سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۷ - Jul 18, 2006
شرايط بخشودگي۸۰درصدي جرايم مالياتي
گروه اقتصادي-  مؤديان مالياتي كه به تكاليف قانوني خود عمل نمايند، در صورتي كه برگ تشخيص مالياتي صادره را قبول يا با اداره كل امور مالياتي توافق نموده و نسبت به پرداخت يا ترتيب پرداخت ماليات متعلقه قبل از ابلاغ برگ قطعي اقدام نمايند، از ۸۰ درصد جرايم مقرر در قانون معاف خواهند بود.
براساس مفاد اين بخشنامه،در صورتي كه مؤديان مالياتي به تكاليف قانوني خود راجع به تسليم به موقع اظهارنامه يا ترازنامه و حساب سود و زيان عمل نمايند و برگ تشخيص ماليات را قبول يا با اداره كل امور مالياتي توافق نموده، اما نسبت به پرداخت يا ترتيب پرداخت ماليات قطعي شده اقدام ننمايند، در صورتي كه حداكثر ظرف مدت يك ماه از تاريخ ابلاغ برگ قطعي ماليات نسبت به پرداخت يا ترتيب پرداخت آن اقدام نمايند، از ۴۰ درصد جرايم مقرر در قانون معاف خواهند بود.
اين گزارش مي افزايد: رؤساي امور مالياتي موظفند، پس از انجام توافق با مؤديان مالياتي، بلافاصله حسب مورد درخواست ترتيب پرداخت ماليات را از مؤدي اخذ و نسبت به صدور دستور ثبت و تهيه قبوض مالياتي به طور همزمان اقدام نمايند تا امكان برخورداري از تسهيلات فوق براي مؤديان فراهم گردد.

سايه نگراني در بازارهاي جهان
افزايش قيمت نفت و طلا ادامه دارد
006894.jpg
گروه اقتصادي- تداوم بحران در خاورميانه و نگراني از توقف روند عادي صادرات نفت از خاورميانه در نخستين روز معاملات نفت در بازارهاي جهاني بار ديگر موجب افزايش قيمت نفت و رشد گزارش هاي تورمي در بازارهاي جهاني شد.
به گزارش همشهري اگرچه قيمت هر بشكه نفت ديروز حداكثر ۷۷ دلار معامله شد و از ۷۸ دلار روز جمعه گذشته پايين تر بود ولي پيش بيني تداوم شرايط بحراني در خاورميانه و تشديد جنگ در لبنان صاحبان سرمايه را به سوي خريد طلا و ديگر فلزات گران بها در بازارهاي بين المللي تشويق كرده است. ادامه اين شرايط ديروز قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني را به ۶۷۵ دلار رساند و موجب رشد ۵/۱ درصدي قيمت طلا نسبت به آخر هفته گذشته شد.
اين تحول كاهش رونق بورس اوراق بهادار در كشورهاي صنعتي را به همراه داشت و ارزش شاخص سهام در اين بازارها در پي گرايش سرمايه ها به سوي بازار نفت و طلا كاهش يافت.
اغلب كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه توقف بحران جاري خاورميانه در آينده نزديك قابل پيش بيني نيست و چشم انداز بازار اوراق بهادار در كشورهاي غربي بيش از پيش رو به افول خواهد گذاشت.
نگراني از افزايش قيمت نفت
اگرچه افزايش قيمت ها در سال هاي اخير به روند ثابت بازار نفت تبديل شده ولي تحولات جاري و پيش بيني فراتررفتن قيمت ها از سطح معمول در بازار كه برخي از منابع در صورت ادامه شرايط جاري در خاورميانه آن را تا بيش از ۸۵ دلار نيز پيش بيني كرده اند به واكنش كشورهاي گروه ۸ كشور صنعتي به قيمت هاي بالاي نفت منجر شد.
سران كشورهاي بزرگ صنعتي در «سن پترزبورگ» و در پايان اجلاس خود بر ضرورت اقدام كشورهاي عضو براي تأمين امنيت انرژي از راههاي گوناگون، حفظ محيط زيست و استفاده بيشتر از انرژي هسته اي و شفافيت و آزاد سازي در بازار انرژي تأكيد كردند.
اين كشورها همچنين قيمت هاي بالاي نفت را نگران كننده دانسته و اقدام براي مقابله با اين روند را ضروري دانستند.
چشم انداز نگران كننده
اگرچه ديروز برخي منابع از قول سازمان كشورهاي عضو اوپك پيش بيني كاهش رشد تقاضاي نفت در سال آينده ميلادي را منتشر كردند ولي به دليل بي تأثير بودن رشد قيمت انرژي در كشورهاي بزرگ مصرف كننده از جمله آمريكا و چين انتظار نمي رود آرامش در بازار انرژي در آينده نزديك قابل تصور باشد.
يكي از دلايل اصلي نگراني بحران خاورميانه و كندشدن سرمايه گذاري ها براي افزايش ظرفيت توليد در اين منطقه است كه مي تواند تعادل شكننده جاري در بازار نفت ميان عرضه و تقاضا را در سال آينده نيز تداوم بخشد و بحران قيمت ها را ريشه دارتر كند.

واسطه ها عامل افزايش قيمت گوشت هستند
006897.jpg
گروه اقتصادي - افروز پورهاشمي:بهاي گوشت گوساله هم اكنون در قصابي ها كيلويي ۶۲۰۰ تومان است كه نسبت به ۲ هفته گذشته با ۴۰۰ تومان افزايش روبرو شده است.البته بهاي گوشت گوسفندي يادشده و شقه اي هم همانند ۲ هفته گذشته به ترتيب با نرخ هاي كيلويي ۶۵۰۰ تومان و ۵۲۰۰ تومان عرضه مي شوند.
اين در حالي است كه معمولاً در فصول تابستان به دنبال كمبود مصرف داخلي گوشت، بهاي اين محصول نبايد با افزايش مواجه شود.
رئيس تعاوني دامداران مهر در پاسخ به پرسش همشهري مبني بر اين كه قيمت فروش گوشت گوساله پرواري با كيفيت، به صورت زنده كيلويي چند است گفت: بهاي گوشت گوساله پرواري زنده كيلويي ۱۹۷۰ تومان است كه لاشه آن نهايتاً كيلويي ۳۶۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان فروخته مي شود.
عزيزالله رضايي افزود: افزايش قيمت فعلي گوشت گوساله شامل حال توليدكنندگان نشده است و فقط در عرضه، مصرف كنندگان گوشت را با بهاي بالاتري خريداري مي كنند.
وي معتقد است كاهش تعرفه واردات گوشت از ۵۰ درصد به ۱۵ درصد در يك مقطع زماني ۲ ماهه باعث شده براي واردات ۴۲ هزار تن گوشت گشايش اعتبار صورت گيرد و سودهاي كلاني نصيب واردكنندگان شود.
وي گفت: تاكنون ۵۰ درصد از اين ميزان گوشت به داخل وارد شده است و مجدداً تعرفه واردات به ۵۰ درصد سابق بازگردانده شده است.
فعلاً مشكل كمبود گوشت قرمز نداريم
از سوي ديگر رئيس هيأت مديره شركت مهاد نيز در گفتگو با همشهري، افزايش بهاي گوشت گوساله را در حد صرفاً ۱۵۰ تومان به ازاي هر كيلو براي توليدكنندگان عنوان كرد و گفت: بين توليدكنندگان و مصرف كنندگان همواره دلالاني حضور دارند كه با واسطه گري سودهاي كلان به جيب مي زنند.
به گفته جواد وكيل گيلاني، همواره مصرف كنندگان خود هزينه هاي خريد را تقبل مي كنند و توليدكنندگان هم خود هزينه توليدشان را مي پردازند.
وي در عين حال در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر پيش بيني افزايش بهاي گوشت در ماه رمضان گفت: با توجه به توليد سالانه ۸۳۰ هزار تن گوشت قرمز و عدم كمبود در اين عرصه، در ماه رمضان امسال بهاي گوشت حدود ۵ تا ۶ درصد افزايش خواهد يافت كه آن هم ناشي از افزايش تقاضاست.

آغاز بررسي طرح ادغام رنو  - نيسان با جنرال موتورز
همشهري آنلاين: شركت هاي خودروسازي جنرال موتورز آمريكا، رنو فرانسه و نيسان ژاپن از آغاز طرح ۹۰روزه بررسي ادغام با يكديگر خبر دادند.
به گزاش خبرگزاري رويترز از ديترويت آمريكا، توافق با طرح ۹۰ روزه بررسي منافع احتمالي ادغام اين سه شركت خودروسازي كه در صورت تحقق صنعت خودروسازي جهان را متحول خواهد كرد روز جمعه ۲۳ تيرماه در مراسم شام بين اريك واگنر رئيس شركت جنرال موتورز وكارلوس گاسون رئيس مشترك رنو و نيسان در ديترويت حاصل شد.
اين نشست دو هفته پس از آن برگزار شد كه كريك كريكوريان بزرگترين فرد سهامدار جنرال موتورز از احتمال اجراي طرح ادغام اين شركت با رنو- نيسان خبر داده بود.

مصرف برق همچنان رو به افزايش است
ايسنا: مصرف برق كشور در روز يكشنبه با۱/۱ درصد افزايش نسبت به روز  شنبه (۲۴تير) به ۳۲ هزار و ۴۵۰ مگاوات رسيد.
حداكثر مصرف برق در۲۵ تير در مقايسه با روز مشابه سال گذشته ۳/۳ درصد افزايش داشته است.
گفتني است، از ميزان برق مصرف شده ۶۷۴ مگاوات از طريق واردات از كشورهاي همسايه و مابقي توسط نيروگاه هاي داخلي تامين و مجموع ميزان ترانزيت و صادرات برق به كشورهاي همسايه نيز ۳۲۶ مگاوات اعلام شده است.
اين در حالي است كه بالا رفتن مصرف از ۳۰ هزار مگاوات، نشان دهنده نزديك شدن مصرف برق به ميزان توليد است كه امكان خاموشي وجود دارد.براساس گزارش شركت مديريت شبكه برق ايران، پيش بيني شده اوج مصرف برق كشور امروز بين ساعات ۲۰ تا ۲۳ با ۱/۱ درصد افزايش نسبت به روز گذشته به ۳۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات برسد.
وزارت نيرو سالانه بايد حدود ۴ هزار مگاوات واحدهاي جديد نيروگاهي وارد مدار كند تا بتواند به تامين برق مشتركان بپردازد و اين در حاليست كه رشد فزاينده مصرف برق در كشور عمدتا متوجه بخش خانگي و غير مولد بوده است و در اين ميان بخش هاي صنعتي و كشاورزي به عنوان بخش هاي مولد نقش موثري ندارند.

نرخ بيكاري در برخي از مناطق كشور ۳۰ درصد است
ايسنا : معاون برنامه ريزي منابع انساني و سياستگذاري اشتغال وزارت كار و امور اجتماعي با اشاره به متوسط نرخ بيكاري ۳/۱۲ درصد در كشور گفت: اين در حالي است كه نرخ بيكاري در برخي از شهرستان ها تا ۳۰ درصد مي رسد.
فرشباف در مراسم گشايش كارگروه سه روزه آموزشي دفاتر كارآفريني با بيان اينكه بيكاري در ايران از نوع ساختاري است، گفت: در بهترين شرايط ميزان اشتغال صد در صد نخواهد بود.
وي علت بيكاري در كشور را ناشي از تغيير ساختار اقتصادي و توليد دانست و افزود: نرخ بيكاري شامل افراد جوياي كار نمي شود و چنانچه فرد طي هفت روز گذشته حتي به ميزان يك ساعت درآمد نداشته باشد بيكار محسوب مي شود.
وي با اشاره به پديده بيكاري پنهان، ادامه داد: نرخ بيكاري ساختاري در ايران بالاست و با شرايط آرماني فاصله دارد.

گفت وگوي امروز
كيفيت و قيمت ،معيار انعقاد قراردادهاي
ساخت قطعه خودرو است
گروه اقتصادي- با تشكيل كميته تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي كشور شائبه شكل گيري رانت در انعقاد قراردادهاي ساخت قطعات با برخي قطعه سازان مورد بررسي كميته قراردادها قرار گرفته و عنوان شده است قراردادهاي ساخت قطعات خودرو تنها با ۱۵ تا ۲۰ درصد قطعه سازان منعقد شده است.
با احمد نعمت بخش دبير انجمن خودروسازان پيرامون شائبه رانت در صنايع خودروسازي گفت وگو كرده ايم.
***
* برخي معتقدند انعقاد قراردادهاي ساخت با برخي قطعه سازان موجب شكل گيري رانت در صنعت خودرو شده است، نظر شما چيست؟
- بعيد مي دانم اين موضوع صحت داشته باشد گرچه در تحقيق و تفحص مجلس از صنعت خودرو اين موضوع روشن خواهد شد اما معتقدم شركت هاي خودروسازي براساس توانمندي هاي قطعه سازان و سوابق و قيمت هاي قبلي با آنها براي ساخت قطعات قرارداد مي بندند. اگر قطعه سازي كيفيت و قيمت مناسب براي قطعات را ارائه دهد دليلي ندارد تا خودروسازان نسبت به انعقاد قرارداد ساخت با آن اقدام نكنند. گرچه از جزئيات قراردادهاي ساخت قطعات اطلاع چنداني ندارم و اين موضوع در چارچوب تحقيق و تفحص مشخص خواهد شد اما با اين روند اصل را بر صحت مي گذاريم مگر آن كه خلاف موضوع ثابت شود.
* با اين روند، آيا معتقديد تنها ۲۰ درصد قطعه سازان از توانمندي لازم براي ساخت قطعات خودرو برخوردار هستند؟
- اكنون حدود ۱۲۰۰ قطعه ساز در كشور وجود دارد كه خودروسازان از طريق شركت هايي مانند ساپكو، سازه گستر و يا ساير شركت هاي تأمين كننده قطعات خودرو با آنها قراردادهاي ساخت منعقد كرده اند. نمي توان گفت تنها با ۲۰ درصد قطعه سازان اين قراردادها منعقد و بقيه از اين امر محروم شده اند. اما بايد توجه كرد كه در مجموع همه اين قطعه سازان براساس ميزان توانمندي كه دارند در ساخت قطعات خودرو دخيل هستند مثلا در زمينه ساخت دينام و استارت خودرو دو يا سه قطعه ساز كه داراي توانمندي لازم هستند وجود دارند و خودروسازان به تناسب ميزان توانمندي ساخت اين قطعه و قيمت هاي ارائه شده با آنها قرارداد ساخت ۷۰ تا ۱۲۰ هزار قطعه مذكور را منعقد مي كنند. اين امر نشانگر انعقاد قرارداد با برخي قطعه سازان خاص نبوده بلكه قراردادهاي ساخت با توجه به توانمندي قطعه سازان منعقد شده است. حتي انجمن قطعه سازان نيز انعقاد قراردادهاي ساخت با ۲۰ درصد قطعه سازان را رد كرده است.
* رانت در قطعه سازي خودرو از موارد مطرح در تحقيق و تفحص مجلس از خودروسازان است. با اين روند نيز معتقديد اين رانت وجود ندارد؟
- شكل گيري رانت در قطعه سازي خودرو را قبول نداريم مگر آن كه در چارچوب تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي مشخص شود كه تخلفاتي در قراردادهاي ساخت قطعات صورت گرفته و اين قراردادها با قطعه سازان خاصي منعقد گرديده است. در اين صورت بايد رسيدگي به تخلفات مذكور صورت گيرد اما تا پس از اعلام چنين گزارشي،معتقدم كيفيت و قيمت مناسب در قطعات ساخته شده توسط قطعه سازان معيار انعقاد قراردادهاي ساخت قطعات بوده است. اگر اين تخلفات به اثبات برسد بايد نسبت به رفع آن و اصلاح روند انعقاد قراردادهاي ساخت اقدام كرد.همچنين تخلفات احتمالي قابل پيگيري در مراجع قضائي مي باشد.
* برخي وجود رانت ۳ هزارميليارد توماني سالانه در صنعت خودرو را مانعي در جهت نظارت و اصلاح اين صنعت مي دانند. اين موضوع تا چه حد صحت دارد؟
- چنين موضوعي را نمي پذيرم بايد اين مسائل در چارچوب تحقيق و تفحص مجلس مشخص شود. اگر اين موضوعات در چارچوب تحقيق و تفحص مشخص نشود انجام اين كار چندان مفيد نخواهد بود. از سوي ديگر وقتي تحقيق و تفحص درمورد موضوعي مورد توجه مجلس قرار مي گيرد دليلي وجود ندارد تا تنها نقاط منفي موردنظر در اين تحقيق و تفحص مطرح شود. چه بسا در اين تحقيق و تفحص نكات مثبت صنايع خودروسازي نيز عنوان خواهد شد و به نظر مي رسد نمايندگان مجلس نيز در اين تحقيق و تفحص در كنار نقاط ضعف صنايع خودروسازي،نقاط قوت را نيز بيان نموده و صنعت خودرو نيز موظف است تا نسبت به رفع نقاط ضعف و تقويت آنچه در گزارش اين تحقيق و تفحص مثبت ارزيابي مي شود اقدام كند. درواقع اين گزارش،چارچوب فعاليت و چشم انداز صنايع خودروسازي كشور را تبيين خواهد كرد.

در گفتگو با كارشناسان مطرح شد
جهان اسلام به فكر چاره باشد
گروه سياسي- مسئله اول امروز جهان اسلام، بحران خاورميانه،جنايات رژيم اسرائيل و مقاومت جانانه ملي فلسطين و حزب الله لبنان است. گذشته از حمايتهاي غرب به ويژه گروه جي هشت از فرزندخوانده نامشروع خود در قلب خاورميانه؛ نقش كشورهاي عربي و اسلامي همچنان در اين جريان كمرنگ است. هرچند كه بيش از اين تحرك در ميان دولتهاي اسلامي انتظار مي رود ولي كارشناسان از ضعف در عكس العمل اين كشورها انتقاد و بر لزوم بازنگري در روند حمايت از فلسطين و لبنان تاكيد مي كنند.
شاهد اتحاد بيشترملت هاي مسلمان خواهيم بود
محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، از عدم اتحاد بين كشورهاي مسلمان در شرايط فعلي انتقاد كرد وبه ايسنا گفت:« دولت هاي اسلامي بهتر از اين نمي توانستند براي خود آبروريزي داشته باشند. حزب الله و حماس دو گروه اسلامي هستند كه در چارچوب قوانين مشروع زندگي مي كنند، اما مورد حمله واقع شدند و هيچ حمايتي از آنها صورت نگرفته است.»
وي تلاش هاي ايران براي حمايت از حماس و لبنان را موثر دانست و افزود: «رايزني ها موثر بوده است و در روزهاي آينده شاهد اتحاد بيشتري بين ملت هاي مسلمان و دولت ها خواهيم بود. احتمالا اتحاديه عرب تشكيل جلسه مي دهد. كنفرانس اسلامي نيز در پي آن به تشكيل جلسه مبادرت مي ورزد و احتمال اين امر وجود دارد كه وضعيت اتحاد جهان اسلام بهبود يابد.»
ايران بايد قاطعانه از مقاومت حمايت كند
حسن غفوري فرد در گفتگو با همشهري با اشاره به جنايات صهيونيستها در فلسطين و گسترش آن به خاورميانه تاكيد كرد: دفاع از همه مظلومان از اصول سياست ما در نظام اسلامي بوده است. فلسطين هم از آن جهت كه به فرموده امام راحل پاره تن اسلام است اين موضوع را روشن مي كند كه مساله فلسطين تنها مساله يك كشور نيست بلكه مساله تمام جهان اسلام است. جمهوري اسلامي ايران هم با توجه به سابقه كاملاً روشن و شفاف در مقابله و مبارزه با صهيونيسم در شرايط كنوني بايد به هر شكل ممكن از ملت مظلوم فلسطين و لبنان حمايت نمايد؛حمايتي كه نه در حد بيان شفاهي و لساني، بلكه كاملاً جدي، قاطع و نتيجه گرا باشد.وي در مورد نوع حمايتهاي مورد اشاره افزود: از جمله شاهكارهاي موجود براي حمايت، پيگيري جدي اين موضوع در شوراي امنيت سازمان ملل است. اقدام ديگر،اقدام عاجل در خصوص تشكيل اضطراري جلسه سران كنفرانس اسلامي و يا حداقل وزراي خارجه اعضاي اين سازمان به منظور بحث و تبادل نظر پيرامون اين چالش منطقه اي است. تحريم كالاهاي اسرائيلي و يا بسته شدن سفارتخانه هاي اين رژيم در ديگر كشورهاي اسلامي از جمله ديگر راههاي موجود تحت فشار قراردادن اسرائيل به منظور توقف جنايات اين كشور است.
هركس به خانه خود برگردد
حسين شيخ الاسلام هم در گفتگو با همشهري با اشاره به ناديده گرفتن كليه قوانين بين المللي از جمله كنوانسيونهاي چهارگانه ژنو و پروتكلهاي الحاقي آن اظهار داشت: طبق مقررات بين المللي، مناطق مسكوني و مردم عادي نبايد مورد هدف و تعرض نظامي قرار گيرند. همچنين چگونگي رفتار در سرزمين هاي اشغال شده بايد مطابق اين پروتكل باشد. از طرفي گرفتن اسير در زمان جنگ بين دو طرف اصلاً خلاف قانون نيست و عمل حزب الله درخصوص گرفتن گروگان از اسرائيل مقابله به مثل رفتار اين رژيم درخصوص گروگانگيري هاي فراوان آنها از جمله اسارت وزرا و نمايندگان مجلس حماس است. اما متاسفانه شاهديم كه امروز نويسندگان قانون و پشتيبانان آن موضع يكطرفه اي درست بر ضد همان قوانين خود نوشته دارند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به حملات رژيم صهيونيستي به مناطق مسكوني افزود: اسرائيل گرهي را كه با دست باز مي شد به شكلي تبديل به يك موضوع پيچيده امنيتي كرد. علت اين امر هم آن است كه آنها از ايجاد بحران اهداف سياسي ديگري را دنبال مي كنند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با مثبت  ارزيابي كردن اقدامات مسئولين ايران اظهار داشت: ما بايد در حوزه هاي مختلف در صحنه باشيم و تمام تلاش سياسي و ديپلماتيك خود را به كار گيريم تا جريان مقاومت و حزب الله لبنان در برابر اسرائيل پيروز شود.
شيخ الاسلام در پايان بر اين نكته تاكيدكرد كه هر كس بايد به خانه خودش برگردد يعني يهوديان اسرائيل به همان كشورهايي برگردند كه از آن آمدند و متعاقب آن هم آوارگان فلسطين به سرزمينهاي خود بازگردند.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |