صحنه هاي تئاتر در هفته دفاع مقدس
مهره هاي خاطره ني لبك مي زنند
|
|
گروه ادب و هنر- با فرا رسيدن هفته دفاع مقدس تئاتر و تئاتري ها براي گراميداشت اين ايام برنامه هاي متنوعي را تدارك ديده اند. آغازگر اين حركت ها فستيوال شبانه تئاتر است كه از 31 شهريور ميزبان برگزيدگان نمايش هاي خياباني جشنواره هاي دفاع مقدس است.
به گزارش سايت ايران تئاتر، اولين فستيوال شبانه تئاتر از 31 شهريور تا هفتم مهر ماه، ميزبان برگزيده هاي نمايش هاي خياباني مي شود. محمود فرهنگ كه دبيري اولين فستيوال شبانه تئاتر را نيز به عهده داشته در اين ارتباط مي گويد: به مناسبت هفته گراميداشت دفاع مقدس، به پاسداشت مردان دفاع مقدس، هنرمندان نمايش خياباني تصميم گرفتند آثار ارزنده خود را در اين فستيوال شركت دهند. در اين بخش، حداقل، ميزبان 20 نمايش خياباني زنده و عروسكي خواهيم بود كه طي سه دوره گذشته جشنواره تئاتر دفاع مقدس در اين جشنواره حضور داشته اند.
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با حمايت از دو اجراي واگويه هاي مريم به كارگرداني محسن سليماني فارساني، برگزيده بخش دفاع مقدس جشنواره تئاتر بانوان و امشب مهره هاي پشتم ني لبك مي زند به كارگرداني زري اماد به استقبال هفته دفاع مقدس رفته است.
واگويه هاي مريم از 29 شهريور تا هشت مهر در سالن مبارك فرهنگسراي بهمن روي صحنه مي رود و امشب مهره هاي پشتم ني لبك مي زنند از 26 شهريور تا 5 مهر، ساعت 30/17 در حوزه هنري اجرا مي شود. اين نمايش نيز برگزيده جشنواره تئاتر ماه سال جاري است كه جوايز كارگرداني، بازيگري و نمايشنامه نويسي را به خود اختصاص داد. همچنين انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با همكاري مجموعه تئاترشهر هفت اجراي نمايشنامه خواني نيز در اين ايام خواهد داشت. اين هفت نمايش از بين 17 نمايشنامه برتر مسابقه نمايشنامه نويسي انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس انتخاب شده اند.
جلسات نمايشنامه خواني هفته دفاع مقدس از 31شهريور تا پايان هفته دفاع مقدس و هر روز يك نمايشنامه در محل كافه ترياي تئاترشهر برگزار مي شود.اما دور سوم جلسات نمايشنامه خواني مقاومت اين هفته با روخواني نمايشنامه نامه هايي كه باد آنها را خواهد برد نوشته فرهاد ارشاد پيگيري مي شود.
حوزه هنري نيز در اين هفته به جز اجراي نمايش امشب مهره هاي پشتم ني لبك مي زنند ، ميزبان نمايش فرياد خاموش خاطره به كارگرداني خيرالله تقياني، است. اين نمايش همزمان با برگزاري هفته گراميداشت دفاع مقدس، از 29 شهريور به مدت 20 شب در تماشاخانه مهر حوزه هنري اجرا مي شود. نمايش، در مورد يك بازمانده جنگ است كه همزمان با قرار گرفتن در آخرين روزهاي زندگي خود، ضيافتي خيالي را با حضور همرزمانش در آخرين روزهاي زندگي خود، ترتيب مي دهد. در عين حال كه سازمان ها و مراكز مختلف و اهالي تئاتر خود را براي بزرگداشت اين هفته آماده مي كنند، مهدي متوسلي، مدير هنرهاي نمايشي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، در آستانه هفته دفاع مقدس در گفت و گويي با سايت ايران تئاتر از تشويق و حمايت هنرمندان عرصه تئاتر دفاع مقدس خبر داد.
وي گفت: در مديريت هنرهاي نمايشي بنياد، اعتقاد داريم هر تلاش كه نتيجه آن حفظ آثار دفاع مقدس بشود، در محدوده وظيفه ما قرار مي گيرد. به نظر من بنياد حفظ آثار و مديريت نمايشي آن بايد براي كاري كه به موضوع دفاع مقدس مربوط مي شود، چه قبل و چه در طي كار و حتي در حد تشويق از عوامل و دست اندركاران نمايش، وارد عمل شود. به اين ترتيب تلاش ما ثمربخش خواهد بود.
وي درباره همكاري بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس با مركز هنرهاي نمايشي گفت: آن چه بنا گذاشته شده اين است كه براي نمايش هايي با موضوع دفاع مقدس كه مركز هنرهاي نمايشي، براي آن امكان اجرا فراهم كرده، به عنوان مشوق عمل كنيم.
معنا جايگزين ساختار
نقطه ضعف نمايشنامه نويسي كشور و به ويژه نمايشنامه نويسي دفاع مقدس از ياد بردن ساختار و گرايش به سوي معناست.
نصرالله قادري، استاد دانشگاه، نمايشنامه نويس و كارگردان تئاتر در آستانه هفته دفاع مقدس و در بررسي آسيب شناسانه تئاتر دفاع مقدس، با بيان اين مطلب به سايت ايران تئاتر گفت: نمايشنامه نويسي دفاع مقدس همچون كليت نمايشنامه نويسي ايران، چندان ضعيف تر و يا قوي تر از نمايشنامه نويسي جهان نيست؛ اما درگير يك معضل است و آن رويكرد بسيار به معناست.
وي در بررسي دوره هاي اخير نمايشنامه نويسي دفاع مقدس گفت: نمايشنامه هاي دوران جنگ شعارپرداز هستند و در دوره سازندگي رنگ و بويي خوشبينانه به خود مي گيرند؛ اما از دوم خرداد به بعد، نوعي فضاي بدبيني بر نمايشنامه ها حاكم مي شود. اين مطلب نشان مي دهد كه نمايشنامه نويسان، ساختار نمايشنامه را فراموش كرده و به سمت معنا رفته اند. البته اين مسئله در كليت نمايشنامه نويسي ايران نيز ديده مي شود. اين منتقد تئاتر در آسيب شناسي اجراهاي دفاع مقدس گفت: يكي از مشكلات اجراي نمايش هاي دفاع مقدس، فصلي و جشنواره اي بودن آنهاست. اين اجراها در مدت يك هفته روي صحنه مي روند و بعد به ندرت در طول سال روي صحنه ديده مي شوند.
وي با اشاره به اين كه يكي از عوامل محدود كننده اجراها، متوليان هستند، خاطر نشان كرد: تعدادي از متوليان، فرهنگي و تعدادي ديگر، نظامي هستند و هر يك ديدگاه ها، نظرات و خواست هاي خود را از اين ژانر نمايشي دارند. گرچه ديده مي شود كه دوستان بخش فرهنگي تلاش هايي براي بهبود شرايط انجام مي دهند، اما اين دو بخش همواره بر اثر توليد شده تأثير مي گذارند؛ زيرا مميزي را مضاعف مي كنند. همه اين عوامل باعث مي شود كه در نهايت، اجراها از متون نوشته شده هم ضعيف تر باشد. به اين ترتيب گاه شاهد هستيم كه اثر توليد شده، در مواجهه با بخش فرهنگي، دچار مشكل مي شود.
سهراب سليمي رئيس هيأت مديره انجمن كارگردانان خانه تئاتر درباره تئاتر مقاومت مي گويد: من تئاتر مقاومت را نوعي تئاتر اجتماعي و سياسي و جز ء اصلي ترين خاستگاه هاي هنرمند تئاتر مي شناسم كه فقط در چارچوب مسائل جنگ تعريف نمي شود. محدوده سازي تئاتر مقاومت به جنگ، به نوعي ظلم به اين گونه ارزشمند و مهم تئاتري است.
عضو شوراي هماهنگي خانه تئاتر ادامه داد: از ابتداي تاريخ هنرمندان ارزشمند تئاتر در زمينه تئاتر مقاومت فعاليت كرده اند و آثار هنرمنداني چون سوفكل، شكسپير، برتولت برشت و... در دسته بندي تئاتر مقاومت مي گنجد.
|