سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۵
شكوه كشتي ايراني
همراه با مسافران كوانگ جو
004224.jpg
محمدرضا منصوريان
براي مردم ايران ورزش كشتي عشق و زندگي است؛ عشقي كه غرورآفرين و حيات بخش است. مدال طلا، مدال نقره، مدال برنز، اعتبار، افتخار و سربلندي برايشان به ارمغان مي آورد و به روياهايشان حيات جاودانه مي بخشد. كشتي در فرهنگ ايراني يك هنر است، هنري كه هميشه ماندگار است و در چشمه هاي جوشان آن فتوت، جوانمردي، معرفت، اخلاق، پهلواني، عزت و اقتدار بيشتر و بيشتر مي شود.
دلاوري هاي دليرمردان ورزش كشتي ايران در پهنه تاريخ شناسنامه روشن و پرباري دارد و شرق و غرب عالم به اين باور رسيده اند كه پهلوانان و قهرمانان كشتي سرزمين ما هنرمند، افسونگر و هميشه ماندگارند. اين ها همه حقيقت كشتي ايران است. با چنين پشتوانه اي مردان كشتي ما با سلاح شهامت و شجاعت خود را آماده حضور در ميدان جهاني ديگري كرده و دل بر آن دارند تا قوي و محكم حماسه ديگري را به ثبت برسانند.
چنين به نظر مي رسد كه براي حضور در پيكارهاي كشتي آزاد قهرماني جهان در شهر كوانگ جوي كشور چين كه تا چند روز ديگر آغاز مي شود مردان كشتي ما بار ديگر به ذات كشتي اصيل ايراني بازگشته اند، تمرينات خوبي را پشت سر گذاشته اند و درپي آن هستند تا با كسب افتخاراتي تازه، فضاي ملتهب از ناكامي هاي چند سال اخير در صحنه هاي مختلف جهاني را از كنار اين ورزش اصيل و دوست داشتني پاك سازند. با 7دلاور كشتي آزاد ايران در رقابت هاي جهاني چين همراه مي شويم و براي موفقيت شان در اين صحنه سرنوشت ساز و حياتي دست هايمان را روبه آسمان بلند مي كنيم.

تقي داداشي در يك سال اخير خود را بهترين 55كيلويي ايران در كشتي آزاد نشان داده است. او سال گذشته در رقابت هاي جهاني مجارستان به دليل كمبود تجربه حضور موفقي نداشت و دستش از كسب مدال جهاني كوتاه ماند.
اين كشتي گير مازندراني سبك خاصي در كشتي ندارد و بيشتر متكي به قدرت بدني خود است. او اگر بخواهد در كوانگ جوي چين صاحب سكوي جهاني شود بايد ميزان سرعت كشتي خود را افزايش دهد و به هنگام درگير شدن با حريفان هوشيارتر باشد. خوشبختانه در آستانه شروع مسابقه هاي جهاني 2006 چين مشكل اضافه وزن داداشي به دليل تمرينات منظم اردويي وجود ندارد و وي مي تواند به راحتي خود را سر وزن برساند.
داداشي چندي قبل در مسابقات جام زيكلوفسكي لهستان كشتي هاي خوبي گرفت و با توجه به پيروزي قاطعانه اي كه برابر ناميك عبدالله اوف آذربايجان چهره مطرح كشتي جهان به دست آورد از سوي كميته فني فدراسيون كشتي مجوز حضور در پيكارهاي جهاني را اخذ كرد.
سرسخت ترين حريف داداشي در مسابقات جهاني چين، دلشاد منصوراوف ازبكستان است. اين كشتي گير چهره آشنايي براي كشتي دوستان ايراني است، چرا كه سال گذشته در ليگ كشتي ما حضور داشته و تقريباً دستش مقابل تمامي حريفان ايراني اش بالا رفته است.
با توجه به شواهد امر تقي داداشي از يك سال قبل تا كنون بسياري از مشكلات فني خود در كشتي را حل و فصل كرده و آماده مبارزه با حريفان جهاني است.
محمدي هم برنامه دارد، هم نقشه
مراد محمدي، گل سرسبد كشتي آزاد ايران در مسابقات جهاني 2005 بود. محمدي در شرايطي كه تمامي كشتي گيران كشورمان در اين دوره يكي پس از ديگري با شكست مقابل حريفان از صحنه خارج شدند خود را به جمع مردان وزن 60كيلوگرم در مرحله نيمه نهايي رساند كه با قبول شكست در اين مرحله مقابل كوئين تاناي كوبايي (قهرمان المپيك آتن) تنها شانس مدال برنز را پيدا كرد كه البته اين تنها مدال تيم هفت نفره ايران در اين ميدان بود.
مراد محمدي بعد از مسابقات جهاني مجارستان بر خلاف ديگر ملي پوشان ما هيچ استراحتي به خود نداد و تقريباً در تمامي مسابقات مهم شركت كرد. او حالا به كشتي گير باتجربه اي تبديل شده كه شناخت خوبي هم از حريفان جهاني خود دارد. اوج كارايي و درخشش مراد محمدي در يك سال گذشته رقابت هاي جام جهاني ساري بود كه در اين ميدان حتي حريف كوبايي خود را هم شكست داد.
از اردوي كشتي ايران خبر مي رسد كه محمدي براي به دست آوردن مدال طلاي جهان در وزن 60 كيلوگرم هم برنامه دارد و هم نقشه. در حقيقت اين ها همان چيزهايي است كه يك قهرمان بايد هميشه براي آنها تعريف درستي دا شته باشد. خوشبختانه برخلاف خيلي از كشتي گيران مراد محمدي از حضور در مسابقه هاي جهاني سال قبل درس هاي فراواني گرفته است و دل بر آن دارد تا آنها را در چين مورد استفاده قرار دهد.
پيش بيني مي شود كه در مسابقه هاي قهرماني جهان در چين باز هم آلين دورايف روسي، كوئين تانامي كوبايي، مارتين بربريان ارمني، پوروباتار مغولي و چاپاردزه گرجستاني مهمترين حريفان محمدي باشند.
جوكار راه دشواري دارد
نماينده 66 كيلويي تيم ايران در مسابقه هاي كشتي آزاد قهرماني جهان در چين، مسعود مصطفي جوكار، نايب قهرمان المپيك 2004 آتن است. (جوكار مدال نقره المپيك خود را در وزن 60 كيلوگرم به دست آورده است).
مسعود و ميثم مصطفي جوكار دو برادري هستند كه از خطه همدان به كشتي ايران معرفي شده اند و البته ميثم به دليل سن كمتري كه دارد داراي افتخارات كمتري در كشتي است. مسعود مصطفي جوكار بعداز گرفتن مدال نقره المپيك برنامه ريزي مناسبي براي استمرار زندگي قهرماني خود نداشت و بالطبع به دليل غيبت هاي مكرر شانس پوشيدن پيراهن تيم ملي را هم از دست داد. او حتي در ليگ كشتي هم جديتي چندان ازخود نشان نداد و خيلي زود فراموش شد.
مسعود مصطفي جوكار در بازگشت دوباره اش به كشتي حريفان جوان و پرقدرتي را روبه روي خود ديد، اما به دليل دارا بودن تجربه بهتر و بيشتر در پيكارهاي انتخابي تمامي حريفان ريز و درشت خود را مغلوب كرد و صاحب دو بنده تيم ملي شد. خيلي ها فكر مي كردند كه با بودن كشتي گيراني نظير غلامعلي محمدنژاد، حسن طهماسبي و... جوكار شانس كمتري براي ملي پوش شدن دارد، اما اين كشتي گير همداني با انگيزه بالاتر و توانايي بيشتر خود را موفق تر نشان داد.
جوكار براي كسب مدال در چين راه دشواري روبه روي خود دارد. او در اجتماع مدعيان جهاني خود تنها با ارائه كشتي هايي كم نقص و كم اشتباه مي تواند به موفقيت برسد. مدعيان جدي اين وزن كشتي گيران روسيه، تركيه، ازبكستان و آمريكا هستند كه از ميان همه آنها حاج مرتضي علي اف روسي از همه خطرناك تر است. سرافيم بارز اكوف بلغاري هم كه گربه سياه همه كشتي گيران اين وزن است.
بذري جانشين شايسته اي براي حاجي زاده
خيلي ها فكر مي كردند كه امسال هم در مسابقات جهاني همچون سال هاي قبل مهدي حاجي زاده قهرمان سال 2002 جهان، دو بنده تيم ملي در وزن 74 كيلوگرم را بر تن مي كند. اتفاقاً تا قبل از برپايي اردوي ملي پوشان كشتي در اردبيل همه چيز حاكي از آن بود كه اين كشتي گير خود را آماده حضور در اين ميدان كرده است. اما در آستانه تشكيل اين اردو ناگهان اعلام شد كه مهدي حاجي زاده مصدوم و حضور در پيكارهاي جهاني برايش خطرناك است. البته حاجي زاده در پيكارهاي انتخاب تيم ملي به سعيد رياحي باخته و همين مسئله موقعيت او را در تيم ملي متزلزل ساخته بود.
خوشبختانه به دليل آن كه كشتي گيران خوب ديگري به غير از حاجي زاده در اين وزن حضور داشتند كميته فني فدراسيون كشتي نشانه انتخاب خود را روي علي اصغر بذري گذاشت و اين كشتي گير مازندراني را نماينده كشتي ايران در وزن 74 كيلوگرم مسابقه هاي جهاني اعلام كرد.
اوج كارايي بذري در سال 2004 ميلادي و قبل از بازي هاي المپيك بود. بسياري او را شايسته حضور در المپيك مي دانستند كه عملاً اين گونه نشد و اين كشتي گير دچار سرخوردگي شديد شد. او با جدا شدن از وزن 66 كيلوگرم به يك وزن بالاتر آمد و در جمع 74 كيلويي ها مدعي شد.
بذري در مسابقه هاي انتخابي تيم ملي، هادي حبيبي، كشتي گير خوب تهراني را برد، اما به حاجي زاده باخت كه با كنار رفتن حاجي زاده صاحب پيراهن تيم ملي شد. كشتي گيران روسيه و آمريكا جدي ترين حريفان بذري در چين هستند.
حيدري با انگيزه و نشاط
كاپيتان و باتجربه ترين مرد كشتي ايران در تيم ملي در حال حاضر عليرضا حيدري است.
حيدري كه مدال هاي فراواني را در صحنه هاي مختلف كشتي اعم از جهاني، آسيايي و تورنمنت هاي بين المللي در وزن 96 كيلوگرم به دست آورده است، بعد از كسب مدال برنز بازي هاي المپيك 2004 آتن خود را منزوي كرد و اين طور وانمود كرد كه ديگر ميل و رغبتي به حضور در تيم ملي ندارد. او حتي در ليگ هم حاضر نشد تا آن كه رقابت هاي جهاني سال گذشته در بوداپست مجارستان را از دست داد. اما عشق به كشتي و رفع مشكلات و گرفتاري ها بار ديگر او را مشتاق حضور در ميدان نبرد كرده و از يك سال قبل تمرينات منظم خود را آغاز كرد.
او بعد از حضور در چند صحنه بين  المللي حتي در مسابقات انتخابي تيم ملي هم با پيشنهاد منصور برزگر در يك وزن بالاتر يعني در وزن 120 كيلوگرم حاضر به مبارزه با حريفان خود شد كه به جز يك باخت مقابل فردين معصومي نفر اول اين وزن بقيه حريفان خود را شكست داد و نشان داد كه مترصد رسيدن به شرايط آرماني براي كسب مدال در جهان است. برگ برنده عليرضا حيدري در حال حاضر اين است كه او تقريبا ً با تمامي حريفان جهاني خود آشنايي دارد و با آنها كشتي گرفته است.
قدر مسلم در رقابت هاي جهاني چين نزديك ترين و سخت ترين حريفان حيدري كشتي گيران روسيه، آمريكا و گرجستان هستند. آنهايي كه اين روزها تمرينات حيدري را از نزديك تماشا كرده اند مي گويند در گذشته كمتر چنين انگيزه و نشاطي را در چهره مرد اول كشتي ايران ديده اند.
حيدري نگاهي جدي به مدال طلاي چين دارد.

نگاه
يزداني مرد اول 84 كيلويي ها
براي كمتر كسي اين نكته قابل باور بود كه با بودن نامداران و بزرگاني نظير؛ مجيد خدايي و فريدون قنبري كشتي گير ديگري بتواند صاحب پيراهن تيم ملي كشتي آزاد در وزن 84 كيلوگرم باشد. اما اين اتفاق امروز در كشتي ايران شكل گرفته است. جواني شايسته و قلدر و باز هم از خطه كشتي خيز مازندران گوي سبقت را از تمامي مدعيان اين وزن ربوده و مرد اول همه 84 كيلويي هاي ايران شده است.
يزداني با توجه به زور و قدرت فراواني كه دارد، در حال حاضر يكي از پراميدترين مردان ما در صحنه رقابت هاي جهان است. او تمامي شرايط لازم براي قهرماني در جهان را دارا است، اما گاهي اوقات در مبارزات حساس به اصطلاحا وا مي دهد و عليرغم همه توانايي هاي بالفطره اي كه دارد، قدر خود را ندانسته و بي تفاوت اجازه پيروز شدن به حريف را مي دهد. البته اين مشكل يزداني را مربيان تيم ملي فهميده اند و در ماه هاي اخير با تقويت روحيه اين كشتي گير سعي در برطرف كردن آن داشته اند.
يزداني امسال در دو صحنه معتبر كشتي دنيا، مسابقات جايزه بزرگ فيلا در باكو و پيكارهاي بين المللي جام زيكلوفسكي در لهستان، كشتي هاي خيلي خوبي گرفت و برابر تمامي حريفان خود پيروز شد.
يزداني در چين حريفان دشواري را مقابل خود دارد كه از ميان تمامي آنها ساجيد ساجيدوف روسي از همه سرشناس تر است. قهرمان كشتي ما قول پيروزي بر اين حريف روسي را به دوستداران كشتي داده است.
معصومي در پي جبران اشتباه
فردين معصومي كشتي گير گيلاني اگر توانسته است كه امروز مرد اول كشتي آزاد ايران در سنگين وزن باشد تنها به اين دليل است كه خيلي خوب تمرين مي كند و تابع مقررات و مربيان خود است. او امسال دومين حضور خود در رقابت هاي كشتي آزاد قهرماني جهان را تجربه مي كند. او سال گذشته هم در مجارستان اين استحقاق را داشت كه صاحب يكي از مدال هاي كشتي در وزن 120 كيلوگرم باشد،  اما يك اشتباه آن هم از ناحيه خودش اين اجازه را به معصومي نداد و او دست خالي به وطن بازگشت. معصومي در كشتي با كورماگمدكور ماگمدواف روسي مي توانست بازنده نباشد كه متأسفانه بازنده شد.
دلاور ماسالي كشتي ايران اگر چه به دليل شرايط فيزيكي، قد و قواره سنگين وزن هاي روسي و آمريكايي را ندارد، اما از اين امتياز برخوردار است كه كشتي را بهتر از آنها مي فهمد و اين مي تواند برگ برنده اين كشتي گير در چين باشد.
سال گذشته در مجارستان آيدين پولاتچي كشتي گير معروف تركيه قهرمان جهان شد و چندي قبل هم در لهستان معصومي حريف همطراز پولاتچي يعني رجب كاراي ترك را شكست داد و نشان داد كه در كشتي دنيا به استانداردهاي بالايي دست يافته است.
فردين معصومي در حال حاضر يكي از آماده ترين كشتي گيران تيم ملي است و با شناخت از تمامي حريفانش و آگاهي از نقاط قوت و ضعف آنها دورخيز مناسبي براي كسب مدال جهان انجام داده است.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |