پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۵
پنجمين ميزباني تهران در واليبال جوانان آسيا
ايران در انديشه قهرماني سوم
003447.jpg
علي شاكري
تهران براي پنجمين بار ميزبان سيزدهمين دوره رقابت هاي واليبال جوانان آسيا طي روزهاي 22 تا 30 شهريورماه است. ميزباني پنجم، از سيزده دوره اين شهر بزرگ را بالاتر از ساير پايتخت هاي آسيايي مثل توكيو، كوالالامپور، رياض، بانكوك و سئول قرار داده است. سهم ايران از چهار ميزباني قبلي دو عنوان قهرماني در سال هاي 1998 و 2002 و يك مقام سومي در سال 2000 بوده است. اين بار ايران با داشتن تيمي مستعد در ميان تيم هاي برتر قاره كهن بخت اول قهرماني به شمار مي رود، ضمن آنكه با تلاش پيگيرانه مسئولان واليبال ايران با وصل كردن مسابقات انتخابي جهان به رقابت هاي قاره اي، استقبال تيم ها براي حضور در اين بازي ها به اوج رسيده است. حضور 17 تيم در مسابقات آسيايي تهران را بايد از اين زاويه ديد.
از سال 1980 تا سال 1998 مسابقات واليبال جوانان آسيا تحت تاثير كامل تيم هاي شرق آسيا و قطب هاي سنتي آن (كره جنوبي، ژاپن و چين) و تا حدودي چين تايپه و هند بود. در اين سال ها از كشورهاي ديگر خبري نبود و اين كشورها بودند كه به تناوب عناوين برتر را به خود اختصاص مي دادند. تا اين سال بهترين نتيجه حاصله طي 8 دوره برگزاري بازي ها براي ايران مقام چهارمي دوره ششم بود كه تيم جوانان كشورمان در سال 1992 در تهران در سايه ميزباني براي خود رقم زد. قهرماني تيم ايران در جام نهم به سال،۱۹۹۸ خواب مدعيان سنتي واليبال آسيا را آشفته ساخت و تداوم اين موفقيت ها در دوره هاي بعد همراه با درخشش جرقه وار عربستان، دور را كاملا از شرق آسيايي ها به خصوص ژاپن گرفت. از دوره نهم به بعد با وجود قدرت نسبي چين و كره تمامي معادلات با حضور پرقدرت ايران به هم ريخت. اگر چه تيم ايران پس از قهرماني نخست خود در دوره نهم بلافاصله در دوره بعد و به سال 2000 قافيه را به عربستان باخت، اما در سال 2002 دوباره با هدايت مصطفي كارخانه به قهرماني نايل آمد. در دوره دوازدهم نايب قهرماني ايران در سال 2004 با يك مربي خارجي بنام «ست كوويچ» مهم ترين عنوان خارج از خانه تيم ايران محسوب مي شود. تيم ايران اگر چه در اين بازي ها در فينال و دور مقدماتي دوبار مغلوب كره جنوبي شد، اما چند ماه در مسابقات جوانان جهان در «ويشا كاپت نام» هند انتقام سختي از حريف چشم بادامي خود گرفت. ايران در آن بازي ها هم سه بر يك كره جنوبي را شكست داد و هم به عنوان برترين تيم آسيا در جهان در رده پنجم ايستاد.
افزايش مدعيان
هر چه در رده بزرگسالان تعداد مدعيان قهرماني محدود است، در رده جوانان به خصوص در چند سال اخير رقابت سختي ميان شرق، غرب و مركز آسيا در مي گيرد و شمار مدعيان قهرماني هر ساله رو به تزايد است.
كره جنوبي، چين، چين تايپه و ژاپن از يك سو و پاكستان و هند از سوي ديگر به همراه ايران و قطر از غرب قاره و استراليا از قاره اقيانوسيه سخت به هم مي پيچند و با توجه به نوسانات طبيعي قدرت در اين رده هيچ تيمي را نمي توان پيشاپيش قهرمان خواند.
موقعيت ممتاز آسيايي ها در جهان
برخلاف رده بزرگسالان در دو رده نوجوانان و جوانان تيم هاي آسيايي از جمله ايران، كره جنوبي و هند در جهان هم صاحب رتبه اي ارزشمندند. در آخرين رده بندي اعلام شده از سوي FIVB تيم ايران با احتساب امتيازات دو رده سني نوجوانان و جوانان در مكان سوم تيم هاي برتر جهان قرار دارد. در جمع آسيايي ها كره جنوبي، ژاپن، چين، هند و ايران در اكثر دوره هاي اخير مسابقات جهاني در رده هاي سني نوجوانان و جوانان درخشش قابل توجهي داشته اند كه اين موفقيت ها در رده نوجوانان محسوس تر بود.
ايران مدعي اول
تيم جوانان ايران كه تا هفته هاي ديگر در جام سيزدهم به ميدان خواهد رفت، همه فاكتورهاي قهرماني را يكجا با خود جمع دارد. اين تيم حتي از مزيت هاي بيشتري نسبت به تيم هايي كه در سال هاي 1998 و 2002 روي سكوي قهرماني ظاهر شدند برخوردار است. تيمي كه اكثر نفراتش پيش از اين در مسابقات نوجوانان آسيا 2005 تهران قهرمان شدند و با همان تركيب در مسابقات جهاني الجزاير در عين بداقبالي به جاي رفتن روي سكو به مقام پنجمي قناعت ورزيدند.
اساس و شالوده تيم  كنوني جوانان را اعضاي موفق تيم سابق نوجوانان تشكيل مي دهند و بازيكنانش مملو از تجربه بين المللي نويد روزهاي درخشاني را براي واليبال ايران مي دهند. كارشناسان به آينده اين تيم اميدواري هاي بسياري دارند و اگر تغيير نسل در تيم ملي بزرگسالان با رويه اي اصولي همراه باشد، بسياري از بازيكنان آن در آينده اي نزديك پيراهن تيم ملي بزرگسالان را بر تن خواهند كرد. تيم جوانان ايران براي دومين دوره پياپي با هدايت يك مربي خارجي در اين بازي ها ظاهر مي شود و اين بار به جاي «ست كوويچ» اهل صربستان، «گريبوف» روسي در كنار دستياران ايراني اش عباس برقي و محمدرضا دامغاني روي نيمكت مي نشيند.
نقاط روشن
از نقاط روشن تيم ايران همانگونه كه در سطور بالا اشاره رفت، بايد از وجود بازيكنان كليدي و با تجربه اي ياد كرد كه قادرند در هر لحظه از بازي شرايط را به سود تيم ايران تغيير دهند. پوريا فتح اللهي، سيدمحمد موسوي و منصور زادون از آن جمله اند. بازيكناني كه هم اكنون با تجارب كافي از ميدان هاي بين المللي در زمره هاي بازيكنان موفق باشگاهي هم محسوب مي شوند، وجود اين دسته از بازيكنان خودباوري و اعتماد به نفس را به كل تيم تسري مي دهد. صابر نريمان نژاد، اشكان درخشان، آرش كشاورزي، رحمان داودي، سيدعلي سجادي و عبدالرضا عليزاده هم به نسبت صاحب تجربه لازم در راه رساندن ايران به افتخاري ديگر هستند. عليرضا جديدي و ولي نورمحمدي هم مي توانستند در اين عرصه حضوري فعال داشته باشند كه متاسفانه به دليل دست و پنجه نرم كردن با مصدوميت هاي جدي، اين ميدان را از دست دادند.
۱۴ بازيكن حاضر در اردوي پاياني
پاسورها: صابر نريمان نژاد، اشكان درخشان
قطر پاسور: منصور زادون، پوريا فتح اللهي
قدرتي دريافت كننده: آرش كشاورزي، رحمان داودي، ياشار طاعي حق و سيدعلي سجادي
سرعتي ها: علي نجفي ليلاب، سيدمحمد موسوي، مصطفي شريفان و حسن صنوبر
ليبرو: عبدالرضا عليزاده و عباس همت رفيع
ابهام در اعلام تركيب نهايي
از اين چهارده بازيكن، 12 تن به عضويت تيم جوانان ايران در مسابقات آسيايي تهران در خواهند آمد. اينكه دو بازيكني كه در مراحل پاياني از جمع اردونشينان جدا خواهند شد، كداميك خواهند بود، چيزي معلوم نيست و همه چيز بستگي به نشست نهايي كادر فني دارد. ابهام در اعلام تركيب نهايي باعث خواهد شد تا همه حاضرين در اردو با جديت به دنبال تثبيت خود باشند. با اين اوصاف بايد تا آخرين روز براي معرفي تركيب نهايي به انتظار نشست. بازي تداركاتي با عراق قبل از آغاز مسابقات، تنها ميداني است كه مربيان مي توانند ارزيابي نهايي را از بازيكنان به عمل آورند.
رده بندي تيم هاي برتر 12 دوره
۱۹۸۰ سئول كره جنوبي: 1 – كره جنوبي 2 – ژاپن 3 – هند (ايران غايب بود)
۱۹۸۴ رياض – عربستان: 1– كره جنوبي 2 – چين 3- ژاپن (ايران دهم شد)
۱۹۸۶ بانكوك تايلند: 1 – كره جنوبي 2 – ژاپن 3 – چين (ايران غايب بود)
۱۹۸۸ جاكارتا اندونزي:  ۱ – ژاپن 2 – كره 3 – چين (ايران يازدهم شد)
۱۹۹۰ بانكوك تايلند: 1 – چين 2 – ژاپن 3 – كره جنوبي (ايران نهم شد)
۱۹۹۲ تهران ايران:  ۱ – كره جنوبي 2 – ژاپن 3– چين 4 – ايران
۱۹۹۴ دوحه قطر: 1 – كره جنوبي 2 – هند 3 – چين (ايران ششم شد)
۱۹۹۶ هوشي مينه ويتنام: 1– چين 2 – چين تايپه 3– ژاپن (ايران ششم شد)
۱۹۹۸ تهران ايران: 1 – ايران 2 – كره جنوبي 3- چين تايپه
۲۰۰۰ تهران ايران: 1 – چين 2 – عربستان 3– ايران
۲۰۰۲ تهران ايران: 1 – ايران 2 – هند 3 – چين
۲۰۰۴ دوحه قطر: 1 – كره جنوبي 2 – ايران 3 – قطر
۲۰۰۶ تهران ايران: 1 - ؟ 2 - ؟ 3 - ؟

جودو در ترديد
003414.jpg
گروه ورزشي- تيم ملي جودو ي ايران حضور در بازيهاي آسيايي دوحه را برجام جهاني ترجيح داده است. دليل آن نيز كاملاً روشن است. سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك از جودو به عنوان رشته اي مدال آور توقع مدال هاي رنگارنگ دارند. از سوي ديگر واهمه مصدوميت مهره هاي كليدي هم مشكل ديگري است كه مسئولان جودو را به ترديد در راه حضور در مسابقات جام جهاني وامي دارد و آنان نمي خواهند در بازيهاي آسيايي و در رقابت با ساير رشته هاي رزمي همانند كاراته، تكواندو، ووشو و بوكس عقب  بمانند. از سوي ديگر احتمال برخورد قهرمانان ما با نفرات رژيم صهيونيستي هم مطرح است، رئيس فدراسيون جودو اين موضوع را در وهله بعدي مي داند و مي گويد: با اختلاف ميان فدراسيون جهاني و اتحاديه اروپا شايد جام جهاني با تحريم كشورها روبه رو شود. گفت وگوي زير كه از سوي خبرگزاري فارس با محمد درخشان صورت گرفت پاسخگوي بسياري از ابهامات خواهد بود.
* اختلاف اروپا با فدراسيون جهاني بر سر چه مسائلي است؟
- اروپا اين بار تيم هاي قاره اقيانوسيه را مورد بهانه قرار داده است. اتحاديه اروپا معتقد است كه قاره اقيانوسيه كه داراي 15 عضو است بايد همانند قاره هاي ديگر با چند تيم در جام جهاني فرانسه شركت كند؛ ولي فدراسيون جهاني با اين مسئله مخالف است.
* اين مسئله چه ربطي به اتحاديه اروپا دارد؟
- از وقتي در انتخابات رياست فدراسيون جهاني ويزر، رئيس اتحاديه اروپا نتوانست به برتري برسد و مقابل پارك ژاپني شكست خورد، در هر موضوعي كه بتواند، چالش ايجاد مي كند. تهديد كرده اند كه اگر نظرشان مورد قبول قرار نگيرد اين مسابقات را تحريم خواهند كرد.
* موضع فدراسيون جهاني در برخورد با تهديد اروپايي ها چيست؟
- آنها دوشنبه هفته گذشته اعلام كردند كه قاره اقيانوسيه تنها با يك تيم در جام جهاني شركت خواهد كرد؛ ولي هنوز اروپا تصميم نهايي خود را براي تحريم اين مسابقات بيان نكرده است، آنها بايد هر چه سريعتر تكليف اين رقابت ها را مشخص كنند. اگر قرار باشد اروپا جام جهاني را تحريم كند تمام اين رقابت ها زير سئوال مي رود.
* اگر اروپا هم اين مسابقات را تحريم نكند، احتمال برخورد ايران با رژيم صهيونيستي مطرح مي شود؟
- اگر با حضور اروپايي ها اين رقابت ها با تنش و درگيري همراه باشد و انگ گرايش به گروه هايي خاص به تيم ها زده شود ترجيح مي دهيم كه در اين ميدان شركت نكنيم. اگر هم رقابت ها به شكل عادي برگزار شود ما بايد مسئله برخورد با رژيم اشغالگر را بررسي كنيم.
* يعني عملاً سفر تيم ملي به فرانسه منتفي است؟
- فعلاً به عقيده من اين سفر صددرصد انجام مي شود؛ به هر حال ملي پوشان ما در اردوها مشغول تمرين هستند و با انگيزه زياد براي حضور در جام جهاني تمرين مي كنند. بنابراين اگر از حالا اين مسابقات را لغو شده بدانيم انگيزه آنها از بين مي رود. بايد منتظر اعلام موضع نهايي اروپايي ها باشيم.
* اگر اين اعزام صورت بگيرد با نبود دو مهره موثر(چاه خندق و ملك محمدي)، چه نتيجه اي را پيش بيني مي كنيد؟
003411.jpg
- از اين بابت نگراني نداريم؛ چرا كه تجربه تيم ما به نسبت گذشته بسيار بيشتر شده است. ديگر تيم ها نيز شرايطي همانند ايران دارند و كمتر تيمي پيدا مي شود كه در هر هفت وزن نيروهاي ششدانگ و آماده داشته باشد. هلند و فرانسه با استفاده از نيروهاي قاره افريقا سرمايه گذاري خوبي را انجام داده اند، گرجستان نيز كه داراي قهرمان المپيك در وزن 90- است؛ ولي در اوزان ديگر چندان حرفي براي گفتن ندارد و برزيل نيز در قاره امريكا از تيم هاي پرقدرت است. به هر حال ما به دنبال كسب يكي از سكوها هستيم.
* ملك محمدي در گفت و گويي اعلام كرده است كه به بازي هاي آسيايي مي رسد، آيا قرار است با كاهش محروميت مواجه شود!؟
- خود حامد اين صحبت ها را تكذيب مي كند. او 30 ديماه سال 84 تا 30 ديماه سال 85 محروم است. بنابراين طبيعي است كه نتواند به اين بازي ها اعزام شود. علاوه بر آن او در اردوها حضور ندارد و حقوق هم دريافت نمي كند.
* اما در دعوت نامه فدراسيون به استان تهران نام وي نيز به چشم مي خورد؟
- سازمان تيم هاي ملي اشتباه كرده بود كه در ابلاغيه بعدي آن را اصلاح كرد.
* در فدراسيوني كه خود را متولي مبارزه با دوپينگ مي داند، چرا بايد يك ملي پوش با سابقه دست به چنين كاري بزند؟
- بدون شك اين مسئله درباره ملك محمدي كه در وزن خودش بدون رقيب است نمي تواند شكل عمدي داشته باشد. ما هنگام گرفتن آزمايش دوپينگ از جودوكاران هيچ رويداد بين المللي نداشتيم. بنابراين هيچگونه دليل عقلي براي دوپينگ عمدي وي وجود ندارد. نه تنها حامد بلكه خيلي از ورزشكاران به شكل سهوي گرفتار اين مشكل مي شوند.
* قرار بود مكمل هايي مستقيم از كانال فدراسيون در اختيار جودوكاران قرار گيرد؟
- اين مسئله از سوي ستاد مبارزه با دوپينگ مورد موافقت قرار نگرفت. اينكه ما مكملي را وارد كرده و ضمانت كنيم كاملاً عاري از مواد غير مجاز است، غيرممكن خواهد بود، از سوي ديگر يك وابستگي رواني ايجاد مي كند و يك نوع تبليغ به شمار مي رود. بنابراين تصميم گرفتيم از انجام چنين تصميمي منصرف شويم.
* گفته مي شود كه توميتا مربي اختصاصي آرش ميراسماعيلي شده است، در چنين شرايطي وضعيت تيم ملي نوجوانان چه مي شود؟
- او سرمربي تيم ملي نوجوانان است و وظيفه اصليش آماده سازي كامل اين تيم خواهد بود. قرار است در موقع بيكاري و هنگام حضور در تهران با ملي پوشان بزرگسال تمرين كند و اين مسئله مختص ميراسماعيلي نيست.
* حضور تيم ملي بانوان در ميادين بين المللي به كجا انجاميد؟
- لباس آنها طراحي شده است فقط بايد در يك ميدان بين المللي امتحان شود تا نظر مساعد اتحاديه آسيا را جلب كنيم. اين تيم سفر به سوريه را در پيش دارد؛ ولي قطعاً به بازي هاي آسيايي قطر نمي رسد.

گروه بندي جام سيزدهم
003408.jpg
گروه يك: ايران، عمان، كويت، چين تايپه
گروه دوم: كره جنوبي، استراليا، امارات، سري لانكا
گروه سوم: قطر، چين، بحرين، اندونزي، عراق
گروه چهارم: ژاپن، هند، يمن، پاكستان، تايلند
برنامه بازي هاي دور مقدماتي
چهارشنبه 22 شهريور: سالن واليبال آزادي
ساعت 9 صبح: هند - يمن
ساعت 10 صبح: بحرين - عراق
ساعت 11 صبح: سري لانكا - استراليا
ساعت 30/14: چين تايپه - كويت
ساعت 30/16: مراسم افتتاحيه
ساعت 30/17: هند - چين
ساعت 30/19: تايلند - پاكستان
پنج شنبه 23 شهريور
ساعت 9 صبح: عمان - چين تايپه
ساعت 10 صبح: بحرين - اندونزي
ساعت 15: سري لانكا - امارات(سالن بانوان)
ساعت 15: چين - عراق
ساعت 17: تايلند - هند
ساعت 19: پاكستان - يمن
جمعه 24 شهريور
ساعت 9 صبح: استراليا - امارات
ساعت 11 صبح: چين - بحرين
ساعت 15: اندونزي - عراق(سالن بانوان)
ساعت 15: كويت - عمان
ساعت 17: هند - پاكستان
ساعت 19: يمن - تايلند
برنامه دور دوم بازي ها
* براي مقام هاي اول تا هشتم
گروه E: ايران، تيم اول گروه يك، قطر و تيم اول گروه سوم
گروه F: كره جنوبي، تيم اول گروه دوم، ژاپن، تيم اول گروه چهارم
* براي مقام هاي نهم تا شانزدهم
گروهG: تيم دوم گروه يك، تيم سوم گروه يك، تيم دوم گروه سوم و تيم سوم گروه سوم
گروه H: تيم دوم گروه دوم، تيم سوم گروه دوم، تيم دوم گروه چهارم، تيم سوم گروه چهارم گروه ورزشي

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
كتاب
شهرآرا
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |