سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۵
قهرماني يك سوئيسي در آمريكا
اعجوبه تنيس دنيا
ترجمه؛ فاطمه ابوطالبي
004914.jpg
روجر فدرر سوئيسي با شكست دادن اندي راديك مرد شماره يك تنيس جهان در فينال مسابقات تنيس آزاد آمريكا، براي سومين بار پياپي قهرمان اين جام شد؛ كاري كه قبل از آن ايوان لندن موفق به انجام آن شده بود. او در مجموع با حساب 3 بر يك و با نتايج 6 بر 2، 4 بر 6، 7 بر 5 و 6 بر يك راديك آمريكايي را در آخرين روز از رقابت هاي تنيس آزاد آمريكا شكست داد و نام خود را به عنوان اولين تنيسوري(در گروه مردان) كه توانسته در 3سال متوالي علاوه بر قهرماني مسابقات ويمبلدون، قهرماني مسابقات آزاد آمريكا را نيز از آن خود كند، به ثبت برساند. قهرماني فدرر در اين دوره از مسابقات نهمين عنوان او در گرند اسلم ها به شمار مي رود. تنيسور 25 ساله سوئيسي امسال نيز در دو جام تنيس آزاد استراليا و ويمبلدون نيز به قهرماني رسيده است و تنها در فينال مسابقات اپن فرانسه شكست خورد. فدرر با قهرماني در مسابقات تنيس آزاد آمريكا جايزه 2/1 ميليون دلاري اين مسابقات را از آن خود كرد. او پس از كسب پيروزي در مقابل راديك، قول داد كه باز هم عناوين نخست خود در گرند اسلم ها را افزايش دهد. روجر در حال حاضر در ليست برترين هاي تاريخ گرند اسلم ها رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.
او پس از اينكه در مسابقات آمريكا پيروز شد از اينكه توانسته در مسابقات آزاد آمريكا هت تريك كند، اظهار خوشحالي نمود و گفت: اين پايان كار نيست. بايد به تمريناتم ادامه دهم و به افتخارات بيشتري دست يابم. او مي گويد: اين فصل براي من فصلي رويايي و بسيار پربار بوده چرا كه قهرماني 3 گرند اسلم را به دست آوردم. ثبت چنين ركوردي در يك فصل باور نكردني نيست.
فدرر با كسب عنوان قهرماني در مسابقات تنيس آزاد آمريكا، ركورد تنيسورهايي چون آندره آغاسي، جيمي كونورز، ايوان لندن، فري بري و كين روسول كه دارنده 8عنوان قهرماني در گرند اسلم بودند، شكست و با كسب نهمين عنوان قهرماني اش در اين مسابقات از سد اين تنيسورها گذشت. البته او همچنان قصد دارد به تلاش هايش ادامه دهد تا بتواند به ركورد پت سامپراس، روي امرسون، بيورگ بورگ، رود لاور و نيل نايدل برسد. فدرر خودش بر استعداد بالايي كه در مسابقات تنيس دارد، آگاه مي باشد و در اين باره مي گويد: هميشه مي دانستم كه از چنين استعداد بالايي برخوردارم. اميدوارم در آينده نيز به موفقيت بيشتر دست يابم.
فدرر پيش از آخرين مسابقه خود در مقابل راديك در ورزشگاه اصلي فل شينگ مدو نيوريورك، 11بار در مقابل اين ورزشكار آمريكايي حضور يافته بود و صاحب 10 پيروزي و يك شكست شده بود.
فدرر پس از ايوان لندل كه توانسته در سال 1987 در رقابت هاي آزاد آمريكا هتك تريك كند، توانسته به اين عنوان دست يابد.
روجر در 8 آگوست 1981 در باسل سوئيس متولد شد. او از 3 سالگي علاقه اش به بازي تنيس را نشان داد، همزمان با تنيس به فوتبال نيز علاقه زيادي داشت. در 12 سالگي بالاخره توانست تصميم بگيرد. او از ميان فوتبال و تنيس، تنيس را انتخاب كرد. فدرر در 14 سالگي به عنوان برترين تنيسور سوئيس مطرح شد و به مركز تنيس سوئيس كه در قسمت فرانسوي زبان كشورش بود رفت. در 16سالگي تصميم گرفت تحصيل را به طور كلي كنار بگذارد و به طور دائم روي ورزش تنيس متمركز شود. روجر در سال 1988 موفق شد به مسابقات حرفه اي تنيس راه يابد. موفقيت هاي او در سال 1988 و زماني كه فقط 17 سال داشت آغاز شد. در اين سال توانست براي اولين بار در مسابقات حرفه اي تنيس حضور يابد و در مجموع در اين سال در 4 تورنمنت شركت كرد و مقام دومي بهترين رتبه اي بود كه توانست به خود اختصاص دهد. او در سال 1999 به مرحله نيمه نهايي مسابقات چلنگر رسيد و در ماه مي همين سال به نقطه اوج خود رسيد و در تورنمنت رولند گراس و همچنين در مسابقات ويمبلدون شركت كرد.در سال 2000 فدرر مراحل رشد و پيشرفتش را ادامه داد و توانست بين 30 تنيسور برتر جهان براي خود جايي باز كند. راهيابي به مرحله يك هشتم نهايي مسابقات تنيس آزاد فرانسه از ديگر اتفاقات ورزشي سال 2000 روجر فدرر بود.او در سال 2001 براي اولين بار در مسابقات تنيس آزاد استراليا مقام سومي را به خود اختصاص داد. فدرر در سال۲۰۰۱ با بدشانسي مواجه شد و آسيب ديدگي باعث شد نتواند بازي هاي خوب قبلي را از خود به نمايش بگذارد. پس از استراحت و عدم حضور در يك تورنمنت روجر خود را براي حضور در مسابقات ويمبلدون آماده كرد و توانست در اين مسابقات به همراه مارات سافين قهرمان مسابقات دو نفره شود. اما مجدداً آسيب ديدگي قبلي به سراغش آمد و باعث شد 6 هفته ديگر را دور از مسابقات سپري كند. او پس از حضور در مسابقات ويمبلدون در بين 10 تنيسور برتر قرار گرفت. روجر پس از رهايي از بند مصدوميت در مسابقات تنيس آزاد آمريكا شركت كرد و تا مرحله يك هشتم نهايي پيش رفت. او سال۲۰۰۲ را با حضور در تورنمنت سيدني آغاز كرد. در اين سال براي دومين بار در مسابقات گرند اسلم استراليا حضور يافت.
تنيسور 25 ساله سوئيسي سال۲۰۰۳ را با موفقيت آغاز كرد. در چهار بازي ديويس كاپ برنده شد و تيم كشورش را تا مرحله نهايي جلو برد. او در ششم ژوئيه۲۰۰۳ قهرمان ويمبلدون شد. فدرر تنها تنيسور سوئيسي است كه به اين عنوان دست يافته است. فدرر دومين قهرماني گرند اسلم را در فوريه سال 2004 در مسابقات تنيس آزاد استراليا جشن گرفت.
او در مسابقات المپيك آتن به عنوان پرچمدار سوئيس در مسابقات انتخاب شد. اما در دور دوم مسابقات مغلوب توماس بيرديچ گرديد. فدرر در 13 دسامبر سال 2004 از سوي شبكه خبري بي بي سي به عنوان بهترين ورزشكار خارجي شناخته و معرفي گرديد. اولين پيروزي فدرر در سال 2005 مقابل ايوان لوبيچيچ كروات در مسابقات قهرماني دوحه بود. اين پيروزي چهاردهمين فينالي بود كه فدرر از آن پيروز بيرون مي آمد. در اين سال او در هر 4 گرند اسلم پيروز شد.
فدرر سال 2006 را با پيروزي در مسابقات قهرماني دوحه آغاز كرد. او همچنين در اين سال در مسابقات تنيس آزاد استراليا قهرمان شد. در مسابقات تنيس آزاد آمريكا نيز توانست سومين قهرماني اش را يعني در سه سال (2004، 2005 و 2006) پياپي به دست آورد.
فدرر پس از قهرماني در مسابقات تنيس آزاد آمريكا در گفت وگو با شبكه يورو اسپرت در خصوص مسابقات و همچنين خداحافظي آندره آغاسي از دنياي تنيس مي گويد.
* آقاي فدرر، در مسابقات اين دوره خيلي خوب جلو رفتيد. زماني كه روي سكوي قهرماني در آن جو ورزشگاه حضور يافتيد، در مقابل سر و صداهاي زياد چه احساسي داشتيد؟
- اين ورزشگاه هميشه پر سر و صدا و شلوغ است و همهمه زيادي در آن وجود دارد. اين مخصوص آمريكايي هاست كه هميشه و در حوادث ورزشي خيلي حرف مي زنند و سر و صدا مي كنند. سر و صداها به گونه اي است كه براي آرام كردن آنها چندين هليكوپتر بر بالاي فضاي ورزشگاه پرواز مي كنند.
* نظرتان در مورد خداحافظي آندره آغاسي چيست؟
- بزرگترين خوشبختي من هم بازي بودن با آغاسي در دوران بازيگري او بود. مقابل پت سامپراس نيز يك بار به زمين رفتم و متأسفانه مقابل بوريس بك بازي نكرده ام.
* در مورد اندي راديك، كه در مقابل شما در فينال حضور يافت چه نظري داريد؟
- اندي هميشه آدم شوخ طبعي است. خوشحالم كه در مقابل او بازي كردم. دنياي تنيس به تجارب چنين بازيكناني نياز دارد. بازيكناني چون راديك، فررو، هويت، سافين.
* اما ما رافائل نادال را هم فراموش نمي كنيم. نظرتان در مورد او چيست؟
- او را فقط از چند بازي كه در اين سال با يكديگر در مسابقات حضور داشته ايم مي شناسم. بازيكن خوبي است. به نظر مي رسد كه در رقابت با او براي كسب عناوين بعدي ام قرار گيرم كه به نظرم اين رقابت بر سر كسب مقام اولي براي رسانه ها نيز جالب خواهد بود.

نگاه
بازتاب موفقيت فدرر
004917.jpg
سوئيس:
 روزنامه تاگس آنسايگر: رفتار متواضعانه و اشك هاي فدرر نشان داد كه انسانيت او تغيير نكرده است. در واقع او ثابت كرد كه در موفقيت ها نيز مي توان طبيعي و عادي رفتار كرد.
نويه سورشر سيتونگ: فدرر علاوه بر اينكه همواره به هدفش يعني پيروزي دست مي يابد، اين استعداد را هم دارد كه زير فشار و در لحظات دشوار توانايي هاي جسماني اش را با عالي ترين كيفيت به كار گيرد.
آمريكا:
اينترنشنال هرالد تريبون: نبايد اين قهرماني را يك شگفتي بدانيم. فدرر يك هنرمند تمام عيار است.
نيويورك تايمز: شايد فدرر مثل بوريس بكر سمبل 17ساله يك ملت نباشد. شايد هاله اسرارآميز اسكانديناويايي بودن بيورگ بورگ را نداشته باشد. تنيس او تركيب زيبايي است از حركات جذاب و افكار خلاق كه توانايي عبور از مرزها را دارد.
انگليس:
گاردين: كمتر كسي در دنياي امروزيش از استعداد ذاتي فدرر برخوردار است.
بيوگرافي
نام: روجر فدرر
تاريخ تولد: 8 آگوست 1981
محل تولد: باسل(سوئيس)
مليت: سوئيسي
قد: 86/1
وزن: 85
زمان ورود به تنيس حرفه اي: 1998
بالاترين رتبه جهاني: 1
تعداد هفته هاي برتري در ليست جهاني: 106
قهرماني ويمبلدون: 2003، 2004، 2005
قهرماني اپن آمريكا: 2004، 2005، 2006
اپن فرانسه: حضور در نيمه نهايي 2005
قهرماني در اپن استراليا: 2004 و 2006
گروه ورزشي

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
شهرآرا
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |