دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۹ - Oct 2, 2006
شش كمپاني بزرگ اتومبيل سازي در آستانه جريمه ميلياردي
تقابل موتورهاي ديزلي و بنزيني
001203.jpg
يكي از بحث هايي كه همواره بين كارشناسان علمي، سياستمداران، سرمايه  داران و صاحبان صنايع مطرح بوده و هست، قيمت نفت و به طبع آن قيمت مشتقات ناشي از آن خصوصاً  بنزين است. بالا و پايين شدن قيمت نفت، همواره بر قيمت بنزين بيش از ديگر محصولات تأثير مي گذارد و بر همين اساس شركت هاي عظيم سازنده اتومبيل از اين بابت همواره نگراني هاي خاص خود را داشته و دارند. نگراني هايي از قبيل آيا قيمت بنزين باز هم بيشتر مي شود؟ آيا ممكن است روزي نفت به پايان برسد؟ و... در همين ارتباط، كمپاني هاي سازنده اتومبيل هر يك راهي را جهت مقابله با اين گونه عوامل برگزيده اند. راهكارهايي همچون ساختن موتورهاي هايبريد يا دوگانه سوز، افزودن اتانول به سوخت، اتومبيل هاي برقي، موتورهاي كم مصرف و يكي هم ساخت اتومبيل هايي با موتور گازوئيل سوز يا ديزل.
موتورهاي گازوئيلي يا ديزل به علت توليد صدا، كند بودن و بوي ناشي از سوخت گازوئيل آماج انتقادات بوده اند، اما اين روزها افزايش بهاي بنزين موجب آن شده است تا استفاده از نسل جديد اتومبيل هاي گازوئيلي مقبوليت بيشتري را در بين عموم داشته باشد. اين نسل جديد اتومبيل هاي گازوئيلي در آزمايش جاده نيز سربلند بيرون آمده اند و صاحبان آنها نيز رضايت كامل را از آنها دارند. يكي از دارندگان اين گونه خودروها مي گويد: اين اتومبيل پول اقساط خود را مي پردازد، من بر اين باورم از پولي كه از بابت سوخت اين اتومبيل پس انداز مي كنم، مي توانم به راحتي اقساط آن را بپردازم من در حال حاضر ماهيانه دويست دلار كمتر از سابق صرف هزينه سوخت براي اين اتومبيل جديد خود مي كنم و با هر گالن گازوئيل (بيش از 5/4 ليتر) 30 مايل (بيش از 48 كيلومتر) بيشتر از گذشته رانندگي مي كنم.
مصرف سوخت كمتر كه سي درصد كمتر از خودروهاي بنزيني مشابه است، توجه دارندگان اتومبيل را به سمت نوع گازوئيلي آن بيشتر كرده است. به طوري كه تقاضا براي خريد اين گونه اتومبيل ها در منطقه شيكاگو چيزي در حدود سه برابر شده است. يكي از فروشندگان اين گونه خودروها مي گويد: حالا همه به دنبال اتومبيل هاي گازوئيلي هستند. به همين خاطر است كه سازندگان خودروها از ديترويت گرفته تا توكيو ساخت موتورهاي گازوئيلي را در اندازه هاي مختلف در دستور كار خود قرار داده اند. البته آمريكايي ها قبلاً  يك بار اين راه را رفته اند. در دهه هفتاد هنگامي كه قيمت بنزين به بالاترين ميزان خود رسيد، سازندگان اتومبيل، اين گونه اتومبيل ها را به بازار سرازير كردند.
دكتر دني هيل برند يكي از پژوهشگران امور حمل و نقل در ارتباط با تحولاتي كه در زمينه توليد اتومبيل هاي گازوئيلي شده مي گويد: موتورهاي جديد تقريباً  98 درصد پاكيزه تر از سابق گازوئيل را مي سوزانند. با اين همه، هنوز اين پيشرفت كافي نبوده و پنج كارخانه بزرگ اتومبيل سازي دنيا درصدد هستند، تا پايان دهه اين امر را برآورده كنند. اما برخي بر اين اعتقاد هستند كه اين كار، حرام كردن وقت و پول است. در همين حال آقاي براندل بل رئيس هيأت مديره كلوپ سي يرا مي گويد: آيا ما داريم در تكنولوژي جديد يعني استفاده از موتورهاي هايبريد يا دوگانه سوز سرمايه گذاري مي كنيم يا عقب گرد كرده ايم؟و دنبال اتومبيل هاي گازوئيلي هستيم؟
و اما در مورد صداي اتومبيل هاي امروزي، سازندگان آنها مدعي هستند كه موتورهاي گازوئيلي تقريباً  مشابه موتورهاي بنزيني هستند.
بر همين اساس آزمايشي جهت صداي موتورهاي بنزيني و گازوئيلي صورت گرفت، هنگامي كه دستگاه صداسنج زير موتور بنزيني قرار گرفت، عدد هفتاد و سه را نشان داد و هنگامي كه دستگاه صداسنج زير موتور مشابه اما از نوع گازوئيلي قرار گرفت، عدد هشتاد و دو را به نمايش گذارد كه اين خود به طور محسوسي صداي بيشتري است. اما وقتي كه پشت فرمان اتومبيل گازوئيلي هستيد، اتومبيل كم صدايي است. عده اي از خريداران نيز بر اين عقيده اند كه با پول كمتري كه بابت سوخت مي پردازند، به مقدار افزايش صداي اتومبيل مي ارزد.
اما در شرايطي كه خودروسازان در حال بحث بر سر موتورهاي گازوئيلي و بنزيني بودند به يك باره يك خبر، بزرگان صنعت خودرو را شوكه كرد. خبر از اين قرار بود كه دادستان كل ايالت كاليفرنيا، شش شركت بزرگ توليد كننده اتومبيل آمريكايي و ژاپني را تحت پيگرد قانوني قرار داد. اين پيگرد در ارتباط با ميليون ها دلار خسارت وارده به پرجمعيت ترين ايالت كشور آمريكا، به واسطه گازهاي توليدي به وسيله اتومبيل هاست كه باعث آلودگي شديد محيط زيست و افزايش گرماي جهاني گرديده است. در مفاد اين پيگرد قانوني و دولتي آمده است كه گازهاي توليدي به وسيله اتومبيل ها، باعث ايجاد بيماري هاي گوناگون و آلودگي محيط زيست شده است كه هزينه مقابله با اين مشكلات و ر فع اثرات نامطلوب آن، ميليون ها دلار، براي ايالت كاليفرنيا بوده است.
اسامي كمپاني هاي نامبرده شده در اين پيگرد قانوني عبارتند از : كرايسلر ، جنرال موتورز ، فورد ، تويوتاي آمريكاي شمالي ، هونداي آمريكا و نيسان آمريكا .
دادستان كل كاليفرنيا در همين زمينه مي گويد: منظور اصلي از اين پيگرد  آن است كه صنايع اتومبيل سازي مسئوليت و سهم خود را در تغييرات جهاني آب و هوا بدانند، گازهاي توليد شده به وسيله اتومبيل ها، بزرگترين عامل حبس گرما در فضاي ايالت كاليفرنيا است.
اين اولين پرونده از يك پيگرد قانوني است كه به منظور گرفتن خسارت مالي در رابطه با گرماي جهاني و انتشار گازهاي گلخانه اي در دادگاه اوكلند مطرح شده است. اين پيگرد فصل جديدي را در مجادلات درازمدت ما بين قانونگذاران ايالتي و مسئولان و صاحبان صنايع اتومبيل سازي در ارتباط با انتشار گازهاي گلخانه اي باز كرده است.
در سال 2002 قانونگذاران در ايالت كاليفرنيا، قانوني را به تصويب رساندند كه ميزان گازهاي مضر توليدي اتومبيل هاي سواري و كاميونت ها كاهش يابد. اين قوانين چالش بزرگي براي صاحبان صنايع اتومبيل سازي پديد آورد و آنها نيز معتقدند كه دولت ايالات متحده آمريكا، با توليد بنزين مقرون به صرفه و با استاندارد بالاتر مي تواند به رفع اين مشكل كمك كند و در اين زمينه، مقصر اصلي دولت ايالات متحده است.
آقاي كرك نو وال عضو هيأت تشكيلاتي كنسول دفاع از منابع طبيعي كه يك سازمان غيرانتفاعي مدافع محيط زيست است، مي گويد: اين يك واكنش دائمي و عادي صنايع اتومبيل سازي است كه به جاي آن كه به فكر رفع مشكل باشند، با ايجاد يك چالش قانوني با دولت، رفع مسئوليت مي كنند.
آنها راه خطايي پيش گرفته اند و به عوض آن كه مهندسان خود را به كار گيردند تا مشكل حل شود، وكلاي خود را براي تعقيب قانوني ايالت كاليفرنيا به كار مي گيرند.
در پاسخ به پيگرد قانوني دادستان كل كاليفرنيا، اتحاديه اتومبيل سازي با صدور اظهارنامه اي اعلام داشته كه از مدتي قبل در حال ساختن موتوري هستند كه براي محيط زيست تميز تر و مصرف كمتري دارد. سخنگوي كمپاني هونداي آمريكا ، آقاي ديويد ليدا در همين زمينه مي گويد:  من در مورد اين پيگرد اطلاعي ندارم ولي معتقدم كه دولت ايالات متحده به خاطر كاهش گرماي جهاني مي بايست خيلي پيش تر استاندارد بنزين را بالا مي برد.
منبع: سي. ان.ان
ترجمه: مرتضي اسلام زاده

راهكارهاي تجاري سازي يافته هاي پژوهشي در ايران
علي اصغر محمدي- در نشست تخصصي فرصت ها و چالش هاي تجاري سازي يافته ها و دستاوردهاي پژوهشي كه توسط مركز رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهي (سروش) برگزار شد ضمن مرور ادبيات تجاري سازي، دستاوردهاي پژوهشي، راه كارهاي تجاري سازي و موانع و مسايل مرتبط با آن مورد بررسي قرار گرفت.
در اين نشست جعفر توفيقي، وزير سابق علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به بندهاي برنامه چهارم توسعه كشور در بحث اقتصاد مبتني بر دانش گفت: در ماده 43 فصل چهارم برنامه چهارم بر توسعه مبتني بر دانايي تأكيد شده است و آمده است دولت موظف است نسبت به اهميت و نقش دانش، فناوري و مهارت به عنوان اصلي ترين عوامل ايجاد ارزش افزوده در اقتصاد نوين اقداماتي را به عمل آورد.
وي تصريح كرد: اقتصاد نوين را در ادبيات غرب معادل اقتصاد دانش قلمداد مي كنند كه از اوايل دهه 1980 ميلادي در ادبيات توسعه كشورهاي غربي مطرح مي شود و اوج مي گيرد و در واقع اقتصاد دانش با بحث تجاري سازي ارتباط مستقيم دارد. وي با اشاره به اين كه يك تحول بسيار جدي فرهنگي در مديريت كلان كشور به وقوع پيوسته است و آثار آن در برنامه ها و اسناد مختلف توسعه كشور نمودار است گفت: در اقتصاد نوين يا دانش به عبارت ديگر در دولت دانش، مهم ترين وظيفه افزايش ظرفيت هاي دانشي جامعه است و بايد گام هاي سريع و جدي خود را در اين زمينه برداريم و بحث تجاري سازي را در تمام عرصه هاي دانشي دنبال كنيم.
توفيقي درباره موانع تجاري سازي در كشور نيز تأكيد كرد: هنوز بازار آموزش، بازار پژوهش و نهايتاً بازارهاي ايده فناوري و سرمايه هاي خطرپذير در كشور شكل نگرفته است در حالي كه شكل گيري اين بازارها نيازهاي اصلي اقتصاد دانش محسوب مي شود.
وي از راه اندازي پارك ها و مراكز رشد فناوري در كشور به عنوان يكي از مهم ترين راه هاي تجاري سازي در كشور ياد كرد و افزود: وجود 12 پارك و بيش از 40 مركز رشد و صدها شركت فناوري مستقر در اين مراكز چشم انداز روشني براي تحقق اهداف تجاري سازي در كشور است ولي نهادسازي در اين زمينه بايد سرعت يابد.
در ادامه نشست صادق واعظ زاده عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تأكيد بر حمايت از پارك ها و مراكز رشد به عنوان نهادهاي تجاري سازي، پژوهش ها، اختراعات و ايده ها در كشور افزود: همان گونه كه امام(ره) فرموده اند منشأ تحولات دانشگاه است. بنابراين در بحث ارتباط دانشگاه و صنعت نيز دانشگاه هاي ما بايد نقش عمده تري ايفا نمايد. چرا كه دانشگاه هاي ما به دانشگاه هاي مطلوب بيشتر از صنعت ما نسبت به صنايع مطلوب نزديك هستند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره نقش اين نهاد در بحث تجاري سازي گفت: در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به دنبال بحث هاي ديكته اي و دستوري نيستيم و اين شورا سعي مي كند نقش نظارت و هدايت داشته باشد و كارها از طريق اسناد برنامه كه شورا در تدوين آنها نقش مهم تري دارد دنبال شود.
وي از جهاد دانشگاهي به عنوان يك مدل بومي در زمينه تجاري سازي و پيوند علم و دانش و تبديل آن به فناوري ياد كرد و افزود: اگر روش هايي را كه جهاد دانشگاهي در زمينه تجاري سازي داشته به صورت تئوري درآوريم، همان چيزي خواهد شد كه ما در كشور به دنبال آن هستيم.
رئيس دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهي نيز در ادامه با تأكيد بر اين كه جهاد دانشگاهي در يك بستر طبيعي و بر اساس مقتضيات جامعه شكل گرفت و به شكل بومي رشد و تكوين يافت افزود: 26 سال از سابقه تشكيل اين نهاد مي گذرد و امروزه مي بينيم از تجربه جهاد دانشگاهي به عنوان يك تجربه بومي و موفق ياد مي شود كه بدون توجه به مفهوم ظاهري پارك ها و مراكز رشد شكل گرفت ولي فعاليت اصلي اين مراكز را عملي و اجرايي كرد.
وي با اشاره به نقش جهاد دانشگاهي در نزديكي دانشگاه و صنعت گفت: اين نهاد به رغم همه محدوديت ها و مشكلات الگوي موفقي شد كه تأثير واقعي خود را در دانشگاه ها و صنايع كشور برجاي گذاشت كه در واقع همان خواسته جامعه بود.
معاون سابق پژوهش و فناوري جهاد دانشگاهي افزود: امروز از نقش سازنده بخش خصوصي صحبت مي شود در حالي كه جهاد دانشگاهي اين نقش را در واقع خصلت خصوصي بودن را از سال ها پيش دنبال كرده و اين امر موجب موفقيت اين نهاد شده است.
نصرت الله ضرغام معاون صندوق حمايت از پژوهشگران نيز در اين نشست از تدوين آيين نامه تجاري سازي در اين صندوق خبر داد و افزود: صندوق حمايت از پژوهشگران در كنار نهادهاي ديگري مثل شوراي عالي زيست فناوري، ستاد نانوفناوري و بنياد نخبگان به حمايت از پژوهشگران براي تجاري سازي يافته  هاي خود مي پردازد كه در راستاي مزيت هاي اقتصادي، توليد علم و توسعه مرزهاي دانش در كشور است.
در پايان اين نشست اميدخواه استاد دانشگاه تربيت مدرس خاطرنشان كرد: از زمان تشكيل يك ايده در ذهن پژوهشگر يا مخترع تا به ثمر رسيدن آن بايد فرايند حمايتي داشته باشيم. وي افزود: بحث تجاري سازي يكي از مباحث مهم در فرآيند تبديل شدن ايده به ثروت است كه متأسفانه در كشورمان با تأخير آغاز شده است و بايد نهادها، مراكز و دستگاه هاي ذي ربط در اين فرآيند اين موضوع را با جديت دنبال كنند.

ناراحتي والدين از پيشرفت تكنولوژي
001206.jpg
آيا اين جمله واقعيت دارد؟ واقعاً والدين از پيشرفت تكنولوژي در دنياي IT و دستگاههاي عجيب و غريب ناراحتند؟ چنانچه با نگاهي واقع گرايانه به اين موضوع نگاه كنيم، مي بينيم پيشرفت هاي انجام شده در تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات، باعث شده انسانها نه تنها از لحاظ ارگونومي به شرايط ايده آل نرسند، بلكه بدون اين كه متوجه شوند، در شرايطي قرار گرفته اند كه به صورت همزمان چندين كار و عمليات را با كمك تكنولوژي هاي مختلف انجام مي دهند و وظايفي را كه تا چندي پيش تعداد زيادي از افراد انجام مي دادند، اكنون به تنهايي بر عهده گرفته اند.
طبق تحقيقاتي كه اخيراً ياهو و مجله OMD  مشتركاً انجام داده اند، بسياري از والدين از اكتشافات انجام شده در دنياي كامپيوتر و الكترونيك ناراضي بوده و آن  را عامل جدايي خانواده ها از فرزندانشان دانسته اند. طبق اين تحقيق كامپيوتر و ارتباطات در بعضي موارد و براي برخي افراد به طور متوسط حدود 43 ساعت در شبانه روز از زمان آنها را پر كرده است. تعجب نكنيد، اين مورد در شرايطي است كه فرد به صورت موازي، چندين كار را همزمان انجام مي دهد. در بسياري از اين افراد كه معمولاً در سنين نوجواني و جواني قرار دارند، فرد از انرژي فيزيكي بالايي برخوردار بوده و مي تواند چندين كار را به صورت همزمان انجام دهد. در بسياري از موارد والدين، فرزندانشان را به شكل دستگاههايي مي بينند كه يك كابل اينترنت به آن وصل است.
مكزيك ، هند و چين سه كشوري هستند كه به ترتيب با 46 ، 45 و 44 ساعت كار همزمان در روزهاي كاري عادي ، بيشترين نرخ كار همزمان يا Multitaskig را دارا هستند. پس از اين كشورها، فرانسه با 34 ساعت و كره جنوبي با 33 ساعت در مكانهاي بعدي قرار دارند. اين تحقيق بر روي 4783 نفر در 11 كشور جهان از آسيا، آمريكا، اقيانوسيه و اروپا انجام شده است.
بسياري از كارشناسان، اين وابستگي به تكنولوژي و سيستمهاي الكترونيكي و كامپيوتري را دليل اصلي بچه دار نشدن زوج ها در كشورهاي پيشرفته مي دانند زيرا اعتقاد دارند كامپيوتر جاي خالي بچه ها را پر كرده  است. اين آمار در كشورهاي پيشرفته بسيار چشمگير است، به نحوي كه در آمريكا تنها 33 درصد از زوج ها، بچه دار شده اند اين در حالي ا ست كه آمار مشابه در كشورهاي ديگر به اين ترتيب است كه چين 59 درصد ، هند 58 درصد و كره جنوبي 57 درصد.
اين تحقيق در واقع نشان دهنده زنگ خطري است براي اساس و بنيان خانواده ها كه با غوطه ور شدن در دنياي IT و اطلاعات، از زندگي عادي و ايجاد يك محيط گرم خانوادگي بازمانده و غرق در انواع دستگاهها گرديده اند و بدون اينكه متوجه باشند تيشه بر ريشه خود مي زنند.
سيد محمد تقي رسولي

معرفي كتاب
پيل هاي سوختي مينياتوري
001218.jpg
گروه علمي فرهنگي- پيل سوختي، يكي از مباحث پيشرفته فناوري در سطح جهان است كه در آينده نزديك، تاثير بسزايي در معادلات انرژي جهاني خواهد داشت. انجام تحقيقات و سرمايه گذاري در اين زمينه مي تواند تاثير زيادي بر موفقيت كشورها داشته باشد.
كتاب پيل هاي سوختي سعي دارد تا خوانندگان را با پيل هاي سوختي آشنا كند و ديدگاه تازه اي را در زمينه تامين انرژي ارائه كند.
كتاب پيل هاي سوختي، تاليف رسول عبدالله ميرزايي، ميررضا مجيدي و زهرا عبدالله ميرزايي توسط مركز تحقيقات طرح هاي صنعتي و توليدي در 82 صفحه قطع وزيري و بهاي 1700 تومان روانه بازار نشر شده است.

براي روابط بهتر كاري نكنيد
001215.jpg
به تازگي انتشارات صابرين چاپ اول كتاب براي روابط بهتر كاري نكنيد را منتشر كرده كه تاليف آريل وشاياكين است و فرناز فرود آن را به فارسي بازگردانده است.
كتاب براي روابط بهتر كاري نكنيد يكي از مجموعه كليدهاي همسران موفق است كه مي كوشد با نگاهي كاربردي به نيازها و مسايل زندگي مشترك چه در مرحله انتخاب همسر و چه در دوران پس از ازدواج بپردازد.
چاپ اول كتاب در 208 صفحه رقعي و بهاي 2300تومان به چاپ رسيده است.

ژن درماني
001209.jpg
مولف ليندا جرج، مترجم: حميده علمي غروي، شمارگان 3000 نسخه.
كتاب ژن درماني داراي سه فصل، فرهنگ اصطلاحات، درباره نگارنده و نمايه است و تشريح موضوع ژن درماني به اختصار و با اطلاعات كافي به همراه تصاوير جالب از ويژگي هاي كتاب است. كتاب 48 صفحه دارد.

كلون سازي
مولف  دان نارو، مترجم حميده علمي غروي، شمارگان 3000 نسخه.
زماني كه گوسفند معروف دالي را دانشمندان با كلون سازي (همسان سازي) توليد كردند، اين عبارت در جهان مشهور شد.
اين كتاب در سه فصل و 48 صفحه اين مبحث را تشريح مي كند. زبان ساده و همه فهم و تصاوير رنگارنگ از ويژگي هاي اين كتاب است.

خبر
مايكروسافت قيمت زيون را اعلام كرد

گروه علمي فرهنگي- زيون، پخش كننده موسيقي ساخت شركت مايكروسافت كه رقيبي براي آي پاد، دستگاه مشابه شركت اپل تلقي مي شود، هنگام عرضه به بازار در 14 نوامبر 2006، 250 دلار قيمت خواهد داشت.
به گزارش بي بي سي، مايكروسافت قصد دارد قطعات موسيقي را در فروشگاه آن لاين خود به بهاي 99سنت بفروشد. كاربران همچنين با پرداخت ?? دلار و 14?? سنت در ماه مي توانند مشترك اين فروشگاه موسيقي شوند. زيون اولين تلاش مايكروسافت براي نفوذ به بازار دستگاه هاي قابل حمل پخش موسيقي است. يكي از تحليلگران موسسه تحقيقاتي ژوپيتر مي گويد: اين قيمتي نيست كه واقعا مردم را به خريد زيون ترغيب كند. مايكروسافت اميدوار است امكاناتي نظير اينترنت بي سيم كه اشتراك قطعات را فراهم مي كند عاملي براي فروش اين دستگاه باشد. فناوري اينترنت بي سيم به صاحبان زيون امكان مي دهد براي مدت محدودي قطعات موسيقي را به اشتراك بگيرند - سه نوبت طي سه روز - و بعد براي خريدن يا نخريدن آنها تصميم بگيرند. كاربران نخواهند توانست اين قطعات را مستقيما از اينترنت بخرند و روي دستگاه خود پياده كنند بلكه نخست بايد آنها را روي يك رايانه شخصي پياده كرده و سپس به زيون منتقل كنند.
هرچند در سال اول مايكروسافت انتظار سوددهي اين پروژه را ندارد ولي اميدوار است در آينده آن را به فعاليتي پرمنفعت بدل كند. مايكروسافت اميد دارد راديو اف ام تعبيه شده در اين دستگاه و امكان استفاده كاربران از دو ميليون قطعه آهنگ با پرداخت اشتراك ماهانه، مزيتي در مقابل آي پاد تلقي شود. اين دستگاه همچون آي پاد از قابليت پخش ويديو برخوردار است و با حافظه ثابت ?? گيگابايتي اش مي تواند حدود ???? قطعه موسيقي را در خود جاي دهد.

حشرات فوق حساس

صداهاي معدودي وجود دارند كه از صداي آزاردهنده وزوز يك پشه در نزديكي انسان، بدتر باشند، ولي جالب است كه همين صدا براي گوش ها و يا دقيق تر، آنتن  پشه نر، يك موسيقي دلپذيراست. از سالها پيش، دانشمندان پيشنهاد كردند كه آنتن هاي پشه هاي نر مي توانند صداهاي پرواز پشه هاي ماده را جهت رديابي جفت، پيگيري كنند. تحقيقات جديد دانشمندان در سوئيس اين حدس ها را تاييد مي كند و مشخص مي كند كه اندام هاي گيرنده پشه نر جزء حساس ترين اندام هاي شناخته شده در حشرات است. دانشمندان دانشگاه زوريخ آزمايشي ترتيب دادند و يك طيف از صداها با بسامدهاي مختلف را براي پشه نر ايجاد كردند و لرزش هاي حاصل را با دستگاه ردياب ليزر بسيار پيشرفته اي پيگيري كردند، نتيجه اين بود كه بيشترين لرزش ها در فركانس هاي نزديك به فركانس پرواز پشه ماده، ملاحظه شد و نكته ديگر اينكه چنين حساسيتي در مورد آنتن هاي پشه ماده ديده نشد.
در نرهاي جنس خاص مورد آزمايش، هر استوانه آنتني داراي موهاي بلندي است كه به آنتن ها ظاهر پرمويي مي دهد. بررسي هاي بيشتر نشان داد كه موها در پاسخ به صداهاي پرواز پشه ماده مي لرزند. هر مو محكم به پايه آنتن وصل شده و مي تواند صدا را رديابي و منتقل كند كه به اين ترتيب حساسيت آنتن ها به صدا تسهيل مي شود. چنين حساسيتي نه تنها فراتر از حساسيت جنس ماده است، بلكه در بين بندپايان نظير ندارد.
منبع: بي بي سي ورلدلايف‎/ ترجمه: مهين سادات چاوشي

خبر
رازهاي خورشيد
گروه علمي فرهنگي علي دلدار: بشر نخستين بار در سال 1610 يعني 400 سال پيش، اندك زماني پس از اختراع تلسكوپ، مطالعه لكه هاي خورشيدي را آغاز كرده و هم اكنون نيز مشغول مطالعه اين لكه ها است. خورشيدي كه هم اكنون از هر دوره زماني ديگر طي هزار سال گذشته، فعال تر است. افزايش تعداد لكه هاي خورشيدي طي يك قرن گذشته با افزايش تدريجي دماي زمين همزمان بوده و به اعتقاد دانشمندان، بشر با توليد گازهاي گلخانه اي كه ناشي از سوخت هاي فسيلي است،  اين روند را تشديد كرده است، اين لكه ها بين سالهاي 1645 تا 1715 ميلادي، بسيار اندك بوده است. اين فاصله با يك دوره طولاني هواي سرد كه اغلب از آن به عنوان عصر يخ كوچك نام برده مي شود، همزمان بوده است.
دكتر سولانكي در تحقيقي درباره بازسازي تصويري از فعاليت هاي گذشته خورشيد مي گويد: فعاليت خورشيد طي 1150 سال قبل هرگز به اندازه 60 سال گذشته نبوده و تعداد لكه هاي آن نيز طي چندصد سال گذشته به طور منظم افزايش يافته است، روندي كه در يك قرن گذشته همزمان با گرم شدن زمين، شتاب گرفته است.
شعله هاي غول آساي خورشيدي با چنان شدتي از سطح آن زبانه كشيده اند كه دانشمندان را به حيرت افكنده است، تا جايي كه دانشمندان فعاليت هاي خورشيد را بي سابقه دانسته و قصد ثبت آن در كتاب هاي ثبت ركورد را دارند، شعله هاي خورشيدي در تنها چند دقيقه، انرژي اي معادل ده ها ميليون بمب هيدروژني آزاد مي كنند.
مطالعات دانشمندان موسسه نجوم زوريخ نشان مي دهد، كاهش يا افزايش فعاليت هاي خورشيدي به نوعي بر آب و هواي زمين موثر بوده و باعث گرم تر شدن آن شده است، با اين حال طي 20 سال گذشته و عليرغم ثابت ماندن شمار لكه هاي خورشيدي، افزايش ميانگين درجه حرارت هواي زمين ادامه داشته كه اين پديده ناشي از تصاعد گازهاي گلخانه اي حاصل از احتراق سوخت هاي فسيلي توسط بشر است. اين تحليل ها نشان مي دهد خورشيد در گذشته تاثيري قابل توجه بر آب و هواي زمين داشته و باعث گرم يا سردشدن هوا شده و در اين ميان بشر با فعاليت هاي صنعتي، اين پديده طبيعي را تشديد كرده است.
دانشمندان مطالعات گسترده  و وسيعي را براي دست يافتن به رازهاي تازه اي از خورشيد آغاز كرده اند، كاوشگرهاي وويجر 1 و 2 كه حدود 27 سال پيش ماموريتشان  آغاز شده و اكنون حدود 11 ميليارد و 500 ميليون كيلومتر از زمين فاصله دارند، پروژه ماهواره سوهو، فضاپيماي مدارگرد جنسيس و كاوشگر سولار- بي از اين دسته هستند.
به گزارش ايرنا، سولار بي، جزو آخرين فرستاده هاي بشر به فضاست كه ژاپن براي اندازه گيري مغناطيسي خورشيد در مدار زمين قرار داده است. اين ماهواره اطلاعات بهتري از فعاليت هاي تاثيرگذار خورشيد بر زمين فراهم مي كند. سولار- بي كه مجهز به سه تلكسوپ است، نزديكترين چشم انداز را از ميدانهاي مغناطيسي خورشيد خواهد داشت. اين ماهواره كه 60 ميليون دلار هزينه داشته، مدت سه سال دور زمين مي گردد و سه چهارم اوقات در معرض تابش مستقيم خورشيد است، يعني حدود هشت ماه از سال، شب را نخواهد ديد.

تازه ها
۱۰۰ تايي ها
001212.jpg
زندگي انسان با اختراعات و اكتشافاتي آسان شده است كه دانشمندان بي شماري در آنها سهيم بوده اند. در كتاب هاي درسي دوره هاي دبستان و راهنمايي و تا حدي دبيرستان، نام چند نفر از مشهورترين دانشمندان و سهم آنان در پيشرفت جامعه بشري ذكر شده است.
از اين رو، افرادي مانند زكرياي رازي، ابوعلي سينا، اديسون، گراهام بل و عده اي ديگر را همه با ذكر دستاوردهاي آنان مي شناسند. آشنايي با زندگي دانشمندان و دستاوردهايشان مي تواند تاثير تعيين كننده اي بر نوجوانان داشته باشد و به جهت دهي زندگي و فعاليت هاي آنان در دوران جواني كمك كند. از اين رو خواندن كتاب هايي از اين دست، همواره به نوجوانان توصيه شده است.
به تازگي موسسه انتشاراتي- فرهنگي فاطمي، دو كتاب منتشر كرده است كه مشخصاً به موضوع دانشمندان و اختراعات مي پرازد. اولين كتاب، 100 دانشمند كه جهان را تغيير دادند نام دارد.
نويسنده آن جان هووس تيز و مترجمان آن اسفنديار معتمدي و اميرفرهنگ  معتمدي هستند. زندگي نامه مختصر يكصد پزشك، رياضي دان، فيزيك دان، شيمي دان و افراد برجسته در رشته هاي ديگر، محتواي اصلي اين كتاب 108صفحه اي را تشكيل مي دهد.
از جمله اين دانشمندان مي توان از فيثاغورس، ارسطو، ارشميدس، ابن سينا، گاليله، نيوتن، لاوازيه، پاستور، مندليف، اديسون و... نام برد. تصاوير اين دانشمندان آذين بخش مطالب كتاب است. كتاب دوم 100 اختراع كه جهان را تغيير دادند است كه تاليف بيل ين و ترجمه ناصر مقبلي است. كتاب از ابزارهاي سنگي ميليون ها سال قبل آغاز و به پردازنده تمام نوري ختم مي شود. داستان اختراعاتي مانند چرخ، ساعت آفتابي، شيشه، قطب نما، چاپ، زيردريايي، كبريت، باتري الكتريكي، تلگراف، مسلسل، پلاستيك، جاروبرقي، راديو، ليزر، ديسك فشرده و واقعيت مجازي از جمله روايات علمي كتاب است. اين كتاب در 108 صفحه مي تواند اوقات مفرحي را براي نوجوانان پديد آورد.

تازه ترين اخبار دانش و تكنولوژي
رادر همشهري آنلاين بخوانيد
* شكل جديد منظومه شمسي ما.
* منظومه شمسي با دوازده سياره.
* خبرهاي تكميلي درباره گوسفند شبيه سازي شده.
* ماجراهاي باتري ها: اين بار 830 هزار لب تاپ توشيبا.
* تصاوير بازگشت سايوز و انوشه انصاري به زمين.
www.hamdhahriolie.ir

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |