جوابيه روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري
گروه اقتصادي - با انتشار گزارش هاي روزنامه همشهري از وضعيت ايمني پروازها و انجام معاينات پزشكي گروه پروازي تحت عناوين «تغيير رويه معاينات پزشكي گروه پروازي و تأثير آن بر ايمني پرواز» و «ضرورت بازنگري» در مورخه 15 و 25/5/85 در صفحات 4 و 14 روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري با ارسال جوابيه اي موارد مطرح در اين گزارش ها را تكذيب كرده است. پاسخ اين سازمان و توضيح همشهري را مي خوانيد: در جوابيه روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري آمده است:
رويه انجام معاينات پزشكي هيچ تغييري نكرده است و صرفا دو نفر از افراد آن مجموعه حذف شده اند. ثانيا علاوه بر انجام وظايف تيم پزشكي سازمان هواپيمايي كشوري، شركت هاي هواپيمايي داراي سيستم مستقل پزشكي بوده كه تمامي پرسنل فني و عملياتي خود را تحت معاينات پزشكي قرار مي دهند و سازمان هواپيمايي با تاكيد بر معاينات پزشكي، نظارت بر اين امر را براساس مقررات ايكائو توسط پزشكان متخصص و فوق تخصص با امكانات پيشرفته در مراكز معتبر پزشكي كشور انجام مي دهد. به همين منظور هر گونه ادعاي فاصله گرفتن با مقررات جهاني را رد كرده و همچنان نظارت حاكميتي خود را مطابق معمول انجام مي دهد.
نكته ديگر مورد استناد عزيزان مصاحبه كننده كه نوعا رعايت حرمتشان توسط رياست سازمان و معاونت استاندارد پرواز، موجب تكرار موارد خلاف واقع شده و آن اينكه كساني كه دم از استانداردها مي زنند و قائل به رعايت مقررات هستند چطور بيرون از تخصص خودشان اظهار نظر كرده اند و با اغماض از نتيجه واقعي و زير پا گذاشتن سوگند نامه پزشكي خود علت واقعي نقص فني هواپيما كه گزارش كارشناسي و مستند از نقص در سيستم ترمز و چرخ هاي هواپيما بوده را ناديده و علت را غير مسئولانه ناشنوايي خلبان اعلام كرده اند!!
در ادامه اين جوابيه آمده است: جالب آنجاست كه در ادامه گزارش مذكور از محدوده معاينات پزشكي و اصرار به جا انداختن انحلال شوراي پزشكي و مرتبط ساختن آن با ايمني و سلامت پروازها فراتر رفته و وضعيت پزشكي شركت هاي هواپيمايي را زير سئوال برده است. اكنون كه بحمدالله اين عزيزان پس از چند دهه خدمت زبان به مصاحبه گشوده اند لااقل اين انتظار مي رفت كه يا اصلا در خصوص استانداردهاي خارج از تخصص خود اظهار نظر نمي كردند و يا اگر هم بنابه اشكال تراشي داشته اند احساس مي كردند كه ممكن است متخصصين صنعت هم روزنامه را مطالعه كنند. آنها خوب مي دانند كه سازمان هواپيمايي كشوري عضو ايكائو است و اين سازمان جهاني طبق برنامه استانداردهاي سازمانهاي هواپيمايي كشوري عضو را مورد بازرسي قرار داده و استاندارد پرواز سازمان اعم از قابليت پرواز، بررسي سوانح، گواهينامه ها را با انكس ها تطبيق مي دهند. خوشبختانه سيستم نظارتي سازمان علي رغم محدوديت هاي اعمال شده عليه صنعت، مورد تاييد ايكائو بوده و در حال حاضر نيز برخلاف فرمايشات مندرج در گزارش همشهري تمامي استانداردها طبق مقررات صورت مي گيرد و همانطور كه مطلعيد پروازهاي خارجي زيادي به اقصي نقاط جهان توسط شركت هاي هواپيمايي داخلي صورت مي گيرد كه گروه پروازي آنها همين خلبانان، كمك خلبانان و مهندسين پروازهايي هستند كه در مقاله مذكور حرمتشان شكسته شده است. جالب است بدانيد مهارت و سلامت اين عزيزان در بيرون مرزها پذيرفته شده است اما با يكي دو جابجايي در صنعت كه آنهم دلايل خاص خودش را داشته مي بايست اينطور خودباوري، توانائيها و مقاومت هاي متخصصين دستخوش بي حرمتي قرار گيرد!! اينكه تضعيف دستگاههاي اجرايي چه تبعاتي را بدنبال خواهد داشت بحثي است كه در جاي خود بايد به آن پرداخت.
اين روابط عمومي مي افزايد: در يكي از پاراگراف هاي «ضرورت بازنگري» آمده است: «سيستم هواپيمايي كشوري به روز نبوده و به دليل اعمال تحريم ها از دنيا عقب هستيم و سيستم ناوبري فرودگاه ها متناسب با سيستم هاي روز دنيا نيست و اگر قرار باشد با وجود هواپيماهاي فرسوده و سيستم نامناسب فرودگاهها از كادر پروازي سالم و كارآمدي نيز برخوردار نباشيم ايمني پروازها به مخاطره مي افتد.»
اين هم از آن فرمايشات كمياب و نادري است كه اگر قدري التفات بفرماييد در مصاحبه مذكور سه نكته بسيار حساس در آن ذكر شده عقب ماندگي سيستم – فرسودگي ناوگان و سيستم نامناسب فرودگاهها، اين موارد مهم ايمني است. با اين توصيف حمل و نقل هوايي از حيز انتفاع ساقط و حتي از وجود حداقل هاي ايمني نيز خبري نيست لاجرم به تعبير آقايان بايد كادر پروازي سالم داشت!!! اين تعريف ايمني است يا ترفند ديگري است كه سعي شده براي دامن زدن به ايجاد شبهه در اذهان عمومي به آن استناد شود.اين موضوع برخلاف اظهارنظرهاي علمي و تخصصي مسئولان استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي كشوري است چرا كه آنها يقين دارند كه بحث نو و كهنگي هواپيماها را نبايد با استانداردها و ايمني پرواز گره زد، جايگاه اين بحث از نگاه بازرگاني و اينكه صرفه و صلاح اقتصادي اين دو چگونه است مورد ارزيابي قرار مي گيرد. اما متاسفانه گهگاه اتفاق افتاده كه به دور از چشم متخصصين صنعت اين موضوع به ايمني پروازها ربط داده شده است. اهل فن به خوبي مي دانند كه هواپيماها براساس چارت تعيين شده توسط كارخانه سازنده سايكل و ساعت پروازي مشخصي دارد كه واحد قابليت پرواز سازمان هواپيمايي كشوري براساس و تطبيق با مقررات جهاني قابليت هواپيماها را تاييد و با صددرصد ايمني پرواز مي كنند. اين جوابيه مي افزايد: آيا طرح اين موضوع انحراف و بي اعتمادي اذهان عمومي را نسبت به حمل و نقل هوايي در پي ندارد؟! و كسي نمي پرسد شما كه سالها شاهد اين همه موارد خلاف استاندارد بوديد!! چطور جان مردم برايتان مهم نبود و سكوت كرديد و به محض اينكه مديريت عالي سيستم براي ساماندهي بهتر اقدام به جابه جايي يكي دو نفر از زير بخش هاي استاندارد پرواز نموده همه استانداردها اعم از سيستم پزشكي شركت هاي هواپيمايي، نظارت سازمان هواپيمايي كشوري، هواپيماها و نهايتا غيرايمن بودن پروازها به دور از استناد و استدلال تخصصي آن هم بدون توجه به اينكه در چه موقعيت جهاني هستيم و دشمنان نظام با تاكيد به تحريم ها يكي از نقاط حساس را حمل و نقل هوايي دانسته اند به باد انتقاد گرفته مي شود، جاي سئوال ندارد؟! انشاءالله كه در پس اينگونه اظهارنظرها قصد سوئي در كار نبوده است و وقتي امر داير شد بين منافع شخصي و منافع عمومي دومي كه قرين عدل و انصاف ملاك قضاوت قرار گيرد. روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري مي افزايد: لازم به يادآوري است قبل از درج اين گزارش به حسب وظيفه زمينه پاسخ دادن معاونت استاندارد پرواز سازمان به سئوالات خبرنگار محترم آن روزنامه وزين را فراهم و مطلب آن نيز در چند شماره قبل به چاپ رسيد اما متأسفانه گزارش هاي بعدي در همان راستا و علي رغم تاكيد و ارتباط با خبرنگار روزنامه و توضيح مفصل در خصوص بندبند سئوالات و حتي دعوت از ايشان مبني بر اينكه اگر دغدغه شما استانداردها و عمل به مقررات است از نزديك با متخصصين مربوطه صحبت و چنانچه صلاح ديدند پس از نقد و بررسي كارشناسانه در خصوص استانداردها قلم بزنند اما نمي دانم چرا مي بايست اينگونه مي شد كه شد.
توضيح همشهري: روزنامه همشهري در پي گزارش هاي مطرح شده مبني بر نقض مقررات ايكائو در انجام معاينات پزشكي گروه پروازي ديدگاههاي برخي مسئولين و پزشكان در زمينه تأثير تغيير رويه معاينات پزشكي گروه پروازي بر ايمني پروازها را منتشر كرد كه در اين گزارش ها تغيير رويه انجام معاينات پزشكي از اول مردادماه مطرح و صحت و سقم اين ادعا به گفته افراد مذكور منوط به بررسي معاينات پزشكي انجام شده از اين تاريخ گرديده بود. اين در حالي است كه روابط عمومي سا زمان هواپيمايي كشوري در جوابيه خود به اين ادعا اشاره نكرده است. همچنين خبرنگار روزنامه در تماس هاي متعدد با اين سازمان خواستار دريافت ديدگاههاي مسئولين شد كه به جز معاونت استاندارد پرواز، روابط عمومي سازمان اظهار نظر آنها جهت درج در روزنامه را به صلاح ندانست.
|