سايه روشن
دوسالانه ها به انبارگرداني هنر ايران تبديل شده است
فارس: آيدين آغداشلو گفت: دوسالانه ها انبارگرداني دوساله هنر ايران نيست، بلكه بايد معناي زنده و حركت حقيقي هنر يك مملكت را طي دو سال ارائه كند.
آيدين آغداشلو در ميزگرد بررسي اهداف و جايگاه دوسالانه ها گفت: دوسالانه هاي هنرهاي تجسمي با كنار هم گذاشتن همه نوع آثار، دعوت از اساتيد معتبر و در نهايت جايزه دادن به بهترين اثر دچار تكرار شده است.
وي با بيان اينكه هدف دوسالانه ها تفسير كردن نيست افزود: با نگاهي به دنياي امروز، بايد دوسالانه ها را از حالت انبارگرداني خارج كنيم و با موضوع و زمينه مشخصي آن را برگزار كنيم.
آغداشلو همچنين با بيان اينكه داوري ها اغلب مورد انتقاد واقع مي شود در اين باره گفت: در داوري آثار هنري سليقه حاكم است و داوران در انتخاب آثار متفاوت از يكديگر عمل مي كنند ولي حداقل مي توان اميدوار بود كه اين سليقه ها متعالي و فرهيخته باشند.
وي تصريح كرد: داور تكاليفي دارد كه بايد اين تكاليف را به خوبي بشناسد و به كار خود اشراف كامل داشته باشد در غير اين صورت سليقه اي عمل خواهد كرد.
آغداشلو كه بارها در تركيب هيأت انتخاب آثار و يا هيأت داوران مسابقه هاي هنري حضور داشته است، با اشاره به مجزا بودن تركيب هيأت انتخاب آثار با هيأت داوران گفت: در دوسالانه هاي هنرهاي تجسمي، يك عده هيأت انتخاب و يك عده به عنوان هيأت داوران انتخاب مي شوند ولي معلوم نيست اگر هيأت انتخاب، كار خود را به درستي انجام ندهد، هيأت داوران چگونه مي تواند بهترين آثار را انتخاب كند.
آغداشلو پيشنهاد كرد: بهتر است براي جلوگيري از اين مشكل، هيأت انتخاب همسو با هيأت داوران انتخاب شوند و يا اينكه اعضاي هر دو هيأت انتخاب و داوران يكي باشند.
اين مدرس دانشگاه در ادامه سخنان خود درباره توقع هنرمندان از دولت گفت: وظيفه دولت برنامه ريزي هاي كلان فرهنگي و تربيت مديران فرهنگي است و هنرمندان مي توانند به عنوان مشاور با مسئولان دولتي همكاري كنند.
وي با اشاره به مشكلات حمايت هاي دولتي گفت: به اعتقاد برخي، گرفتن يارانه دولتي، سهم هنرمندان است ولي اگر به معايب دولتي شدن يعني استفاده بي معنا از يارانه هاي دولتي آگاه باشيم، راه حل ديگري را جست وجو خواهيم كرد.
وي ادامه داد: هركاري را كه از دولت توقع داشته باشيم انجام دهد قطعاً به شكل مطلوب آن انجام نخواهد شد بنابراين بهتر است هنرمندان روي پاي خود بايستند و مسائل صنفي را خودشان حل كنند تا بتوانند تقدير خود را در عرصه هنر رقم بزنند.
وي همچنين گفت: بايد ديد چه بخش هايي از كار را خود هنرمندان مي توانند انجام دهند و چه بخشي از كار را بايد به دولت ها سپرد تا با تفكيك اين دو، بتوانيم به نتيجه بهتري برسيم.
در ادامه اين ميزگرد مجيد مهرگان از اساتيد نگارگري ايران به بررسي وضعيت دوسالانه نگارگري ايران پرداخت و گفت: با برگزاري دوسالانه نگارگري مخالفم زيرا زمان دوساله براي نمايش آثار نگارگري بسيار كوتاه است و به همين دليل هنرمنداني كه در دوسالانه هاي نگارگري شركت مي كنند بدون خلاقيت از روي دست اساتيد خود كپي برداري مي كنند.
وي تصريح كرد: دوسالانه ها جوابگوي كار ما نيست و براي برگزاري نمايشگاه آثار نگارگري، نياز به زمان طولاني تري است تا آثار درخور و شايسته اي ارائه شود. وي افزود: اين ساده انديشي است كه براي آثاري كه هيچ كار خلاقه اي روي آنها انجام نشده است نمايشگاه برگزار كنيم.
ميزگرد بررسي اهداف و جايگاه دوسالانه ها با حضور كارشناسان هنري در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد.
|