دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۹ - Oct 2, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
هيچ بنده اي نيست كه ماه رمضان را روزه بگيرد مگر آنكه خداي متعال از حوريان بهشتي به نكاح وي در آورد.
(بحار الانوار، ج 93، ص 346 )
امروز با حافظ
كه من دلشده اين ره نه به خود مي پويم
بارها گفته ام و بار دگر مي گويم
آنچه استاد ازل گفت بگو مي گويم
در پس آينه طوطي صفتم داشته اند
آب و هوا
001344.jpg

عكس روز
001350.jpg
عكس: رويترز/آنتون مرس
جنوب اسپانيا- ديويد فانديلا گاوباز مشهور اين كشور، گاو وحشي را به مبارزه مي طلبد.

تلويزيون
001362.jpg

در شهر چه خبر
مشاوره رايگان
مشاوره و معاينه پزشكي براي كودكان شركت كننده در جشنواره كودك، نيايش و مهر رايگان است. برنامه مشاوره تغذيه و ارزيابي رشد و تكامل كودك در تاريخ 10 مهر، مشاوره تغذيه و ارزيابي گفتاردرماني و روانشناسي 11 مهر، مشاوره بهداشت دهان و دندان 12 مهر، مشاوره شنوايي سنجي 13 مهر، مشاوره تغذيه و بينايي سنجي 14 مهر، مشاوره روانشناسي 15 مهر و ارزيابي رشد و تكامل كودك 16 مهر ماه انجام مي شود. جشنواره كودك نيايش و مهر تا 16 مهر ماه انجام مي شود. جشنواره كودك نيايش و مهر تا 16 مهر ماه از ساعت 9 صبح تا 9 شب در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري برگزار مي شود.

جشنواره كودك و مهر
فرهنگسراي كودك به مناسبت روز جهاني كودك با حضور در دومين جشنواره كودك، نيايش و مهر در ماه مبارك رمضان در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به مدت يك هفته ميزبان كودكان در غرفه فرهنگسراي كودك است. نمايش عروسكي، قصه گويي هاي قرآني، شعرخواني، بازي،  نمايش خلاق، طراحي و نقاشي از برنامه هاي غرفه فرهنگسراي كودك در اين جشنواره است. كودكان و نوجوانان براي بازديد از اين غرفه مي توانند تا 16 مهر به نشاني مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب مراجعه و يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با تلفن 22003130 تماس بگيرند.

نرخ سيمان
با وجود اجراي طرح نظارتي وزارت بازرگاني بر بازار سيمان قيمت هر پاكت سيمان خاكستري در بازار آزاد به 4 هزار تومان رسيده است درحالي كه نرخ مصوب تحويل در جلوي مغازه 2 هزار و 800 تومان اعلام شد. محمدجعفر منتظري رئيس اتحاديه مصالح ساختماني مي گويد: روزانه حدود 4 هزار تن سيمان براي توزيع به واحدهاي صنفي زيرپوشش اين اتحاديه تحويل داده مي شود اما اين مقدار هرگز پاسخگوي تقاضاي مصرف كنندگان نيست طوري كه در هفته هاي اخير قيمت سيمان در بازار آزاد حدود 4 درصد گران شد.

كارگاه تئاتر
فرهنگسراي طبيعت در راستاي بسط و گسترش هنر تئاتر در بين عامه مردم و تامين نيازهاي آموزشي علاقه مندان به اين هنر، دوره جديد كلاسهاي آموزش بازيگري را برگزار مي كند. ثبت نام در اين كارگاه ها به صورت رايگان و مهلت آن تا تاريخ 30 مهرماه است. علاقه مندان مي توانند به نشاني فلكه دوم تهرانپارس- انتهاي خيابان جشنواره مراجعه و يا با شماره 77354735 تماس بگيرند.

سايت سالمندان
فرهنگسراي سالمند به مناسبت روز جهاني سالمند و به منظور توجه بيشتر به مسائل سالمندان سايت خود را راه اندازي كرد. اين سايت حاوي مطالب مختلفي شامل اخبار سالمندي، مقالات، كتابهاي منتشر شده- پژوهش هاي سالمندي- فعاليت هاي فرهنگسراي سالمند و مسائل سالمندي است.
آخرين مقالات سالمندي- مصاحبه با مسئولان- كتابشناسي سالمند حاوي آخرين عناوين كتابها- جزوات پايان نامه ها و... از ديگر موضوعات سايت فرهنگسراي سالمند است. علاقه مندان جهت استفاده از اين سايت مي توانند به نشاني: www.iranaging.ir مراجعه كنند. همچنين علاقه مندان مي توانند به نشاني ميدان امام حسين – خ 17 شهريور- خ خشكبارچي- پارك خيام مراجعه و يا با شماره 33358688 تماس بگيرند.

بازار
نرخ انواع ميوه در غرفه هاي نمونه
سازمان ميادين ميوه و تره بار
صف طولاني سبزي
001365.jpg
توزيع روزانه 120 هزار كيلو سبزي در ميادين ميوه و تره بار مشكل برخي مناطق را در كمبود سبزي به طور كامل حل نكرد. برخي ميادين با صف هاي طولاني مردم براي خريد سبزي خوردن و ساير اقلام سبزي روبه رو بودند.
به نظر مي رسد كمبود برخي اقلام سبزي و تقاضاي بالاي خريداران در ايام ماه مبارك رمضان چالش جديدي براي ميادين ميوه و تره بار به وجود آورده است. علاوه بر اين در اغلب ميادين لوبيا سبز، هلو، شليل و شبرنگ، گلابي و ليموشيرين توزيع نمي شود.
فروش پرتقال درجه يك و انجير نيز با كاهش چشمگير روبه رو بود. با اين وجود قيمت ميوه در مغازه هاي سطح شهر به نسبت قيمت هاي ميوه در ميادين به نحو چشمگيري اختلاف داشت. متوسط نرخ خرده فروشي هر كيلو سيب قرمز لبناني 798 تومان، هر كيلو پرتقال درجه يك 1092 تومان، انار 866 تومان، انگور 552 تومان، طالبي 377 تومان و هندوانه 230 تومان بود.

سكه، طلا و ارز
001368.jpg

ضيافت مهر
علي اصغر عطّاران طوسي
attarantoosi@gmail.com
001371.jpg
001374.jpg

آلودگي هواي تهران
001347.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ضربه
خيلي وقت بود «ه مي خواست از دست شوهرش خلاص شود. يادداشت خود«شي نوشت و آن را به آينه توالت چسباند. با جليقه نجات از عرشه قايق به دريا پريد. شوهرش درست موقعي رسيد «ه او در تاري«ي توي آب دست و پا مي زد. شنا بلد نبود ولي دلش نيامد او را تنها بگذارد.به آب زد و غرق شد. زن شنا «نان خودش را به پل«ان طنابي قايق رساند. ناگهان ضربه آرواره «وسه اي او را به قعر آب «شاند.
ويليام هين / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
لامپ جان سخت
لندن: سرانجام صاحب يك ساندويچ فروشي در انگليس لامپ مغازه خود را پس از 59 سال تعويض كرد. وي اين لامپ را در سال 1947 خريداري كرد و بيش از 117552 ساعت نور داده است. وي پس از تعويض اين لامپ سوخته، گفت: متاسفانه اين روزها لامپ هاي با كيفيت توليد نمي كنند به همين دليل عمر لامپ ها بسيار كوتاه شده است.
پرتاب سطل ماست
آتن: يك پيرمرد 60 ساله در شمال يونان به جرم پرتاب يك سطل پر از ماست به طرف يكي از مقامات محلي توسط پليس دستگير شد. هنگامي كه اين مقام محلي در حال پرده برداري از يك تنديس در مركز شهر بود ناگهان سطل ماست پرتاب شده از سوي پيرمرد به وي اصابت كرد و لباسهايش غرق در ماست شد. با توجه به اينكه مقام دولتي از پيرمرد شكايت نكرد به همين دليل وي چند ساعت پس از دستگيري آزاد شد.
مسابقه گشودن صدف
دوبلين: كشور ايرلند مقام قهرماني رقابتهاي بين المللي گشودن صدف را به خود اختصاص داد. در اين رقابت كه بيش از 4 دهه قدمت دارد يك ايرلندي كه در كشورش رستوران دارد موفق شد طي 2 دقيقه و 35 ثانيه 30 صدف را باز كند. پس از وي شركت كننده كشور سوئد با 5 ثانيه و شركت كننده انگليسي با 45 ثانيه اختلاف به ترتيب در رده هاي دوم و سوم جاي گرفتند. در رقابتهاي امسال 17 كشور حضور داشتند.
با ادب و بي ادب ها
آمستردام: اخيرا يك نظر سنجي در كشور هلند بعمل آمده كه در اين نظر سنجي از مردم خواسته شد تا با ادب و بي ادب ترين كشورهاي اروپايي را معرفي كنند. جالب اينكه در اين نظر سنجي مردم هلند خود را به عنوان سومين ملت بي ادب اروپا معرفي كردند. در صدر جدول ملت هاي بي ادب روس ها و فرانسوي ها قرار دارند. همچنين مردم سوئيس و بلژيك به عنوان با ادب ترين مردم قاره اروپا معرفي شده اند. مسول برگزار كننده اين نظر سنجي مي گويد با توجه به اينكه مردم كشور هلند كم صبر و تحمل هستند و بسيار رك صحبت مي كنند تصور مي شود كه مردمي بي ادب هستند.
پيرزن ثروتمند
تورنتو: يك معلم 89 ساله در كانادا كه به مدت 55 سال در مدارس ابتدايي به تدريس مشغول بود سال گذشته درگذشت. وي در طول زندگي خود رابطه دوستانه اي با همسايگان خود داشت و همگان تصور مي كردند كه وضعيت اقتصاد وي بسيار متوسط است. اما غافل از اينكه او در بخش هاي مختلف اقتصادي سرمايه گذاري كرده و هر روز بر ثروت خود مي افزايد. به هر حال وي وصيت كرده 4 ميليون دلار از ثروتش به يك موسسه خيريه كه در حوزه محيط زيست فعاليت مي كند پرداخته شود.
سرقت از كليسا
ميامي: دو راهب كه متهم به سرقت 8 ميليون دلار از دارايي هاي يك كليسا هستند توسط پليس دستگير شدند. اين دو راهب در طول بيش از دو دهه 8 ميليون دلار از حسابهاي مالي كليسا پول برداشت كرده و اين پول را صرف خريد املاك، سكه هاي قديمي، خودروهاي لوكس و خوشگذراني كردند.
قانون دردسر ساز
ريو: قانونگذاران در برزيل براي تضمين سلامت انتخابات اين كشور قانوني تصويب كردند كه همين قانون بلاي جان آنها شده است. بر اساس اين قانون پليس حق دستگيري شهروندان را 5 روز قبل و دو روز بعد از انتخابات ندارد. چندي پيش يك مرد در اين كشور با پرداخت مبلغي كلان يك تك تيرانداز را اجير كرد تا مادرش را به قتل برساند كه تك تيرانداز اين كار را انجام داد. اما حالا كه پليس اين مرد را شناسايي كرده به دليل اجراي قانون فوق تا دو روز ديگر حق دستگيري او را ندارد و بايد تا آن زمان انتظار بكشيد البته به شرطي كه متهم پا به فرار نگذارد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |