سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۷ - Jul 18, 2006
دبيركل حزب الله: اسرائيل جنگ را شروع كرد
و بايد منتظر عواقب آن باشد
تظاهرات در تل آويو عليه جنگ لبنان
006864.jpg
گروه بين الملل - ارتش اسرائيل طي ۶ روز يورش به لبنان نه تنها نتوانست مقاومت مردم اين كشور و حزب الله لبنان را در هم شكند، بلكه با پاسخ نيروهاي مقاومت به اين حملات و كشيده شدن ابعاد نبرد تا عمق خاك اسرائيل، با پديده مخالفت داخلي روبرو شده است.
تل آويو در يك رويداد كم سابقه روز يكشنبه شاهد تظاهرات گروه كثيري از صلح طلبان اسرائيلي بود. آنان در اين تظاهرات خواهان پايان عمليات نظامي در لبنان و مبادله زندانيان شدند.
در پي حمله موشكي حزب الله لبنان به شهرك هاي صهيونيست نشين به ويژه شهر بزرگ و مهم حيفا كه ديروز نيز هدف ده ها موشك رعد ۲ قرار گرفت ساكنان اسرائيل بيم آن دارند كه موشك هاي حزب الله به زودي در آسمان تل آويو آشكار شود به ويژه آن كه تل آويو تنها ۱۲۰ كيلومتر با مرز لبنان فاصله دارد.
مقاومت حزب الله ديروز در تداوم مقابله به مثل خود به شهر حيفا، صفد، كرماييل، سديروت، طبريا و عسقلان حمله كرد و ده ها موشك بر روي اين شهرها ريخت. نيروهاي مقاومت ديروز براي نخستين بار همچنين اهدافي در جنوب جولان را مورد هدف قرار دادند. همچنين شهرك كربات شمونه كه هم مرز لبنان است به طور كامل تخليه شد. از سوي ديگر در شمال اسرائيل مدارس و دانشگاه ها از بيم حملات موشكي حزب الله تعطيل شدند.
نصرالله: اسرائيل هنوز قدرت حزب الله
را نچشيده است
ديروز حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان طي سخناني كه از شبكه الجزيره پخش شد با بيان اين كه نيروهاي مقاومت هرگز درصدد هدف قرار دادن غيرنظاميان در اسرائيل نبوده است گفت اگر چنين هدفي داشتيم مراكز شيميايي و ميكروبي شهر حيفا را هدف قرار مي داديم. اما ارتش اسرائيل از همان آغاز درگيري ها غيرنظاميان را هدف قرار داده است. وي گفت: نيروهاي دشمن صهيونيستي حتي تلاش دارند از طريق زميني وارد خاك لبنان شوند اما با زمين گير شدن كماندوهاي خود در منطقه شبعا و انهدام دو تانك مجبور به عقب نشيني شدند.
وي سپس با اشاره به وعده اش براي حضور مؤثر در عرصه دريايي و سپس انهدام ناوچه پيشرفته اسرائيلي گفت: ما هنوز در اول راه هستيم و صهيونيست ها تحقق بسياري از وعده هاي ما را هنوز نديده اند. وي افزود: حالا كه شما اين جنگ را انتخاب كرده ايد پس در انتظار مقابله به مثل حزب الله باشيد.
نصرالله همچنين خطاب به ساكنان اسرائيل گفت: دولت اسرائيل به مردم خود گفته بود كه حزب الله لبنان چيزي بيش از ۵۰ تا ۱۰۰ موشك دراختيار ندارد اما امروز به وضوح مي بينيد كه با چه دولتي سر و كار داريد كه حتي نمي تواند كوچكترين پيش بيني از قدرت نظامي حزب الله داشته باشد.
وي در خاتمه خطاب به كشورهاي عربي گفت: من قصد هيچ درخواست مادي، سياسي و نظامي و حتي حمايت رسانه اي از شما ندارم اما بدانيد كه اگر اسرائيل بتواند مقاومت اسلامي در لبنان را شكست دهد، پس از آن نوبت شما خواهد بود.
۱۳۵۰ حمله هوايي به لبنان
در ادامه حملات ارتش اسرائيل به لبنان ديروز بسياري از مناطق مسكوني و بناهاي زيرساختي اين كشور هدف حملات هوايي اسرائيل قرار گرفت.
در جنوب لبنان فروريختن يك ساختمان منجر به اسارت ۸ نفر در زير آوار شد.
در طرابلس و بعلبك حملات هوايي به كشته شدن ۲۱ نفر از جمله ۷ نظامي ارتش لبنان منجر شد. اسرائيلي ها همچنين بندر بيروت و فرودگاه اين شهر را مورد حمله خود قرار داده و به ساختمانهاي شهر صور خساراتي وارد كردند. تاكنون ۱۳۵۰ حمله هوايي به لبنان شده است كه بر اثرآن ۱۱۷ نفر كشته و ۳۵۰ تن زخمي گرديده اند.
تلاش ديپلماتيك
ديروز حسني مبارك رئيس جمهوري مصر پس از ديدار با امير امارات خواهان آتش بس و توقف حملات به لبنان شد. وي گفت اسرائيل نبايد به زيرساخت هاي اقتصادي و غيرنظاميان حمله كند. امير امارات نيز بر حمايت خود از لبنان تأكيد كرد.
كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا نيز به فاكس نيوز گفت: اگر بدانيم سفر من به خاورميانه مي تواند مؤثر باشد، به منطقه سفر مي كنم. اما در عين حال مخالفت خود را با آتش بس موقتي اعلام داشت و گفت بايد مانع دسترسي حزب الله به سلاح شده و به ايران و سوريه فشار آوريم تا از حماس و حزب الله دفاع نكنند.
پس از ديدار دبير كل سازمان ملل و توني بلر نخست وزير انگليس، كوفي عنان خواستار اعزام يك نيروي بين المللي براي توقف حملات دوطرف شد اما سخنگوي دولت اسرائيل با اين امر مخالفت كرد و گفت ما مي خواهيم به عمليات خود ادامه دهيم.عليرغم اين نظر اتحاديه اروپا نيز اعلام كرد در حال بررسي استقرار نيروي پاسدار صلح در مرز لبنان است. اركي تومويجار وزير خارجه فنلاند كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را دراختيار دارد اين خبر را اعلام كرد.
از سوي ديگر دولت فرانسه دوويلپن نخست وزيرش را براي اعلام همبستگي و همدردي با دولت لبنان رهسپار بيروت كرد.خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز كه در بيروت به سر مي برد گفت هدفش از اين سفر اعلام همبستگي با دولت لبنان است اما در مقابل اتحاديه عرب نتوانست در نشست قاهره درخصوص مناقشات منطقه اي و حمله اسرائيل به غزه و لبنان به يك تصميم گيري مؤثر برسد.
اتحاديه مذكور در اين نشست خواهان مداخله شوراي امنيت سازمان ملل شد.
تغيير لحن اسرائيل
اسرائيل كه پيش تر ۷۲ ساعت به سوريه مهلت داده بود تا سربازان اسيرش را از حزب الله تحويل بگيرد ديروز توسط اسحاق هرزوگ سخنگوي تل آويو اعلام كرد كه هيچ طرحي براي حمله به ايران و سوريه ندارد.
همچنين وزارت خارجه اسرائيل اعلام كرد كه هدف از حمله به لبنان مجبور كردن سازمان ملل به اجراي قطعنامه ۱۵۵۹ است كه براساس آن حزب الله بايد خلع سلاح شود.

اشتباه محاسباتي رژيم صهيونيستي از توان حزب الله
حزب الله لبنان اكنون به يكي از قدرتمندترين نيروهاي ضد صهيونيستي تبديل شده و توجه محافل خبري جهان را به خود جلب كرده است.
روزنامه استاندارد چاپ اتريش در مصاحبه اي با پرفسور سعد قرايب استاد دانشگاه آمريكايي بيروت و نويسنده كتاب «حزب الله، سياست و دين» نظر او را در مورد آينده حزب الله پس از حملات رژيم صهيونيستي به لبنان پرسيده است.
اين استاد دانشگاه عقيده دارد كه حزب الله هنوز تمام امكانات خود را به كار نگرفته است و آنچه تاكنون از حزب الله ديده شده فقط گوشه اي از توان اين مقاومت مردمي است. او عقيده دارد كه حزب الله آنچنان در لبنان و منطقه ريشه دارد كه اسرائيل با همه توان خود قادر به از پاي درآوردن آن نيست. به گفته اين نويسنده اسرائيل نه فقط توان حزب الله بلكه توان ايران را هم درست ارزشيابي نكرده است. به گفته او اسرائيل بايد منتظر حملات كوبنده  تري از حزب الله در آينده نيز باشد. او عقيده دارد كه برخلاف تصور رژيم صهيونيستي پشتيباني مردمي از حزب الله هرروز افزون تر مي شود و اين مي تواند به كابوسي براي رژيم صهيونيستي تبديل شود.

بمباران وزارت خارجه فلسطين
گروه بين الملل - اگرچه با گشوده شدن جبهه جديد نبرد عليه اسرائيل در لبنان ميزان قابل توجهي از حملات تل آويو به غزه كاهش يافته است اما ديروز جنگنده هاي اسرائيلي مقر وزارت امور خارجه فلسطين را بمباران كردند. در اين حمله كه باعث خسارت بسياري بر ساختمان ها و دفاتر تجاري و خدماتي اطراف ساختمان وزارت خارجه نيز شد، ۹ فلسطيني مجروح شدند.
سخنگوي ارتش اسرائيل مدعي شد اين حمله بدان جهت صورت گرفت كه محمود الزهار وزير خارجه فلسطين از اين دفتر به عنوان مقري براي طراحي حملات عليه اسرائيل استفاده مي كرده است.
در ادامه اين حملات جنگنده هاي اسرائيلي ديروز تعدادي از دفاتر جنبش حماس در غزه را بمباران كردند.
در همين حال محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين ديروز با ارسال نامه اي فوري به اجلاس سران هشت كشور صنعتي موسوم به گروه هشت، مداخله در خصوص اقدامات نظامي اسراييل در لبنان و نوار غزه را خواستار شد.

پايان نشست سران هشت كشور صنعتي
006861.jpg
گروه بين الملل - در پايان نشست هشت كشور صنعتي جهان در سنت پترزبورگ نمايندگاني از هند، برزيل و چين نيز به جمع سران هشت كشور پيوستند تا موضوعهاي مهم جهاني را در آخرين روز اين نشست با سران اين كشورها در ميان نهند.
دبيركل سازمان ملل نيز به همين منظور به سنت پترزبورگ رفت.
در بيانيه پاياني سران، آنان ضمن ابراز نگراني از اوضاع خاورميانه و تشديد بحران، خواستار خويشتنداري طرفهاي درگير شدند. آنان توافق كردند كه سازمان ملل گروهي را به جنوب لبنان اعزام كند تا اوضاع را از نزديك زير نظر بگيرد. نشست سنت پترز بورگ كه با شركت سران كشورهاي آمريكا، روسيه، كانادا، ژاپن، فرانسه، انگلستان ، ايتاليا و آلمان برگزار شد همچنين به توافقي براي مسايل تجاري و گمركي رسيد. براساس اين توافق كشورهاي صنعتي در يك ماه آينده اصول يك توافق تجاري را آماده ارايه به سران خواهند كرد. در مورد عضويت روسيه در سازمان تجارت جهاني نيز پيشرفتهايي حاصل شد و روسيه امكان يافت تا پايان سال جاري ميلادي در صورت رسيدن به معيارهايي كه براي اين كشور در نظر گرفته شده است به عضويت اين سازمان درآيد.
نشست سنت پترزبورگ با وجود لحن دوستانه اي كه در پايان آن مشهود بود، تحت تأثير اختلاف نظرها بين كشورهاي شركت كننده بود و روسيه كه تمايل داشت موافقت آمريكا را براي عضويت در سازمان تجارت جهاني جلب كند به هدف اصلي خود نرسيد.
آمريكا نيز با انتقاد از مردمسالاري در روسيه خشم پوتين را برافروخت. فقط انگلستان و آمريكا ديدگاههاي مشتركي در مورد مسايل جهاني داشتند و اختلاف سليقه بين بقيه كشورها مشهود بود.
پوتين كه با برگزاري اين اجلاس در روسيه سعي در نشان دادن چهره تازه اي از اين كشور داشت در برابر بقيه سران كشورها اعتماد به نفس اخير روسها را به نمايش گذارد و در بسياري از مسايل در برابر ديدگاههاي آمريكا، نظر مستقل خود را بيان داشت. سايه اي از قدرت نوخاسته روسيه در اين نشست محسوس بود.

انفجار در بغداد
گروه بين الملل- پس از چند روز آرامش نسبي در عراق ديروز طي چند عمليات تروريستي در اين كشور ۱۰۶ نفر كشته و ۱۰۳ نفر مجروح شدند. در مهلك ترين عمليات ديروز انفجار يك خودرو بمب  گذاري شده در بازاري در جنوب بغداد بيش از يكصد نفر كشته و زخمي شدند.در اين حمله كه در بازار محموديه اتفاق افتاد مهاجمان ۶۰ نفر را كشته و عمليات آنها منجر به جراحت ۴۰ نفر ديگر شد.
نيروهاي امنيتي پس از محاصره محل توانستند سه تن از عوامل اين بمب گذاري را دستگير كنند.در كركوك انفجار در يك رستوران واقع در جنوب اين منطقه و خارج از بازار موسوم به  طوز خورماتو منجر به كشته شدن ۲۸ تن و جراحت ۲۶ تن ديگر شد كه ۲۵ تن از مقتولان تركمني و سه تن ديگر كرد بودند. اين بازار نزديك يك مسجد شيعيان قرار داشت.

جناح مقتدا صدر خواهان انحلال شبه نظاميان عراق شد
فرد شماره دو جناح صدر تاكيد كرد: ما خواهان منحل ساختن شبه نظاميان هستيم؛ حتي اگر لشگر المهدي را نيز در بر بگيرد.
به گزارش روزنامه الاهرام- چاپ مصر- رياض الثوري فرد شماره دو جناح صدر و رييس كميته سياسي اين جناح، در گفت وگو با اين روزنامه گفت: ما مخالفتي با خلع سلاح لشگر المهدي در صورتي كه منجر به نگراني دولت نشود نداريم. رييس كميته سياسي جناح صدر در خصوص رابطه جناح صدر با آمريكا گفت: ما هيچ دشمني با هيچ كشور غربي و غيرغربي نداريم. ما مخالف اشغال هستيم و در حال حاضر آمريكا عراق را اشغال كرده است. تا زماني كه اين كشور به اشغالش ادامه دهد، روابط ما نيز با آن تيره است و تنها بعد از خروج آنها از عراق با آنها رابطه برقرار خواهيم كرد.

سقوط جنگنده اسرائيلي در جنوب لبنان
گروه بين الملل - در آخرين ساعات ديروز المنار گزارش داد كه يك هلي كوپتر توپدار رژيم صهيونيستي سقوط كرده است و خبر ديگر خبرگزاري ها را در مورد سقوط اف -۱۶ تأييد نكرد.اين هلي كوپتر توسط پدافند ضدهوايي حزب الله در جنوب لبنان ساقط شد.تا لحظه تنظيم خبر اسرائيل هنوز اين خبر را تأييد نكرده است . اما تصاوير پخش شده از سقوط هلي كوپتر حاكي از صحت خبر است.

كشته شدن چهار عضو القاعده در افغانستان
گروه بين الملل- ارتش آمريكا در افغانستان اعلام كرد: در يك يورش نظامي در ولايت خوست، چهار عضو شبكه القاعده كشته شده اند.
در اين حمله كه در روستاي پلان خيل ولايت خوست صورت گرفت سه فرد ديگر مظنون به عضويت در شبكه القاعده نيز بازداشت شده اند.
نظاميان آمريكايي با انتشار يك اعلاميه گفته اند كه اين حمله به هدف «كشتن يا بازداشت» يك فرمانده ارشد القاعده انجام شده كه براساس اطلاعات در اين منطقه پنهان شده بود.
در اين اعلاميه آمده است: «تا كنون روشن نيست آيا اين فرمانده القاعده كشته و يا بازداشت شده است.» 
دفتر مطبوعاتي وزارت دفاع افغانستان با انتشار يك اعلاميه گفته است كه جسد يك فرمانده وابسته به طالبان به نام ملابهاالدين در جمع كشته شدگان به چشم مي خورد.
اين عمليات در ولايات پكتيكا، هلمند و اروزگان صورت گرفته كه در آن دست كم پانزده تن ديگر به ظن ارتباط با طالبان بازداشت شده اند.
اين درگيري بخشي از عمليات موسوم به يورش كوهستان است كه از بيش از يك ماه گذشته در جنوب افغانستان آغاز شده و هدف آن سركوب بقاياي گروه طالبان خوانده مي شود.
افغانستان ظرف ماه هاي اخير خونين ترين روزهاي خود را پس از فروپاشي رژيم طالبان در ۲۰۰۱ ميلادي تجربه كرده است.بيشتر اين نا آرامي ها در ولايات افغانستان كه مرز مشترك با پاكستان دارد روي مي دهد.
حامد كرزاي، رييس جمهوري افغانستان اخيرا در مورد افزايش تلفات در ولايات جنوبي كشورش ابراز نگراني كرده است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |