سه شنبه ۴ مهر ۱۳۸۵
آخرين گفت وگو با سلطان پيست
اشك هاي شوماخر در مونسا
004593.jpg
فاطمه ابوطالبي
ميشائيل شوماخر در سوم ژانويه 1969 در هورت هلمولهايم آلمان (منطقه اي نزديك كلن) متولد شد. او به عنوان موفق ترين و پر درآمدترين ورزشكار دنيا و پرافتخارترين راننده در مسابقات اتومبيلراني فرمول يك جهان محسوب مي شود. ركوردهاي بيشترين قهرماني و بيشترين امتياز او دست نيافتني است. شوماخر در فاصله سالهاي 1984 تا 1987 مقام هاي متعددي در رقابت هاي كارتينگ آلمان و اروپا به دست آورد و مقام قهرماني كونيك را نيز از آن خود كرد. قهرمان اتومبيلراني جهان در سال 1988 در مسابقات فورد شركت كرد و مقام قهرماني سال هاي 1998 و 1990 اين مسابقات را به خود اختصاص داد. او پس از طي كردن مراحل رشد در اين مسابقات به تيم مرسدس پيوست و در مسابقات قهرماني جهان در مكزيك و اتوپليس قهرمان شد. شوماخر در سال 1991 بالاخره به آرزويش رسيد و در بالاترين سطح رقابت هاي قهرماني جهان حضور يافت و با تيم جردن پا به رقابت ها گذاشت. او در نخستين فصل حضورش با كسب چهار امتياز در جايگاه سيزدهم قرار گرفت.
شوماخر در دومين فصل حضور تنها يكبار در رقابت ها به مقام نخست دست يافت و در پايان با كسب پنجاه و سه امتياز در كمال شگفتي همگان در حالي كه تنها بيست و سه سال سن داشت و دومين فصل حضورش در فرمول يك را مي گذراند به رده سوم رقابت ها دست يافت. او در سال 1994 نخستين قهرماني اش در فرمول يك را با تيم بنتون جشن گرفت.
هر لحظه براي من خاطره است. تمام دقايق حضور در پيست برايم به يادماندني است و آن را فراموش نمي كنم. اين جملات ميشائيل شوماخر، قهرمان جهان در مسابقات اتومبيلراني فرمول يك است كه پس از خداحافظي از دنياي اتومبيلراني در يك كنفرانس مطبوعاتي ايراد كرده است.
شوماخر در گفت وگو با سايت فرمول يك، در خصوص تصميمش براي خداحافظي توضيح مي دهد.
* آقاي شوماخر اولين كلامتان پس از اتخاذ تصميم براي خداحافظي چيست؟
- مي خواهم از همه كساني كه باعث شدند من به اين مرحله برسم تشكر كنم. كساني كه مرا از مرحله خيلي پايين به بالاترين سطح يعني فرمول يك رساندند. كساني كه از من حمايت كردند و اين امكان را برايم فراهم كردند تا به اينجا برسم. يك تشكر ويژه از پدر و مادرم، همسرم و فرزندانم كه همواره مرا مورد حمايت خود قرار دادند.
احساس مي كردم براي آينده و حضور در مسابقات آتي انرژي و قدرتي كه بتواند مرا به جايگاه هاي بالا برساند ، ندارم.
* هنگام خداحافظي چه احساسي داشتيد؟ آيا اين تصميم را از روي احساس گرفتيد؟
- از راديو شنيدم كه برخي معتقدند شايد تصميم من از روي احساس بوده است. اما من اين كار را از روي احساس انجام ندادم.
* چه زماني براي شما مشخص شد كه امسال آخرين سال حضورتان در فرمول يك است؟
- در حقيقت اين تصميم را پس از مسابقات اينديانا پليس گرفتم.
* آيا تيم فراري شما را براي گرفتن اين تصميم تحت فشار گذاشت؟
- نه چنين چيزي درست نيست. من زمان و امكانات در اختيار داشتم و اين تصميمي بود كه خودم، و نه تحت فشار گرفتم. من همواره آزادي تفكر و تصميم گيري داشته ام و با تيم فراري و مديران آن نيز هميشه در فضاي صميمي و دوستانه قرار داشته ايم.
* نقش همسرتان كورينا در اتخاذ اين تصميم چه بود؟
- همسرم نه تنها در اين تصميم گيري به من كمك كرد بلكه او در تمام لحظه هاي سختي در كنار من و كمك كارم بود. شخصيت كورينا به گونه اي است كه همواره مرا مورد حمايت خود قرار داده است. در اين تصميم نيز او خيلي به من كمك كرد. البته اين تصميم كار خيلي سختي بود.
* آيا موفقيت هايي را كه تاكنون كسب كرده ايد در مجموعه اي گردآوري كرده ايد؟
- نه. در واقع اين قدر گرفتاري داشته ام كه وقت نكرده ام چنين كاري را انجام دهم. مطمئناً در اولين فرصت چنين كاري را در صورتي كه در آرامش كامل قرار گيرم انجام خواهم داد. شايد اين زمان را پيدا كنم كه به اين كار فكر كنم و آن را انجام دهم اما حالا نه.
* كدام رقيب بيشتر در ذهن شما جاي گرفته است؟
- وقتي به رقبايم فكر مي كنم همواره رقابتم با ميكاهكنين در خاطرم مي آيد كه البته در آن زمان در سطح بالايي قرار داشت اما بدون هيچ جهش و پيشرفتي.
* بسياري از كودكاني كه در 10 سال گذشته طرفدار شما در مسابقات فرمول يك بوده اند و همواره مسابقات شما را نظاره مي كرده اند اكنون اتومبيلران يا موتور سوار هستند و در اين مسابقات حضور دارند. فكر نمي كنيد كه شما باعث بيداري اين نسل شده ايد؟
- البته. اين درست است و من به خاطر اين كار خيلي خوشحالم و احساس رضايت مي كنم كه توانستم از موتورسواري پيش روم و به فرمول يك و حضور در فراري برسم.
* فكر مي كنيد چه كسي در آلمان بتواند پا جاي پاي شما بگذارد؟
- فكر مي كنم راننده هاي خيلي خوبي در آلمان داريم، مثل نيك هيدفلد همچنين سباستين و تل  حدس مي زنم كه آلمان باز هم بتواند در فرمول يك حرفي براي گفتن داشته باشد.
* فرمول يك بدون ميشائيل شوماخر براي خيلي از طرفداران آن غيرقابل تصور است. نظر شما در اين باره چيست؟
- فرمول يك قبل از من وجود داشته و بعد از من نيز وجود خواهد داشت.شايد هواداران و طرفداران من ناراحت باشند، اما از سوي ديگر معتقدم فراري تصميمات خوبي براي آينده گرفته است.
* چگونه مي خواهيد علاقه به اتومبيلراني را كنار بگذاريد و از آن دور باشيد؟
- بايد ببينم آينده چگونه است. همواره گفته ام پس از خداحافظي ام زمان طولاني براي تصميم گيري هاي آتي ام نياز دارم. اما در هر حال، خودم را جزئي از خانواده فراري مي دانم و در آن مي مانم.
* چگونه مي خواهيد در خانواده فراري باقي بمانيد؟
- نمي دانم. بايد فعلاً فقط روي سه راننده ديگر اين تيم تمركز بگيريم تا ببينيم پس از آن چه مي شود. فعلاً وقت براي تصميم گيري دارم.
* فكر مي كنيد فراري پس از شما هم بتواند قهرماني را كسب كند؟
- قهرماني قبل از من براي فراري بوده پس از من نيز خواهد بود.
واكنش ها به تصميم شوماخر
براي خداحافظي از فرمول يك
*روس براون (مدير فني تيم فراري): زمان زيادي نياز داريم تا بتوانيم قبول كنيم كه يك قهرمان را از دست داده ايم. البته خوشحالم شوماخر زماني اين تصميم را گرفت كه در بهترين وضعيت قرار داشت.
* ژان شود (مدير تيم فراري): از اين كار ناراحت شدم. شوماخر مردي بزرگ و راننده اي منحصر به فرد است. ميشائيل در خانواده فراري باقي خواهد ماند.
*فلاويو برياتوره (مدير تيم رنو): او راننده اي مثال زدني در فرمول يك بود و خواهد ماند.
*ماريو تيسن (مدير موتورسواري تيم بي.ام.و): يك پايان دراماتيك و موفق براي شوماخر. فكر مي كنم او با قاطعيت اين تصميم را گرفته است.
* نوربرت هاگ (مدير موتورسواري تيم مرسدس):از اين كار ناراحت شدم. مدت ها بود كه شايعه شده بود قرار است شوماخر از فرمول يك خداحافظي كند، اما شنيدنش سخت بود.
*ويلي وبر (مدير برنامه هاي شوماخر): اين تصميمي است كه شوماخر به سادگي نگرفت و مدت ها به آن فكر كرده است. او در زندگي اش همواره تصميم هاي درستي گرفته است و اين تصميم هم يكي از آنهاست.
* فرناندو آلونسو (مدافع عنوان قهرماني فرمول يك و راننده تيم رنو): باعث تأسف است كه يك قهرمان پيست را ترك كند، اما بالاخره اين تصميمي است كه بايد گرفته شود.
*نيك هيدفلد (راننده تيم مرسدس): فكركردن به اينكه يك قهرمان پرونده موفقيت هايش را ببندد، سخت است.
* فليپ ماسا (هم تيمي شوماخر در تيم فراري): اين تصميم براي من خوب است. دو سال ديگر در فراري مي مانم. اما از سوي ديگر برايم سخت است كه شوماخر از فرمول يك كنار رفت. او راننده كاملي است كه تاكنون مثل او را نديده ام.
* فرانتس بكن باوئر (رئيس فدراسيون فوتبال آلمان): تاسف آور است كه بزرگان ورزش را از دست دهيم. نه براي ورزش آلمان بلكه براي كل مسابقات اتومبيلراني. شوماخر موفق ترين راننده همه دوره هاست.
*يوآخيم لو (مربي فوتبال):ميشائيل شوماخر راننده موفق 10سال گذشته بود. خداحافظي اش فقدان بزرگي در فرمول يك است.
*توماس باخ (رئيس كميته المپيك آلمان):يك بازيكن موفق، پرونده موفقيت هايش را بسته است. شوماخر به عنوان الگويي در ورزش و در فرمول يك باقي خواهد ماند.

نگاه
دوران ورزشي شوماخر
سال 1991 : 25 آگوست: شوماخر به همراه تيم جوردن فورد براي اولين بار در فرمول يك حضور يافت و پس از آن به تيم بنتون رفت.
سال 1992 : 30 آگوست: براي اولين بار برنده جايزه بزرگ شد.
سال 1994 : اول مي: پايان هفته سياه در ايمولا. آيرتون سنا پس از برخورد با ديوار بتوني درگذشت.
۲۸ آگوست: قهرمان جايزه بزرگ بلژيك.
سال 1995 : 16 ژوئيه: كسب مقام دومي در مسابقات مونسا.
سال 1996: 2 ژوئن: شوماخر به همراه تيم فراري اولين قهرماني اش را در بارسلونا جشن گرفت.
سال 1997 : 26 اكتبر: در مسابقه فينال مغلوب ژاك ويلنو از تيم رنو- ويليامز شد.
سال 1998 :30 آگوست: دررقابت با ميكاهكنين و ديويد كولت هارد عنواني كسب نكرد.
سال 1999: 17 اكتبر: در مسابقات مالزي مقام دومي را كسب كرد.
سال 2000: 10 سپتامبر: اشك هاي شومي در موسنا، شوماخر توانست چهل و يكمين پيروزي خود را در مسابقات جايزه بزرگ كسب كند و در ليست برترين ها جاي آيرتون سنا را به خود اختصاص دهد.
۸ اكتبر: شوماخر سومين عنوان قهرماني جهان را كسب كرد. اين عنوان براي فراري فقط در سال 1979 به دست آمده بود.
سال 2001 :10 ژوئن: موفقيت خانوادگي شوماخر در مسابقه مونترال پس از برادرش رالف در مكان دوم قرار گرفت.
۱۹ آگوست: شوماخر چهارمين عنوان قهرماني جهان را در مسابقات مجارستان به خود اختصاص داد.
۱۶ سپتامبر: در مسابقات نيويورك فقط عنوان چهارمي را به خود اختصاص داد و در اين باره هيچ گفت وگويي با رسانه ها انجام نداد.
سال 2002: 21 ژوئيه: پنجمين عنوان قهرماني جهان را كسب كرد.
سال 2003: 20 آوريل: قهرماني غم انگيز. شوماخر در اين روز در حالي پيروز مسابقات ايمولا و ششمين عنوان قهرماني جهان شد كه يك ساعت پس از آن مادرش را از دست داد.
سال 2004: 20 ژوئن: شوك براي شوماخر. برادرش رالف در مسابقات اينديا ناپليس ناكام ماند.
۲۹ آگوست: با دو پله صعود در ليست برترين ها با كسب 148 امتياز هفتمين عنوان قهرماني جهان را جشن گرفت.
سال 2005: 19 ژوئن: شوماخر تنها توانست مقام سومي را به خود اختصاص دهد.
سال 2006: 22 آوريل: شوماخر توانست ركورد خود را همچنان محفوظ نگه دارد.
۱۰ سپتامبر: در مسابقات مونسا، شوماخر كناره گيري اش از اتومبيلراني را اعلام كرد.
گروه ورزشي

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
سياست
شهرآرا
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |