شنبه ۸ مهر ۱۳۸۵
گفت وگو با سرمربي جديد كامرون
آري هان ميان شيرهاي رام نشدني
فاطمه ابوطالبي
004752.jpg
004755.jpg
آري هان، مربي هلندي كه پيش از اين رهبري تيم فوتبال پرسپوليس ايران و تيم ملي فوتبال چين را بر عهده داشت، اين بار به آفريقا رفته تا شانس خود را در تيم ملي كامرون بيازمايد.
او در 16 نوامبر 1948 در فاينسترولد هلند متولد شد. هان در دهه 70 به عنوان بازيكن مياني تيم ملي هلند در زمين مسابقات حضور مي يافت و دو بار در سالهاي 1974 و 1978 مقام نايب  قهرماني جهان را به همراه تيمش كسب كرد.
او در مجموع براي تيم ملي كشورش 35 بار به زمين رفته و 6 گل نيز به ثمر رسانده است.
بزرگترين افتخار هان در باز ي هاي باشگاهي 3 بار قهرماني اروپا در تيم آژاكس آمستردام در فاصله سال هاي 1971 تا 1973 بود. همچنين او دو بار به همراه تيم اندرلشت بلژيك نيز در سال هاي 1976 و 1987 قهرمان اروپا شد.
هان بازيكني است كه بيشترين عنوان حضور در فينال قهرماني اروپا را دارد. او در مجموع 7 بار در مسابقات پاياني قهرماني اروپا حضور داشته است. البته در سال 2005 پائولو مالديني بازيكن تيم آ.ث.ميلان نيز توانست به اين ركورد هان برسد و هم سطح او قرار گيرد.
آري هان پس از طي كردن دوران بازيگري به مربيگري پرداخت و با حضور در بوندس ليگا مربيگري تيم هاي اشتوتگارت و نورنبرگ را بر عهده گرفت و با تيم اشتوتگارت به فينال جام يوفا در سال 1989 راه يافت كه البته بازي را در مقابل ناپل واگذار كرد.
او از سال 2002 تا 2004 مربيگري تيم ملي فوتبال چين را بر عهده داشت. پس از آن مدت كوتاهي روي نيمكت تيم پيروزي تهران حضور يافت و سپس در آگوست 2006 با تيم ملي فوتبال كامرون قراردادي 2 ساله بست.
هان در مجموع 9 بار روي نيمكت پيروزي نشست. شش بازي در ليگ برتر و سه بازي در جام حذفي. مهمترين بازي هايي كه هان بايد نتيجه مي گرفت بازي تيم پيروزي مقابل استقلال در ليگ برتر و بازي مقابل ابومسلم، نوژن و ملوان در جام حذفي بود كه البته توانست از هر چهار مسابقه پيروز از زمين بيرون آيد. يعني در مقابل استقلال بازي را واگذار نكرد و با پيروزي در مقابل سه تيم ديگر در جام حذفي تيم پيروزي را به فينال اين مسابقات هدايت كرد.
اما عليرغم موفقيت هايي كه توانست براي تيم پيروزي كسب كند به نظر مي رسيد كه مربي بي نظمي است، چرا كه در اكثر تمرينات تيم فوتبال پيروزي حضور نمي يافت و كارش را به دستيارش واگذار مي كرد. مسئولان باشگاه پيروزي كه نگران بودند اين بي نظمي هان به فصل آينده نيز سرايت كند علاج واقعه را قبل از وقوع كردند و عليرغم اين كه اذعان داشتند او يك مربي كاملاً فني است و باشگاه او را به عنوان يك مربي حرفه اي قبول داشت، همكاري با او را قطع كردند و هيأت مديره اين باشگاه اعلام كرد اين كار را كرد كه فصل آينده به دليل بي نظمي هاي هان با مشكل مواجه نشويم.
به نظر مي رسيد هان از ابتدا علاقه مند به مربيگري در تيم ملي فوتبال ايران بوده و براي همين منظور به تهران آمده بود، اما موفق نشد كه به اين تيم راه يابد و پس از مسئوليت در تيم پيروزي علاقه اي به كار با اين تيم نشان نمي داد.
او پس از در دست گرفتن هدايت تيم ملي فوتبال كامرون در مذاكراتي كه با فدراسيون فوتبال ايران داشته برنامه مسابقه تيم ملي كامرون با تيم ملي فوتبال ايران را ترتيب داده است. ديداري كه در نوع خود مي تواند جالب توجه و حساس باشد. اين ديدار كه احتمالاً مي تواند پس از رقابت هاي جام ملت هاي آسيا باشد هم براي ايران و هم براي كامرون كه خود را براي جام ملت هاي آفريقا آماده مي كند حائز اهميت است. دو تيم ايران و كامرون سابقه بازي در آذرماه 1371 در ورزشگاه آزادي را در كارنامه خود دارند. ديداري كه با تساوي يك بر يك پايان يافت. اما در اين ديدار سرمربي تيم فوتبال كامرون كه چندي پيش در ايران حضور داشته بازي فوتبالست هاي ايراني را خوب مي شناسد و از اين حيث مي تواند اين مسابقه، مسابقه  اي جالب و حساس باشد.
سرمربي هلندي تيم فوتبال كامرون در گفت وگو با سايت رسمي فيفا از برنامه هايش در اين تيم مي گويد:
* آقاي هان، پس از اين كه مربيگري تيم كامرون را بر عهده گرفتيد در اولين تجربه مربيگري در اين تيم در بازي مقابل تيم رواندا با نتيجه 3-صفر پيروز از ميدان بيرون آمديد. نظرات ابتدايي تان در مورد تيم كامرون چيست؟
- در مجموع يك تجربه خوب و مثبت بود. همه چيز خيلي خوب سازماندهي شده بود و تيم  ما هم در وضعيت خوبي قرار داشت و خيلي خوب بازي كرد. من هنوز بسياري از بازيكنان كامرون را نشناخته ام و نمي توانم در مورد همه آنها پيشداوري كنم. البته من برخورد و رفتار خيلي خوبي را با بازيكنان در پيش گرفته ام.
* شما عليرغم اين كه لاندري آن گومو تجربه بازي ملي نداشت، او را در پست مياني به بازي آورديد. نظرتان درمورد اين بازيكن چيست؟
- او جوان بسيار خوب و مستعدي است كه در تيم نانسي خيلي خوب بازي مي كند و در اولين بازي ملي اش توانست گل بزند.آن گومو در تمرينات آنقدر خوب بازي كرد كه تصميم گرفتم در بازي مقابل رواندا در تركيب تيم از او استفاده كنم. وقتي ببينم بازيكن جواني در كلاس بالايي قرار دارد در اولين فرصت او را در تركيب تيم قرار مي دهم تا شانس او را امتحان كنم.
* در چند سال گذشت وضعيت تيم ملي فوتبال كامرون رضايتبخش نبوده، آنها نتوانستند به جام جهاني 2006 آلمان راه يابند. با حذف در مسابقات جام ملت هاي آفريقا نيز اين جام را از دست دادند. علت مشكلات چه بوده؟
- براي من سخت است كه در اين موارد قضاوت كنم. البته هر تيمي دوران اوج و دوران افول دارد. كامرون تيم خوبي است اگر يك يا دو جوان در اين تيم حضور داشته باشند مي توانند بر ديگر اعضاي تيم تأثير بگذارند و باعث تشويق آنها در خوب بازي كردن شوند. در اين صورت نشاط و شادي به ديگر اعضاي تيم نيز بازخواهد گشت.
* برخورد و رفتارتان با تيم كامرون چگونه است؟
- دوستي و صميميت. پس از قراردادم با فدراسيون فوتبال اين كشور همه چيز خيلي سريع گذشت و رابطه خوبي با تيم پيدا كردم.
* احساس نمي كنيد كه مربيگري يكي از تيم هاي دوست داشتني جهان را بر عهده گرفته ايد؟
- البته. شايد اين دليل انتخاب كامرون براي من بود. كامرون تيمي است كه اسم و جايگاه خوبي در فوتبال جهان دارد و با اين تيم مي توان به پيروزي هاي بزرگ دست يافت.
* دو سال قرارداد با كامرون آيا زمان كمي نيست؟
- نه. بايد حرفه اي فكر كنيم. 2 سال قرارداد زمان خوبي است. مي توان در اين مدت همديگر را شناخت و از يكديگر چيزهايي آموخت كه آيا مي توان با هم كار كرد. در هر صورت بايد ببينيم كه در آينده چه اتفاقي خواهد افتاد.
* نگاه اوليه شما در مورد آفريقا و به ويژه تيم فوتبال كامرون چيست؟
- بدون اين كه پيش زمينه و شناختي داشته باشم به اينجا آمدم و اصلاً هم تعجب نكردم. من اصلاً آفريقا را نمي شناسم و بايد منتظر آينده باشم كه چه پيش مي آيد. البته اين كه من در خيلي جاهاي جهان بوده ام به من كمك مي كند. آفريقا با اروپا متفاوت است، اما معتقدم به خصوص ما هلندي ها اين استعداد را داريم كه بتوانيم با كامروني ها كنار بياييم و سازش كنيم. البته كامرون كشوري است كه در مرحله رشد و پيشرفت قرار دارد.
* مي توان با بازيكنان آفريقايي كه با بازيكنان اروپايي و آسيايي تفاوت دارند كار كرد؟
- مقدمات و اساس فوتبال در همه جاي دنيا يكسان است، بازيكنان نيز همين طور و فقط سطح بازي آنها با يكديگر متفاوت است كه البته اين در اروپا هم وجود دارد. همان طور كه بازيكنان بلژيك و هلند كه با يكديگر هم مرز هستند اين تفاوت را دارند و به خوبي قابل تشخيص از يكديگر مي باشند. هر كشوري ويژگي و ظرفيت خاص خودش را دارد. كامرون هم با كشورهاي ديگر تفاوتي ندارد، فقط بازيكنان نيازمند تشويق بيشتري هستند.
* وضعيت زندگي تان در كامرون چگونه است؟ آيا براي زندگي در اين كشور آمادگي داريد؟
- بله. به دنبال مكاني زيبا براي زندگي مي گردم. قصد دارم بيشتر وقتم را در كامرون سپري كنم و در اين كشور بمانم. اما به هرحال بايد سفرهاي زيادي هم انجام دهم. چرا كه بازيكنان كامروني در بسياري از كشورهاي دنيا حضور دارند و البته بايد براي شناسايي آنها سفرهايي انجام دهم.
* چنانچه بتوانيد كامرون را در جام ملت هاي آفريقاي 2008 قهرمان كنيد آيا تا سال 2010 در اين تيم باقي خواهيد ماند؟
- اين اتفاقات زمان طولاني نياز دارد و نمي توان تا اين اندازه به آينده فكر كرد هدف ما قهرماني در جام ملت هاي آفريقاست اما بايد ببينيم كه چه پيش خواهد آمد.
* تيم هاي آفريقايي در دهه 90 رشد خوبي داشته اند. چه تيم هايي در آفريقا لياقت قهرمان شدن در جهان را دارند؟
- بسياري از ستاره هاي فوتبال آفريقايي هستند مثل ساموئل اتوئو در تيم بارسلونا يا ريگوبرت سانگ در تيم گالاتاسراي تركيه و يا جرمي كه يك سوپراستار است.
دوران سرمربيگري هان:
۱۹۸۴ تا 1985: رويال انتورپ، بلژيك
۱۹۸۶ تا 1987: اندرلشت بلژيك
۱۹۸۷ تا 1990: اشتوتگارت، آلمان
۱۹۹۰ تا 1991: نورنبرگ، آلمان
۱۹۹۱ تا 1993: استانداردليژ، بلژيك
۱۹۹۵ تا همان سال: پائوك سالونيك، يونان
۱۹۹۵ تا 1997: فاينورد روتردام، هلند
۱۹۹۷ تا 1998: اندرلشت، بلژيك
۱۹۹۸ تا 1999: پائوك سالونيك، يونان
۲۰۰۰ تا همان سال: اومونيا، قبرس
۲۰۰۱ تا همان سال: اوسترياوين، اتريش
۲۰۰۱ تا 2004: تيم ملي چين
۲۰۰۵ تا 2006: پرسپوليس ايران
آگوست 2006 تاكنون: تيم ملي كامرون

نگاه
راه دشوار كامرون
گروه ورزشي- فوتبال آفريقا سرشار از استعدادهاي ناب است كه در حال حاضر در فوتبال دنيا مي درخشند. ساموئل اتوئو (بارسلونا- كامرون) ديدر دروگبا (چلسي- ساحل عاج) ميدو (تاتنهام- مصر) و... از جمله اين بازيكنان هستند كه در قالب تيم هاي كشورهاي خود به افتخارات زيادي نيز دست يافته اند.
در سال 2010 آفريقاي جنوبي ميزبان است و قطعاً تيم هاي اين قاره بايد در جمع بزرگان جهان قرار گيرند. جام جهاني 2006 يك غايب بزرگ به نام كامرون داشت. آنها در حالي از حضور در اين بازي ها محروم شدند كه نياز به يك پيروزي داشتند، اما ضربه پنالتي كه نصيب كامروني ها شد توسط پيري ومه كاپيتان اين تيم به هدر رفت تا علاقه مندان به فوتبال از ديدن بازي ساموئل اتوئو در جام جهاني محروم شوند و اين تيم در كمال ناباوري از صعود به جام جهاني باز ماند. بعد از اين حادثه كامروني ها با آري ها ن به توافق رسيدند تا اين مرد هلندي رهبري تيم پرستاره آنها را برعهده بگيرد.كامرون تاكنون در جام هاي جهاني 82 و 90 درخشش چشمگيري داشته است. آنها در سال 1982 در حالي كه در گروه دشوار ايتاليا، لهستان و پرو قرار داشتند بدون باخت و با سه تساوي و تنها به دليل تفاضل گل كمتر از دور رقابت ها كنار رفتند.در سال 1990 كامرون موفق ترين تيم آفريقايي بود و توانست شگفتي هاي زيادي را رقم بزند.
آنها ابتدا در بازي افتتاحيه آرژانتين قهرمان دوره قبل را يك بر صفر شكست دادند. اين تيم عليرغم شكست چهار بر صفر مقابل شوروي با پيروزي دو بر يك برابر روماني با 6 امتياز در صدر گروه قرار گرفتند.در مرحله بعدي كامرون با پيروزي دو بر يك مقابل كلمبيا به مرحله يك چهارم نهايي راه يافت.حريف بعدي اين تيم انگليس بود. اين بازي يكي از جذاب ترين بازي هاي سال 1990بود كه در آن كامرون عليرغم اين كه از حريف پيش بود در نهايت چهار بر سه شكست خورد و عليرغم شايستگي فراوان از دور بازي هاي كنار رفت.رهبري آن زمان كامرون بر عهده والري نيپوم نياچي بود. كامروني ها عليرغم حضور در سه دوره بعدي جام جهاني ديگر نتوانستند به اين چنين موفقيتي دست يابند. كامرون در حال حاضر خود را براي حضور در رقابت هاي مقدماتي جام ملت هاي آفريقا آماده مي كند.
آري هان براي حضوري قدرتمندانه در اين مرحله از بازي ها پيري ومه مدافع باشگاه وردربرمن را بار ديگر به اردوي تيم  ملي كامرون دعوت كرده است.هان در باره ومه اعتقاد دارد كه او بازيكن خوبي است و حضور او در تركيب خط دفاعي اش بسيار مهم است. آري هان در ليست جديد خود ژاكو الونگ الونگ مدافع باشگاه پرسپوليس ايران براي حضور در اردوي تيم ملي دعوت به عمل آورده است.اين مدافع در حال حاضر بازي هاي خوبي را در تيم باشگاهي اش انجام داده است.بيست بازيكن دعوت شده به اردوي تيم ملي كامرون توسط آري هان از بازيكنان كامروني شاغل در ليگ هاي معتبر اروپايي هستند.كامروني ها اميدوارند با حضور آري هان مربي برجسته فوتبال دنيا به موفقيت هاي بزرگي در آينده دست پيدا كنند.

ورزش
اقتصاد
انديشه
سخنگاه
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |