شنبه ۸ مهر ۱۳۸۵
نقدي بر سخنان اخير پاپ بنديكت شانزدهم
واقعيت اين جاست آقاي پاپ!
دكتر علي اكبر ولايتي
004779.jpg

ادامه مطلب

 

نگاه امروز
او سقوط مي كند
ياسر هدايتي
او ذهن تاريكي دارد كه از تيرگي قرون وسطي نشأت مي گيرد. اقدام اخير او تلاشي براي احياي ذهنيت جنگ هاي صليبي است. او مانند هيتلر و موسوليني سقوط مي كند... .
اين جملات، اظهارنظر تند صالح كاپوسوز- معاون رهبر حزب  اسلامي رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه- در برابر رسانه هاي دولتي آن كشور درباره سخنراني اخير پاپ بود؛ پاپي كه اصالتي آلماني دارد و يكي از مخالفين اصلي پيوستن تركيه به اتحاديه اروپاست با تأكيد هميشگي بر اينكه تركيه بر اساس هويتي اسلامي بنا شده و ورود اين كشور به اروپا با ريشه هاي مسيحي اش كاري ضد تاريخي است. وقتي در 19 آوريل 2005 بعد از چهار بار رأي گيري ميان 115 كاردينال در پشت درهاي بسته واتيكان نهايتاً بالاكشيدن دود سپيدي از دودكش واتيكان نام يوزف راتزينگر را به عنوان جانشين پاپ بر سر زبان ها انداخت، سيل عنوان هايي چون تندرو ، محافظه كار و جنجالي بود كه درباره اين پاپ جديد به كار برده مي شد.
پاپ جديد اما چه قبل و چه بعد از انتخاب، گويي خودش نيز از اين عناوين زياد رويگردان نبود و اين را در نطق ويژه اش در زمان نامزدي جانشيني پاپ براي كاردينال ها مي توان به وضوح ديد. راتزينگر تعبير ديكتاتوري نسبيت را وضعيت بد روزگار خود توصيف كرد و البته بعدتر در 12سپتامبر 2006 در سخنراني اي در دانشگاه رگنزبورگ آلمان در حال خواندن متني به نقل از مانوئل دوم- قيصر بيزانس- بود كه ديكتاتوري نسبيتي را كه هجمه روزگارش مي دانست به زعم خود تفسير كرد.پاپ 79ساله با برخي از اظهارات خود در آن سخنراني كه جزئيات آن انتشار يافته، موجي از خشم و تقاضا براي عذرخواهي در جهان اسلام را باعث شد.در اين ميان، موضع گيري پاپ، مقامات دولتي و رسمي واتيكان و سران حكومتي كشورهاي غربي هم هر كدام استراتژي از پيش انديشيده اي را در اين اظهار نظر پاپ نمايان مي كرد.
پاپ بنديكت شانزدهم نهايتاً از اينكه سخنانش اهانت به دين اسلام تلقي شده و واكنش هايي را برانگيخته، از صميم قلب ابراز تأسف كرد؛ اما به نظر مي رسد بهره  برداري استراتژيكي غرب در هاله اي از سياسي كاري به نحو مطلوبي فراهم شد. پاپ كه قبلاً پيرامون مسئله كاريكاتوريست دانماركي و حتي درگيري هاي لبنان و اسرائيل و كشتار قانا موضع گيري هاي انساني و صلح جويانه اي داشت و در پي آن بود تا به نوعي از خود كاريزمايي مطلوب براي جهان اديان به جا  بگذارد، در اين اظهار نظر در نگاه اول و بنا بر اظهارات رسمي  مقامات واتيكان غير عامدانه اين چنين به جهان اسلام توهين مي كند تا واكنش هاي سريع مسلمانان جهان را به نظاره بنشيند. به نظر مي رسد اين تصوير كلي آن استراتژي از پيش انديشيده است. انديشه اي كه آن را كم فروغ و گاه پررنگ در برخي از رسانه هاي غربي شاهد بوديم؛ مبني بر اينكه تنها تفكري بنيادگرايانه مي تواند در مقابل اظهارات كوتاه و تلويحي(پاپ رندانه از روي سندي قديمي نقل قول كرد.) پاپ اينچنين او را آماج حملات و اظهارنظرهاي تند مسلمانان و رهبرانشان كند.اظهار نظر پاپ، جان مسلمانان را آزرد و هر گونه واكنشي طبيعي اين آزار و ثلمه بود اما آنچه از پس اين واكنش ها غرب مي خواهد ادامه اي از همان حادثه 11سپتامبر نيويورك است.سخنراني 12سپتامبر پاپ راتزينگر روي ديگر سكه 11سپتامبر بود در نشانه روي و تحليل رفتار مسلمانان به بنيادگرايي.

انديشه
اقتصاد
سخنگاه
سياست
شهرآرا
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |