتي متر داراي يك پردازشگر ويدئويي، حافظه با پهناي باند بالا، پردازنده صوتي پيشرفته، شش پورت يو اس بي براي ارتباط با تجهيزات جانبي و چهار شيار پي سي آي براي نصب سخت افزارهاي اضافي است.
يك شركت كره اي چندي پيش يك رايانه جيبي قدرتمند با نام كيو۱ را به قيمت هزار و ۹۹دلار به بازار داده بود كه به علت قيمت بالا و عدم كارايي راضي كننده، چندان مورد استقبال كاربران قرار نگرفت.
با اين وجود كارشناسان عقيده دارند با استفاده از چيپ ست جديد ويا ممكن است نسل جديدي از رايانه هاي كوچك متولد شوند كه توانايي هاي لپ تاپ ها را در ابعاد فيزيكي بسيار كوچك ارائه مي كنند.
هم اكنون رايانه هاي جيبي قدرتمند (آلترا موبايل پي سي) و همچنين تلفن هاي همراه فوق پيشرفته به رقباي مهم لپ تاپ ها در بازار تجهيزات الكترونيكي قابل حمل تبديل شده اند كه چيپ ست جديد ويا مي تواند اين رقابت را بيش از پيش افزايش دهد.

هاوكينگ براي سؤال بزرگش به اينترنت روي مي آورد
همشهري آنلاين: استفن  هاوكينگ، فيزيكدان معاصر كه هميشه با پرسش هايي بزرگ مانند ساختار زمان- فضا و ماهيت سياهچاله ها كلنجار رفته، براي يافتن جواب هايي به آخرين پرسش بزرگش به اينترنت روي آورده است.
به نوشته روزنامه گاردين  هاوكينگ ۶۴ ساله كه با عنوان فيزيكدان نظري و استاد رياضيات دانشگاه كمبريج خود را به اجتماع آنلاين معرفي كرده ،اين سؤال را در وب سايت Yahoo Answers قرار داده است: «در جهاني كه آشوب سياسي، اجتماعي و محيط زيستي آن را فرا گرفته است، چگونه نوع انسان مي تواند صد سال ديگر به حيات خود ادامه دهد؟»
Yahoo Answers وب سايتي كه تقريبا هر خواننده آنلايني را به پاسخ دادن به سؤالاتي كه در آن قرار داده مي شود ترغيب مي كند، در طول دو روز ۱۶۰۰۰ پاسخ به پرسش  هاوكينگ دريافت كرد. از نظر برخي، تكنولوژي مي تواند ما را به قرن ديگر برساند. برخي ديگر تنها اميد را در آموختن راه هايي براي كنار آمدن با اين شرايط دانسته بودند و ديگران به قدرت خدا، عشق يا صلح اشاره كرده بودند.
خود  هاوكينگ نظرش را در اين مورد در سخنراني اش در هنگ كنگ در ماه گذشته بيان كرد؛ اينكه انسان براي بقاي نوع خود چاره اي جز سفر فضايي به يك كره ديگر منظومه شمسي، البته پس از قابل سكونت كردن آن به وسيله دانشمندان، ندارد.

آموزش عالي
بيش از يك ميليون نفر در دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم پذيرش مي شوند
گروه علمي فرهنگي - بيش از يك ميليون نفر امسال در دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم پذيرش مي شوند كه بر اين اساس جمعيت دانشجويي كشور در مهرماه به ۳ ميليون نفر خواهد رسيد.
معاون آموزشي وزارت علوم در آيين توديع و معارفه رئيس دانشگاه تربيت معلم با بيان اين مطلب اظهار داشت : ۲۵ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله در دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم در حال تحصيل هستند، كه تا پايان برنامه چهارم توسعه آمار اين جوانان به ۳۰ درصد مي رسد.
خالقي با اشاره به اينكه وزارت علوم در عرصه مشاركت در توليد علوم و نهضت نرم افزاري با روند رو به افزايش در حال حركت است، گفت: توسعه تحصيلات تكميلي نقش به سزايي در توليد علم دارد. وي افزود : مهرماه امسال ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوي دكترا در دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم پذيرش مي شوند.
به گفته وي ۵۰ هزار دانشجوي كارشناسي ارشد و ۱۲ هزار دانشجوي دكترا در دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم تحصيل مي كنند.
وي با اشاره به اينكه نسبت دانشجو از هر ۱۰۰ هزار نفر در اوايل انقلاب ۴۰۰ نفر بود در حالي كه اين آمار در حال حاضر به ۴ هزار نفر رسيده است يعني از هر ۱۰۰ هزار نفر ۴ هزار نفر در دانشگاه تحصيل مي كنند، گفت: به رغم رشد دو برابري جمعيت از اوايل انقلاب تا كنون ، آموزش عالي ۱۰ برابر توسعه يافته است.
كاهش اعتبار طرح هاي نيمه صنعتي وزارت علوم
ايسنا: مديركل امور نوآوران و ارزشيابي فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: اعتبار طرح هاي نيمه صنعتي وزارت علوم از دو ميليارد تومان در سال هاي ۸۲ و ۸۳ به ۱۴۰ميليون تومان در سال ۸۴ كاهش يافته است.
حميد مهديان در حاشيه نخستين همايش نخبگان جوان فارس اظهار داشت: بودجه طرح هاي نيمه صنعتي، بودجه مهمي است كه اگر به اندازه كافي در اختيار وزارت علوم قرارگيرد، تجاري و عملي كردن تحقيقات و ابتكارات و استفاده از آنها در صنعت امكان پذير است. مديركل نوآوران و ارزيابي فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تصريح كرد: با تعامل برقرار شده با سازمان مديريت، بودجه طرح هاي نيمه صنعتي را افزايش مي دهيم.
وي خاطرنشان كرد: روند ثبت اختراعات در كشور، روند رو به رشدي است؛ به طوري كه در سال ۸۴ بيش از سه هزار اختراع در كشور ثبت شد.
مديركل نوآوران و ارزيابي فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه ۸ مرجع منطقه  اي براي ارزيابي علمي اختراعات در كشور وجود دارد، قانون فعلي ثبت اختراعات را نيازمند اصلاحات زياد خواند و گفت: قانون ثبت اختراعات كه مربوط به سال ۱۳۱۰ است در مجلس بازنگري مي شود. مهديان اضافه كرد: برگزاري جشنواره بين المللي و جوان خوارزمي، كمك مالي به طرح هاي نيمه صنعتي و كمك هاي مالي بلاعوض به مخترعان، اعطاي تسهيلات كم بهره، راه اندازي ۱۳ پارك علم و فناوري و ۴۰ مركز رشد علوم و فناوري و كمك به ثبت اختراعات در خارج از كشور و تأمين بخشي از هزينه هاي آن و اعطاي تسهيلاتي نظير ورود به دانشگاه بدون كنكور براي نفرات اول تا سوم جشنواره خوارزمي، از جمله اقداماتي است كه وزارت علوم در راستاي حمايت از مخترعان انجام مي دهد.
تعويق در بررسي لايحه كنكور
مهر: بررسي لايحه ساماندهي كنكور و نحوه پذيرش دانشجو كه توسط وزارت علوم تهيه شده است، به دليل سفر رياست جمهوري به آذربايجان شرقي به تعويق افتاد. سيد محمد حسيني افزود: لايحه ساماندهي كنكور كه توسط وزارت علوم تهيه و به تصويب كميسيون فرهنگي دولت رسيده بود، طبق برنامه مي بايست در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به بحث و بررسي گذاشته مي شد.
وي اظهار داشت: تصويب و رد اين طرح به دليل سفر محمود احمدي نژاد - رياست جمهوري - به استان آذربايجان شرقي و اهميت طرح آزمون سراسري به تعويق افتاد و تصويب نهايي يا رد طرح پيشنهادي وزارت علوم در خصوص نحوه پذيرش دانشجو به جلسات بعدي با حضور رياست جمهوري موكول شد.
همكاري دانشگاه شيكاگو در بازگرداندن
لوح هاي باستاني
مهر: دانشگاه شيكاگو و دولت ايران در اقدامي بي سابقه در خصوص مقابله با راي دادگاهي در آمريكا مبني بر اعطاي مجموعه بي نظيري از لوح هاي ايران باستان به خانواده قربانيان بمب گذاري بيت المقدس در سال ۱۹۹۷ به عنوان غرامت ، به اتحاد نظر دست يافتند.
پيش از اين دادگاهي در آمريكا، جمهوري اسلامي ايران را به حمايت از حماس در بمب گذاري سال۱۹۹۷ كه منجر به كشته شدن ۵ نفر و زخمي شدن ۱۹۲ تن شده بود، متهم كرده و تهران را به پرداخت ۵/۴۲۳ ميليون دلار به خانواده قربانيان ملزم دانسته بود. اين الواح مجموعه اي از ۳۰۰ لوح گلي با متوني به خط ميخي است كه قدمت آنها به سال هاي ۳۳۰ تا ۵۵۳ قبل از ميلاد برمي گردد. اين الواح براي انجام امور تحقيقاتي از سال ۱۹۳۷ نزد موسسه خاورشناسي دانشگاه شيكاگو به امانت گذاشته شد. يكي از قضات فدرال آمريكا ماه گذشته حكم داده بود كه اين دانشگاه بايد الواح را به حراج گذاشته و درآمد حاصل از آن را صرف پرداخت غرامت به قربانيان سال ۱۹۹۷ كند. از سويي مدير موزه خاورشناسي دانشگاه شيكاگو در نامه اي به مقامات فرهنگي ايران از اين لوح ها به «مجموعه مطالعاتي غيرمنقول» ياد كرد و گفت: اين الواح نبايد موضوع جنگ هاي سياسي قرار گيرد. حفاظت از ميراث فرهنگي و سوژه هاي تحقيقاتي، امري مهم و اساسي براي ما تلقي مي شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |