پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۳ - Jul 13, 2006
نشانه هاي يأس آور در جام جهاني ۲۰۰۶
مرگ زودهنگام فوتبال با شيوه هاي دفاعي
006180.jpg
جهانگير كوثري- جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان را برطبق آمار و ارقام موجود چگونه بايد ارزيابي كرد؟ اين دوره از نظر كيفي در چه سطحي قرار داشت؟ آيا دو تيم فيناليست جام (ايتاليا و فرانسه) توانستند ارزشهاي فوتبال سال ۲۰۰۶ را به نمايش بگذارند؟ آيا قضاوت و داوري در اين جام نسبت به دوره هاي گذشته پيشرفت داشت؟ آيا بازيكنان و نخبگان تيمهاي پنج قاره چون ستاره هاي دوره هاي گذشته سطح و كلاس بهتري داشتند؟ مربيان در اين ميان تا چه اندازه توانستند روي سيستم و روشهاي تازه فوتبال تأثير داشته باشند؟
۲۸ كارت قرمز طي ۶۴ بازي يك ركورد و شايد به نوعي يك فاجعه براي فوتبال نيست؟ دلايل اين كه شش بازي از ۶۴ بازي به وقت اضافي كشيده شد و در ضربات پنالتي تيمي را برنده كرد و حتي قهرمان، چه بود؟ چرا جام هجدهم نسبت به جامهاي گذشته بازيكنان عصبي و پرخاشگر داشت؟ چرا بازيكنان به مربي و يا تعويض خود اعتراض داشتند؟ در پشت تمام ماجراها و بازيها استرس و اضطراب عجيبي وجود داشت. انگار تلاش مهاجمان در اكثر لحظات بازي به ديوارهاي سيماني برمي خورد و آنها قادر نبودند روزنه اي براي رسيدن به هدف خود كه همانا گشودن دروازه حريف است پيدا كنند. يك عامل مشخص به تمام اين سؤالات پاسخ مي دهد. اتخاذ شيوه دفاعي فوتبال در تمام تيمها، بازگشت به سيستم هاي دهه شصت و دهه اي كه مرگ فوتبال را در اروپا و جهان جار زد و اگر برزيل در سال ۱۹۷۰ به كمك فوتبال نمي آمد، شايد امروز شاهد چنين استقبال باشكوهي از فوتبال نبوديم. اثرات منفي فوتبال دفاعي ناخودآگاه در خواسته هاي دروني آدمها تأثير مي گذارد و در درازمدت آنها را نسبت به فوتبال بدبين مي كند و ورزشگاه ها از حضور تماشاگران خالي مي شود. اين بيماري خطرناك را انگليسي ها و آلمانها خوب تجربه كرده اند و زماني كه در دهه شصت تماشاگران يك بازي باشگاهي به ۱۵ هزار نفر تنزل پيدا كردند، مسئولين متوجه شدند ويروس سيستم هاي دفاعي وارد بدن فوتبال شده است. فوتبال از سيستم هاي كاملاً تهاجمي دهه بيست و سي به كجا رسيده است؟ به خاطر بياوريم چاپمن مربي آرسنال در سال ۱۹۲۵ با پنج مهاجم بازي مي كرد، حتي قبل از سيستم هاي (WM)، برزيلي ها با سيستم (۵-۳-۲) بازي مي كردند. در سيستم WM نيز سه مهاجم در جلو و دو مهاجم در پشت سر آنها بازي مي كردند.
برزيل در جام جهاني ۱۹۵۸ سوئد با شيوه (۴-۲-۴) بازي مي كرد و قهرمان شد. آلمانها در جام جهاني ۱۹۷۰ با شيوه (۳-۳-۴) بازي مي كردند. تيم هاي برزيل و آلمان در دهه هفتاد به نجات فوتبال آمدند و به دنبال آن هلند در جام جهاني ۱۹۷۴شيوه فوتبال دفاعي را در جهان منسوخ كرد و طراوت را به فوتبال بازگردانيد. جام جهاني ۲۰۰۶ ملودي هاي خوش آهنگي نداشت. استفاده اكثر تيمها از يك مهاجم و اجراي روش (۱-۵-۴) نشانه هاي خوبي براي فوتبال نبود و عصبانيت بازيكنان كه در ديواره هاي سخت دفاعي قادر به بروز ابتكار و خلاقيت خود نبودند، نشأت گرفته از اتخاذ چنين شيوه هايي بود. ۲۸اخراجي هم دليل ديگري بر گرايشي است خطرناك براي فوتبال.

فعاليت هاي فرهنگي در فدراسيون هاي
ورزشي شتاب بيشتري مي گيرد
گروه ورزشي- محمدرضا منصوريان: ورزش در پناه فرهنگ بالا طراوت ويژه اي پيدا مي كند و اهل فن معتقدند آنها كه نگاه فرهنگي تري به اين پديده حياتي دارند، عملكردشان به مراتب از غيرفرهنگي ها مطلوب تر است و محال است كه فعاليت هاي ورزشي بدون دارا بودن فرهنگ به رشد و حيات واقعي برسد.
بديهي است كه در مسير بهسازي ورزش در كشور اصلي ترين نياز توجه عميق تر به مسائل فرهنگي و توسعه آن است. قدم هاي اوليه را برداشته ايم، اما هنوز هم نواقص عمده اي وجود دارد كه سير صعودي آن را با كندي روبه رو ساخته است. يكي از مهم ترين حركت هاي موجود در بخش فرهنگي ورزش كشور برگزيده شدن نخبگاني از اين جنس است. خوشبختانه ارزيابي هاي اوليه نشان مي دهد كه مسئولين عاليرتبه ورزش كشور نيز گام هايي اساسي در اين زمينه برداشته اند و چنانچه الگوهاي ارائه شده به درستي تبيين و ساماندهي شود، مي توان اميدوار بود كه بخش اعظمي از بي فرهنگي هاي موجود در بدنه ورزش كشور پاك و محو شود.
ديروز اولين نشست اعضاي كميته فرهنگي كميته ملي المپيك و رابطين فرهنگي فدراسيون هاي ورزشي برگزار شد كه طي آن ۳ فدراسيون قايقراني، جودو و ووشو را از نظر فعاليت هاي فرهنگي نسبت به فدراسيون هاي ديگر ورزشي موفق تر ارزيابي كرد. ديروز علي كفاشيان دبير كل كميته ملي المپيك هم با اعلام اين كه براي رشد سريع تر در اين زمينه آماده هرگونه پيشنهادي هستيم اين را هم اضافه كرد كه ما از اين پس حمايت هاي مالي مناسبي را از فعاليت هاي فرهنگي فدراسيون ها به عمل خواهيم آورد.

گزارش ناقص از حضور واليبال ايران در ايتاليا
موقعيت حريفان در پرده ابهام
گروه ورزشي - علي شاكري: تيم ملي واليبال ايران كه در ايتاليا بسر مي برد پس از شكست مقابل لهستان با نتيجه نزديك ۳ بر ۲ موفق شد تيمي از ايتاليا را در سه ست پياپي مغلوب كند. تيم ايران شب گذشته به ديدار تونس رفت كه در صورت برتري مقابل اين تيم و پيروزي لهستان بر ايتاليا اين بخت را پيدا مي كند تا در رويارويي مجدد با لهستان براي كسب عنوان قهرماني اين تورنمنت به ميدان برود.
آنچه مسلم است اينكه به جز ايران و تونس، دو نماينده لهستان و ايتاليا تيم هاي ملي اين دو كشور نيستند، چرا كه تيم هاي ملي لهستان و ايتاليا براي انجام بازي رفت در ليگ جهاني هم اكنون درآمريكا و چين بسر مي برند.
موقعيت دو تيم شركت كننده از لهستان و ايتاليا نيز به دليل گزارش ناقص ارسالي از سوي سرپرست تيم ايران كه در غياب دو مربي برجاي مانده نقش دستيار كياچ را هم ايفا مي كند، در پرده ابهام و بر ما پوشيده و نامعلوم است.
پيش تر اعلام شده بود كه اين مسابقات با حضور تيم هاي ملي ايتاليا، كانادا، تونس و ايران در يكي از دو شهر ميلان و يا رم انجام خواهد شد كه برعكس شهر سرسبز و كوچك (بوآريوتيرمد) محل استراحتگاه سالمندان با آب و هوايي معتدل به عنوان ميزبان اين بازيها انتخاب شده است.
از تركيب چهار تيم هم در بازيهاي انجام شده خبري به تهران ارسال نشده است.
اردوي پيكان در ايتاليا
پيكان قهرمان باشگاه هاي آسيا و تيم مدافع عنوان قهرماني در ليگ فصل جاري برنامه مفصلي براي بازيهاي امسال دارد. اين تيم با جذب كارخانه و آهنگري و چند بازيكن جديد شهريورماه راهي ايتاليا خواهد شد. پيكاني هاي ميهمان باشگاه پرو جياياب قهرمان واليبال سري A ايتاليا هستند و همزمان با اين اردو مصطفي كارخانه و حسين حسيني در كلينيك مربيگري شركت مي كنند.

درگذشت داور بين المللي واليبال
گروه ورزشي- داور بين المللي واليبال درگذشت. حسين علايي رئيس سابق كميته داوران تهران پس از چند سال مبارزه با بيماري پاركينسون تسليم مرگ شد و به ديار باقي شتافت. مرحوم علايي در طول دوران خدمتش چه در ورزش آموزشگاه ها و چه در جامه داوري آثار باارزشي از خود برجا گذاشت. همشهري درگذشت اين خدمتگزار ورزش را به خانواده بزرگ واليبال و خانواده اين مرحوم تسليت مي گويد.

فعاليت باشگاه پرسپوليس به حالت تعليق درآمد
گروه ورزشي - به دنبال شكايت عليرضا امامي فر از باشگاه پرسپوليس هيات منصفه سازمان ليگ برتر كليه فعاليت هاي تيم فوتبال پرسپوليس را به حالت تعليق درآورد.
عبدالرحمان شاه حسيني رييس هيات منصفه سازمان ليگ در اين باره گفت: به دليل امتناع باشگاه پرسپوليس از اجراي اوليه راي هيات منصفه مبني بر پرداخت بدهي ۵۷ ميليوني به عليرضا امامي فر، فعاليت هاي اين باشگاه تا زمان پرداخت بدهي به اين بازيكن در تعليق خواهد بود.
علاوه بر امامي فر قرار است شكايت خان محمدي ديگر بازيكن اين باشگاه تا روزهاي آينده در هيات منصفه سازمان ليگ بررسي شود.
وي در پايان گفت: پرونده شكايت آژانس نقل و انتقال از رضا عنايتي همچنان مفتوح است.

آغاز كاراته بين المللي جام وحدت و دوستي
گروه ورزشي - هفتمين دوره پيكارهاي كاراته بين المللي جام وحدت و دوستي از صبح امروز در سالن شهيد افراسيابي آغاز مي شود.
در اين دوره از مسابقات كه از تيم هاي شرق آسيا دعوت به عمل نيامده است، تيم هاي ايتاليا، قبرس، كرواسي، تركيه، پاكستان و كويت به همراه چهار تيم از كشورمان شركت دارند.
اين پيكارها به نوعي جنبه مسابقات تداركاتي براي تيم هاي بزرگسالان و جوانان را دارد كه به ترتيب خود را آماده حضور در مسابقات جهاني فنلاند و آسيايي سنگاپور مي كنند.
رئيس فدراسيون كاراته در مورد عدم دعوت كشورهاي شرق آسيا مثال ژاپن و كره گفت: نمي خواستيم پيش از مسابقات جهاني فنلاند و بازيهاي آسيايي دوحه دستمان پيش رقباي اصلي رو شود.

اينسو و آنسوي جام جهاني۲۰۰۶
يواخيم لو، مربي جديد تيم ملي آلمان شد
006192.jpg
مريم دري منش- پيشنهاد يورگن كلينزمان از سوي فدراسيون فوتبال آلمان پذيرفته شد. لو با قراردادي دوساله تيم ملي فوتبال آلمان را در جام ملت هاي اروپا در سوئيس و اتريش هدايت خواهد كرد.
وي دهمين مربي تاريخ تيم ملي آلمان است. او از ماه جولاي سال ۲۰۰۴ به عنوان دستيار كلينزمان مشغول فعاليت شد و يكي از اركان موفقيت آلمان در اهراز مكان سوم جام جهاني امسال بود.
كلينزمان سه شنبه گذشته اعلام كرد كه قراردادش را تمديد نخواهد كرد و لو را براي جانشيني خود پيشنهاد كرد. اوليور بيرهوف، مدير تيم ملي و سوانسيگر اظهار داشتند كه وي بايد در جهت بهبود خط دفاعي تيم تلاش كند.
رونالدو فروشي نيست
006189.jpg
كريستيانو رونالدو، ملي پوش پرتغالي كماكان به بازي در منچستر يونايتد ادامه خواهد داد. سران منچستر اعلام كردند كه وي فروشي نيست و بايد در آنجا بماند. رونالدو قراردادش را تا سال ۲۰۱۰ تمديد كرده و باشگاه انتظار دارد كه او تا پايان مدت قراردادش در اين تيم بازي كند.
خود رونالدو در طول جام جهاني بارها تأكيد كرده بود كه تمايل به پيوستن به رئال مادريد را دارد.
پس از اينكه در ديدار پرتغال مقابل انگليس در جام جهاني، وي تلاش كرد كه وين روني پس از خطا روي كارواليو كارت قرمز از داور دريافت كند، در جزيره به عنوان دشمن شماره يك انگليس شناخته مي شود. به همين علت وي انتظار استقبال خوبي را در بازگشت به اين كشور ندارد. رونالدو سه سال قبل با رقم ۱۸ ميليون يورو از اسپورتينگ ليسبون به منچستر يونايتد منتقل شد.
كناره گيري ليپي از تيم ملي ايتاليا
006186.jpg
مارچلو ليپي كه به همراه تيم ملي ايتاليا يكشنبه گذشته با شكست فرانسه در ضربات پنالتي قهرماني جهان را به دست آورد به خبرنگاران گفت كه تصميم به كناره گيري از تيم ملي گرفته است.
وي اظهار داشت: پس از يك تجربه شخصي و حرفه اي عالي و با تشكر از فدراسيون فوتبال به دليل اعتمادشان به من و با توجه به اينكه به آنچه انتظار داشتم دست يافته ام تصميم گرفته ام از تيم ملي كناره گيري كنم. اما فدراسيون فوتبال ايتاليا قصد دارد تا ليپي را در رأس تيم ملي حفظ نمايد.
فوتبال ايران با ۲۴ پله سقوط
006195.jpg
از سوي سايت رسمي فيفا رده بندي برترين هاي فوتبال جهان در ماه جولاي، پس از پايان رقابت هاي جام جهاني، اعلام شد.
در اين رده بندي فوتبال ايران با كسب ۶۲۴ امتياز، ۲۴ پله سقوط كرد و رده چهل و هفتم جهان را به خود اختصاص داد اما پس از استراليا همچنان در رده دوم آسيا قرار دارد.
همچنين فوتبال استراليا با كسب ۵۵۷ امتياز، نسبت به رده بندي قبلي ۹ پله صعود كرد و به جايگاه سي و سوم جهان دست يافت، همچنين عنوان بهترين تيم آسيايي را نيز از آن خود كرد.ضمن اينكه فوتبال ژاپن با ۶۱۵ امتياز و ۳۱ پله سقوط رده چهلم و نهم جهان و سوم آسيا را بدست آورد.
كره جنوبي ديگر تيم آسيايي نيز در اين رده بندي با كسب ۵۵۷ امتياز و ۲۷ پله سقوط در رده چهارم آسيا و پنجاه و ششم جهان قرار گرفته است.

تيم هندبال جوانان ايران در راه اوكراين
گروه ورزشي - تيم هندبال جوانان ايران براي كسب آمادگي جهت شركت در مسابقات قهرماني آسيا در اوكراين اردو مي زند. تاريخ اين سفر پنجم مرداد ماه اعلام شده است. تيم ايران طي اقامت ده روزه در اين كشور ۵ الي ۶ بازي تداركاتي با تيم هاي باشگاهي اين كشور انجام مي دهد.
هم اكنون ۲۳ بازيكن در اردو بسر مي برند كه تركيب تيم اعزامي هفته آينده مشخص مي شود.
آغاز اردوي سوم تيم بزرگسالان
اردوي سوم تيم ملي هندبال بزرگسالان ايران امروز با حضور ۲۶ بازيكن در تهران تشكيل مي شود. نكته جالب در جمع دعوت شدگان ديده شدن نام كاپيتان نوجوانان است كه پس از فارغ شدن از رقابت هاي نوجوانان آسيا و شركت در تمرينات تيم جوانان، اسم او در ميان دعوت شدگان بزرگسالان هم به چشم مي خورد.
الله كرم استكي، اگرچه پديده بزرگ هندبال به شمار مي رود ولي بايد قبول كرد كه با استفاده درست از او مي توان او را براي آينده حفظ نمود. با پايان اردوي جوانان او بدون استراحت به اردوي ديگر دعوت شده است.

هفدهمين دوره مسابقات تكواندوي ارتشهاي جهان
گروه ورزشي - مريم رضايي: اردوي تداركاتي تكواندو و نيروهاي مسلح اعزامي به هفدهمين دوره مسابقات (سيزم) ارتشهاي جهان با حضور ۱۰۰ تن از تكواندوكاران در محل دانشگاه نيروي انتظامي برگزار شد.
بنابراين گزارش، اين اردوها در سه مقطع زماني به اجرا درآمد و از بين نفرات، در هر وزن ۴ نفر در اردو ماندگار شدند.
اين اردو زير نظر مربيان نادر خدامرادي، اصغر فتحي، رضا زوار، مرتضي سلطاني و سرپرست اردو غلامرضا چيارلو اداره شد.
مسابقات ارتشهاي جهان (سيزم) از ۲۷ شهريورماه در كره جنوبي برگزار خواهد شد.

كرمان ميزبان هشتمين المپياد دانشجويان
006183.jpg
گروه ورزشي - هشتمين المپياد ورزشي دانشجويان دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور با حضور ۲۹۰۰ ورزشكار دختر و پسر دانشجو در تير و مرداد ۸۵ در كرمان برگزار مي شود.
مهدي طالب پور مدير كل تربيت بدني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري كه به تازگي به اين پست منصوب شده در اين باره گفت: رقابت هاي اين دوره با شعار قهرمانان بايد پهلوان باشند در ۷ رشته براي بانوان و ۱۱ رشته براي مردان برگزار مي شود.
وي در ادامه افزود: در هشتمين دوره اين بازي ها رشته هايي گنجانده شده است كه در رقابت هاي دانشجويان جهان وجود دارد تا بتوانيم نفرات اصلي رقابت هاي دانشجويان را از دل آن بيرون آوريم.
وي در ادامه گفت: براي حضور دانشجويان در اين رقابت ها ركوردهاي ورودي ملاك قرار داده شده است.
رقابت هاي اين دوره در رشته هاي فوتسال، واليبال، بسكتبال، شنا، دووميداني، تنيس روي ميز و كاراته براي بانوان و فوتبال، واليبال، هندبال، بسكتبال، جودو، كاراته، كشتي آزاد و فرنگي، شنا و تنيس روي ميز براي مردان برگزار مي شود. اين بازي ها و مراسم افتتاحيه روز ۲۵ تيرماه در كرمان آغاز مي شود.

تيم فوتبال جوانان ايران به اردو مي رود
مربي تيم فوتبال جوانان ايران از برگزاري مرحله جديد اردوي آماده سازي اين تيم از روز شنبه (۲۴تيرماه) خبر داد.
مجيد نامجومطلق گفت: اين مرحله از اردو به مدت ۸روز با شركت ۳۴بازيكن جوان در محل كمپ تيم هاي ملي برگزار مي شود.
وي افزود: اين مرحله از اصلي ترين مراحل اردو محسوب مي شود و از اين تاريخ به بعد در هر مرحله از اردو تعدادي از بازيكنان حذف مي شوند.
مربي تيم فوتبال جوانان ايران ادامه داد: در اين اردو تمرينات اختصاصي بازيكنان جوان آغاز مي شود و آزمون هايي از آنان گرفته خواهد شد.

دو خبر از كشتي
گروه ورزشي- جلسه كميته فني كشتي آزاد فدراسيون كشتي صبح ديروز با حضور اعضا در محل خانه كشتي تشكيل شد. اين جلسه با توجه به درخواست هاي استانهاي مختلف براي حضور كشتي گيران در مرحله دوم تيم ملي كشتي آزاد ايران به رياست منصور مهديزاده رييس اين كميته تشكيل شد. پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد ملاك گزينش كشتي گيران به قوت قبل باقي بماند، لذا فقط كشتي گيران منتخب راه يافته به مرحله دوم و نفرات اول تا سوم مرحله اول رقابتهاي انتخابي تيم ملي ايران و همچنين تعدادي از كشتي گيران جوان و با استعداد كه همراه با نفرات برتر مرحله اول انتخاب شده اند، جواز حضور در مرحله دوم رقابتهاي انتخابي تيم ملي كشتي آزاد ايران را دارند.
* پنجمين مرحله اردوي آمادگي تيم كشتي آزاد نوجوانان ايران براي شركت در مسابقه هاي كشتي قهرماني نوجوانان ۱۶و ۱۷سال آسيا در تايلند در محل تربيت معلم شهيد چمران تهران آغاز شده است.
اين مرحله از اردو تا روز ۳۰تير ماه ادامه خواهد داشت. برنامه هاي اين اردو شامل تمرينات كشتي، مرور فن، تمرينات ايستگاهي، دووميداني، بسكتبال، استخر و سوناست.

تيم ملي دو و ميداني جوانان ايران به ماكائو رفت
006198.jpg
ايسنا: تيم ملي دووميداني جوانان كشور در نهايت با سيزده ورزشكار راهي دوازدهمين دوره  مسابقات دووميداني جوانان آسيا در كشور ماكائو شد.
در حالي كه فدراسيون دووميداني نوزده دووميداني كار را براي حضور در اين دوره از مسابقات انتخاب كرده بود اما، به دليل مشكل خروجي، شش تن از اين ورزشكاران اجازه خروج از كشور را دريافت نكردند و در نهايت سيزده دووميداني كار عازم اين رقابت ها مي شوند.
بدين ترتيب سروش شيباني در ماده هاي ۱۰۰ و ۲۰۰ متر، رضا بوعذار در ماده  ۴۰۰ متر، امير مرادي در ماده هاي ۸۰۰ و ۱۵۰۰ متر، مهرداد محمد در ماده  ۸۰۰ متر، محمد صالح رستمي در ۱۵۰۰ متر، سجاد رزمجو در ۱۱۰ متر با مانع، معرفت فيضي در دوهاي ۵ و ۱۰ هزار متر، محمد ارزنده در پرش طول، محمد صميمي و علي شاهرخي در پرتاب ديسك و رضا مقدم و محسن مقدم در پرتاب چكش عازم اين رقابت ها مي شوند.
مهدي قراچه داغي سرپرست اين تيم خواهد بود.
رضا ابوالفتحي، سرمربي و داريوش صميمي، به عنوان مربي اين تيم را همراهي خواهند كرد.
عيدي عليجاني، مدير تيم هاي ملي ايران و عضو هيات رئيسه كنفدراسيون دووميداني آسيا نيز همراه تيم خواهد بود.
اين مسابقات از روز ۲۴ تير ماه (شنبه  هفته  آينده) به مدت چهار روز در ورزشگاه اصلي شهر ماكائو برگزار مي شود.

پيروزي بدمينتون بازان ايران بر سوريه
گروه ورزشي - تيم هاي بدمينتون نوجوانان دختر و پسر ايران در مصاف با سوريه به برتري رسيدند. در رقابت هاي پسران در قسمت انفرادي عرفان شاه حسيني و محمود موسوي و در دو نفره زوج محمود موسوي و محسن خمري حريفان سوري خود را شكست دادند. در قسمت دختران پونه رضوي، مولود اسماعيلي و حنان كبيري در انفرادي و تيم  رهاراد افشار و حنان كبيري هم توانستند حريفان خود را شكست دهند.

ليگ شطرنج بانوان راه اندازي شد
گروه ورزشي - بانوان شطرنج باز كشور صاحب ليگ شدند.
براي نخستين بار در كشور مسابقات شطرنج ليگ بانوان در شهريورماه امسال برگزار خواهد شد.
اين ليگ به نام جام انديشمندان است و جلسات هماهنگي و بررسي آئين نامه اي آن در محل فدراسيون، دوم شهريورماه برگزار مي شود.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |