نگاهي به سمينار تاريخ پنج هزار ساله ساز عود در ايران
آمن خادمي/ مانا لقماني - بررسي تاريخ پنج هزار ساله ساز عود با سخنراني و تكنوازي مجيد ناظم پور-پژوهشگر اين ساز- با حضور جمعي از هنرمندان و فرهيختگان شهر اصفهان عصر روز پنج شنبه بيست و سوم شهريورماه در فضاي باز موزه هنرهاي معاصر برگزار شد.
ناظم پور كه 11سال درباره ساز عود يا همان بربط مطالعه كرده، بر اين باور است كه زادگاه اين ساز كشور ايران بوده و به دلايل گوناگون طي سال ها بربط به دست فراموشي سپرده شده و كم كم سر از ساير كشورها به ويژه كشورهاي عربي درآورده است. اين مسئله تا بدانجاست كه بسياري اين ساز را سازي عربي مي دانند. وي طي 11سال پژوهش در اين باره، كوشيده است تا ايراني بودن اين ساز را ثابت كرده و در اين سمينار نيز به بررسي تاريخ پنج هزار ساله آن پرداخت و نظريات گوناگون درباره عود را مطرح و نقد كرد. متن زير گزارشي است اجمالي از اين نشست و مباحث مطروحه در آن كه از نظر شما گراميان مي گذرد.
در اين برنامه كه براي نخستين بار در ايران با حضور چهره هاي شناخته شده ساز سازي و به خصوص ساز عود همانند گلستانه (نوازنده بنام بربط)، احمد هنرمند (نوازنده ني)، نعمت الله ستوده (نوازنده ني و سه تار) و... برگزار شد، اين پژوهشگر درباره چگونگي ورود بربط به اروپا و ساير كشورها گفت: در اوايل قرن هشتم ميلادي، عود از طريق دروازه اسپانيا وارد اروپا شد و در عصر رنسانس كه به نحوي دوران طلايي اين ساز در اروپا بود، به اوج شكوفايي رسيد. اين ساز در دوره رنسانس توانست توانايي و امكانات خود را براي اجراي قطعات انگشت گذاري مزدوج به خوبي نشان بدهد. در كشورهاي عربي، ساز عود را به خاطر كامل بودن و قابليت اجراي تمام حالات موسيقي به عنوان سلطان سازها مي دانند و اين ساز محدوديت هاي ساز قانون را ندارد و مي توان با آن تغيير كوك و تغيير مقام داشت.
وي ضمن بررسي تاريخ پنج هزار ساله عود، مي افزايد كه درباره محل تولد يا ساخت ساز عود نظريه هاي گوناگوني وجود دارد. عده اي بر اين باورند كه اين ساز در منطقه اي به نام اور در عراق عرب براي نخستين بار ديده شده است. در واقع كاوش هاي عراق باستان، نشانگر استفاده از سازهاي كوبه اي و بادي بوده كه به خاطر رطوبت زياد در اين منطقه، تمام اين سازها از بين رفته است. عده ديگري نيز معتقدند كه عود، سازي مصري است اما پژوهشگر انگليسي كاتلين شليزنگر در سال 1910 ابراز كرد كه عود ريشه اي ايراني دارد و اعراب در قرن ششم، عود را از ابعاد بربط ايراني اقتباس كرده اند.
به گفته اين پژوهشگر، در سال 1927، بن سينگر نظريه اي را منتشر كرد كه بر اساس آن اختراع و پيدايش عود به مصريان نسبت داده شده بود. اين اشتباه از آنجا ناشي شده بود كه آثار باستاني كشف شده در اهرام مصر، نشان از وجود عود در اهرام مصر پيش از عراق داشت؛ اما پژوهشگران ديگري مانند هانس كيمان كورت ، آليس شناودر و ريكاردو ايشمان بر اين باورند كه مصريان باستان، عود را از تمدن سومريان اقتباس كرده اند و در واقع عودي كه در مصر وجود داشته يك ساز وارداتي است نه يك ساز اصيل مصري و قاعدتاً نمي تواند يك ساز مصري باشد. عود يا بربط، توسط خوارزمي در كتاب مفاتيح العلوم به سينه مرغابي تعريف شده است كه اين ساز از نظر شكل ظاهري كاسه و دسته ساز به مرغابي شباهت داشته و به همين خاطر، بربط ناميده شده است. با وجود اين، عده اي بر اين باورند كه بربط برگرفته از نام باربد، نوازنده معروف دوره ساساني است كه بعد از حمله اعراب و آشنا شدن آنها با اين ساز، بربط را به صورت معرب باربد، استفاده كرده اند كه همين نام دوباره به ايران بازگشته است. با اين حال، نظر خوارزمي بين پژوهشگران موسيقي، صائب تر به نظر مي رسد.مجيد ناظم پور از زماني مي گويد كه براي پژوهش در موسيقي به ويژه از عود به كشورهاي عربي سفر كرده و به خوبي متوجه شده بود كه مردمان اين كشورها، اصفهان را به عنوان پايتخت فرهنگي ايران مي شناسند. وي توضيح مي دهد: زماني كه از قاره آسيا به شمال آفريقا رفتم، متوجه شدم برخلاف تصورم كه ظاهراً نبايد اصفهان را بشناسند، اين شهر را مركز رشد و اشاعه فرهنگ اصيل ايراني در زمينه هاي گوناگون و به ويژه موسيقي مي دانستند. بنابراين گمان مي كنم براي عرضه و معرفي موسيقي و سازهاي ايراني در سطح بين الملل، بايد برنامه هايي از اين دست نيز برگزار شود. پس از پايان سخنراني درباره بررسي تاريخ پنج هزار ساله عودنوازي در ايران ، مجيد ناظم پور قطعاتي را به نام تمدن خراسان، تابلوي زندگي و پرواز گنجشك (تقديم به منير بشير، عودنواز عراقي) نواخت؛ اجراي قطعه تابلوي زندگي به صورت تكنيكي از نكات جالب اين سمينار بود كه با استقبال مخاطبان مواجه شد.اين برنامه، از سلسله برنامه هايي بوده كه به همت شهرداري و موزه هنرهاي معاصر اصفهان برگزار شده است. پيش از اين نيز، همين برنامه با حضور هادي منتظري (نوازنده كمانچه) برگزار شده بود و قرار است كه در ماه هاي آينده نيز اين برنامه در ساير شهرهاي ايران از جمله شيراز، همدان و تبريز نيز برگزار شود.
|