شنبه ۱ مهر ۱۳۸۵
تب فوتبال در اروپا
حسن حيدري
عكس از : رويترز
004455.jpg
فوتبال اروپا همواره رونق فراواني را در اوايل هفته دارد و كانون توجه تمامي علاقه مندان به اين رشته است.
در حال حاضر با گذشت چند هفته از برگزاري اين بازي ها در كشورهاي معتبري مانند آلمان، ايتاليا، انگليس، اسپانيا و فرانسه حوادث مختلفي رخ داده و هنوز تيم هاي سرشناس اين ليگ ها به درستي در مسير موفقيت قرار نگرفته اند. البته شركت اين دسته از تيم ها در ليگ قهرمانان اروپا نيز باعث كاهش نسبي قدرت آنها مي شود.
تيم هاي قدرتمند اين قاره اين هفته نيز بايد در دو ميدان مبارزه كنند، طي امروز و فردا در رقابت هاي داخلي كشورهاي خود و طي سه شنبه و چهارشنبه در بازي هاي ليگ قهرمانان اروپا. با اين تعداد بازي هر تيمي كه دوران آماده سازي خود را به درستي طي نكرده باشد قطعاً  با مشكلات عمده اي در طول مسابقات روبه رو مي شود.
از آلمان خبرهاي خوشي براي ايراني ها به گوش نمي رسد. با گذشت چهار هفته از اين بازي ها هنوز علي كريمي در بوندس ليگا به ميدان نرفته است.
بايرن مونيخ هفته پيش در مصاف با آرمينيا بيلفلد دو بر يك شكست خورد تا اولين باخت اين فصل خود را تجربه كند. قرار ندادن روي ماكاي در تركيب اصلي بايرن مونيخ يكي از اشتباهات بزرگ ماگات در اين بازي بود. زوج پودولسكي و سانتا كروز در اين بازي بازدهي خوبي را نداشت.
بايرن مونيخ در هفته پنجم امروز در آليانز آرنا به مصاف آلمنيا آخن مي رود. غيبت اوون  هارگريوز كه در بازي قبلي بايرن مصدوم شد لطمه بزرگي به پيكره خط مياني بايرن وارد خواهد كرد. در غياب اين بازيكن شانس حضور كريمي كمي پررنگ  مي شود. البته اگر گزينه دي ميكليس در خط مياني قرار نگيرد. او در بازي قبلي بلافاصله بعد از آسيب ديدگي هارگريوز وارد ميدان شد.
بايرن مونيخ در حال حاضر با ۷ امتياز در مكان سوم جدول بوندس ليگا ايستاده. آلمنيا آخن در هفته چهارم موفق شد تيم مونشن گلادباخ را مغلوب كند. اين تيم كه به تازگي به رقابت هاي بوندس ليگا راه يافته تاكنون چهره خوبي را در بوندس ليگا از خود عرضه كرده است.
ماگات سرمربي بايرن مونيخ نيز بعد از شكست تيمش برابر آرمينيا بيلفلد گفت: زمان بندي رقابت ها ما را دچار مشكل كرده است. مدت كوتاهي پس از جام جهاني رقابت هاي بوندس ليگا آغاز شد و سپس ليگ قهرمانان و همين امر باعث شد تيم ما ريتم اصلي خود را به دست نياورد. البته من اطمينان دارم كه در آينده شرايط بهتر خواهد شد. به عقيده ماگات وقتي تيمي در آخر هفته در ليگ قهرمانان حضور پيدا مي كند و بلافاصله بايد خود را براي بازي هاي اوايل هفته آماده كند بروز چنين اتفاقاتي قابل پيش بيني است. البته از اين پس سعي مي كنيم به انسجام تيمي برسيم.
اين هفته هامبورگ در زمين خود با تيم قدرتمند وردربرمن رودررو مي شود. هامبورگ در شرايط بدي به سر مي برد و از ۴ بازي گذشته خود تنها به ۳ امتياز رسيده است. سه مساوي، يك شكست بدون پيروزي عملكرد ياران توماس دال مي باشد.
وي بعد از شكست هفته پيش تيمش برابر دورتموند گفت: ما در ابتدا خوب بازي كرديم اما فشار لازم را به حريف وارد نكرديم تا به گل برسيم. اين شكست خيلي تلخ بود زيرا تيم ما در وضعيت ايده آلي بود اما نتيجه نگرفت.
دال در ادامه گفت: اميدوارم در مصاف با وردربرمن به پيروزي برسيم تا روحيه آسيب ديده بازيكنان ترميم شود.
وردربرمن هفته پيش در خانه شكست سنگيني را برابر اشتوتگارت متحمل شد و براي تلافي آن نتيجه مي خواهد هامبورگ را قرباني كند. ماركوس شاف سرمربي برمن در مورد اين بازي مي گويد: هامبورگ تيم بسيار خوبي است اما براي بهبود اوضاع خود در جدول بايد پيروز از اين ميدان خارج شويم.
وردربرمن در حال حاضر با ۶ امتياز در مكان نهم قرار دارد. هرتابرلين پيشتاز كنوني بوندس ليگا اين هفته بازي سختي را در زمين ماينتز در پيش دارد. فالكو گوتس سرمربي هرتابرلين با اشاره به بازي هاي خوب تيمش گفت: تاكنون از عملكرد بازيكنانم راضي هستم اما نبايد اين موفقيت ها باعث شود تا ما حريفان ديگر را دست كم بگيريم. برليني ها هفته پيش به لطف كريستين گيمنز مهاجم دورگه (آرژانتيني- ايتاليايي) خود شالكه را دو بر صفر شكست دادند كه هر دو گل را اين بازيكن به ثمر رساند. باشگاه هانوفر كه اين فصل بوندس ليگا را با «پيتر نوي رورر» آغاز كرد بعد از سه هفته ناكامي حكم اخراج وي را صادر و ديتر هكينگ را به جاي او به خدمت گرفت. هانوفر با باخت در انتهاي جدول قرار داشت و همين امر مسئولان اين باشگاه را به اخراج نوي رورر ترغيب كرد.
هانوفر در اولين بازي اش با ولفسبورگ با رهبري مربي جديدش موفق شد دو بر يك به پيروزي دست يابد. هر دو گل اين بازي توسط توماس برداريچ به ثمر رسيد. وحيد هاشميان كه در زمان مربي سابق همواره زوج اصلي خط حمله را تشكيل مي  داد در اين بازي تا دقيقه ۹۰ روي نيمكت ذخيره ها بود و تنها يك دقيقه فرصت بازي پيدا كرد.
هاشميان در اين باره معتقد است كه به زودي شرايط تغيير مي كند و مجدداً  در بين نفرات اصلي قرار خواهد گرفت. وي درباره مربي جديد تيمش گفت: هكينگ هنوز با شرايط تيم و خصوصيات بازيكنان آشنا نشده و براي اين امر فرصت بيشتري مي خواهد تا نسبت به تك تك بازيكنان به شناخت كامل برسد.
وي در ادامه افزود: بايد تمرينات خود را با علاقه بيشتري دنبال كنم تا به مربي ثابت كنم استحقاق حضور در تركيب اصلي را دارم. هاشميان تأكيد كرد:  در حال حاضر موفقيت تيم ما مهمتر از بازي كردن من در تركيب اصلي مي باشد. تيم ما تاكنون نتايج خوبي به دست نياورده اما با اين پيروزي به نظر مي آيد اوضاع بهتر خواهد شد. وي در پايان گفت: اميدوارم هانوفر با اين مربي نتايج قابل قبولي بگيرد.
هانوفر امروز به ديدار تيم باير لوركوزن مي رود. اين تيم در حال حاضر با ۳ امتياز در مكان هفدهم جدول حضور دارد.در ساير بازي ها امروز شالكه  در خانه ميزبان ولفسبورگ است و فردا نيز بوخوم ضعيف ترين تيم بوندس ليگا كه تاكنون تنها يك امتياز به دست آورده در خانه به مصاف آرمينيا بيلفلد مي رود. نورنبرگ تيم دوم ۸ امتيازي بوندس ليگا فردا در خارج از خانه به مصاف انرژي كوتبوس خواهد رفت.
حضور يك غريبه در صدر جدول
وقتي نام ليگ برتر فوتبال انگليس به ذهن خطور مي كند بيشتر به ياد تيم هاي بزرگي چون آرسنال، چلسي، ليورپول، منچستر يونايتد و ... مي افتيم اما در اين فصل پورتسموث پديده جديد فوتبال اين جزيره به شمار مي آيد. اين تيم در حال حاضر با ۱۳ امتياز با چهار پيروزي و يك مساوي بدون شكست و بدون گل خورده ساير مدعيان را تحت الشعاع قرار داده است.
پورتسموث فصل گذشته از ۳۷ بازي تنها ۳۸ امتياز به دست آورده اما اكنون بعد از گذشت تنها ۵ بازي به اين تعداد امتياز رسيده است.
هري ردنپ در اين باره مي گويد: از عملكرد بازيكنان راضي هستم. اين نتايج نشان دهنده اين است كه تيم ما رو به پيشرفت است. البته هنوز راه درازي در پيش داريم و بايد تلاش بيشتري براي موفقيت و جبران نتايج فصل گذشته به خرج دهيم.
البته بعيد به نظر مي رسد اين اقتدار تداوم داشته باشد. اين تيم آخرين بار در سال ۱۹۵۰ به مقام قهرماني ليگ برتر دست يافته است.
پورتسموث در هفته ششم ليگ دوشنبه هفته جاري در ورزشگاه اختصاصي خود به مصاف بولتون واندرز مي رود.
پورتسموث در هر دو بازي خانگي اين فصل خود تاكنون به پيروزي رسيده است در حالي كه بولتون هنوز در بازي هاي خارج از خانه به برد دست نيافته است.
بيشتر بازي هاي مهم اين هفته ليگ برتر انگليس امروز برگزار مي شود. منچستر يونايتد تيم دوم جدول بعد از شكست خانگي تحقيرآميز مقابل آرسنال در زمين ردينگ به ميدان مي رود.
حريف منچستر يونايتد تاكنون در بازي هاي خانگي شكست نخورده و در اين بازي هم مصمم است تا دومين باخت شياطين سرخ را رقم بزند. ردينگ كه از جمله تيم هاي تازه وارد ليگ برتر است با ارائه بازي هاي قابل قبول تاكنون با اندوخته ۹ امتياز در جمع تيم  هاي بالاي جدول قرار دارد.
اين تيم هفته پيش در خانه شفيلد يونايتد به پيروزي دو بر يك رسيد. منچستر يونايتد در حال حاضر با ۱۲ امتياز در مكان دوم جدول قرار دارد. تيم آرسنال نيز به رهبري آرسن ونگر بازي آساني را در ورزشگاه امارات با شفيلد يونايتد در پيش دارد.
آرسنال در ۲ بازي گذشته خود در اين ورزشگاه موفق به پيروزي مقابل رقبا نشده است و مي خواهد طلسم اين ناكامي را در بازي با شفيلد از بين ببرد. رقيب آرسنال تنها با ۲ امتياز در قعر جدول در وضعيت بدي به سر مي برد.
ليورپول امروز در آنفيلد ميزبان تيم لندني تاتنهام است. رافا بنيتز درباره اين بازي عقيده دارد كه اگر بازيكنان تيمش برنامه هاي او را به خوبي در زمين به اجرا درآورند قطعاً  با دست پر ميدان امروز را ترك خواهند كرد. ليورپول با پيتر كراچ و جبرئيل سيسه داراي خط حمله خطرناكي است كه مي توانند سرنوشت بازي را تغيير دهند. امروز در لندن دربي بين تيم هاي فولام و چلسي دو تيم همشهري برگزار مي شود. در اين بازي خوزه مورينيو يك غايب بزرگ به نام ميشائيل بالاك دارد كه در بازي مقابل ليورپول اخراج شد.
فولام در اين فصل در ورزشگاه اختصاصي خود شكست نخورده است ولي اين بار در مقابل ميليونرهاي شهر لندن بازي سختي را در پيش دارد. كريس كلمن سرمربي فولام در مورد اين بازي مي گويد: اگر بازيكنان ما در اين بازي با كيفيت و بدون اشتباه بازي كنند قطعاً  چلسي تيم شكست خورده اي خواهد بود.
در ساير بازي هاي امروز آستون ويلا با چارلتون، منچسرسيتي با وستهام، ميدلزبرو با بلكبرن و ويگان با واتفورد ديدار مي كنند و فردا نيز در سنت جيمز پارك نيوكاسل با اورتون مصاف مي دهد.
در حال حاضر در جدول گلزنان ليگ برتر بابي زامورا و اندي جانسون از وستهام و اورتون هركدام با ۵ گل در صدر جدول قرار دارند.
ديدر دروگبا از چلسي و نوانكو كانو از پورتسموث با ۴ گل در مكان بعدي ايستاده اند.

نگاه
يورش رئال و بارسلونا به صدر
گروه ورزشي - هر دو تيم مدعي اين فصل فوتبال اسپانيا در هفته چهارم لاليگا بازي هاي طاقت فرسايي را در پيش دارند. امشب بتيس در خانه با ستارگان مادريدي مصاف خواهد داد. رئال مادريد كاپلو هنوز نتوانسته خواسته هاي هواداران اين تيم را برآورده كند و بازي  زيبايي از خود به نمايش نگذاشته و فقط در حال گرفتن نتيجه است.
رئال در اين بازي با تمامي توانش به مصاف حريف مي رود تا به امتياز كامل اين بازي دست يابد.
تيم بارسلونا نيز فردا در ورزشگاه نيوكمپ ميزبان والنسياست. دو تيم با شرايط يكسان سه پيروزي در بازي هاي قبلي گام به اين ميدان مي گذارند. قهرمان جام باشگاههاي اروپا و لاليگا اميد زيادي به پيروزي در اين بازي دارد تا سويل را در صدر جدول كنار بزند.
سويل در حال حاضر با ۹ امتياز و تفاضل گل بهتر در صدر قرار دارد.
اين تيم در هفته چهارم در منطقه باسك به ديدار آتلتيكو بيلبائو مي رود. تيم بيلبائو در اين فصل هنوز به پيروزي نرسيده است.
اين هفته سلتاويگو در خانه ميزبان تيم اوساسوناست كه جواد نكونام را در اين فصل به خدمت گرفته است. نكونام در بازي قبلي اوساسونا مقابل ترابوزان در جام يوفا ۹۰ دقيقه براي تيمش بازي كرد و احتمال دارد در اين بازي نيز از ابتدا در ميدان حضور داشته باشد.
در ساير بازي هاي فردا ختافه با آتلتيكو بيلبائو، ژيمناستيك با داسنيگ سانتادر، لوانته با لاكرونيا، مايوركا با اسپانيول، سوسيداد با ركارتيو و ويارئال با زاراگوزا ديدار مي كنند.
نبرد ليون و مارسي
بازي هاي اخير مارسي ما را به ياد مارسي برنارد تاپي مي اندازد كه قهرمان اروپا شد. مارسي در دو هفته اخير دو نتيجه درخشان را در پرونده خود به ثبت رسانده است. اين تيم ابتدا پاري سن ژرمن را در پاريس سه بر يك شكست داد و در هفته ششم نيز در شهر بندري خود مقابل بوردو به پيروزي دو بر يك رسيد. در اين موفقيت ها فرانك ريبري هافبك تكنيكي و گلزن مارسي نقش عمده اي داشته است.
مارسي هم اكنون مبارزه اي پاياپاي با ليون قهرمان ۵ دوره لاشامپيونه دارد. اين تيم با ۱۶ امتياز بدون شكست تنها با تفاضل گل كمتر در مكان دوم جدول ايستاده و اميد زيادي دارد تا در آينده از ليون پيشي بگيرد.
از سوي ديگر المپيك ليون با ژرارد هوليه سرمربي خود در هر دو جبهه مي درخشد؛ هم در ليگ قهرمانان كه با پيروزي قاطع مقابل رئال مادريد باعث اثبات شايستگي هاي اين تيم شد و در لاشامپيونه نيز اكنون پيشتاز است.
ليون امروز در آغاز هفته هفتم مقابل ليل به ميدان مي رود. ليون با ستارگاني چون مالودا، يتاگو، جونينهو، فرد و ... يكي از مدعيان اصلي قهرماني اين فصل به شمار مي رود.
مارسي نيز فردا در نانت بازي دشواري را با تيم فوتبال اين شهر در پيش دارد.
نانسي تيم سوم جدول رده بندي امروز در پاريس به مصاف پاري سن ژرمن مي رود.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |