گفت وگو با مصطفي پور محمدي وزير كشور - بخش پاياني
ا ختلافي با رئيس جمهوري ندارم
|
|
عكس: عليرضا بني علي
مهدي قمصريان - فرشاد مهدي پور
بخش اول گفت وگو با مصطفي پورمحمدي وزير كشور در خصوص عملكرد يك ساله اين وزارتخانه و مسايل اخير كشور، روز گذشته به چاپ رسيد. وزير كشور در بخش نخست دوران يكساله وزارت خود را همراه با نشاط و آزاديهاي سياسي دانست و شاخص هاي اميد به آينده و مشاركت و آرامش در فضاي كلي جامعه را رو به بهبود خواند. اينك بخش دوم اين گفت و گو از نظرتان مي گذرد.
* در رابطه با موضوع گروگانگيري هاي شرق كشور كه به نظر مي رسد كمي پيچيده شده است، در مورد «عبدالمالك ريگي» كه گاهي اعلام مي شود كشته شده اما بعد مي گويند زنده است و مسائلي از اين دست، كمي توضيح بفرماييد.
- در مورد عبدالمالك ريگي ما هيچ وقت اعلام نكرديم كه كشته شده. در برخي سايت ها و روزنامه ها از يك منبع آگاه نقل شد، بعد هم كه معلوم شد زنده است. ايشان از كشور فرار كرده ولي خب، تحت تعقيب است. آنچه مهم است اينكه ما وضعيت كشور را نسبت به گذشته تغيير دهيم. حالا بحث احساس امنيت را مطرح مي كنم. دغدغه ها و نگراني هاي حادي كه متأسفانه اواخر سال گذشته و اوايل امسال وجود داشت خوشبختانه تا حد زيادي كاهش پيدا كرده است و ما در تلاشيم كه باز اين احساس امنيت را افزايش بدهيم.
* درست است كه دغدغه هايي كه شما از آن صحبت مي كنيد در آمار كاهش يافته ولي به نظر مي رسد در بعضي موارد، عمق آن افزايش پيدا كرده باشد. مثلاً قصد گروگان گرفتن يك استاندار يا حوادث بمب گذاري و...
- به هر حال كشور ما دشمنان بسيار كينه توزي دارد كه صريحاً اعلام دشمني مي كنند و در اين موضوع، كسي ترديد ندارد. آمريكايي ها به جز تحريم و تهديد، عملاً اقدامات تضعيف كننده و بنيادكني را در جهت تحريك، حمايت و پشتيباني از گروه هاي ضدامنيتي به اصطلاح خودشان، «برانداز» دنبال مي كنند و اين كاملاً مشخص است. اسرائيل هم همين طور. پس اينها واقعياتي است كه وجود دارد. شما اروپا را ببينيد كه پس از سال ها كه اعلام كرد منافقين گروهي تروريستي هستند، دوباره به آنها اجازه فعاليت مي دهند و دوباره در عراق، حتي تجهيزشان مي كنند. اما عليرغم اين اوضاع، شما مي بينيد كه اوضاع امنيتي ما خوشبختانه و به لطف خدا كنترل شده است.
* با توجه به آن صحبت اوليه تان درباره تجهيزات، به نظر شما با امكاناتي كه در اختيار شماست، آيا امنيت به طور كامل محقق مي شود؟
- حتماً نه! چون ابزار، نقش بسيار زيادي دارد. امكاناتي كه مي خواستيم، عموماً براي چه مي خواستيم؟ اول براي مسدودكردن مرزها اما در اينجا امكاناتي را براي بستن مرز دريافت نكرديم؛ مرزي كه تأثير مستقيم در حوزه امنيتي كه ما تعريف مي كنيم دارد.
يا براي تقويت نيروي انتظامي چرا كه امنيت اجتماعي بر عهده نيروي انتظامي است. اغلب نمايندگان مجلس به من معترضند كه چرا تعداد نيروها در پاسگاه ها كم است؟ چرا در نقاط بسياري در كشور، پاسگاه تصويب شده ولي راه اندازي نمي شود؟ چرا وسايل نقليه مناسب نيست؟ چرا بسياري از امكانات نيروي انتظامي فرسوده است و تعويض نمي شود؟
پاسخ، كاملاً روشن است. ما از لحاظ نرم افزاري و برنامه ريزي و داشتن سياست امنيتي و نيروهاي مجرب، خوشبختانه در وضعيت مناسبي هستيم. اگر ما امكانات پشتيباني را در حد كفايت داشته باشيم، بلاترديد ضريب امنيتي را افزايش خواهيم داد.
* براي افزايش ضريب امنيتي مي توانيد يك نماد يا درصد اعلام كنيد؟
- اعلام كرديم به ميزاني كه نيازمان تأمين شود، به همان نسبت افزايش درصد امنيتي خواهيم داشت. البته هيچ وقت و در هيچ شرايطي ضريب فضاي امنيتي صددرصد نخواهد شد ولي به يك حد قابل قبول خواهد رسيد.
ما الان و در وضعيت فعلي به رغم بسياري از مشكلاتي كه با آنها روبه رو هستيم در خارج، مرزها و داخل كشور باز نرم امنيتي مان جزو درصدهاي خوب در دنياست.
* ميزان دقيق برآورد شما براي هزينه هاي امنيتي چقدر است؟
- ما براي 5 سال به طور ميانگين و براي هر سال حدود 250-240 ميليارد تومان تقاضا كرديم تا امكانات مورد نياز تخصيص يابد، تا مرزها را كنترل كنيم و واحدهاي داخل كشور مجهز بشوند و امكاناتشان افزايش پيدا كند وتجهيزاتي كه مي خواهند به آنها بدهيم و برسيم به آن حدي كه مطلوب مي بينيم.
* برخي گاهي اين نظر را مطرح مي كنند كه مي توانيم ما مسيري را براي عبور و مرور در كشور باز كنيم و اساساً خودمان را از اين سير مجادلات بيرون بكشيم.
- يعني چه؟
* به اين معنا كه قاچاقچيان مواد مخدر بتوانند رد بشوند و ما را از اين گزند خودشان بيرون بگذارند.
- اينكه ما اجازه بدهيم مسير كشور ما محل امن براي ورود و تردد و ترانزيت مواد مخدر باشد يك اشتباه بزرگ و مخالف جدي سياست هاي نظام است. ما فساد و انحراف آدم ها را در هيچ جاي دنيا نمي پذيريم؛ نه فقط براي مردم خودمان. ما براي هيچ كس نمي پسنديم و نمي خواهيم كه ابزار انحراف آنها بشويم. ما با سردمداران آمريكا هم اگر مخالفت و دشمني داريم، اين مواد مخدر نمي رود مقامات آمريكايي را از بين ببرد. اين مواد يك عده جوان بدبخت در اروپا و آمريكا كه آنها هم قرباني سياست هاي استكباري آنها هستند را از بين مي برد. دليلي ندارد ما روي مواضع خودمان پا بگذاريم و عليه آن عمل كنيم. ما با فساد انسان ها و از بين بردن سرمايه انساني ملت ها به شدت مخالفيم چه براي ملت خودمان و چه براي ساير ملت ها. ما با اين پديده شوم مبارزه مي كنيم و داريم تاوانش را هم مي دهيم. آنها هم كه مي گويند سازش، كدام سازش؟ كجا سازش؟ ما هر روز دستگيري و تعقيب و گريز داريم. امروز پس از گذشت 150 روز از سال جديد تقريباً بيش از 150 تن مواد مخدر كشف شده است. در ضمن درگيري هاي زيادي با اشرار داشتيم و در اين راه هزينه هاي فراواني هم كرديم. اينها همه بيانگر آن است كه ما هيچ وقت بر سر اين مسئله كوتاه نمي آييم.
* كمي در خصوص پروسه تعويق انتخابات و رفت و برگشت هاي آن توضيح بدهيد.
- چون ما پيشنهاد تجميع انتخابات را داده بوديم و الان هم در لايحه جامع نظام انتخاباتي مان اين را گفتيم و پيشنهاد داديم كه طبعاً يك نگاهي هم به امسال داشتيم. گفتيم خب، امسال هم دو تا انتخابات داريم گرچه اين دو از يك جنس نيستند و قرابتي هم خيلي با هم ندارند بياييم و اينها را تجميع كنيم.
* تجميع دو انتخابات كه با هم قرابت ندارند، ضرر ندارد؟
- ما به خاطر مسائل اجرايي برگزاري دو انتخابات با فاصله اندكي از يكديگر اين پيشنهاد را داديم هر چند كه اين دو انتخابات جنسشان هم يكي نبود. در دولت مطرح كرديم، اما دولت موافقت نكرد. ما اين پيشنهاد را از لايحه مان برداشتيم. عملاً ما هم اين را به مجلس پيشنهاد نكرديم، ولي عده اي در مجلس آمدند و روي اين موضوع كار كردند و به رغم اعلام نظر دولت و مشكلات اجرايي آن، مجلس راي داد و شوراي نگهبان هم تصويب كرد. وقتي تصويب شد ديگر ما بايد قانون را اجرا مي كرديم. وقتي كه زمان اجرا شد ديديم كه دو انتخابات با زمان سرشماري نفوس و مسكن همزمان شده و اجراي هر سه اينها خيلي سخت است. ما مجبور شديم كه درخواست كنيم به تعويق بيفتد. البته به اين نكته هم توجه كنيد كه ما انتخابات شوراها را خيلي جلو آورديم، چون انتخابات شوراها مي بايست در اسفندماه برگزار شود.
* ولي انتخابات خبرگان يك ماه عقب افتاد. آن شبهه اي كه در مورد كوتاه شدن دوره خبرگان مطرح مي شود.
- نه، آن شبهه الان ديگر وجود ندارد. در گذشته پيشنهادي بود كه دوره خبرگان مدتي عقب بيفتد و اين با مشكل قانوني مواجه شد به خصوص مقام معظم رهبري فرمودند مردم به 8سال راي مي دهند، دليلي ندارد خبرگان 8 سال و يك روز فعاليت داشته باشد. آن پيشنهاد هم ديگر انجام نشد، اما ما برنامه زمان برگزاري انتخابات را عقب انداختيم. يك روز هم دوره خبرگان كم و زياد نخواهد شد، يعني مجلس خبرگان دقيقاً راس 8 سال تمام مي شود.
* پس براي اين يك ماه خلأ قانوني وجود ندارد؟
- مجلس خبرگان يك قانوني دارد كه 3 ماه قبل از شروع دوره جديد بايد تكليف انتخابات مشخص شده باشد. اين مقررات دست ما را بسته بود. در هيچ انتخابات ديگري وزارت كشور اين تكليف را ندارد، يعني ما تا پيش از پايان هر دوره اي مجازيم انتخابات را برگزار كنيم و نتيجه را اعلام كنيم و تا روزي كه دوره تمام مي شود مي توانيم جواب بدهيم.
* گفته مي شد كه پورمحمدي در حاشيه جلسه مجمع تشخيص مصلحت نسبت به سفرهاي استاني رئيس جمهور اظهار گلايه كرده است و يا اينكه گفته كه معاون سياسي شما عوض مي شود به خاطر اينكه برخي ها و يا رئيس جمهور در كار شما دخالت مي كردند. آيا خودتان هم قبول داريد كه اختلاف نظرهايي ميان وزير كشور و رئيس جمهوري هست؟
- رئيس جمهوري به عنوان يك چهره شاخص ارزشمدار مورد اقبال و انتخاب مردم قرار گرفتند. بنده هم به عنوان يك عنصر فعال در مجموعه اصولگرايان حضور داشتم و بر اين مسير وفادارم. خوشبختانه ديدگاه هاي مشتركمان هم زياد و گسترده و تا الان هم اين وضعيت ادامه داشته است. معناي اين مطلب اين نيست كه ما در هيچ سياست اجرايي يا برنامه اي اختلاف سليقه نداريم. هركس ديگر حتي مشاوران آقاي رئيس جمهور و دفتر ايشان، حتي من با معاونان و همكارانم در وزارت كشور در بسياري از موارد ديدگاه هاي متفاوت داريم.
* انتقاد از سفرهاي استاني هم از همين اختلاف ديدگاه هاست؟
- وقتي من چند بار اعلام كردم كه سفرهاي استاني بسيار مفيد است و من جزو مدافعانش هستم، البته ايده هايي براي اينكه شايد بهتر برگزار شود داشته باشم، ولي اساس اين سفرها مورد تاييد، حمايت، پشتيباني و استقبال بنده است. علناً هم اعلام كردم. شما حالا آمديد يك حاشيه اي كه در سايتي مي آيد را مبنا قرار مي دهيد. اين مي شود فضاسازي رسانه اي كه متاسفانه عده اي دنبالش هستند. ما هم حرفي نداريم اين قدر مجال را براي رسانه قبول داريم و نمي خواهيم با بداخلاقي و محدودسازي برخورد كنيم، ولي واقعيتش اين است كه عرض مي كنم. به هر حال كليات و تفاهمات فوق العاده قابل توجه است. در مجاري اجرايي هم اختلاف سليقه و اختلاف مشرب اجرايي طبعاً وجود دارد و اين هم طبيعي است، يعني اگر كسي ادعا كند هيچ زمينه اختلاف سليقه اي وجود ندارد يك مقدار به نظر من اغراق گويي است.
|