دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۸۵
عدالت در ورزش
البرز چلبي
001479.jpg
توجه به اجراي عدالت در سطوح ورزشي نقشي بالاتر از ماديات و فراتر از ديگر امكانات داراست. بي ترديد از بهترين و والاترين ايجاد انگيزه جهت تلاش ورزشكاران، مسئولان، مديران و مربيان و قهرمانان براي تعالي و پيشرفت و رسيدن به حق خويش بر مبناي قابليت و لياقت كارداني و كوشش آنان است.
پايه گذاري عدل و انصاف
ورزش در حال حاضر داراي يكي از محكم ترين پايگاه ها و بالاترين جايگاه هاي اجتماعي در جامعه ايران است كمتر مؤسسه، وزارتخانه يا ارگاني، حتي دانشگاه يا خانواده اي يا اجتماع كوچكي را مي توان يافت كه ورزش جزيي از اشتغالات يا حرفه يا دلبستگي هاي آن سازمان يا جامعه نباشد. افراد جامعه و گروه ها و اقشار گوناگون هر يك به نوعي به ورزش وابسته يا دلبسته مي باشند. آنان ورزش قهرماني، پهلواني يا تيمي يا نوعي ورزش را در كنار كار و زندگاني روزمره دوست دارند و با آن دلخوش و سرگرم هستند. در پيروزي ها سهيم و در شكست  ها و ناكامي هاي ورزشي غمگين و ناراحت مي باشند. ورزش در جامعه و خانواده ها و گروه هاي مختلف اجتماعي صرف نظر از قوميت، زبان، دين، عقايد سياسي، نفوذ ريشه دار و عميقي دارد. هر كس و هر گروهي، هر شهري و هر تشكيلاتي به نوعي همراه و همگام و همدل با ورزش زندگي مي نمايد، يعني با ورزش كار و زندگي جزيي مهم از زندگاني ماست. آثار تبعي فعاليتها و پيروزيها  و شكست ها در تمامي مديريت ها و ارگانهاي كشور تأثيرگذار است و تا آنجا اهميت يافته كه گاهي آغاز و سرفصل سخنان كارگزاران طراز اول و مديران كشور و وزيران و وكيلان و مسئولان قواي سه گانه پيرامون ورزش و توسعه و گسترش آن بوده، به ويژه در ورزش هاي ملي اصول تربيتي و معنوي آن كارسازترين ابزار و بهترين راهكار مبارزه با جهل و ناداني و اعتياد و به ويژه فرهنگ منحط و پليدي ها و زشتي هاي فرهنگي ناباب بيگانگان شناخته شده است. ورزش هايي با چنين جايگاه و چنين پايگاهي نياز به تحول و اجراي عدالت و انصاف در همه ابعاد دارد.
تكيه بر كار تشكيلاتي
تكيه بر اصول كار سازمان يافته و تشكيلاتي و سيستماتيك، بخش مهمي از آرمانهاي مديران ورزش كشور است، كه آرزو داريم و اميدواريم در آينده شاهد و ناظر اجراي عملي آن حداقل در خود مديريت ورزش و سازمان مركزي آن باشيم. هر درد آشنايي به ورزش امروز مي داند كه كارشناسان ورزشي اگر نه بسيار، ولي به قدر لزوم در گوشه و كنار داريم. اميد آن است كه استمرار و ادامه كار دبيرستان هاي ورزشي بتوانند همانند دانشكده ها و انستيتوها كمكي به كار پرورش مديران و مربيان و ساختن قهرمانان آينده بنمايند. به ويژه گسترش و تعالي انستيتو كشتي ايران و جذب اساتيد، مدرسان و مربيان دانا و توانا و خردمند بر اين آرمان والا جامه عمل بپوشاند.
تعطيلي دبيرستان هاي ورزش
متأسفانه در اثر پيروي از روش هاي دل بخواه و سوء تدبير در گذشته، مدتي كار دبيرستانهاي ورزشي كشور به تعطيلي كشيد و اكنون كه پس از سالها متوجه خبط و اشتباه گذشته شده اند، به علت دلزدگي و نااميدي مردم نسبت به بي توجهي و اهميت ندادن به كار دبيرستانها و عدم پايبندي مسئولان به قول و قرارهاي خود، تعداد كمي شاگرد دارند. اميد است مسئولان فرهنگي سازمان ورزش مسئوليت فرهنگي خود را در اين زمينه دريابند، چه اين اشتباه و سوء تدبير و تعطيلي دبيرستانها و خاطره اعمال نادرست گذشتگان در تاريخ ورزش به نامشان ثبت و در سينه هاي علاقه مندان و اولياء و مربيان اين دبيرستان ها به عنوان تاريخ نانوشته و سينه به سينه حفظ و نقل خواهد شد، اين كمترين پاداش تاريخ است براي اعمال نادرست آنها.اكنون كه عدل و انصاف را سرلوحه كار خود قرار مي دهيم، سعي خواهد شد پيشكسوتان و مديران مجرب و كارشناسان ورزشي نااميد و دلزده را كه در كارشان توفيق داشته و در گوشه و كنار رها شده اند، شناسايي و برحسب قابليت و لياقت و فراخور كارداني و كارايي و قدرت اجرايي آنان و از همه بالاتر مقبوليت مردمي و مشروعيت تخصصي و صنفي صرف  نظر از رابطه ها، بدون توجه به حسادت و رقابتهاي نامشروع با آنان، بايد باشجاعت آنها را به كار بگماريم و همه دوستداران اعتلاي ورزش بايد در معرفي آنها شتاب نمايند. با بازرسي و ارزيابي و ارزشيابي صحيح و مستمر و با ضابطه در كوتاه مدت و بلند مدت به وسيله خود مديريت ورزش هر قسمت و با تدوين آيين نامه و روش كارها، بازرسي توسط بازرسان و ارزشيابان درستكار و صحيح العمل و به دور از هر گونه موضوع به جز كار و كار آنان را مورد سنجش و ارزيابي قرار بدهيم و بر همين مبنا و قاعده و يا ضابطه نسبت به ارتقاء مقام يا ترفيع افراد و دادن امتيازات به مديران و كارشناسان و در صورت مسامحه و ضعف در مديريت نسبت به تغيير پست و تنزل و توبيخ آنهايي كه احياناً  كم تلاش بوده اند، چونان مولاي مان اميرمؤمنان، حضرت علي(ع) قاطعانه اقدام نماييم و اين باعث دلگرمي و جاذبه افراد فعال و خوشنام و مديران لايق و پركار خواهدبود و برعكس دافعه اي براي افراد وابسته و منصب گرفته ضعيف و مديران و مربيان و پهلوانان بيكاره و نالايق مي گردد كه نيروهاي غصب شده اي را كه بدون قابليت و تخصص و تلاش و لياقت اشغال كرده اند، ترك نمايند. مسافرت هاي خارج از كشور تحت ضابطه و قاعده قرار گيرد و در اين مورد آيين نامه و روش جاري تدوين گردد تا مردان كار و عمل و مدرسان و مديران خوشنام و فعال دلگرم شده، بر تلاش و كوشش خود بيفزايند. بازرسي فدراسيون ها يا سازمان ورزش، وظيفه سنگين تنظيم و تدوين و انتشار اين آيين نامه ها و ضوابط را و سپس اجرا و اعمال آنها را از طريق مديريت ها به عهده خواهد داشت، تا با همكاري ديگر مديريت ها، اين مأموريت  را از مرحله طرح به اجرا و انجام برساند. به هر حال سازمان تربيت بدني و ورزش در اصل متعلق و مربوط به مديران، مربيان، استادان و خود كارشناسان و كاركنان مجرب و صالح و صادق و زحمت كش ورزش كشور مي باشد.
حتي المقدور از دعوت مديران، مربيان و كارشناسان ناآگاه غيرورزشي كه منجر به از خود بيگانگي و دلسردي مسئولان حاضر و كارشناسان و مديران اصلي ورزش خواهد بود، پرهيز بايد كرد. پيروي از عدالت و قانونمندي و ضوابط ،سرلوحه كار مديران و مربيان و معيار تعالي و ترفيع همگان است. تجربه نشان داد كه گماردن مقامات مختلف اجرايي و وكيلان و وزيران صاحب نام، اما كم دقت و كم  اطلاع از بافت و ماهيت و فرهنگ ورزش، هر چند داراي قدرت اجرايي و اداري زياد هم بودند، چندان كارساز و باعث توسعه و گسترش نشده، به جز مواردي استثنايي قرين با موفقيت نبوده است. در كنار اجراي اين عدالت شغلي و اجتماعي و امنيت كاري و ورزشي و ايجاد اميد و انگيزه براي تعالي كارشناسان و مديران و ورزشكاران، حتي از طريق معاونتهاي سازمان بايد مورد توجه قرار گيرد.
مناصب ورزشي به فراخور لياقت
با توجه به رسالت و پرچمداري  ورزش هاي ملي كشور كه بيشترين افتخار را براي كشور همواره كسب نموده است، پيشنهاد مي نمايد، كه با سعي در مورد ايجاد معاونتهاي ورزشي در وزارتخانه ها و مؤسسات و دانشگاهها و شهرداري و ساير مديريت ها كه از اهميت خاصي برخوردار است، به ويژه در وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، كار و علوم و آموزش عالي و ارتش و نيروهاي مسلح و شهرداري كه در تقدم، اول قرار دارند، اقدام اساسي و فوري بايد انجام گيرد، تا كار توسعه و گسترش ورزش و ايجاد امكانات بيشتر و بهتر و بهره گيري از امكانات موجود متشكل و تمركز بيشتري يافته و توفيق حاصل نماييم ورزش آموزشگاهها، دانشگاهها،  نيروهاي مسلح مؤسسات آموزشي و كار گاهها را متحول و گسترش دهيم. انجام اين تدابير با امكانات موجود صرفنظر از وسائل و توجه به ماديات كه حرف هميشگي مسئولان بوده، خود اجراي عدالت شغلي و طبقاتي و اعمال انصاف در انتصابات، مشاغل، مديريتها، مسافرتها، ايجاد مشوق و تلاش و كار و اميد مي  نمايد و كارشناسان و مديران و ورزشكاران با دلگرمي در رقابت ، شروع سعي در به دست آوردن مقامات و طبقات بالاتر و مشاغل بالاتر ورزشي را مي نمايند، تا هر يك فراخور لياقت و كارداني و قابليت و توانايي و كوشش و تلاش كاري خود مشاغل و مقامات و مناصب ورزشي را در اختيار داشته باشند. در نهايت پيشنهاد مي گردد در صورت لزوم، شوراي عالي مشاغل و مراتب ورزشي متشكل از كارشناسان و مديريت هاي ذيصلاح سازمان با همكاري مشاورين صالح و خوشنام از بين پيشنهادشدگان و ارزشيابي شده ها كه كارنامه قبولي دارند، چه در سازمان ورزشي و چه در فدراسيون ها كه بهترين را انتخاب و معرفي مي نمايند تشكيل گردد، اين شورا مي تواند در مديريت هاي ورزشي استانها و نيز در كنار مديريت ها، ايشان را در انتخاب كارشناسان و مسئولان راه پايين ياري و بدين ترتيب عدالت را اعمال و اجرا نمايد.
ضابطه جايگزين سليقه
با انتخاب چنان مديراني براي امور فدراسيون ها و استانها، مسلماً  انتخاب رؤساي هيأت هاي ورزشي در سطح كشور متأثر از آنچنان انتخابات و انتصاباتي خواهد شد  كه عدالت و قانون و ضابطه را جايگزين همه سليقه ها خواهد كرد. مسئولان بازرسي و حقوقي با تنظيم آيين نامه و تدوين روش كار و ايجاد ضابطه بر مبناي معيارهاي درست و كارشناسانه و عادلانه و توزيع و پخش آن در سطح فدراسيون  و مديريت ها و در صورت اقتضاء در سازمان ورزشي و حتي در صورت لزوم هيأت هاي ورزشي و ارگانهاي داخلي، معيار انتخاب و گزينش ها را روشن خواهند كرد (به جز موارد خاص و استثنايي كه حتي المقدور سعي خواهد شد پيش نيايد.) مديريت ورزش كشور را در انجام مسئوليت ها و وظايفي كه دارند ياري خواهند كرد و براي هر كار قاعده و ضابطه و اصولي را معين تا بر مبناي پايبندي به اصول و ضابطه و عدالت، كار تشكيلاتي و سازماني و فرهنگي پا بگيرد و هر كس بتواند آينده احتمالي خود را از نظر مقام و موقعيت اداري يا ورزشي يا كارشناسي تصوير نمايد.
در حال حاضر بعضاً  فدراسيون ها با هماهنگي يا بدون هماهنگي مديران استانها، رؤساي هيأت ها را تعيين مي نمايند، كه به علت عدم هماهنگي و يا نبودن تفاهم و همكاري و يا نداشتن ضابطه صحيح و قاعده به جاي پيشرفت كار ورزش مورد لحاظ، دچار اختلافات داخلي و كارشكني و نهايتاً  اختلال و ركود ورزش خواهد شد و منجر به دسته بندي هاي نادرست محلي مي گردد. فدراسيون ها و مديران استانها نيز قانون و آيين نامه مدون و عادلانه و كارشناسانه اي نداشته اند. با پيروي از اين روش و آيين نامه و ضابطه، انتخاب مربيان، استادان، كارشناسان، داوران و قهرمانان تيم ها نيز از اين سيستم و روش متأثر خواهند بود.
يقين داريم كه ايجاد هر تحول و دگرگوني و كاري، حتي در سازمانهاي منسجم و پا گرفته در آغاز، نارسايي ها و مشكلاتي در بر دارد. اين اصل تغيير و تحول و آغاز اجراي عدالت است كه آرام آرام در بستر صحيح، راه اصولي خود را يافته و پيش خواهد رفت و به دنبال هر تحولي قاعدتاً  تكامل و تعالي وجود دارد. مديريت سازمان ورزشي با امكانات و توانايي هاي موجود، نقش رهبري و راهنمايي و رفع مشكلات و معضلات فدراسيون ها و مديران را خواهد داشت و نظريات و پيشنهادات همكاران ارجمند و انديشمندان خردمند را نيز با آغوش بازمي پذيرند و مورد استفاده قرار خواهند داد و با نظارت بدون دخالت توأم با انصاف و عدل، اعمال خواهند كرد و از نويسندگان، محققان، كارشناسان، خبرگان و خبرنگاران تقاضا داريم با راهنمايي هاي منصفانه و بي غرضانه خود، بدون دخالت در امور و يا توقع انجام حتمي نظرياتشان، همكاران غيروابسته ورزش و سازمان ورزش كشور را ياري نمايند و مسلماً  نظرات كارشناسان و انتقادات خردمندانه آنان به سود پيشرفت و اهداف عاليه ورزشي كشور خواهد بود.

نگاه
ورزش و تقويت جنبش هاي اخلاقي
زنده ياد ناصر مفخم
تنها با تقويت جنبش هاي اخلاقي مي توان جوانان پرخاشگر و آموزش نديده را از راه نادرست بازداشت. در عصر كنوني انسانيت و اخلاق، رودرروي تكنولوژي ايستاده اند و تكنولوژي نيز گام به گام با تمدن جهاني پيش مي رود و در حال چيره شدن براخلاق است، مهاركردن تكنولوژي به سود جامعه، خود راه رهايي جوانان از فساد و نابرابري هاست، اينكه چگونه بايد به آن رسيد خود رمزي است نه چندان پيچيده، ولي راهي است كه بايد انديشمندانه در آن گام نهاد. تقليد براي مردم از يك سو آفت است و از سوي ديگر مايه پيشرفت. نشناخته و كوركورانه تقليدكردن تاكنون ما را به گمراهي كشانده و به جايي رسيده ايم كه ديگر خودمان نيستيم. سالهاي زيادي را هدر داده ايم و براي آينده هم طرحي نريخته ايم.
اگر با انصاف باشيم از هم اكنون خردمندانه گام برمي داريم و رسالت انساني خود را به راستي و پاكي انجام مي دهيم.
در ورزش بايد روحيه حقيقت يابي و صداقت داشت و تمام قوانين و مقررات چه نوشته شده و يا نشده را كاملا رعايت كرد. انصاف ورزشي با رعايت كامل قوانين مكتوب آغاز مي شود، زماني كه ورزشكار هرگز خطا نكرده باشد و به ويژه در ورزشهاي تماسي از قوانين پيروي مي كند. در بيشتر موارد انصاف ورزشي به عنوان يك پديده اخلاقي يك جنبش روحي احترام به رقيب و خود را ايجاب مي كند. در واقع اين امر ناشي از سنجش معيارهاي اخلاقي فرد به هنگام رقابت با ديگران است. جهان امروز در برابر ناآرامي ها و خشونت هايي كه جوانان را محاصره كرده به كنكاش نشسته، قانون نوشته، حركات ناشايست را در ميدانهاي بازي زير نظر گرفته، سرانجام به نتيجه اي نرسيده است و روز به روز با زشتي ها و كجروي هاي بيشتر روبه رو شده است، غافل از آنكه خطا در ميدان بازي دنباله خطاهاي ديگري است كه در خانه و مدرسه و اجتماع ريشه دارد و همه اين عوامل به قانون نانوشته يعني اخلاق نيازمند است. تنها داور، مربي و بازيكن خطا نمي كنند، پدران و مادران و مسئولان نيز با آن ها شريكند و به آموزش نياز دارند.
چه خوب گفت رنه ماهو دبيركل فقيد يونسكو: ورزش نوعي شواليه گري است، زيرا درعين حال نوعي افتخار، نوعي اخلاق و نوعي زيبايي شناسي است.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |